Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE MALLORCA
FUNDACIÓ MALLORCA TURISME
Núm. 349
Resolució de la directora de la Fundació Mallorca Turisme per la qual s’estableixen les condicions per subscriure contractes de patrocini per a projectes que generin un retorn publicitari per a la Fundació
Fets
1. Els estatuts de la Fundació Mallorca Turisme estableixen, en l’article 6, que la finalitat de la Fundació és fomentar la promoció turística de Mallorca en els mercats nacional i internacional, juntament amb la creació de producte turístic, la gestió de serveis turístics en general i qualsevol altra activitat que tengui per objectiu promoure el turisme de l’illa.
2. El Pla d’actuació de la Fundació per a l’any 2018 estableix, entre d’altres, que es duguin a terme diferents patrocinis, tant amb entitats públiques com amb entitats privades per patrocinar accions concretes que generin un retorn publicitari a la Fundació.
3. El Patronat de la Fundació Mallorca Turisme va aprovar el 15 de desembre de 2017, entre d’altres, una partida de 100.000 € a càrrec del pressupost de la Fundació de 2018.
4. La voluntat de la Fundació i del Patronat és que la participació en aquesta convocatòria per formalitzar contractes de patrocini amb entitats privades i per formalitzar convenis de col·laboració amb entitats públiques, estiguin subjectes als principis de publicitat, transparència, cooperació i eficiència de la utilització de recursos públics. La participació en aquestes convocatòries suposa l’acceptació dels termes i de les condicions establertes en aquesta resolució.
5. Aquesta convocatòria pretén promocionar la marca Mallorca en els diferents productes que vol desenvolupar la Fundació, concretament: cultura, esports, MICE, turisme actiu i identitat local i sostenibilitat.
Resolució
Per tot això, resolc:
1. Aprovar les condicions generals per fer patrocinis amb entitats que millorin la competitivitat turística de Mallorca (Annex I).
2. Aprovar el plec de condicions generals que han de regir la tramitació dels expedients de contractació que es derivin de les sol·licituds de patrocini (Annex II).
3. Publicar aquesta resolució i els annexos que l’acompanyen en el BOIB.
Aquesta resolució tindrà efectes des de l’endemà de publicar-se en el BOIB.
Contra aquesta resolució, que posa fi a la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la directora de la Fundació Mallorca Turisme en el termini d’un mes comptador a partir de l’endemà de publicar-se en el BOIB, d’acord amb l’article 123 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques.
També es pot interposar un recurs contenciós administratiu davant el jutjat contenciós administratiu, en el termini de dos mesos des de l’endemà de publicar-se en el BOIB, d’acord amb el que estableix l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 9 de gener de 2018
La directora de la Fundació Mallorca Turisme
Maria Renart Vivó
ANNEX I
Condicions generals per subscriure contractes de patrocini per a projectes que generin un retorn publicitari de la Fundació Mallorca Turisme i millorin la competitivitat turística de Mallorca
1. Objecte
L’objecte d’aquesta convocatòria, pública i oberta, és oferir la possibilitat de subscriure contractes privats de patrocinis que generin un retorn publicitari de la Fundació Mallorca Turisme i millorin la competitivitat turística de Mallorca, mitjançant projectes o accions promocionals.
La intenció d’aquests projectes i accions és impulsar el turisme fora de temporada d’estiu per fomentar la desestacionalització, els productes que desenvolupa la Fundació com ara cultura, esports, MICE, turisme actiu i identitat local i sostenibilitat.
Es consideren accions susceptibles d’obtenir patrocini:
- Projectes, actuacions, celebracions i esdeveniments que contribueixin a la creació de producte i a la promoció, comercialització i diversificació turístiques de Mallorca.
- Jornades, trobades, conferències, congressos, simposis i fòrums, exposicions, tallers, viatges de premsa (press trips), viatge de familiarització (fam trips), workshops o accions similars.
- Altres accions que es puguin valorar d’acord amb l’esperit de la convocatòria.
