Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT DE CAMPOS

Núm. 512
Modificació Reglament Règim Intern del Centre d'Estades Diürnes

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Una vegada finalitzat el termini d’exposició pública sense que s’hagin presentat al·legacions, ha resultat aprovada definitivament la modificació del Reglament de règim intern del Centre d’estades diürnes de l’Ajuntament de Campos.

Es publica el text íntegre del mateix, per a la seva entrada en vigor i aplicació, en compliment del previst a l’article 103, de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local, que és el següent:

 “REGLAMENT DE RÈGIM INTERN DEL CENTRE D’ESTADES DIÜRNES DE L’AJUNTAMENT DE CAMPOS (Aprovat pel Ple 24112016)

CAPÍTOL I

OBJECTE I ORDENACIÓ DEL SERVEI

Article 1r.

El servei que es presta al Centre d’Estades Diürnes (SED) de l’Ajuntament de Campos és un servei socio-sanitari de suport familiar que ofereix, durant el dia, atenció individualitzada en els aspectes higiènics, terapèutics, psicològics i socioculturals a les persones majors afectades per alguna discapacitat física, psíquica o social, facilitant la permanència en el seu entorn habitual.

Article 2n.

La gestió del servei es podrà prestar mitjançant qualsevol de les formes previstes a la Llei de bases de règim local, Llei de contractes de les administracions públiques i Reglament de serveis; una gestió indirecte implicarà, per la naturalesa del servei, que el concessionari sigui una entitat sense ànim de lucre.

Article 3r.

El servei dependrà del regidor-delegat responsable de la gestió de  l’àrea de serveis socials de l’Ajuntament de Campos, o en el seu defecte del batle, i desenvoluparà les funcions següents:

- Mantindrà la relació, si n’és el cas, amb l’entitat que gestioni el Centre, i farà un seguiment del funcionament del servei;

- Elaborarà un pressupost anual del Centre, en base al qual proposarà, si s’escau, la modificació de la quota de la taxa del servei.

Es formarà una Comissió de seguiment del Centre d’estades diürnes,  formada per :  El/la regidor/a delegat/da de serveis socials, la direcció del centre i el/la treballador/a social de l’Ajuntament de Campos. A la comissió, de manera extraordinària, hi poden intervenir el/la infermer/a i el/la TS de la Residència i Centre de Dia.

CAPÍTOL II

ADMISSIONS I BAIXES

Article 4t.

Admissió de l’usuari.

1. En l’admissió al Centre d’un nou usuari s’observaran les regles següents:

Els interessats en accedir al Centre hauran de presentar una sol·licitud als Serveis Socials de l’Ajuntament, o al propi Centre, havent d’emplenar un model d’imprès que serà elaborat pels propis Serveis Socials. Han de sol·licitar, en el cas de que no ho hagin fet ja, la valoració de dependència per saber quin és el grau de dependència que li pertoca.

Les condicions per a accedir al servei són les següents:

a) no patir malaltia infecto-contagiosa, ni necessitat d’atenció especialitzada permanent dels professionals del Centre;

b) arribar a una puntuació suficient en el barem que valora la situació de necessitat;

c) els Serveis Socials podran acordar l’ingrés de persones que no reuneixin els requisits, però que sigui estrictament necessari el seu ingrés, per causa justificada;

d) en casos extraordinaris i urgents, justificats per la situació familiar, malaltia o d’altres, es podrà fer ús del servei d’acord amb la capacitat del Centre en aquell moment, i en funció d’un pla d’atenció individualitzat prèviament establert i acordat amb la família;

e) l’interessat haurà d’aportar un informe mèdic del seu estat físic i psíquic, emès dins dels 3 darrers mesos; aquest informe indicarà les dades personals, malalties actives, al·lèrgies i contraindicacions, medicació prescrita, règim dietètic, atenció sanitària o d’infermeria que necessiti i valoració de la disminució, quan sigui procedent; el Centre es reserva el dret a no admetre persones amb antecedents psiquiàtrics, malalties contagioses i persones que requereixin atenció mèdica continuada;

f) L’edat mínima per a adquirir la condició d’usuari s’estableix als 65 anys; com excepció podran ser admeses persones menors de 65 anys (a partir de 55 anys o més) quan l’informe mèdic i social manifesti que la situació socio-sanitària d’aquestes persones permeti autoritzar el seu ingrés al centre i no existeixi altre recurs més adequat per atendre’ls.

g) tindran preferència les persones empadronades a Campos, però en el cas de que hi hagi places disponibles es podran admetre residents d’altres pobles.

