Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE MARRATXÍ

Núm. 2910
Reglament de funcionament de la Mesa general de negociació conjunta del personal funcionari i laboral de l'Ajuntament de Marratxí

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Ple de la Corporació en sessió de data 27 de febrer de 2017 va aprovar definitivament el Reglament de funcionament de la Mesa general de negociació conjunta del personal funcionari i laboral de l’Ajuntament de Marratxí. En compliment del que s’estableix a l’article 49 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases del règim local, es publica íntegrament l’esmentat Reglament per a la seva entrada en vigor.

REGLAMENT DE FUNCIONAMENT DE LA MESA GENERAL DE NEGOCIACIÓ CONJUNTA DEL PERSONAL FUNCIONARI I LABORAL DE L’AJUNTAMENT DE MARRATXÍ

Exposició de motius.

L’objecte del present reglament es donar solució a la necessitat de regular el funcionament de la Mesa General de Negociació conjunta del personal funcionari i laboral de l’Ajuntament de Marratxí, òrgan competent per a la determinació de les condicions de treball dels funcionaris i personal laboral del seu àmbit, a través de la negociació col·lectiva, amb les organitzacions designades segons l’article 36.3 del Reial Decret 5/2015, de 30 d’octubre, que aprova el Text refús de l’Estatut bàsic de l’empleat públic (EBEP) i mitjançant els procediments establerts a l’efecte.

Així mateix, es voluntat d’aquest Ajuntament d’acord amb l’esperit recollit al capítol IV del Títol III de l’EBEP, que la negociació col·lectiva dels empleats públics es desenvolupi sota els principis de legalitat, bona fe, cobertura pressupostària, publicitat i transparència.

Marc normatiu aplicable:

  • Reial Decret 5/2015, de 30 d’octubre, mitjançant el que s’aprova el Text refús de l’Estatut bàsic de l’empleat públic (EBEP).
  • Llei 30/1984, de 2 d’agost, de Reforma la funció pública (LRFP) en tot allò que no deroga expressament l’EBEP.
  • Llei 7/1990, de 19 de juliol, de Negociació col·lectiva de funcionaris públics.
  • Llei orgànica 11/1985, de 2 d’agost, de Llibertat sindical.

CAPÍTOL I. OBJECTE I ÀMBIT

Article 1. Objecte.

1. El present Reglament estableix les normes d’organització i funcionament de la Mesa General de Negociació Conjunta del personal funcionari i laboral de l’Ajuntament de Marratxí, constituïda conforme a l’article 35 de l’EBEP.

2. Així mateix, aquest Reglament regula el procediment per a l’adopció d’acords i pactes, així com les restants condicions formals de validesa i eficàcia derivats dels mateixos, en els termes establerts a l’article 38 de l’EBEP.

Article 2. Definició i àmbit.

La Mesa General de Negociació Conjunta (MGN) és el màxim òrgan de negociació col·lectiva per a la determinació de les condicions de treball del personal funcionari i laboral de l’Ajuntament de Marratxí i és l’òrgan constituït en aquesta Administració per a exercir les funcions i competències que legalment se li atribueixen respecte de les matèries previstes a la legislació aplicable.

CAPÍTOL II. ORGANITZACIÓ.

Article 3. Composició i representativitat de la Mesa.

1. La MGN Conjunta té una composició paritària, estant legitimats per a estar presents:

a) D’una part els representants legals de la Corporació.

b) De l’altra part, les Organitzacions Sindicals més representatives a nivell estatal, les Organitzacions Sindicals més representatives de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears així com els Sindicats que hagin obtingut el 10 per 100 o més dels representants a les eleccions de la Junta de Personal i Delegats de Personal/Comitè d’Empresa de l’Ajuntament de Marratxí.

