Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITAT
Núm. 7675
Resolució del conseller d’Educació i Universitat de 23 de juny de 2017 per la qual es convoca el procediment per acreditar les competències professionals adquirides a través de l’experiència laboral o de vies no formals de formació corresponent al programa comú "PC00009" del Pla Anual de Polítiques per a l’Ocupació (PAPE 2017)
Versió PDF
La Llei orgànica 5/2002, de 19 de juny, de les qualificacions i de la formació professional té com a finalitat la creació d’un sistema nacional de qualificacions i formació professional que faciliti la integració de les diferents formes de certificació i acreditació de les competències i de les qualificacions professionals. D’acord amb l’article 3.5 d’aquesta norma, una de les finalitats d’aquest sistema és avaluar i acreditar oficialment la qualificació professional de les persones interessades, sigui quina sigui la forma com s’hagi aconseguit. L’article 4.1 b estableix que un dels instruments per a això és un procediment de reconeixement, avaluació, acreditació i registre de les qualificacions professionals.
A l’article 8.2, la Llei orgànica esmentada estableix que l’avaluació i l’acreditació de les competències professionals adquirides a través de l’experiència laboral o de vies no formals de formació tenen com a referent el Catàleg Nacional de Qualificacions Professionals.
La Llei 2/2011, de 4 de març, d’economia sostenible indica a l’article 72.4 que un dels objectius en matèria de formació professional és millorar la qualificació dels ciutadans mitjançant l’aplicació del procediment d’avaluació i acreditació de les competències professionals adquirides a través de l’experiència laboral o de vies no formals.
El Reial decret 1224/2009, de 17 de juliol, de reconeixement de les competències professionals adquirides per experiència laboral determina el procediment únic per avaluar i acreditar les competències professionals adquirides a través de l’experiència laboral o de vies no formals de formació, d’acord amb el que preveu l’article 8.2 de la Llei orgànica 5/2002.
D’acord amb l’article 21.1 b del Reial decret esmentat, les administracions educatives i laborals competents de cada comunitat autònoma han d’establir conjuntament l’estructura organitzativa responsable d’aquest procediment.
El Decret 55/2011, de 20 de maig, regulador de l’estructura organitzativa del procediment de reconeixement de les competències professionals adquirides per l’experiència laboral o vies no formals de formació a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, determina a l’article 2.1 que la Conselleria d’Educació, Cultura i Universitats i el Servei d’Ocupació de les Illes Balears, conjuntament o separadament, han d’aprovar les convocatòries públiques del procediment d’avaluació i d’acreditació de les competències professionals adquirides per l’experiència laboral o de vies no formals de formació, i han de garantir l’estructura organitzativa necessària per gestionar el procediment. En el cas que s’aprovin de forma separada, és preceptiu un informe favorable vinculant de l’òrgan administratiu no convocant.
El Decret 55/2011 designa a l’article 3.1 l’Institut de les Qualificacions Professionals de les Illes Balears (IQPIB) com a òrgan encarregat de la gestió i la coordinació d’aquest procediment.
El reconeixement de les competències professionals avaluades mitjançant el procediment que regula el Reial decret 1224/2009, quan les persones interessades no completin les qualificacions recollides en el títol de formació professional o en el certificat de professionalitat corresponent, s’ha de fer mitjançant una acreditació parcial acumulable, amb la finalitat de poder completar la formació que els permeti obtenir el títol i/o el certificat indicats i per facilitar a les persones l’aprenentatge al llarg de la vida i la millora de la seva qualificació professional.
Aquesta convocatòria està finançada amb fons finalistes procedents del Govern d’Espanya, mitjançant el Ministeri d’Ocupació i Seguretat Social i el Servei Públic d’Ocupació Estatal (SEPE).
