Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'HISENDA I ADMINISTRACIONS PÚBLIQUES
Núm. 6909
Resolució de la consellera d’Hisenda i Administracions Públiques per la qual s’estableixen els serveis mínims de compliment obligat en l’àmbit de la societat mercantil pública Gestió d'Emergències de les Illes Balears, SAU, en relació amb les aturades parcials convocades pels dies 27 de juny de 2018 i 4 de juliol de 2018 i tots els divendres des del 29 de juliol de 2018
Fets
1. El dia 12 de juny de 2018 el Comitè d’Empresa de l’ens Gestió d'Emergències de les Illes Balears, SAU (d’ara en endavant GEIBSAU), en una reunió celebrada a l’empara d’allò que estableix l’article 28.2 de la Constitució espanyola i el Reial decret llei 17/1977, de 4 de març, va acordar notificar una convocatòria de vaga.
2. Amb data de 13 de juny de 2018, el Comitè d’Empresa va presentar la comunicació de vaga a la Direcció General de Treball, Economia Social i Salut Laboral.
3. El dia 15 de juny de 2018 el Comitè d’Empresa va presentar davant GEIBSAU un calendari d’aturades que afecta la totalitat dels treballadors i treballadores i els serveis de l’empresa.
4. Les aturades són les següents:
— Els dies 27 de juny de 2018 i 4 de juliol de 2018 des de les 10.00 h fins a les 13.00 h.
— Tots els divendres a partir del dia 29 de juliol de 2018 de les 13.00 h fins a les 17.00 h (de les 13.00 h fins les 15.00 h per al torn del dematí i de les 15.00 h a les 17.00 per al torn d’horabaixa).
5. La vaga va dirigida a la totalitat de la plantilla, per la qual cosa afecta a la totalitat dels treballadors i treballadores de l’ens. S’ha de tenir present, doncs, la necessitat d’establir un mínim de servei en l’atenció i gestió de l’emergència durant el temps d’aturada, el qual s’ha de compaginar amb el dret al lliure exercici de la vaga. A aquest efecte, GEIBSAU va intentar consensuar els serveis mínims que s’havien d’implantar, però no ha estat possible arribar a un acord.
6. Per aquest motiu, aquesta Administració considera necessari establir els serveis mínims per evitar perjudicis als usuaris del servei d’emergències i per ser respectuosos amb el dret de vaga.
Consideracions jurídiques
1. L’article 28.2, la Constitució espanyola estableix com a dret fonamental el dret a la vaga dels treballadors per a la defensa dels seus interessos, si bé matisa que la llei que reguli l’exercici d’aquest dret ha d’establir les garanties que calguin per tal d’assegurar el manteniment dels serveis essencials de la comunitat. La falta d’una llei que desplegui aquest dret obliga a acudir al Reial decret llei 17/1977, de 4 de març, el qual disposa, en l’article 10:
Quan la vaga es declari a empreses encarregades de la prestació de qualsevol gènere de serveis públics o de necessitat reconeguda i inajornable i concorrin circumstàncies d’especial gravetat, l’autoritat governativa pot acordar les mesures necessàries per assegurar el funcionament dels serveis.
A aquest efecte, és indiferent que el servei es presti per mitjà d’una relació funcionarial o simplement mitjançant empleats units per una relació laboral, atès que el que és determinant és el caràcter i la finalitat de les funcions exercides
La jurisprudència constitucional ha matisat l’exercici d’aquest dret fonamental i la fixació dels serveis mínims quan afecta els serveis essencials per a la comunitat, atès que el dret de la comunitat a aquestes prestacions vitals és prioritari respecte del dret de vaga (fonament jurídic 18 de la Sentència del Tribunal Constitucional 11/1981).
A aquest efecte, es consideren serveis essencials els destinats a garantir el contingut essencial dels drets constitucionals; és a dir, el dret a la vida, a la salut, a la llibertat personal, a la lliure circulació, a la comunicació, a la informació, a la tutela judicial efectiva i a l’educació. L’exercici del dret de vaga ha de ser compatible amb el manteniment d’aquests serveis essencials.
D’acord amb la Sentència del Tribunal Constitucional 33/1981, l’al·lusió a l’autoritat governativa que conté l’article 10.2 del Reial decret llei 17/1977, fa referència, respectivament, a l’estat o a la comunitat autònoma amb competències en els serveis afectats. Així doncs, aquesta Sentència reconeix competències dins el seu àmbit a les comunitats autònomes per establir les mesures de garantia dels serveis essencials. El Tribunal Constitucional reconeix:
Quan es tracta de serveis que, considerats conjuntament, estan compresos en l’àrea de les competències autonòmiques [...], vetllar pel seu funcionament regular correspon a la titularitat i a la responsabilitat de les autoritats autonòmiques.
2. L’article 3 de la Llei 2/1998, de 13 de març, d’ordenació d’emergències relatiu a la naturalesa dels serveis d’emergències, estableix que aquests tenen la consideració d’essencials.
3. L’article 40 de la Llei 3/2006, de 30 de març, de gestió d’emergències de les Illes Balears estableix que el Sistema d’Emergències de les Illes Balears (SEIB-112) és un servei públic de caràcter essencial de la comunitat autònoma de les Illes Balears que, adscrit a la direcció general competent en matèria d’emergències, té com a finalitat la recepció de telefonades d’urgències i d’emergències i la seva gestió davant els serveis oportuns, així com la coordinació, l’aplicació i l’activació dels plans de protecció civil, d’emergències i els protocols operatius, d’acord amb allò que disposa, entre d’altres, l’article 26 de la Llei 2/1998.
