Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITAT

Núm. 7675
Resolució del conseller d’Educació i Universitat de 23 de juny de 2017 per la qual es convoca el procediment per acreditar les competències professionals adquirides a través de l’experiència laboral o de vies no formals de formació corresponent al programa comú "PC00009" del Pla Anual de Polítiques per a l’Ocupació (PAPE 2017)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

La Llei orgànica 5/2002, de 19 de juny, de les qualificacions i de la formació professional té com a finalitat la creació d’un sistema nacional de qualificacions i formació professional que faciliti la integració de les diferents formes de certificació i acreditació de les competències i de les qualificacions professionals. D’acord amb l’article 3.5 d’aquesta norma, una de les finalitats d’aquest sistema és avaluar i acreditar oficialment la qualificació professional de les persones interessades, sigui quina sigui la forma com s’hagi aconseguit. L’article 4.1 b estableix que un dels instruments per a això és un procediment de reconeixement, avaluació, acreditació i registre de les qualificacions professionals.

A l’article 8.2, la Llei orgànica esmentada estableix que l’avaluació i l’acreditació de les competències professionals adquirides a través de l’experiència laboral o de vies no formals de formació tenen com a referent el Catàleg Nacional de Qualificacions Professionals.

La Llei 2/2011, de 4 de març, d’economia sostenible indica a l’article 72.4 que un dels objectius en matèria de formació professional és millorar la qualificació dels ciutadans mitjançant l’aplicació del procediment d’avaluació i acreditació de les competències professionals adquirides a través de l’experiència laboral o de vies no formals.

El Reial decret 1224/2009, de 17 de juliol, de reconeixement de les competències professionals adquirides per experiència laboral determina el procediment únic per avaluar i acreditar les competències professionals adquirides a través de l’experiència laboral o de vies no formals de formació, d’acord amb el que preveu l’article 8.2 de la Llei orgànica 5/2002.

D’acord amb l’article 21.1 b del Reial decret esmentat, les administracions educatives i laborals competents de cada comunitat autònoma han d’establir conjuntament l’estructura organitzativa responsable d’aquest procediment.

El Decret 55/2011, de 20 de maig, regulador de l’estructura organitzativa del procediment de reconeixement de les competències professionals adquirides per l’experiència laboral o vies no formals de formació a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, determina a l’article 2.1 que la Conselleria d’Educació, Cultura i Universitats i el Servei d’Ocupació de les Illes Balears, conjuntament o separadament, han d’aprovar les convocatòries públiques del procediment d’avaluació i d’acreditació de les competències professionals adquirides per l’experiència laboral o de vies no formals de formació, i han de garantir l’estructura organitzativa necessària per gestionar el procediment. En el cas que s’aprovin de forma separada, és preceptiu un informe favorable vinculant de l’òrgan administratiu no convocant.

El Decret 55/2011 designa a l’article 3.1 l’Institut de les Qualificacions Professionals de les Illes Balears (IQPIB) com a òrgan encarregat de la gestió i la coordinació d’aquest procediment.

El reconeixement de les competències professionals avaluades mitjançant el procediment que regula el Reial decret 1224/2009, quan les persones interessades no completin les qualificacions recollides en el títol de formació professional o en el certificat de professionalitat corresponent, s’ha de fer mitjançant una acreditació parcial acumulable, amb la finalitat de poder completar la formació que els permeti obtenir el títol i/o el certificat indicats i per facilitar a les persones l’aprenentatge al llarg de la vida i la millora de la seva qualificació professional.

Aquesta convocatòria està finançada amb fons finalistes procedents del Govern d’Espanya, mitjançant el Ministeri d’Ocupació i Seguretat Social i el Servei Públic d’Ocupació Estatal (SEPE).

Per tot això, dict la següent

RESOLUCIÓ

Primer

Aprovar les bases que han de regir la convocatòria del procediment per acreditar les competències professionals adquirides a través de l’experiència laboral o de vies no formals de formació corresponent al programa comú "PC00009" del Pla Anual de Polítiques per a l’Ocupació (PAPE 2017). Aquestes bases figuren com a annex 1 d’aquesta Resolució.

Segon

Aprovar el nombre de places i les unitats de competència convocades, amb indicació del títol de formació professional, el certificat de professionalitat i el centre seu (principal i auxiliar) de cada qualificació professional. Tot això figura com a annex 2.

Tercer

Convocar el procediment per acreditar les competències professionals adquirides a través de l’experiència laboral o de vies no formals de formació en els termes que figuren a les bases que s’inclouen com a annex 1 d’aquesta Resolució. Aquesta convocatòria la duu a terme la Conselleria d’Educació i Universitat. Aquests procediments s’ajusten al que regula el Reial decret 1224/2009, de 17 de juliol, de reconeixement de les competències professionals adquirides per experiència laboral i el Decret 55/2011, de 20 de maig, regulador de l’estructura organitzativa del procediment de reconeixement de les competències professionals adquirides per l’experiència laboral o per vies no formals de formació a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Quart

Aquesta Resolució s’ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) i entra en vigor l’endemà de publicar-se.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que posa fi a la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d’Educació i Universitat en el termini d’un mes comptador des de l’endemà de publicar-se, d’acord amb l’article 124 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà de publicar-se, d’acord amb l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, 23 de juny de 2017

El conseller

Martí X. March i Cerdà

 

ANNEX 1

Bases de la convocatòria

1.  Objecte i àmbit d’aplicació

  1. Aquesta convocatòria permet avaluar i acreditar les competències professionals adquirides a través de l’experiència laboral i/o de vies no formals de formació de les unitats de competència de les qualificacions professionals especificades a l’annex 2.
  2. El procediment i els requisits establerts en aquesta resolució, així com els efectes de l’avaluació i acreditació de competències, tenen abast i validesa a tot el territori de l’Estat.

2.  Destinataris

Els destinataris són les persones amb experiència professional i aprenentatges no formals relacionats amb les unitats de competència de les qualificacions professionals objecte d’aquesta convocatòria i que compleixin els requisits prevists al punt 4.