Per tot això, dict la següent
RESOLUCIÓ
Primer
Aprovar les bases que han de regir la convocatòria del procediment per acreditar les competències professionals adquirides a través de l’experiència laboral o de vies no formals de formació corresponent al programa comú "PC00009" del Pla Anual de Polítiques per a l’Ocupació (PAPE 2017). Aquestes bases figuren com a annex 1 d’aquesta Resolució.
Segon
Aprovar el nombre de places i les unitats de competència convocades, amb indicació del títol de formació professional, el certificat de professionalitat i el centre seu (principal i auxiliar) de cada qualificació professional. Tot això figura com a annex 2.
Tercer
Convocar el procediment per acreditar les competències professionals adquirides a través de l’experiència laboral o de vies no formals de formació en els termes que figuren a les bases que s’inclouen com a annex 1 d’aquesta Resolució. Aquesta convocatòria la duu a terme la Conselleria d’Educació i Universitat. Aquests procediments s’ajusten al que regula el Reial decret 1224/2009, de 17 de juliol, de reconeixement de les competències professionals adquirides per experiència laboral i el Decret 55/2011, de 20 de maig, regulador de l’estructura organitzativa del procediment de reconeixement de les competències professionals adquirides per l’experiència laboral o per vies no formals de formació a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Quart
Aquesta Resolució s’ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) i entra en vigor l’endemà de publicar-se.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que posa fi a la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d’Educació i Universitat en el termini d’un mes comptador des de l’endemà de publicar-se, d’acord amb l’article 124 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà de publicar-se, d’acord amb l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 23 de juny de 2017
El conseller
Martí X. March i Cerdà
ANNEX 1
Bases de la convocatòria
1. Objecte i àmbit d’aplicació
2. Destinataris
Els destinataris són les persones amb experiència professional i aprenentatges no formals relacionats amb les unitats de competència de les qualificacions professionals objecte d’aquesta convocatòria i que compleixin els requisits prevists al punt 4.
3. Import de la convocatòria i partida pressupostària
4. Requisits per a la participació
5. Política de privacitat
6. Taxes
1. En aplicació de la Llei 18/2016, de 29 de desembre i en relació amb la Resolució de la consellera d’Hisenda i Administracions Públiques de 14 de gener de 2016 per la qual es publica l’actualització de les bases, els tipus de gravamen i les quotes tributàries dels tributs propis de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l’any 2016, les taxes per la implantació dels processos de reconeixement de competències professionals assolides per experiència laboral a les Illes Balears (articles 103 septvicies a 103 untricies de la Llei 11/1998, de 14 de desembre, sobre el règim específic de taxes de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, afegits per l’apartat 4 de la disposició final quarta de la Llei 9/2009, de 21 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l’any 2010) són les següents:
|
Concepte |
Euros |
|---|---|
|
1. Inscripció al procés de reconeixement de competències professionals assolides per experiència laboral o vies no formals de formació. |
5,46 |
|
2. Inscripció a la fase d’orientació i assessorament. |
|
|
2.1 Per a qualificacions de nivell 1. |
27,34 |
|
2.2 Per a qualificacions de nivell 2. |
38,28 |
|
2.3 Per a qualificacions de nivell 3. |
43,75 |
|
3. Inscripció a la fase d’avaluació i acreditació. |
|
|
3.1 Per a unitats de competència de qualificacions de nivell 1, sigui quin sigui el nombre d’unitats de competència de les quals se sol·licita avaluació. |
10,94 |
|
3.2 Per a unitats de competència de qualificacions de nivell 2. |
|
|
— Si se sol·licita l’avaluació d’una unitat de competència. |
10,94 |
|
— Si se sol·licita l’avaluació de dues unitats de competència. |
16,40 |
|
— Si se sol·licita l’avaluació de tres o més unitats de competència. |
21,88 |
|
3.3 Per a unitats de competència de qualificacions de nivell 3. |
|
|
— Si se sol·licita l’avaluació d’una unitat de competència. |
16,40 |
|
— Si se sol·licita l’avaluació de dues unitats de competència. |
21,88 |
|
— Si se sol·licita l’avaluació de tres o més unitats de competència. |
38,28 |
2. Queden exemptes del pagament de la taxa:
a. Les persones en situació legal de desocupació, les persones amb una discapacitat igual o superior al 33 %, els membres de famílies nombroses, els membres d’unitats familiars que percebin la renda mínima d’inserció, les persones subjectes a mesures privatives de llibertat i els joves tutelats i extutelats en vies d’emancipació, sempre que acreditin documentalment en el moment de la inscripció que es troben en alguna d’aquestes situacions.