Queden exclosos d’aquesta convocatòria els patrocinis següents:
- Patrocinis de projectes que incloguin les fires i/o festes integrades en el calendari de fires de Mallorca.
- Patrocinis individuals o col·lectius de clubs esportius de Mallorca.
- Patrocinis individuals a esportistes destacats.
2. Principis generals de la convocatòria
Aquesta convocatòria pública es du a terme sobre la base dels principis de publicitat, transparència, concurrència, objectivitat i eficiència per desenvolupar l’objecte de l’acció que millori la competitivitat turística de Mallorca.
Aquesta convocatòria es basa en el fet que les persones promotores de l’acció o del projecte són les que n’assumeixen l’organització. Sol·liciten l’aportació per donar suport a la realització del projecte, ja que consideren que té una repercussió turística i que l’aportació pública en millora la rendibilitat, en concepte d’imatge i de notorietat.
3. Pressupost de la convocatòria
Aquesta convocatòria té un pressupost màxim de 100.000 € (imposts inclosos) del pressupost de la Fundació Mallorca Turisme de l’any 2018.
L’aportació màxima que es pot concedir a cada un dels expedients que s’hi presentin és de 18.000 € (imposts inclosos).
4. Àmbit subjectiu
Poden ser beneficiàries d’aquesta convocatòria pública les persones físiques (excepte les comunitats de béns) o les persones jurídiques organitzadores dels esdeveniments i projectes presentats que s’ajustin a l’objecte i que compleixin els requisits d’aquesta convocatòria, els quals s’estableixen en els plecs de patrocini.
En aquesta convocatòria cada entitat només pot presentar un sol projecte.
En el supòsit que dues entitats diferents sol·licitin el patrocini per a un mateix esdeveniment, tan sols es valorarà la primera proposta presentada segons el registre d’entrada, mentre que l’altre proposta restarà exclosa.
Resten excloses de la convocatòria:
- Les entitats que no estiguin al corrent del pagament de les obligacions econòmiques contretes amb la Fundació Mallorca Turisme, al corrent de les obligacions tributàries amb el Consell de Mallorca, amb l’Estat i amb la Seguretat Social.
- Les entitats que no hagin complit les obligacions pròpies dels beneficiaris de patrocinis que la Fundació ha concedit en convocatòries anteriors.
5. Termini i lloc de presentació de la documentació
La convocatòria per presentar projectes romandrà oberta des de l’endemà de publicar-se aquesta resolució en el BOIB fins que se n’exhaureixi la dotació econòmica.
El lloc per presentar els projectes és el registre de la Fundació Mallorca Turisme (a l’edifici de la Misericòrdia, a la plaça de l’Hospital, 4, 07012, Palma).
Els expedients es resoldran per ordre d’entrada al registre de la Fundació.
6. Contraprestació per a la Fundació Mallorca Turisme
La Fundació i l’entitat formalitzaran un contracte privat, en el qual s’establirà que, en tots els mitjans i materials corresponents a l’organització de l’esdeveniment, s’han de reflectir els logotips corporatius i la marca promocional
En cas que la Fundació comuniqui discrepàncies per l’aplicació dels logotips o de les marques, el patrocinat es compromet a fer les actuacions necessàries per rectificar-les.
L’entitat ha d’especificar en la memòria que presenti amb la sol·licitud quines són les contraprestacions o les accions en què serà present la marca i el valor econòmic en matèria de publicitat, màrqueting, projeccions, edicions i marxandatge.
7. Justificació del projecte
L’entitat patrocinada ha d’acreditar que es compleixen les condicions relatives a la presència de la marca amb la documentació següent:
a) Memòria del projecte
b) Reportatge fotogràfic del projecte
c) Resum de la repercussió mediàtica: clipping amb el valor econòmic equivalent i la inversió publicitària en els mitjans; impresos, audiovisuals i en línia
d) Material gràfic i audiovisual fet durant el desenvolupament del projecte patrocinat
L’acceptació del patrocini implica que la Fundació pot utilitzar el material gràfic, fotogràfic i audiovisual presentat amb les justificacions per a les activitats promocionals.
