Secció I. Disposicions generals
CONSELL INSULAR DE MALLORCA
DEPARTAMENT DE PARTICIPACIÓ CIUTADANA I PRESIDÈNCIA
Núm. 8433
Aprovació definitiva del Reglament de creació i regulació de la Targeta Gent Gran
Versió PDF
El Ple del Consell de Mallorca, en sessió celebrada dia 26 de juliol de 2018, va acordar:
«Primer.- Estimar les al·legacions presentades per la Conselleria de Salut del Govern de les Illes Balears, d’acord amb l’informe de la Secretaria Tècnica de correcció del procediment i de valoració de les al·legacions presentades.
»Segon.- Aprovar definitivament el Reglament de creació i regulació de la Targeta Gent Gran que figura com annex a aquest acord, d’acord amb el dictamen del Consell Consultiu.
»Tercer.- Publicar el text íntegre del Reglament en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, i remetre’l a l’administració estatal i autonòmica, d’acord amb els articles 70.2 i 65 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, i els articles 103 i 113 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.»
Contra aquest acord, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, en el termini de dos mesos, que es computarà̀ a partir del dia següent de la publicació́ d' aquest acord. Tot això de conformitat amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa. No obstant l’anterior, podeu exercitar, si escau, qualsevol altre recurs que es considereu pertinent.
Palma, 3 d’agost de 2018
El secretari general per substitució, (decret de 17 de juliol de 2015, BOIB núm 114, de 28 de juliol de 2015)
Antoni Benlloch Ramada
ANNEX
REGLAMENT INSULAR 1 / 2018 DE CREACIÓ I REGULACIÓ DE LA TARGETA GENT GRAN
Sumari
Preàmbul
Capítol I Disposicions generals
Article 1. Objecte
Article 2. Finalitat i efectes
Article 3. Àmbit territorial
Article 4. Persones beneficiàries
Article 5. Catàleg de Serveis i Prestacions
Article 6. Utilització de la targeta
Capítol II Procediment
Article 7. Sol·licituds
Article 8. Expedició i reexpedició
Article 9. Cancel·lació
Disposició final primera
Disposició final segona
Annex 1
Preàmbul
I
Els articles 44, 48 i 50 de la Constitució espanyola regulen els principis constitucionals d’igualtat i de no discriminació, i el principi rector de la política social i econòmica. Així mateix, figuren en els articles 12, 13, 15 i 16 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer (EAIB).
L’article 30, apartats 14, 15 i 26 de l’EAIB, determina que la Comunitat Autònoma té la competència exclusiva en matèria de «Tercera edat», «Acció i benestar social. Desenvolupament comunitari i integració. Voluntariat social. Complements de la seguretat social no contributiva. Polítiques de protecció i suport a les persones amb discapacitats físiques, psíquiques i sensorials. Polítiques d’atenció a persones dependents. Polítiques d’atenció a les persones i als col·lectius en situació de pobresa o necessitat social» i «Cultura. Activitats artístiques i culturals. Foment i difusió de la creació i la producció teatral, musical, cinematogràfica i audiovisual, literària, de dansa i d’arts combinades, així com la seva difusió nacional i internacional». L’article 70, apartat 18 de l’EAIB, disposa que la matèria de «Promoció i animació sociocultural» és una competència pròpia dels consells insulars.
La Llei 8/2000, de 27 d’octubre, de consells insulars, en l’article 23 assenyala que els consells insulars exerceixen les competències que els atribueixen les lleis de l’Estat i de la Comunitat Autònoma, d’acord amb l’Estatut d’autonomia i la legislació bàsica de l’Estat.
La Llei 6/1994, de 13 de desembre, d’atribució de competències als consells insulars en matèria de patrimoni històric, de promoció sociocultural, d’animació sociocultural, de dipòsit legal de llibres i d’esports, estableix, en els articles 3 i 4, que els consells insulars han d’assumir les competències derivades del Reial decret 4101/1982, de 29 de desembre, i del Reial decret 3040/1983, de 5 d’octubre, sobre traspàs de funcions i serveis de l’Estat en matèria de cultura i que determina que en matèria de promoció sociocultural és competència dels consells insulars l’ajuda i el foment d’activitats en l’àmbit de la tercera edat amb vista a la promoció sociocultural, i la promoció i organització d’activitats d’animació cultural en l’àmbit artístic, artesanal, turístic i de temps lliure adreçades a aquest sector.
