Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE FERRERIES

Núm. 12821
Aprovació definitiva del nou Reglament municipal de voluntariat de Ferreries

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

 Durant el termini d'exposició pública de l'acord d'aprovació inicial del Reglament municipal del voluntariat, adoptat pel Ple de l'Ajuntament de Ferreries en sessió ordinària de dia 29 de juny de 2017, publicat en el BOIB núm. 97 de 08/08/2017, no s'hi han produït reclamacions; en conseqüència, el Reglament s'eleva a definitiu. Tot seguit se’n transcriu el text íntegre:

«Reglament municipal del voluntariat

Exposició de motius

És un dret social de la ciutadania participar activament en la millora de la qualitat de vida i en els interessos generals de la població. La consciència creixent d’aquest dret ha fet que molts ciutadans i ciutadanes, d’una manera totalment lliure, voluntària i altruista, desenvolupin un paper cada vegada més important en l’execució d’actuacions dirigides a satisfer l’interès general i en la construcció d’una societat més justa i solidària.

El voluntariat és, doncs, l’expressió directa i viva de la societat civil, és un moviment participatiu en què els ciutadans i ciutadanes intervenen en els seus territoris per construir una societat més justa i respectuosa amb la dignitat i els drets inviolables de cada persona. Es tracta de persones que, de manera gratuïta i desinteressada, dediquen part del seu temps a l’acció social organitzada i avaluada dins el projecte d’una administració i/o entitat a la qual es vinculen lliurement.

L’acció voluntària és un instrument per millorar la qualitat de vida i una expressió de la responsabilitat de la comunitat envers els seus problemes. Implica, a més, estimular la capacitat de les persones perquè participin en el seu propi desenvolupament.

Tot això motiva l’elaboració d’un reglament que reconegui la iniciativa social ciutadana com un valor a potenciar dins el nostre estat social i democràtic.

Marc normatiu

L’article 9.2 de la Constitució espanyola diu que correspon als poders públics facilitar la participació de tots els ciutadans en la vida política, econòmica, cultural i social.

La Carta social europea proposa, a l’article 12, estimular la participació dels individus en l’acció i el manteniment dels serveis socials, i la Llei  45/2015, de 14 d’octubre, de voluntariat (BOE núm. 247, de 15.10.2015), fixa com a objectiu promoure i facilitar la participació solidària de la ciutadania en actuacions de voluntariat realitzades mitjançant entitats de voluntariat.

La Llei 3/1998, de 18 de maig, de voluntariat social de les Illes Balears (BOIB núm. 70, de 28.05.1998) estableix el marc normatiu que regula i garanteix l’acció voluntària. A l’article 18 s’estableix: “els ajuntaments impulsaran i col·laboraran en les activitats de les entitats de voluntariat que actuïn dins el seu àmbit territorial i articularan els mecanismes de participació d’aquestes en la vida municipal”.

Finalment, l’art. 29.2.b de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, fa referència a l’aprovació de programes de foment del voluntariat i associacionisme.

Article 1

Objecte i àmbit d’aplicació

1. El reglament municipal del voluntariat té per objecte regular, promoure i facilitar la participació dels ciutadans i ciutadanes de Ferreries en programes, projectes o  actuacions de voluntariat que desenvolupi directament l’Ajuntament de Ferreries o les entitats públiques que en depenen, així com el foment del voluntariat del municipi.

Queden exclosos del seu àmbit d’aplicació, per tant, els programes, projectes o actuacions de voluntariat desenvolupats per altres organitzacions públiques o privades, encara que hagin estat promoguts o finançats, total o parcialment, per l’Ajuntament.

2. L’àmbit d’aplicació d’aquest Reglament és el municipi de Ferreries.

Article 2

Definició del voluntariat municipal

1. S’entén per voluntariat, als efectes del present Reglament, el conjunt d’activitats d’interès general, desenvolupades per persones físiques  en el marc de les activitats organitzades per l’Ajuntament, sempre que aquestes no es realitzin dins una relació laboral, funcionarial, mercantil o qualsevol altra tipus de relació retribuïda o derivada d’una obligació jurídica i que compleixi els requisits següents:

a) Que tengui caràcter altruista i solidari.

b) Que la seva realització sigui voluntària i lliure, sense que la seva causa tengui per obligació personal o deure jurídic.

c) Que es dugui a terme sense contraprestació econòmica, sense perjudici del dret al reemborsament de les despeses que el compliment de l’activitat voluntària ocasioni.

d) Que es desenvolupi en el marc de programes o projectes concrets organitzats per l’Ajuntament.