3.  Import de la convocatòria i partida pressupostària

  1. El crèdit disponible màxim destinat al procediment per acreditar les competències professionals adquirides a través de l’experiència laboral o de vies no formals de formació per les convocatòries de l’any 2017 és de 450.000,00 euros, dels quals 429.111,57 euros corresponen a transferència del Servei d'Ocupació de les Illes Balears i 20.888,43 euros a compensacions d'exercicis anterior, a càrrec de la partida pressupostària 13901/421G02/64000/00/17020 dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
  2. Aquesta convocatòria està finançada amb fons finalistes procedents del Govern d’Espanya, mitjançant el Ministeri d’Ocupació i Seguretat Social i el Servei Públic d’Ocupació Estatal (SEPE), a través del Pla Anual de Política d’Ocupació.

4.  Requisits per a la participació

  1. Les persones que vulguin participar en el procediment han de complir els requisits següents:
    1. Tenir la nacionalitat espanyola o haver obtingut el certificat de registre de ciutadania comunitària o la targeta de familiar de ciutadà de la Unió Europea, o ser titular d’una autorització de residència o de residència i treball a Espanya en vigor, en els termes establerts en la normativa espanyola d’estrangeria i immigració.
    2. Tenir, com a mínim, en el moment de fer la inscripció:
      • 18 anys complerts, per a les qualificacions de nivell 1.
      • 20 anys complerts, per a les qualificacions de nivell 2 i nivell 3.
    3. Tenir experiència laboral o formació relacionada amb les unitats de competències de les qualificacions professionals que es volen acreditar, d’acord amb el que figura a continuació:
      1. En el cas d’experiència laboral, per a les qualificacions de nivell 1, s’han de justificar almenys 2 anys, amb un mínim de 1.200 hores treballades en total els darrers 10 anys.
      2. En el cas d’experiència laboral, per a les qualificacions de nivell 2 i 3, s’han de justificar almenys 3 anys, amb un mínim de 2.000 hores treballades en total els darrers 10 anys.
      3. En el cas de formació, s’han de justificar almenys 200 hores de formació relacionada amb les unitats de competència de les qualificacions professionals de nivell 1 que es volen acreditar, i almenys 300 hores de formació relacionada amb les unitats de competència de les qualificacions professionals de nivell 2 i 3 que es volen acreditar. La formació indicada s’ha d’haver duit a terme en els darrers 10 anys.
    • Per establir el període de deu anys anteriors a la convocatòria s’ha de tenir com a referència el dia de publicació al BOIB d’aquesta Resolució.
  2. Les persones més grans de 25 anys que reuneixin els requisits d’experiència o de formació i que no puguin justificar-los poden sol·licitar la inscripció provisional en el procediment sempre que presentin alguna prova admesa en dret que justifiqui l’experiència laboral o la formació no formal d’acord amb el que preveu l’article 11.2 del Reial decret 1224/2009, de 17 de juliol. Per a aquests casos la comissió d’avaluació corresponent ha de determinar si se’n permet la inscripció definitiva.
  3. No poden participar en aquesta convocatòria les persones que es trobin en una de les condicions següents:
    1. Tenir un títol de formació professional o un certificat de professionalitat que contengui les unitats de competència objecte d’aquesta convocatòria.
    2. Estar matriculat, en el moment de la inscripció, en una oferta formativa del sistema educatiu o una acció formativa per a l’ocupació que contengui unitats de competència per a les quals sol·licita l’avaluació i l’acreditació.
    3. Estar participant en un procediment d’acreditació de competències professionals en el qual les unitats de competència siguin les mateixes que se sol·liciten en aquesta convocatòria.

5.  Política de privacitat

  1. D’acord amb el que es disposa als articles 5 i 6 de la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal i en l’article 12 del Reial decret 1720/2007, de 27 de desembre, pel qual s’aprova el reglament de desenvolupament d’aquesta llei, les dades facilitades seran recollides i tractades en un fitxer de titularitat de la Conselleria d’Educació i Universitat, amb domicili al carrer del Ter, 16, 07009, Palma.
  2. La finalitat d’aquest tractament és que l’IQPIB pugui dur a terme el tractament estadístic i la gestió del procediment d’avaluació i d’acreditació de les competències professionals.
  3. En qualsevol moment es poden exercir els drets reconeguts en aquella Llei, en particular els d’accés, rectificació, cancel·lació i oposició, adreçant-se per escrit a l’IQPIB, amb mateix domicili que la Conselleria d’Educació i Universitat.

6.  Taxes

1. En aplicació de la Llei 18/2016, de 29 de desembre i en relació amb la Resolució de la consellera d’Hisenda i Administracions Públiques de 14 de gener de 2016 per la qual es publica l’actualització de les bases, els tipus de gravamen i les quotes tributàries dels tributs propis de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l’any 2016, les taxes per la implantació dels processos de reconeixement de competències professionals assolides per experiència laboral a les Illes Balears (articles 103 septvicies a 103 untricies de la Llei 11/1998, de 14 de desembre, sobre el règim específic de taxes de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, afegits per l’apartat 4 de la disposició final quarta de la Llei 9/2009, de 21 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l’any 2010) són les següents:

 

Concepte

Euros

1. Inscripció al procés de reconeixement de competències professionals assolides per experiència laboral o vies no formals de formació.

5,46

2. Inscripció a la fase d’orientació i assessorament.

2.1 Per a qualificacions de nivell 1.

27,34

2.2 Per a qualificacions de nivell 2.

38,28

2.3 Per a qualificacions de nivell 3.

43,75

3. Inscripció a la fase d’avaluació i acreditació.

3.1 Per a unitats de competència de qualificacions de nivell 1, sigui quin sigui el nombre d’unitats de competència de les quals se sol·licita avaluació.

10,94

3.2 Per a unitats de competència de qualificacions de nivell 2.

— Si se sol·licita l’avaluació d’una unitat de competència.

10,94

— Si se sol·licita l’avaluació de dues unitats de competència.

16,40

— Si se sol·licita l’avaluació de tres o més unitats de competència.

21,88

3.3 Per a unitats de competència de qualificacions de nivell 3.

— Si se sol·licita l’avaluació d’una unitat de competència.

