Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA

Núm. 3139
Proposta de resolució del director general d’Educació Ambiental, Qualitat Ambiental i Residus i Resolució del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca de convocatòria pública per a la presentació de sol·licituds de subvenció per a activitats d’educació ambiental a les Illes Balears a favor de persones i entitats sense ànim de lucre per a l’exercici de 2017

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

L’Ordre del conseller de Medi Ambient de 3 de maig de 2006 per la qual s’estableixen les bases reguladores de subvencions per a activitats d’educació ambiental a les Illes Balears a favor de persones i entitats sense ànim de lucre, publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 71, de 16 de maig de 2006, crea un marc normatiu d’ajudes a l’educació ambiental.

L’article 5.1 d’aquesta Ordre preveu que la Conselleria de Medi Ambient anunciï periòdicament, si és possible cada any, una convocatòria pública per a la presentació de sol·licituds de subvenció.

Els articles 43 i següents del Decret 75/2004, de 27 d’agost, pels quals es despleguen determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, regulen la tramitació anticipada d’expedients de despesa, amb càrrec a la partida pressupostària que aprovi el Parlament de les Illes Balears en els pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a 2017.

En els pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a 2017 s’ha previst la quantitat de 60.000 euros en la partida 15601 G/571B01/48000/00 per imputar aquestes subvencions.

Aquesta convocatòria s’adequa al pla estratègic de subvencions aprovat per acord de Consell de Govern de 3 de febrer de 2017.

En virtut del que disposen el Text refós de la llei de subvencions, aprovat mitjançant el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l’article 5.1 de l’Ordre esmentada, i atesa la disponibilitat pressupostària per a 2017 per a subvencions per a activitats d’educació ambiental a les Illes Balears, dict la següent

 

Proposta de resolució

Propòs al conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca que dicti resolució en els  termes següents:

Article 1. Anunci

S’anuncia l’obertura de la convocatòria pública per a la presentació de sol·licituds de subvenció per a activitats d’educació ambiental a les Illes Balears per a l’exercici de 2017 que preveu l’Ordre del conseller de Medi Ambient de 3 de maig de 2006 per la qual s’estableixen les bases reguladores de subvencions per a activitats d’educació ambiental a les Illes Balears a favor de persones i entitats sense ànim de lucre, publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 71, de 16 de maig de 2006.

Article 2. Activitats subvencionables

Per a l’exercici de 2017 es poden subvencionar les activitats i els projectes d’educació ambiental que s’indiquen a continuació executats dins el termini comprès entre l’1 de gener i el 30 d’octubre de 2017:

Sensibilització i informació sobre els principals problemes dels residus, la biodiversitat, els espais naturals i la custòdia del territori a les Illes Balears.

  • Conscienciació destinada a estimular hàbits i conductes individuals i col·lectives més respectuoses amb el medi ambient.
  • Divulgació, mitjançant l’elaboració i la distribució de material, dels problemes dels residus, la biodiversitat i els espais naturals.
  • Formació dirigida als sectors de la societat afectats o implicats en la resolució dels problemes dels residus, la biodiversitat i els espais naturals a les Illes Balears.

Article 3. Quantia

La quantia màxima d’aquesta convocatòria és de seixanta mil euros (60.000 €), que s’han d’imputar a la partida pressupostària 15601 G/571B01/48000/00.

Article 4. Beneficiaris

Poden acollir-se a aquesta convocatòria les persones físiques, associacions i altres entitats de dret privat legalment constituïdes sense ànim de lucre, que promouen i duen a terme activitats compreses en l’article 2 a l’àmbit territorial de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

Article 5. Procediment de sol·licitud

1. Les persones interessades a acollir-se a les subvencions han de presentar la documentació que s’indica a continuació dins el termini que estableix l’article 6:

a)  Sol·licitud ajustada al model de l’annex 1.

b) Memòria explicativa del programa d’activitats que s’han de dur a terme, que inclogui com a mínim:

  • El títol.
  • La justificació de l’elecció del tema.
  • Els objectius d’educació ambiental.
  • La relació del projecte amb el problema ambiental de l’entorn.
  • La caracterització dels destinataris de les activitats.
  • La descripció de les activitats que s’han de dur a terme.
  • Les dates i la temporalització de les activitats.
  • El personal encarregat de dur a terme el projecte, amb la qualificació i l’experiència.
  • El pressupost total i desglossat per activitats, amb indicació expressa de les despeses, IVA inclòs, i dels ingressos prevists per l’execució de l’activitat, si s’escau, incloses les ajudes o les subvencions concedides per altres estaments públics o privats per a l’activitat. També s’ha d’indicar si el beneficiari té la condició de consumidor final o no en referència a l’IVA; és a dir, si l’IVA suportat és recuperable o no. Si aquesta informació no hi figura expressament, es considerarà que l’IVA és recuperable, i, per tant, no subvencionable.

c) Informació de les actuacions d’educació ambiental principals que s’han dut a terme en els tres darrers anys, indicant el grau de compliment dels objectius proposats en les activitats.

d) Declaració expressa de la persona interessada de no haver rebut o sol·licitat altres subvencions per a les activitats proposades en el projecte o, si s’escau, certificat de la quantia de les subvencions rebudes o sol·licitades, que indiqui l’organisme convocant i l’objecte de les subvencions (annex 2).

e) Còpia del document d’identificació fiscal.

f)  Declaració jurada de no incórrer en cap causa d’incompatibilitat legal per rebre aquestes subvencions.

g)  Còpia del DNI de la persona sol·licitant o del seu representant legal. En el cas que es tracti d’una persona jurídica:

  • Còpia compulsada del document constitutiu de l’entitat.
  • Còpia compulsada dels estatuts socials.
  • Còpia compulsada de la inscripció dels estatuts en el registre corresponent.
  • Còpia compulsada del document acreditatiu de la representació legal.

h)  Declaració responsable de la veracitat de les dades bancàries aportades, segons el model de l’annex 3.

i)  Certificat oficial, o declaració jurada del representant legal, d’estar al corrent de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social davant l’Administració de l’Estat. L’Administració autonòmica comprovarà d’ofici que el sol·licitant està al corrent de les obligacions amb la Hisenda de la Comunitat Autònoma d’acord amb l’article 38.1 del Decret 75/2004, de 27 d’agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

En el cas que no s’aportin aquests certificats s’ha d’autoritzar la direcció general competent en educació ambiental per fer les comprovacions corresponents.

j)  Declaració responsable de conèixer les obligacions que preveu el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la llei de subvencions.

k)  Còpia del document acreditatiu d’estar d’alta en l’epígraf corresponent de l’IAE o declaració d’estar-ne exempt.

l)  En el cas de persones físiques, declaració jurada que l’activitat no té finalitat lucrativa.

2. En el supòsit que, amb ocasió de la tramitació d’altres expedients a l’Administració autonòmica, ja s’hagi presentat alguns dels documents identificats amb les lletres e, g, h o k, i aquests documents estiguin en vigor, no és necessari aportar-los de nou si no han transcorregut més de cinc anys des de la finalització del procediment al qual corresponen. En aquest cas és suficient indicar l’expedient en el qual consta el document, la data i l’òrgan o dependència en què va ser presentat o, si n’és el cas, emès. Així mateix, en els supòsits que la documentació es pugui comprovar per tècniques telemàtiques, és suficient que la persona interessada informi del codi segur de verificació. A aquest efecte, s’ha d’atendre el Decret 6/2013, de 8 de febrer, de mesures de simplificació documental dels procediments administratius.

3. La sol·licitud de la subvenció, juntament amb la documentació que s’estableix en l’apartat 2, es pot presentar en el Registre de la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca o en qualsevol de les formes que preveu l’article 16 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques.