El valor econòmic de la repercussió mediàtica del patrocini ha de ser igual o superior a la quantitat atorgada. En cas que el valor econòmic de la repercussió mediàtica sigui inferior, només s’abonarà la quantitat equivalent al que s’ha justificat.
La justificació s’ha de presentar al registre de la Fundació en el termini dels seixanta dies posteriors a la finalització del projecte.
El patrocinat ha d’emetre la factura una vegada que la justificació presentada hagi obtingut el vistiplau.
El patrocini no es pagarà fins que no s’hagi fet la justificació.
La Fundació es reserva la potestat de fer a posteriori qualsevol comprovació que consideri adient.
8. Protecció de dades
De conformitat amb el que estableix la LO 15/1999, de 13 de desembre de protecció de dades de caràcter personal, les entitats sol·licitants accepten que s’incorporin les dades facilitades al fitxer que creï la Fundació i queden informades d’aquesta incoporació.
Les entitats sol·licitants estan obligades a complir el que estableixen la LOPD i el RD 1720/2007, de 21 de desembre, pel qual s’aprova el reglament que la desplega, en relació amb les dades personals a les quals puguin tenir accés durant la vigència del contractes que es facin en el desenvolupament i en l’execució d’aquesta convocatòria.
9. Confidencialitat
L’entitat patrocinada ha de mantenir la confidencialitat de qualsevol informació que la Fundació li reveli mentre duri la vigència del patrocini. A més, l’entitat es compromet a utilitzar aquesta informació únicament per a la finalitat per a la qual li ha estat revelada, excepte per imperatiu legal.
L’entitat receptora ha de protegir la informació confidencial que la Fundació li reveli contra qualsevol ús no autoritzat o contra la revelació a tercers, de la mateixa manera que protegeix la seva informació confidencial. L’accés a aquesta informació ha de quedar restringit només al personal de l’entitat que l’hagi de conèixer per complir l’objecte que s’ha de desenvolupar.
ANNEX II
Plec de condicions generals que han de regir la tramitació dels expedients de contractació que es derivin de les sol·licituds de patrocini per als projectes que generin un retorn publicitari per a les marques de Mallorca i la Fundació Mallorca Turisme durant l’any 2018
1. Objecte
Constitueix l’objecte d’aquesta convocatòria pública la selecció de les actuacions i dels projectes promoguts per entitats que generin un retorn publicitari de les marques de la Fundació Mallorca Turisme, amb motiu de l’execució d’alguna o algunes de les actuacions relacionades amb les finalitats següents:
- Impulsar de manera directa o indirecta projectes que cerquin la competitivitat, la diversificació i la desestacionalització de l’oferta turística de Mallorca.
- Desenvolupar projectes i accions per incrementar la qualitat de l’oferta turística i el producte turístic de Mallorca.
- Dur a terme actuacions que tinguin com a objectiu millorar la qualitat, la competitivitat i el posicionament de les marques de la Fundació Mallorca Turisme en els mercats emissors amb vista a consolidar la posició de lideratge en matèria turística.
Són susceptibles de patrocini les accions següents:
- Projectes, actuacions, celebracions i esdeveniments que contribueixin a la creació de producte i a la promoció, comercialització i diversificació turístiques de Mallorca.
- Jornades, trobades, conferències, congressos, simposis i fòrums, exposicions, viatges de premsa (press trips), viatges de familiarització (fam trips), workshops o accions similars.
- Altres accions que es puguin valorar d’acord amb l’esperit de la convocatòria i que no estiguin establertes explícitament.
La finalitat de fer una convocatòria oberta d’accés a contractes de patrocini és difondre la imatge de Mallorca i crear una via per donar publicitat a l’illa, atesa la importància i rellevància, quant al públic, i la repercussió en els mitjans de comunicació. Per tant, l’element fonamental del contracte de patrocini és el retorn publicitari per a les marques de la Fundació.
