Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT DE PALMA

Núm. 3252
Convocatòria per a la Concertació de places del Servei d’Acolliment de Curta Estada per a famílies en situació de vulnerabilitat social, aprovada mitjançant Acord de Junta de Govern de 21 de març de 2018

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

1. Introducció

L’Ajuntament de Palma té atribuïdes competències en matèria de serveis socials per la Llei 7/1985, de 2 d’abril de 1985, reguladora de les bases de règim local modificada per la Llei 27/2013 de 27 de desembre, de racionalització i sostenibilitat de l'Administració Local  i la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal de règim local de les Illes Balears, així com per la Llei 4/2009, d’11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears.

Així mateix, mitjançant Decret núm. 201713051 de dia 5 de juliol de 2017 d'Organització dels Serveis Administratius de l'Ajuntament de Palma, l’Àrea de Benestar i Drets Socials de l’Ajuntament de Palma té competències la planificació, coordinació, atenció i avaluació dels diferents serveis d’acolliment municipals per a famílies i adults.

L’acolliment és una prestació del sistema públic de serveis socials descrita a la Llei 4/2009, d’11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears i adscrita als serveis socials comunitaris bàsics (art. 14 k).

Aquesta prestació, juntament amb la resta de competències que formen part de la Cartera Municipal de Socials de l’Ajuntament de Palma aprovada en sessió plenària del mes de novembre de 2017, poden ser atorgades mitjançant la modalitat de concert social.  

En l’exposició de motius de la Llei 4/2009, es determina que la CAIB pot configurar el seu propi sistema de serveis socials, establint un règim de concert diferenciat de la modalitat contractual establerta a la normativa reguladora de contractes.

La concertació de serveis socials també ve recollida a l’article 89 bis d’aquesta llei; el qual disposa al seu apartat núm. 2  que s’entén per règim de concertació la prestació de serveis socials de responsabilitat pública mitjançant tercers, amb un finançament,  accés i control públics. A més, en compliment del seu apartat 5, la Comunitat Autònoma de les Illes Balears va aprovar el 48/2017 pel qual s’estableixen els principis generals als quals s’han de sotmetre els concerts socials.

En aquesta resolució s’estableix la necessitat de concertar 54 places, durant els 365 dies de l’any, d’acolliment residencial de curta estada per a famílies empadronades, amb un mínim de dos mesos d’antiguitat, al municipi de Palma.

Per tots aquests antecedents, es realitza la present Convocatòria per a la concertació del Servei d’Acolliment de Curta Estada per a Famílies en situació de vulnerabilitat social.

2. Objecte i àmbit d’aplicació

S’estableix la regulació del procediment de concertació de places en el centre d’acolliment residencial temporal i tractament social de famílies, de conformitat amb la Llei 4/2009, d’11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, el decret 48/2017 de la CAIB pel qual s’estableixen els principis generals als quals s’han de sotmetre els concerts socials.

Es subjecten a aquest procediment els concerts de places del Servei d’Acolliment de Curta Estada per a Famílies en situació de vulnerabilitat social.

3. Òrgan instructor

L’òrgan instructor del procediment serà l’Àrea de Benestar i Drets Socials de l’Ajuntament de Palma.

4. Termini per a la presentació de sol·licituds

El termini de presentació de sol·licituds és de quinze dies hàbils comptadors des de l’endemà de la publicació d’aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Les sol·licituds es dirigiran a l’Àrea de Benestar i Drets Socials de l’Ajuntament de Palma, situada al c/ Av. Gabriel Alomar, 18-1ª i s’han de presentar, juntament amb la documentació que s’hi ha d’adjuntar, en paper a qualsevol Registre General Municipal o a través de qualsevol dels mitjans i llocs assenyalats a l’article 16 de la llei 39/2015 del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques. 

5. Requisits de les entitats

Podran presentar sol·licituds en aquesta convocatòria les entitats que compleixin els següents requisits:

a.  Estar degudament inscrites en el Registre Unificat de Serveis Socials

b. Acreditar una experiència mínima en l’atenció del col·lectiu al qual s’adreça l’objecte del concert, per un termini de tres anys.

c.  Acreditar la solvència econòmica i financera de les entitats interessades, la qual es comprovarà mitjançant el volum anual de negocis del licitador que referit a l’any de major volum de negocis dels tres últims finalitzats. La quantia serà proporcional a les places concertades 15.000€ per placa i any

d. Acreditar la solvència tècnica de l’empresa amb la presentació dels principals serveis o treballs, de la mateixa natura que els del present concert, realitzats en els darrers cinc anys; certificant-se que l’import acumulat en l’any de major execució. La quantia serà proporcional al nombre de places concertades  12.000€ per placa i any.

e. Declaració responsable d’estar al corrent en el pagament de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social.

f. Acreditació de  la titularitat del centre on es realitzi el concert, o la disponibilitat per qualsevol títol jurídic vàlid per un període no inferior al de la vigència del concert.

g. Declaració responsable del compliment de la normativa vigent pel tipus de servei objecte de la concertació.

h. Declaració responsable de no estar afectades per cap prohibició de contractar en virtut de sanció administrativa ferma, de conformitat amb la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, o la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària.

i. Declaració responsable de no incórrer en la prohibició que estableix l’article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d’igualtat de dones i homes.

j. Declaració de no  haver estat sancionades en els darrers quatre anys mitjançant resolució ferma per la comissió d’infraccions greus o molt greus en matèria de relacions laborals, ocupació, empreses usuàries d’empreses de treball temporal, seguretat social, emigració, moviments migratoris i treball d’estrangers.

k. Acreditació de l’exempció del tipus impositiu IVA.

6. Documentació a presentar

Les entitats interessades, que compleixin els requisits que estableix la present convocatòria, han de formular sol·licitud de conformitat amb els models normalitzats que estaran disponibles en la pàgina web municipal. (www.palma.cat).

1.- Sol·licitud de concert on figuraran les dades de l’entitat sol·licitant.

2.- Projecte tècnic de les condicions d’execució del concert social (Contingut establert a l’annex I)

3.- Escrit amb el preu total ofert/per plaça concertada diferenciant plaça ocupada i plaça reservada  desglossant, si escau, l’IVA.

