Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

SINDICATURA DE COMPTES

Núm. 1165
Resolució del síndic major de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears, de 8 de febrer de 2017, per la qual es publica el resultat de la fiscalització i les recomanacions de l’Informe 119/2016, sobre la utilització dels encàrrecs de gestió en el sector públic autonòmic durant l’exercici 2013

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fets

  1. Dia 31 de maig de 2016, el Consell de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears va acordar aprovar l’Informe 119/2016, sobre la utilització dels encàrrecs de gestió en el sector públic autonòmic durant l’exercici 2013.
  2. Dia 07 de febrer de 2017, el vicepresident del Parlament de les Illes Balears en funcions de president va comunicar que s’havia duit a terme el darrer tràmit parlamentari referent al dit Informe, que va tenir lloc amb la presentació i el debat de l’Informe a la sessió de la Comissió d’Hisenda i Pressuposts de dia 25 d’octubre de 2016.

Fonaments de dret

  1. L’article 12.3 de la Llei 4/2004, de 2 d’abril, de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears, regula els informes o les memòries de fiscalització i en disposa la tramesa al Parlament, als subjectes fiscalitzats i al Tribunal de Comptes, i també la publicació en el BOIB després del darrer tràmit parlamentari.
  2. L’article 32.1 del Reglament de règim interior de la Sindicatura de Comptes estableix que aquesta institució ha de publicar el resultat de la fiscalització en el BOIB, un cop rebuda la comunicació expressa que s’ha duit a terme el darrer tràmit parlamentari.

Per tot això, i d’acord amb el que disposen l’esmentada Llei 4/2004 i el Reglament de règim interior de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears,

Resolc

Publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears els resultats de la fiscalització i les recomanacions de l’Informe 119/2016, sobre la utilització dels encàrrecs de gestió en el sector públic autonòmic durant l’exercici 2013, que s’adjunta com a annex I.

 

Palma, 8 de febrer de 2017

 

El síndic major

Joan Rosselló Villalonga

ANNEX I
INFORME 119/2016, SOBRE LA UTILITZACIÓ DELS ENCÀRRECS DE GESTIÓ EN EL SECTOR PÚBLIC AUTONÒMIC DURANT L’EXERCICI 2013

I. INTRODUCCIÓ

1. PRESENTACIÓ

De conformitat amb el que estableixen l’article 82 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears i els articles 1 i 2.1.a de la Llei 4/2004, de 2 d’abril, de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears (SCIB), correspon a aquesta institució la fiscalització externa de l’activitat econòmica, financera i comptable del sector públic de les Illes Balears, sense perjudici de les competències que corresponen al Tribunal de Comptes, d’acord amb el que disposen els articles 136 i 153.d de la Constitució espanyola i la Llei orgànica que el regula.

L’article 12 de la Llei 4/2004, de 2 d’abril, determina que els resultats de les actuacions fiscalitzadores s’han d’exposar mitjançant informes o memòries, elaborats i aprovats segons el que disposa el Reglament de règim interior de l’SCIB (BOIB núm. 78, de 21 de maig de 2005), elevats al Parlament de les Illes Balears i publicats, posteriorment, en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).

Així mateix, l’article 27 del Reglament determina que els informes de fiscalització poden ser de caràcter general o específic. Els de caràcter general han de fer referència a l’examen i la comprovació dels comptes de rendició periòdica obligatòria de les entitats del sector públic de les Illes Balears —l’àmbit temporal dels quals comprèn un exercici econòmic—, mentre que els de caràcter específic, als resultats d’actuacions de fiscalització concretes sobre entitats, períodes, comptes, operacions, activitats o serveis determinats.

A més, els articles 2.2.a i 7.d de la Llei 4/2004, de 2 d’abril, estableixen que correspon a l’SCIB fiscalitzar les subvencions i altres ajuts de contingut econòmic que concedeixen els subjectes integrants del sector públic de les Illes Balears a qualsevol persona física o jurídica, així com fiscalitzar els contractes, sigui quin sigui el caràcter, formalitzats pels diferents subjectes inclosos en el seu àmbit d’actuació.

