Secció III. Altres disposicions i actes administratius
AJUNTAMENT DE CIUTADELLA
Núm. 12787
Aprovació de les bases que han de regir la tramitació de prestacions econòmiques no periòdiques de caràcter social (exp. 2017/006513)
Versió PDF
El Ple de l'Ajuntament, en la sessió ordinària de dia 20-07-2017, al punt 9 de l’ordre del dia, va aprovar les noves bases que han de regir la tramitació de les prestacions econòmiques no periòdiques de caràcter social, les quals regiran a partir de la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
La referència a l’IPREM que surt a les bases esmentades és la relativa al vigent fins al dia 28 de juny de 2017.
A continuació, es transcriuen les bases esmentades:
BASES QUE HAN DE REGIR LA TRAMITACIÓ DE PRESTACIONS ECONÒMIQUES NO PERIÒDIQUES DE CARÀCTER SOCIAL
Article 1. OBJECTE
L'objecte d'aquestes prestacions és donar suport i resposta de manera no periòdica ni continuada a una situació de necessitat presentada per una persona ciutadana o per una família, i afavorir l'equitat i la redistribució econòmica entre la població per tal de garantir les necessitats bàsiques de la ciutadania. Aquestes prestacions poden atendre des de casos d'extrema pobresa fins a situacions de recent vulnerabilitat social, fragilitat o nova pobresa, on poden contribuir a resoldre situacions puntuals i/o retardar situacions de deteriorament.
Tenen la consideració de prestacions econòmiques no periòdiques de caràcter social les dirigides a persones i/o famílies que es troben en situació d'especial necessitat, i, per tant, les emmarcades dins els conceptes següents:
-Situacions en què un ajut econòmic es considera com un reforç en el pla de treball individual i/o familiar, amb l'objecte que la prestació econòmica esdevingui una eina d'aquest que vagi més enllà del recurs assistencial.
-Situacions en què un ajut econòmic puntual pot resoldre el problema per al qual se sol·licita l'ajuda esmentada, i en aquestes situacions no es consideren intervencions/suports a l'individu i/o a la família més enllà de l'ajut econòmic.
-Situacions produïdes per emergències greus i imprevisibles que fan que una persona i/o família es trobi en una situació de necessitat; per exemple, incendis, accidents, robatoris, etc.
Per la seva naturalesa, aquestes prestacions no estan sotmeses a un termini concret de sol·licitud, atès que la necessitat es pot presentar en qualsevol moment de l'any.
Es procurarà, sempre que sigui possible, que la persona sol·licitant cofinanciï part de l’objecte o del servei al qual va destinat l’ajut.
La gestió de les prestacions econòmiques no periòdiques de caràcter social ha de fonamentar-se en una base conceptual al voltant de les necessitats de les persones, que tengui en compte els diferents tipus de necessitats i l'evolució d'aquestes al llarg del temps. Es necessita, per tant, un treball que integri diferents dimensions a l'efecte d'assolir i/o multiplicar l'efecte de l'ajut material i, concretament, en els àmbits d'atenció a la persona, com l'ocupació, l'habitatge, l'educació i la salut.
En podrà ser beneficiària qualsevol persona i/o família que es trobi en una situació de dificultat socioeconòmica i per la qual els ajuts establerts siguin necessaris per tal de contenir o evitar l'empitjorament de la situació.
Article 2. MARC LEGAL
El marc legal el fonamenta principalment la Llei 4/2009, d'11 de juny de les Illes Balears, la qual, amb relació a les prestacions econòmiques de caràcter social, diu:
-Article 2. El sistema de serveis socials, punt 4. Els serveis socials tenen com a finalitat assegurar el dret de les persones a viure dignament durant totes les etapes de la vida mitjançant la cobertura de llurs necessitats personals bàsiques i de les necessitats socials, en el marc de la justícia social, l'equitat, la cohesió territorial i el benestar de les persones i punt 5. Els serveis socials s'adrecen especialment a prevenir les situacions de risc, a compensar els dèficits de suport social i econòmic de situacions de vulnerabilitat i de dependència, i a promoure actituds i capacitats que facilitin la integració social de les persones.
-Article 14. Funcions dels serveis socials comunitaris bàsics, punt O. Gestionar prestacions d'urgència social, punt Q. Gestionar la tramitació de les prestacions econòmiques d'àmbit municipal i les altres que li siguin atribuïdes.