16,40

— Si se sol·licita l’avaluació de dues unitats de competència.

21,88

— Si se sol·licita l’avaluació de tres o més unitats de competència.

38,28

 

2. Queden exemptes del pagament de la taxa:

a. Les persones en situació legal de desocupació, les persones amb una discapacitat igual o superior al 33 %, els membres de famílies nombroses, els membres d’unitats familiars que percebin la renda mínima d’inserció, les persones subjectes a mesures privatives de llibertat i els joves tutelats i extutelats en vies d’emancipació, sempre que acreditin documentalment en el moment de la inscripció que es troben en alguna d’aquestes situacions.

b. Les persones que hagin estat víctimes d’actes terroristes i, també, el o la cònjuge i els fills, sempre que acreditin documentalment la seva situació en el moment de la inscripció. Aquesta condició s’ha d’acreditar mitjançant la resolució administrativa corresponent. En el cas del o la cònjuge i els fills, també s’ha de presentar el llibre de família.

c. Les víctimes de violència de gènere i, també, els fills que en depenen, sempre que acreditin documentalment la seva situació en el moment de la inscripció. Aquesta condició s’ha d’acreditar mitjançant qualsevol dels documents prevists per la normativa vigent. En el cas dels fills dependents, també s’ha de presentar el llibre de família.

3. El document pel pagament de la taxa es generarà al moment de fer el tràmit telemàtic. Es podrà triar l’opció de fer el pagament via telemàtica o de forma presencial (model 046).

7.  Qualificacions professionals i nombre de places convocades

  1. La relació de les qualificacions professionals susceptibles d’acreditació i el nombre de places convocades figuren a l’annex 2.
  2. El director de l’IQPIB pot resoldre que s’admeti, excepcionalment, un nombre de persones superior a les places convocades per esmenar omissions de les llistes provisionals o atendre altres circumstàncies que així ho justifiquin. Així mateix, el nombre de places convocades inicialment es pot ampliar sempre que s’assignin fons addicionals a la partida pressupostària a la qual s’ha d’imputar la despesa corresponent a aquesta convocatòria.
  3. Igualment, si el nombre de places convocades en una qualificació professional no es cobreixen, aquestes es poden redistribuir a altres qualificacions professionals d’aquesta mateixa convocatòria.
  4. Les modificacions anteriors, si s’escauen, s’han de publicar al centre seu de la qualificació professional corresponent del procediment, així com al web <http://iqpib.caib.es>.
  5. Aquestes modificacions no impliquen que el termini per presentar sol·licituds s’ampliï, ni afecta la tramitació ordinària de les sol·licituds presentades.

8.  Fases del procediment, seus de cada qualificació professional i presentació de documentació

  1. Segons el que disposa el Reial decret 1224/2009, les fases del procediment són:
    1. Assessorament.
    2. Avaluació de la competència professional.
    3. Acreditació i registre de la competència professional.
  2. Aquestes tres fases del procediment s’han de dur a terme durant els anys 2017 i 2018.
  3. Les diferents fases del procediment s’han de desenvolupar als centres seu que s’indiquen a l’annex 2.
  4. La presentació de documentació s’ha de fer a la secretaria del centre seu (principal o auxiliar) de la qualificació professional corresponent, d’acord amb la residència de la persona candidata i adreçada a la comissió d’avaluació. Les persones residents fora de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears ho han de fer a la seu principal.
  5. D’acord amb l’article 16.4 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, els documents que els interessats adrecin als òrgans de les administracions públiques es poden presentar:
    1. Al registre electrònic de l’administració o organisme al qual es dirigeixin, així com a la resta de registres electrònics de qualsevol dels subjectes a què es refereix l’article 2.1.
    2. A les oficines de Correus, en la forma que s’estableixi per reglament.
    3. A les representacions diplomàtiques o oficines consulars d’Espanya a l’estranger.
    4. A les oficines d’assistència en matèria de registres.
    5. En qualsevol altre lloc que estableixin les disposicions vigents.

9.  Sol·licitud d’inscripció al procediment

  1. El termini de sol·licitud d’inscripció al procediment és de l’1 al 21 de setembre del 2017.
  2. Les persones interessades a participar en aquesta convocatòria han d’emplenar la sol·licitud d’inscripció telemàtica mitjançant el formulari establert a l’efecte que es troba disponible a la pàgina web <http://iqpib.caib.es>. La tramitació telemàtica només es completa quan s’envia la sol·licitud. No es consideren vàlides les sol·licituds amb la marca d’aigua “sense validesa”, ja que això indica que no s’ha tramitat. En el cas d’haver tramitat més d’una sol·licitud només es considera vàlida la darrera que s’ha registrat telemàticament.
  3. Per fer efectiva la inscripció al procediment s’ha de presentar, tal com s’especifica al punt 8, la documentació acreditativa següent:
    1. Sol·licitud d’inscripció telemàtica signada.
    2. Fotocòpia del NIF, el NIE o un altre document justificatiu.
    3. Justificant del pagament de la taxa d’inscripció, bonificació o exempció d’aquesta.
    4. Documentació justificativa de l’experiència laboral dels darrers 10 anys en les unitats de competència de les qualificacions professionals que es volen acreditar:
      • Per a treballadors assalariats:
        1. Certificat de la Tresoreria General de la Seguretat Social (vida laboral), de l’Institut Social de la Marina o de la mutualitat a la qual estiguin afiliats, en què constin l’empresa, la categoria laboral (grup de cotització) i el període de contractació.
        2. Fotocòpia dels contractes de treball o certificació de l’empresa o empreses on s’hagi adquirit l’experiència laboral en què constin específicament la durada dels períodes de prestació del contracte, l’activitat exercida i l’interval de temps en què s’ha fet l’activitat.
      • Per a treballadors autònoms o per compte propi:
        1. Certificat de la Tresoreria General de la Seguretat Social (vida laboral), de l’Institut Social de la Marina o de la Mutualitat a la qual estiguin afiliats en què constin els períodes d’alta en el règim corresponent.
        2. Declaració responsable amb la descripció de l’activitat exercida i l’interval de temps en què s’ha duit a terme.
      • Per a treballadors voluntaris o becaris:
        1. Fotocòpia del certificat de l’organització on s’hagi prestat l’assistència en què constin, específicament, les activitats i les funcions exercides, l’any en què s’han fet i el nombre total d’hores dedicades.
    5. Documentació justificativa de la formació no formal dels darrers 10 anys, que ha de reunir els requisits següents:
      1. La formació rebuda ha d’estar relacionada amb les unitats de competència que es pretenen acreditar.
      2. En la documentació acreditativa han de constar-hi els continguts, la durada en hores, el període en què es va dur a terme i l’expressió formal que confirmi que ha estat superada, avaluada positivament o cursada amb aprofitament. Si la durada de la formació està expressada en crèdits, se n’ha d’especificar l’equivalència en hores. No s’han de valorar els cursos de durada inferior a deu hores ni l’assistència a jornades, simposis, esdeveniments o similars.
    6. Si escau, declaració responsable o prova admesa en dret per justificar els requisits d’experiència laboral o formativa.
  4. Tots els documents que no es presentin redactats en llengua catalana o castellana s’han d’acompanyar necessàriament de la traducció oficial corresponent.
  5. La manca de requisits i la falsedat en les dades declarades o aportades comporta la pèrdua del dret a participar en aquesta convocatòria i la no devolució de les taxes abonades.