En compliment de les funcions que té atribuïdes, l’SCIB elabora periòdicament un informe relatiu a les subvencions i els contractes de la Comunitat Autònoma, que inclou, a més de l’anàlisi de l’activitat subvencionadora i la contractació, la dels encàrrecs de gestió. Tot i que la iniciativa del procediment de fiscalització i l’impuls dels procediments corresponen a la Sindicatura de Comptes —d’acord amb el que estableixen els articles 10.1 de la Llei 4/2004, de 2 d’abril i 17.1 del seu Reglament—, l’article 6 de l’esmentada Llei 4/2004 determina que la Sindicatura ha de coordinar la seva activitat amb la del Tribunal de Comptes, a fi de garantir més eficàcia i economia de la gestió i evitar la duplicitat en les actuacions fiscalitzadores.

Així, a la reunió de la Comissió de Coordinació de Comunitats Autònomes del Tribunal de Comptes i els OCEX, de febrer de 2014, s’acordà de dur a terme durant l’any 2015 una fiscalització coordinada sobre els encàrrecs de gestió entre els diferents òrgans de control de cada una de les comunitats i ciutats autònomes que en disposen, que s’havia de reflectir en un informe individual de cada una, i, a més, en un informe global del Tribunal de Comptes, que recolliria els resultats obtinguts pels diferents OCEX, així com els dels treballs fets pel mateix  Tribunal.

Posteriorment, s’acordà que l’objecte de la fiscalització serien els encàrrecs de gestió prevists en els articles 4.1.n) i 24.6 del text refós de la Llei de contractes del sector públic (d’ara en endavant, TRLCSP), atès que dels treballs desenvolupats pels diferents òrgans de control es desprèn la importància que adquireix l’ús d’aquesta modalitat.

És per això que el Programa d’actuacions de la Sindicatura per a l’any 2015 —aprovat pel Consell de dia 18 de desembre de 2014 i modificat dia 17 d’abril de 2015— estableix elaborar aquest informe de fiscalització.

2. MARC NORMATIU

En el marc de les normes i els principis generals que dicten la Constitució espanyola de 27 de desembre de 1978 i la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, per la qual s’aprova l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, la Comunitat Autònoma està subjecta directament a allò que disposen el Decret legislatiu 1/2005, de 24 de juny, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de finances de la CAIB, les lleis de pressuposts generals de l’Estat i de la Comunitat Autònoma vigents, la normativa específica, estatal i autonòmica, aplicable als encàrrecs de gestió, i els decrets i les ordres de desplegament que li resultin aplicables.

La normativa bàsica aplicable en matèria d’encàrrecs de gestió és la següent: Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú; Llei 11/1998, de 24 de abril, general de telecomunicacions; Reial decret 1098/2001, de 12 d’octubre, pel qual s’aprova el Reglament general de la Llei de contractes de les administracions públiques (RGLCAP); Llei 32/2003, de 3 de novembre, general de telecomunicacions (derogada per la Llei 9/2014, de 9 de maig, general de telecomunicacions); Reial decret 1072/2010, de 20 d’agost, de desplegament del règim jurídic de TRAGSA; Reial decret legislatiu 3/2011, de 14 de novembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de contractes del sector públic (TRLCSP); Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern; Decret legislatiu 1/2005, de 24 de juny, pel qual s’aprova el text de refós de la Llei de finances de la CAIB; Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears; Llei 15/2012, de 27 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma per a l’any 2013; Decret 147/2000, de 10 de novembre, sobre contractació de la CAIB; Decret 75/2004, de 27 d’agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la CAIB, i Decret 126/2010, de 23 de desembre, pel qual es regula la Comissió Superior de Sistemes d’Informació en Tecnologia i Comunicacions.

3. ÀMBIT SUBJECTIU, OBJECTIU I TEMPORAL

A. ÀMBIT SUBJECTIU

L’àmbit subjectiu de la fiscalització s’estén als encàrrecs de gestió formalitzats durant l’exercici 2013 per les seccions pressupostàries de l’Administració general de la CAIB, els seus organismes autònoms, l’IBSALUT i l’ATIB.

