Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

SERVEI D'OCUPACIÓ DE LES ILLES BALEARS

Núm. 10076
Resolució del conseller de Treball, Comerç i Indústria, president del SOIB, per la qual es modifica l’annex 1 de la Resolució del conseller de Treball, Comerç i Indústria i president del Servei d’Ocupació de les Illes Balears, de 14 d‘agost de 2017, per la qual s’aprova la convocatòria de subvencions per a l’any 2018 per finançar un programa de formació dual per millorar l’ocupabilitat, la qualificació i la inserció professional de les persones amb discapacitat o en risc d’exclusió i que es trobin en situació d’atur i s’amplia el termini de presentació de sol•licituds

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

1. En data 19 d’agost de 2017 es va publicar en el BOIB (número 102) la Resolució del conseller de Treball, Comerç i Indústria i president del SOIB, de 14 d’agost de 2017, per la qual s’aprova la convocatòria de subvencions per a l’any 2018 per finançar un programa de formació dual per millorar l’ocupabilitat, la qualificació i la inserció professional de les persones amb discapacitat o en risc d’exclusió i que es trobin en situació d’atur.

2. El darrer paràgraf del segon apartat del punt sisè de l’annex de la convocatòria de referència estableix que: “La distribució de la formació de cada un dels projectes ha de preveure que durant cada any es programi, com a mínim, una unitat de competència corresponent al certificat de professionalitat.” La convocatòria preveu en l’apartat 1 del punt sisè que: “Els projectes indispensablement han de preveure l’itinerari individualitzat de cada alumne/a treballador/a, en el qual motivin adequadament les adaptacions de la formació fins a un màxim de tres anys, atenent al tipus de discapacitat o característiques personals de les persones que s’han de contractar.” Per una altra part, l’apartat segon del mateix punt sisè disposa que l’activitat formativa: “Ha de ser suficient per expedir un certificat de professionalitat o una acreditació parcial acumulable, sense perjudici que al contingut mínim esmentat puguin afegir-s’hi els mòduls formatius corresponents a les unitats de competència d’altres certificats de professionalitat.” En conseqüència, l’objectiu de la convocatòria és que una vegada finalitzat el projecte que es plantegi per a cada alumne/a o grup d’alumnes, s’hagi pogut obtenir un certificat complet o, com a mínim, una acreditació parcial acumulable. Per tant, la distribució anual de la programació no és determinant per a l’objectiu final. A més, es flexibilitza la possibilitat de la programació anual i permet programar, com a mínim, una unitat formativa corresponent al certificat de professionalitat i no una unitat de competència, la qual cosa suposarà una millora per a totes les entitats que hi puguin concórrer, atès que els facilitarà el plantejament i la presentació dels projectes. En conseqüència, es considera que hi concorren raons d’interès general per fer aquesta modificació.

3. En el punt 10 de l'apartat sisè de l'annex I de la resolució que aprova la convocatòria s'ha inclòs un nou requisit respecte de les convocatòries anteriors, en el qual s'estableix:

El tutor de l'empresa podrà tenir al seu càrrec un màxim de tres treballadors

Posteriorment a la publicació s'ha detectat la necessitat de modificar i especificar el punt ressenyat a la ràtio establerta per al tutor d'empresa com a mesura d’interès general.

L'objecte del contracte per a la formació i l'aprenentatge és la formació professional i pràctica, efectuada mitjançant el treball, de col·lectius amb especials dificultats d'inserció en el mercat de treball. La formació pràctica s'efectuarà en unes condicions de tutela tals que permetin l'aprenentatge pràctic de la professió, així com de compliment dels protocols de seguretat i prevenció de riscs laborals.

Les funcions del tutor es recullen en l'article 20 del RD 1529/2012, de 8 de novembre, i l'article 12 de l'Ordre ESS / 2518/2013, de 26 de desembre. D’aquí es pot concloure tal com estableix la Guia d'actuació sobre contractes per a la formació i l'aprenentatge des del punt de vista laboral i de la seguretat social, de 31 de maig de 2016, que el tutor ha de coincidir al centre de treball, lloc i horari amb el treballador tutoritzat i suficient, com perquè les seves funcions de supervisió i ensenyament pràctic puguin dur-se a terme.

D'acord amb l'exposat, la importància rau en la capacitat del tutor per exercir degudament les tutories i amb això l'ensenyament pràctic consubstancial al contracte.

La ràtio establerta podria ser un requisit limitador al nombre de contractes que es presentessin, com per exemple aquelles entitats que no disposessin d’un nombre important de treballadors per poder dedicar a les funcions de tutoria atès que aquestes repercuteixen en la competitivitat del tutor com a treballador. Per això, si es fa una comparativa amb les convocatòries que actualment s'estan executant les ràtios són superiors a 1/3 (màxim 1/10) i atès que es designa com a tutor un treballador que té com a prioritària entre les seves funcions la tutoria, la dedicació és, a més, superior.

