Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE TERRITORI, ENERGIA I MOBILITAT
Núm. 11208
Resolució del conseller de Territori, Energia i Mobilitat per la qual es convoquen les ajudes de l’any 2018, per a la millora de l’eficiència energètica i la sostenibilitat en edificis d’habitatges o habitatges unifamiliars, en el marc del Reial decret 106/2018, de 9 de març, pel qual es regula el Pla Estatal d’Habitatge 2018-2021
El 10 de març de 2018 es va publicar en el BOE núm. 61 el Reial decret 106/2018, de 9 de març, pel qual es regula el Pla Estatal d’Habitatge 2018-2021. Els programes que preveu aquest Pla consisteixen, entre d’altres, en l’atorgament d’ajudes per a la millora de l’eficiència energètica i la sostenibilitat en edificis d’habitatges o habitatges unifamiliars.
El 2 d’agost de 2018, el Ministeri de Foment i la Comunitat Autònoma de les Illes Balears varen signar el conveni de col·laboració per a l’execució del Pla Estatal d’Habitatge 2018-2021. La clàusula cinquena d’aquest Conveni de col·laboració per a l’execució d’aquest Pla estatal, relativa al finançament dels programes del Pla per desenvolupar en les Illes Baleares, estableix que el finançament dels programes s’ha de fer d’acord amb la distribució d’imports i anualitats que s’expressen en aquesta clàusula i, entre d’altres, el Programa 5, relatiu al foment de la millora de l’eficiència energètica i la sostenibilitat en edificis d’habitatges o habitatges unifamiliars.
El 9 de març de 2018, el Consell de Govern de les Illes Balears va adoptar, entre d’altres, l’Acord d’aprovació del Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2018-2020 (publicat en el BOIB núm. 31, de 10 de març de 2018), el qual s’ha modificat mitjançant la Resolució de la Consellera d’Hisenda i Administracions Públiques de 22 d’agost de 2018 (publicada en el BOIB núm. 105, de 25 d’agost de 2018) i, en l’annex d’aquest Acord i per a la Direcció General d’Arquitectura i Habitatge, s’estableixen les previsions següents:
— III.1.2
Direcció general o entitat: Direcció General d’Arquitectura i Habitatge.
Font de finançament: capítol VII FF 18030.
Descripció: subvencions en matèria d’habitatge (...millora de l’eficiència energètica i la sostenibilitat en edificis i habitatges).
Objectius i efectes: concedir els ajuts del Pla Estatal d’Habitatge 2018-2021.
Cost: 8.400.000 euros (2018: 4.439.800 €; 2019: 3.960.200 €).
Convocatòria: pluriennal (2018-2019).
Incidència sobre el mercat: foment de l’habitatge,... conservació, millora... a les Illes Balears.
El dia 29 de juny de 2017 es va publicar, en el BOIB núm. 79, l’Ordre del conseller de Territori, Energia i Mobilitat de 22 de juny de 2017, per la qual s’estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions estatals o autonòmiques en matèria d’habitatge, les quals gestioni o estableixi l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Aquestes bases preveuen que les convocatòries que se’n dictin a la seva empara s’han d’aprovar amb una resolució de la persona titular de la conselleria competent en matèria d’habitatge i s’han de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
D’acord amb l’article 33 del Reial decret 106/2018, de 9 de març, pel qual es regula el Pla Estatal d’Habitatge 2018-2021, l’objecte del Programa 5, relatiu al foment de la millora de l’eficiència energètica i la sostenibilitat en edificis d’habitatges o habitatges unifamiliars, és el finançament de les obres destinades a aquesta finalitat, amb especial atenció a l'envolupant edificatòria, tant en els edificis de tipologia residencial col·lectiva, com en els habitatges unifamiliars.
El Decret 6/2017, de 7 d’abril, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es determina la composició del Govern i s’estableix l’estructura de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, inclou la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat.
L’article 2.9 d del Decret 24/2015, de 7 d’agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, estableix que la Direcció General d’Arquitectura i Habitatge, que depèn de la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat, exerceix les seves competències en els àmbits materials següents: foment de la rehabilitació d’immobles, habitatges de protecció oficial, supressió de barreres arquitectòniques, control de la qualitat de l’edificació, i arquitectura: projectes i valoracions.
Per tot això, de conformitat amb l’article 15 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat mitjançant el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l’article 11 de l’Ordre del conseller de Territori, Energia i Mobilitat de 22 de juny de 2017, per la qual s’estableixen les bases reguladores, dict la següent
RESOLUCIÓ
Capítol I
Disposicions generals
Article 1
Objecte de la Resolució
L’objecte d’aquesta Resolució és aprovar i regular la convocatòria d’ajudes de l’any 2018 per a la millora de l’eficiència energètica i la sostenibilitat en edificis d’habitatges o habitatges unifamiliars, a l’empara:
— Del Reial decret 106/2018, de 9 de març, pel qual es regula el Pla Estatal d’Habitatge 2018-2021 (publicat en el BOE núm. 61, de 10 de març de 2018).
— De l'Ordre del conseller de Territori, Energia i Mobilitat de 22 de juny de 2017 (publicada en el BOIB núm. 79, de 29 de juny de 2017), per la qual s’estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions estatals o autonòmiques en matèria d’habitatge, les quals gestioni o estableixi l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Article 2
Objecte de les ajudes
1. Aquestes ajudes tenen per objecte el finançament d'obres per a la millora de l’eficiència energètica i la sostenibilitat en edificis d’habitatges o habitatges unifamiliars, amb especial atenció a l'envolupant edificatòria, tant en els edificis de tipologia residencial col·lectiva, com en els habitatges unifamiliars.
2. S’entén per edifici de tipologia residencial col·lectiva el que comprèn més d’un habitatge, sens perjudici que pugui incloure, de manera simultània, altres usos distints del residencial. Amb caràcter assimilat s’entén inclòs en aquesta tipologia l’edifici destinat a ser ocupat o habitat per un grup de persones que, sense constituir un nucli familiar, comparteix serveis i se sotmet a un règim comú.
Article 3
Normativa aplicable
La sol·licitud, la tramitació i la resolució de les ajudes que preveu aquesta Resolució es regeixen per:
— La Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
— El Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions.
— El Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s’aprova el Reglament de la Llei general de subvencions.
— El Reial decret 106/2018, de 9 de març, pel qual es regula el Pla Estatal d’Habitatge 2018-2021.