-Article 22. Prestacions econòmiques:
1. Són les prestacions econòmiques les aportacions dineràries que tenen com a finalitat atendre determinades situacions de necessitat en què es troben les persones que no disposen de recursos econòmics suficients per fer-hi front i no estan en condicions d'aconseguir-ne o de rebre'n d'altres fonts.
Article 3. TIPOLOGIA DE PRESTACIONS
Cada tipologia tindrà unes obligacions concretes i específiques. Aquestes abasten la següent classificació en funció de les necessitats a atendre:
3.1. Ajuts per a l'habitatge
Ajuts per a lloguers de l'habitatge habitual o pagaments puntuals de quotes d'hipoteca
Ajuts per a fiances
Ajuts per a l'adquisició d'equipament bàsic de la llar
Ajuts per a garantir subministraments bàsics
Ajuts per a reparacions o adaptació de l'habitatge habitual
Ajuts per a mantenir les condicions mínimes d'higiene de l'habitatge
Ajuts per a allotjaments temporals (pensions, hostals)
Inspeccions obligatòries d’habitatges
3.2. Ajuts per a les necessitats bàsiques d'alimentació i higiene, roba i calçat
Ajuts per a alimentació i higiene
Ajuts per a alimentació infantil i higiene
Ajuts per a roba i calçat
3.3. Ajuts per a activitats educatives
Ajuts per a material escolar i llibres
Ajuts per a menjador escolar
Ajuts per a activitats extraescolars i de lleure
Ajuts per a transport escolar
Ajuts per a l'escolarització de 0-3 anys
3.4. Ajuts per a la inserció social i laboral
Ajuts individuals per a promoure la integració sociolaboral (transport)
Ajuts individuals per a promoure la integració social (accions formatives)
Desplaçaments i tràmits que fomentin la inclusió
3.5. Ajuts per a motius sociosanitaris
Despeses per a ajudes tècniques
Ajuts per a la reparació/adaptació de la llar
Despeses per a tractaments terapèutics
Ajuts per estades a centres residencials
3.6. Ajuts d’emergència social
3.7. Altres
Ajuts per a l'atenció de situacions d'urgent i greu necessitat que no puguin ser ateses per cap dels conceptes considerats en els epígrafs anteriors.
Article 4. REQUISITS GENERALS DE LES PERSONES BENEFICIÀRIES
En podrà ser beneficiària qualsevol persona i/o família que es trobi en una situació de dificultat socioeconòmica i per a la qual els ajuts establerts siguin necessaris per a contenir o evitar l'empitjorament de la situació.
Es consideren diversos requisits per accedir a la prestació relacionats amb l'empadronament, l'edat, la determinació de la situació de necessitat social, la situació de necessitat econòmica, l'absència de suports econòmics de la xarxa de suport social i familiar, i l'absència de possibilitat d'accés a altres prestacions, així com el compliment per part de la persona sol·licitant dels compromisos establerts en el pla de treball.
A més, emperò, podran ser excepcionals altres situacions personals i familiars que des de l'informe social es consideri que no poden complir, o acollir-se a alguns dels requisits considerats a les presents bases; per exemple, aquelles persones o famílies que, per la seva situació social, no puguin documentar un determinat requisit i el professional social consideri que pot fer una excepció.
En general:
4.1. Estar empadronat en el municipi de Ciutadella de Menorca.
4.2. Ser major de 18 anys, o bé menor amb càrregues familiars.
4.3. Estar en una situació de necessitat econòmica (es determina amb l'establiment d'un nivell d'ingressos màxims per nucli de convivència).
4.4. Estar en una situació de necessitat social (es determina a partir del llistat de situacions agrupades per composició familiar i situacions sociofamiliars).
4.5. No disposar de béns mobles, immobles (diferents de l'habitatge habitual); ni rendes de l'activitat econòmica, ni rendes del capital. Amb caràcter general, no disposar de recursos econòmics alternatius -provinents de la xarxa de suport social i familiar- que demostrin l'existència de mitjans suficients per atendre la necessitat per a la qual se sol·licita l'ajut.
4.6. No haver sol·licitat ajut econòmic a aquest ajuntament en els darrers 12 mesos. De forma excepcional i sempre que existeixi una situació de necessitat social d'atenció urgent i immediata, es podrà sol·licitar un ajut els 6 mesos posteriors a la sol·licitud d'un ajut anterior.