Tal com manifesta la llei autonòmica 3/1998, de 18 de maig, de les Illes Balears s’entenen per activitats d’interès general les assistencials, de serveis socials, les cíviques, les educatives, culturals, científiques, esportives, sanitàries, de cooperació al desenvolupament, de defensa del medi ambient, de defensa de l’economia o de la investigació, de desenvolupament de la vida associativa, de promoció del voluntariat, de defensa dels drets humans, o qualsevol altra d’anàloga naturalesa, dirigides als diferents sectors de la població, sempre que vagi adreçada a la construcció d’una societat més solidària, justa i cohesionada.

2. En queden excloses les actuacions voluntàries, aïllades, esporàdiques o prestades al marge de l’Ajuntament, les executades per raons familiars, d’amistat o veïnals.

3. L’activitat de voluntariat no podrà en cap cas substituir al treball retribuït.

Article 3

Funcions i tasques del voluntariat

Les funcions del voluntariat poden ser les d'informar, difondre, donar suport, col·laborar, realitzar tasques concretes del programa o projecte en el que estigui, assignar, avaluar, i aquelles que es derivin de l'acció voluntària acordada.

Les funcions de cada voluntari/a es concretaran i especificaran segons projecte al que hi sigui adscrit, mitjançant un document signat entre la persona voluntària i l'Ajuntament, en funció dels interessos del voluntari/a i les necessitats de l'àrea municipal on dugui a terme la seva activitat.

Les tasques a realitzar pel voluntariat poden ser:

- Participar en el disseny i avaluació dels projectes i les actuacions a les que s'inscrigui.

- Participar en el disseny i/o divulgació de les campanyes que es posin en marxa, relacionades amb el voluntariat.

- Executar les activitats pròpies dels projectes als que està adscrit.

Article 4

Drets i deures del voluntariat

Tal com marca la llei autonòmica 3/1998:

1. Drets del voluntariat:

- Rebre, tant amb caràcter inicial com permanent, la informació, formació, orientació i suport i, en el seu cas, mitjans materials necessaris per exercir les funcions que se li assignin.

- Ser tractats sense cap tipus de discriminació, respectant la seva llibertat, dignitat, intimitat i creences.

- Participar activament en l'organització o projecte en el qual s’integrin, col·laborant en l'elaboració, el disseny, l'execució i l'avaluació dels programes.

- Estar assegurat contra els riscs bàsics, d'accident i/o malaltia derivats directament de l'exercici de l'activitat voluntària.

- Disposar d'una acreditació identificativa de la seva condició de persona voluntària.

- Realitzar la seva activitat en òptimes condicions de seguretat i higiene.

- Rebre el respecte i reconeixement pel valor social de la seva contribució; podran obtenir un informe acreditatiu de la labor realitzada.

- Acordar lliurement les condicions de la seva acció voluntària, l'àmbit o sector de l'actuació, el compromís de les tasques definides conjuntament, el temps i l'horari que hi podrà dedicar, i les responsabilitats acceptades.

- Obtenir el canvi de programa, projecte, activitat o beneficiari assignat  si és possible i, sempre amb causes justificades que ho aconsellin, per executar millor la seva activitat.

- Rescindir el compromís, sempre que es faci amb una antelació mínima de 15 dies per alguna de les causes previstes a l’acord d’incorporació.

2. Deures del voluntariat:

- Complir els compromisos adquirits amb l’Ajuntament i respectar-ne els fins i les normes internes de funcionament.

- Mantenir la confidencialitat, si n’és el cas, de les informacions rebudes i conegudes en el desenvolupament de la seva activitat.

- Rebutjar qualsevol tipus de contraprestació econòmica o material que li pugui oferir la persona beneficiària o d’altres persones relacionades amb la seva acció.

- Respectar els drets de les persones beneficiàries de l’activitat voluntària.

- Actuar de forma diligent, responsable i solidària.

- Participar en les tasques formatives previstes per l’organització de forma concreta per a les activitats i funcions confiades, així com a les que amb caràcter permanent calguin per mantenir la qualitat dels serveis que prestin.

- Seguir les instruccions proporcionades per al bon desenvolupament de les activitats encomanades.

- Utilitzar degudament l’acreditació i distintius de l’organització.

- Tenir cura i fer bon ús del material o equip confiat per l’organització.

