Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE TREBALL, COMERÇ I INDÚSTRIA

Núm. 7456
Resolució del conseller de Treball, Comerç i Indústria per la qual es disposa la inscripció i dipòsit en el Registre de Convenis Col·lectius de les Illes Balears del Conveni col·lectiu del personal de l’empresa Aquicultura Balear, SAU, i la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (codi de conveni 07002732012010)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

  1. El 24 d’octubre de 2017, la representació de l’empresa Aquicultura Balear, SAU, i la del seu personal, acordà i subscriví el text del Conveni col·lectiu de treball.
  2. El 7 de novembre de 2017, Juan Antonio Salamanca Zambrano, en representació de la Comissió Negociadora del Conveni col·lectiu, sol·licità el registre, el dipòsit i la publicació del Conveni esmentat.

Fonaments de dret

  1. L’article 90.3 del Text refós de la Llei de l’Estatut dels treballadors, aprovat pel Reial decret legislatiu 2/2015, de 23 d’octubre.
  2. El Reial decret 713/2010, de 28 de maig, sobre registre i dipòsit de convenis i acords col·lectius de treball.
  3. L’article 45 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les Administracions Públiques.

Per tot això, dict la següent

RESOLUCIÓ

  1. Inscriure i dipositar el Conveni col·lectiu del personal de l’empresa Aquicultura Balear, SAU, en el Registre de Convenis Col·lectius de les Illes Balears.
  2. Notificar aquesta Resolució a la Comissió Negociadora.
  3. Ordenar la traducció del text a la llengua catalana i fer constar que la versió castellana del text és l’original signada pels membres de la Comissió Negociadora i que la versió catalana n’és una traducció.
  4. Publicar el Conveni en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 27 de juny de 2018

La directora general de Treball, Economia Social i Salut Laboral

Isabel Castro Fernández

Per delegació del conseller de Treball, Comerç i Indústria

(BOIB 105/2015)

 

CONVENI COL·LECTIU D’EMPRESA

AQUICULTURA BALEAR, SAU 2015 – 2020

CAPÍTOL I

Article 1. Parts signants

Article 2. Àmbit funcional

CAPÍTOL II. Àmbit d’aplicació i pròrrogues del Conveni

Article 3. Àmbit personal

Article 4. Àmbit temporal i denúncia

Article 5. Naturalesa de les condicions pactades; compensació, absorció i garanties

Article 6. Comissió Paritària

CAPÍTOL III. Organització del treball, ingressos, cessaments i classificació del personal

Article 7. Organització del treball

Article 8. Facultat de direcció

Article 9. Contractació

Article 10. Període de prova

Article 11. Preavís en cas de baixa voluntària o dimissió

Article 12. Classificació professional

CAPÍTOL IV. Retribucions

Article 13. Salari base

Article 14. Experiència professional

Article 15. Plus d’insularitat

Article 16. Gratificacions extraordinàries

Article 17. Plus de nocturnitat

Article 18. Plus de disponibilitat

Article 19. Hores extraordinàries

Article 20. Jornada de vigilància nocturna

Article 21. Dietes i despeses de locomoció

CAPÍTOL V. Jornada i vacances

Article 22. Jornada laboral

Article 23. Dies festius

Article 24. Vacances

CAPÍTOL VI. Permisos

Article 25. Permisos

CAPÍTOL VII. Condicions vàries

Article 26. Prestacions complementàries per malaltia o accident

Article 27. Cursets de formació professional

Article 28. Pòlissa d’assegurança

Article 29. Treballs amb perillositat, toxicitat i penositat

Article 30. Peces de roba de treball

Article 31. Revisió mèdica

Article 32. Activitats sindicals

Article 33. Tribunal d’Arbitratge i Mediació (TAMIB)

CAPÍTOL VIII. Règim disciplinari

Article 34. Faltes

Article 35. Sancions

Article 36. Prescripció de les faltes

 

ANNEX I

Taules salarials per a 2015, 2016 i 2017

 CAPÍTOL I

Article 1. Parts que el signen

Aquest Conveni ha estat subscrit per representants de l’empresa Aquicultura Balear, SAU, i per la representació sindical dels treballadors/es, USO i CCOO.

Article 2. Àmbit funcional

Aquest Conveni estableix les condicions de les relacions de treball d’aplicació obligatòria a tots els treballadors/es de l’empresa Aquicultura Balear, SAU, que intervinguin en qualsevol de les fases de producció, distribució o comercialització dels seus propis productes.

 

CAPÍTOL II

Àmbit d’aplicació i prorrogues del Conveni

Article 3. Àmbit personal

Estaran compreses en les presents condicions de treball tots els treballadors/es que prestin els seus serveis per compte de l’empresa esmentada en l’àmbit funcional i territorial.

Article 4. Àmbit temporal i denúncia

La vigència d’aquest Conveni s’iniciarà amb caràcter retroactiu, a data d’1 de gener del 2015.

La seva durada inicial se estableix fins el 31 de desembre de 2020, sense perjudici del que es pacta a continuació.

La denúncia del Conveni es produirà en els termes establerts en l’Estatut dels treballadors, dins dels dos últims mesos de la seva vigència.

No obstant això, en el supòsit de no produir-se denúncia per qualsevol de les parts, i igualment en el supòsit d’haver-hi denúncia i fins que s’assoleixi un nou conveni, l’actual mantindrà la seva plena vigència tant en el seu contingut normatiu com obligacional.