2. Sol·licitud i forma de presentació de la documentació
- Sol·licitud de patrocini. Annex II. A
- Documentació administrativa (sobre 1)
- Documentació tècnica (sobre 2)
La sol·licitud ha d’anar acompanyada de dos sobres tancats i independents, un per a la documentació administrativa i un altre per a la documentació tècnica. En la part exterior dels sobres, hi ha d’haver el nom i els cognoms o la raó social, el número de telèfon, l’adreça electrònica i el nom del projecte.
Sol·licitud. Annex II. A
Sol·licitud de patrocini mitjançant la presentació del formulari d’aquestes bases. La presentació de la sol·licitud no es valorarà si no es presenta la resta de documentació administrativa i tècnica corresponents al sobre 1 i al sobre 2.
Documentació administrativa (sobre 1)
- Fotocòpia del certificat d’inscripció en el registre corresponent, si escau.
- Fotocòpia dels estatuts de l’entitat dipositats al registre esmentat o degudament inscrita en el Registre Mercantil, si escau.
- Fotocòpia de la documentació acreditativa de la capacitat de la persona que representa legalment l’entitat sol·licitant per actuar en nom seu, així com el DNI.
- Fotocòpia de la targeta d’identificació fiscal de l’entitat sol·licitant.
- Fotocòpia de l’alta de la declaració censal de l’inici de l’activitat, de l’alta de l’IAE en què consti l’epígraf corresponent.
En cas que l’entitat ja hagi format part d’un procés a la Fundació, pot presentar l’Annex III, en què ha d’indicar el número d’expedient on hi ha la documentació administrativa, sempre que no hi hagi hagut cap modificació i sempre que la documentació sigui vigent.
La resta de documentació que es relaciona a continuació s’ha de presentar també en el sobre 1:
Persones físiques i jurídiques espanyoles:
- Declaració responsable de no incórrer en les prohibicions de contractar amb l’Administració segons l’article 60 del TRLCSP. Aquesta declaració responsable o un altre document ha d’incloure la manifestació expressa que l’empresa no incorr en cap dels supòsits a què es refereix la Llei 2/1996, de 19 de novembre, d’incompatibilitats dels membres del Govern i dels alts càrrecs de la CAIB.
- Acreditació d’estar al corrent de les obligacions tributàries amb l’Administració autonòmica, estatal i amb la Seguretat Social, emeses pels organismes corresponents.
- Declaració responsable d’estar al corrent de pagament amb la Fundació Mallorca Turisme, així com de la justificació d’altres contractes fets amb la Fundació. Si es constata que hi ha deutes pendents o que la justificació d’expedients anteriors ha estat incorrecta, sense que s’hi hagi renunciat expressament, l’entitat serà exclosa de la convocatòria de patrocini.
- Declaració responsable en què es faci constar si s’han rebut i/o s’han sol·licitat ajudes o col·laboracions d’institucions públiques o privades per fer el projecte i les quanties econòmiques.
- Declaració responsable que l’entitat no té cap expedient sancionador obert amb una administració pública.
- Acreditació que el projecte està avalat per corporacions locals, insulars o autonòmiques.
Persones jurídiques no espanyoles amb activitat a Espanya:
- En el supòsit que l’entitat pertanyi a un estat de la Unió Europea, la capacitat jurídica de l’empresa s’ha d’acreditar mitjançant la presentació de la constitució de l’entitat d’acord amb la normativa del seu país. S’hi han de fer constar els estatuts i l’acreditació corresponent, així com una fotocòpia acarada del CIF, tots dos traduïts per un intèrpret jurat o una intèrpret jurada o mitjançant una traducció oficial i postil·lada d’acord amb el conveni de la Haia de 1961.
- En el cas que l’entitat pertanyi a un estat que no és membre de la Unió Europea, la capacitat jurídica de l’entitat s’ha d’acreditar mitjançant la documentació relativa a la sucursal o filial a Espanya de l’entitat, degudament inscrita en el registre corresponent i amb una fotocòpia acarada del CIF.