2. Reserva de plaça. Per a ingressar al Centre és necessari fer una reserva de plaça.

En el cas que hi hagi una plaça lliure, no serà necessària la reserva, i el contracte de prestació assistencial podrà ser atorgat directament per tal de fer un ingrés immediat.

3. Atorgament  i documentació del contracte. El contracte de prestació de serveis assistencials en el Centre de dia serà atorgat degudament firmat per un representant del Centre (que podrà ser el batle, regidor-delegat de serveis socials o director del Centre) i pel futur usuari o, si s’escau, el seu tutor legal, en el cas  que el primer no pugui fer-ho per ell mateix, i a tal efecte s’aportaran les dades identificaves necessàries:

- Fotocòpia del DNI;

- Fotocòpia de la cartilla de la Seguretat Social, o document sanitari similar;

- Dades identificatives del familiar, persona responsable o representant.

- Fotocòpia de  la llibreta amb el número de compte on es domiciliarà la quota mensual.

Amb la firma del contracte, el futur usuari, o la persona legalment responsable en el seu nom, manifesta la seva voluntat d’ingressar en el Centre i des d’aquest moment adquireix la condició d’usuari.

Article 5è.

Pèrdua de la condició d’usuari.

1. Si l’usuari volgués causar baixa voluntària en el Centre haurà de comunicar la seva intenció d’abandonar el centre a la direcció de l’establiment amb una antelació mínima de 15 dies; en cas contrari, es podrà cobrar fins un màxim de 15 dies addicionals del preu de l’estada, com a compensació.

2. Si l’usuari abandona l’establiment sense haver notificat la seva baixa voluntària o sense causa justificada, no causarà baixa sinó que es considerarà una simple absència.

3. Si l’usuari causa baixa per qualque motiu aliè a la seva voluntat o la de la persona responsable es practicarà la liquidació atenent als dies reals d’estada de l’usuari al centre abans de la baixa efectiva.

Es pot perdre la condició d’usuari :

o per renúncia voluntària que s’expressarà per escrit de forma expressa i inequívoca.

o per defunció.

o per produir-se un impediment insalvable que alteri la normal convivència del centre, i es produeixi com a conseqüència d’un expedient motivat i resolt amb les garanties procedimentals pertinents.

o Per variació de les condicions personals físiques i/o psíquiques que impossibiliti continuar amb la majoria d’activitats programades al centre. Aquestes circumstàncies s’hauran d’acreditar mitjançant el corresponent informe mèdic.

o Per qualsevol altra circumstància que reculli el reglament de règim intern del centre sempre que estigui ben documentada i acreditada i es produeixi com a conseqüència d’una resolució recaiguda en un expedient motivat i resolt amb les garanties procedimentals pertinents.

4. Els usuaris poden demanar baixa del centre per un mes prorrogable a un mes més, mantenint la reserva de la seva plaça. Aquesta reserva es farà prèvia petició de l’usuari, i serà valorada per la Comissió de seguiment del Centre d’estades diürnes. La Comissió valorarà  si en la reserva de plaça hi ha d’haver pagament de la taxa corresponent.

CAPÍTOL III

RÈGIM ECONÒMIC I PRESTACIONS

Article 6è.

El preu a abonar per l’usuari serà el que disposi l’ ordenança fiscal corresponent; el preu s’actualitzarà dia 1 de gener de cada any, amb la mateixa variació que experimenti l’índex de preus al consum que indiqui l’INE o organisme que el substitueixi. L'incompliment del pagament de les quotes corresponents podrà donar lloc a la resolució del contracte de prestació assistencial, que serà comunicat pel Centre a l'usuari i al seu representant legal o a la persona responsable, amb la obligació de traslladar l’usuari al seu domicili o al de la persona responsable. Les despeses que originin les eventuals devolucions bancàries seran a càrrec de l’usuari i estaran incloses amb aquest concepte en el mateix rebut, que es girarà de nou.

Article 7è.