Article 5. Naturalesa de les condicions pactades; compensació, absorció i garanties

Les condicions pactades formen un tot orgànic, indivisible, i a l’efecte de la seva aplicació pràctica seran considerades globalment i en còmput anual. Les millores establertes per aquest Conveni seran absorbides o compensades amb les millores que de qualsevol classe i forma, tant individual com col·lectiva, tenguin establertes o concedides les empreses amb caràcter voluntari en qualsevol moment, i per les quals s’estableixin en el futur, en virtut de disposició de qualsevol títol o rang. Tenint en compte la naturalesa del Conveni, les disposicions legals futures que impliquin variació econòmica en tots o alguns dels conceptes retributius únicament tindran eficàcia pràctica si globalment considerades o sumades a les efectivament vigents amb anterioritat al Conveni superessin el nivell total d’aquests. En cas contrari es consideraran absorbits per les millores pactades en aquest Conveni. Es respectaran les situacions personals que amb caràcter global excedeixin del Conveni i es mantindran estrictament ad personam.

Article 6. Comissió paritària

Queda constituïda una Comissió Mixta integrada paritàriament per tres representants dels treballadors/es de l’empresa i per tres representants de la part empresarial. La Comissió esmentada tindrà les funcions següents:

1. Interpretació de l’aplicació de la totalitat de les clàusules d’aquest Conveni.

2. Establir les taules salarials, així com les revisions econòmiques que siguin procedents.

3. Vigilància del compliment del pactat.

4. Altres activitats que tendeixin a una major eficàcia pràctica del Conveni.

5. Estudiar i proposar a la futura comissió negociadora textos alternatius dels articles del Conveni i procurar suprimir els obsolets i actualitzar criteris.

6. Estudiar, a proposta de les parts, tots aquells casos individuals o col·lectius que suposadament afectin l’estipulat en aquest Conveni.

La Comissió Paritària podrà formular consultes a l’autoritat laboral, actuar mitjançant ponències o subcomissions, i emprar serveis permanents i ocasionals d’assessors per a la millor resolució de les qüestions que li siguin sotmeses. La resolució esmentada en principi tindrà caràcter vinculant, si bé en cap cas no impedirà l’exercici de les accions que l’Empresa i els treballadors puguin utilitzar davant de la jurisdicció laboral i administrativa. L’adopció dels acords o resolucions de la Comissió Paritària requerirà almenys el vot favorable de quatre dels seus membres.

 

CAPÍTOL III

Organització del treball, ingressos, cessaments i classificació del personal

Article 7. Organització del treball

L’organització tècnica i pràctica del treball correspon a la direcció de l’empresa, de conformitat amb les disposicions legals a l’efecte.

Article 8. Facultat de direcció

D’acord amb la legislació vigent és facultat de l’empresa la distribució de les tasques corresponents a cada lloc, així com efectuar els canvis, modificacions i torns que estimi convenients per a la millor organització dels treballadors/es i l’optimització de la producció.

Article 9. Contractació

El personal podrà ser contractat per Aquicultura Balear, SAU per temps indefinit o per durada determinada, i en aquest últim cas mitjançant qualsevol de les modalitats de contractació temporal vigents en la legislació general.

Hi haurà opció per part de l’Empresa de poder utilitzar contractes eventuals amb una durada que no podrà superar els 12 mesos en un període màxim de 18, motivats per circumstàncies de mercat, excés de comandes, acumulació de tasques o urgència.

Article 10. Període de prova

Els ingressos de nou personal en l’empresa es realitzaran a títol de prova i la seva durada màxima serà la següent:

  • 6 mesos per al personal encarregat/da i responsables
  • 4 mesos per a tècnics
  • 1 mes per a la resta del personal

El període de prova computarà a efectes d’antiguitat si es produeix la incorporació definitiva en plantilla.

Les situacions d’incapacitat temporal, maternitat, adopció, acolliment i qualsevol circumstància aliena a l’empresa que interrompin el contracte paralitzaran el període de prova, el qual es reprendrà fins el seu còmput total una vegada hagi cessat la circumstància que el va interrompre.

Article 11. Preavís en cas de baixa voluntària o dimissió

El treballador/a en cas de baixa voluntària o dimissió estarà obligat a preavisar l’empresa per escrit, amb l’antelació següent:

  • 45 dies els encarregats
  • 30 dies els responsables
  • 20 dies els tècnics
  • 15 dies la resta d’empleats

L’incompliment del termini esmentat facultarà l’empresa a descomptar en concepte d’indemnització un dia de salari mes plusos per cada dia d’incompliment de les quantitats a percebre per la seva última nòmina o per liquidació.

 

Article 12. Classificació professional

Grup I. Personal de producció. Aquest correspon a les àrees de hatchery, nursery, preengreixament i qualitat.

  1. Encarregat/da
  2. Responsable
  3. Tècnic
  4. Aqüicultor especialista
  5. Auxiliar
  6. Peó
  7. Vigilant horabaixa–nit

Grup II. Personal de manteniment

  1. Encarregat/da
  2. Tècnic
  3. Aqüicultor especialista
  4. Auxiliar
  5. Peó de manteniment

Grup III. Personal d’administració

  1. Responsable
  2. Auxiliar

Grup IV. Personal de transport

  1. Responsable
  2. Tècnic
  3. Aqüicultor especialista
  4. Auxiliar

DEFINICIONS:

Grup I. Personal de producció

  1. Encarregat/da. És aquell treballador/a que, tenint titulació en biologia o ciències del mar o els seus equivalents i/o experiència reconeguda, té a càrrec seu una àrea i un equip humà en producció on exerceix tasques de planificació, supervisió, desenvolupament i millora de protocols, organitza treballs i entrena el personal al seu càrrec. En depèn de la direcció de l’empresa.
  2. Responsable. És aquell treballador/a que, tenint titulació en biologia, ciències del mar, tècnic superior en aqüicultura o experiència reconeguda que li permeti exercir la feina esmentada, depèn de l’encarregat/da de la seva àrea i col·labora amb aquest en l’estricta supervisió, desenvolupament i organització del treball i gestió del personal de base. Dona compte de les incidències que puguin sorgir i pren les mesures que es considerin oportunes.
  3. Tècnic. És aquell que, tenint titulació en biologia, ciències del mar, tècnic superior en aqüicultura o experiència reconeguda que li permeti exercir la feina esmentada i depenent de l’encarregat/da, fa tasques concretes en una secció dins de l’àrea.
  4. Aqüicultor especialista. És aquell que, tenint titulació en biologia, ciències del mar, tècnic en aqüicultura o experiència reconeguda que li permeti exercir el lloc esmentat i depenent d’un superior, fa tasques concretes en una secció dins de l’àrea.
  5. Auxiliar piscifactoria. És aquell que, sense necessitat d’una titulació acadèmica però amb una experiència i qualificació laboral mínima, fa tasques bàsiques per a les quals es requereix certa perícia i pràctica operatòria en l’àrea del departament de producció en què estigui adscrit.
  6. Peó. És aquell que, sense necessitat de titulació acadèmica ni experiència laboral, fa tasques en una àrea per a la qual no es necessita especial perícia ni pràctica operatòria.
  7. Vigilant horabaixa–nit. És aquell treballador/a que, sense necessitat de titulació acadèmica ni experiència laboral en aquestes tasques, té al seu càrrec la vigilància de les instal·lacions i dels peixos de l’empresa durant l’horabaixa i nit, a més de dur a terme tasques bàsiques de manteniment, control d’incidències, emplenament de comunicats d’incidències i novetats.

Grup II. Personal de manteniment

  1. Encarregat/da. És aquell treballador/a que, tenint titulació mínima de formació professional en tasques de manteniment o mòdul equivalent, així com experiència reconeguda, té a càrrec seu l’àrea de manteniment i un equip humà on exerceix tasques de planificació, supervisió, desenvolupament, organització de treballs i entrenament de personal, sempre depenent de la direcció de l’empresa.
  2. Tècnic. És aquell que, posseint titulació de formació professional en tasques de manteniment o experiència reconeguda que li permeti exercir el lloc esmentat i depenent de l’encarregat, fa tasques concretes dins de l’àrea de manteniment.
  3. Aqüicultor especialista. És aquell que, tenint titulació de formació professional en tasques de manteniment o experiència reconeguda que li permeti exercir el lloc esmentat i dependent d’un superior, fa tasques concretes dins de l’àrea de manteniment.
  4. Auxiliar. És aquell que, sense necessitat d’una titulació acadèmica però amb una experiència i qualificació laboral mínima, fa tasques bàsiques per a les quals es requereix certa perícia i pràctica operatòria.
  5. Peó. És aquell que, sense necessitat de titulació acadèmica ni experiència laboral, fa tasques en una àrea per a la qual no es necessita perícia ni pràctica operatòria en especial.

Grup III. Personal d’administració

  1. Responsable. És aquell treballador/a que, tenint titulació mínima d’administració o experiència reconeguda que li permeti exercir el lloc esmentat, depèn de la direcció de l’empresa i col·labora amb aquesta en l’estricta supervisió, desenvolupament i organització del treball, i gestió del personal, donant compte de les incidències que puguin sorgir i prenent les mesures que es considerin oportunes.
  2. Auxiliar. És aquell treballador/a que, amb titulació mínima de formació professional, branca administrativa o mòdul equivalent, fa tasques de tipus administratiu en col·laboració amb l’administratiu i amb el responsable del departament.

Grup IV. Personal de transport

  1. Responsable. És aquell treballador/a que, tenint titulació en biologia, ciències del mar, tècnic superior en aqüicultura o experiència reconeguda que li permeti exercir el lloc esmentat, depèn de la direcció de l’empresa i col·labora amb aquesta en l’estricta supervisió, desenvolupament i organització del treball, gestió del personal de base, dona compte de les incidències que puguin sorgir i pren les mesures que es considerin oportunes en l’àrea de transport.
  2. Tècnic. És aquell que, tenint titulació en biologia, ciències del mar, tècnic superior en aqüicultura o experiència reconeguda que li permeti exercir el lloc esmentat, i depenent de l’encarregat/da de l’àrea fa tasques concretes de transport de peixos. En el temps que no dugui a terme tasques de transport pot fer feines en l’empresa, sempre d’acord amb el seu encarregat/da o amb la direcció de l’empresa.
  3. Aqüicultor especialista. És aquell que, tenint titulació en biologia, ciències del mar, tècnic en aqüicultura o experiència reconeguda que li permeti exercir el lloc esmentat i depenent d’un superior, fa tasques concretes de transport de peixos. En el temps que no faci tasques de transport pot fer feines en l’empresa, sempre d’acord amb el seu encarregat/da o amb la direcció de l’empresa.
  4. Auxiliar. És aquell que, sense necessitat d’una titulació acadèmica però amb experiència i qualificació laboral mínima, fa tasques de transport per a les quals es requereix certa perícia i pràctica operatòria. Quan no faci tasques de transport pot fer feines en l’empresa, sempre d’acord amb el seu encarregat/da o amb la direcció de l’empresa.

 

 CAPÍTOL III

Retribucions

Article 13. Salari Base

El salari base per a les diferents categories professionals del Conveni serà el que resulti d’aplicar a les taules salarials d’Aquicultura Balear, SAU corresponents els increments que es contemplin en el conveni nacional d’aqüicultura marina per als anys de vigència d’aquest Conveni.