10.  Criteris per determinar l’admissió al procediment

  1. En el cas que el nombre de sol·licituds que compleixin els requisits sigui superior al nombre de places establert en la convocatòria, s’ha d’aplicar el barem següent:
    1. Per cada dia d’experiència laboral relacionada amb les unitats de competència que es volen acreditar (com a treballador per compte d’altri i com a treballador de caràcter autònom) s’atorguen 0,0166 punts per dia. Si l’experiència no ha estat a jornada completa, la puntuació anterior s’ha de comptar de forma proporcional a la jornada feta.
    2. Per cada 10 hores de feina relacionada amb les unitats de competència que es volen acreditar com a becari o voluntari: 0,033 punts.
    3. Per cada 10 hores de formació rebuda relacionada amb les unitats de competència que es volen acreditar: 0,1 punts. Si la formació està expressada en crèdits, un crèdit equival a 10 hores.
    4. Per trobar-se en situació d’atur de llarga durada en el moment de la inscripció: 5 punts (s’ha de justificar amb un certificat emès pel Servei d’Ocupació).
    5. Per trobar-se empadronat a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en el moment de la inscripció: 5 punts (s’ha de justificar amb un certificat d’empadronament).
  2. Han de resultar admeses les persones amb més puntuació d’acord amb els criteris de l’apartat anterior fins que es cobreixin totes les places que s’ofereixen en aquesta convocatòria. En cas d’empat, ha de prevaler l’aspirant amb més puntuació en l’apartat 1 a. En el cas que continuï l’empat entre candidats, per resoldre’l s’ha d’aplicar el criteri d’admetre la persona de més edat. Per a això, s’ha de tenir en compte l’any, el mes i el dia de naixement.

11.  Publicació de les llistes provisionals d’admissió al procediment

El dia 4 d’octubre de 2017 s’ha de publicar la llista provisional de persones admeses, en reserva i persones excloses al tauler d’anuncis del centre seu (principal i auxiliar) de la qualificació professional corresponent i a la pàgina web <http://iqpib.caib.es>.

12.  Termini de reclamacions d’admissió al procediment

  1. Les persones candidates disposen del 5 a l’11 d’octubre de 2017, ambdós inclosos, per fer les reclamacions oportunes a les llistes provisionals.
  2. Aquesta reclamació s’ha de presentar per escrit segons el punt 8, i s’hi ha d’adjuntar tota la documentació necessària per esmenar-ne els defectes, les errades en la valoració o l’omissió a les llistes.

13.  Publicació de llistes definitives d’admissió al procediment

  1. El dia 25 d’octubre de 2017 s’ha de publicar la llista definitiva de persones admeses, en reserva i persones no admeses al tauler d’anuncis del centre seu (principal i auxiliar) de la qualificació professional corresponent i a la pàgina web <http://iqpib.caib.es>.
  2. Les persones admeses estaran en disposició de participar en el procediment.
  3. Les persones admeses en reserva queden per cobrir, segons l’ordre de puntuació que hagin obtingut, els abandonaments i les renúncies que es produeixin, així com la redistribució de places. Aquestes persones podran ser convocades a l’acte de l’adjudicació dels candidats en reserva (crida única) el dia 12 de desembre de 2017.
  4. En cas que el nombre d’inscrits a una qualificació sigui molt inferior al nombre de places convocades, poden ampliar-se els terminis d’inscripció o, si n’és el cas, anul·lar-se la convocatòria d’aquesta qualificació.

14.  Inscripció a la fase d’assessorament

  1. El termini de sol·licitud d’inscripció a la fase d’assessorament és del 26 d’octubre al 10 de novembre del 2017.
  2. Les persones admeses al procediment poden participar a la fase d’assessorament i emplenar la sol·licitud telemàtica d’inscripció a aquesta fase, mitjançant el formulari establert a l’efecte que es troba disponible a la pàgina web <http://iqpib.caib.es>. La tramitació telemàtica només es completa quan s’envia la sol·licitud. No es consideren vàlides les sol·licituds amb la marca d’aigua “sense validesa”, ja que això indica que no s’ha tramitat. En el cas d’haver tramitat més d’una sol·licitud només es considera vàlida la darrera que s’ha registrat telemàticament.
  3. Per fer efectiva la inscripció a la fase d’assessorament s’ha de presentar, tal com s’especifica al punt 8, la documentació acreditativa següent:
    1. Sol·licitud d’inscripció telemàtica a la fase d’assessorament signada.
    2. Justificant de pagament de la taxa de la fase d’assessorament, bonificació o exempció d’aquesta.
    3. Dossier del candidat o candidata.
  4. Les persones candidates han de preparar el dossier amb tota la documentació relativa a l’historial professional i formatiu relacionat amb les unitats de competència que s’han d’avaluar d’acord amb els criteris establerts en el manual per a l’elaboració del dossier que es troba a la pàgina web <http://iqpib.caib.es>.
  5. Tota la documentació que conforma el dossier s’ha de validar degudament.