b. Les persones que hagin estat víctimes d’actes terroristes i, també, el o la cònjuge i els fills, sempre que acreditin documentalment la seva situació en el moment de la inscripció. Aquesta condició s’ha d’acreditar mitjançant la resolució administrativa corresponent. En el cas del o la cònjuge i els fills, també s’ha de presentar el llibre de família.
c. Les víctimes de violència de gènere i, també, els fills que en depenen, sempre que acreditin documentalment la seva situació en el moment de la inscripció. Aquesta condició s’ha d’acreditar mitjançant qualsevol dels documents prevists per la normativa vigent. En el cas dels fills dependents, també s’ha de presentar el llibre de família.
3. El document pel pagament de la taxa es generarà al moment de fer el tràmit telemàtic. Es podrà triar l’opció de fer el pagament via telemàtica o de forma presencial (model 046).
7. Qualificacions professionals i nombre de places convocades
8. Fases del procediment, seus de cada qualificació professional i presentació de documentació
9. Sol·licitud d’inscripció al procediment
10. Criteris per determinar l’admissió al procediment
11. Publicació de les llistes provisionals d’admissió al procediment
El dia 4 d’octubre de 2017 s’ha de publicar la llista provisional de persones admeses, en reserva i persones excloses al tauler d’anuncis del centre seu (principal i auxiliar) de la qualificació professional corresponent i a la pàgina web <http://iqpib.caib.es>.
12. Termini de reclamacions d’admissió al procediment
13. Publicació de llistes definitives d’admissió al procediment
14. Inscripció a la fase d’assessorament
15. Publicació de les llistes provisionals de la fase d’assessorament
El dia 21 de novembre de 2017 s’ha de publicar la llista provisional de persones admeses i excloses de cada qualificació al tauler d’anuncis del centre seu (principal i auxiliar) de la qualificació professional corresponent i a la pàgina web <http://iqpib.caib.es>.
16. Termini de reclamacions de la fase d’assessorament
17. Publicació de llistes definitives de la fase d’assessorament
El dia 21 de desembre de 2017 s’ha de publicar la llista definitiva de persones admeses i excloses de cada qualificació al tauler d’anuncis del centre seu (principal i auxiliar) de la qualificació professional corresponent i a la pàgina web <http://iqpib.caib.es>.
18. Desenvolupament de la fase d’assessorament
19. Inscripció a la fase d’avaluació
20. Publicació de les llistes provisionals de la fase d’avaluació
El dia 9 de març de 2018 s’ha de publicar la llista provisional de persones admeses i excloses de cada qualificació al tauler d’anuncis del centre seu (principal i auxiliar) de la qualificació professional corresponent i a la pàgina web <http://iqpib.caib.es>.
21. Termini de reclamacions de la fase d’avaluació
22. Publicació de llistes definitives de la fase d’avaluació
23. Desenvolupament de la fase d’avaluació
24. Pla de formació
25. Fase d’acreditació i registre de la competència professional
26. Recuperació de la documentació presentada
A partir del 9 de juliol fins al 30 d’octubre de 2018, els participants poden recuperar, a la secretaria del centre seu on varen presentar les sol·licituds d’inscripció al procediment, la documentació que hagin presentat per acreditar els seus mèrits (dossier). Si la documentació no es retira en aquest termini, s’entendrà que l’aspirant renuncia a recuperar-la i aquesta es destruirà.