- Observar les mesures de seguretat i higiene reglamentades i seguir les instruccions que s’estableixin en l’execució de les activitats acordades.

- Participar en l’avaluació dels projectes i activitats relacionades amb la seva tasca.

- Continuar amb la seva activitat, en cas de renúncia, fins que es puguin prendre les mesures necessàries per evitar un dany als beneficiaris de l’acció desenvolupada.

- Comunicar amb antelació la no assistència a les activitats.

Article 5

Deures de l’Ajuntament amb el voluntariat:

- Complir els compromisos adquirits amb el voluntariat en l’acord d’incorporació als projectes.

- Subscriure una pòlissa d’assegurança adequada a les característiques i circumstàncies de l’activitat desenvolupada, que cobreixi els danys als voluntaris i voluntàries i a terceres persones produïts en l’exercici de l’actuació encomanada o com a conseqüència d’aquesta.

- Proporcionar al voluntariat la formació necessària per al desenvolupament correcte de les seves activitats.

- Cobrir les despeses derivades de la prestació del servei i dotar al voluntariat dels mitjans i recursos adequats per al compliment de les seves funcions.

- Garantir al voluntariat les mateixes condicions higièniques, sanitàries i de seguretat previstes per al personal remunerat, en l’exercici de les seves activitats.

- Emetre certificació de l’activitat del voluntariat, sempre que aquest ho sol·liciti, on constarà, com a mínim, data, durada i naturalesa de la prestació efectuada.

- Complir amb la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de Protecció de Dades de caràcter personal.

 

Article 6

Funcions de les diferents àrees municipals

Les àrees i/o regidories de l’Ajuntament que vulguin acollir voluntaris hauran de:

a) Definir un programa de voluntariat que doni suport a les iniciatives desenvolupades des de cada regidoria, que doni resposta a una necessitat detectada des de l’àrea i/o regidoria i que s’adeqüi en el seu plantejament a la normativa existent sobre voluntariat en entitats públiques.

b) Nomenar el personal tècnic o professional responsable del programa de voluntariat.

c) Concretar les tasques a desenvolupar per part de les persones voluntàries.

d) Designar, d'entre els participants al programa, la persona voluntària més adequada per desenvolupar la tasca prevista.

e) Dur el seguiment de l’acció de voluntariat concreta.

f) Signar l’acord de voluntariat de cada persona voluntària a través del regidor o regidora de cada àrea.

g) Facilitar els recursos materials necessaris propis de cada tasca voluntària (materials diversos, elements identificatius específics, materials de difusió, altres similars).

h) Cobrir les despeses derivades de la realització de la tasca voluntària (transport, dietes, altres similars).

 

 

Article 7

De l'organització del voluntariat municipal

7.1.- Requisits de les persones voluntàries

Podran ser persones voluntàries totes aquelles persones físiques majors de 18 anys i menors (a partir de 16 anys) degudament autoritzades per la mare, el pare o la persona que ostenti la tutela i que a través d’una entrevista superin tots els requisits d’accés específics que determini cada programa de voluntariat, i mitjançant la qual es pugui conèixer la idoneïtat del perfil personal, els coneixements i la formació necessària a la tasca de voluntariat a desenvolupar.

En compliment de l'art. 8.4 de la Llei la Llei 45/2015, de 14 d’octubre, de voluntariat, serà requisit per tenir la condició de voluntaris en entitats de voluntariat o programes l’exercici dels quals comporti el contacte habitual amb menors, que les persones no hagin sigut condemnades per una sentència ferma per delictes contra la llibertat i indemnitat sexual, tracta i explotació de menors. A aquest efecte, hauran d’acreditar aquesta circumstància mitjançant l’aportació d’un certificat negatiu del Registre Central de Penats per aquests delictes.

7.2.- Incorporació de la persona voluntària a la tasca

a) La incorporació de la persona voluntària es farà sempre prèvia sol·licitud de la persona interessada i l’adscripció es farà a través dels Serveis Socials de l’Ajuntament.

b) Des dels Serveis Socials es farà la valoració oportuna a fi d’assignar les accions més adequades, ajustant el perfil de voluntari/a a les necessitats pròpies de cada acció o programa, als seus interessos i capacitats, i a la seva disponibilitat.

c) Es posarà en contacte a la persona voluntària amb l’àrea o regidoria corresponent segons l’actuació o programa escollit.

d) Aquesta àrea o regidoria signarà amb la persona voluntària un acord en el qual s’estableixi, entre d’altres, les funcions, horari i temps de durada de l’activitat.

