Secció III. Altres disposicions i actes administratius
AJUNTAMENT DE PALMA
Núm. 59
Departament de Personal- Acord Pacte d'Acció Sindical
Versió PDF
La Junta de Govern de l’Ajuntament de Palma en sessió ordinària de data 28 de desembre de 2017 va aprovar el Pacte d’acció sindical següent:
“L’article 10.1 del RDL 20/2012, de 13 de juliol, de mesures per a garantir l’estabilitat pressupostària i de foment de la competitivitat disposa que deixaran d’estar en vigor a partir de l’entrada d’aquest RDL tots els drets sindicals que es contemplin en acords de personal funcionari i estatutari i en convenis col·lectius de Personal laboral, que no estiguin contemplats al RDL 1/1995, de 24 de març, pel qual s’aprova el texte refós de la Llei de l’estatut dels treballadors, la Llei Orgànica 11/1985, de 2 d’agost, de llibertat sindical i la Llei 7/2007, de 12 d’abril, de l’estatut bàsic de l’empleat públic....
Al tercer paràgraf de dit article estableix que “Tot això sense prejudici dels acords que, exclusivament a l’àmbit de les meses generals de negociació, puguin establir-se, en matèria de modificació en l’obligació o en el règim d’assistència al treball dels representants sindicals a efectes que puguin dur a terme racionalment l'exercici de les funcions de representació i negociació o l’adequat desenvolupament de la resta de drets sindicals”
L’Administració de l’estat per resolució de 12 de novembre de 2012 del Ministeri d’Hisenda i Administracions Públiques (BOE núm. 274 de 14 de novembre de 2012) va aprovar l’Acord al qual es va arribar a la Mesa general de negociació de l’Administració General de l’estat de 29 d’octubre de 2012, d’assignació de recursos i racionalització de les estructures de negociació i participació que ha estat en vigor fins a 2016. Per Resolució de la Secretaria d’Estat de funció Pública de 30 de juny de 2017 (BOE núm 159 de 5 de juliol es modifica l’anterior resolució amb l’ampliació dels crèdits sindicals contemplats.
A l’igual que l’Administració general de l’estat altres administracions públiques des de l’any 2012 han adoptat acords prèvia negociació sindical. A l’Ajuntament de Palma dia 12 de novembre de 2013 es va signar un Pacte d’Acció sindical” aconseguit a la reunió de MGN de 12 de setembre de 2013, segons el previst al tercer paràgraf de l’article 10 del RDL 20/2012. No consta que dit Acord s’hagi aprovat per la Junta de Govern ni l’Ajuntament Ple.
Aquest Pacte va ser negociat a Mesa General de Negociació Conjunta del Personal funcionari i del Personal laboral d’aquest Ajuntament dies 14 de desembre i dia 21 de desembre que el va aprovar per unanimitat.
NORMATIVA APLICABLE
- La Llei Orgànica 11/1985, de 2 d’agost, de llibertat sindical.
- Real Decret Legislatiu 5/2015, de 30 d’octubre, pel que s’aprova el Text refós de la Llei de l’Estatut Bàsic de l’Empleat Públic.
- RDL 1/1995, de 24 de març, pel qual s’aprova el texte refós de la Llei de l’estatut dels treballadors
- Llei 3/2007, de 27 de març de la Funció Pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
- RDL 20/2012, de 13 de juliol, de mesures per a garantir l’estabilitat pressupostària i de foment de la competitivitat.
Per tot això i vist el que disposa l'article 127. 1. de la Llei 7/85, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local, modificada per la Llei 57/2003, de 16 de desembre de mesures per a la modernització del règim local, i l’Acord de delegació de competències de la Junta de Govern de Palma en els titulars de les Àrees o Àrees delegades de 28 d’octubre de 2015, el cap Departament de Personal, proposa a la Regidora de l’Àrea de Funció Pública i Govern Interior, que elevi a la Junta de Govern l'adopció del següent:
ACORD
1r Aprovar el Pacte d’Acció sindical negociat entre els representants de l’Administració Municipal i el representants sindicals dels empleats públics a Mesa de Negociació Conjunta del personal funcionari i del personal laboral i de conformitat amb la redacció aprovada en Mesa Conjunta dia 21 de desembre de 2017, que s’adjunta com a Annex I
2n Publicar aquest Acord al BOIB i a la Intranet municipal.
