Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

SINDICATURA DE COMPTES

Núm. 5837
Acord del Consell de la Sindicatura pel qual es crea la seu electrònica de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

L’entrada en vigor de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i de la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic, ha suposat un fort impuls a la digitalització de les administracions públiques. Aquestes lleis impliquen, d’una banda, que la tramitació electrònica ha de constituir l’actuació habitual de les administracions i, de l’altra, el reconeixement del dret de la ciutadania a relacionar-se amb les administracions públiques mitjançant la utilització de mitjans electrònics.

El reconeixement d’aquest dret obliga, entre d’altres, a definir clarament la seu electrònica a través de la qual s’estableixen aquestes relacions i a determinar-ne el règim jurídic essencial.

L’article 38.1 de la Llei 40/2015 defineix la seu electrònica com l’adreça electrònica, disponible per a la ciutadania a través de xarxes de telecomunicacions, la titularitat de la qual correspon a una administració pública, o bé a un o diversos organismes públics o entitats de dret públic en l’exercici de les seves competències.

L’apartat 3 del mateix article estableix que cada administració pública ha de determinar les condicions i els instruments de creació de les seus electròniques, amb subjecció als principis de transparència, publicitat, responsabilitat, qualitat, seguretat, disponibilitat, accessibilitat, neutralitat i interoperabilitat. En tot cas s’ha de garantir la identificació de l’òrgan titular de la seu, així com els mitjans disponibles per formular suggeriments i queixes.

El Reial decret 1671/2009, de 6 de novembre, pel qual es desplega parcialment la derogada Llei 11/2007, de 22 de juny, d’accés electrònic dels ciutadans als serveis públics, derogat en part en la disposició derogatòria única de l’esmentada Llei 39/2015, regula, en el Títol II, la creació, les característiques, les condicions d’identificació i seguretat, els continguts i els serveis i les regles especials de responsabilitat de les seus electròniques.

L’article 3.2 de l’esmentat Reial decret 1671/2009, també vigent, disposa que la creació de seus electròniques s’ha de realitzar per ordre del ministre corresponent o resolució del titular de l’organisme públic, que s’ha de publicar en el Butlletí Oficial de l’Estat, amb el contingut mínim, les característiques i la resta de requisits establerts en el dit reial decret.

La Sindicatura de Comptes de les Illes Balears, en la seva condició d’òrgan de control extern, és un òrgan estatutari (article 82 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears) que no està comprès, en sentit estricte, en l’àmbit d’aplicació de l’esmentada Llei 11/2017 ni en el de la seva normativa de desplegament. Ara bé, això no és obstacle perquè la institució ajusti l’actuació als principis recollits en aquesta normativa, amb la finalitat de simplificar, agilitar i modernitzar la seva activitat mitjançant la utilització de les tecnologies de la informació i la comunicació, tant en l’exercici de les seves competències estatutàries pròpies com en les actuacions de naturalesa materialment administrativa que ha de dur a terme en l’àmbit de la gestió de la seva organització.

Fonament de dret

L’article 16 de la Llei 4/2004, de 2 d’abril, de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears, disposa que correspon al Consell adoptar les mesures i aprovar les disposicions que siguin necessàries per a l’exercici de les comeses i el compliment de les finalitats que la llei assigna a la Sindicatura

Per tot això, el Consell de la Sindicatura

Acorda

Crear la seu electrònica de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears i establir-ne la regulació en els punts que es dicten a continuació.

1. Objecte i àmbit d’aplicació

Aquest Acord té per objecte la creació i la regulació de la seu electrònica de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears.

L’àmbit d’aplicació d’aquest Acord s’estén a tots els òrgans i les unitats administratives de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears.

2. Accés a la seu electrònica

L’adreça electrònica de la seu electrònica de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears és <https://seu.sindicaturaib.org>.

És accessible directament, així com a través del portal web de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears <http://www.sindicaturaib.org>.

3. Titularitat i òrgans competents i responsables de la gestió de la seu electrònica

La titularitat de la seu electrònica correspon a la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears, que és responsable de la integritat, la veracitat i l’actualització dels continguts i els serveis que es posin a disposició de la ciutadania.

La gestió i la coordinació dels continguts comuns de la seu electrònica corresponen a la Secretaria General de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears.

Es designen responsables administratius de la gestió de la seu electrònica i dels serveis posats a disposició de la ciutadania les persones responsables de les unitats organitzatives que tenguin atribuïda competència respecte de cada un dels serveis i que es detallen en la seu electrònica.

La gestió tecnològica i informàtica de la seu electrònica depèn de la Secretaria General de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears, a través de la secció competent en matèria d’informàtica.

En cap cas la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears és responsable de l’ús fraudulent que els usuaris del sistema puguin fer dels serveis prestats mitjançant l’administració electrònica. A aquests efectes, els usuaris assumeixen amb caràcter exclusiu la responsabilitat de la custòdia dels elements necessaris per a la seva autenticació en l’accés a aquests serveis, l’establiment de la connexió precisa i la utilització de la signatura electrònica, així com les conseqüències que poden derivar del seu ús indegut, incorrecte o negligent.

4. Característiques de la seu electrònica

Es realitzen a través de la seu electrònica de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears totes les actuacions, els procediments i els serveis que, desenvolupats en el règim de dret públic, requereixin l’autenticació de l’Administració Pública o dels usuaris per mitjans electrònics, així com aquells altres respecte dels quals es decideixi la inclusió en la seu electrònica per raons d’eficàcia i qualitat.