— L’Ordre del conseller de Territori, Energia i Mobilitat de 22 de juny de 2017, per la qual s’estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions estatals o autonòmiques en matèria d’habitatge, les quals gestioni o estableixi l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
— El Conveni de col·laboració de 2 d’agost de 2018 signat entre el Ministeri de Foment i la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l’execució del Pla Estatal d’Habitatge 2018-2021.
— Les disposicions que es dictin en desplegament d’aquesta normativa.
— Aquesta mateixa Resolució.
Article 4
Requisits dels beneficiaris
Quant als edificis d’habitatges o habitatges unifamiliars que siguin objecte de l’actuació subvencionable, poden ser beneficiaris de les ajudes que preveu aquesta Resolució:
1. El propietari únic o els copropietaris conjuntament d’edificis d’habitatges o d’habitatges unifamiliars que, a la vegada, poden ser:
a) Les persones físiques majors d’edat que siguin residents a les Illes Balears i tenguin la nacionalitat espanyola. En el cas d’estrangers, han de tenir la residència legal a Espanya.
b) Les persones jurídiques de naturalesa privada, que acreditin en la seva sol·licitud que es troben constituïdes degudament, segons la normativa que els resulti d’aplicació.
c) Les administracions públiques i els organismes o altres entitats de dret públic, així com les empreses públiques i societats mercantils participades, íntegrament o majoritàriament, per les administracions públiques propietàries dels immobles.
2. Les comunitats de propietaris d’edificis d’habitatges o les agrupacions de comunitats de propietaris, constituïdes d’acord amb el que es disposa per l'article 5 de la Llei 49/1960, de 21 de juliol, sobre propietat horitzontal.
3. Els propietaris que, de forma agrupada, ho siguin d'edificis d’habitatges que reuneixin els requisits establerts per l'article 396 del Codi civil, però no hagin atorgat el títol constitutiu en règim de propietat horitzontal.
4. Les empreses constructores, arrendatàries o concessionàries d’edificis d’habitatges, així com les cooperatives, que acreditin la seva condició mitjançant contracte vigent amb la propietat de l’edifici per un termini suficient, el qual els atorgui la facultat expressa per dur a terme les actuacions subvencionables d’acord amb aquesta Resolució.
5. Les empreses de serveis energètics que, per poder ser beneficiàries, han d'actuar en funció del contracte signat amb la propietat, per dur a terme les inversions en les actuacions establertes en aquesta Resolució, i han d'acreditar la seva intervenció com a empresa de serveis energètics i la inversió realitzada.
Article 5
Prohibicions per ser-ne beneficiaris
No poden ser beneficiaris d’aquestes ajudes:
a) Aquells que incorrin en alguna de les circumstàncies previstes a l’article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
b) Aquells que hagin estat subjectes d’una revocació d’alguna de les ajudes concedides per causes imputables als sol·licitants.
c) Aquells que, per a la mateixa actuació, ja hagin estat beneficiaris d’ajudes corresponents al Programa de Rehabilitació Edificatòria regulades en el Reial decret 233/2013, de 5 d’abril, en la convocatòria prèvia amb càrrec al Pla estatal 2013-2016.
Article 6
Requisits dels habitatges unifamiliars
Els habitatges unifamiliars aïllats, entre mitgeres o agrupats en filera, per als quals se sol·liciti el finançament de les ajudes objecte d’aquesta Resolució, han de complir, entre d'altres, els següents requisits:
a. Han d'haver estat finalitzats abans de 1996. Aquesta circumstància s’acredita de ofici mitjançant consulta descriptiva i gràfica de les dades cadastrals.
b. Han de constituir el domicili habitual i permanent dels seus propietaris o arrendataris en el moment de sol·licitar les ajudes. Aquesta circumstància s’acredita mitjançant certificat d'empadronament.
c. S’ha d’aportar l’informe tècnic que acrediti la necessitat de l'actuació amb data anterior a la sol·licitud de l'ajuda.
d. Han de presentar la declaració responsable sobre les actuacions a realitzar, segons el model que figura a l’annex 4; i la relació dels propietaris o llogaters de l’habitatge, segons el model que figura a l’annex 5.
e. S'ha d’aportar el projecte de les actuacions que s’hi han de fer. Per al cas que les actuacions no exigeixin projecte, és necessari justificar, en una memòria subscrita per personal tècnic competent, l'adequació de l'actuació al Codi tècnic de l'edificació i altra normativa d'aplicació.
Article 7
Requisits dels edificis d'habitatges de tipologia residencial col·lectiva
Els edificis d'habitatges de tipologia residencial col·lectiva que s'acullin a les ajudes objecte d'aquesta Resolució, han de complir, entre d'altres, els requisits següents:
a. Han d’haver estat finalitzats abans de 1996. Aquesta circumstància s’acredita d’ofici mitjançant consulta descriptiva i gràfica de les dades cadastrals.
b. Han de tenir l’ús d’habitatge de tipologia residencial col·lectiva almenys en el 70 % de la seva superfície construïda sobre rasant, exclosa la planta baixa o plantes inferiors si té o tenen altres usos compatibles. Aquesta circumstància s’acredita d’ofici mitjançant consulta descriptiva i gràfica de les dades cadastrals.
c. Han de constituir el domicili habitual i permanent dels seus propietaris o arrendataris almenys en el 50 % dels habitatges de l’edifici en el moment sol·licitar les ajudes. Aquesta circumstància s’acredita mitjançant certificat d'empadronament.
d. S’ha d’aportar l’informe tècnic que acrediti la necessitat de l'actuació amb data anterior a la sol·licitud de l'ajuda.
e. Han de presentar l'acord sobre les actuacions a realitzar adoptat per la comunitat o comunitats de propietaris, agrupades degudament i, en els casos d’edificis de propietari únic o copropietaris conjuntament, han de presentar la declaració responsable sobre aquestes actuacions, en els dos supòsits segons el model que figura a l’annex 4, i la relació dels propietaris o llogaters dels habitatges i locals, segons el model que figura a l’annex 5.
f) S'ha d’aportar el projecte de les actuacions que s’hi han de fer. Per al cas que les actuacions no exigeixin projecte, és necessari justificar, en una memòria subscrita per personal tècnic competent, l'adequació de l'actuació al Codi tècnic de l'edificació i altra normativa d'aplicació.