El Decret de la Presidència del Consell de dia 9 de juny de 2017 pel qual es determina l’organització del Consell Insular de Mallorca (BOIB núm. 73, de 15 de juny de 2017), modificat pels Decrets de la Presidència de dia 20 de juny de 2017 (BOIB núm. 77, de 24 de juny de 2017) i de dia 24 de juliol de 2017 (BOIB núm. 92, de 29 de juliol de 2017), estableix que «les atribucions del Departament de Participació Ciutadana i Presidència, són les relatives al sector de l’activitat administrativa pròpia del departament, que en la legislació vigent s’assignen al Consell de Mallorca, i particularment: (...) k) Fomentar l’associacionisme, la implicació social i la participació ciutadana, en l’àmbit sociocultural, l) Promoure, organitzar i fomentar activitats socioculturals relatives al sector de les persones majors i a l’associacionisme (....)».
II
El programa Promoció Sociocultural i Associacionisme del Departament de Participació Ciutadana i Presidència del Consell de Mallorca té com objectiu general, entre d’altres, planificar accions per potenciar el benestar del col·lectiu de les persones grans (envelliment saludable) i potenciar la participació plena de les persones grans en tots els àmbits de la societat.
L’augment de l’esperança de vida i les graduals millores en les condicions de vida de les persones grans fa que aquest sector cada vegada adquireixi més importància en la societat actual, la qual cosa suposa que hi hagi una demanda creixent en el terreny de l’oci i del temps lliure. Per contra, el poder adquisitiu de les persones grans es veu minvat quan es passa a ser població inactiva fet que pot suposar un impacte negatiu en aquest col·lectiu.
En l’article 25 de la Carta dels Drets Fonamentals de la Unió Europea, s’estableix que la Unió reconeix i respecta el dret de les persones grans a portar una vida digna i independent, i a participar en la vida social i cultural. Així mateix, en l’article 50 la Constitució espanyola de 1978 assenyala que els poders públics promouran el benestar dels ciutadans durant la tercera edat. Per això, un dels principals reptes del Consell de Mallorca és dissenyar i implantar polítiques d’envelliment actiu a l’hora de potenciar la participació activa de la gent gran dins la societat actual per tal d’aconseguir el màxim benestar en les seves condicions de vida.
Amb aquest objectiu, el Departament de Participació Ciutadana i Presidència organitza diverses actuacions i activitats de caire cultural, lúdic, artístic i social. Una d’aquestes actuacions és la implantació de la Targeta Gent Gran amb la finalitat de facilitar l’accés de les persones grans a un seguit de serveis i prestacions de caràcter cultural, esportiu, de consum i recreatiu que els garanteixin la integració social plena i la millora de la qualitat de vida per tal d’aconseguir una societat més oberta, més activa i amb més qualitat de vida.
III
El Reglament de creació i regulació de la Targeta Gent Gran s’ha dissenyat i concebut per definir un sistema més àgil d’accés a les prestacions i serveis a què té dret la gent gran, de manera que un únic document permeti fer ús de les prestacions i serveis del Catàleg, i així no sigui necessari haver de fer múltiples tràmits i procediments administratius per accedir-hi.
Així mateix, amb l’aprovació del Reglament de creació i regulació de la Targeta Gent Gran, com a instrument més adequat per garantir la consecució de l’objectiu que es persegueix, es genera un marc normatiu estable i predictible, i es crea un entorn de certesa que facilita l’actuació de la ciutadania i de tots els operadors jurídics que l’han d’aplicar.
Capítol I. Disposicions generals
Article 1. Objecte
Aquest Reglament té per objecte crear i regular la Targeta Gent Gran per promoure i facilitar l’accés de les persones grans —mitjançant l’articulació de determinades avantatges— a serveis de caràcter sociocultural per potenciar la màxima llibertat, activitat i integració social plena i òptima qualitat de vida de les persones grans.