           A l’efecte d’increment salarial, a tots els conceptes econòmics els hi serà d’aplicació els increments percentuals següents:

  • Any 2015 – 1 %
  • Any 2016 – 1,5 %
  • Any 2017 – 2 %
  • Per als anys 2018, 2019 i 2020 la pujada salarial serà la que s’estableixi per les parts signants del conveni estatal d’aqüicultura.

Així mateix es revisaran i s’actualitzaran les pujades salarials definitives dels anys 2015, 2016 i 2017 i les dels anys successius durant els dos mesos següents a la publicació en el butlletí oficial corresponent.

Article 14. Experiència professional

Prenent en consideració la rellevant importància que en aquest sector tenen l’experiència professional i el nivell de coneixements del personal s’estableix un estímul salarial equivalent al 4 % del salari base de cada treballador/a per cada quadrienni de tasca continuada en l’empresa, aplicable fins a un màxim de cinc quadriennis, a partir de l’inici del primer contracte establert amb l’entitat.

** Des del 31 de desembre de 2012 s’elimina el plus per experiència professional, més conegut com a plus per antiguitat. Aquest plus es passa a consolidar com un plus ad personam i serà aplicable i consolidat en nòmina a aquells treballadors contractats abans del 31 de desembre de 2011.

La quantia d’aquest plus serà la suma de dos conceptes:

1r. Antiguitat consolidada. Equivalent al 4 % del salari base de cada treballador/a per cada quadrienni de tasca continuada en l’empresa.

2n. Antiguitat en procés de consolidació. Serà el percentatge proporcional al temps transcorregut des que es va completar el quadrienni anterior, i en el seu defecte la data de contractació en l’empresa fins al 31 de desembre de 2012.

Sumant ambdós conceptes tenim un percentatge que, aplicat al sou base, ens dona la quantia del plus ad personam que serà, per tant, un percentatge del salari base.

Article 15. Plus d’insularitat

Tots els treballadors/es percebran, en cada paga, un plus d’insularitat, l’import del qual serà el 15 % del salari base.

Article 16. Gratificacions extraordinàries

Els treballadors/es afectats per aquest Conveni percebran dues pagues extraordinàries els dies 15 de juliol i 22 de desembre respectivament, o en el seu cas els dies laborals immediatament anteriors, i que consisteixen en 30 dies de salari base, plus d’insularitat i antiguitat.

Article 17. Plus de nocturnitat

El personal que treballi entre les 22.00 i les 06.00 hores percebrà un complement pel treball nocturn equivalent al 25 % del salari base assignat a la seva categoria professional, en proporció amb el temps treballat dins del període esmentat.

Article 18. Plus de disponibilitat

Els treballadors designats per l’empresa que, després de la seva jornada laboral, acceptessin estar a disposició de l’empresa a una distància màxima del seu lloc de treball no superior a 50 km i dur un telèfon mòbil per a la seva localització i assistència, rebran una quantitat de 63,68 euros bruts mensuals per la disponibilitat esmentada. Pel fet de desplaçar-se i desenvolupar la seva tasca el temps esmentat se li compensarà al treballador com a hores extres. Aquest plus no es pagarà en pagues extres ni en vacances (en quedaran exclosos mànagers i encarregats, els quals per la seva funció aquesta disponibilitat va inclosa en les funcions del seu lloc).

Article 19. Hores extraordinàries

Per tal d’afavorir la creació d’ocupació ambdues parts acorden la conveniència de reduir al mínim indispensable les hores extraordinàries, d’acord amb els criteris següents:

1r. Supressió de les hores extraordinàries habituals.

2n. Realització d’hores extraordinàries exigides per la necessitat de reparar sinistres i altres danys extraordinaris i urgents, així com en cas de risc de pèrdua de matèries primeres.

3r. Es mantindran, sempre que no sigui possible la utilització d’altres modalitats de contractació temporal o parcial, les hores extraordinàries estructurals, entenent-se com a tals les necessàries per períodes punta de producció, absències imprevistes, canvis de torn o les de caràcter estructural derivades de la naturalesa del treball que es tracti.

4t. Les hores extraordinàries que es realitzin s’abonaran amb un recàrrec econòmic del 75 % o la seva compensació en temps lliure en la mateixa proporció; en aquest darrer cas serà acumulable a les vacances anuals. L’abonament d’una o altra manera serà decisió de l’empresa.

Article 20. Jornada de vigilància nocturna

Ateses les circumstàncies en què es desenvolupen les tasques nocturnes de vigilància en l’empresa, els treballadors/es que exerceixin les tasques esmentades seran contractats per fer aquestes funcions en horari nocturn, per la qual cosa la circumstància esmentada serà tinguda en compte a l’hora de fixar les seves retribucions salarials.

Aquests treballadors/es percebran un plus denominat plus vigilància, valorat en 183,77 euros bruts mensuals.

Aquest personal quedarà enquadrat dins de les limitacions horàries pròpies d’aquest Conveni per a la resta del personal.

Article 21. Dietes i locomoció

El personal que, per necessitats del servei, sigui desplaçat del seu centre de treball a un altre fora del municipi l’empresa li reintegrarà les despeses ocasionades per tal concepte, prèvia justificació.

Quan es viatgi en vehicle propi s’abonarà a raó de 0,19 euros per quilòmetre recorregut.

 

CAPÍTOL IV

Jornada i vacances

Article 22. Jornada laboral

La quantitat màxima d’hores de treball efectiu anualment serà de 1.776 hores distribuïdes en torns. La jornada diària tindrà un màxim de 8 hores de treball efectiu, executat en torn continu, on s’inclouen 15 minuts de descans/berenar que es considerarà temps de treball efectiu. La designació de dies a treballar per cada treballador/a es farà mitjançant la confecció de plans de torn o quadrants per a cada mes. Els representants dels treballadors/es i l’empresa signaran la distribució anual de la jornada.