4. En cas que la sol·licitud no compleixi els requisits o no incorpori tota la documentació, l’Administració ha de requerir la persona interessada perquè, en el termini de deu dies, esmeni la falta o presenti la documentació preceptiva, amb la indicació que si no ho fa, l’Administració considerarà que desisteix de la sol·licitud i arxivarà l’expedient d’acord amb l’article 68 de la Llei 39/2015.

Article 6. Termini

El termini per presentar les sol·licituds és d’un mes comptador des de l’endemà d’haver-se publicat aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Article 7. Quantificació

La subvenció per a cada activitat o projecte pot ser d’un màxim del 60 % del pressupost previst per a l’activitat o el projecte subvencionat, però no pot superar la quantia de sis mil euros (6.000,00 €). Les subvencions s’han de repartir de la manera que especifica el segon paràgraf de l’article 9.

Article 8. Procediment d’adjudicació

1. Una vegada presentada la documentació completa, la direcció general competent en educació ambiental ha de dur a terme, d’ofici, les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s’ha de dictar la resolució, i en concret:

Determinar els participants admesos i no admesos a la convocatòria.

  1. Resoldre els dubtes d’interpretació que sorgeixin sobre les bases reguladores de la subvenció.
  2. Sol·licitar els informes de la Comissió Avaluadora.
  3. Sol·licitar els informes que siguin necessaris per elaborar la resolució.
  4. Avaluar les sol·licituds d’acord amb els criteris de valoració que estableixen les bases i l’acte de convocatòria.
  5. Obrir, quan escaigui, el tràmit d’audiència i incorporar-ne el resultat a l’expedient.
  6. Formular la proposta de resolució, que ha d’expressar el beneficiari o la llista ordenada de beneficiaris per als quals es proposa la subvenció i la quantia d’aquesta.

2. La Comissió Avaluadora, que ha d’examinar les sol·licituds presentades i emetre l’informe que ha de servir de base per a l’elaboració de la proposta de resolució, ha d’estar integrada per:

El president: el cap del Servei d’Educació Ambiental.

  • Quatre vocals: dos tècnics de la direcció general competent en educació ambiental, designats per la persona titular, un dels quals farà les funcions de secretari; un representant del Servei Jurídic, designat per la Secretaria General, i un representant del Servei de Gestió Econòmica, designat per la Secretaria General.

Article 9. Criteris i barems per a la concessió de les subvencions

1. Els criteris i els barems de puntuació que regeixen per establir la puntuació total del projecte que es presenta són:

La capacitat de l’entitat per a l’organització i l’execució de les activitats projectades: es prendran com a referència les activitats dutes a terme en els tres exercicis anteriors i el grau de compliment dels objectius proposats en les activitats. Fins a 20 punts.

  • La coherència i la concreció del programa d’activitats. Fins a 35 punts. Només es prendran en consideració els projectes que arribin a un mínim de valoració de 10 punts.
  • L’adequació del programa d’activitats a les necessitats ambientals de les Illes Balears. Fins a 45 punts. Només es prendran en consideració els projectes que arribin a un mínim de valoració de 15 punts.

2. Les subvencions es repartiran entre tots els sol·licitants que hagin superat els mínims de puntuació (10 i 15 punts respectivament). En el cas que les sol·licituds presentades superin la quantitat disponible, el fons es distribuirà de manera proporcional a la puntuació obtinguda segons el barem, sempre d’acord amb la dotació econòmica disponible, seguint el protocol que s’explica a l’annex 5.

3. Quan l’import de la subvenció que resulti de l’informe previ que ha de servir de base a la proposta de resolució sigui inferior a l’import sol·licitat, el beneficiari, dins el tràmit d’audiència previ a la proposta de resolució, pot modificar la sol·licitud inicial per ajustar-se a l’import de la subvenció susceptible d’atorgament. En tot cas, la modificació de la sol·licitud ha de respectar l’objecte, les condicions i la finalitat de la subvenció, i també els criteris de valoració establerts relatius a les sol·licituds.