ANNEX I
PACTE D’ACCIÓ SINDICAL
Primer.- Objectiu
El present Acord té per objectiu l’adequació de l’Acció sindical de l’Administració de l’Ajuntament de Palma en virtut d’allò que disposa l’article 10 RDL 20/2012, de 13 de juliol, de mesures per a garantir l’estabilitat pressupostària i de foment de la competitivitat.
Segon.- Àmbit d’aplicació
El present Acord serà d’aplicació al conjunt d’empleats públics al servei de l’Administració General de l’Ajuntament de Palma i a les organitzacions sindicals legitimades per a la negociació, en qualsevol dels àmbits existents.
Tercer.- Publicitat i vigència
El present Acord serà d’aplicació una vegada aprovat per la Junta de Govern i publicat al BOIB, i entrarà en vigor al dia següent de dita publicació.
La validesa d’aquest Pacte serà fins a 31 de desembre de 2018 i, en cas de no haver denúncia, quedarà prorrogat tàcitament per períodes anuals.
Quart.- Crèdits horaris per a l’Acció sindical
1. A) Respecte a la Junta de Personal, integrada per 25 membres elegits per tots els funcionaris en eleccions celebrades cada quatre anys.
- Cada membre té un crèdit de 40 hores sindicals mensuals, per aplicació directa del RDL 5/2015 (article 41.1.d)). Es podrà procedir a l’acumulació dels crèdits horaris, prèvia comunicació al Departament de Personal.
Respecte al delegat de personal laboral, un crèdit de 40 hores sindicals mensuals, per aplicació del mateix art. 41.1 de l’EBEP també acumulables.
- Respecte a les Seccions sindicals, corresponen 3 DELEGATS SINDICALS per cada secció sindical següents: CCOO, UGT CSIF I SPPME, que han obtingut un 10% del membres de la Junta de Personal i 1 DELEGAT per a USO i STEI-i que no han obtingut el 10%, de vots i atribuïts directament per l’article 10.2 de la Llei Orgànica de Llibertat Sindical 11/1985
- Cada delegat sindical té un crèdit de 40 hores mensuals per atribució de la Llei Orgànica de Llibertat Sindical (article 10.3) que podran acumular els seus crèdits horaris per Llei Orgànica (art. 10.3)
B) S’estableixen els recursos i medis per a la negociació en els diferents àmbits (RDL 20/2012, de 13 de juliol, de mesures per a garantir l’estabilitat pressupostària i de foment de la competitivitat)
- 400 hores mensuals per a la Mesa General de Negociació de la Mesa Conjunta del Personal laboral i el personal funcionari. Aquestes hores es distribuiran un 50% entre les tres seccions sindicals presents en aquesta Mesa i altre 50% en virtut de la representació de cada Secció (artº 36.3 del TREBEP)
- 400 hores mensuals per a la Mesa General de Negociació de Funcionaris. Aquestes hores es distribuiran un 50% entre les quatre seccions sindicals presents en aquesta Mesa i altre 50% en virtut de la representació de cada Secció (artº 34.1 del TREBEP).
- 300 hores mensuals per a Meses Delegades com són la Comissió paritària d’interpretació i seguiment de l’Acord regulador, Comissió d’Acció Social, Comissió Paritària de Formació Contínua, Comissió de seguiment del Pla de conciliació, Comitè d’Igualtat i altres que es puguin constituir. La distribució del crèdit serà el mateix para cada secció sindical amb independència del vot ponderat de cadascuna.
El membres de la Junta de Personal i del Comitè d’Empresa, de la mateixa candidatura, i els delegats sindicals del mateix sindicat podran cedir els crèdits horaris dins la mateixa Secció sindical.
2.- CONSUM D’HORES SINDICALS PELS ALLIBERATS
Es calcula en funció de la jornada prevista al calendari laboral del personal municipal per a cada any i compensant els dies que correspon a cada delegat a títol individual, d’acord amb els dies de permisos i vacances que realment els correspongui.
3.- CRISTERIS APLICABLES AL CÒMPUT DE LES HORES SINDICALS
3.1.- Hores a càrrec del sindicat
- Els sindicats hauran d’ajustar la seva plantilla de delegats sindicals a la normativa vigent i en conseqüència hauran de designar únicament TRES DELEGATS (CCOO, UGT, CSIF I SPPME) O UN DELEGAT(USO I STEI-i) TITULARS de la Secció Sindical, amb independència dels suplents que puguin designar.
- La comunicació d’utilització d’hores sindicals pels delegats s’haurà de fer per escrit PREVIAMENT al seu gaudi mitjançant el corresponent formulari presentat al superior jeràrquic, el qual el trametrà de manera immediata al Departament de Personal (d’acord amb l’article 73.1.n) del vigent Acord de condicions de treball).