De aquesta manera la MGN es composarà pels membres següents:

a) Presidència: El Batle o per delegació el regidor competent en matèria de recursos humans.

b) Secretaria: La Secretaria de la Mesa es designarà per la Presidència i recaurà en un funcionari/a de l’Ajuntament, funcionari/a que contarà amb l’assistència tècnica i jurídica dels serveis de l’Ajuntament, i disposarà de veu però sense vot.

c) Vocals polítics: Un màxim de dos regidors de l’Ajuntament de Marratxí designats pel Batle.

d) Vocals sindicals: Un màxim de tres vocals, la distribució dels quals garantirà la presència dels sindicats que tenen dret a representativitat i de manera proporcional. Les organitzacions sindicals amb dret a participar a la Mesa General de Negociació Conjunta, ho faran en proporció al percentatge de delegats obtinguts entre el personal funcionari i personal laboral (decidint en cas d’empat el número total de vots obtinguts), de tal manera que cada sindicat legitimat conforme a l’establert a l’article 33.1 EBEP te dret com a mínim a un lloc repartint-se la resta en proporció a la seva representativitat.

2. La Mesa quedarà vàlidament constituïda en primera convocatòria amb l’assistència de la majoria absoluta dels membres de cada una de les parts negociadores.

Si en primera convocatòria no es donés el quorum mínim recollit al paràgraf anterior, es podrà declarar vàlidament constituïda la Mesa en segona convocatòria amb l’assistència de la majoria simple dels representants de l’Ajuntament (com a mínim assistència de la Presidència de la MGN) i la majoria absoluta dels membres de la part sindical.

3. La representació de la Corporació i la representació de les Organitzacions sindicals podrà delegar-se. Els representants de les Organitzacions sindicals podran delegar l’assistència a la Mesa en un altre membre de l’organització sindical que representi. La delegació facultarà al delegat per assistir a les reunions de la Mesa amb els mateixos drets que el delegant. Les delegacions hauran de notificar-se prèviament a la Mesa.

4. Cada part negociadora podran contar amb l’assistència a les deliberacions d’assessors, que intervindran amb veu però sense vot.

La part negociadora en representació de l’Ajuntament de Marratxí podrà assistir amb un màxim de tres assessors, mentre que la part negociadora en representació de les Organitzacions sindicals podrà assistir amb un màxim de sis assessors (dos per cada vocal sindical).

5. Els membres de la Junta de Personal o Delegats de personal elegits a les darreres eleccions que no pertanyin a cap de les organitzacions sindicals amb dret a participar a la Mesa General de Negociació Conjunta, podran assistir a les reunions de la MGN intervenint amb veu però sense vot (amb un màxim de dos assistents per organització sindical o agrupació d’electors).

Article 4. Matèria objecte de negociació.

1. La MGN exercirà les seves funcions respecte de les matèries previstes a la legislació aplicable i vigent en cada cas.

2. Seran objecte de negociació conforme a l’establert a l’article 37.1 EBEP les matèries següents:

a) L’aplicació de l’increment de les retribucions del personal al servei de les Administracions Púbiques que s’estableixi a la Llei de Pressupostos Generals de l’Estat i de les Comunitats Autònomes.

b) La determinació i aplicació de les retribucions complementàries dels empleats públics de l’Ajuntament de Marratxí.

c) Les normes que fixin els criteris generals en matèria d’accés, carrera, provisió, sistemes de classificació de llocs de feina, i plans i instruments de planificació de recursos humans.

d) Les normes que fixin els criteris i mecanismes generals d’avaluació de l’ocupació o exercici laboral.

e) Els plans de previsió social complementària.

f) Els criteris generals dels plans i fons per a la formació i la promoció interna.

g) Els criteris generals per a la determinació de les prestacions socials i pensions de les classes passives.

h) Les propostes sobre drets sindicals i de participació.

i) Els criteris generals d’acció social.

j) Les que s’estableixin en la normativa de prevenció de riscos laborals.

k) Les que afectin a les condicions de treball i a les retribucions dels funcionaris, la regulació dels quals exigeixi norma amb rang de llei.

l) Els criteris generals sobre l’oferta pública d’ocupació.

m) Les referides a calendari laboral, horaris, jornades, vacances, permisos, mobilitat funcional i geogràfica, així com els criteris generals sobre planificació estratègica dels recursos humans, en aquells aspectes que afectin a condicions de treball dels empleats públics.

n) Els plans d’igualtat de tracte i oportunitat a l’àmbit laboral en els termes de la disposició addicional vuitena de l’EBEP.

3. Quan les conseqüències de les decisions de les Administracions Públiques que afectin a les seves potestats d’organització tinguin repercussió sobre condicions de treball dels funcionaris públics contemplades a l’apartat anterior, procedirà la consulta i en el seu cas negociació de les esmentades condicions amb les organitzacions sindicals que formen part de la MGN.