Les competències del/ de la director/a seran: l’organització dels serveis del centre de dia, el control i la fiscalització de les seves activitats.  Les seves funcions són: Representar el Centre i l’Ajuntament. Aplicar la normativa vigent aprovada per l’Ajuntament. Impulsar, organitzar i coordinar les tasques per tal d’aconseguir les finalitats del centre. Exercir el comandament del personal del centre. Vetllar per la bona convivència del centre. Informar a l’Ajuntament de les necessitats del centre i de tot allò que sigui de la seva competència com a organitzador del centre.

1. En el preu estan incloses les prestacions següents:

- activitats de rehabilitació, estimulació i entreteniment; dependrà en cada cas del perfil de l’usuari, i tenint en compte que no tots els usuaris tendran els mateixos objectius de recuperació; aquest servei el prestaran a temps parcial les figures professionals de fisioteràpia i/o teràpia ocupacional segons el perfil dels usuaris i els programes que es realitzin. La ràtio de personal d’atenció directa serà de 2 treballadors amb un perfil adequat  per a cada 10 usuaris. Aquestes activitats es realitzaran entre les 09:00 i les 13:00, i es complementaran amb activitats d’horabaixa, entre les 15:00 i les 18:00;

Els perfils professionals, que s’ajusten a la normativa vigent, segons l’article 17.6 del Decret 86/2010, de 25 de juny, modificat pel Decret 54/2013, son els següents:

Els cuidadors i les cuidadores, els gerocultors i les gerocultores i les categories professionals anàlogues, el personal d'ajuda a domicili i el d'assistència personal, han d'acreditar una de les següents qualificacions professionals:

a) La qualificació professional d'atenció sociosanitària a persones dependents en institucions socials, creada pel Reial decret 1368/2007, de 19 d'octubre, pel qual es complementa el Catàleg Nacional de Qualificacions Professionals, mitjançant una de les següents titulacions o certificats de professionalitat:

- La titulació de tècnic en atenció a persones en situació de dependència que estableix el Reial Decret 1593/2011, de 4 de novembre.

- El títol de tècnic en cures auxiliars d'infermeria que estableix el Reial Decret 546/1995, de 7 d'abril, pel qual s'estableix el currículum del cicle formatiu de grau mitjà corresponent a aquesta titulació.

- El títol de tècnic en atenció sociosanitària que estableix el Reial Decret 496/2003, de 2 de maig, pel qual s'estableixen aquest títol i els corresponents ensenyaments comuns.

- El certificat de professionalitat d'atenció sociosanitària a persones dependents en institucions socials, regulat pel Reial Decret 1379/2008, d'1 d'agost, pel qual s'estableixen dos certificats de professionalitat de la família professional Serveis socioculturals ia la comunitat que s'inclouen en el Repertori nacional de certificats de professionalitat.

b) La qualificació professional d'atenció sociosanitària a persones en el domicili, creada pel Reial decret 295/2004, de 20 de febrer, pel qual s'estableixen determinades qualificacions professionals que s'inclouen en el Catàleg Nacional de Qualificacions Professionals, mitjançant una de les següents titulacions o certificats de professionalitat:

- Qualsevol de les titulacions que s'estableixen en els tres primers punts de la lletra a de l'apartat 6 d'aquest article.

- El certificat de professionalitat d'atenció sociosanitària en el domicili regulat pel Reial Decret 1379/2008, d'1 d'agost.

En cas de necessitat, degudament justificada i previ informe dels Serveis Socials, es podran admetre usuaris per 15 dies o només alguns dies del mes. En aquest cas s’abonarà la part proporcional de la taxa que correspongui.

-En el cas d’ingrés hospitalari, no es cobraran els dies per aquest ingrés, previ presentació d’informe de l’hospital on especifiqui els dies d’ingrés hospitalari.

- als actuals usuaris del centre que no han concertat plaça, per tant són usuaris de l’ajuntament, es mantindrà la seva taxa actual, però en el cas de que rebin ajudes econòmiques per cures al domicili, derivades del grau de dependència, entenent que una tercera part del dia la passen en el centre i no al seu domicili, un 30% d’aquesta ajuda econòmica mensual per dependència complementarà la taxa actual i serà abonada com a taxa mensual com a usuari del Centre d’estades diürnes.