7.3.- Acreditació

Les persones voluntàries disposaran dels distintius que acreditin la seva condició de voluntari i consistirà en un carnet de voluntariat municipal. Aquest carnet haurà de ser retornat a l’Ajuntament en acabar l’acció voluntària i quedarà anul·lat a tots els efectes. La persona voluntària serà responsable única de l’ús que es pugui fer del seu carnet.

7.4. Assegurança

L’Ajuntament ha de subscriure una pòlissa d’assegurança que cobreixi els voluntaris i voluntàries durant l’execució de les accions de voluntariat, tant pel que fa  a les possibles responsabilitats civils davant terceres persones, com pel que fa als accidents personals esdevinguts a conseqüència de la prestació de la seva cooperació voluntària.

7.5. Baixes del programa

1. La relació de col·laboració voluntària amb el programa de voluntariat municipal finalitzarà a petició de la persona interessada, per mort d’aquesta, per declaració d’incapacitat, per inhabilitació per a l’exercici de càrrecs públics per sentència ferma, sol·licitud de baixa temporal o definitiva, per expulsió del programa o pèrdua d’algun requisit d’accés a la incorporació de voluntari.

2. Es considera baixa temporal la suspensió de l’activitat com a conseqüència dels deures establerts, l’absència inferior a tres mesos amb motius justificats que hagin estat comunicats oportunament, i la interrupció de la prestació per embaràs, atenció al nounat, adoptat i/o persona dependent i per malaltia justificada.

3. Serà causa de baixa definitiva la petició de baixa voluntària per escrit per part de la persona interessada, l’exclusió del servei, degudament motivada i prèvia audiència del voluntari/ària, la incompareixença durant un període superior a un mes —sense causa justificada— a l’activitat que té assignada o per l’incompliment, amb caràcter greu, dels deures als quals es compromet mitjançant l’acord d’incorporació.

4. Són causes d’expulsió del programa el mal ús de la condició de voluntari, la incorrecció o negligència en el desenvolupament de l’acció de voluntariat, i qualsevol altra en contra de la naturalesa pròpia del voluntariat.

Un cop acordada la baixa i notificada a la persona interessada, aquesta ha de retornar el carnet. En tot cas, a petició de la persona interessada s’ha de lliurar un document en què constin els serveis prestats i la causa per la qual es va acordar la baixa.

7.6.- Mecanismes de control

Cada àrea o regidoria municipal haurà de dur a terme el seguiment i l’avaluació de l’acció voluntària als seus programes.

7.7.- Funcionament de col·laboració amb entitats

Amb les entitats i associacions sense ànim de lucre que vulguin col·laborar amb projectes que l’Ajuntament dur a terme, es signarà un acord de col·laboració on s’especificarà concretament quina durada tindrà el projecte i quines seran les tasques que l’entitat durà a terme.

7.8.- Registre del voluntariat

L’Ajuntament crearà un registre de persones voluntàries i procurarà mantenir-lo actualitzat. La seva inscripció només implica la voluntat de prestar serveis d’interès general amb col·laboració amb l’Ajuntament de Ferreries i/o les entitats públiques que en depenen. Aquest registre contindrà dades personals, l’àmbit d’actuació escollit i altres dades que es considerin importants per al desenvolupament de l’activitat voluntària, i que tindran caràcter confidencial dins el marc de la Llei orgànica de protecció de dades de caràcter personal. Per donar-se de baixa d’aquest registre serà suficient la petició de l’interessat, la declaració d'incapacitat, o la pèrdua de qualsevol requisit d’accés.

Article 8

Formació del voluntariat municipal

Des de l’àrea de Serveis Socials es coordinarà la realització d’accions formatives que es facin amb l’objectiu d’aconseguir que l’acció dels voluntaris pugui ser de qualitat. Aquesta formació es realitzarà tenint present, per una banda, una formació bàsica sobre el fet voluntari i, per altra, una més específica que reculli les característiques pròpies del voluntariat de cada programa municipal.

Aquesta formació pot ser impartida a partir de cursos, tallers, conferències o les iniciatives de formació que millor s’adaptin als diferents programes municipals.

Disposició final

El present Reglament entrarà en vigor el mateix dia en que es publiqui al Butlletí Oficial de les Illes Balears, de conformitat amb el que estableix la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les Bases de Règim local.»

 

Ferreries,(Data de signatura:13/11/2017)

El batle

Josep Carreres Coll