Juntament amb la sol·licitud, el projecte tècnic i la oferta econòmica, s’ha d’adjuntar la documentació que s’especifica a la sol·licitud ( art 4 del decret 48/2017 de 27 d’octubre , pel qual s’estableixen els principis generals als quals s’han de sotmetre els concerts socials)

7. Tramitació dels concerts

L’Àrea de Benestar i Drets Socials examinaran les sol·licituds i la documentació que s’adjunta per a determinar si es compleixen els requisits que estableix la convocatòria.

Les entitats sol·licitants només poden sol·licitar com a mínim 4 places i  com a màxim, el concert de places ofertades i especificades en el punt 9 de la present Convocatòria.

En el cas de que les sol·licituds no compleixin els requisits legals, o els que exigeix la convocatòria, o no incorporin la documentació esmentada en l’apartat anterior, es requerirà a l’entitat interessada per a que en el termini de deu dies hàbils esmeni les deficiències detectades o aporti la documentació que falta, amb indicació que si no ho fa, es considerarà desistida la seva petició, amb resolució prèvia seguint els termes previstos a la Llei 39/2015.

8. Formalització dels concerts

Els concerts que s’estableixin a l’empar d’aquesta Convocatòria es formalitzaran mitjançant document administratiu en el qual es facin constar els drets i les obligacions recíprocs, així com les característiques concretes del Servei i altres circumstàncies derivades de la Llei 4/2009, dels decrets de desplegament i d’aplicació d’aquesta Llei i dels plecs tècnics del concert.

9. Places i distribució territorial

La previsió del nombre total màxim de places per a concertar és de 54 en l’àmbit territorial del municipi de Palma.

10. Vigència del concert

El règim de concert es preveu que s’iniciï l’1 d’abril de 2018 i tindrà una durada màxima de dos anys, podent-se renovar, d’acord amb el que preveu el Decret 48/2017, i d’acord amb les normes pressupostàries, en el cas de que la Regidoria de Benestar i Drets Socials ho trobi convenient.

No obstant això, el concert social podrà ser objecte de revisió i, si s’escau, de modificació, abans que finalitzi la vigència.

11. Pressupost i preu màxim del servei

L’import màxim estimat a assignar és de 1.857.331,36 euros (IVA, inclòs). Aquest pressupost es desglossara de la següent manera:

-   619.112 euros a l’aplicació pressupostaria 05.23120.22717 Benestar Social- Servei d’acolliment municipal- Curta estada per l’any 2018.

-   928.665,68 euros a l’aplicació pressupostaria 05.23120.22717 Benestar Social- Servei d’acolliment municipal- Curta estada per l’any 2019.

-   309.553,68 euros a l’aplicació pressupostaria 05.23120.22717 Benestar Social- Servei d’acolliment municipal- Curta estada per l’any 2020.

Aquest valor és estimat, orientatiu i no vinculant. La despesa real quedarà limitada a aquella que resulti dels preus oferts per les entitats concertades i els serveis efectivament requerits per l’Administració. Així, aquest import només s’indica a efectes de publicitat i no implica cap compromís de despesa; el qual s’establirà una vegada es materialitzi el servei de concert.

El preu unitari diari per plaça ocupada serà de 47.12€/dia ( IVA inclòs)  

Preu unitari diari de per plaça sense ocupar d’acolliment residencial: 23.56 € ( IVA inclòs)  (50% de la plaça ocupada.)

Conforme al previst als arts. 20.ú.8è i 91.ú.2.7è de la Llei 37/1992, de 28 de desembre, de l’IVA,  les prestacions de serveis d’assistència social efectuades per entitats que no siguin entitats de Dret Públic o entitats o establiments de caràcter social, tributaran al tipus reduït d’IVA (10%).

12. Criteris d’assignació de les places a concertar

Les places a concertar s’assignaran a les sol·licituds presentades que hagin superat la fase de preavaluació. En el cas de que el nombre total de places sol·licitades sigui superior al nombre total de places a concertar, es procedirà a calcular la seva assignació aplicant la següent fórmula a cada una de les sol·licitants:

PA = (PC*PS)/ PST

PA: Places atorgades a l’entitat interessada

PC: Núm. total de places a concertar (54) 

PS: Núm total de places sol·licitades per l’entitat interessada

PST: Núm. total de places sol·licitades a la convocatòria

Una vegada aplicada la fórmula, es procedirà a realitzar arrodoniment de cada un dels resultants per a cada sol·licitant ( entenent que si la primera xifra despres de la coma es 5 o superior a 5 es sumarà una unitat al nombre sencer resultant).

13. Iniciació, instrucció i resolució

La iniciació del procediment d’adjudicació de places concertades es produeix d’ofici, mitjançant l’Acord de la Junta de Govern municipal d’aprovació d’aquesta convocatòria de concertació i en el qual, també es realitza la autorització de la despesa.

Un cop finalitzat el termini concedit per a la presentació de les sol·licituds, s’inicia la fase d’instrucció del procediment d’adjudicació.

L’instructor/a serà el/la cap del Servei de Benestar i Drets Socials. En cas d’absència del cap de Servei per realitzar la instrucció del procediment, pot assumir aquesta:

-  Un/a TAG de l’Àrea de Benestar i Drets Socials.

-  El/la cap de Negociat de Benestar i Drets Socials.

Rebuda la documentació presentada, l’òrgan instructor realitzarà l’ordenació dels documents administratius i preavaluarà les sol·licituds presentades.

Aquesta preavaluació inclourà una revisió de les instal·lacions habilitades per cada una de les sol·licitants, on es comprovarà si l’espai és adequat per a l’allotjament temporal d’unitats familiars i si es compleixen tots els requisits exigits per als equipaments que s’especifiquen en el punt 10 de l’annex I relatiu a les condicions d’execució del concert. Mitjançant Decret es designaran els tècnics que hauran de realitzar aquesta revisió “in situ” de les instal·lacions de les sol·licitants. Una vegada realitzada la mateixa, hauran de remetre a l’òrgan instructor un informe motivat sobre el compliment d’aquests requisits.

Un cop finalitzada aquesta fase de preavaluació, l’Instructor remetrà els expedients   corresponents a l’equip tècnic avaluador, anomenat per aquests efectes. Aquesta comissió haurà d’emetre un informe motivat, de l’estimació o desestimació de les sol·licituds presentades.