- higiene personal; aquest servei es prestarà per part dels auxiliars de clínica, però només si és estrictament necessari; en el cas d’usuaris del servei d’ajuda a domicili es combinarà l’entrada diària al centre amb aquest servei; els usuaris han d’assistir al centre amb aquest servei ja cobert;

- control de la medicació de cadascun dels usuaris; s’exercirà per un DUI;

- menjador; tots els usuaris podran beneficiar-se d’aquest servei, entre les 13:00 i les 14:00, i es complementarà amb tasques necessàries després de dinar (com anar al bany, rentar-se les mans, ...) i amb un temps pel descans;

- servei de preparació; els professionals, a les 18:00 començaran a preparar els usuaris per tal que els familiars passin a cercar-los a les 19:00;

- el servei es prestarà de dilluns a divendres, de 8.00 h a 19.00 h, excepte festius.

- l’horari de visites serrà de les 10 h a les 12:30 h i de la 16 h a les 19 h

- no es presten serveis complementaris.

2. Tot això no impedeix, en cap manera, que l’usuari mantengui l’obligatòria relació amb el metge de capçalera que li correspongui, els diagnòstics i prescripcions del qual seran rigorosament complertes.

El control, administració seguiment i conservació dels medicaments prescrits pel metge que hagi atès a l’usuari serà competència i responsabilitat exclusiva del personal qualificat del Centre.

3. Quan l’usuari sofreixi un procés que, per la seva patologia i d’acord amb el responsable sanitari del Centre, necessiti un tractament o atenció especial, no assumible pel centre, serà traslladat a un centre sanitari per a dur a terme el tractament necessari. Les despeses del trasllat seran a càrrec de l’usuari. Una vegada normalitzada la situació, l’usuari podrà tornar al Centre.

4. Tot i el control de la medicació, l’atenció o medicació especialitzada que superi la cobertura per la Seguretat Social, per la mutualitat de l’usuari o pels serveis sanitaris propis del centre serà considerada com un servei complementari, i , per tant, les despeses econòmiques que s’originin per aquest concepte hauran de ser satisfetes pel propi usuari, o per la persona responsable del mateix.

CAPÍTOL IV

DRETS I DEURES DE L’USUARI

Article 8è.

Les persones destinatàries dels serveis socials tenen els drets següents :

- a ser tractat per part de tot el personal de l'establiment amb la major consideració;

- a ser atesos per personal especialitzat, d’acord amb les prestacions que consten en aquest reglament;

- a fer ús dels serveis establerts en aquest reglament i gaudir de la infraestructura i instal·lacions del Centre;

- a la reserva de plaça en cas d’absència voluntària, sempre que l’equip així ho consideri, i s’hagi comunicat la intenció i la durada aproximada de l’absència amb un mínim de 48 hores d’antelació;

- a la reserva de plaça en els casos d’absència forçosa (necessitat d’atenció especialitzada, ingressos hospitalaris, etc.), prèvia valoració de la possibilitat de reincorporació al Centre.

- a mantenir la privacitat, mitjançant el secret professional de totes aquelles dades personals que constin al seu expedient o historial;

- dret a suggerir i a fer reclamacions.

A mes, segons l’article 7 de la Llei 4/2009, de 11 de juny, de Serveis Socials, gaudiran dels següents drets:

a) Dret a accedir al sistema de serveis socials en condicions d’igualtat sense discriminació per raó de lloc de naixement, idioma, ètnia, sexe, orientació sexual, estat civil, situació familiar, edat, discapacitat, religió, ideologia, opinió o qualsevol altra condició personal o social.

b) Dret a rebre informació suficient i verídica, en termes comprensibles, sobre les prestacions i els recursos disponibles i sobre els requisits necessaris per accedir als serveis, i també sobre altres recursos de protecció social i sobre les competències de les administracions públiques en aquest àmbit. Per fer-ho efectiu, s’ha de disposar dels ajuts i els suports necessaris per comprendre la informació que els sigui donada si tenen dificultats derivades del desconeixement de la llengua, si tenen alguna discapacitat o per altres raons que ho justifiquin.

c) Dret a rebre la valoració de la seva situació i, si és procedent, la valoració de les necessitats socials dels familiars o de les persones que en tenen cura, en un llenguatge clar i entenedor. Versió consolidada sense validesa jurídica (actualitzada a 31/12/2013).