15.  Publicació de les llistes provisionals de la fase d’assessorament

El dia 21 de novembre de 2017 s’ha de publicar la llista provisional de persones admeses i excloses de cada qualificació al tauler d’anuncis del centre seu (principal i auxiliar) de la qualificació professional corresponent i a la pàgina web <http://iqpib.caib.es>.

16.  Termini de reclamacions de la fase d’assessorament

  1. Les persones candidates disposen del 22 al 28 de novembre de 2017, ambdós inclosos, per fer les reclamacions oportunes a les llistes provisionals.
  2. Aquesta reclamació s’ha de presentar per escrit segons el punt 8 i s’hi ha d’adjuntar tota la documentació necessària per esmenar-ne els defectes, les errades en la valoració o l’omissió a les llistes.

17.  Publicació de llistes definitives de la fase d’assessorament

El dia 21 de desembre de 2017 s’ha de publicar la llista definitiva de persones admeses i excloses de cada qualificació al tauler d’anuncis del centre seu (principal i auxiliar) de la qualificació professional corresponent i a la pàgina web <http://iqpib.caib.es>.

18.  Desenvolupament de la fase d’assessorament

  1. La fase d’assessorament s’ha de desenvolupar d’acord amb el que disposa l’article 15 del Reial decret 1224/2009, de 17 de juliol.
  2. Aquesta fase es pot desenvolupar tant de forma presencial com per mitjans telemàtics, segons les necessitats, del dia 22 de desembre de 2017 al dia 31 de gener de 2018.
  3. Aquesta fase finalitza amb el lliurament a les persones candidates de l’informe d’assessorament el dia 1 de febrer de 2018.
  4. Aquesta fase es pot dur a terme tant en grup com de forma individual.
  5. Quan l’assessorament es faci de forma presencial i la persona candidata no comparegui en la data, l’hora i el lloc indicats per a l’assessor, aquesta disposa de tres dies naturals per presentar un justificant oficial de l’absència a la comissió d’avaluació corresponent. Quan l’assessorament es faci per mitjans telemàtics i aquest no sigui possible per falta de comunicació imputable a la persona candidata, es considera que la fase d’assessorament no s’ha duit a terme. Ambos casos s’ha d’entendre que desisteix de continuar participant en el procediment, per la qual cosa se l’ha d’excloure. Aquesta circumstància s’ha de fer constar al seu expedient. En aquest cas, i sempre que les circumstàncies ho permetin, la seva plaça l’ha de cobrir un candidat de la llista de reserva.
  6. Per facilitar l’accés al reconeixement de competències professionals objecte d’aquesta convocatòria, les persones que treballen poden utilitzar els permisos individuals de formació, d’acord amb el que estableix l’article 10.7 del Reial decret 1224/2009, de 17 de juliol, i la resta de normativa vigent.

19.  Inscripció a la fase d’avaluació

  1. El termini de sol·licitud d’inscripció a la fase d’avaluació és del 5 al 19 de febrer del 2018.
  2. Les persones admeses a la fase d’assessorament que no han desistit de la seva participació poden participar a la fase d’avaluació i emplenar la sol·licitud telemàtica d’inscripció a aquesta fase, mitjançant el formulari establert a l’efecte que es troba disponible a la pàgina web <http://iqpib.caib.es>. La tramitació telemàtica només es completa quan s’envia la sol·licitud. No es consideren vàlides les sol·licituds amb la marca d’aigua “sense validesa”, ja que això indica que no s’ha tramitat. En el cas d’haver tramitat més d’una sol·licitud només es considera vàlida la darrera que s’ha registrat telemàticament.
  3. Per fer efectiva la inscripció a la fase d’avaluació s’ha de presentar, tal com s’especifica al punt 8, la documentació acreditativa següent:
    1. Sol·licitud d’inscripció telemàtica a la fase d’avaluació signada.
    2. Justificant de pagament de la taxa de la fase d’avaluació, bonificació o exempció d’aquesta.

20.  Publicació de les llistes provisionals de la fase d’avaluació

El dia 9 de març de 2018 s’ha de publicar la llista provisional de persones admeses i excloses de cada qualificació al tauler d’anuncis del centre seu (principal i auxiliar) de la qualificació professional corresponent i a la pàgina web <http://iqpib.caib.es>.

21.  Termini de reclamacions de la fase d’avaluació

  1. Les persones candidates disposen del 12 al 16 de març de 2018, ambdós inclosos, per fer les reclamacions oportunes a les llistes provisionals.
  2. Aquesta reclamació s’ha de presentar per escrit segons el punt 8 i s’hi ha d’adjuntar tota la documentació necessària per esmenar-ne els defectes, les errades en la valoració o l’omissió a les llistes.

22.  Publicació de llistes definitives de la fase d’avaluació

  1. El dia 29 de març de 2018 s’ha de publicar la llista definitiva de persones admeses i excloses de cada qualificació al tauler d’anuncis del centre seu (principal i auxiliar) de la qualificació professional corresponent i a la pàgina web <http://iqpib.caib.es>.
  2. Les persones admeses estan en disposició de participar en aquesta fase.