La comissió tècnica estarà integrada per:

1.  Un/a cap de secció de l’Àrea de Benestar i Drets Socials i,  com a suplent, un/a cap de secció.

2.  Un/a tècnic de l’Àrea de Benestar i Drets Socials i,  com a suplent, un/a tècnic/a de l’Àrea de Benestar i Drets Socials.

3.  Un/a tècnic de l’Àrea de Benestar i Drets Socials i,  com a suplent, un/a tècnic/a de l’Àrea de Benestar i Drets Socials.

Finalitzada la pertinent Comissió Tècnica i en virtut de l’expedient i  l’informe emès per la mateixa, l’òrgan instructor efectuarà la proposta motivada de resolució provisional d’adjudicació de places la qual, serà notificada als interessats a través de la publicació d’un anunci en la pàgina web de l’Ajuntament de Palma (www.palma.cat). Aquesta proposta de resolució realitzada per l’Instructor, haurà d’expressar tant la relació de sol·licitants per a la qual es concedeixen places concertades, especificant-se la seva quantia com la relació de sol·licituds desestimades  i la seva motivació.

Amb la publicació de la proposta de resolució provisional, es fixa un termini de deu dies per a que les entitats presentin les al·legacions que estimin oportunes.

L’òrgan instructor, una vegada revisades les al·legacions presentades, emetrà un informe sobre les mateixes i les remetrà a la Comissió Tècnica, la qual, realitzarà informe de valoració referent a l’acceptació o no de les mateixes.

En virtut d’aquest informe de la Comissió, l’instructor realitzarà la proposta de resolució definitiva que haurà d’expressar la relació de sol·licitants per a la qual es concedeixen places, especificant-se per a cada un d’ells el nombre de places concertades i la seva quantia.

La proposta de resolució definitiva es notificarà als interessats, mitjançant la publicació d’un anunci en la pàgina web de l’Ajuntament de Palma, per a que en el període de 10 dies comuniquin la seva acceptació o renuncia.

Transcorregut aquest termini, es realitzarà l’Acord de resolució definitiva de les sol·licituds per a la seva aprovació en la Junta de Govern Municipal. La resolució fixada en aquest Acord estarà motivada de conformitat amb les disposicions de la present Convocatòria.

En aquest Acord de Junta de Govern es fixarà la relació d’entitats per a les quals es concedeixen places concertades de forma definitiva, determinant-se per a cadascuna d’elles el nombre assignat i la seva quantia total. També es determinaran, de forma motivada, la relació d’entitats per a les quals es realitza una desestimació de la seva sol·licitud  i els criteris de valoració utilitzats.

14. Garanties

Les entitats que siguin adjudicatàries d’un concert amb l’Ajuntament de Palma, abans de la signatura d’aquest Concert, hauran de constituir una garantía definitiva del 5 % de l’import d’adjudicació establert per al concert. Aquesta garantía definitiva es constituirà mitjançant presentació d’aval bancari davant la tresoreria municipal o realitzant l’abonament efectiu de la quantia pertinent en aquest departament.

15. Execució de concert

Les condicions tècniques d’execució s’ajustaran a l’annex 1 de la present convocatòria i on es detalla, entre d’altres, l’objecte, funcions, destinataris, formes d’accés,  tipus i programes d’intervenció, família, projecte tècnic, condicions específiques de l’edificació, equipaments i alimentació i el règim d’infraccions i sancions.

La percepció indeguda de quantitats per part de l’entitat titular del servei per qualsevol causa, d’acord amb el que preveu el decret 48/2017 pel qual s’estableixen els principis generals als quals s’han de sotmetre els concerts socials, suposa l’obligació de reintegrament d’aquestes quantitats, per iniciativa pròpia o per requeriment de l’Administració, amb l’audiència prèvia a l’entitat interessada en aquest cas, i amb la tramitació del procediment que correspongui, d’acord amb la legislació de finances aplicable

16. Seguiment

Els tècnics municipals designats per fer el seguiment i la inspecció tècnica i econòmica dels serveis concertats podran realitzar, de forma aleatòria, sense previ avís i fent ús de la potestat municipal de control de la execució, les tasques d’inspecció i supervisió que es considerin oportunes per a la comprovació del correcte desenvolupament de les condicions establertes per a l’execució de les places concertades relatives al Servei  d’Acolliment de Curta Estada per a Famílies en Situació de Vulnerabilitat Social.

L’entitat concertada haurà de facilitar les actuacions de seguiment i comprovació que es duguin a terme des de l’Àrea de Benestar i Drets Socials.

17. Obligacions de les entitats concertades

El concert social obliga l’entitat concertada a:

a.  Subcontractar nomes  parcialment l’objecte del servei i les activitats complementàries.

b. No percebre cap quantitat que, directament o indirectament, suposi una contrapartida econòmica pels serveis objecte del concert.

c. Complir els plecs tècnics, així com les normes establertes en el títol VII de la Llei 4/2009 i en els corresponents reglaments de desplegament d’aquesta Llei.

d. Atendre les famílies que hagin sol·licitat l’accés al servei i tinguin assignada una plaça per part de l’administració competent

e.  Tenir en funcionament el nombre total de places objecte del concert i mantenir-ne l’autorització o acreditació.

f.  Fer-se càrrec exclusivament del personal laboral adscrit al servei concertat, de les seves retribucions i de les obligacions en matèria de seguretat social complint amb els convenis col·lectius sectorials vigent en tot moment. En extingir-se el concert, no es pot consolidar, en cap cas, com a personal de l’Administració que concerta el servei

g.   Indemnitzar els afectats pels danys i perjudicis que es causin, per si mateixa o per tercers, com a conseqüència de l’execució del concert social.

h.  En cas de realització amb mitjans aliens de la realització parcial del servei o de serveis complementaris, assumir la total responsabilitat de l’execució d’aquests serveis.

18. Publicitat

Qualsevol tipus de difusió haurà de comptar amb el vistiplau del funcionari inspector del Servei. Des de l’Ajuntament es podran proposar sistemes de difusió conjunta.  La difusió sempre ha de dur el logotip municipal i serà supervisada pel gabinet d’imatge de l’Ajuntament.