27. Nomenament dels assessors, avaluadors i membres de les comissions d’avaluació
28. Compensacions econòmiques
ANNEX 2
|
Qualificació professional |
Trasllat i mobilització d’usuaris i/o pacients, documentació i materials en centres sanitaris |
|
Família professional |
Sanitat |
|
Nivell |
1 |
|
Codi |
SAN668_1 |
|
Reial decret |
Reial decret 1790/2011, de 16 de desembre |
|
Places convocades |
15 |
|
Unitats de competència |
UC2251_1. Ordenar i traslladar els documents, materials i equips d’un centre sanitari i proporcionar la informació demanada. |
|
UC2252_1. Traslladar i col·laborar en la mobilització de pacients, èxitus, amputacions i fetus tant en l’accés com a les unitats d’hospitalització d’un centre sanitari, sota la supervisió del personal responsable. |
|
|
UC2253_1. Traslladar i col·laborar en la mobilització i immobilització dels pacients en unitats especials, sota la supervisió del personal responsable. |
|
|
Certificat de professionalitat |
No existeix |
|
Títol d’FP |
No existeix |
|
Seu principal |
IES Francesc de Borja Moll (c. de Caracas, 6 A, 07007 Palma) |
|
Seu auxiliar a Menorca |
IES Josep Miquel Guàrdia (av. de la Verge del Toro, 92, 07730 Alaior) |
|
Seu auxiliar a Eivissa i Formentera |
IES Algarb (ctra. de l’Aeroport, km 3, Can Raspalls, 07817 Sant Jordi, Eivissa) |
|
Qualificació professional |
Operacions d’estacions de tractament d’aigües |
|
Família professional |
Seguretat i medi ambient |
|
Nivell |
2 |
|
Codi |
SEA026_2 |
|
Reial decret |
Ordre PRE/1614/2015 i Reial decret 295/2004, de 20 de febrer |
|
Places convocades |
15 |
|
Unitats de competència |
UC0073_2. Operar els processos de tractament i depuració de l’aigua. |
|
UC0074_2. Dur a terme les operacions de manteniment d’equips i instal·lacions de plantes de tractament o depuració de l’aigua. |
|
|
UC0075_2. Adoptar les mesures de prevenció de riscs laborals al lloc de treball. |
|
|
Certificat de professionalitat |
SEAG0210. Operacions d’estacions de tractaments d’aigües |
|
Títol d’FP |
No existeix |
|
Seu principal |
IES Francesc de Borja Moll (c. de Caracas, 6 A, 07007 Palma) |
|
Seu auxiliar a Menorca |
IES Josep Miquel Guàrdia (av. de la Verge del Toro, 92, 07730 Alaior) |
|
Seu auxiliar a Eivissa i Formentera |
IES Algarb (ctra. de l’Aeroport, km 3, Can Raspalls, 07817 Sant Jordi, Eivissa) |
|
Qualificació professional |
Atenció sociosanitària a persones al domicili |
|
Família professional |
Serveis socioculturals i a la comunitat |
|
Nivell |
2 |
|
Codi |
SSC089_2 |
|
Reial decret |
Reial decret 295/2004, de 20 de febrer |
|
Places convocades |
20 |
|
Unitats de competència |
UC0249_2. Desenvolupar intervencions d’atenció física domiciliària adreçades a persones amb necessitats d’atenció sociosanitària. |
|
UC0250_2. Desenvolupar intervencions d’atenció psicosocial domiciliària adreçades a persones amb necessitats d’atenció sociosanitària. |
|
|
UC0251_2. Desenvolupar les activitats relacionades amb la gestió i el funcionament de la unitat de convivència. |
|
|
Certificat de professionalitat |
SSCS0108. Atenció sociosanitària a persones al domicili |
|
Títol d’FP |
Tècnic en Atenció a persones en situació de dependència |
|
Seu principal |