Article 8
Actuacions subvencionables en els habitatges unifamiliars
1. Es consideren actuacions subvencionables per a la millora de l'eficiència energètica i la sostenibilitat en els habitatges unifamiliars, les obres i els treballs que s'assenyalen a continuació:
a) La millora de l’envolupant tèrmica de l’habitatge per reduir-ne la seva demanda energètica de calefacció o refrigeració, mitjançant actuacions de millora del seu aïllament tèrmic, la substitució de fusteries i l’envidrament dels forats, o d’altres, que inclou la instal·lació de dispositius bioclimàtics i per ombrejar.
b) La instal·lació de sistemes de calefacció, refrigeració, producció d’aigua calenta sanitària i ventilació per al condicionament tèrmic, o l’increment de l’eficiència energètica dels ja existents, mitjançant actuacions com: la substitució d’equips de producció de calor o fred, la instal·lació de sistemes de control, regulació i gestió energètica; l’aïllament tèrmic de les xarxes de distribució i transport o la substitució dels equips de moviment dels fluids termòfors; la instal·lació de dispositius de recuperació d’energies residuals; la implantació de sistemes de refredament gratuït per aire exterior i de recuperació de calor de l’aire de renovació, i la connexió de l’habitatge a xarxes de calor i fred existents, entre d’altres.
c) La instal·lació d’equips de generació o que permetin la utilització d’energies renovables com l’energia solar fotovoltaica, biomassa o geotèrmia que redueixin el consum d’energia convencional tèrmica o elèctrica de l’habitatge. Inclou la instal·lació de qualsevol tecnologia, sistema o equip d’energia renovable, com panells solars tèrmics i solucions integrals de aerotèrmia per a climatització i aigua calenta sanitària, a fi de contribuir a la producció d’aigua calenta sanitària demandada per l’habitatge, o la producció d’aigua calenta per a les instal·lacions de climatització.
d) Les que millorin el compliment dels paràmetres establerts en el document bàsic del Codi tècnic de l'edificació DB-HR, de protecció contra el renou.
e) Les que millorin el compliment dels paràmetres establerts en el document bàsic del Codi tècnic de l'edificació DB-HS de salubritat o, en defecte d’això, les que afectin elements el tractament dels quals permeti reduir de forma efectiva a l'interior de l'habitatge la mitjana anual de concentració de radó a nivells inferiors a 300 Bq/m3, o en les quals sense aconseguir aquest nivell, es redueixi la concentració inicial en almenys un 50 %.
2. En els habitatges unifamiliars, segons la classificació climàtica del Codi tècnic de l'edificació, el conjunt d'actuacions de l’apartat 1 a, b i c d’aquest article han d'aconseguir una reducció de la demanda energètica anual global, de manera conjunta o complementària, de calefacció i refrigeració de l'habitatge referida a la certificació energètica, sobre la situació prèvia a aquestes actuacions, d'almenys:
— Zones climàtiques D i E: un 35 %.
— Zona climàtica C: un 25 %.
— Zones climàtiques: α, A i B, un 20%, o bé alternativament una reducció del consum d'energia primària no renovable, referida a la certificació energètica, d'un 30 % com a mínim.
Article 9
Actuacions subvencionables en els edificis de tipologia residencia col·lectiva
1. Es consideren actuacions subvencionables per a la millora de l'eficiència energètica i la sostenibilitat en els edificis d'habitatges de tipologia residencial col·lectiva, incloses les que es realitzin a l’interior dels seus habitatges, les següents:
a) La millora de l'envolupant tèrmica de l'edifici per reduir la seva demanda energètica de calefacció o refrigeració mitjançant actuacions en façana, coberta, plantes baixes no protegides o qualsevol altre parament d'aquesta envolupant, de millora del seu aïllament tèrmic, la substitució de fusteries i envidraments dels buits, el tancament o envidrament de les terrasses ja cobertes, o d’altres, que inclogui la instal·lació de dispositius bioclimàtics i per ombrejar.
b) La instal·lació de nous sistemes de calefacció, refrigeració, producció d’aigua calenta sanitària i ventilació per al condicionament tèrmic, o l’increment de l’eficiència energètica dels ja existents, mitjançant actuacions com: la substitució d’equips de producció de calor o fred, la instal·lació de sistemes de control, regulació i gestió energètica; comptadors i repartidors de costs energètics per a instal·lacions centralitzades de calefacció; l’aïllament tèrmic de les xarxes de distribució i transport o la substitució dels equips de moviment dels fluids termòfors; la instal·lació de dispositius de recuperació d’energies residuals; la implantació de sistemes de refredament gratuït per aire exterior i de recuperació de calor de l’aire de renovació, i la connexió d’edificis a xarxes de calor i fred existents, entre d’altres.
c) La instal·lació d’equips de generació o que permetin la utilització d’energies renovables com l’energia solar fotovoltaica, biomassa o geotèrmia que redueixin el consum d’energia convencional tèrmica o elèctrica de l’edifici. Inclou la instal·lació de qualsevol tecnologia, sistema o equip d’energia renovable, com panells solars tèrmics i solucions integrals de aerotèrmia per a la climatització i aigua calenta sanitària, a fi de contribuir a la producció d’aigua calenta sanitària demandada pels habitatges, o a la producció d’aigua calenta per a les instal·lacions de climatització.
d) La millora de l'eficiència energètica de les instal·lacions comunes d'ascensors i il·luminació, de l'edifici o de la parcel·la, mitjançant actuacions com la substitució de làmpades i lluminàries per altres de major rendiment energètic, generalitzant per exemple la il·luminació LED, instal·lacions de sistemes de control d'encès i regulació del nivell d'il·luminació i aprofitament de la llum natural.
e) La millora de les instal·lacions de subministrament i instal·lació de mecanismes que afavoreixin l'estalvi d'aigua, així com la implantació de xarxes de sanejament separatives en l'edifici i altres sistemes que afavoreixin la reutilització de les aigües grises i pluvials a l'edifici o en la parcel·la, o que redueixin el volum d'abocament al sistema públic de clavegueram.
f) La millora o condicionament d'instal·lacions per a l'adequada recollida i separació dels residus domèstics a l'interior dels habitatges i als espais comuns de les edificacions.
g) Les que millorin el compliment dels paràmetres establerts en el document bàsic del Codi tècnic de l'edificació DB-HR, de protecció contra el renou.
h) El condicionament dels espais privatius de la parcel·la per millorar la permeabilitat del sòl, adaptar la jardineria a espècies de baix consum hídric, optimitzar els sistemes de reg i altres actuacions bioclimàtiques.
i) Les que millorin el compliment dels paràmetres establerts en el document bàsic del Codi tècnic de l'edificació DB-HS de salubritat o, en defecte d’això, les que afectin elements el tractament dels quals permeti reduir de forma efectiva a l'interior de l'edifici la mitjana anual de concentració de radó a nivells inferiors a 300 Bq/m3, o en les quals sense aconseguir aquest nivell, es redueixi la concentració inicial en almenys un 50 %.
j) Les que fomentin la mobilitat sostenible en els serveis i instal·lacions comunes dels edificis o urbanitzacions, com la instal·lació de punts de recarrega de vehicles elèctrics en els aparcaments o l’adequació de zones i instal·lacions d'aparcaments de bicicletes.
k) Les instal·lacions de façanes o cobertes vegetals.
l) La instal·lació de sistemes de domòtica i/o sensòrica.