B. ÀMBIT OBJECTIU I TEMPORAL

L’àmbit objectiu de la fiscalització, el constitueixen els encàrrecs de gestió que l’Administració de la CAIB ha comunicat a l’SCIB, incloses les pròrrogues i les seves modificacions, formalitzats durant l’exercici 2013, sense perjudici que s’hi hagin pogut incloure altres encàrrecs que s’han executat dins aquest any, tot i que la seva formalització s’hagi produït en exercicis anteriors.

Als efectes d’aquesta fiscalització, constitueixen l’àmbit objectiu, exclusivament, els encàrrecs de gestió la realització dels quals està inclosa en els supòsits continguts en els articles 4.1.n) i 24.6 del TRLCSP.

4. OBJECTIUS GENERALS I ABAST DE LA FISCALITZACIÓ

A. OBJECTIUS GENERALS

Els objectius generals d’aquest Informe de fiscalització, recollits a les Directius tècniques de fiscalització sobre la utilització dels encàrrecs de gestió en el sector públic autonòmic durant l’exercici 2013, són els següents: verificar el compliment de les normes i els procediments que resultin aplicables, amb relació a la formalització, la tramitació, l’execució i la despesa dels encàrrecs examinats; comprovar si el règim econòmic de l’encàrrec s’ajusta a la legalitat vigent; analitzar els sistemes prevists per controlar l’execució, la implementació i el desenvolupament de l’encàrrec; verificar la justificació adequada de l’execució, i la recepció i la liquidació de l’objecte de l’encàrrec, i, finalment, constatar que l’encàrrec no inclou irregularment la realització de funcions públiques.

B. ABAST DE LA FISCALITZACIÓ

Si ens atenim a l’àmbit subjectiu, objectiu i temporal d’aquest Informe, la fiscalització dels encàrrecs de gestió seleccionats comprèn les fases de preparació, adjudicació i perfecció, així com l’execució, la modificació i l’extinció dels encàrrecs.

Així, a partir de la informació retuda, el treball que ha fet l’SCIB ha estat el següent:

Comprovacions generals sobre la justificació de la necessitat de l’encàrrec per a les finalitats del servei públic; sobre la fase de preparació dels encàrrecs: planificació de l’activitat desenvolupada per les entitats que realitzen l’encàrrec, compliment de la normativa aplicable als mitjans propis i verificació del compliment dels requisits necessaris per ésser considerat mitjà propi; sobre l’execució i la despesa dels encàrrecs: revisió de la documentació justificativa i verificació del caràcter temporal de l’encàrrec, entre d’altres, i sobre els encàrrecs concrets, segons que siguin una obra o un servei.

Comprovacions específiques, per a cada un dels expedients seleccionats, sobre les actuacions prèvies a l’aprovació de l’encàrrec: ordre d’inici, certificat d’existència i retenció de crèdit, informe de fiscalització prèvia de la despesa, informe de l’assessoria jurídica sobre la legalitat de l’encàrrec, anàlisi de les condicions en què es du a terme l’encàrrec (revisió de tarifes, contingut, terminis, clàusules de comú acord i plecs de condicions...); sobre la formalització de l’encàrrec i la notificació a l’ens instrumental; sobre l’execució: comprovació de la constitució dels òrgans de control en els terminis establerts en l’encàrrec i freqüència de les convocatòries; sobre la justificació de l’execució, la recepció i la liquidació de l’encàrrec en els terminis prevists, els pagaments realitzats i la documentació acreditativa, i sobre la comprovació que l’encàrrec no inclou, irregularment, la realització de funcions públiques (potestats administratives).

5. ENCÀRRECS COMUNICATS A L’SCIB

L’import global dels encàrrecs de gestió que han estat comunicats a l’SCIB, a l’efecte d’aquest Informe de fiscalització, és de 18.472 milers d’euros, i es pot classificar de la manera següent: encàrrecs formalitzats, 38, per un import de 17.571 milers d’euros; pròrrogues d’encàrrecs, 4, per un import de 305 milers d’euros, i encàrrecs modificats, 4, per un import de 596 milers d’euros.