CIFP Son Llebre (c. d’Inés Ribera, 8 A, 07141 Pla de na Tesa, Marratxí) |
|
Seu auxiliar a Menorca |
IES Cap de Llevant (c. de Francesc F. Andreu, 2, 07703 Maó) |
|
Seu auxiliar a Eivissa i Formentera |
IES Algarb (ctra. de l’Aeroport, km 3, Can Raspalls, 07817 Sant Jordi, Eivissa) |
|
Qualificació professional |
Atenció sociosanitària a persones dependents en institucions socials |
|
Família professional |
Serveis socioculturals i a la comunitat |
|
Nivell |
2 |
|
Codi |
SSC320_2 |
|
Reial decret |
Reial decret 1368/2007, de 19 d’octubre |
|
Places convocades |
20 |
|
Unitats de competència |
UC1016_2. Preparar i donar suport a les intervencions d’atenció a les persones i al seu entorn en l’àmbit institucional indicades per l’equip interdisciplinari. |
|
UC1017_2. Desenvolupar intervencions d’atenció física adreçades a persones dependents en l’àmbit institucional. |
|
|
UC1018_2. Desenvolupar intervencions d’atenció sociosanitària adreçades a persones dependents en l’àmbit institucional. |
|
|
UC1019_2. Desenvolupar intervencions d’atenció psicosocial adreçades a persones dependents en l’àmbit institucional. |
|
|
Certificat de professionalitat |
SSCS0208. Atenció sociosanitària a persones dependents en institucions socials |
|
Títol d’FP |
Títol de tècnic en Atenció a persones en situació de dependència |
|
Seu principal |
CIFP Son Llebre (c. d’Inés Ribera, 8 A, 07141 Pla de na Tesa, Marratxí) |
|
Seu auxiliar a Menorca |
IES Cap de Llevant (c. de Francesc F. Andreu, 2, 07703 Maó) |
|
Seu auxiliar a Eivissa i Formentera |
IES Algarb (ctra. de l’Aeroport, km 3, Can Raspalls, 07817 Sant Jordi, Eivissa) |
|
Qualificació professional |
Educació infantil |
|
Família professional |
Serveis socioculturals i a la comunitat |
|
Nivell |
3 |
|
Codi |
SSC322_3 |
|
Reial decret |
Reial decret 1368/2007, de 19 d’octubre |
|
Places convocades |
20 |
|
Unitats de competència |
UC1027_3. Establir i mantenir relacions fluides amb la comunitat educativa i coordinar-se amb les famílies, l’equip educatiu i amb altres professionals. |
|
UC1028_3. Programar, organitzar, dur a terme i avaluar processos d’intervenció educativa de centre i de grup d’infants de zero a tres anys. |
|
|
UC1029_3. Desenvolupar programes d’adquisició i entrenament en hàbits d’autonomia i salut, i programes d’intervenció en situacions de risc. |
|
|
UC1030_3. Promoure i implementar situacions de joc com a eix de l’activitat i del desenvolupament infantil. |
|
|
UC1031_3. Desenvolupar els recursos expressius i comunicatius de l’infant com a mitjà de creixement personal i social. |
|
|
UC1032_3. Desenvolupar accions per afavorir l’exploració de l’entorn a través del contacte amb els objectes, i les relacions de l’infant amb els seus iguals i amb les persones adultes. |
|
|
UC1033_3. Definir, establir seqüències i avaluar aprenentatges, i interpretar-los en el context del desenvolupament infantil de zero a sis anys. |
|
|
Certificat de professionalitat |
No existeix |
|
Títol d’FP |
Tècnic superior en Educació infantil |
|
Seu principal |
CIFP Son Llebre (c. d’Inés Ribera, 8 A, 07141 Pla de na Tesa, Marratxí) |
|
Seu auxiliar a Menorca |
IES Cap de Llevant (c. de Francesc F. Andreu, 2, 07703 Maó) |
|
Seu auxiliar a Eivissa i Formentera |
