Secció III. Altres disposicions i actes administratius
AJUNTAMENT DE LLOSETA
Núm. 13304
Aprovació definitiva del Reglament de règim intern Unitat de Treball Social
Versió PDF
Transcorregut el termini d’exposició al públic de l’acord provisional relatiu al reglament de règim intern de la unitat de treball social de l’ajuntament de lloseta, aprovat en sessió plenària de la corporació de dia 26-09-2016, i no s’han presentat reclamacions, s’eleva a definitiu dit acord, segons preveu l’article.49 LBRL de 1985. El text íntegre del reglament es publicarà en el BOIB i serà d’aplicació a partir del següent dia de la seva publicació al BOIB.
Lloseta, a 16 de novembre del 2016
El Batlle,
José Maria Muñoz Pérez
MODEL DE REGLAMENT DE RÈGIM INTERN
UNITAT DE TREBALL SOCIAL DE L'AJUNTAMENT DE LLOSETA
Dades de l’entitat.
AJUNTAMENT DE LLOSETA. CIF: P 070029 B
Carrer: Es Pou Nou, nº 3 . Tel.: 971514033.
Professional de referència: Mª Antònia Crespí Socías.
La UTS es troba ubicada al carrer Guillem Santandreu s/n- 1é pis. 07360 Lloseta. Tel: 971514342.
La unitat de treball social (UTS) constitueix el primer nivell d'atenció del Sistema Públic de Serveis Socials com a resposta propera davant qualsevol demanda o necessitat social. Té com a finalitat assegurar el dret de les persones a viure dignament durant totes les etapes de la vida, mitjançant la cobertura de llurs necessitats personals bàsiques i de les necessitats socials.
I. NORMES DE FUNCIONAMENT DEL SERVEI
II. HORARIS D'ATENCIÓ
Es procurarà, en la mesura que sigui possible, l'adaptació horària d'atenció a persones que tenen dificultat d'accés a l'horari establert.
III. PRESTACIONS DEL SERVEI
1. Servei d'informació, orientació, valoració, intervenció i derivació:
Constitueix la porta d'entrada a la xarxa pública de Serveis Socials. En aquest servei es duen a terme les primeres atencions i prestacions, així com els contactes de gestió amb la resta de recursos socials. S'ha de passar per aquest servei abans que per qualsevol altre.
Informació i orientació: S'ofereix informació general i especialitzada de les prestacions del sistema públic de serveis socials i, en el seu cas, perquè puguin accedir-hi. En el procés d'orientació i assessorament (individual i/o familiar) s'elaborarà un pla individual d'atenció sempre que es consideri necessari algun tipus d'intervenció que requereixi seguiment i que la persona usuària presti el seu consentiment.
Valoració i diagnòstic: té per objecte l'estudi convenient per realitzar la valoració individualitzada i fer una avaluació integral de necessitats que permetin fonamentar el diagnòstic del cas.
Intervenció: tramitació de les prestacions, garantint l'accés a les prestacions tècniques, econòmiques i tecnològiques del sistema de serveis socials, i facilitant l'accés a prestacions d'altres sistemes de protecció social.
Derivació: és el procés mitjançant el qual es deriva a l'usuari a la prestació que s'ha valorat més idònia. Aquestes prestacions poden ser les següents:
Seguiment: procés pel qual es realitza un seguiment posterior de les intervencions dutes a terme i la detecció de noves situacions de necessitat que requereixin atenció.
2. Servei de prevenció i inserció social:
Té com a finalitat respondre a la necessitat de prevenir la marginació i les seves causes, així com afavorir la incorporació social de persones en risc o en situació d'exclusió social.
3. Servei de mediació intercultural:
Té com a finalitat l’acolliment i la integració social de les persones immigrants. Les actuacions bàsiques d'aquest programa van destinades a dotar les persones immigrants dels coneixements i les habilitats necessaris per integrar-se i desenvolupar-se en la societat balear.
4. Prestacions econòmiques:
Subvencions i ajudes econòmiques ordinàries i d'emergència a les que tindran dret totes aquelles persones que compleixin els requisits de la legislació vigent i els criteris que responen al fi específic de cada prestació.