19. Prerrogatives de l’Ajuntament de Palma

L’òrgan instructor del procediment de concertació té la prerrogativa d’interpretar-lo, resoldre’n els dubtes que sorgeixin durant el seu compliment, modificar-lo per raons d’interès públic, acordar-ne la seva resolució i determinar-ne els efectes

20. Causes d’extinció

Són causes d’extinció del concert social les que s’estableixen al Títol V del decret  48/2017 pel qual s’estableixen els principis generals als quals s’han de sotmetre els concerts socials.

21. Jurisdicció competent

La jurisdicció contenciosa administrativa és la competent per resoldre les qüestions litigioses relatives a la formalització d’aquest concert i també les sorgides entre les parts sobre la interpretació, la modificació, el compliment, els efectes i l’extinció.

Palma, 6 de març de 2018

La cap del Servei de Benestar i Drets Socials

Sílvia Gordiola Llabrés

 

ANNEX I.
  Condicions d’execució del concert

1. Introducció

L’Ajuntament de Palma té atribuïdes competències en matèria de serveis socials per la Llei 7/1985, de 2 d’abril de 1985, reguladora de les bases de règim local modificada per la Llei 27/2013 de 27 de desembre, de racionalització i sostenibilitat de l'Administració Local  i la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal de règim local de les Illes Balears, així com per la Llei 4/2009, d’11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears.

Així mateix, mitjançant Decret núm. 201713051 de dia 5 de juliol de 2017 d'Organització dels Serveis Administratius de l'Ajuntament de Palma, l’Àrea de Benestar i Drets Socials de l’Ajuntament de Palma té competències la planificació, coordinació, atenció i avaluació dels diferents serveis d’acolliment municipals per a famílies i adults.

L’acolliment és una prestació del sistema públic de serveis socials descrita a la Llei 4/2009, d’11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears i adscrita als serveis socials comunitaris bàsics (art. 14 k)

2. Objecte

És objecte del present concert l’acolliment residencial temporal i tractament social de famílies, de conformitat amb les clàusules contingudes en el present document.

3. Definició i funcions del concert

La concertació té com objectiu l’acolliment temporal (màxim 6 mesos ) de famílies empadronades a Palma, amb un mínim de 2 mesos d’antiguitat, que per raons socials i/o econòmiques han perdut la seva vivenda habitual.

Funcions:

- Donar una cobertura bàsica: hostatge, alimentació i higiene

- Recuperació i manteniment dels hàbits de convivència

- Dotar-los de coneixements i habilitats quotidianes

- Suport educatiu als infants i adolescents

- Suport als espais de lleure i integració comunitària

Coordinació amb els servei d’acolliment municipal per tal de valorar l’evolució dels casos i preparar la sortida del centre.

Desenvolupar actituds i motivacions que contribueixen a una millora de la qualitat de la seva situació.

4. Destinataris 

Perfil de les unitats familiars susceptibles de ser ateses:

1.-Famílies monoparentals o biparentals, amb menors a càrrec, en situació de dificultat social per manca de recursos econòmics, laborals i suport familiar, però que mantenen factors de protecció social.

2.-Famílies monoparentals o biparentals amb menors a càrrec, que perden la seva llar per incendis, enderrocaments i altres situacions d’emergència social que requereixen un allotjament d’urgència de caràcter temporal.

Els nadons de menys de sis mesos seran atesos gratuïtament.

No seran perfil les unitats familiars en les que els membres adults alguna de les següents problemàtiques:

1 Consum d’alcohol o tòxics, sense tractament.

2 Malalties de salut mental, sense tractament.

3 Tinguin més de 65 anys .

4 Es trobin en una situació de discapacitat física o psíquica que no els hi permeti ser autònomes.

5 Persones que no resideixen habitualment a Palma .

Per aquests perfils, existeixen altres recursos específics més adients que no són objecte d’aquest concert.

Excepcionalment es podrà acollir a persones que presentin un perfil no previst en aquest apartat, previ acord amb el responsable municipal.

5. Formes d’accés a les places concertades

L’accés a les places que es concerten serà la derivació per part de l’equip de valoració de serveis socials.

La finalització de l’atenció es farà per voluntat de la família atesa, criteri del professional o derivació cap un altre recurs o servei més adient. L’estada màxima vendrà determinada pel pla de feina i  l’evolució de les famílies, i mai serà superior a 6 mesos. Aquest es revisarà periòdicament  i es podrà prorrogar  sempre que s’estimi oportú.

6.  Les places concertades oferiran:

A.- Atenció bàsica

1. Un espai adequat per a l’allotjament temporal d’unitats familiars fins a  54 persones.

2. Cobertura dels productes d’higiene familiar (gel, xampú, compreses, bolquers, pasta dents, raspalls de dents, raspall cabells, estris d’afaitar ...)

3. Cobertura de l’alimentació adequada de les unitats familiars ateses( contempla berenars al mati i horabaixa, dinar, sopar).  

4. Cobertura dels productes per a la neteja de la roba .

5. Activitats de lleure i tallers educatius pels infants, joves  i adults.

6. Un espai de consigna per a que les famílies puguin emmagatzemar les seves pertinències.

7. Vetllar pel compliment de les normes de convivència i els drets i deures de les unitats familiars acollides

8.  Dur el control d’assistència diària de les persones ateses.

9.  Coordinar-se amb el serveis  educatius i de lleure

10. Elaborar propostes que tendeixin a oferir un millor servei i adequat a les necessitats de les unitats familiars acollides

11.Adoptar mesures tendents a la rehabilitació de les unitats familiars ateses en els aspectes de salut, relacionals, d’habilitats, i d’integració social.

12.Adoptar mesures tendents a la recerca d’habitatge i inserció laboral de les persones adultes de les unitats familiars ateses

B.- Atenció complementària

El concert de places donarà servei tots els dies de l’any, les vint i quatre hores del dia.

La metodologia estarà enfocada al desenvolupament de les  següents atencions:

B1. Allotjament i convivència

Informació i assessorament, dirigit a aquelles persones adultes ( membres de la unitat familiar)  o professionals d’altres serveis que necessitin conèixer els recursos disponibles per resoldre els problemes vinculats a l'allotjament i promoció social.

L'atenció podrà ser personal i/o telefònica. En una primera aproximació a la situació, s’atendran demandes d’informació o propostes d’acolliment i es determinarà si el servei d’acolliment de curta estada és el recurs adient.