- En qualsevol dels dos casos anteriors, s’ha d’acreditar la capacitat de la persona que representa l’entitat sol·licitant legalment per actuar en nom seu. També s’ha de presentar una còpia acarada del passaport/DNI/NIE, traduït per un intèrpret jurat o una intèrpret jurada o mitjançant una traducció oficial i postil·lada d’acord amb el conveni de la Haia de 1961.
- Les empreses no espanyoles d’estats membres de la Unió Europea i les persones empresàries estrangeres restants han d’acreditar la documentació següent:
o Testimoni judicial, certificació administrativa o declaració responsable de no incórrer en les prohibicions de contractar amb l’Administració segons l’ordenament jurídic espanyol i, per analogia, amb l’ordenament de l’estat al qual pertany.
o Aquesta declaració responsable o un altre document ha d’incloure la manifestació expressa que l’empresa no incorr en cap dels supòsits a què es refereix la Llei 2/1996, de 19 de novembre, d’incompatibilitats d’alts càrrecs de la CAIB.
o Declaració responsable en què es faci constar si han rebut i/o han sol·licitat ajudes d’institucions públiques o privades per fer el projecte i les quanties sol·licitades i/o concedides.
o Còpia de l’alta de la declaració censal, de l’inici d’activitat i de l’alta de l’impost d’activitats econòmiques, si escau.
o Acreditació que la sucursal o filial, si escau, està al corrent de les obligacions amb el Consell de Mallorca, amb l’Administració estatal i amb la Seguretat Social, mitjançant la presentació de la certificació oportuna, emesa per l’òrgan competent. Si es tracta d’un agent autoritzat per actuar en nom de l’entitat no resident que operi mitjançant una oficina de representació, ha d’aportar la certificació acreditativa corresponent d’estar al corrent de pagament amb l’Administració estatal, insular i amb la Seguretat Social, emesa per l’òrgan competent.
- Declaració responsable que l’entitat està al corrent de pagament amb la Fundació així com de la justificació de contractes de patrocini formalitzats anteriorment amb la Fundació. El fet de no presentar aquest document es considera motiu d’exclusió d’aquesta convocatòria de patrocini.
- Acreditació que el projecte està avalat per corporacions locals, insulars o autonòmiques.
En cas que l’entitat ja hagi format part d’un procés a la Fundació, pot presentar l’Annex III en què ha d’indicar el número d’expedient on hi ha la documentació administrativa, sempre que no hagi hagut cap modificació i sempre que la documentació sigui vigent.
Documentació tècnica:
Les persones sol·licitants han de lliurar l’Annex II A emplenat, així com qualsevol altra documentació complementària a la proposta tècnica.
Procediment administratiu per formalitzar els patrocinis privats:
La tramitació administrativa per formalitzar els contractes de patrocini es fa com en la tramitació d’un contracte menor.
El personal tècnic assignat a l’expedient revisarà les propostes tècniques per determinar si compleixen o no els requisits tècnics exigits d’acord amb el que s’estableix en aquestes bases.
Fase administrativa: revisió de la documentació administrativa
Les propostes es poden anar revisant a mesura que entrin les sol·licituds i les revisarà l’assessoria jurídica de la Fundació.
En cas que la sol·licitud necessiti esmenar-se, la direcció de la Fundació requerirà l’entitat interessada perquè hi faci les esmenes oportunes o perquè aporti els documents que manquen. Aquestes esmenes s’han de presentar a la Fundació en el termini de tres dies naturals, tenint en compte que, si no es presenten, es considerarà que desisteixen de la sol·licitud, la qual s’arxivarà, d’acord amb l’article 68 de la Llei 39/2015.
El requeriment de la documentació es fa per mitjans electrònics, de manera que en queda constància en l’expedient.