23.  Desenvolupament de la fase d’avaluació

  1. La fase d’avaluació s’ha de desenvolupar d’acord amb el que disposa l’article 16 del Reial decret 1224/2009, de 17 de juliol.
  2. Aquesta fase es desenvolupa del dia 30 de març al dia 8 de maig de 2018.
  3. L’avaluació de la competència professional de la persona candidata s’ha de fer de cadascuna de les unitats de competència recollides en aquesta convocatòria a les quals s’hagi inscrit. Aquesta avaluació té com a objecte comprovar si es demostra la competència professional requerida en les realitzacions professionals, en els nivells establerts en els criteris de realització i en una situació de treball, real o simulada, fixada a partir del context professional, seguint els criteris per a l’avaluació establerts en les guies d’evidències.
  4. En el cas que la persona candidata no concorri en la data, l’hora i el lloc indicats per a l’avaluació, disposa de tres dies naturals per presentar el justificant oficial de l’absència a la comissió d’avaluació corresponent. En cas contrari, s’ha d’entendre que desisteix de continuar participant en el procediment, per la qual cosa se l’ha d’excloure. Aquesta circumstància s’ha de fer constar en el seu expedient.
  5. Els resultats de l’avaluació de la competència professional en cada unitat de competència s’han d’expressar en els termes de demostrada o no demostrada.
  6. Per facilitar l’accés al reconeixement de competències professionals objecte d’aquesta convocatòria, les persones que estiguin treballant poden utilitzar els permisos individuals de formació, d’acord amb el que estableix l’article 10.7 del Reial decret 1224/2009, de 17 de juliol, i la resta de normativa vigent.
  7. Aquesta fase finalitza amb el lliurament a les persones candidates dels resultats de l’avaluació el dia 9 de maig de 2018.
  8. La persona avaluada, si no està d’acord amb el resultat de l’avaluació, té dret a reclamar davant la comissió d’avaluació. La reclamació s’ha de presentar per escrit segons el punt 8 en el termini del 10 al 23 de maig de 2018.
  9. La comissió d’avaluació ha de comunicar al candidat o candidata el resultat de la reclamació, al més tard, el 7 de juny de 2018.
  10. Contra el resultat de la reclamació es pot presentar un recurs d’alçada davant el director de l’IQPIB en el termini d’un mes comptador des de l’endemà de la seva notificació.
  11. L’acreditació de les unitats de competència demostrades estarà disponible a partir del 9 de juliol de 2018 a la secretaria del centre seu (principal o auxiliar). Les persones candidates residents fora de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears la rebran per correu certificat a l’adreça que van indicar a la inscripció.

24.  Pla de formació

  1. Amb independència dels resultats obtinguts, la comissió d’avaluació ha de proporcionar a totes les persones avaluades el corresponent pla de formació, en el qual s’ha de fer constar:
    1. Possibilitats de formació, amb les orientacions pertinents, perquè puguin acreditar en convocatòries posteriors les unitats de competència no demostrades.
    2. Possibilitats de formació, amb les orientacions pertinents, per completar la formació conduent a l’obtenció d’un certificat de professionalitat o un títol de formació professional que hi estigui relacionat.
    3. Si els candidats compleixen els requisits per obtenir un certificat de professionalitat o un títol de formació professional, s’han d’indicar els tràmits necessaris perquè el puguin obtenir.
  2. El pla de formació s’ha de lliurar al candidat juntament amb l’acreditació de les unitats de competència demostrades. Les persones candidates residents fora de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears el rebran per correu certificat a l’adreça que van indicar a la inscripció.

25.  Fase d’acreditació i registre de la competència professional

  1. El director de l’IQPIB ha d’expedir l’acreditació de les unitats de competència avaluades positivament a cada persona candidata, expressades com a demostrades, d’acord amb el model contemplat en l’annex III A del Reial decret 1224/2009, de 17 de juliol.
  2. L’IQPIB ha de registrar d’ofici en el Registre d’Unitats de Competències Professionals de les Illes Balears, creat mitjançant el Decret 55/2011, les acreditacions d’unitats de competència expedides en el marc del procediment establert pel Reial decret 1224/2009, de 17 de juliol, i ha de transferir els resultats al registre de caràcter estatal del Servei d’Ocupació Estatal, en compliment de l’article 18.2 del Reial decret 1224/2009.

26.  Recuperació de la documentació presentada

A partir del 9 de juliol fins al 30 d’octubre de 2018, els participants poden recuperar, a la secretaria del centre seu on varen presentar les sol·licituds d’inscripció al procediment, la documentació que hagin presentat per acreditar els seus mèrits (dossier). Si la documentació no es retira en aquest termini, s’entendrà que l’aspirant renuncia a recuperar-la i aquesta es destruirà.

27.  Nomenament dels assessors, avaluadors i membres de les comissions d’avaluació

  1. El director de l’IQPIB ha de designar els assessors i els avaluadors i establir la composició i el nombre de comissions d’avaluació necessàries per dur a terme aquest procediment, d’acord amb el que preveu l’article 7 del Decret 55/2011, de 20 de maig. La designació s’ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i a la pàgina web <http://iqpib.caib.es>.
  2. Els assessors i els avaluadors participants en aquesta convocatòria han d’estar inclosos en el Registre del Personal Assessor i Avaluador del Servei Públic d’Ocupació Estatal.