La jornada de treball es computarà sempre tenint en compte el temps de treball efectiu, entenent per tal la presència del treballador en el seu lloc de treball correctament uniformat i equipat.

Article 23. Dies festius

Igualment, els treballadors/es que hagin de treballar un dia festiu hauran de percebre l’increment d’un 150 % d’un dia ordinari de treball, del qual un 100 % s’abonarà econòmicament en la nomina del mes següent, i un 50 % es compensarà en temps lliure (corresponent així un dia lliure per cada dos dies festius treballats) per compensar la impossibilitat de gaudir els 14 dies festius anuals.

A causa de la importància que tenen en l’ordre familiar i social els dies festius següents, quan el treballador/a els hagi de laborar percebrà l’increment del 200 % d’un dia ordinari de treball. Tals festivitats són:

  • 25 de desembre, Nadal.
  • 1 de gener, any nou.

El plus dies festius en jorns festius especials (25 de desembre i 1 de gener) es pagarà independentment que no poguessin ser dies festius en calendari laboral per caure en diumenge.

Article 24. Vacances

Els treballadors/es afectats per aquest Conveni tindran dret a 22 dies feiners de treball efectiu a l’any i es consideraran com a no laborables els dies festius.

 

 CAPÍTOL IV

Permisos

Article 25. Permisos

Els treballadors/es afectats per aquest Conveni, previ avís i justificació podran absentar-se del treball amb dret a remuneració per algun dels motius i pel temps següent:

a) Quinze dies naturals en cas de matrimoni. En el cas de les parelles de fet hauran de ser acreditades fefaentment segons marqui el dret civil de referència, i com a mínim la parella esmentada s’haurà d’acreditar mitjançant inscripció en el registre municipal designat a tal efecte.

b) Cinc dies naturals per naixement d’un fill, que es podrà ampliar en dos més quan el naixement es produeixi fora de Mallorca.

c) Tres dies naturals per mort, accident o malaltia greus o hospitalització de parents fins al segon grau de consanguinitat o afinitat. Quan amb tal motiu el treballador necessiti fer un desplaçament fora de Mallorca el termini serà de sis dies. A l’efecte s’entendrà per malaltia greu aquella que sigui qualificada inicialment pel corresponent facultatiu o a requeriment posterior. En cas de dubte s’atendrà a criteris com intervenció quirúrgica de certa importància, hospitalització, necessitat d’acompanyant, etc.

D’acord amb el que s’estableix en els articles 915 i seg. del CC (LEG 1889, 27) es consideren parents en primer grau els pares i fills i de segon els avis, néts i germans.

d) Un dia per trasllat del domicili habitual i dos si és fora de la localitat.

e) Pel temps indispensable, per al compliment d’un deure inexcusable de caràcter públic i personal, comprès l’exercici del sufragi actiu. Quan consti en una norma legal o convencional un període determinat s’adequarà al que aquesta disposi quant a durada de l’absència i a la seva compensació econòmica.

f) Els treballadors/es afectats per aquest Conveni disposaran del temps necessari per a consulta mèdica, sempre que estigui justificada documentalment reflectint en la justificació esmentada el temps d’estada en consulta, dia i metge.

g) Els treballadors/es, preavisant amb prou antelació i justificació oficial del temps necessari, tindran dret a absentar-se del treball amb dret a remuneració per assistir a exàmens de caràcter oficial, bé siguin estudis universitaris o de formació professional de grau mitjà, fins a un màxim de dues convocatòries per assignatura.

h) Independentment de les causals abans enumerades, els treballadors/es afectats per aquest Conveni disposaran de dos dies a l’any per atendre assumptes propis, prèvia comunicació a l’empresa amb set dies d’antelació.

i) Els treballadors/tindran dret a un permís, no retribuït, d’un màxim de quinze dies anuals. Aquest permís es distribuirà per serveis i no podrà coincidir més d’un treballador/a en cada àrea de cada servei.

j) Un dia de llicència mèdica en el cas que el treballador/a necessiti acompanyar cònjuge o parent de fins a primer grau a consultes mèdiques. El treballador/a haurà de dur un justificant d’assistència a la consulta. En cas de no aportar justificant el treballador/a deurà les hores d’aquell dia a favor de l’empresa.

k) El treballador/a podrà gaudir del permís de lactància reflectit a l’Estatut dels treballadors concentrant-lo en una hora continuada, bé a l’inici, durant o al final de la jornada laboral, previ acord amb l’empresa.

 

CAPÍTOL VI

Condicions diverses

Article 26. Prestacions complementàries per malaltia i accident

A ) Malaltia comuna i accident no laboral:

  • L’empresa complementarà les prestacions de la Seguretat Social o entitat gestora fins al 100 % del salari base més plus d’insularitat en el cas d’IT a partir del desè dia de baixa i per un període màxim de 120 dies; a la resta del període de baixa se li aplicarà el que la legislació reculli a l’efecte.
  • En cas de malaltia comuna i accident no laboral amb hospitalització l’empresa abonarà les prestacions de la Seguretat Social o entitat gestora fins al 100 % del salari base més plus d’insularitat en el cas d’IT a partir del primer dia de baixa i per un període màxim de 120 dies, o fins l’alta hospitalària si se supera el període esmentat. S’aplicarà a la resta del període de baixa el que la legislació reculli a l’efecte.
  • Quedaran exclosos de complement en ambdós casos els supòsits en què la baixa s’hagi produït per la pràctica d’activitats i esports de risc extrem.

B) Accident de treball: l’empresa complementarà les prestacions de la Seguretat Social o entitat gestora fins al 100 % del salari base més plus d’insularitat des del primer dia de la baixa.