Es consideren ajuts econòmics extraordinaris, entre d'altres, les següents:
- Despeses imprescindibles per a l'ús de l'habitatge habitual.
- Despeses excepcionals en què concorrin circumstàncies de necessitat social greu o urgent i que es considerin d'interès per a l'atenció de persones amb una problemàtica important.
- Despeses destinades a cobrir necessitats bàsiques familiars.
5. Prestacions tecnològiques:
Són les que per mitjà d’un producte, atenent les necessitats socials de la persona, l’ajuden a assolir un major grau d’autonomia, com són: la teleassistència domiciliària, les ajudes instrumentals : grues, cadires de rodes... o d’altres
IV. SISTEMA DE COBRAMENT DEL PREU
Amb caràcter general, els serveis que es presten des de les UTS municipals dels serveis socials comunitaris són gratuïts per a l'usuari. Estan finançats amb càrrec als seus pressupostos municipals amb autofinançament de l'Administració estatal i autonòmica (Pla de Prestacions Bàsiques), sense perjudici de l'establiment de convenis, acords o altres fórmules de cooperació amb altres administracions en el marc de la legislació en matèria de Serveis Socials.
V. ADMISSIONS I BAIXES
1. Requisits per accedir al servei:
Els serveis socials s'adrecen a tots els ciutadans i ciutadanes empadronats/des al municipi. Com a excepció a aquesta condició,
s'atendrà als estrangers, exiliats, refugiats i apàtrides residents en el municipi, d'acord amb el que estableix la normativa estatal bàsica que li sigui d'aplicació i en els tractats i convenis internacionals vigents en aquesta matèria, sense prejudici del que s'estableixi reglamentàriament per a qui es trobi en situació de risc i/o estat de necessitat reconeguda.
En tot cas, les persones que es trobin a les Illes Balears en una situació de necessitat personal bàsica poden accedir a les prestacions del sistema de serveis socials que permetin atendre aquesta situació.
2. Accés al servei i tramitació de les prestacions:
Es poden sol·licitar les prestacions a iniciativa de la persona usuària, família, professionals de serveis socials i representants legals, d’acord amb els requeriments i condicions específiques que per a cadascun es determinen en la corresponent cartera de serveis.
Les prestacions han d’atorgar-se d’ofici o a petició del possible beneficiari o representant legal, a través dels serveis socials bàsics descentralitzats en el territori, o bé mitjançant altres entitats amb les quals l’Ajuntament tingui acords o convenis. La prestació s’atorgarà mitjançant resolució de l´òrgan competent de conformitat amb la legislació vigent.
La sol·licitud presentada per la persona usuària o representant legal es farà d’acord amb els requeriments i condicions específiques per a cadascuna de les prestacions determinades a la cartera de serveis.
Els/les professionals de la Unitat de Treball Social han de concertar una primera entrevista amb la persona, família o representant legal de la persona usuària per verificar les circumstàncies socials i familiars i les necessitats que cal satisfer així com per valorar i emetre el diagnòstic corresponent. A partir del diagnòstic, els/les professionals de la UTS establiran els serveis, recursos o prestacions que considerin adients per a la cobertura de les necessitats de la persona usuària.
A la vista del diagnòstic obtingut, les/els professionals de la UTS poden determinar que no procedeix l’atorgament de prestacions o serveis. L´òrgan competent emetrà resolució denegatòria previ informe dels serveis tècnics en el qual hi constin les circumstàncies que s’han valorat i els motius que donen lloc a la denegació de la sol·licitud.
En cas de disconformitat, la persona usuària pot recórrer la resolució en qüestió mitjançant els procediments legalment establerts.
2.1. Pla de treball o programa individual d'atenció
El/la treballador/a social ha d’elaborar el pla de treball o programa individual d’atenció tenint en compte els recursos tècnics i humans disponibles, està orientat a aconseguir la inclusió social, personal educativa o laboral de la persona.. Aquest pla de treball o programa individual d’atenció s’ha d'elaborar i consensuar amb la persona usuària, família o unitat de convivència. En cas de risc o des protecció preval el criteri tècnic.