28.  Compensacions econòmiques

  1. Les persones designades com a membres de les comissions d’avaluació per a l’exercici de les seves funcions, d’acord amb l’article 28 del Reial decret 1224/2009, de 17 de juliol, han de percebre un màxim per sessió de 59,91 €, el president i el secretari, i de 58,76 €, els vocals, amb el nombre màxim d’assistències que figura a cada concepte:
    1. Per les tasques relacionades amb la inscripció:
      • Per cada sessió feta, amb un màxim de 4, per cada membre de la comissió, si el nombre de places és inferior o igual a 15.
      • Per cada sessió feta, amb un màxim de 5, per cada membre de la comissió, si el nombre de places és de 16 a 30.
      • Per cada sessió feta, amb un màxim de 6, per cada membre de la comissió, si el nombre de places és de 31 a 45.
      • Per cada sessió feta, amb un màxim de 7, per cada membre de la comissió, si el nombre de places és de 46 a 60.
      • Per cada sessió feta, amb un màxim de 8, per cada membre de la comissió, si el nombre de places és de 61 a 75.
      • Per cada sessió feta, amb un màxim de 9, per cada membre de la comissió, si el nombre de places és de 76 a 90.
      • Per cada sessió feta, amb un màxim de 10, per cada membre de la comissió, si el nombre de places és de 91 a 105.
      • Per cada sessió feta, amb un màxim de 11, per cada membre de la comissió, si el nombre de places és de 106 a 120.
        • S’entén per nombre de places el que resulta després de la redistribució segons el punt 7.3.
    2. Per la fase d’avaluació:
      • Si el nombre d’unitats de competència assignat a la comissió és inferior o igual a 4, un màxim de 6 sessions per cada membre.
      • Si el nombre d’unitats de competència assignat a la comissió és de 5 a 7, un màxim de 7 sessions per cada membre.
      • Si el nombre d’unitats de competència assignat a la comissió és superior a 7, un màxim de 8 sessions per cada membre.
        • A més, els presidents i els secretaris de les comissions poden percebre compensacions per les tasques inherents al càrrec i l’especial responsabilitat per un nombre màxim d’una sessió addicional per cada una d’aquestes fases.
  2. Les persones designades com a assessors, per l’exercici de les seves funcions (definides a l’article 23 del Reial decret 1224/2009, de 17 de juliol), han de percebre un màxim de 25,00 € per hora, amb el nombre màxim d’hores següents:
    • Un màxim de 4 hores per candidat si s’han d’assessorar fins a 3 unitats de competència.
    • Un màxim de 6 hores per candidat si s’han d’assessorar de 4 a 5 unitats de competència.
    • Un màxim de 8 hores per candidat si s’han d’assessorar de 6 a 7 unitats de competència.
    • Un màxim de 9 hores per candidat si s’han d’assessorar més de 7 unitats de competència.
  3. Les persones designades com a avaluadors han de percebre per l’exercici de les seves funcions (definides a l’article 24 del Reial decret 1224/2009, de 17 de juliol) un màxim de 25,00 € per hora, amb el nombre màxim d’hores següents:
    • 2 hores per unitat de competència i candidat si la unitat de competència és de nivell 1 i 2.
    • 3 hores per unitat de competència i candidat si la unitat de competència és de nivell 3.
      • Les unitats de competència que consten en més d’una qualificació professional només es poden computar una única vegada.

ANNEX 2

Qualificació professional

Trasllat i mobilització d’usuaris i/o pacients, documentació i materials en centres sanitaris

Família professional

Sanitat

Nivell

1

Codi

SAN668_1

Reial decret

Reial decret 1790/2011, de 16 de desembre

Places convocades

15

Unitats de competència

UC2251_1. Ordenar i traslladar els documents, materials i equips d’un centre sanitari i proporcionar la informació demanada.

UC2252_1. Traslladar i col·laborar en la mobilització de pacients, èxitus, amputacions i fetus tant en l’accés com a les unitats d’hospitalització d’un centre sanitari, sota la supervisió del personal responsable.

UC2253_1. Traslladar i col·laborar en la mobilització i immobilització dels pacients en unitats especials, sota la supervisió del personal responsable.

Certificat de professionalitat

No existeix

Títol d’FP

No existeix

Seu principal

IES Francesc de Borja Moll (c. de Caracas, 6 A, 07007 Palma)

Seu auxiliar a Menorca

IES Josep Miquel Guàrdia (av. de la Verge del Toro, 92, 07730 Alaior)

Seu auxiliar a Eivissa i Formentera

IES Algarb (ctra. de l’Aeroport, km 3, Can Raspalls, 07817 Sant Jordi, Eivissa)

Qualificació professional

Operacions d’estacions de tractament d’aigües

Família professional

Seguretat i medi ambient

Nivell

2

Codi

SEA026_2

Reial decret

Ordre PRE/1614/2015 i Reial decret 295/2004, de 20 de febrer

Places convocades

15

Unitats de competència

UC0073_2. Operar els processos de tractament i depuració de l’aigua.

UC0074_2. Dur a terme les operacions de manteniment d’equips i instal·lacions de plantes de tractament o depuració de l’aigua.

UC0075_2. Adoptar les mesures de prevenció de riscs laborals al lloc de treball.

Certificat de professionalitat

SEAG0210. Operacions d’estacions de tractaments d’aigües

Títol d’FP

No existeix

Seu principal

IES Francesc de Borja Moll (c. de Caracas, 6 A, 07007 Palma)

Seu auxiliar a Menorca

IES Josep Miquel Guàrdia (av. de la Verge del Toro, 92, 07730 Alaior)

Seu auxiliar a Eivissa i Formentera

IES Algarb (ctra. de l’Aeroport, km 3, Can Raspalls, 07817 Sant Jordi, Eivissa)

Qualificació professional

Atenció sociosanitària a persones al domicili

Família professional

Serveis socioculturals i a la comunitat

Nivell

2

Codi

SSC089_2

Reial decret

Reial decret 295/2004, de 20 de febrer

Places convocades

20

Unitats de competència

UC0249_2. Desenvolupar intervencions d’atenció física domiciliària adreçades a persones amb necessitats d’atenció sociosanitària.

UC0250_2. Desenvolupar intervencions d’atenció psicosocial domiciliària adreçades a persones amb necessitats d’atenció sociosanitària.

UC0251_2. Desenvolupar les activitats relacionades amb la gestió i el funcionament de la unitat de convivència.

Certificat de professionalitat

SSCS0108. Atenció sociosanitària a persones al domicili

Títol d’FP

Tècnic en Atenció a persones en situació de dependència

Seu principal

CIFP Son Llebre (c. d’Inés Ribera, 8 A, 07141 Pla de na Tesa, Marratxí)

Seu auxiliar a Menorca

IES Cap de Llevant (c. de Francesc F. Andreu, 2, 07703 Maó)

Seu auxiliar a Eivissa i Formentera

IES Algarb (ctra. de l’Aeroport, km 3, Can Raspalls, 07817 Sant Jordi, Eivissa)

Qualificació professional

Atenció sociosanitària a persones dependents en institucions socials

Família professional

Serveis socioculturals i a la comunitat

Nivell

2

Codi

SSC320_2

Reial decret

Reial decret 1368/2007, de 19 d’octubre

Places convocades

20

Unitats de competència

UC1016_2. Preparar i donar suport a les intervencions d’atenció a les persones i al seu entorn en l’àmbit institucional indicades per l’equip interdisciplinari.

UC1017_2. Desenvolupar intervencions d’atenció física adreçades a persones dependents en l’àmbit institucional.