Article 5. CONDICIONS PER A LA CONCESSIÓ DELS AJUTS
Es valoraran les sol·licituds en funció de la situació de necessitat econòmica i en funció de la situació de necessitat social.
5.1. Situació de necessitat econòmica
La situació de necessitat econòmica del nucli de convivència té un pes del 70% del total de punts atorgables.
El barem econòmic es fa en quatre trams segons el percentatge dels ingressos del nucli de convivència sobre el total d'ingressos màxims segons la taula de requisit econòmic:
TAULA DE PUNTUACIÓ PER A LA VALORACIÓ ECONÒMICA PUNTS
Ingressos econòmics inferiors al 25% dels ingressos màxims mensuals 70 punts
Ingressos econòmics entre el 26 i el 50% dels ingressos màxims mensuals 52,5 punts
Ingressos econòmics entre el 51 i el 75% dels ingressos màxims mensuals 35 punts
Ingressos econòmics entre el 76 i el 100% dels ingressos màxims mensuals 17,5 punts
La finalitat d'aquesta taula de puntuació propicia un sistema àgil de valoració a l'efecte d'aconseguir que els casos atorgats a discreció siguin els mínims possibles.
Per a calcular la manca d’ingressos econòmics s’aplicarà el següent:
a)Si la unitat familiar està formada per un sol membre, els ingressos no poden superar el 125% de
l’IPREM. Aquesta quantitat queda fixada en 776,57 euros mensuals.
b)A partir del segon membre computarà:
-Si és un infant (menor de 16 anys) es computarà un 30% més (232,97 €); total: 1.009,54 €.
-Si és un adult (a partir de 16 anys) es computarà un 50% més (366,27 €); total: 1.164,85 €.
Per tal de calcular els ingressos econòmics de la unitat familiar, es farà la mitjana dels ingressos obtinguts en el darrer mig any, comptador des de la data de sol·licitud de la prestació econòmica (registre d'entrada de l'ajut).
Es presenta adjunt a aquestes bases l'annex I, amb els barems econòmics segons els membres del nucli de convivència.
5.2. Situació de necessitat social
Cada ajut econòmic anirà acompanyat d'una valoració social que té un pes d'un 30% per part de la persona treballadora social. Cada situació o problemàtica detectada té una valoració en punts, segons annex II. La suma de les diferents situacions correspondrà a la valoració social objectiva.
La valoració social podrà ser completada per l'informe tècnic de la persona treballadora social, en el qual pot realitzar consideracions especials de cada cas i raonar la no-aplicabilitat del barem econòmic o social i la nova proposta de concessió.
5.3. Condicions específiques segons la tipologia d’ajut
Cada tipologia d'ajut tindrà, a més a més, unes obligacions concretes i específiques que es detallaran al pla de treball individual i/o familiar.
5.3.1. Ajuts per a l'habitatge
- Ajuts per a lloguers de l'habitatge habitual o pagaments puntuals de quotes d'hipoteca quan existeixin garanties de continuïtat en aquesta.
- Ajuts per a fiances per a facilitar l'accés o el manteniment de l'habitatge.
- Ajuts per a l'adquisició d'equipament bàsic i de primera necessitat de la llar per a l'habitatge habitual.
- Ajuts per a garantir subministraments bàsics (electricitat) i el correcte funcionament de les instal·lacions bàsiques, així com l'alta de consum d'energia elèctrica.
- Ajuts per a reparacions o l'adaptació de l'habitatge habitual per tal de proporcionar nivells mínims d'habitabilitat.
- Ajuts per a mantenir les condicions mínimes d'higiene de l'habitatge, mitjançant neteges i altres actuacions de caràcter puntual que evitin o minimitzin situacions de risc higiènic.
- Ajuts per a allotjaments temporals (pensions, hostals) en casos d'extrema necessitat i situacions d'emergència social, atesa la temporalitat de la situació, sempre que no sigui possible l'estada a la casa d’acollida per manca de places lliures, per no complir els requisits o per no valorar-se el recurs adequat.
- Ajuts per a Inspeccions obligatòries d’habitatges, per tal d’aconseguir que els edificis es mantenguin en un estat adequat d’habitabilitat.
5.3.2. Ajuts per a les necessitats bàsiques d'alimentació i higiene, roba i calçat
- Ajuts per a alimentació i higiene. Per a aquelles unitats familiars que, per circumstàncies puntuals, no compten amb ingressos econòmics suficients per a cobrir les necessitats bàsiques d’alimentació de tots els seus membres.