Article 2. Finalitat i efectes
2.1 Mitjançant un suport físic adequat en el qual han de figurar les dades personals i el número d’identificació de la persona usuària, la Targeta Gent Gran acredita la condició de persona gran a l’efecte únicament d’aquest Reglament insular.
2.2 Les dades personals utilitzades s’han de tractar d’acord amb les disposicions contingudes en el Reglament (UE) 2016/679, de 27 d’abril, general de protecció de dades (RGPD).
2.3 La possessió d’aquesta targeta permet a la persona titular accedir a les prestacions i serveis inclosos en el Catàleg de serveis i prestacions regulat en l’article cinquè d’aquest Reglament.
L’accés a les prestacions i serveis del Catàleg és en les condicions expresses que figurin en la informació de cada prestació i/o servei.
Article 3. Àmbit territorial
La Targeta Gent Gran té validesa en l’àmbit territorial de Mallorca.
Article 4. Persones beneficiàries
Amb caràcter general, poden ser titulars de la Targeta Gent Gran totes les persones, empadronades en qualsevol municipi de Mallorca que tinguin 65 anys o bé que tinguin 60 anys i, d’acord amb el règim general i els règims especials que integren el Sistema Espanyol de la Seguretat Social, siguin pensionistes per algunes de les situacions següents:
Article 5. Catàleg de prestacions i serveis
5.1 El Departament de Participació Ciutadana i Presidència del Consell de Mallorca establirà el Catàleg de prestacions i serveis als quals es podrà accedir mitjançant la Targeta Gent Gran. Aquest Catàleg s’actualitzarà mensualment en el web del Consell de Mallorca <http://www.conselldemallorca.net>.
5.2 El Departament de Participació Ciutadana i Presidència subscriurà els convenis corresponents o altres instruments jurídics que calguin amb altres administracions o amb entitats públiques o privades per incrementar les ofertes de prestacions i serveis inclosos en el catàleg.
Article 6. Utilització de la targeta
6.1 La targeta acreditativa de la condició de persona gran és un document personal i intransferible que s’ha de presentar, juntament amb el DNI o NIE, cada vegada que s’utilitzi una prestació o servei inclòs en el Catàleg esmentat.
6.2 Les persones titulars de la targeta poden accedir als serveis que s’hi incorporin i a totes les prestacions que es derivin de la subscripció de convenis o d’altres instruments jurídics que calguin amb altres administracions o entitats tant públiques com privades en les condicions expresses que figurin en la informació de cada prestació i/o servei.
Capítol II. Procediment
Article 7. Sol·licituds i documentació
7.1 Les sol·licituds s’han de formular segons el model normalitzat que figura com a annex 1 d’aquest Reglament i s’han de facilitar als centres socioculturals d’Inca i Manacor, i, a Palma a la Direcció Insular de Promoció Sociocultural.
7.2 Les sol·licituds signades s’han de presentar en qualsevol terminal del Registre General del Consell de Mallorca (Centre Cultural de la Misericòrdia, pl. de l’Hospital, núm. 4; Palau Reial, c. del Palau Reial, núm. 1, i Llar de la Joventut, c. del General Riera, núm. 111, Palma). Així mateix, també es poden presentar en els llocs que estableix l’apartat 4 de l’article 16 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Si la sol·licitud s’envia per correu, la documentació s’ha de presentar en un sobre obert perquè l’exemplar destinat al Consell de Mallorca s’ha de segellar amb la data abans de certificar-lo, d’acord amb el que disposa l’article 31 del Reial decret 1829/1999, de 3 de desembre, pel qual s’aprova el Reglament que regula la prestació de serveis postals (BOE núm. 313, de 31 de desembre).
7.3 Les sol·licituds també es poden obtenir i presentar telemàticament a través de la seu electrònica del Consell de Mallorca (<https://seu.conselldemallorca.net>).