6. METODOLOGIA I CRITERIS DE SELECCIÓ DE LA MOSTRA

La fiscalització s’ha duit a terme de conformitat amb els principis i les normes d’auditoria del sector públic, i, supletòriament, de conformitat amb les Normes d’auditoria de la Intervenció General de l’Administració de l’Estat (IGAE) i les Normes tècniques d’auditoria de l’Institut de Comptabilitat i Auditoria de Comptes (ICAC). A més, s’han tingut en compte les Normes de fiscalització del Tribunal de Comptes, en els termes en què es varen aprovar al Ple de dia 23 de desembre de 2013.

Amb la finalitat de garantir la representativitat de la mostra d’expedients per fiscalitzar, i ateses les diferències significatives entre els ens que conformen el sector públic autonòmic, per seleccionar la mostra s’han pres en consideració criteris d’importància quantitativa, com l’import formalitzat més gran l’any 2013, així com criteris qualitatius relatius a les especialitats de tramitació. La mostra dels expedients fiscalitzats per la Sindicatura de Comptes representa el 76,38 % del total d’expedients d’encàrrecs de gestió que han estat informats.

Atesos la mostra seleccionada i el pes relatiu dels expedients d’encàrrecs de gestió de l’Administració general de la CAIB i de l’IBSALUT (un 49 % del total, en ambdós casos), s’ha estimat oportú exposar els resultats de la fiscalització de forma separada i distingir entre aquests dos grans blocs.

7. INFORMACIÓ TRAMESA I LIMITACIONS

Aquest Informe de fiscalització se circumscriu als encàrrecs de gestió que han tramès a l’SCIB la Intervenció General de la CAIB i els centres gestors inclosos en el seu àmbit subjectiu.

8. TRÀMIT D’AL·LEGACIONS

El resultat de les actuacions practicades es va comunicar a la presidenta de la Comunitat Autònoma, i també a la persona que va exercir aquest càrrec durant una part del període fiscalitzat, perquè poguessin formular-hi les al·legacions i presentar els documents i els justificants que considerassin adients, de conformitat amb el que estableix l’article 30 del Reglament de règim interior de I’SCIB.

Dia 18 d’abril de 2016, es varen rebre les al·legacions formulades per la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i formen part d’aquest Informe.

Les al·legacions han estat analitzades i avaluades, i s’ha suprimit o modificat el text de l’Informe quan la Sindicatura n’ha acceptat el contingut. Quan no s’ha alterat l’Informe ni emès una opinió sobre el contingut de les al·legacions, és que aquestes o són explicacions que confirmen les valoracions i els fets exposats, o no s’han justificat de forma adequada les afirmacions o els criteris mantinguts en l’al·legació, o es tracta de supòsits en què es manifesta la voluntat d’esmenar la deficiència en el futur.

II. ENCÀRRECS DE GESTIÓ

1. ADMINISTRACIÓ GENERAL

A. CONSIDERACIONS GENERALS

L’import dels encàrrecs de gestió de l’Administració general de la CAIB l’any 2013 suposa un total de 9.066 milers d’euros.

Distingint per concepte i per objecte, i desglossant per seccions pressupostàries, la informació sobre els encàrrecs de gestió retuda a l’SCIB és la següent:

CAIB 2013. ENCÀRRECS DE GESTIÓ PER CONCEPTE (EN MILERS D’EUROS)

CLASSIFICACIÓ ORGÀNICA

Encàrrecs de gestió

Modificats

Pròrrogues

TOTAL

Nre.

Imp.

Nre.

Imp.

Nre.

Imp.

Nre.

Imp.

11

Presidència

2

115

-

-

4

305

6

421

12

Turisme i Esports

-

-

1

3

-

-

1

3

13

Educació, Cultura i Universitats

4

1.556

-

-

-

-

4

1.556

14

Vicepresidència Econòmica, de Prom. Empr. i d’Ocup.

8

4.416

1

457

-

-

9

4.873

15

Agricultura, Medi Ambient i Territori

12

1.073

-

-

-

-

12

1.073

16

Administracions Públiques

3

279

1

31

-

-

4

310

18

Salut, Família i Benestar Social

3

560

-

-

-

-

3

560

76

Servei d’Ocupació de les IB

1

269

-

-

-

-

1

269

TOTAL

33

8.269

3

491

4

305

40

9.065

CAIB 2013. ENCÀRRECS DE GESTIÓ PER OBJECTE (EN MILERS D’EUROS)

CLASSIFICACIÓ ORGÀNICA

Obres

Serveis

TOTAL

Nre.