IES Quartó de Portmany (camí de Cas Ramons, s/n, Sant Antoni de Portmany, 07820, Eivissa) |
|
Qualificació professional |
Inserció laboral de persones amb discapacitat |
|
Família professional |
Serveis socioculturals i a la comunitat |
|
Nivell |
3 |
|
Codi |
SSC323_3 |
|
Reial decret |
Ordre PRE/2053/2015 i Reial decret 1368/2007 de 19 d’octubre |
|
Places convocades |
15 |
|
Unitats de competència |
UC1034_3. Gestionar la informació sobre els recursos sociolaborals i formatius i col·laborar en l’anàlisi de llocs de treball per a la inserció sociolaboral de persones amb discapacitat. |
|
UC1035_3. Dur a terme les intervencions adreçades a l’entrenament per a la adquisició i el desenvolupament d’habilitats sociolaborals en les persones amb discapacitat. |
|
|
UC1036_3. Donar suport al procés d’inserció sociolaboral de persones amb discapacitat. |
|
|
UC1037_3. Efectuar el seguiment de la inserció sociolaboral amb l’empresa, l’usuari i el seu entorn personal. |
|
|
Certificat de professionalitat |
SSCG0109. Inserció laboral de persones amb discapacitat |
|
Títol d’FP |
Tècnic superior en Integració social |
|
Seu principal |
CIFP Son Llebre (c. d’Inés Ribera, 8 A, 07141 Pla de na Tesa, Marratxí) |
|
Seu auxiliar a Menorca |
IES Cap de Llevant (c. de Francesc F. Andreu, 2, 07703 Maó) |
|
Seu auxiliar a Eivissa i Formentera |
IES Algarb (ctra. de l’Aeroport, km 3, Can Raspalls, 07817 Sant Jordi, Eivissa) |
|
Qualificació professional |
Atenció a l’alumnat amb necessitats educatives especials (ACNEE) en centres educatius |
|
Família professional |
Serveis socioculturals i a la comunitat |
|
Nivell |
3 |
|
Codi |
SSC444_3 |
|
Reial decret |
RD 1096/2011, de 22 de juliol |
|
Places convocades |
30 |
|
Unitats de competència |
UC1426_3. Acompanyar l’alumnat amb necessitats educatives especials (ACNEE) en els desplaçaments interns en el centre educatiu. |
|
UC1427_3. Executar, en col·laboració amb el tutor i/o amb l’equip interdisciplinari del centre educatiu, els programes educatius de l’alumnat amb necessitats educatives especials (ACNEE). |
|
|
UC1428_3. Implementar els programes d’autonomia i higiene personal en la condícia de l’alumnat amb necessitats educatives especials (ACNEE), participant-hi amb l’equip interdisciplinari del centre educatiu. |
|
|
UC1429_3. Atendre i vigilar en l’activitat d’esbarjo l’alumnat amb necessitats educatives especials (ACNEE) i participar amb el tutor o tutora en el desenvolupament tant dels programes d’autonomia social com dels programes d’activitats lúdiques. |
|
|
UC1430_3. Atendre l’alumnat amb necessitats educatives especials (ACNEE) al menjador escolar i participar amb l’equip interdisciplinari del centre educatiu en la implementació dels programes d’hàbits d’alimentació. |
|
|
Certificat de professionalitat |
SSCE0112. Atenció a l’alumnat amb necessitats educatives especials (ACNEE) en centres educatius |
|
Títol d’FP |
Tècnic superior en Integració social |
|
Seu principal |
CIFP Son Llebre (c. d’Inés Ribera, 8 A, 07141 Pla de na Tesa, Marratxí) |
|
Seu auxiliar a Menorca |
IES Cap de Llevant (c. de Francesc F. Andreu, 2, 07703 Maó) |
|
Seu auxiliar a Eivissa i Formentera |
IES Algarb (ctra. de l’Aeroport, km 3, Can Raspalls, 07817 Sant Jordi, Eivissa) |