En un segon moment, es realitzarà una entrevista en profunditat a totes les persones adultes de les unitats familiars  que vulguin ser acollides al servei. Una vegada valorades les situacions per part del treballador social del servei, es realitzarà una proposta per a cada cas acceptat, on hi figurarà  la durada inicialment prevista de l’estada (màxim 6 mesos).

L'horari d’aquest programa serà continu, tots els dies de la setmana, les vint i quatre hores del dia. Es tracta d’un programa transversal a tots els altres. Funcionarà tots els dies de l’any.  

El temps d’ estada màxim al servei serà de 6 mesos.

S'oferiran les següents prestacions :

- Habitació, roba de llit i tovalloles.

-Dutxes i productes bàsics d’higiene famílial (gel, xampú, crema d’afaitar, compreses, bolquers, crema hidratant)

- Servei de menjador que inclourà: berenar ,dinar, berenar i sopar.

- Servei de consigna.

- Servei de bugaderia i planxa.

- Atenció professional per part de l’equip multidisciplinari.

L’ horari de permanència de les famílies ateses s’adequarà a cada cas en particular, segons la seva situació i segons el seu pla individualitzat d’inserció.

El temps de permanència al Servei es preveu entre 4 i 6 mesos. Un cop finalitzat aquest plac es promourà la seva sortida.

L’incompliment de les normes serà objecte d’expulsió. En cas d’haver-hi infants o adolescents menors d’edat , aquesta expulsió serà comunicada  immediatament  al Servei de Menors de l’IMAS, per  tal que  aquest prengui les mesures de protecció que consideri oportunes.

B2.  Atenció social

Dirigit a les famílies acollides.

Contemplarà, mitjançant un pla de feina individualitzat, els següents aspectes :

- Informació i orientació generals.

- Treball sobre les seves problemàtiques socials.

- Gestió i tramitació de prestacions municipals, del servei d’Acolliment i d’altres

- Derivació ,suport i acompanyament a altres serveis.

- Preparació i ajut per a la  reinserció social.

Des d’aquest programa es contemplarà la connexió, coordinació, derivació i treball en xarxa amb altres recursos socials  de la ciutat; Centres Municipals de Serveis  Socials, Centres de salut, Unitat de Valoració de l’IMAS, Direcció General de la Dependència,Serveis i recursos de vivenda,  Serveis d’altres àrees municipals etc..., per tal d’aconseguir l’autonomia de les famílies ateses.

B.3.Atenció psicològica.

Es valorarà cada persona adulta acollida i als infants (membres d’una unitat familiar), establint un pla d’intervenció  que confluirà al pla d’inserció que el servei realitza.

B.4. Programa de suport escolar i de lleure

Dirigit a tots els infants i joves en edat escolar i a les persones adultes acollides (membres de cadascuna de les unitats familiars acollides).

Pel que fa al suport escolar, s’entén que des d’aquest programa s’assegurarà l’escolarització dels infants i adolescents , realitzant el seguiment escolar  amb una estreta col·laboració i coordinació amb el sistema escolar.

Es treballarà amb els  seus progenitors, per tal que s’impliquin en aquesta tasca.

Pel que fa als joves que ja no estiguin estudiant ni treballant, caldrà elaborar estratègies i activitats per a la seva inclusió dins el sistema educatiu i laboral, a mig termini.

Pel que fa al temps d’oci i lleure el programa contemplarà la coordinació amb institucions i entitats de la ciutat, per tal d’aprofitar totes les activitats de que disposin i que siguin adequades a les famílies acollides.

Es promourà també la creació de tallers i activitats per a fomentar la millora de la convivència, els hàbits saludables i els processos de socialització adequats tant per a infants i joves com per a adults de les famílies acollides. Es presentaran les accions diferenciades per col·lectius.

9. Projecte tècnic

Els concursants hauran  de presentar un projecte tècnic d’actuació detallada on faran constar necessariament

-  Objectius del servei

-  Metodologia d’intervenció

-  Programació de Servei

- Organització i supervisió

- Infraestructura

- Condicions de l’equipament

- Compliment de la legislació de riscos laborals

-  Compliment de la legislació alimentària

-  Proposta econòmica

10. Requisits de l’equipament

Les habitacions hauran de tenir la possibilitat d’us per a unitats familiars de 2 membres (un mínim de quatre habitacions), de 4 membres i per famílies nombroses (un mínim de quatre habitacions).

Compliment de la normativa en el que respecte a aquest tipus de servei, incloent  l’acolliment per a unitats familiar que tinguin persones amb mobilitat reduïda. A tal efecte, comptarà amb  habitació  i  bany adaptats

Totes les habitacions disposaran de bany i dutxa,  armari encastat i ventilació natural, a més  del mobiliari i la roba de llar adient ( llençols, tovalloles, mantes, etc).   

Pel que fa als serveis comuns haurà de comptar amb:

1.  Espai de bugaderia amb rentadores .

2.  Un espai per tal de poder estendre la roba.

3.  Un menjador amb capacitat adient pel volum de famílies acollides

4. Una cuina que permeti, si cal,  poder  elaborar menjar per part de les famílies, especialment els diumenges i els vespres.

5.   Estris de cuina i vaixelles i coberteria .

6.   Armaris, geleres, microones i dotació suficient que permeti emmagatzemar productes de les famílies pel seu us personal.

7.  Espais comuns: sales d’estar amb TV , ludoteca i espai d’estudis amb connexió a Internet.

8.  Calefacció

9.   Banys d’us comunitari masculins i femenins

10.  Bany amb banyera per tal de poder banyar nadons.

11.  Zones enjardinades per tal de poder desenvolupar activitats amb els infants

12.  Accés WIFI a tots els espais

L’equipament ha d’estar ubicat al municipi de Palma i ha de tenir un  accés fàcil , a més d’estar ben comunicat.

11. Condicions específiques de l’alimentació.

L’objectiu principal  es cobrir les  necessitats bàsiques d’alimentació, millorant les condicions i hàbits alimentaris de les famílies acollides.

·  Els menús del serveis  constaran de:

-  Berenar: llet, cafè, té, suc de fruita i brioixeria variada

-  Dinar: primer plat i segon plat  - que es serviran calents - pa i postres.