2. En edificis d'habitatges de tipologia residencial col·lectiva, segons la classificació climàtica del Codi tècnic de l'edificació, el conjunt d'actuacions de l’apartat 1 a, b, c i d d’aquest article han d'aconseguir una reducció de la demanda energètica anual global de calefacció i refrigeració de l'edifici referida a la certificació energètica, sobre la situació prèvia a aquestes actuacions, d'almenys:
— Zones climàtiques D i E: un 35 %.
— Zona climàtica C: un 25 %.
— Zones climàtiques: α, A i B, un 20%, o bé alternativament una reducció del consum d'energia primària no renovable, referida a la certificació energètica, d'un 30 % com a mínim.
Article 10
Procediments o programes de justificació
1. Per a la justificació de la demanda energètica en la situació prèvia i posterior a les actuacions proposades incloses en els articles 8 i 9 d’aquesta Resolució o, si escau, del consum d'energia primària no renovable, es pot utilitzar qualssevol dels programes informàtics reconeguts conjuntament pel Ministeri de Foment i pel Ministeri per a la Transició Ecològica, que es troben en el registre general de documents reconeguts per a la certificació de l'eficiència energètica dels edificis.
2. La justificació de la concentració de radó en la situació prèvia i posterior a les actuacions incloses en els articles 8.1. e i 9.1 i d’aquesta Resolució s'ha de fer amb els procediments establerts en el document bàsic del Codi tècnic de l'Edificació DB- HS de salubritat o, en defecte d’això, d'acord amb l'establert en les Guies de seguretat 11.01 i 11.04 del Consell de Seguretat Nuclear.
Article 11
Finançament de les actuacions
1. D’acord amb el Reial decret 106/2018 i el Conveni de Col·laboració de 2 d’agost de 2018, les ajudes regulades en aquesta Resolució s’han d’abonar amb càrrec a les partides pressupostàries i per les quanties màximes i anualitats que s’indiquen a continuació:
Partida pressupostària |
Import |
Anualitat |
25501/431B01/78000/00 (FF 18030) |
25.000,00 € |
2018 |
Partida pressupostària |
Import |
Anualitat |
25501/431B01/78000/00 (FF 18030) |
75.000,00 € |
2019 |
2. La concessió de les ajudes que regula aquesta Resolució està limitada pel crèdit pressupostari que s’hi inclou. No obstant això, les quanties màximes es poden incrementar, si hi ha disponibilitat pressupostària suficient, mitjançant una resolució de modificació de la convocatòria, amb els efectes, si escau, que preveu l’article 39.3 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. La resolució de la modificació esmentada, llevat que s’estableixi una altra cosa, no implica que s’ampliï el termini per presentar sol·licituds, ni afecta la tramitació ordinària de les sol·licituds presentades i no resoltes expressament.
Article 12
Pressupost protegible
1. El pressupost protegible, a l’efecte del càlcul de la subvenció, està integrat pel pressupost del cost de l’actuació subvencionable, que pot incloure els honoraris dels professionals intervinents, el cost de la redacció dels projectes, els informes tècnics, els certificats necessaris, les despeses derivades de la tramitació administrativa, i altres despeses generals similars, sempre que estiguin justificades degudament. En canvi, el pressupost protegible no inclou els tributs, impostos o taxes que, en tot cas, s’han de fer constar de manera separada.
2. El pressupost de les obres emès per l’empresa constructora s’ha de presentar desglossat degudament per a cada tipus d’obra dels prevists als articles 8 i 9 d’aquesta Resolució, amb descripció de partides, amidaments i preus unitaris.
3. El cost subvencionable de l’actuació no pot superar els costs mitjans de mercat que corresponguin. A aquest efecte, es consideren costs mitjans de mercat els preus establerts pel Col·legi Oficial d’Arquitectes de les Illes Balears multiplicats per dos. El cost dels certificats, els informes i els projectes tècnics subvencionables tampoc no pot superar els barems orientatius establerts pels respectius col·legis professionals.
4. Quan l’import del cost subvencionable de l’actuació sigui igual o superior a 40.000,00 €, els interessats han de sol·licitar com a mínim tres ofertes de proveïdors diferents, prèviament a la contractació de l’obra, en la forma i amb els requisits establerts a l’article 31.3 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i han d’aportar una memòria justificativa sobre l’oferta elegida, que han de valorar tant els serveis tècnics com la Comissió Avaluadora.
Article 13
Criteris de valoració
1. La comparació de les sol·licituds presentades, amb la finalitat d’establir l’ordre de prelació, s’ha de fer d’acord amb els criteris de valoració que s’indiquen a continuació.
2. En la concessió de les ajudes tenen prioritat les actuacions que suposen un major nivell de reducció de la demanda energètica respecte de les que comporten un nivell inferior, i també són prioritàries les actuacions que es duen a terme en edificis d’habitatges o habitatges que tenen més antiguitat respecte de les que s’executen en edificis d’habitatges o habitatges més moderns, d’acord amb la ponderació i puntuació següents:
a. Segons el nivell de reducció de la demanda energètica de l’edifici d’habitatges o de l’habitatge unifamiliar:
- Els edificis o habitatges que redueixin més d’un 50% la demanda energètica: 1 punt.
- Els edificis o habitatges que redueixin més d’un 40% i fins a un 50% la demanda energètica: 0,75 punts.
- Els edificis o habitatges que redueixin més d’un 30% i fins a un 40% la demanda energètica: 0,50 punts.
- Els edificis o habitatges que redueixin més d’un 20% i fins a un 30% la demanda energètica: 0,25 punts.
b. Segons l’antiguitat de l’edifici d’habitatges o de l’habitatge unifamiliar:
- Els edificis o habitatges construïts fins a l’any 1939: 1 punt.
-Els edificis o habitatges construïts entre 1940 i 1954: 0,8 punts.
-Els edificis o habitatges construïts entre 1955 i 1969: 0,6 punts.