Article 5. Permisos de representació sindical.

En compliment del previst a l’article 9.2 de la LOLS, els representants sindicals que participen a la MGN  o en comissions negociadores de convenis col·lectius mantenint la seva vinculació com a empleat públic en actiu a l’Ajuntament de Marratxí tindrà dret a la concessió dels permisos retribuïts, que es consideraran com a treball efectiu, pel temps indispensable i que siguin necessaris per l’adequat exercici de la seva tasca com a negociadors, sempre que l’Ajuntament de Marratxí es vegi afectat per la negociació.

Aquests permisos pel temps indispensable es concediran sense perjudici del crèdit horari, legalment establert, del que disposin els empleats públics com a membres, en el seu cas, d’un òrgan de representació.

CAPÍTOL III. NORMES GENERALS DE FUNCIONAMENT.

Article 6. Reunions i convocatòries.

1. La MGN es reunirà a les dependències que l’Ajuntament de Marratxí habiliti a l’efecte, prèvia convocatòria de la Presidència, funcionant en règim de sessions ordinàries amb periodicitat establerta i sessions extraordinàries amb periodicitat no establerta i convocades amb tal caràcter.

2. Amb caràcter ordinari, la MGN es reunirà al menys una vegada cada trimestre natural, coincidint amb el darrer dimarts del mes.

3. Amb caràcter extraordinari, la MGN es reunirà les vegades que siguin necessàries en qualsevol dels següents supòsits:

a) Per decisió del President de la Mesa.

b) Per acord entre la representació de l’Ajuntament i de les organitzacions sindicals, podent produir-se al terme de cada sessió, establint-se en aquest cas la fixació de la data de la pròxima  convocatòria, o podrà sorgir dins d’un eventual grup de treball. En aquest supòsit no serà necessari efectuar una nova convocatòria formal.

c) Per decisió de la majoria absoluta de les organitzacions sindicals presents a la Mesa, que igualment podrà ser expressada al finalitzar cada sessió.

En aquest darrer supòsit, la reunió s’haurà de convocar i iniciar en el termini màxim d’un mes des de que s’hagi promogut (no es tindrà en compte als efectes de còmput d’aquest termini el mes d’agost), excepció feta que existeixin causes legals o pactades que ho impedeixin.

4. Les convocatòries, excepció feta que siguin acordades i fixades a la finalització de cada sessió, es realitzaran amb una antelació mínima de quatre dies naturals (amb un mínim de dos dies hàbils), havent-se de realitzar per escrit, fent constar la data i hora de la convocatòria així com l’esborrany d’acta de la darrera sessió.

La documentació íntegra dels assumptes inclosos a l’ordre del dia que hagin de servir de base al debat i en el seu cas votació hauran de figurar a disposició dels integrants de la Mesa, des del mateix moment de la convocatòria.

No obstant això, es podran realitzar convocatòries amb caràcter d’urgència respecte de les quals no serà necessari respectar l’antelació mínima de dos dies hàbils prevista al paràgraf primer per a les convocatòries ordinàries.

Article 7. Ordre del dia.

1. L’ordre del dia de les reunions es fixarà pels convocants de cada sessió de la Mesa o bé s’acordarà a l’acabar la immediata anterior.

2. El punt primer de l’ordre del dia de cada sessió serà l’aprovació de l’acta de la sessió anterior.

3. Com a regla general no es podrà tractar assumptes no inclosos a l’ordre del dia, a no ser que hi hagi acord unànime d’inclusió de determinat tema. En aquest supòsit el proponent haurà de justificar i fonamentar la urgència que aconselli l’estudi o deliberació immediata de l’assumpte.

Article 8. Actes.