La seu electrònica de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears té les característiques següents:

  1. Té accessible el seu instrument de creació, directament o mitjançant enllaç a la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
  2. S’identifica mitjançant un certificat de seu electrònica l’ús del qual està limitat a la seva identificació. Aquest certificat pot ser objecte de consulta a través de la seu electrònica.
  3. Per garantir la prestació de serveis, i de conformitat amb el que estableix l’article 13 de la Llei 39/2015, s’estableixen els canals següents:
  1. Accés electrònic a través d’Internet, bé directament a través de la seu electrònica o bé del portal web institucional <www.sindicaturaib.org>.
  2. Atenció presencial, a la seu de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears, situada al carrer de Sant Feliu, 8A, 07012 de Palma.
  3. Atenció telefònica, a través del telèfon 971 214 800.

La informació i els serveis inclosos en la seu electrònica disposen de l’assistència en l’ús de mitjans electrònics, de conformitat amb l’article 12 de la Llei 39/2015 i en els termes que s’estableixin en aquesta matèria en la normativa vigent en cada moment.

Els continguts publicats a la seu electrònica responen als criteris de seguretat i interoperabilitat que es deriven de les Lleis 39/2015 i 40/2015; del Reial decret 3/2010, de 8 de gener, pel qual es regula l’Esquema Nacional de Seguretat en l’àmbit de l’Administració Electrònica, i del Reial decret 4/2010, de 8 de gener, pel qual es regula l’Esquema Nacional d’Interoperabilitat en l’àmbit de l’Administració Electrònica.

El disseny de la seu contempla els requisits d’accessibilitat establerts en el Reial decret 1276/2011, de 16 de setembre, d’adaptació normativa a la Convenció Internacional sobre els drets de les persones amb discapacitat.

 

5. Continguts i serveis de la seu electrònica

Els continguts mínims que ha d’incloure la seu electrònica són:

  1. Informació seva actualitzada, la qual comprèn la identificació i la de l’òrgan responsable de la seva gestió
  2. Informació necessària per a la seva utilització correcta, que inclou el mapa del web
  3. Serveis d’assessorament electrònic a l’usuari per a la seva utilització correcta
  4. Sistema de verificació del seu certificat, de forma directa i gratuïta
  5. Relació de sistemes de signatura electrònica admesos
  6. Accés al perfil de contractant i altres serveis prevists en la normativa de contractes del sector públic
  7. Política de protecció de dades i privacitat de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears i enllaç a la seu de l’Agència Espanyola de Protecció de Dades
  8. Enllaç al Butlletí Oficial de les Illes Balears
  9. Informació sobre l’accessibilitat
  10. Qualsevol informació o servei que la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears consideri d’interès o necessitat
  11. Normativa que la regula

Els serveis a disposició de la ciutadania que la seu electrònica ha d’incloure són:

  1. Catàleg de procediments i serveis disponibles a la seu electrònica
  2. Carta de serveis electrònics de la seu electrònica
  3. Mitjans electrònics que la ciutadania pugui utilitzar en l’exercici del seu dret a comunicar-se amb l’administració pública
  4. Enllaç per formular queixes i suggeriments
  5. Accés a l’estat de tramitació de l’expedient
  6. Tauler d’anuncis de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears
  7. Data i hora oficials, i dies declarats oficialment inhàbils
  8. Comprovació de l’autenticitat i la integritat dels documents que ha emès la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears que hagin estat autenticats mitjançant codi segur de verificació

Des de la seu electrònica es pot accedir mitjançant enllaços a altres informacions o serveis que, per no reunir els requisits necessaris, no en formen part. En aquests casos, la persona usuària és advertida expressament d’aquest fet i la Sindicatura de Comptes queda exempta de tota responsabilitat per les conseqüències derivades de la utilització d’aquests enllaços.

6. Formulació de queixes i suggeriments

La seu electrònica conté un procediment per formular queixes i suggeriments, que té la consideració d’iniciació del procediment administratiu.

Els mitjans disponibles per formular queixes i suggeriments són els següents:

  1. Presentació telemàtica a través de la seu electrònica
  2. Presencialment en l’oficina de Registre de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears o mitjançant qualsevol dels mitjans prevists en l’article 16.4 de la Llei 39/2015
  3. Mitjançant la tramesa d’un fax al número 971 214 807
  4. Per telèfon, al número 971 214 800

7. Signatura electrònica

S’admeten els sistemes de signatura electrònica d’acord amb el que estableix l’article 10 de la Llei 39/2015, que disposa sistemes de signatura electrònica reconeguda o qualificada i avançada basats en certificats electrònics reconeguts o qualificats de signatura electrònica expedits per prestadors inclosos en la «Llista de confiança de prestadors de serveis de certificació». L’SCIB pot determinar si només admet alguns d’aquests sistemes per realitzar determinats tràmits o procediments del seu àmbit de competència.

8. Posada en funcionament de la seu electrònica

La seu electrònica de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears comença a operar en el termini màxim de 6 mesos, comptadors des de la publicació d’aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

9.  Entrada en vigor

Aquest Acord entra en vigor l’endemà de publicar-se en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

   Palma, 30 de maig de 2018

El síndic major

Joan Rosselló Villalonga