- En el formulari de comunicació de les hores sindicals s’haurà d’especificar el dia i la franja horària del seu gaudi (hora d’inici i hora aproximada de finalització).
- La presentació del formulari escrit no eximeix de l’obligació del fitxar, llevat dels casos d’impossibilitat manifesta de fer-ho, en els sistemes de control horari amb el codi d’incidència 8 (hores sindicals).
- Totes les hores d’absència per motiu de representació sindical seran comunicades i computades en concepte d’hores a càrrec del crèdit del sindicat corresponent, sense perjudici de que per part del Departament de Personal, es compensi o aboni a cada sindicat les hores a càrrec de la Corporació d’acord amb el criteri o barem que s’estableix en el següent punt.
3.2.- Hores càrrec de la Corporació
No es computarà a càrrec del crèdit de cada sindicat el temps que es dedica a reunions convocades per la Corporació. El còmput de les hores a càrrec de la Corporació es farà mensualment pel Departament de Personal d’acord amb el següent barem:
a) Es computaràa càrrec de la Corporació el temps d’assistència efectiva a cada reunió, amb l’abonament d’una hora més per cada reunió, per facilitar-ne els desplaçaments.
b) Per motiu del funcionament dels serveis operatius, els delegats sindicals que pertanyin al cos de la Policia Local tindran l’abonament de tota la jornada el dia de la reunió convocada. El personal policial amb horari nocturn gaudirà a càrrec de la Corporació la jornada completa de la nit anterior o posterior a la reunió. Tot això, amb el límit del nombre màxim d’assistents que es determina en el següent punt.
c) Així mateix, el personal del Cos de Bombers gaudirà a càrrec de la Corporació de la fracció de VUIT HORES (de les 24 hores a les 08 hores) del torn anterior o posterior (de les 8 a les16 hores) a la reunió quan es trobi de servei, amb el límit del nombre màxim d’assistents que es determina en el següent punt.
d) Amb independència del nombre de delegats que assisteixin a cada reunió, i com a límit màxim, es computaran com a hores a càrrec de la corporació el nombre legal de delegats integrants de cada Mesa o Comissió, amb la següent proporció:
- Mesa General de Negociació Conjunta : CCOO 7, UGT 5 i CSIF 3 delegats sindicals
- Mesa General de Negociació de funcionaris : CCOO 6, UGT 4 , CSIF 3 i SPPME 2 delegats sindicals
-Comissió paritària d’Interpretació, seguiment i vigilància: 1 delegat sindical per cada sindicat signat de l’Acord de condicions de treball.
-Comissió Paritària d’Acció Social (Ajudes mèdiques, bestretes, etc.): 1 representant de cada sindicat signant de l’Acord del pla social.
-Comitè de Salut Laboral: el nombre de Delegats de Prevenció que tingui acreditat cada sindicat i que es determina per acord de la Junta de Personal en base al reglament del Comitè de Salut. Actualment:
- CCOO: 3 Delegats Prevenció
- UGT 2 Delegats Prevenció
- CSIF 2 Delegat Prevenció
- SPPME. 1 Delegat Prevenció
-Comissió Paritària de Formació Contínua: 1 representant de cada un dels sindicats signats de l’Acord nacional vigent.
-Comissió Mixta de Formació: 1 representant de cada sindicat signant de l’Acord de condicions de treball.
-Comissió de seguiment del Pla de conciliació: 1 representant per cada sindicat signant de l’acord.
Per al còmput a càrrec de la Corporació de les hores d’assistència a qualsevol reunió distinta de les previstes anteriorment, haurà d’ésser comunicat per escrit al Departament de Personal i/o Recursos Humans de Seguretat Ciutadana per tal que es procedeixi a la corresponent compensació o abonament en el còmput mensual de les hores sindicals.
3.3.- Excessos de consum d’hores sindicals
Els excessos de consum d’hores a càrrec del sindicat que es poguessin produir reduiran el crèdit horari del sindicat en els mesos següents.
En cas d’acumulació d’excessos que no siguin reduïts o compensats podrà dur com a conseqüència la prohibició per part de l’Administració del gaudi d’hores sindicals fins a la seva recuperació, inclòs l’ordre d’incorporació immediata a la feina dels alliberats sindicals.”
Palma, 4 de gener de 2018
El cap de departament
Antoni Pol Coll