-Els edificis o habitatges construïts entre 1970 i 1984: 0,4 punts.
- Els edificis o habitatges construïts entre 1985 i 1995: 0,2 punts.
3. En cas d’empat, s’ha de resoldre per ordre d’entrada de la sol·licitud presentada amb la documentació completa.
4. En cas que el crèdit consignat en aquesta convocatòria sigui suficient per atendre totes les sol·licituds que compleixen els requisits, no és necessari establir l’ordre de prelació.
Article 14
Quantia de l’ajuda en funció del cost
La quantia màxima de les ajudes objecte d’aquesta Resolució es determina en funció del cost subvencionable de l’actuació corresponent, i ha de comprendre el cost total d’aquesta, d’acord amb les condicions establertes en l’article 12 d’aquesta Resolució, quant al pressupost protegible.
Article 15
Quantia de l’ajuda per als habitatges unifamiliars
1. La quantia màxima de les ajudes per als habitatges unifamiliars aïllats, entre mitgeres o agrupats en filera que s’acullin a les ajudes d’aquesta Resolució no pot superar els 12.000 € per habitatge.
2. La quantia màxima de les ajudes per aquests habitatges unifamiliars tampoc no pot superar, per norma general, el 40 % de la inversió subvencionable.
3. A l'ajuda unitària bàsica poden sumar-se 1.000 € d'ajuda unitària complementària per habitatge, si l’habitatge unifamiliar objecte de l’actuació està declarat bé d'interès cultural o catalogat, o disposa de protecció integral en l'instrument d'ordenació urbanística corresponent.
4. Quan els ingressos de la persona física sol·licitant i dels membres de la unitat de convivència residents en l’habitatge unifamiliar objecte de l’actuació són inferiors a tres vegades l’IPREM, la quantia màxima de l’ajuda per habitatge pot arribar però no superar el 75 % del cost de la inversió.
5. La quantia màxima de l’ajuda no pot superar els 18.000 € per habitatge, si en l’habitatge unifamiliar resideix una persona amb discapacitat; ni els 24.000 € per habitatge, si hi resideix una persona que acredita una discapacitat d'algun dels següents tipus: i) Persones amb paràlisi cerebral, persones amb malaltia mental, persones amb discapacitat intel·lectual o persones amb discapacitat del desenvolupament, amb un grau de discapacitat reconegut igual o superior al 33 %; o, ii) Persones amb discapacitat física o sensorial, amb un grau de discapacitat reconegut igual o superior al 65 %.
6. Les ajudes unitàries regulades en aquesta Resolució s’incrementen en un 25 %, quan s'atorguin als joves de menys de 35 anys en el moment de la sol·licitud, sempre que les actuacions es facin a municipis que tenguin una població resident inferior als 5.000 habitants.
Article 16
Quantia de l’ajuda per als edificis de tipologia residencial col·lectiva
1. En cas de sol·licitud d’ajuda per aquests edificis d’habitatges de tipologia residencial col·lectiva, incloses les que es realitzin a l’interior dels seus habitatges, que s’acullin a les ajudes d’aquesta Resolució, la quantia màxima de la subvenció total que es concedeix per l’edifici no pot superar l'import de multiplicar 8.000 € per cada habitatge i 80 euros per cada metre quadrat de superfície construïda d’ús comercial o altres usos compatibles.
2. La quantia màxima de les ajudes per aquests edificis d’habitatges tampoc no pot superar, per norma general, el 40 % del cost de l'actuació.
3. A l'ajuda unitària bàsica poden sumar-se 1.000 € d'ajuda unitària complementària per habitatge i 10 € per cada metre quadrat de superfície construïda d'ús comercial o altres usos, si l’edifici d’habitatges objecte de l’actuació està declarat bé d'interès cultural o catalogat, o disposa de protecció integral en l'instrument d'ordenació urbanística corresponent.
4. Per poder computar la quantia establerta per cada metre quadrat d'ús comercial o altres usos és necessari que les finques corresponents als locals participin en els costos d'execució de l'actuació.
5. Quan els ingressos de la persona física sol·licitant i els dels membres de la unitat de convivència, que resideixen en un habitatge concret de l’edifici objecte de l’actuació són inferiors a tres vegades l’IPREM, el percentatge màxim de l'ajuda pot arribar però no superar el 75 % de la inversió.
6. La quantia màxima de l’ajuda no pot superar els 12.000 € per habitatge en edifici de tipologia residencia col·lectiva, si en un habitatge concret de l’edifici objecte de l’actuació resideix una persona amb discapacitat; ni els 16.000 € per habitatge, si hi resideix una persona que acredita una discapacitat d'algun dels següents tipus: i) Persones amb paràlisi cerebral, persones amb malaltia mental, persones amb discapacitat intel·lectual o persones amb discapacitat del desenvolupament, amb un grau de discapacitat reconegut igual o superior al 33 %; o, ii) Persones amb discapacitat física o sensorial, amb un grau de discapacitat reconegut igual o superior al 65 %.
Article 17
Regles per a la determinació dels ingressos
1. Per a l’obtenció de les ajudes previstes en els articles 15.4 i 16.5 d’aquesta Resolució i a l’efecte de determinar els ingressos de la persona física sol·licitant i dels membres de la unitat de convivència que resideixin en l’habitatge objecte de l’actuació, se segueixen els criteris següents:
— S’ha de partir de les quanties de la base imposable general i de l’estalvi, regulades respectivament en els articles 48 i 49 de la Llei 35/2006, de 28 de novembre, de l’impost sobre la renda de les persones físiques i de modificació parcial de les lleis dels imposts sobre societats, sobre la renda de no residents i sobre el patrimoni, incloses a la declaració o les declaracions presentades per la persona física sol·licitant i per cada un dels membres de la unitat de convivència, corresponents al darrer període impositiu amb termini de presentació vençut en el moment de la sol·licitud de l’ajuda.
Aquests ingressos s’han d’acreditar amb les dades que consten a l’Agència Estatal de l’Administració Tributària. Excepcionalment, si la persona física sol·licitant o qualsevol dels integrants de la unitat de convivència que resideixen en l’habitatge objecte de l’actuació no han presentat la declaració de l’impost de la renda de les persones físiques, la Direcció General d’Arquitectura i Habitatge pot sol·licitar altres informacions a qualsevol organisme públic i, fins i tot, una declaració responsable del sol·licitant de l’ajuda, a l’efecte de determinar els seus ingressos reals i els dels membres que integren la unitat de convivència i que resideixen en l'habitatge objecte de l’actuació.