- Ajuts per a alimentació infantil i higiene.
- Ajuts per a roba i calçat
5.3.3. Ajuts per a activitats educatives
- Ajuts per a material escolar i llibres d'Educació infantil, Primària i Secundària.
- Ajuts per a menjador escolar
- Ajuts per a activitats extraescolars i de lleure.
- Ajuts per a transport escolar.
- Ajuts per a l'escolarització de 0-3 anys.
En tots els casos d'ajuts classificats en la categoria d'activitats educatives ha de quedar acreditat que no s'han pogut acollir als ajuts que convoqui la Conselleria competent en educació pel mateix concepte.
5.3.4. Ajuts per a inserció social i laboral:
- Ajuts individuals per a promoure la integració sociolaboral (transport) per a aquelles persones amb especials dificultats d’inserció social i laboral que no es puguin acollir a altres tipus de beques, ajuts o prestacions, i sempre que el desplaçament estigui motivat per activitats de formació o d'activació del mercat de treball. Es valorarà la possibilitat de finançar una part de la targeta de transport corresponent.
- Ajuts individuals per a promoure la integració sociolaboral a través de l'assistència d'accions formatives així com despeses derivades de l'adquisició de material.
- Desplaçaments i tràmits que fomentin la inclusió per a aquelles persones que no compten amb recursos econòmics suficients per a poder atendre les despeses de desplaçament que siguin imprescindibles per afavorir-ne la inserció social (desplaçaments per a fer front a tractaments de deshabituació toxicològica, desplaçaments per a tramitació de documentació, assistència a judicis, permisos, visites penitenciàries i altres circumstàncies que afavoreixen la inclusió).
5.3.5. Ajuts per motius sociosanitaris
- Despeses per a ajudes tècniques: per a aparells com audiòfons, ulleres, cadires de rodes, faixes ortopèdiques, pròtesis, matalassos antiescares, adaptació de vehicles, etc. Per tal de fixar el tant per cent a finançar es valorarà, a més, que el model sol·licitat s’adeqüi a la prescripció feta per l’especialista, si està o no finançat per l’IBSALUT i/o una altra entitat, i el grau de necessitat i discapacitat.
- Reparació/adaptació de la llar: es tracta de totes aquelles obres que es duen a terme en un domicili amb l’objectiu de facilitar l’estada a una persona amb discapacitat o a una persona gran amb dificultats de mobilitat. S’atorgarà només en aquells casos en què la persona sol·licitant no s'hagi pogut acollir, per un motiu justificat, als ajuts d'accessibilitat a edificis i habitatge per la conselleria competent del Govern de les Illes Balears.
- Despeses per a tractaments terapèutics: es tracta d’aquells tractaments que no són coberts pel sistema nacional de salut, pel sistema d'autonomia i d'atenció a la dependència o per qualsevol organització de servei públic implantada al territori, com poden ser tractaments psicològics, de rehabilitació, d’estimulació primerenca, de logopèdia, odontològics o prescripcions de medicaments. En aquests casos excepcionals es valorarà la capacitat econòmica de la unitat de convivència, la necessitat del tractament, la freqüència i el període previst de tractament, i el grau de discapacitat.
- Estades a centres residencials: en aquells casos en què el retorn al domicili sigui totalment inviable atesa la situació sociofamiliar, de salut o per altres circumstàncies que no permetin la convivència o la residència d'una persona en un habitatge.
5.3.6. Ajuts per emergència social
Es tracta d’emergències greus i imprevisibles que fan que una persona/família es trobi de sobte en una situació de necessitat; per exemple, a causa d’incendis, inundacions, accidents, robatoris, causes derivades per la situació de salut, etc.
5.3.7. Altres
Ajuts per a l'atenció de situacions d'urgent i greu necessitat que no puguin ser ateses per cap dels conceptes considerats en els epígrafs anteriors o per qualsevol altre tipus de prestació o ajuda; s'ajustarà en aquests casos la quantia de l'ajut a la necessitat plantejada.
Article 6. DOCUMENTACIÓ QUE HA D'ACOMPANYAR LA SOL·LICITUD
6.1. La documentació relacionada en aquest article serà considerada com a màxima i es reclamarà, en cada cas, a la persona sol·licitant la necessària per a realitzar la valoració econòmica i social d'una forma fidedigna.