1. De cada sessió o reunió que celebri la MGN s’aixecarà acta que contindrà una relació succinta de les matèries debatudes i contindrà com a mínim:

a) Lloc i data de celebració.

b) Hora d’inici i finalització de la reunió.

c) Nom i llinatges dels assistents de cada una de les parts.

d) Assumptes compresos a l’ordre del dia, així com els acords o pactes que s’adoptin o en el seu cas, indicació de no haver arribat a cap acord o pacte.

e) Propostes presentades a la MGN i votacions que s’efectuïn sobre les mateixes, amb indicació dels resultats i de l’avinença i discrepància en relació a cada una de les qüestions plantejades.

f) A petició expressa d’algun representant titular de les organitzacions sindicals o de l’Ajuntament, es farà constar en acta el posicionament o opinió del sindicat o Ajuntament respecte a algun punt de l’ordre del dia.

2. La còpia de l’acta es remetrà amb suficient antelació a tots els membres titulars, pel seu coneixement i en el seu cas, formulació d’observacions. S’incorporaran les observacions i/o al·legacions que tinguin per objecte esmenar errades o imprecisions en la transcripció de les intervencions de cada representant.

3. Les actes seran confeccionades pel Secretari el qual s’encarregarà de la seva custodia i distribució entre els membres de la MGN i aniran signades pel President, Secretari i un representant de cada una de les parts.

4. Una vegada aprovades les actes, es farà difusió de les mateixes a través del Tauler d’Anuncis, Plana web o Intranet municipal.

Article 9. Presidència.

1. La Presidència de la Mesa General de Negociació correspon al Batle o per delegació al Regidor competent en matèria de recursos humans.

2. Son funcions de la Presidència:

a) Convocar i presidir les reunions de la MGN, quan procedeixi.

b) Moderar i dirigir els debats, especialment atorgant l’ús de paraula a qui el sol·liciti i retirant-la en els següents supòsits:

· Fer ús de la paraula sense haver sigut atorgada.

· Reproduir intervencions anteriors.

· Qualsevol altre supòsit que impedeixi el normal desenvolupament de la sessió, sempre que estigui justificat i no s’incorri en arbitrarietat.

c) Vetllar pel compliment dels acords presos a la Mesa General de Negociació.

d) Qualsevol altra que acordi la MGN i resulti necessària pel bon funcionament de la mateixa.

Article 10. Secretaria de les actes.

1. La Secretaria de la Mesa es designarà a proposta del President de la MGN d’entre el personal funcionari de l’Ajuntament adscrit al Negociat de Recursos Humans o bé d’entre els funcionaris que formin part de la referida MGN.

2. Correspon al secretari de la MGN pel cas de no ser membre de la mateixa, actuar en veu i sense vot en l’exercici de les següents funcions:

a) Redactar les actes de les sessions.

b) Efectuar la convocatòria de les sessions, per ordre de la Presidència, així com les citacions dels membres de la Mesa.

c) Custodiar i arxivar la documentació que per part dels integrants de la mateixa es faci arribar a la MGN.

d) Expedir certificats dels acords adoptats.

e) Facilitar la informació i en el seu cas còpia de la documentació, a qualsevol de les parts negociadores.

f) Rebre els actes de comunicació dels membres de la MGN i les notificacions, peticions de dades, rectificacions o qualsevol altre tipus d’escrits dels que hagi de tenir coneixement.

g) Computar el resultat de les votacions.

CAPÍTOL IV. DELS ACORDS I PACTES.

Article 11. Concepte.

1. Els acords i els pactes es celebraran sobre matèries que es corresponguin estrictament amb l’àmbit competencial de l’òrgan administratiu que els subscrigui, i s’aplicaran directament al personal del ‘àmbit corresponent.

2. Per a la validesa i eficàcia dels acords i pactes serà necessària l’aprovació expressa i formal per part dels òrgans de govern de l’Ajuntament de Marratxí en funció de la seva competència.

Article 12. Contingut.

1. Els acords o pactes hauran d’expressar, com a mínim, les següents dades:

a) Determinació de les parts que els concerten.

b) Àmbit personal, funcional i temporal.

c) Forma, termini de preavís i condicions de denúncia dels mateixos.

d) Comissió paritària de seguiment de l’Acord o Pacte d’acord amb l’establert a l’article 38.5 EBEP.

Article 13. Vigència.

1. Els acords o pactes subscrits conforme al procediment establert en aquest Reglament obliguen a les parts durant tot el període de vigència.

2. La vigència del contingut de pactes i acords, una vegada finalitzada la seva duració, es produirà en els termes que els mateixos varen establir.