— La quantia resultant s’ha de convertir en un nombre de vegades l’IPREM, referit a catorze pagues, en vigor durant el període al qual es refereixen els ingressos avaluats.
2. En aquest supòsit, amb la sol·licitud d’ajuda s’ha d’aportar en tot cas l’autorització expressa de la persona física sol·licitant i dels altres membres de la unitat de convivència perquè, segons el model que figura en l’annex 2, l’òrgan instructor pugui obtenir, de manera directa, la informació que acrediti les dades d’identitat o de caràcter personal del sol·licitant i dels membres de la unitat de convivència, el compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social pel sol·licitant, els ingressos del sol·licitant i dels membres de la unitat de convivència, i qualsevol altra informació tributaria, econòmica o cadastral que figuri en l'Agència Tributària Estatal, l'Agència Tributària de les Illes Balears, la Tresoreria General de la Seguretat Social i la Direcció General del Cadastre.
Article 18
Incompatibilitat i compatibilitat amb altres subvencions
1. No poden obtenir finançament corresponent a les ajudes d’aquesta Resolució els beneficiaris d’ajudes del programa de foment de la regeneració i renovació urbana i rural, del programa de foment del parc d'habitatge en lloguer, o del programa de foment d’habitatges per a persones majors de 65 anys i persones amb discapacitat.
2. Els beneficiaris de les ajudes que són objecte d'aquesta Resolució poden compatibilitzar-les amb les ajudes per a la conservació i la rehabilitació dels edificis i habitatges, o per a la seva millora de la seguretat d’utilització i de l’accessibilitat.
No obstant això, quan sobre un mateix sistema o element constructiu es facin actuacions que resultin subvencionables per un o per un altre programa d’ajudes, aquest sistema o element constructiu s’ha d'identificar i desglossar adequadament, i s’ha adscriure només a un dels dos programes, o sigui, a l’assenyalat en el paràgraf immediat anterior o al que regula aquesta Resolució.
3. Els beneficiaris de les ajudes d'aquesta convocatòria poden compatibilitzar-les amb altres ajudes que, per al mateix o similar objecte, procedeixin d'altres administracions públiques, entitats o organismes públics o privats, nacionals o internacionals.
L’import de l’ajuda no pot ser, en cap cas, d’una quantia que, aïlladament o conjuntament amb altres subvencions o ajudes, superi el cost total de l’actuació. En aquest cas, si es produeix un excés de finançament sobre el cost de l’actuació subvencionada, s’ha de reintegrar l’import total de l’excés fins al límit de la subvenció atorgada per l’Administració de la Comunitat Autònoma.
Article 19
Obligacions dels beneficiaris
1. Sens perjudici de les obligacions establertes amb caràcter general a l’article 14 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i l’article 27 de l’Ordre de bases reguladores del conseller de Territori, Energia i Mobilitat de 22 de juny de 2017, els beneficiaris de les ajudes objecte d’aquesta Resolució han de complir els requisits següents:
a) Estar al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social.
b) Justificar, dins el termini establert i en la forma que pertoqui, el compliment dels requisits i les condicions que determinaren la concessió de la subvenció.
c) Destinar l’import de la subvenció al finançament de l’actuació per a la qual s’ha sol·licitat.
d) Sotmetre’s a les actuacions de comprovació i a qualsevol actuació de verificació i control financer dels òrgans competents, i aportar tota la informació que els sigui requerida.
e) Comunicar la modificació de qualsevol circumstància que afecti algun dels requisits que s’exigeixen per concedir la subvenció.
2. En la sol·licitud d’ajuda, la persona interessada ha de formular telemàticament la declaració responsable sobre les manifestacions i obligacions dels beneficiaris que s’expressen a la pàgina web de la Direcció General d’Arquitectura i Habitatge.
3. En cas que es produeixi alguna modificació, els beneficiaris ho han de comunicar a la Direcció General d’Arquitectura i Habitatge en el termini màxim de deu dies comptadors a partir de l’endemà de la modificació. El fet de no comunicar qualsevol modificació comporta l’inici d’un procediment de reintegrament de les quanties que s’hagin cobrat indegudament.
Capítol II
Procediment de concessió
Article 20
Règim de concurrència competitiva
El procediment de concessió de les ajudes objecte d’aquesta Resolució es tramita pel sistema de concurrència competitiva mitjançant convocatòria pública, de manera que la selecció dels beneficiaris es fa a través de la comparació en un únic procediment de totes les sol·licituds presentades, amb la finalitat d’establir l’ordre de prelació d’acord amb els criteris de valoració establerts a l’article 13 d’aquesta Resolució.
Article 21
Sol·licitud d’ajuda, documentació i lloc de presentació
1. La sol·licitud d’ajuda s’ha de fer telemàticament a través de la pàgina web de la Direcció General d’Arquitectura i Habitatge, i s’hi ha d’adjuntar tota la documentació necessària que s’indica en l’annex 1.
2. Amb aquesta presentació telemàtica, la sol·licitud i la documentació necessària exigida queden automàticament registrades en el Registre General de la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat.
3. La presentació de la sol·licitud implica que la persona interessada accepta les prescripcions que estableixen aquesta Resolució, la normativa aplicable i el conveni de col·laboració que s’esmenten a l’article 3 d’aquesta Resolució.
Article 22
Termini de presentació
1. El termini de presentació de les sol·licituds d’ajuda és d’un mes, comptador des de l’endemà de la publicació d’aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
2. Quant a les sol·licituds que es presentin fora de termini, s’ha de dictar una resolució d’inadmissió, que s’ha de notificar a la persona interessada, d’acord amb el que disposa l’article 21.1 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Article 23
Esmena de la sol·licitud
1. Si la sol·licitud no compleix els requisits que estableix la normativa o hi manca documentació, la Direcció General d’Arquitectura i Habitatge ha de requerir les persones interessades que, en el termini de deu dies, esmenin el defecte o aportin els documents preceptius, i se’ls ha d’advertir que, en el cas que no ho facin, s’entén que desisteixen de la seva sol·licitud, després d’haver dictat i notificat la resolució corresponent d’acord amb els articles 21.1 i 68.1 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
2. El requeriment d’esmena i la resta de comunicacions i notificacions dels actes administratius que la Direcció General d’Arquitectura i Habitatge faci a la persona sol·licitant es du a terme per mitjans telemàtics.