- Berenar horabaixa:   llet, cafè, té,   fruita,  brioixeria o entrepà .

-  Sopar:  un plat calent i postres.

Pels infants acollits que assisteixin a classe s’ha de preveure un berenar per dur a l’escola.

 Els menús s’hauran d’ajustar a:

-Necessitats energètiques de les famílies ateses ( tant infantils com per a persones adultes )

-Necessitats de macronutrients i micronutrients

-Necessitats d’aigua i fibra

-Racions dietètiques recomanades

-Equilibri alimentari

Composició dels menús

L’alimentació les famílies ateses ha de complir els següents objectius:

-  ser completa i equilibrada

-  tenir una presentació atractiva

- ser variada i adaptada als menús

- realitzada i condimentada de manera adient

- ajustada a la cuina tradicional i adaptada a l’època de l’any

- menús especials per a dates senyalades

-   utilitzar productes frescos de proximitat. Km0

-  Característiques de la dieta basal o normal:

-   reducció de greixos animals, ús d’oli d’oliva per cuinar i en cru

-  tenir especial cura en l’elaboració del menjar per facilitar la digestió (planxa, bullit i vapor)

-  reducció de fritures.

Tipus de dietes:

Es presentaran les següents dietes:

1. dieta normal

2. dieta de règim (hipocalòrica)

3. dieta  diabètica

4. dieta per nadons / bebès

 6. dieta astringent

7. dieta sense porc

 8. dieta específica

Totes les dietes necessiten informe mèdic

Totes les matèries primes i els productes servits estaran subjectes a la normativa legal i al codi alimentari espanyol.

Els proveïdors de matèries primes i els productes han d’estar acreditats i subjectes a la normativa vigent, responsabilitzant-se l’empresa adjudicatària de les possibles alteracions dels productes en tot moment. L’emmagatzemen de  les matèries primes i la seva conservació s’efectuarà complint la normativa vigent.

S’ haurà de presentar una Memòria en la que indiqui la descripció de cada matèria prima, la seva qualitat, unitat de mesura, marca o marques, així com aquells requisits que estableixi l’ordenament jurídic vigent, en especial el codi alimentari espanyol i la normativa complementaria.

Caldrà garantir un adequat nivell qualitatiu tant en la selecció i conservació dels aliments i productes complementaris, com en la seva manipulació, característiques organolèptiques i temperatura. En qualsevol cas, els queviures seran de qualitat extra o primera.

Els productes envasats hauran de complir el disposat  en el Reial Decret 1334/1999 de 31 de juliol, pel que s’aprova la norma general d’etiquetatge, presentació i publicitat dels productes alimentaris envasats.

L’empresa o el seu subministrador complirà les normes generals destinades als operadors de les empreses alimentàries en matèria d’higiene dels productes, recollides en el reglament CE Nº 852/2004 del Parlament Europeu i del Consell de 29 d’abril de 2004, relatiu a la higiene dels  productes alimentaris. També complirà les normes específiques aplicables a la seva activitat, recollides al Reial Decret 3484/2000, de 29 de desembre, pel que s’estableixen les normes d’higiene, elaboració, distribució i comerç de menjars preparats.

S’exigeix el desenvolupament, aplicació i manteniment d’un procediment permanent d’autocontrol sanitari basat en els principis del APPCC (Anàlisis de Perills i Punts de Control Crítics) que inclogui plans de prerequisits d’higiene i traçabilitat de punts de control crítics, que sol·licita la Regidoria de Sanitat. Així mateix, s’exigeix la realització periòdica de controls per part d’una empresa especialitzada externa, que haurà de fer l’empresa adjudicatària. El contractista haurà d’entregar a l’administració, copia autenticada de cada un dels informes de control realitzats per l’empresa.

S’haurà de posar en funcionament els mecanismes necessaris per garantir la qualitat del servei, incorporant els controls de qualitat adients referits tant als menús, als procediments emprats i al grau de satisfacció de les famílies ateses.

12. Condicions especials d’execució del concert de caràcter social i lingüístic

a)  Accessibilitat universal i disseny per a totes les persones

-  S’han de complir les especificacions tècniques de disseny universal per a totes les persones establertes a la Llei 51/2003, de 2 de desembre, de accessibilitat universal i disseny per a tots, així com el Reial decret 1494/2007, de 12 de novembre, pel qual s’aprova el Reglament sobre les condicions bàsiques per a l’accés de les persones amb discapacitat a les tecnologies, productes i serveis relacionats amb la societat de la informació i mitjans de comunicació social.

b)   Drets laborals i qualitat en l’ocupació

-  L’entitat ha de complir al llarg de tota l’execució del concert totes les disposicions legals, reglamentàries i convencionals en vigor en matèria laboral, de Seguretat Social, i de seguretat i salut en el treball que siguin aplicables a les persones treballadores vinculades a l’execució del contracte.

-  En el concert, l’entitat ha d’assumir durant tota la prestació l’obligació d’aplicar a la plantilla que executarà el contracte les condicions laborals establertes pel darrer conveni col·lectiu sectorial i territorial vigent en el qual s’enquadra i desenvolupa la prestació contractual, sense perjudici de millores sobre el que s’hi disposa. Si no hi ha conveni aplicable el departament responsable del contracte pot fixar al plec unes condicionis laborals mínimes aplicables.

-  L’entitat ha de mantenir la plantilla adscrita a la prestació al llarg de tota l’execució del contracte. A aquest efecte els licitadors han de manifestar mitjançant declaració jurada el nombre de persones treballadores que ocuparan per a l’execució del contracte i la seva jornada laboral expressada en hores de feina a l’any. Si la plantilla no és homogènia al llarg del contracte, s’ha de preveure un calendari amb indicació concreta del nombre de persones i individualitzant la seva jornada anual de treball en hores de treball per família, així com les dates d’inici i fi del contracte. Aquesta clàusula s’ha d’exceptuar si la contractació de treballadores i treballadors per a l’execució del contracte és de caràcter variable en funció de la ràtio fluctuant de persones usuàries o beneficiàries de la prestació.