S’estableix una ajuda al treballador/a que tengui fills amb deficiències psíquiques o físiques, reconegudes com a tals per la Seguretat Social, quantificada en 956,86 euros bruts per any i fill, abonables per mesos.

Article 27. Formació

Quan l’empresa ho consideri necessari per a la seva organització o li sigui proposat raonablement pels representants dels treballadors/es es podrà fer formació a càrrec seu i en col·laboració amb els organismes competents. Es convidarà a aquells productors que puguin estar interessats d’acudir-hi.

Article 28. Pòlissa d’assegurança

L’empresa concertarà amb una entitat asseguradora i mantindrà vigent una pòlissa d’assegurança de mort i invalidesa permanent, tant total per a la seva professió habitual com absoluta per a tot treball o gran invalidesa, bé se’n derivi d’accident de treball, malaltia professional o malaltia comuna, per a tots i cada un dels treballadors/es de l’empresa amb un capital assegurat de 40.000 euros.

Serà negociable per cada treballador/a i l’empresa l’establiment de pòlisses per quantitats superiors a les assenyalades, si bé la diferència de prima per a aquests casos anirà a càrrec del treballador/a.

L’empresa facilitarà una còpia de la pòlissa a la representació legal dels treballadors/es.

En cas de mort, si el treballador/a deixés vidu/a i/o fills menors de 18 anys d’edat l’empresa li abonarà una quantitat igual a l’import de dues mensualitats del seu salari base, complement posat i, en el seu cas, complement personal d’antiguitat.

Article 29. Treballs amb perillositat, toxicitat i penositat

L’Empresa aplicarà les mesures correctores necessàries, segons determina la vigent Llei de prevenció de riscos (RCL 1995, 3053) i els seus reglaments, per eliminar o almenys reduir al mínim imprescindible i tolerable els treballs en els quals es pugui donar perillositat, toxicitat o penositat. Així mateix, es dotarà el personal de totes les peces de roba de protecció i útils adequats a cada lloc de treball. Per la seva banda, el personal farà ús de les peces de roba esmentades i útils a tota hora per evitar en la mesura que es pugui els accidents i la seva incidència en l’absentisme anual i que es podran evitar amb una col·laboració adequada dels productors afectats.

Article 30. Peces de roba de treball

L’empresa facilitarà a tots els treballadors/es amb caràcter general, com a mínim, dues peces de roba de treball a l’any. Així mateix, es dotarà de calçat i guants al personal que per l’índole del seu treball ho necessiti. La conservació, neteja i polidesa de les peces de roba de treball esmentades anirà a càrrec dels treballadors/es.

Article 31. Revisió mèdica

L’empresa tindrà l’obligació de promoure per als seus treballadors/es una revisió mèdica anual amb les seves respectives mútues o serveis de prevenció de riscos laborals (vigilància de la salut). La revisió esmentada serà obligatòria per a tots els treballadors/es de l’empresa, es farà dins de la jornada de treball i procurant no pertorbar el bon funcionament i productivitat de l’empresa.

Article 32. Activitats sindicals

1) Els membres del comitè d’empresa o delegats/des de personal podran acumular entre si fins a un 100 % del màxim total i en períodes mensuals les hores establertes legalment per a la seva funció sindical en un o més membres, sempre que s’utilitzin en assumptes relacionats amb l’empresa o de la seva formació sindical, i amb coneixement previ per escrit de la direcció de l’empresa en cada període mensual. Els delegats/des també podran acumular trimestralment les seves hores sindicals per a activitats de formació.

2) Atesa la particularitat de l’activitat de l’empresa, la qual treballa amb animals vius i a torns, l’ús d’hores establertes per a la funció sindical es comunicarà per part del Comitè d’Empresa o dels delegats de personal a l’empresa per escrit amb un preavís de set dies naturals per a una millor organització de totes les parts.

3) A sol·licitud del sindicat dels treballadors/es afiliats i amb consentiment exprés i individual d’aquests es descomptarà de la seva nòmina mensual l’import de la quota sindical corresponent. El treballador/a interessat en la realització de tal operació expressarà amb claredat l’ordre de descompte, el número de compte corrent o llibreta d’estalvis, i la central a la qual ha de ser transferida la quantitat corresponent. L’empresa efectuarà les detraccions susdites, tret d’indicació contrària, en períodes d’un any. La direcció de l’empresa lliurarà còpia de la transferència a la representació sindical de l’empresa, si n’hi hagués. En tot cas, s’observarà el disposat en l’Estatut dels treballadors i en la Llei orgànica de llibertat sindical (RCL 1985, 1980; ApNDL 13091). Els delegats de personal i els membres del Comitè d’Empresa col·laboraran amb les seves direccions en una major efectivitat de l’aplicació de la normativa vigent sobre prevenció de riscos laborals i salut laboral, i ambdues parts procuraran donar la major importància a aquestes qüestions per evitar els accidents laborals i malalties professionals.

Article 33. Tribunal de d’Arbitratge i Mediació (TAMIB)

Les parts signants d’aquest Conveni col·lectiu accepten que les divergències que se suscitin de la seva interpretació o aplicació es resolguin de la manera següent:

1. La solució de discrepàncies, conflictes col·lectius, conflictes d’aplicació d’aquest Conveni col·lectiu i qualsevol altre que afecti als treballadors/es inclosos en el seu àmbit d’aplicació i que no es resolguin al si de la Comissió Paritària prevista en aquest Conveni col·lectiu es resoldran d’acord amb els procediments regulats en el vigent acord interprofessional regulador del Tribunal d’Arbitratge i Mediació de les Illes Balears (TAMIB).