Les notificacions s’entenen practicades a tots els efectes legals en el moment en què es produeix l’accés al contingut a l’adreça electrònica. Si es té constància de la recepció de la notificació a l’adreça electrònica, una vegada transcorreguts deu dies naturals sense que se n’hagi accedit al contingut s’ha de considerar que la notificació ha estat rebutjada.
Article 24
Protecció de dades
La sol·licitud d’ajuda de rehabilitació implica que la persona interessada autoritza l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per al tractament de les dades de caràcter personal per a la gestió de les ajudes, de conformitat amb el que disposa la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, i les normes que la despleguen.
Article 25
Instrucció del procediment
1. La Direcció General d’Arquitectura i Habitatge és l’òrgan competent per a la instrucció del procediment de concessió de les ajudes objecte d’aquesta Resolució.
2. Correspon a l’òrgan instructor dur a terme d’ofici totes les actuacions que consideri necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s’ha de pronunciar la resolució. A aquest efecte, sens perjudici del que disposa l’article 24 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, l’òrgan instructor pot:
a) Requerir la persona interessada que aporti la documentació necessària que permeti acreditar el compliment dels requisits.
b) Dur a terme les verificacions i els controls que facin falta.
c) Dur a terme les visites d’inspecció a l’edifici d’habitatges o l’habitatge unifamiliar on es facin les obres per comprovar que es compleixen els requisits.
3. Una vegada transcorregut el termini per presentar les sol·licituds, esmenats els defectes i efectuades les comprovacions que es considerin necessàries, els serveis tècnics han de valorar les sol·licituds presentades d’acord amb els criteris i el procediment establert, i han d’emetre un informe sobre les qüestions que es deriven de les bases reguladores, de la convocatòria i de l’expedient, en el qual s’ha de fer constar la relació de totes les sol·licituds rebudes, amb indicació de quines s’han de concedir, denegar, inadmetre a tràmit o arxivar per desistiment; i s’hi han d’expressar les causes que el motiven, així com també la identificació dels beneficiaris, la puntuació obtinguda per cadascun d’ells, l’import de l’ajuda, el compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social pel sol·licitant, i el compliment del requisit establert a l’article 12.4 d’aquesta Resolució, quan l’import del cost subvencionable de l’actuació sigui igual o superior a 40.000,00 €.
4. Aquest informe dels serveis tècnics, amb l’expedient complet, s'ha de traslladar a la Comissió Avaluadora, a l’efecte que aquesta emeti un informe general, que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució provisional que ha de formular la Direcció General d’Arquitectura i Habitatge.
Article 26
Comissió Avaluadora
1. Es crea la Comissió Avaluadora, que està composta d’un president, que és el director general d’Arquitectura i Habitatge; una secretària, que és la cap del departament competent en matèria d’habitatge, i tres vocals, designats pel director general d’Arquitectura i Habitatge, dos dels quals han de ser personal tècnic del Servei d’Habitatge, i un personal amb funcions jurídiques.
2. La Comissió Avaluadora ha d’avaluar l’informe emès pels serveis tècnics i ha d’emetre un informe general amb la finalitat d’establir l’ordre de prelació entre totes les sol·licituds presentades i proposar l’import de l’ajuda que s’ha de concedir a cada beneficiari i, a aquest efecte, ha de valorar totes les qüestions que es deriven de les bases reguladores, de la convocatòria i de l'expedient.
En aquest informe s’ha de fer constar la relació de totes les sol·licituds rebudes, amb indicació de quines s’han de concedir, denegar, inadmetre a tràmit o arxivar per desistiment, i s’hi han d’expressar les causes que el motiven, així com també la identificació dels beneficiaris, la puntuació obtinguda per cadascun d’ells, l’import de l’ajuda, el compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social pel sol·licitant, i el compliment del requisit establert a l’article 12.4 d’aquesta Resolució, quan l’import del cost subvencionable de l’actuació sigui igual o superior a 40.000,00 €.
Article 27
Quantia de la taxa
1. Una vegada que la Comissió Avaluadora ha emès l’informe, els serveis tècnics han de calcular el valor de la taxa per obtenir la proposta de resolució provisional de concessió d’aquelles sol·licituds que són objecte de subvenció, i s’ha de notificar telemàticament la liquidació de la taxa al sol·licitant de l’ajuda.
La quantia de la taxa es calcula en funció del pressupost protegible i equival a un 0,07 % del cost de les obres protegides, d’acord amb el que estableix la Llei 11/1998, de 14 de desembre, de règim específic de taxes de les Illes Balears.
2. El pagament de la taxa s’ha de dur a terme en el termini improrrogable de deu dies des de la notificació telemàtica de la liquidació de la taxa als sol·licitants de l'ajuda. En el cas que no la paguin en el termini indicat s’entén que desisteixen de la seva sol·licitud, després d’haver dictat i notificat la resolució corresponent d’acord amb els articles 21.1 i 68.1 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Article 28
Proposta de resolució de concessió de l’ajuda
Una vegada comprovat que s’ha abonat la taxa i d’acord amb l’informe general emès per la Comissió Avaluadora, el director general d’Arquitectura i Habitatge ha de dictar la proposta de resolució de concessió de l’ajuda, que s’ha de notificar per via telemàtica a la persona interessada perquè, dins el termini de deu dies, pugui al·legar i presentar els documents i justificacions que estimi pertinents.
Article 29
Resolució de concessió de l’ajuda
1. Una vegada que s’han examinat les al·legacions presentades i, en tot cas, quan s’hagi exhaurit el termini concedit per presentar-les, el director general d’Arquitectura i Habitatge ha d’elevar la proposta de resolució de concessió de l’ajuda al conseller de Territori, Energia i Mobilitat perquè en dicti la resolució que pertoqui, la qual ha de ser motivada i ha de contenir, entre d’altres, les dades de l’article 24.1 de l’Ordre de bases.
2. La resolució de concessió de l’ajuda s’ha de dictar i notificar per via telemàtica a la persona beneficiària en el termini màxim de tres mesos, comptadors des de la data d’acabament del termini de presentació de sol·licituds que especifica aquesta Resolució de convocatòria.
El venciment d’aquest termini màxim sense que s’hagi notificat la resolució expressa legitima la persona interessada que hagi deduït la sol·licitud per entendre-la desestimada per silenci administratiu.
3. Contra aquesta resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller de Territori, Energia i Mobilitat en el termini d’un mes, o directament un recurs contenciós administratiu davant el Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos, en ambdós casos comptadors des de l’endemà de la notificació de la resolució.