7.4 Les sol·licituds s’han d’acompanyar de la documentació següent:
7.5 Si la sol·licitud no reuneix totes les dades o si s’hi detecta alguna discordança, es requerirà la persona sol·licitant perquè esmeni la falta o aporti la documentació en un termini no superior als deu dies. Si no ho fa així, la petició es tindrà per desistida, amb la resolució expressa prèvia que s’ha de dictar en els termes previstos en l’article 21 de la Llei 39/2015, esmentada.
7.6 En el supòsit que es compleixin els requisits de l’article 96.1 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, es podrà optar per la tramitació simplificada del procediment.
Article 8. Expedició i reexpedició
8.1 El Departament de Participació Ciutadana i Presidència del Consell de Mallorca expedirà les targetes amb la presentació prèvia de la sol·licitud de la persona interessada, i tindran caràcter gratuït.
La targeta s’enviarà al domicili que la persona interessada hagi assenyalat en la sol·licitud, juntament amb el Catàleg de prestacions i serveis.
8.2 La Targeta Gent Gran no necessita renovar-se, sens perjudici del dret que es reserva l’Administració Insular de declarar-ne la caducitat, prèvia informació a les persones usuàries.
8.3 La modificació de les circumstàncies personals de la persona usuària s’han de comunicar al Departament de Participació Ciutadana i Presidència del Consell de Mallorca per mantenir les dades actualitzades.
8.4 La reexpedició es pot fer en el supòsit de:
a) Pèrdua o extraviament
b) Greu deteriorament
8.5 La vigència de la Targeta Gent Gran està subjecta al manteniment de les condicions que donaren lloc a l’expedició.
Article 9. Cancel·lació
9.1 La cancel·lació de la Targeta Gent Gran és pertinent, en tot cas, per defunció de la persona titular.
9.2 En els supòsits en què es detecti falsejament de les dades que varen donar lloc a l’expedició de la Targeta Gent Gran o, si aquesta s’utilitza amb fins fraudulents, el Departament de Participació Ciutadana i Presidència, sens perjudici d’altres responsabilitats que puguin correspondre, en cancel·larà l’ús mitjançant l’expedient contradictori oportú.
Disposició final primera
Es faculta la Direcció Insular de Participació Ciutadana i Joventut del Departament de Participació Ciutadana i Presidència del Consell de Mallorca per dur a terme totes les actuacions de gestió i execució necessàries per implantar de manera plena i efectiva la Targeta Gent Gran.
Disposició final segona
Aquest Reglament entra en vigor l’endemà de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
ANNEX 1
Sol·licitud Targeta Gent Gran
|
Dades de la persona sol·licitant |
|||||
|
65 anys o més □ Pensionista entre 60 i 64 anys □ |
|||||
|
Llinatge 1 |
Llinatge 2 |
Nom |
DNI/NIE |
||
|
Data de naixement |
Domicili (c/pl./av., núm. i porta) |
||||
|
CP |
Localitat |
Municipi |
Província |
||
|
Telèfon fix |
Telèfon mòbil |
a/e |
|||
|
Dades a efectes de notificacions |
|||||
|
Domicili (carrer/plaça/avinguda, núm. i porta) |
|||||
|
CP |
Localitat |
Municipi |
Província |
||
|
Documentació que s’adjunta
□ Fotocòpia del DNI/NIE □ Certificat d’empadronament □ Justificant de la pensió si té entre 60 i 64 |
|||||
DECLAR, sota la meva responsabilitat: que les dades que figuren en aquesta sol·licitud són certes i AUTORITZ el Departament de Participació Ciutadana i Presidència, perquè les comprovi.
SOL·LICIT: que em concediu la Targeta Gent Gran.
Les dades personals recollides en aquest document seran tractades de conformitat amb el Reglament Europeu (UE) 2016/679 de Protecció de Dades. Davant la persona que en sigui responsable del tractament es podrà exercir, entre d’altres, els drets d’accés, rectificació, supressió, oposició i limitació del tractament.
___________, ____ d __________________________ de 201___
CONSELLERIA DE PARTICIPACIÓ CIUTADANA I PRESIDÈNCIA
CONSELL DE MALLORCA