4. El Decret 16/1985, de 21 de febrer, d’establiment de serveis mínims de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, estableix que el dret a la vaga del personal al servei de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears s’ha de considerar condicionat pel manteniment dels serveis essencials en els diferents centres i dependències d’aquesta, a la vegada que faculta els titulars de les diverses conselleries del Govern Balear perquè determinin els serveis mínims i el personal necessari per assegurar la prestació dels serveis esmentats dins l’àmbit dels departaments respectius.
5. Resulta obligat, per això, harmonitzar l’interès general i el dret de vaga mitjançant l’adopció de les mesures necessàries per assegurar el funcionament d’aquells serveis de manera que, tot i limitant el mínim possible el contingut d’aquest dret, siguin alhora suficients per garantir la vida i la integritat física dels ciutadans.
Així doncs, el SEIB112 s’ha de considerar un servei essencial per a la comunitat i la seva interrupció, encara que temporal, afectaria a la protecció física de les persones i els béns en situació de risc i d’emergència en la qual la seguretat i la vida poden perillar o sucumbir . Per tant, és obligatori per als poders públics garantir el dret a la vida i a la integritat física, com a primer i més important dels drets fonamentals (art 15 CE).
L’article 9.2 de la CE disposa que correspon als poders públics promoure les condicions per tal que la llibertat i la igualtat de l’individu i dels grups en què s’integra siguin reals i efectives; remoure els obstacles que n’impedeixen o en dificultin la plenitud i facilitar la participació de tots els ciutadans en la vida política, econòmica, cultural i social . Per tant, un aspecte substancial en la lluita per a la consecució de la llibertat efectiva dels individus i dels grups, és assegurar-ne la integritat personal i col·lectiva davant qualsevol situació hipotètica o real de risc per a la col·lectivitat i els individus concrets.
El Servei d’Emergències té, entre les seves funcions, la de coordinar i integrar la situació dels distints serveis d’urgències de la comunitat autònoma: serveis sanitaris, serveis d’extinció d’incendis, servei de salvament, etc.
La magnitud i transcendència dels valors en joc, a més en situació de temporada alta d’estiu que provoca un gran augment de la població i, per tant, de potencials situacions de risc i d’emergències, exigeixen el següent:
Fixar els serveis mínims equivalents al funcionament que es duu a terme un diumenge.
a. Torn de matí
Per al SEIB112
Per a la Unitat Operativa d’Emergències:
b. Torn d’horabaixa
Per al SEIB112
Per a la Unitat Operativa d’Emergències:
Amb les argumentacions anteriors es dona compte de la doctrina del Tribunal Constitucional, entre d’altres, fixada a la Sentència 8/1992, de 16 de gener de 1992, en la qual es diu que la decisió ha de ser motivada i la motivació s’ha de exterioritzar de manera que els destinataris coneguin les raons per les quals el seu dret és restringit, en la forma i l’abast en què ho ha estat, i els interessos que es pretén protegir amb això, i exigeix en definitiva la motivació dels actes de restricció dels drets i la proporcionalitat de les mesures adoptades.
Per tot això, dict la següent
Resolució
1. Fixar com a serveis mínims de compliment obligat per a la societat mercantil pública Gestió d’Emergències de les Illes Balears, SAU, per als dies:
— 27 de juny de 2018 i 4 de juliol de 2018 des de les 10.00 h fins a les 13.00 h.
— Tots els divendres des del 29 de juliol de 2018 de les 13.00 h fins a les 17.00 h (de les 13.00 h fins a les 15.00 h per al torn de dematí i de les 15.00 h a les 17.00 per al torn d’horabaixa).
Atesa la consideració dels serveis d’emergències com a serveis essencials per a la Comunitat Autònoma, es fixen els serveis mínims equivalents al funcionament que es duu a terme un diumenge en els termes expressats abans.
2. Comunicar que GEIBSAU disposa de les mesures necessàries per fer efectius els serveis mínims que estableix aquesta Resolució, d’acord amb els criteris següents:
— Treballadors afectats pels serveis mínims:
Personal d’operacions del SEIB 112 (cap de sala, supervisors i supervisores, i gestors i gestores d’atenció telefònica): s’ha determinat el personal mínim necessari per assegurar el servei essencial i per realitzar el servei; això inclou tots les actuacions requerides pels protocols operatius des de la recepció de la trucada d’emergències fins a la finalització de l’incident.
Personal de l’Àrea de Sistemes del SEIB112: s’ha determinat el personal mínim necessari per assegurar els serveis mínims decretats per donar suport en el manteniment i reparació d’equips informàtics i de la plataforma tecnològica.
Personal de la Unitat Operativa d’Emergències: s’ha determinat el personal necessari per assegurar els serveis mínims.
3. Fer saber que aquesta Resolució té vigència durant els dies de vaga 27 de juny de 2018 i 4 de juliol de 2018, més tots els divendres des del 29 de juliol de 2018 (de les 13.00 h fins les 15.00 h per al torn de dematí i de les 15.00 h a les 17.00 h per al torn d’horabaixa).
4. Ordenar la directora gerent de GEIBSAU que dicti les instruccions necessàries per aplicar aquesta Resolució.
5. Notificar aquesta Resolució de serveis mínims al Comitè convocant i a GEIBSAU
6. Ordenar la publicació d’aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució —que exhaureix la via administrativa— es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera d’Hisenda i Administracions Públiques en el termini d’un mes, comptador des de l’endemà de la publicació d’aquesta Resolució, d’acord amb l’article 124 de la Llei 39/2015, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Jurisdicció Contenciosa Administrativa, en el termini de dos mesos, comptadors des de l’endemà de la publicació d’aquesta Resolució, d’acord amb els articles 8 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, o en el termini de deu dies per al procediment que preveu l’article 114 i següents de la Llei esmentada.
Palma, 25 de juny de 2018
La consellera d’Hisenda i Administracions Públiques
Catalina Cladera i Crespí