Article 30
Inici, execució i finalització de les obres
1. En tot cas, les obres s'han d'iniciar en data igual o posterior a l’1 de gener de 2018.
2. Les obres han d’estar emparades per la llicència o autorització municipal per executar l’actuació corresponent i per les altres autoritzacions administratives preceptives, per a la millora de l’eficiència energètica i la sostenibilitat en edificis d’habitatges o habitatges unifamiliars.
3. L'inici de les obres s’ha d’acreditar mitjançant el certificat d’inici d’obra signat per personal tècnic competent, quan es tracta d’obres subjectes a llicència d’obra major o de rehabilitació d’edificis de tipologia residencial col·lectiva. En obres en habitatges unifamiliars no subjectes a llicència d’obra major, aquest certificat ha d’anar signat per la persona interessada.
4.El termini d’execució de les obres per a la millora de l’eficiència energètica i la sostenibilitat en edificis d’habitatges o habitatges unifamiliars que s'acullin a les ajudes objecte d'aquesta Resolució no pot superar els vint-i-quatre mesos, comptadors des de la resolució de concessió de la subvenció. Aquest termini es pot ampliar excepcionalment fins a vint-i-sis mesos, quan es tracti d’actuacions en edificis d’habitatges que afectin quaranta habitatges o més.
En els supòsits en què per causes alienes al beneficiari o promotor de l'actuació, la concessió de la llicència municipal o l’autorització administrativa que es tracti es demori i no sigui concedida en el termini de sis mesos des de la seva sol·licitud, el termini d’execució pot prorrogar-se per sis mesos.
Així mateix, aquest termini d’execució es pot prorrogar per causa de vagues que afectin el desenvolupament de les actuacions, de raons climatològiques que alterin calendaris d'execució d'obres o qualsevol altra causa de força major, acreditada degudament, i pel temps de retard imputable a aquestes causes.
5. El certificat final d’obra ha d’estar signat per personal tècnic competent, quan es tracta d’obres subjectes a llicència d’obra major o de rehabilitació d’edificis de tipologia residencial col·lectiva. En obres no subjectes a llicència d’obra major realitzades en habitatges unifamiliars, aquest certificat ha d’anar signat per la persona interessada.
Article 31
Justificació de la subvenció
1. En el cas d’obres que estiguin acabades en el moment de la publicació d’aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears; en el mateix termini d’un mes establert per a la presentació de les sol·licituds de l’ajuda, els sol·licitants també han de justificar el compliment de la finalitat de la subvenció i de l’aplicació dels fons percebuts, tant pel que fa a la despesa realitzada com quant al seu pagament.
A aquest efecte, els sol·licitants de l’ajuda també han de presentar per via telemàtica la sol·licitud de pagament de l’ajuda, juntament amb la documentació justificativa de la subvenció que s’estableix a l’annex 3, i la declaració responsable de veracitat de les dades bancàries aportades segons el model de l’annex 6.
Els sol·licitants no tenen cap dret a què se’ls concedeixi l’ajuda sol·licitada si no presenten en termini aquesta documentació.
2. En el cas d’obres que no estiguin acabades en el moment de la publicació d’aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears; en el termini d’un mes comptador des de la data de finalització de les obres en termini, els sol·licitants de l’ajuda han de justificar el compliment de la finalitat de la subvenció i de l’aplicació dels fons percebuts, tant pel que fa a la despesa realitzada com quant al seu pagament.
A aquest efecte, els sol·licitants de l’ajuda han de presentar per via telemàtica la sol·licitud de pagament de l’ajuda, juntament amb la documentació justificativa de la subvenció que s’estableix a l’annex 3, i la declaració responsable de veracitat de les dades bancàries aportades segons el model de l’annex 6.
Els beneficiaris de l’ajuda perden el dret a cobrar l’ajuda concedida si no presenten en termini aquesta documentació.
Article 32
Informe tècnic
Una vegada que s’ha presentat la documentació que s’estableix a l’annex 3, els tècnics de la Direcció General d’Arquitectura i Habitatge han de dur a terme una visita d’inspecció a l’edifici d’habitatges o l’habitatge unifamiliar on es facin les obres, per comprovar que es compleixen els requisits exigits quant a la justificació de les obres, i han d’emetre l’informe tècnic que hi correspon.
Article 33
Resolució de reconeixement de l’obligació i de pagament
1. El director general d’Arquitectura i Habitatge ha d’elevar la proposta de resolució de reconeixement de l’obligació i de pagament de l’ajuda al conseller de Territori, Energia i Mobilitat perquè en dicti la resolució que pertoqui, la qual ha de ser motivada i contenir, entre d’altres, les dades de l’article 24.1 de l’Ordre de bases.
2. El termini màxim per dictar i notificar aquesta resolució és de tres mesos, comptadors des de la data d’entrada de la documentació que justifica la realització de les obres, el compliment de la finalitat de la subvenció i l’aplicació dels fons percebuts.
El venciment d’aquest termini màxim sense que s’hagi notificat la resolució expressa legitima la persona interessada que hagi deduït la sol·licitud per entendre-la desestimada per silenci administratiu.
3. Contra aquesta resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller de Territori, Energia i Mobilitat, en el termini d’un mes, o directament un recurs contenciós administratiu davant el Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, en el termini de dos mesos, en ambdós casos comptadors des de l’endemà que es notifiqui la resolució.
Article 34
Publicitat de les subvencions
Durant el primer trimestre de cada any natural s’ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears un extracte de totes les subvencions que es concedeixen en aquesta convocatòria, amb la identificació expressa de la convocatòria, el crèdit pressupostari, les persones beneficiàries i l’import de les subvencions que s’han concedit. No obstant això, no cal publicar les subvencions de quantia individualitzada inferior a 3.000,00 €.
Article 35
Revocació i reintegrament
L’incompliment de les obligacions establertes en aquesta Resolució o de les establertes en els articles 36 i 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, dóna lloc a la revocació de l’ajuda i al reintegrament de les quanties percebudes pel beneficiari.
Article 36
Règim d’infraccions i sancions
Les accions i les omissions que constitueixen infraccions administratives en matèria de subvencions estan tipificades en els articles 56, 57 i 58 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i donen lloc a l’aplicació del règim de sancions que preveuen els articles 59 i següents de la Llei esmentada.
Article 37
Impugnació
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller de Territori, Energia i Mobilitat en el termini d’un mes, o directament un recurs contenciós administratiu davant el Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos, ambdós comptadors des de l’endemà que es publiqui aquesta Resolució.
Palma, 26 d’octubre de 2018
El conseller de Territori, Energia i Mobilitat
Marc Pons i Pons