En cap cas es reclamarà documentació que ja consti a l'expedient de la persona sol·licitant o de la unitat de convivència, sempre que aquesta sigui vigent, ni aquella que es pugui aconseguir d'ofici segons ho disposa l'article 6.2 lletra b de la Llei 11/2007, de 22 de juny, d'accés electrònic dels ciutadans als serveis públics, com és el cas de l'empadronament al municipi (annex VII).
6.2. Documentació general per a qualsevol tipus d'ajut:
-Sol·licitud d'ajut, d’acord amb el model que figura com a annex IV d’aquestes bases. En tots els casos, amb la presentació de la sol·licitud s'han d'aportar els documents següents:
-Declaració de no haver rebut ajuts econòmics en el mateix any natural d’altres organismes pel mateix concepte o, en el cas d’haver-ne rebut, que no cobreixin totalment la necessitat, l'objecte de la petició, amb indicació, en aquest cas, de la quantia rebuda.
-Declaració que en cas d'haver rebut ajuts anteriorment, aquests han estat degudament justificats.
-Declaració de consentiment informat sobre l'ús de la informació, la protecció de dades i la coordinació interserveis (annex VIII).
-Declaració on s'especificaran tots i cadascun dels comptes bancaris que té oberts el nucli de convivència familiar (annex IX).
-Declaració de béns immobles (annex XI).
La sol·licitud i la documentació aportades adjuntes s'han d'adreçar a l’òrgan administratiu competent en matèria de serveis socials, que és l'Àrea Socioeducativa-Servei d'Atenció social: Serveis Socials de l’Ajuntament de Ciutadella. Acompanyant aquesta documentació, el personal de treball social podrà demanar, sempre que ho consideri oportú, tota o part de la documentació següent:
-DNI/NIE, passaport o documentació acreditativa de la identitat de la persona sol·licitant i/o de la persona que la representi legalment, així com els DNI de tots els membres que formen la unitat convivencial.
-Fotocòpia del llibre de família complet.
-Justificació dels ingressos o les rendes del nucli de convivència:
a) Còpia de la declaració de la renda o del certificat negatiu d’Hisenda del darrer any.
b) Declaració jurada d’ingressos de la unitat de convivència, segons el model facilitat (si no es pot aportar la declaració de renda) (annex X).
c) Vida laboral.
d) Certificat de la/les pensió/ns del sistema de seguretat social, si n'és beneficiari/a.
e) Certificat del servei públic de prestacions on hi consti si percep una prestació pública per atur i l’import de la prestació. Si no percep cap tipus d'ingrés econòmic, la persona haurà de presentar un certificat negatiu del sistema públic de prestacions que així ho justifiqui.
f) Certificat d'estar en demanda de treball al SOIB.
g) En cas de persones treballadores per compte aliè: fotocòpia del contracte de treball i les sis darreres nòmines.
h) En cas de persones treballadores autònomes: última liquidació trimestral d'IRPF o, si no la poden aportar, declaració de responsabilitat dels ingressos que té.
i) Transferències rebudes.
j) Moviments bancaris dels últims sis mesos.
-Sentència de separació o divorci, o conveni regulador on hi constin la pensió alimentària i la custòdia dels fills.
-Documentació acreditativa de la reclamació de la pensió d'aliments (en cas que no es compleixi aquesta mesura).
-Certificat de la condició de discapacitat expedida per l’administració autonòmica competent o altres informes que exposin la situació de salut.
-Resolució del grau i del nivell de dependència emès per l'administració autonòmica competent.
-Informe mèdic en cas de malaltia greu d'algun membre del nucli de convivència.
-Resolució judicial acordant el desnonament de l'habitatge.
-Pressupost detallat de l’objecte susceptible d’ajut.
-Informe mèdic especificant la necessitat de tractament i que aquest no és cobert pel sistema públic de salut.
-Justificació de les despeses fixes mensuals del nucli de convivència:
a) contracte de lloguer de l'habitatge
b) últim rebut pagat de lloguer
c) escriptura de propietat de l'habitatge
d) últim rebut pagat de crèdit hipotecari
e) últim rebut pagat de préstecs bancaris
f) darrer rebut d'aigua i de subministrament elèctric
g) moviments bancaris dels últims sis mesos
Qualsevol altra documentació que ajudi a valorar correctament la sol·licitud podrà ser requerida durant el procés de tramitació d'aquesta, i podrà ser requerida tant per la persona treballadora social com per la persona interessada, si ho consideren convenient.