2. Així mateix, el procediment per resoldre de manera efectiva les discrepàncies que puguin sorgir de la inaplicació de les condicions de treball i quant al procediment establert en l’article 85.3 c) de l’Estatut dels treballadors, les parts se sotmetran a la Comissió Consultiva de Convenis Col·lectius de les Illes Balears.

 

CAPÍTOL VII

Règim Disciplinari

Article 34. Faltes

Els treballadors/es podran ser sancionats per la direcció de l’empresa en virtut d’incompliments laborals, d’acord amb la graduació de faltes i sancions que es determinen en aquest Conveni i les que s’estableixin en disposicions legals aplicables, conforme al disposat en l’Estatut dels treballadors.

Les faltes disciplinàries comeses pels treballadors/es podran ser lleus, greus i molt greus.

Tipificació de les faltes:

  1. Seran faltes lleus:
  1. La incorrecció amb companys o companyes, i amb qualsevol persona dins del centre de treball i zones de servei.
  2. El retard, negligència o distracció en el compliment de les seves tasques.
  3. Les faltes de puntualitat al treball sense causa justificada de dues a quatre vegades al mes.
  4. No notificar a l’empresa, en el termini de dos dies hàbils, la baixa per incapacitat temporal o per una altra causa justificada d’inassistència al treball, tret que el treballador/a acrediti la impossibilitat de fer la notificació esmentada.
  5. El no justificar degudament l’assistència a metges i centres de salut, així com qualsevol absència a què el treballador/a tengui dret.
  6. La distracció en la conservació dels locals, zones comunes, eines, útils, peces de roba de treball, documents i béns de l’empresa en general.
  7. La falta de neteja personal, així com en les dependències, serveis i estris de l’empresa.
  8. No comunicar a l’empresa els canvis de domicili o les dades necessàries per a la Seguretat Social i medicina d’empresa.
  9. Totes les que no constin com a greus o molt greus.
  1. Seran faltes greus:
  1. La falta de respecte a superiors i subordinats.
  2. L’incompliment de les ordres i instruccions dels superiors i d’obligacions concretes del lloc de treball, així com les negligències que puguin suposar un perjudici greu per a l’empresa.
  3. L’incompliment o abandonament de les normes de prevenció de riscos laborals quan dels incompliments esmentats se’n pugui derivar un risc per a la salut i integritat física del treballador/a o d’altres persones.
  4. La falta d’assistència al treball durant 2 dies sense causa justificada.
  5. Les faltes repetides de puntualitat sense causa justificada més de quatre i menys de set vegades al mes.
  6. L’abandonament del treball sense causa justificada.
  7. La utilització o difusió de dades de què tengui coneixement per raó del treball en l’empresa.
  8. La reincidència en faltes lleus, o quan d’aquelles se’n derivin tals conseqüències que puguin ser considerades molt greus.
  1. Seran faltes molt greus:
  1. Les ofenses verbals o físiques a l’empresari/ària, a les persones que treballin en l’empresa o als familiars que convisquin amb ells.
  2. L’abandonament del treball que impliqui greu perjudici econòmic per a l’empresa.
  3. L’embriaguesa o toxicomania si repercuteixen negativament en el treball.
  4. La reiteració en falta greu dins del període d’un any, sempre que aquelles hagin estat sancionades.
  5. La indisciplina o desobediència a les ordres dels comandaments, així com induir a fer-ho, quan tengui una especial gravetat.
  6. Les faltes repetides i injustificades d’assistència o de puntualitat al treball. Es consideren en tal situació més de vuit faltes no justificades de puntualitat en un període de trenta dies naturals, 16 faltes no justificades de puntualitat en un període de 180 dies naturals, i més de 24 faltes no justificades de puntualitat en un període d’un any.

En el cas de les faltes d’assistència ho constitueix faltar al treball tres dies, sense causa justificada, durant un període de trenta dies.

  1. Assetjament sexual, assetjament per raó de sexe i assetjament moral, completament provat.

Article 35. Sancions

La potestat disciplinària està atribuïda a l’empresa, que podrà sancionar els treballadors/es per la comissió dels incompliments laborals esmentats a l’article anterior, d’acord amb la graduació de sancions següent:

  1. Per faltes lleus:
  • Amonestació verbal o escrita.
  • Suspensió de sou i feina de fins a 2 dies.
  1. Per faltes greus:
  • Amonestació escrita.
  • Suspensió de sou i feina de 3 a 15 dies.
  • Per tres sancions greus: una de molt greu.
  1. Per faltes molt greus:
  • Amonestació per escrit.
  • Suspensió de sou i feina de 16 a 60 dies.
  • Acomiadament.

La valoració de les faltes i les sancions corresponents imposades per la direcció de l’empresa seran sempre davant la jurisdicció competent. La sanció de les faltes greus i molt greus requeriran comunicació escrita al treballador/a i s’hi farà constar la data i els fets que la motiven.

Article 36. Prescripció de les faltes

Les faltes lleus prescriuran als deu dies, les greus als vint dies i les molt greus als seixanta dies a partir de la data en què l’empresa va tenir coneixement de la seva comissió i, en tot cas, als sis mesos d’haver-se comès.