-   Els sol·licitants han de garantir que l’oferta econòmica ha de ser adequada perquè l’adjudicatari faci front al cost derivat de l’aplicació del conveni sectorial que correspongui, sense que en cap cas els preus/hora dels salaris recollits puguin ser inferiors als preus/hora del conveni més els costs de Seguretat Social.

c)  Discapacitat

Les empreses/entitats que comptin amb 50 persones treballadores o més en el total de la seva plantilla han d’acreditar que està formada almenys per un 2% de persones amb discapacitat igual o superior al 33%. Complementàriament o subsidiària es pot acreditar complint les mesures alternatives previstes en la legislació vigent.

d)   Igualtat entre dones i homes

- Les entitats sol·licitants amb més 250 treballadors/res han d’acreditar el disseny i l’aplicació efectiva del Pla d’igualtat previst a la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes.

-  L’empresa  ha d’establir mesures que garanteixin la igualtat en l’accés a l’ocupació, la retribució, la promoció, la formació i la permanència, així com la prevenció de l’assetjament sexual a la feina, i mesures que afavoreixin la conciliació de la vida famílial, familiar i laboral de les persones treballadores adscrites a l’execució del contracte, d’acord amb la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes.

-   A tota la documentació, publicitat, imatge o material que es generi amb motiu de l’execució del concert, l’entitat ha d’usar un llenguatge no sexista, evitar qualsevol imatge discriminatòria de les dones o estereotips sexistes i fomentar una imatge amb valors d’igualtat, presència equilibrada, diversitat, coresponsabilitat i pluralitat de rols i identitats de gènere.

e)   Inserció laboral de persones amb dificultats d’accés al mercat laboral

-  L’empresa adjudicatària ha d’adscriure i contractar per a l’execució del concert almenys un 10% de persones amb dificultats d’accés al mercat laboral.

- Complementàriament o subsidiària l’adjudicatari pot acreditar-ne el compliment mitjançant el compromís de subcontractació amb una empresa d’inserció, un centre especial d’ocupació o una entitat la finalitat de la qual sigui la promoció de l’ocupació protegida, per idèntic percentatge respecte del preu d’adjudicació del contracte.

-  Si hi ha el deure de subrogar el personal o altres circumstàncies que en iniciar-se l’execució del contracte impedeixen complir el percentatge assenyalat, l’empresa ha de comprometre’s a contractar aquest perfil de persones en totes les noves contractacions, baixes i substitucions que necessiti o es produeixin fins a aconseguir aquest percentatge.

-  S’entén per persones amb dificultats d’accés al mercat laboral les següents:

1. Persones amb els perfils assenyalats a la Llei 44/2007, de 13 de desembre, per a la regulació d’empreses d’inserció

2. Persones inscrites als programes d’inserció laboral de l’Ajuntament de Palma, o uns altres semblants.

3. Persones amb dificultats d’accés al mercat laboral, d’acord amb el Reial decret legislatiu 3/2015, de 23 d’octubre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei d’ocupació i l’Estratègia espanyola d’activació per a l’ocupació

f)  Compliment de criteris ètics

Les empreses sol·licitants es comprometen que si resulten adjudicatàries aportaran o fabricaran tots els seus productes o subministraments, i executaran els serveis respectant els drets laborals bàsics al llarg de tota la cadena de producció i complint estrictament les convencions fonamentals de l’Organització Internacional de Treball, especialment:

a) Les convencions 29 i 105, relatives a la supressió del treball forçat.

b) Les convencions 87 i 98, sobre llibertat sindical, d’associació i negociació col·lectiva.

c) La Convenció 100, sobre la igualtat de remuneració entre la mà d’obra masculina i la mà d’obra femenina per un treball d’igual valor.

d) La Convenció 111, contra la discriminació en l’accés a ocupació i les condicions laborals per raons de raça, color, sexe, religió, opinió política, extracció nacional o origen social.

e) La Convenció 138, sobre l’abolició de l’explotació i el treball infantil.

f) La Convenció 182, sobre la prohibició de les pitjors formes de treball infantil i de l’acció immediata per a la seva eliminació.

g)  Transparència i justícia fiscal

Tots els sol·licitants es comprometen a executar el concert amb criteris d’equitat i transparència fiscal, per la qual cosa els ingressos o beneficis procedents d’aquest contracte públic han de ser íntegrament declarats i tributats d’acord amb la legislació fiscal vigent, sense que en cap cas es puguin utilitzar domicilis fiscals inclosos en algun país de la llista de paradisos fiscals establerta per l’OCDE o la Comissió Europea, bé sigui de forma directa o a través d’empreses filials.

h) Criteris lingüístics

-  L’entitat que executa el servei concertat ha d’entregar tota la documentació tècnica requerida per al seu compliment i els treballs que siguin objecte d’aquest almenys en llengua catalana.

-  Així mateix l’entitat i, si escau, les empreses subcontractistes han utilitzar el català als rètols, les publicacions, els avisos i d’altres comunicacions de caràcter general que es derivin de l’execució de les prestacions objecte del contracte. Si l’Ajuntament ho considera oportú, aplicant les previsions del Reglament municipal de normalització lingüística, s’hi ha d’afegir el castellà o altres llengües. A aquest efecte ha d’enviar els textos que s’hagin d’utilitzar perquè la direcció tècnica del servei els doni la seva conformitat quant al seu contingut i a l’ús d’una o diverses llengües.

- En la prestació de serveis, la execució d’obres o la posada a disposició de subministraments, l’entitat ha d’utilitzar almenys el català en les actuacions i la documentació dirigides a terceres persones, la retolació, les comunicacions per megafonia, les instruccions i manuals d’ús, l’etiquetatge i l’embalatge dels productes o serveis que produeixen o ofereixen, i les comunicacions i les notificacions dirigides a persones físiques o jurídiques residents a l’àmbit lingüístic català, incloent les factures i altres documents de tràfic, segons les determinacions del plec de prescripcions tècniques particulars.

-  L’entitat executora del concert assumeix l’obligació que el personal que s’hagi de relacionar-se amb el públic tingui un coneixement suficient de català per a dur a terme en aquesta llengua les tasques d’atenció, informació i comunicació, i garantir així el dret dels usuaris a ser atesos en aquesta llengua.