3. Si als pactes i acords no s’estableix una altra cosa, els mateixos es prorrogaran d’any en any, sempre que no es produeixi denúncia expressa per alguna de les parts.

Els pactes i acords que succeeixin a altres anteriors els deroguen en la seva integritat, excepció feta dels aspectes que expressament s’acordi mantenir.

Article 14. Procediment.

1. La negociació sobre qualsevol de les matèries contemplades a l’article 37.1 EBEP podrà ser promoguda per:

a) La representació de l’Ajuntament de Marratxí.

b) Les organitzacions sindicals amb capacitat representativa a la MGN.

2. La representació de l’administració o de les organitzacions sindicals, que promoguin la negociació, ho comunicaran per escrit a la resta de components de la MGN, expressant en la comunicació la proposta en qüestió, i les matèries objecte de negociació.

3. La part receptora de la comunicació, únicament podrà negar-se a l’inici de negociacions, per causa legalment establerta o quan es tracti de revisar un pacte o acord encara en vigor.

4. Quan la negociació sigui promoguda per la majoria de la representació sindical, en el termini màxim d’un mes, es procedirà a la convocatòria de la MGN, a l’objecte que per ambdues parts es pugui establir el corresponent pla de negociació.

Article 15. Eficàcia i validesa.

1. L’adopció d’acords o pactes requerirà per a la seva validesa i eficàcia, el vot favorable de la majoria de cada una de les dues representacions: de l’administració i de la part sindical.

El vot favorable de la part sindical es determinarà mitjançant el vot ponderat de les organitzacions sindicals amb dret a vot presents a la MGN, vot ponderat que es determinarà de la següent manera: CCOO 32,03%, UGT 39,06% I CSIF 28,91%. Aquesta representativitat s’anirà revisant en funció dels resultats de les eleccions sindicals que es vagin celebrant a l’Ajuntament de Marratxí.

2. Els pactes – una vegada subscrits per les parts -, i els acords – una vegada aprovats o ratificats per l’Ajuntament Ple -, seran enviats a l’oficina pública i s’ordenarà la seva publicació al BOIB d’acord i en els terminis fixats a la normativa vigent aplicable.

3. La no aprovació expressa i formal d’un acord per l’Ajuntament Ple, haurà de posar-se en coneixements de les parts, amb la finalitat de que aquestes al·leguin tot el que estimin convenient en el termini de deu dies. En aquest supòsit, i una vegada fetes les al·legacions oportunes, tornarà a passar pel plenari, prèvia negociació amb la MGN, en el termini de dos mesos des de la desestimació anterior.

Article 16. Mediació.

1. En qualsevol moment de la negociació, i per a resoldre els conflictes sorgits a la MGN, o els incompliments de pactes i/o acords, les parts podran instar la intervenció d’un mediador que serà nomenat de mutu acord i podrà formular la proposta corresponent.

2. La negativa de les parts a acceptar les propostes presentades pel mediador hauran de ser raonades i per escrit.

3. Les propostes del mediador i l’oposició de les parts, en el seu cas, es faran publiques de forma immediata.

 

CAPÍTOL V. REFORMA DEL REGLAMENT

Article 17. Reforma del reglament.

Per a la reforma del present reglament se aplicaran les mateixes normes que les previstes per a l’adopció d’acords en el si de la MGN.

DISPOSICIÓ ADDICIONAL PRIMERA.

Les organitzacions sindicals interessades en participar a la MGN hauran d’acreditar la representativitat necessària per poder estar presents a la mateixa a través de la corresponent certificació expedida per l’Oficina pública de registre competent, cada dos anys a partir de la firma del present Reglament, excepció feta que com a conseqüència de la celebració d’eleccions o altres circumstàncies, es procedeixi a la revisió de la seva composició a l’inici de la negociació.

DISPOSICIÓ ADDICIONAL SEGONA.

El present reglament es tramitarà d’acord amb el previst a l’article 49 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, Reguladora de les bases del règim local, publicant-se íntegrament al BOIB una vegada produïda la seva aprovació definitiva.

DISPOSICIÓ FINAL.

Aquest Reglament entrarà en vigor el dia següent al de la seva publicació íntegra al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Marratxí, a 20 de març de 2017

El Balte, 

Joan Francesc Canyelles Garau