 

ANNEX 1

TAULES SALARIALS DE REFERÈNCIA 

2015

CATEGORIA

Salari base

Plus insularitat

Plus vigilància

Brut mes

Salari anual

GRUP I. PERSONAL PRODUCCIÓ

 

Encarregat

2.053,64 €

308,05 €

2.361,69 €

33.063,67 €

Responsable

1.866,94 €

280,04 €

2.146,99 €

30.057,80 €

Tècnic

1.680,24 €

252,04 €

1.932,28 €

27.051,93 €

Aqüicultor–especialista

1.412,30 €

211,78 €

1.624,08 €

22.737,12 €

Auxiliar piscifactoria

1.213,46 €

182,02 €

1.395,48 €

19.536,72 €

Peó

779,82 €

143,76 €

923,58 €

12.930,15 €

Vigilant horabaixa–nit

1.213,46 €

182,03 €

177,51 €

1.395,54 €

19.537,61 €

GRUP II. PERSONAL MANTENIMENT

 

Encarregat

2.053,64 €

308,05 €

2.361,69 €

33.063,67 €

Tècnic

1.680,26 €

252,04 €

1.932,29 €

27.052,11 €

Aqüicultor–especialista

1.412,30 €

211,78 €

1.624,08 €

22.737,12 €

Auxiliar manteniment

1.213,46 €

182,02 €

1.395,48 €

19.536,69 €

Peó manteniment

779,82 €

143,76 €

923,58 €

12.930,15 €

GRUP III. PERSONAL ADMINISTRATIU

 

Responsable administració

1.866,94 €

280,04 €

2.146,99 €

30.057,80 €

Auxiliar administratiu

1.213,46 €

182,02 €

1.395,48 €

19.536,69 €

GRUP IV. PERSONAL TRANSPORT

 

Responsable

1.866,94 €

280,04 €

2.146,99 €

30.057,80 €

Tècnic transport

1.680,24 €

252,04 €

1.932,28 €

27.051,91 €

Aqüicultor–especialista

1.412,30 €

211,78 €

1.624,08 €

22.737,12 €

Auxiliar transport

1.213,46 €

182,02 €

 

1.395,48 €

19.536,68 €

 2016

CATEGORIA

Salari base

Plus insularitat

Plus vigilància

Brut mes

Salari anual

GRUP I. PERSONAL PRODUCCIÓ

 

Encarregat

2.084,45 €

312,67 €

2.397,12 €

33.559,62 €

Responsable

1.894,95 €

284,24 €

2.179,19 €

30.508,66 €

Tècnic

1.705,45 €

255,82 €

1.961,26 €

27.457,71 €

Aqüicultor–especialista

1.433,48 €

214,96 €

1.648,44 €

23.078,18 €

Auxiliar piscifactoria

1.231,66 €

184,75 €

1.416,41 €

19.829,77 €

Peó

791,52 €

145,92 €

937,44 €

13.124,10 €

Vigilant horabaixa–nit

1.231,66 €

184,76 €

180,17 €

1.416,48 €

19.830,68 €

GRUP II. PERSONAL MANTENIMENT

 

Encarregat

2.084,45 €

312,67 €

2.397,12 €

33.559,62 €

Tècnic

1.705,46 €

255,82 €

1.961,28 €

27.457,89 €

Aqüicultor–especialista

1.433,48 €

214,96 €

1.648,44 €

23.078,18 €

Auxiliar manteniment

1.231,66 €

184,75 €

1.416,41 €

19.829,74 €

Peó manteniment

791,52 €

145,92 €

937,44 €

13.124,10 €

GRUP III. PERSONAL ADMINISTRATIU

 

Responsable administració

1.894,95 €

284,24 €

2.179,19 €

30.508,66 €

Auxiliar administratiu

1.231,66 €

184,75 €

1.416,41 €

19.829,74 €

GRUP IV. PERSONAL TRANSPORT

 

Responsable

1.894,95 €

284,24 €

2.179,19 €

30.508,66 €

Tècnic transport

1.705,45 €

255,82 €

1.961,26 €

27.457,68 €

Aqüicultor–especialista

1.433,48 €

214,96 €

1.648,44 €

23.078,18 €

Auxiliar transport

1.231,66 €

184,75 €

 

1.416,41 €

19.829,73 €

 2017

CATEGORIA

Salari base

Plus Insularitat

Plus vigilància

Brut mes

Salari anual

GRUP I. PERSONAL PRODUCCIÓ

 

Encarregat

2.126,14 €

318,92 €

2.445,06 €

34.230,81 €

Responsable

1.932,85 €

289,93 €

2.222,77 €

31.118,84 €

Tècnic

1.739,56 €

260,93 €

2.000,49 €

28.006,86 €

Aqüicultor–especialista

1.462,15 €

219,26 €

1.681,41 €

23.539,74 €

Auxiliar piscifactoria

1.256,30 €

188,44 €

1.444,74 €

20.226,37 €

Peó

807,35 €

148,84 €

956,18 €

13.386,58 €

Vigilant horabaixa–nit

1.256,29 €

188,45 €

183,78 €

1.444,81 €

20.227,29 €

GRUP II. PERSONAL MANTENIMENT

 

Encarregat

2.126,14 €

318,92 €

2.445,06 €

34.230,81 €

Tècnic

1.739,57 €

260,94 €

2.000,50 €

28.007,05 €

Aqüicultor–especialista

1.462,15 €

219,26 €

1.681,41 €

23.539,74 €

Auxiliar manteniment

1.256,29 €

188,44 €

1.444,74 €

20.226,33 €

Peó manteniment

807,35 €

148,84 €

956,18 €

13.386,58 €

GRUP III. PERSONAL ADMINISTRATIU

 

Responsable administració

1.932,85 €

289,93 €

2.222,77 €

31.118,84 €

Auxiliar administratiu

1.256,29 €

188,44 €

1.444,74 €

20.226,33 €

GRUP IV. PERSONAL TRANSPORT

 

Responsable

1.932,85 €

289,93 €

2.222,77 €

31.118,84 €

Tècnic transport

1.739,55 €

260,93 €

2.000,49 €

28.006,84 €

Aqüicultor–especialista

1.462,15 €

219,26 €

1.681,41 €

23.539,74 €

Auxiliar transport

1.256,29 €

188,44 €

 

1.444,74 €

20.226,32 €

 Palma de Mallorca, 24 d’octubre de 2017