- En tot cas, l’empresa/entitat i, si escau, les empreses subcontractistes queden subjectes en l’execució del contracte a les obligacions derivades de la Llei 3/1986, de 29 d’abril, de normalització lingüística a les Illes Balears, modificada per la Llei 9/2012, de 19 de juliol, de modificació de la Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de la comunitat autònoma de les Illes Balears í per la Llei 1/2016, de 3 de febrer , de modificació de la Llei 3/1986, de 29 d’abril, de normalització lingüística a les Illes Balears, i del Reglament de normalització lingüística de l’Ajuntament de Palma, aprovat pel Ple del 24 de setembre de 1987 i modificat per acord plenari de 28 de juny de 1990.

13. Horari

El servei estarà obert les 24 hores i els 365 dies de l’any.

14. Sistema de registre i memòria

El servei comptarà amb una base de dades , que ha de mantenir actualitzada, com a mínim amb la següent informació:

  • Dades personals dels membres de la unitat familiar

  • Data d’alta i baixa del centre

  • Dades relatives a les actuacions desenvolupades

  • Dades relatives a l’evolució periòdica.

La base de dades ha de respectar la normativa vigent, de protecció de dades de caràcter personal.

Aquesta base de dades s’ha de complementar amb un programa de gestió econòmica per tal de poder realitzar les liquidacions mensual pertinents.

Mensualment s’ha d’aportar un registre d’altes i baixes i places ocupades al funcionari encarregat del seguiment i control. Per altra part s’ha d’entregar un memòria semestral ( com a màxim el 31 juliol i el 31 de gener ).

15. Prevenció de riscos laborals

Les empreses interessades hauran de complir els següents requisits:

1.1. Servei de prevenció i avaluacions de riscs.

Acreditar disposar de servei de prevenció de riscs laborals (o les altres alternatives que permet la llei de prevenció), i haver realitzat l’avaluació de riscs als seus centres de treball, així com l’avaluació dels riscs dels treballs a realitzar

1.2.  Eines, equips, productes i matèries.

Relació del tipus d’eines, equips, productes i matèries que es fan servir a la seva feina, informació dels riscs intrínsecs i acreditació de les homologacions i les fitxes de seguretat corresponents. Eines, equips, productes i matèries seran adequats al treball que s’hagi de realitzar, segurs, i es trobaran en correcte estat d’acord amb la normativa que els hi sigui d’aplicació.

1.3.  Formació del personal.

Relació nominal del personal i acreditació de la formació del seu personal en la utilització de les eines, equips, productes i matèries esmentades al paràgraf anterior. També s’haurà d’acreditar la formació en prevenció de riscs laborals dels seus treballadors i en la utilització dels equips de protecció col·lectiva i individual.

1.4.  Precaucions, mesures de prevenció i equips de protecció individual.

Informar de les precaucions, mesures de prevenció i equips de protecció individual que s’hagin d’adoptar per a la utilització de les eines, equips, productes i matèries primeres. L’empresa contractista haurà de subministrar als seus treballadors els equips de protecció individual i garantir i vetlar pel seu correcte manteniment, eficàcia i bon ús.

1.5.   Instruccions, procediments de treball i estudis de seguretat.

Posar en coneixement d’aquest Ajuntament les instruccions i els procediments de treball proporcionats als seus treballadors respecte de les feines que hagin resultat contractades. Si l’empresa du a terme activitats tractades a l’RD 1627/97 sobre obres de construcció haurà de presentar els corresponents estudis de seguretat especificats a l’RD.

1.6.  Responsable  coordinador de seguretat.

Disposar d’un responsable de la coordinació amb matèria de prevenció amb l’Ajuntament. Si l’empresa du a terme activitats previstes a l’RD 1627/97, sobre obres de construcció, aquest responsable coincidirà amb el coordinador assenyalat a l’esmentat RD.

1.7.  Vigilància de la salut- controls de l’estat de salut.

Acreditar cadascun dels treballadors que hagin de fer feina amb l’Ajuntament, la pràctica dels controls de l’estat de salut i la idoneïtat d’aquest per a la tasca que s’hagi de desenvolupar, d’acord amb els articles 22, 25 i 26 de la llei de prevenció.

1.8.Avaluacions i inspeccions de seguretat.

Haurà de comunicar els resultats de les avaluacions i les inspeccions de seguretat realitzades durant el temps de la contracta.

16. Règim de sancions

S’estableix el règim d’infraccions i sancions pels incompliments en els termes que a continuació es detallen.

Infraccions

S’estableixen tres tipus d’infraccions o faltes catalogades com a lleus, greus i molt

greus.

 Tindran la consideració de faltes lleus:

- El retard , la negligència o el descuit en el compliment de les obligacions.

- Lleugera incorrecció amb les persones ateses.

- Manca de puntualitat o incompliment dels seus deures per descuit o negligència .

Seran considerades faltes greus:

- La reiteració de dues faltes lleus dins el període dos mesos.

- Abandó del servei, faltes repetides de puntualitat, negligència o descuits continuats

- Tracte vexatori a les persones ateses, excepte es consideri molt greu

-La manca de comunicació a la inspecció municipal de situacions anòmales, desperfectes o incidents greus.

- No respectar la confidencialitat de les dades.

Es consideraran faltes molt greus:

 - La reiteració de dues faltes greus en el període d’un mes.

- La reiteració de dues faltes greus en un mateix usuari en el període d’una setmana.

- Tracte vexatori greu

- Qualsevol conducta constitutiva de delicte

- Qualsevol incompliment del concert que es consideri molt greu per les seves característiques o conseqüències.

Sancions

Es podran imposar les següents sancions:

- Per la comissió d’una falta lleu, s’imposarà una sanció econòmica  de 3.000€.

- Per la comissió d’una falta greu s’imposarà una sanció de 3.001€ a 12.000€.

- Per la comissió d’una falta molt greu, s’imposarà una sanció econòmica superior a 12.001€.

Aquestes sancions, es descomptaran de la liquidació mensual que es presenta a l’Ajuntament.  Abans del seu abonament, el servei de Benestar i Drets Socials comprovarà les incidències que s’hagin pogut donar en el període comunicant-les al contractista pel seu coneixement i efectes oportuns.

 

Palma, 6 de febrer de 2018

La cap de Secció de l'Àrea de Benestar i Drets Socials

Catalina Juan Garau

El director tècnic de Benestar i Drets Socials

Jaume Payeras Vives