Imp.

Nre.

Imp.

Nre.

Imp.

11

Presidència

-

-

6

421

6

421

12

Turisme i Esports

-

-

1

3

1

3

13

Educació, Cultura i Universitats

-

-

4

1.556

4

1.556

14

Vicepresidència Econòmica, de Prom. Empr. i d’Ocup.

-

-

9

4.874

9

4.874

15

Agricultura, Medi Ambient i Territori

1

205

11

867

12

1.073

16

Administracions Públiques

-

-

4

310

4

310

18

Salut, Família i Benestar Social

-

-

3

560

3

560

76

Servei d’Ocupació de les IB

-

-

1

269

1

269

TOTAL

1

205

39

8.860

40

9.065

Les seccions pressupostàries dels quadres anteriors estan ordenades segons la classificació orgànica del sector públic autonòmic que estableix la Llei de pressuposts generals de la CAIB per a l’exercici 2013.

 

B. EXPEDIENTS EXAMINATS

Els expedients examinats, així com les deficiències detectades i la seva codificació, són els que s’exposen a continuació:

NÚM. EXP.

CENTRE GESTOR

IMPORT(EN MILERS D’EUROS)

ENTITAT

EXPEDIENT

DEFICIÈNCIES

1

Vicepresidència Econòmica, de Prom. Empr. i d’Ocup.

1.866

FUNDACIÓ BALEAR D’INNOVACIÓ I TECNOLOGIA

ENCÀRREC GESTIÓ FUNDACIÓ BIT PER AL SUPORT FUNCIONAL A LA DGIDT (6222/2013)

1, 3, 4 i 8

2

Vicepresidència Econòmica, de Prom. Empr. i d’Ocup.

1.200

MULTIMÈDIA ILLES BALEARS

ANTICIPAT SERVEI PER A LES ACTIVITATS REFERENTS A L’EXTENSIÓ TDT 2013 (5363/2012)

2 i 8

3

Vicepresidència Econòmica, de Prom. Empr. i d’Ocup.

768

MULTIMÈDIA ILLES BALEARS

EXTENSIÓ DE LA TDT (6557/2013)

 2, 3, 5 i 8

4

Vicepresidència Econòmica, de Prom. Empr. i d’Ocup.

457

MULTIMÈDIA DE LES ILLES BALEARS, SA

ENC.MIBSA SERVEI PER A LES ACTIVITATS REFERENTS A EXTENSIÓ DE LA TDT ANY 2013 (3555/2013)

8

5

Agricultura, Medi Ambient i Territori

350

TECNOLOGÍAS Y SERVICIOS AGRARIOS SA (TRAGSATEC)

SERVEI SUPERVISIÓ MEDIAMBIENTAL I TÈCNICA DE LES CONCESSIONS DE CARRETERES (6679/2012)

1, 2, 3, 4, 5 i 7

6

Agricultura, Medi Ambient i Territori

206

EMPRESA DE TRANSFORMACIÓ AGRÀRIA (TRAGSA)

OBRA MILLORA DRENATGE DE LA RONDA SUD DE CIUTADELLA (3263/2013)

1, 2, 4, 5 i 8

7

Presidència

117

MULTIMÈDIA ILLES BALEARS

ANTICIPAT DE DESPESA PRÒRROGA DE L’ENCÀRREC A MIBSA PER SECRETARIA DE PROTOCOL ANY 2013 5286/2012

2, 5 i 8

8

Salut, Família i Benestar Social

91

FUNDACIÓ INVESTIGACIÓ SANITÀRIA

GESTIÓ INTEGRAL PROJECTES DE SALUT (2635/2013)

1 i 4

9

Agricultura, Medi Ambient i Territori

33

SERVEIS D’INFORMACIÓ TERRITORIAL (SITIBSA)

SERVEI D’ACTUALITZACIÓ DADES DEL MUIB (1548/2013)

1 i 5

TOTAL

5.088

CAIB 2013. CODI I DESCRIPCIÓ DE DEFICIÈNCIES

Codi

Denominació

Codi

Denominació

1

En els aspectes generals

5

En la selecció i la idoneïtat de l’ens instrumental per dur a terme l’objecte de l’encàrrec

2

En la justificació de la necessitat per dur a terme l’objecte de l’encàrrec

6

En la publicitat dels encàrrecs

3

En la forma de tramitació i el procediment

7

En la formalització de l’encàrrec

4

En el preu de l’encàrrec

8

En l’execució de l’encàrrec

2. IBSALUT

A. CONSIDERACIONS GENERALS

L’import dels encàrrecs de gestió de l’IBSALUT de l’any 2013 suposa un total de 9.066 milers d’euros.