Un cop acabat el tràmit d’audiència, la quantia s’ha de repartir de nou segons el que estableix el paràgraf 2 tenint en compte les modificacions, les renúncies i els desistiments presentats.

Article 10. Resolució d’atorgament de la subvenció

1. La persona titular de la direcció general competent en educació ambiental ha de traslladar la proposta de resolució al conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca.

2. A la vista de la proposta de resolució i de les al·legacions formulades per la persona interessada, el conseller ha de resoldre atorgar o denegar la subvenció.

3. La resolució s’ha de notificar individualment, preferentment per correu electrònic a l’adreça que s’especifiqui com a via de notificació, o, si no n’hi ha, per correu certificat.

4. La falta de notificació de resolució expressa en el termini màxim de sis mesos comptadors des del dia de presentació formal de la sol·licitud tindrà efectes desestimatoris.

5. La resolució que atorga la subvenció ha d’especificar els aspectes següents: beneficiari, activitat que se subvenciona, descripció de l’activitat, termini d’execució, pressupost total de l’activitat subvencionada, import de la subvenció concedida, partida pressupostària que s’aplica i forma de pagament.

6. Les resolucions que atorguin o deneguin els ajuts sol·licitats exhaureixen la via administrativa. En contra es pot interposar un recurs de reposició en el termini d’un mes, o bé directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos, ambdós terminis comptadors des de l’endemà d’haver rebut la notificació.

Article 11. Pagament de les subvencions

1. L’obligació s’ha de reconèixer un cop s’hagi justificat suficientment l’execució de l’activitat subvencionada mitjançant la presentació del compte justificatiu per part del beneficiari, d’acord amb el que disposa l’article 12.

2. El criteri de gradació dels possibles incompliments de les condicions imposades amb motiu de la concessió de la subvenció serà el de proporcionalitat, segons el qual la quantia que al final hagi de percebre el beneficiari serà de la mateixa proporció que la proporció del pressupost aprovat efectivament executat, sempre que no es conculqui la finalitat de la subvenció.

Article 12. Justificació de les despeses

1. Els beneficiaris han de justificar les despeses dels fons en els projectes i les activitats objecte de la subvenció quan acabi el termini que la resolució d’atorgament de la subvenció prevegi per a l’execució de l’activitat o, si no ho preveu, abans de l’1 de novembre de 2017. Així mateix, els beneficiaris han de justificar, si s’escau, l’aplicació dels ingressos percebuts al desenvolupament de l’activitat. A petició del beneficiari es pot concedir una pròrroga de deu dies per presentar la documentació.

2. Les despeses s’han de justificar mitjançant la presentació dels documents següents a la direcció general competent en educació ambiental:

La memòria de l’activitat subvencionada, que ha d’incloure les activitats que s’han dut a terme, els materials divulgatius i informatius elaborats, la temporalització i l’avaluació del projecte, la resposta i els suggeriments de millora.

  1. El certificat acreditatiu que s’ha efectuat l’activitat objecte de la subvenció, firmat pel sol·licitant.
  2. El compte justificatiu segons el model de l’annex 4, que ha d’incloure una relació numerada i ordenada de factures o altres documents de valor probatori equivalent a nom del beneficiari que justifiqui totes les despeses corresponents a les activitats i els conceptes subvencionats en la resolució. Així mateix, el compte justificatiu pot incloure una relació de liquidacions efectuades pel beneficiari relatives a les despeses menors i despeses diverses de funcionament sempre que aquestes no superin el 10 % de la quantitat total concedida, la qual cosa no exclou la necessitat de presentar les factures corresponents o altres documents d’idèntic valor probatori que justifiquin aquestes despeses.
  3. Totes les factures o rebuts, originals o còpies compulsades, que figuren en el compte justificatiu, i l’acreditació de pagament corresponent. Cal recordar que segons l’article 40.2 de la Llei de subvencions, es considera despesa efectuada la que hagi estat efectivament pagada abans que acabi el període de justificació determinat per la normativa reguladora de la subvenció. En el cas que es presentin còpies, abans del pagament de la subvenció el beneficiari ha de presentar al Servei d’Educació Ambiental de la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca els originals de la documentació justificativa de les despeses, que consisteix en totes les factures o rebuts originals, perquè hi estampi el segell d’activitat subvencionada.
  4. L’informe dels ingressos percebuts pel desenvolupament de l’activitat subvencionada.