UC1018_2. Desenvolupar intervencions d’atenció sociosanitària adreçades a persones dependents en l’àmbit institucional.

UC1019_2. Desenvolupar intervencions d’atenció psicosocial adreçades a persones dependents en l’àmbit institucional.

Certificat de professionalitat

SSCS0208. Atenció sociosanitària a persones dependents en institucions socials

Títol d’FP

Títol de tècnic en Atenció a persones en situació de

dependència

Seu principal

CIFP Son Llebre (c. d’Inés Ribera, 8 A, 07141 Pla de na Tesa, Marratxí)

Seu auxiliar a Menorca

IES Cap de Llevant (c. de Francesc F. Andreu, 2, 07703 Maó)

Seu auxiliar a Eivissa i Formentera

IES Algarb (ctra. de l’Aeroport, km 3, Can Raspalls, 07817 Sant Jordi, Eivissa)

Qualificació professional

Educació infantil

Família professional

Serveis socioculturals i a la comunitat

Nivell

3

Codi

SSC322_3

Reial decret

Reial decret 1368/2007, de 19 d’octubre

Places convocades

20

Unitats de competència

UC1027_3. Establir i mantenir relacions fluides amb la comunitat educativa i coordinar-se amb les famílies, l’equip educatiu i amb altres professionals.

UC1028_3. Programar, organitzar, dur a terme i avaluar processos d’intervenció educativa de centre i de grup d’infants de zero a tres anys.

UC1029_3. Desenvolupar programes d’adquisició i entrenament en hàbits d’autonomia i salut, i programes d’intervenció en situacions de risc.

UC1030_3. Promoure i implementar situacions de joc com a eix de l’activitat i del desenvolupament infantil.

UC1031_3. Desenvolupar els recursos expressius i comunicatius de l’infant com a mitjà de creixement personal i social.

UC1032_3. Desenvolupar accions per afavorir l’exploració de l’entorn a través del contacte amb els objectes, i les relacions de l’infant amb els seus iguals i amb les persones adultes.

UC1033_3. Definir, establir seqüències i avaluar aprenentatges, i interpretar-los en el context del desenvolupament infantil de zero a sis anys.

Certificat de professionalitat

No existeix

Títol d’FP

Tècnic superior en Educació infantil

Seu principal

CIFP Son Llebre (c. d’Inés Ribera, 8 A, 07141 Pla de na Tesa, Marratxí)

Seu auxiliar a Menorca

IES Cap de Llevant (c. de Francesc F. Andreu, 2, 07703 Maó)

Seu auxiliar a Eivissa i Formentera

IES Quartó de Portmany (camí de Cas Ramons, s/n, Sant Antoni de Portmany, 07820, Eivissa)

Qualificació professional

Inserció laboral de persones amb discapacitat

Família professional

Serveis socioculturals i a la comunitat

Nivell

3

Codi

SSC323_3

Reial decret

Ordre PRE/2053/2015 i Reial decret 1368/2007 de 19 d’octubre

Places convocades

15

Unitats de competència

UC1034_3. Gestionar la informació sobre els recursos

sociolaborals i formatius i col·laborar en l’anàlisi de llocs de treball per a la inserció sociolaboral de persones amb discapacitat.

UC1035_3. Dur a terme les intervencions adreçades a l’entrenament per a la adquisició i el desenvolupament d’habilitats sociolaborals en les persones amb discapacitat.

UC1036_3. Donar suport al procés d’inserció sociolaboral de persones amb discapacitat.

UC1037_3. Efectuar el seguiment de la inserció sociolaboral amb l’empresa, l’usuari i el seu entorn personal.

Certificat de professionalitat

SSCG0109. Inserció laboral de persones amb discapacitat

Títol d’FP

Tècnic superior en Integració social

Seu principal

CIFP Son Llebre (c. d’Inés Ribera, 8 A, 07141 Pla de na Tesa, Marratxí)

Seu auxiliar a Menorca

IES Cap de Llevant (c. de Francesc F. Andreu, 2, 07703 Maó)

Seu auxiliar a Eivissa i Formentera

IES Algarb (ctra. de l’Aeroport, km 3, Can Raspalls, 07817 Sant Jordi, Eivissa)

Qualificació professional

Atenció a l’alumnat amb necessitats educatives especials (ACNEE) en centres educatius

Família professional

Serveis socioculturals i a la comunitat

Nivell

3

Codi

SSC444_3

Reial decret

RD 1096/2011, de 22 de juliol

Places convocades

30

Unitats de competència

UC1426_3. Acompanyar l’alumnat amb necessitats educatives especials (ACNEE) en els desplaçaments interns en el centre educatiu.

UC1427_3. Executar, en col·laboració amb el tutor i/o amb l’equip interdisciplinari del centre educatiu, els programes educatius de l’alumnat amb necessitats educatives especials (ACNEE).

UC1428_3. Implementar els programes d’autonomia i higiene personal en la condícia de l’alumnat amb necessitats educatives especials (ACNEE), participant-hi amb l’equip interdisciplinari del centre educatiu.

UC1429_3. Atendre i vigilar en l’activitat d’esbarjo l’alumnat amb necessitats educatives especials (ACNEE) i participar amb el tutor o tutora en el desenvolupament tant dels programes d’autonomia social com dels programes d’activitats lúdiques.

UC1430_3. Atendre l’alumnat amb necessitats educatives especials (ACNEE) al menjador escolar i participar amb l’equip interdisciplinari del centre educatiu en la implementació dels programes d’hàbits d’alimentació.

Certificat de professionalitat

SSCE0112. Atenció a l’alumnat amb necessitats educatives especials (ACNEE) en centres educatius

Títol d’FP

Tècnic superior en Integració social

Seu principal

CIFP Son Llebre (c. d’Inés Ribera, 8 A, 07141 Pla de na Tesa, Marratxí)

Seu auxiliar a Menorca

IES Cap de Llevant (c. de Francesc F. Andreu, 2, 07703 Maó)

Seu auxiliar a Eivissa i Formentera

IES Algarb (ctra. de l’Aeroport, km 3, Can Raspalls, 07817 Sant Jordi, Eivissa)