Article 7. INICI DE L’EXPEDIENT I EXAMEN DE LA DOCUMENTACIÓ
Els ajuts es concediran d'acord amb els principis d'objectivitat, de transparència, d'igualtat, no-discriminació i publicitat, per mitjà del procediment de concurrència competitiva.
Una vegada presentada la sol·licitud d’ajut econòmic i presentada la documentació al personal treballador social, aquest emetrà la valoració socioeconòmica mitjançant un informe social. Elevarà aquesta proposta a la Comissió Tècnica d'Ajuts Econòmics, on s'emetrà la proposta de concessió i la quantia o la denegació de la sol·licitud. Serà l'òrgan competent el que aprovarà o denegarà, en darrera instància, la petició d'ajut.
Article 8. COMISSIÓ TÈCNICA DE VALORACIÓ DE LES PRESTACIONS ECONÒMIQUES NO PERIÒDIQUES DE CARÀCTER SOCIAL
La Comissió Tècnica de Valoració de les prestacions econòmiques no periòdiques de caràcter social estarà formada per un mínim de 3 persones treballadores socials, de la directora i de la secretaria, que recaurà en l’auxiliar administrativa.
Aquesta comissió és l’encarregada d’estudiar i examinar totes les sol·licituds presentades, i de fer una valoració acurada de cada situació de necessitat social i econòmica. De la decisió presa en comissió es generarà una acta dels acords presos, i la secretària emetrà certificat de la proposta favorable o desfavorable de la concessió de l’ajut i la quantia proposada, amb el vistiplau de qui n'exerceix la presidència, que serà qui ho elevarà, juntament amb la resta de l’expedient administratiu, a l'òrgan competent per a la seva aprovació.
Article 9. MOTIUS DE DENEGACIÓ D'UN AJUT ECONÒMIC
1. No haver seguit un itinerari de recerca de treball per tal de millorar la situació socioeconòmica personal i/o familiar.
2. Haver rebutjat o, per descuit, no obtenir un recurs tècnic o econòmic disponible en el municipi.
3. No haver obtingut una puntuació mínima de 17.5 punts entre la valoració social i l'econòmica.
4. No aportar la documentació requerida en el termini màxim d'un mes comptador a partir de la data de la sol·licitud.
5. Extinció de la causa que motivà la sol·licitud de l’ajut econòmic.
6. L'incompliment del pla de treball/contracte establert entre el professional i la persona i/o la família.
7. La no-justificació d'un ajut econòmic concedit amb anterioritat pels Serveis Socials de l'Ajuntament de Ciutadella.
8. La falta de tots o d'alguns dels requisits necessaris per a la seva concessió.
9. Dificultar la labor tècnica de valoració de la sol·licitud rebuda.
10. Que existeixi persona legalment obligada i amb possibilitat de prestar ajuda a la persona sol·licitant.
11. Que l’ajut sol·licitat no sigui adequat per la resolució de la problemàtica plantejada o que la seva mera concessió no sigui suficient per a la resolució de la problemàtica plantejada.
12. Que en el termini dels 12 mesos anteriors a la sol·licitud li hagi estat extingit o revocat qualsevol un altre ajut o prestació social per incompliment de les condicions establertes en la seva concessió.
13. El falsejament o l'ocultació de qualsevol de les dades declarades per les persones sol·licitants podrà donar lloc a la denegació de l’ajut sol·licitat, fins i tot quan la persona sol·licitant tengui els requisits per a la concessió.
14. Que es demostri que la persona sol·licitant pot satisfer adequadament les necessitats per si mateixa i/o amb el suport dels seus familiars, representants legals o guardadors de fet.
15. Que existeixin pensions, encara que no superin el límit d'ingressos econòmics que es demanen, que aquestes tenguin un caràcter periòdic, i, per tant, en aquests casos es podran concedir ajuts en situacions d'emergència social quan la situació ha estat sobrevinguda i imprevista.
16. Qualsevol altre motiu que, atenent a les circumstàncies i la prèvia valoració del personal tècnic del servei, n'estimi la denegació de forma motivada.
Article 10. OBLIGACIONS QUE CONTREUEN LES PERSONES BENEFICIÀRIES
Són obligacions de les persones beneficiàries dels ajuts:
1.Destinar la prestació a la finalitat que la va motivar.
2.Sotmetre's a les actuacions de comprovació que efectuï l’Ajuntament.