 Atenent els requisits per ser designat tutor d'empresa, les funcions que se li assignen, així com la plantilla de treballadors que formen la majoria d'entitats del sector (com de la majoria del teixit empresarial de la nostra comunitat) i que una ràtio superior no té perquè minvar la bona feina de la tutoria que dedica un percentatge de la seva jornada a aquestes funcions, es considera oportú modificar el punt 10 de l'apartat desè, ja que el contrari podria limitar la presentació d'un nombre superior de beneficiaris amb especials dificultats d'inserció en un programa avantatjós i que incrementa les possibilitats d'inserció laboral de persones amb especials dificultats.

4. Per altra part, el segon apartat del punt desè i el tercer del punt catorzè de l’annex 1 de la resolució de convocatòria disposen que els contractes dels alumnes-treballadors s’han de formalitzar dia 1 de gener de 2018. Es considera que aquesta data és molt justa per formalitzar tots els contractes, atès que es preveu una gran quantitat de sol·licituds. En conseqüència, es fa necessari, també per raons d’interès general, modificar aquest extrem de la convocatòria en el sentit que els contractes s’han de formalitzar des de l’1 fins al 26 de gener de 2018. Com a conseqüència d’aquesta modificació s’ha de modificar necessàriament el punt setzè lletra a) primer incís.

5. Finalment, i ateses aquestes modificacions, es considera necessari ampliar el termini de presentació de sol·licituds, per tal de no perjudicar drets de tercers.

Fonaments de dret

1. La Llei 13/2014, de 29 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per l’any 2015, en la disposició final setena modifica l’article 1 de la Llei 7/2000, de 15 de juny, de creació del Servei d’Ocupació de les Illes Balears, i el defineix com un organisme autònom dotat de personalitat jurídica pròpia i plena capacitat d’obrar, adscrit a la conselleria competent en matèria de treball. D’acord amb el Decret 24/2015, de 7 d’agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, les competències en matèria de treball estan atribuïdes a l’actual conselleria de Treball, Comerç i Indústria.

2. L’article 32.1 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques disposa que: “L’Administració, excepte precepte en contrari, podrà concedir d’ofici o a petició dels interessats, una ampliació dels terminis establerts, que no s’excedeixi de la meitat, si les circumstàncies ho aconsellen i no es perjudiquen drets de tercers.”

Per tot això, dict la següent

 

Resolució

1. Modificar els punts següents de l’annex 1 de la Resolució del conseller de Treball, Comerç i Indústria i president del SOIB, de 14 d’agost de 2017, per la qual s’aprova la convocatòria de subvencions per a l’any 2018 per finançar un programa de formació dual per millorar l’ocupabilitat, la qualificació i la inserció professional de les persones amb discapacitat o en risc d’exclusió i que es trobin en situació d’atur (BOIB núm. 102, de 19 d’agost de 2017):

  • Punt sisè segon apartat darrer paràgraf que queda redactat de la manera següent:

La distribució de la formació de cada un dels projectes ha de preveure que durant cada any es programi, com a mínim, una unitat formativa corresponent al certificat de professionalitat

  • Punt desè apartat segon que queda redactat de la manera següent:

Els contractes dels alumnes-treballadors objecte de subvenció s’han de formalitzar des de l’1 fins al 26 de gener de 2018, amb una durada màxima de tres anys, i, per tant, amb data màxima de finalització dia 26 de gener de 2021

  • Punt sisè apartat deu que queda redactat de la manera següent:

El tutor de l'empresa podrà tenir a càrrec seu un màxim de tres treballadors. Podrà tenir fins a un màxim de 10 treballadors quan un mínim de mitja hora de la seva jornada diària estigui assignada a desenvolupar les seves funcions de tutor amb cada un dels aprenents a càrrec seu

  • Punt catorzè apartat tercer que queda redactat de la manera següent:

Un cop concedida la subvenció l’entitat ha de formalitzar els contractes des de l’1 fins al 26 de gener de 2018

  • Punt setzè lletra a) primer incís que queda redactat de la manera següent:

Un 60% de l’import concedit corresponent al cost total del primer any d’execució del projecte dins el primer trimestre de 2018 en concepte de bestreta, prèvia presentació per part de l’entitat beneficiària d’una còpia de formalització dels contractes com a data màxima dia 26 de gener de 2018 juntament, si s’escau, amb la resta de documentació assenyalada a l’apartat 14.3. D’acord amb l’article 25.3 b del Decret 75/2004 esmentat, s’eximeix les persones beneficiàries de presentar-ne garantia.”

2. Ampliar el termini de presentació de sol·licituds de la referida convocatòria fins al dia 22 de setembre de 2017.

3. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller Treball, Comerç i Indústria en el termini d’un mes comptador des de l’endemà que s’hagi publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb el que disposen l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 44, de 3 d’abril), i l’article 124 de la Llei 39/2105, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú (BOE núm. 236, de 2 d’octubre).

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà de publicar-se en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb el que estableix l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa (BOE núm. 167, de 14 de juliol).

 

Palma, 13 de setembre de 2017

 

El conseller de Treball, Comerç i Indústria i president del SOIB

Iago Negueruela Vázquez