Els beneficiaris han de tenir en compte les limitacions dels pagaments en efectiu que estableix l’article 7 de la Llei 7/2012, de 29 d’octubre, de modificació de la normativa tributària i pressupostària i d’adequació de la normativa financera per a la intensificació de les actuacions en la prevenció i la lluita contra el frau.

3. L’incompliment de l’obligació de presentar la documentació justificativa en els terminis prevists pot donar lloc a la revocació de l’ajuda concedida i a l’obligació de reintegrar les quantitats que s’hagin rebut.

Article 13. Obligacions dels beneficiaris

Els beneficiaris tenen les obligacions següents:

a) Comunicar a l’òrgan competent l’acceptació de la proposta de resolució. En tot cas, aquesta comunicació s’entén produïda automàticament si en el termini de quinze dies des de la notificació de la proposta de resolució no es fa constar el contrari.

b) Dur a terme l’activitat o la inversió o adoptar el comportament que fonamenta la concessió de la subvenció.

c) Justificar l’execució de l’activitat, el compliment dels requisits i les condicions que determinen la concessió de la subvenció.

d) Sotmetre’s a les actuacions de comprovació i de control financer que duguin a terme els òrgans competents, i aportar tota la informació que els sigui requerida en l’exercici d’aquestes actuacions.

e) Comunicar a la direcció general competent en educació ambiental la sol·licitud o l’obtenció d’altres subvencions per a la mateixa finalitat. Aquesta comunicació s’ha de fer dins el termini de tres dies hàbils des de la sol·licitud o l’obtenció de la subvenció concurrent i, en tot cas, abans de la justificació de l’aplicació que s’hagi donat als fons percebuts.

f) Acreditar, en la forma que s’estableixi reglamentàriament i abans de dictar la proposta de resolució de concessió, que estan al corrent de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social davant l’Administració de l’Estat i de les obligacions tributàries davant la Hisenda autonòmica.

g) Deixar constància de la percepció i l’aplicació de la subvenció en els llibres de comptabilitat o en els llibres de registre que, si s’escau, hagi de dur el beneficiari d’acord amb la legislació mercantil o fiscal que li sigui aplicable.

h) Conservar els documents justificatius de l’aplicació dels fons percebuts, inclosos els documents electrònics, mentre puguin ser objecte d’actuacions de comprovació i control.

i) Fer constar en tota la informació, publicitat i publicacions que l’activitat està subvencionada per la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, d’acord amb les instruccions que estableixi la Conselleria.

j) Reintegrar els fons percebuts en els supòsits que preveu l’article 44 del Text refós de la llei de subvencions, aprovat mitjançant el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

k) Complir qualsevol obligació que estableixin les bases i la legislació aplicable.

 

Article 14. Compatibilitat de subvencions

D’acord amb l’article 20 del Text refós de la llei de subvencions, aquestes subvencions, compatibles amb altres subvencions concedides a un mateix beneficiari per a la mateixa finalitat, no poden ser, en cap cas, d’una quantia que, aïlladament o conjuntament amb subvencions o ajudes de la mateixa Administració o d’altres entitats públiques o privades, superi el cost de l’activitat que el beneficiari ha de dur a terme.

 

Palma, 23 de febrer de 2017

El director general d’Educació Ambiental Qualitat Ambiental i Residus 

Sebastià Sansó i Jaume

    

Conforme amb la proposta, i vist l’informe favorable de la Intervenció General, referència exp. 70/2017 de data 8 març 2017

en dict Resolució,

 

Palma, 21 de març de 2017

 

El conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca

Vicenç Vidal Matas

Documents adjunts