d) Dret a disposar d’un pla individual d’atenció personal o familiar d’acord amb la valoració de la seva situació, que han d’aplicar tècnicament professionals mitjançant procediments reconeguts i acreditats.

e) Dret a estar informades del procés d’intervenció social i a participar en l’elecció dels serveis o les prestacions entre les opcions que els presentin les administracions, sempre que aquests fets no vagin en contra del normal desenvolupament de l’atenció o perjudiquin a qualcuna de les parts que hi intervenen.

f) Dret a rebre informació prèvia amb relació a qualsevol intervenció que els afecti, per tal que hi puguin donar consentiment específic i lliure. El consentiment ha de ser en tot cas per escrit quan la intervenció impliqui ingrés en un centre residencial. El consentiment de les persones incapacitades i de les persones menors d’edat s’atorga de conformitat amb el procediment legalment establert per a aquests casos.

g) Dret a renunciar a les prestacions i als serveis concedits en els termes establerts per la legislació vigent, llevat que la renúncia afecti els interessos de les persones menors d’edat o de persones incapacitades o presumptament incapaces.

h) Dret a la confidencialitat respecte de la informació que coneguin els serveis socials, d’acord amb la legislació de protecció de dades de caràcter personal.

i) Dret a l’accés, en qualsevol moment, al seu expedient individual, d’acord amb el que estableix la legislació vigent, i en tot el que no vulneri el dret a la intimitat de terceres persones.

j) Dret a l’assignació de personal professional de referència, en els termes establerts reglamentàriament. k) Dret a la participació regulada en el títol IV d’aquesta llei.

l) Dret a rebre serveis de qualitat i a conèixer els estàndards establerts a aquest efecte.

m) Dret a suggerir i a fer reclamacions.

n) Dret a domiciliar-se sempre que es compleixin els requisits establerts a la normativa vigent.

o) Dret a la continuïtat de la prestació dels serveis en les condicions establertes o convingudes.

p) Dret a ser orientades cap a altres recursos alternatius que siguin necessaris.

q) La resta de drets que estableixi la normativa reguladora dels centres i serveis.

Article 9è.

Són deures de l’usuari els següents:

- respectar la resta d’usuaris i el personal del Centre;

- conèixer i complir el que disposa aquest reglament;

- abonar puntualment la quota vigent del servei;

- utilitzar de manera adequada l’espai, el mobiliari i les instal·lacions del Centre;

- complir les normes de convivència necessària, referides a compliment d’horari, activitats,   higiene;

- comunicar qualsevol absència del servei;

- complir les tasques programades en el seu pla individualitzat acordat amb l’equip del Centre.

- L’usuari i/o familiars hauran de notificar qualsevol canvi en la situació del seu expedient de dependència, per la qual cosa, l’Ajuntament es reservarà el dret de modificar automàticament la quota si la situació hagués variat.

Article 10è.

Es prohibeix expressament fumar en el Centre.

Article 11è

Es potenciarà la participació de les persones usuàries en les activitats i funcionament del servei, tal com disposa el decret 86/2010, de 25 de juny.

L’incompliment per part de l’usuari o de la persona responsable de les seves obligacions podrà suposar la resolució del contracte i per tant l’acabament de la prestació.

Els mecanismes d’informació i participació democràtica de les persones usuàries o dels representants legals d’aquests son: les Assemblees (entre usuaris i familiars) i les  Reunions concertades amb el  personal propi i els usuaris i /o familiars.

-- Suggeriments i queixes

L’usuari fa arribar la queixa o suggeriment a través del formulari de reclamació que hi ha al centre. L’objecte es donar resposta i fer el corresponent seguiment dels suggeriments i queixes dels usuaris del centre d’estades diürnes.

Disposició final

D’acord amb el que disposa l’article 103 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, aquesta Ordenança entrarà en vigor, un cop aprovada definitivament per la Corporació, a partir de la data en què es publiqui el seu text íntegre en el Butlletí Oficial de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i sempre que hagi transcorregut el termini previst a l’article 113 de l’esmentada Llei.”

           

Campos,  20 de gener de 2017

El batle

Sebastià Sagreras Ballester