Distingint per concepte i per objecte, i desglossant per centres gestors de l’IBSALUT, la informació sobre els encàrrecs de gestió retuda a l’SCIB és la següent:

IBSALUT 2013. ENCÀRRECS DE GESTIÓ PER CONCEPTE (EN MILERS D’EUROS)

CLASSIFICACIÓ ORGÀNICA

Encàrrecs de gestió

Modificacions

Pròrrogues

TOTAL

Nre.

Imp.

Nre.

Imp.

Nre.

Imp.

Nre.

Imp.

60

Serveis Centrals

3

9.066

-

-

-

-

3

9.066

TOTAL

3

9.066

-

-

-

-

3

9.066

 

IBSALUT 2013. ENCÀRRECS DE GESTIÓ PER OBJECTE (EN MILERS D’EUROS)

CLASSIFICACIÓ ORGÀNICA

Obres

Serveis

TOTAL

Nre.

Imp.

Nre.

Imp.

Nre.

Imp.

60

Serveis Centrals

-

-

3

9.066

3

9.066

TOTAL

-

-

3

9.066

3

9.066

B. EXPEDIENTS EXAMINATS

Els expedients examinats, així com les deficiències detectades i la seva codificació, són els que s’exposen a continuació:

NÚM. EXP.

CENTRE GESTOR

IMPORT (EN MILERS D’EUROS)

ENTITAT

EXPEDIENT

DEFICIÈNCIES

1

60

6.586

FUNDACIÓ BANC DE SANG I TEIXITS DE LES ILLES BALEARS

DISTRIBUCIÓ DE SANG, MENODERIVATS, LLET MATERNA I TEIXITS ALS CENTRES DE L’IBSALUT

3, 5 i 8

2

60

2.436

FUNDACIÓ BALEAR D’INNOVACIÓ I TECNOLOGIA

ADQUISICIÓ DEL SERVEI CENTRALITZAT D’ATENCIÓ DE PRIMER NIVELL A USUARIS DE L’IBSALUT

2, 3, 4, 5 i 8

TOTAL

9.022

ibsalut 2013. CODI I DESCRIPCIÓ DE DEFICIÈNCIES

Codi

Denominació

Codi

Denominació

1

En els aspectes generals

5

En la selecció i la idoneïtat de l’ens instrumental per dur a terme l’objecte de l’encàrrec

2

En la justificació de la necessitat per dur a terme l’objecte de l’encàrrec

6

En la publicitat dels encàrrecs

3

En la forma de tramitació i el procediment

7

En la formalització de l’encàrrec

4

En el preu de l’encàrrec

8

En l’execució de l’encàrrec

III. CONCLUSIONS I RECOMANACIONS

1. CONCLUSIONS

En aquest Informe de fiscalització sobre la utilització dels encàrrecs de gestió en el sector públic autonòmic durant l’exercici 2013 es recullen determinades observacions que es considera necessari assenyalar i que es resumeixen en les conclusions següents:

Des del punt de vista pressupostari, alguns dels encàrrecs analitzats que s’han imputat a crèdits del capítol VI «Inversions reals» es destinen a cobrir insuficiències de plantilla i, per tant, s’haurien d’imputar a despesa corrent.

En els informes de l’òrgan que du a terme l’encàrrec, la justificació del recurs a aquesta figura es fonamenta, principalment, en la manca de mitjans per desenvolupar les activitats objecte de l’encàrrec, celeritat en la formalització i flexibilitat en l’execució o en més idoneïtat del mitjà propi si executa els treballs per l’experiència o l’especialització. Tot i això, aquestes causes no poden justificar per si mateixes el fet de recórrer a l’encàrrec, i més quan s’ha constatat que els mitjans propis fan ús del recurs a la subcontractació perquè no disposen dels mitjans necessaris per executar l’encàrrec. A més, aquesta justificació ha estat, amb caràcter general, un enunciat formal, purament declaratiu de circumstàncies o situacions que en els expedients no han estat suficientment acreditades.