Fase tècnica: revisió de documentació tècnica
Una vegada finalitzada la revisió de la documentació administrativa, l’òrgan de contractació designarà una persona per revisar la proposta tècnica per determinar si es compleixen o no els requisits tècnics exigits d’acord amb el que s’estableix en aquestes bases.
En el cas que en la documentació tècnica es detectin deficiències, es requerirà que s’esmenin en el termini de tres dies naturals. Si l’esmena no és correcta o no s’esmena la documentació requerida, la sol·licitud s’exclourà del procediment de contractació.
El requeriment de la documentació es fa per mitjans electrònics, de manera que en queda constància en l’expedient.
Adjudicació i formalització del patrocini
L’òrgan de contractació adjudicarà el contracte privat i, posteriorment, formalitzarà el contracte en el qual constaran les obligacions d’ambdues parts, les contraprestacions que rebrà la Fundació i la forma de justificar el patrocini.
L’entitat patrocinada ha de cedir de forma expressa les imatges del projecte per a usos no comercials.
Aquest contracte se signarà en el termini màxim d’un mes des del moment en què s’adjudica. En cas contrari, la Fundació pot resoldre que el patrocini no es du a terme.
Les imatges de l’entitat i de la Fundació han de figurar en els elements de promoció prèvia al projecte o a l’acció, així com en els de promoció que es duguin a terme durant el desenvolupament del projecte.
En el cas que la Fundació comuniqui a l’entitat adjudicatària alguna discrepància, l’entitat es compromet a fer les actuacions necessàries per rectificar-les.
Pagament i justificació:
La justificació tècnica de l’acció s’ha de presentar abans de presentar la factura.
L’aportació de la Fundació es farà efectiva una vegada acabada l’acció objecte de patrocini, mitjançant la presentació d’una memòria justificativa de l’acció feta. Aquest document ha d’anar acompanyat d’una declaració responsable de la despesa efectivament feta del projecte.
L’entitat ha de presentar en suport digital la documentació següent:
a) Memòria del projecte
b) Reportatge fotogràfic del projecte
c) Resum de la repercussió mediàtica: clipping amb el valor econòmic equivalent i la inversió publicitària en els mitjans
d) Material gràfic i audiovisual fet durant el desenvolupament del projecte patrocinat
L’acceptació del patrocini implica que la Fundació pot utilitzar el material gràfic, fotogràfic i audiovisual presentat amb les justificacions per fer difusió i ús en activitats promocionals.
El valor econòmic de la representació mediàtica ha de ser igual o superior a la quantitat atorgada. En cas que el valor econòmic de la repercussió mediàtica sigui inferior, només s’abonarà la quantitat equivalent al que s’ha justificat.
El patrocini no es pagarà fins que no s’hagi presentat la justificació.
La justificació s’ha de presentar al registre de la Fundació en el termini dels seixanta dies posteriors a la finalització del projecte.
Una vegada validada la justificació tècnica es comunicarà a l’adjudicatari perquè presenti la factura corresponent.
No es pagarà l’entitat patrocinada fins que no s’hagi presentat la justificació específica de l’activitat que es determini en el contracte en relació amb l’activitat patrocinada.
Suspensió del patrocini
Són causes de suspensió del patrocini:
a) La falsedat de les dades aportades
b) L’extinció jurídica de la personalitat de qualsevol de les parts
c) L’acord mutu de les parts
d) L’incompliment total o parcial de totes o alguna de les condicions generals i particulars pactades
e) La realització per part de l’entitat patrocinada d’actuacions contràries als objectius i a les finalitats de la Fundació
Règim jurídic aplicable
D’acord amb les instruccions internes de la Fundació Mallorca Turisme, els patrocinis són contractes privats, d’acord amb el que s’estableix en l’article 20 del TRLCSP i, per això, l’ordre jurisdiccional civil és el competent per resoldre les controvèrsies derivades de la formalització dels contractes privats de patrocini, sense que es pugui interposar cap tipus de recurs en via administrativa ni cap reclamació prèvia a la via judicial civil.