3.Comunicar a l’Ajuntament l’obtenció de subvencions i/o ajuts per a idèntica finalitat, procedents de qualsevol ens públic o privat, estatal o internacional.
4.Justificar l'ajut concedit amb la presentació de factures acreditatives de la despesa. En els casos d'ajuts econòmics concedits en concepte de manutenció i productes bàsics i de primera necessitat se signarà una declaració específica (annex XII). La justificació s'efectuarà en el termini màxim d'un mes, una vegada finalitzats el concepte i els terminis pels quals s'ha concedit l'ajut econòmic.
5.Reintegrar els imports concedits quan no s'apliquin a les finalitats per a les quals es van concedir.
6.Amb caràcter general, l'atorgament de l'ajut queda condicionat a l'acceptació de l'obligació de seguir un pla de treball individual i familiar.
Article 11. MODIFICACIÓ DE LA RESOLUCIÓ DE CONCESSIÓ
Qualsevol alteració de les condicions tingudes en compte per a la concessió de l'ajut i, en qualsevol cas, l'obtenció concurrent de subvencions o ajuts atorgats per altres administracions o ens públics o privats, estatals o internacionals, pot donar lloc a la modificació de la resolució de concessió.
Article 12. REVOCACIÓ DELS AJUTS CONCEDITS
D’acord amb el que disposa l’article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, s’ha de revocar la subvenció quan, posteriorment a la resolució de la concessió, la persona beneficiària d’aquesta incompleix totalment o parcialment les obligacions o els compromisos contrets als quals està condicionada l’eficàcia de l’acte de concessió de la subvenció.
Com a conseqüència de la revocació de la subvenció, queda sense efecte l’acte de concessió i pertoca el reintegrament de les quantitats percebudes indegudament.
Article 13. REINTEGRAMENT DELS AJUTS CONCEDITS
a) D’acord amb el que disposen els articles 37 i 38 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, la persona beneficiària ha de reintegrar totalment o parcialment les quantitats rebudes i, si escau, l’interès de demora, en els casos següents:
-L’incompliment de la finalitat per a la qual es concedí la subvenció.
-L’obtenció de la subvenció sense que es compleixin les condicions requerides per a açò, o quan s’alterin les condicions tingudes en compte per concedir-la, sempre que sigui per causes imputables a l’entitat beneficiària.
-L’incompliment de l’obligació de justificació o la justificació insuficient, en els termes establerts en l’article 30 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre.
-La concurrència de subvencions incompatibles per a la mateixa activitat.
-La negativa a sotmetre’s a les actuacions de comprovació i control previstes en la Llei 38/2003, de 17 de novembre, o l’obstrucció injustificada d’aquestes actuacions.
b) Per reintegrar els ajuts s’han d’aplicar els procediments prevists per a aquest efecte en els articles 41, 42 i 43 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, en els quals s’ha de garantir l’audiència a les persones interessades.
c) Les quantitats reintegrades tenen la consideració d’ingressos de dret públic i poden ser exigides per la via de constrenyiment.
Article 14. RÈGIM D’INFRACCIONS I SANCIONS
El règim d’infraccions i sancions administratives aplicables serà l’establert en el títol IV de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i, si escau, a la normativa de desenvolupament en matèria de subvencions que hagi aprovat l’entitat que tengui atribuïda la gestió d’aquests ajuts.
L’òrgan competent per imposar les sancions que es derivin d’infraccions de l’establert en aquestes bases i de la normativa aplicable a les entitats locals en matèria de subvencions és qui exerceix la presidència de l’entitat que tengui atribuïda la gestió d’aquests ajuts, de conformitat amb l’establert en l'article 66.3 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i en el 21 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases del règim local.
Article 15. INSPECCIÓ
D’acord amb el que disposen aquestes bases, les subvencions que es concedeixin s’han de sotmetre a la inspecció corresponent segons la normativa legal vigent que hi resulti d’aplicació.
Article 16. ALTRES DISPOSICIONS
Normativa aplicable:
En tot allò no previst expressament en aquestes bases regiran les disposicions que siguin d’aplicació en matèria de subvencions, especialment les contingudes en les normes següents:
Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
Normativa de desenvolupament en matèria de subvencions que hagi aprovat l’entitat que tengui atribuïda la gestió d’aquests ajuts.
Ciutadella de Menorca, 7 de novembre de 2017
L'alcaldessa
Joana Maria Gomila Lluch