La raó de ser de l’encàrrec de gestió consisteix a poder respondre eficaçment a necessitats puntuals d’acord amb criteris relacionats amb l’especificitat, la complexitat i el caràcter tècnic de les prestacions que s’han de dur a terme. Tot i així, en alguns casos, l’encàrrec gestió ha estat utilitzat per suplir altres necessitats reiterades en el temps.

Manca norma sobre els requisits mínims que haurien de complir els encàrrecs, i també sobre l’oportunitat de fer un encàrrec a un ens o un altre segons les funcions, quan hi ha altres ens amb unes funcions més adequades a l’objecte de l’encàrrec.

Amb independència que als expedients fiscalitzats constin o no els informes tècnics i jurídics preceptius que avalin l’ús d’aquest figura, no apareix en la documentació examinada estudis dels òrgans i de les entitats fiscalitzats que acreditin els avantatges de recórrer a l’encàrrec enfront dels procediments de licitació pública o a altres formes de gestió.

No consten en els expedients fiscalitzats anàlisis específiques de l’òrgan que fa l’encàrrec sobre si els preus obtinguts mitjançant l’aplicació de les tarifes resulten inferiors al valor de mercat, a fi de verificar que el recurs a aquesta figura constitueix una solució econòmicament avantatjosa respecte de la licitació pública.

L’objecte social d’alguns mitjans propis fiscalitzats és massa ampli, fet que propicia que hagin estat utilitzats com a «mitjà per a tot». La falta de mitjans per donar cobertura a un objecte social tan ampli determina, al seu torn, que els mitjans propis hagin de contractar amb tercers la pràctica totalitat o la part més gran de l’execució de l’encàrrec.

Amb caràcter general, els òrgans que duen a terme l’encàrrec no han establert en els documents de formalització previsions específiques suficients en matèria de subcontractació ni han duit a terme controls que permetin conèixer el grau i l’abast de la subcontractació efectivament feta. Aquesta absència de límits generals a la subcontractació i els controls sobre aquesta són factors decisius que determinen que el mitjà propi sigui, en ocasions, un intermediari de l’administració matriu, sense aplicar la normativa reguladora de la contractació pública amb la mateixa extensió i el rigor que el previst per a les administracions públiques.

Els encàrrecs a TRAGSA i TRAGSATEC són molt forçats, atès que, si bé la CAIB hi té una participació simbòlica, no es compleixen els requisits d’«exercir un control anàleg al que du a terme sobre els propis serveis».

2. RECOMANACIONS

Evitar de recórrer als encàrrecs a mitjans propis per suplir manques estructurals de personal.

Defugir d’utilitzar l’encàrrec de gestió per suplir altres necessitats de caràcter públic administratiu reiterades en el temps.

Determinar els treballs objecte dels encàrrecs per assegurar-ne l’adequació a les finalitats que justifiquen l’encàrrec i per fixar amb precisió la retribució mitjançant l’aplicació de tarifes.

Regular la figura dels encàrrecs a mitjans propis i determinar-ne els requisits i els aspectes necessaris per recórrer a aquesta figura, així com el seu règim econòmic, els procediments aplicables per tramitar-los i per fer-ne un seguiment i un control adequats.

Seleccionar adequadament l’ens instrumental per assegurar que el seu objecte social comprèn les activitats que són objecte d’encàrrec.

Establir de forma expressa un límit general a la subcontractació.

Incorporar als plecs que regeixen l’execució dels encàrrecs els mitjans necessaris per assegurar que, durant la seva execució, els treballs encarregats són objecte d’un seguiment i d’un control adequats i efectius.

Aplicar les recomanacions de l’Informe 3/2011, de 30 de setembre, de la Junta Consultiva de Contractació de la CAIB, amb relació al contingut mínim dels informes jurídics que acompanyen els expedients dels encàrrecs de gestió.