2.2. L’expedient assistencial i història social
Totes les persones usuàries tenen un únic expedient obert en l’àmbit dels serveis socials comunitaris el qual inclou una sèrie ordenada de documentació de la persona i, si escau, de la seva família, les diverses intervencions efectuades i la identificació dels professionals que intervenen. Es respectarà la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal.
3. Tancament de l’expedient
Els motius de tancament poden ser:
VI. CAUSES DE SUSPENSIÓ O CESSAMENT DE LA PRESTACIÓ DEL SERVEI
Suspensió de les prestacions:
Les prestacions de serveis socials queden en suspens quan es deixin de reunir les condicions que en van motivar l’atorgament o quan es donin les condicions necessàries perquè el beneficiari ho sigui d’altres prestacions no compatibles amb els serveis que formen la xarxa bàsica de serveis socials, amb prestacions sanitàries o bé amb altres prestacions de caràcter personal que els facin incompatibles.
Les resolucions provisionals de suspensió han de comunicar-se a les persones beneficiàries o representants legals.
L’aportació de dades incorrectes o falses per part de la persona usuària que hagin suposat l’accés a la prestació sense reunir els requisits establerts suposa la suspensió de la prestació i el rescabalament per part de l’administració prestadora del cost del servei rebut indegudament.
Extinció de les prestacions:
Les prestacions del servei s’extingeixen en produir-se alguna de les següents situacions:
VII. CANALS DE PARTICIPACIÓ DE LES PERSONES USUÀRIES I PROCEDIMENTS DE RECLAMACIÓ:
1. Suggeriments, queixes i reclamacions:
El tècnic de la UTS haurà de facilitar tota la informació que la persona usuària sol·liciti respecte al funcionament de la prestació que rebi i altres aspectes de l'activitat que puguin ser del seu interès. Els usuaris podran formular queixes i/o reclamacions, així com qualsevol tipus de suggeriment que comporti una millora del servei.
Les persones que desitgin presentar queixes, reclamacions o suggeriments sobre qualsevol aspecte del personal, del funcionament o dels serveis, ho poden fer arribar per la següent via:
L'administració municipal haurà de resoldre per escrit les queixes i reclamacions en un termini màxim de quinze dies.
2. Enquestes de satisfacció:
Amb una periodicitat mínima anual es lliuraran enquestes de satisfacció a les persones usuàries del servei i/o familiars.
La finalitat de dites enquestes és la de conèixer la seva opinió sobre els diferents aspectes relacionats amb la qualitat de la prestació del servei, així com fomentar la seva participació en la millora d'aquest
VIII. CARTA DE DRETS I DEURES
Les persones destinatàries dels serveis socials tenen els DRETS següents:
Les persones destinatàries dels serveis socials tenen els DEURES següents:
IX. INFRACCIONS I SANCIONS DE LES PERSONES USUÀRIES
A més del que pugui preveure la normativa vigent s’estableixen tres nivells d’infraccions:
El professional que tingui coneixement d’una acció/omissió de les descrites anteriorment serà el que insti l’inici del procediment sancionador d'acord amb el que es detalla a continuació.
S’estableixen tres nivells de sancions o mesures:
Per a faltes greus s'advertirà verbalment a la persona usuària. El professional i el coordinador/a de la corresponent UTS convocaran una entrevista amb la persona usuària per aquest fi. Es deixarà constància dels fets dins l'expedient, mitjançant la diligència de «Fer constar».
Lloseta, a 06 de setembre de 2016.- El regidor de Serveis socials, Sgt. José Mª. Muñoz Pérez.- La Treballadora Social, Sgt. Mª Antª. Crespí Socías.-
INFORME DEL SECRETARI.- Per a la redacció del present reglament s’ha seguit el reglament tipus redactat pels serveis tècnics i jurídics de l’IMAS. Quan al procediment d’aprovació – article 49 de la LRBRL de 1985 i article 102 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre:
Artículo 102 Procedimiento de elaboración de reglamentos y ordenanzas La aprobación de ordenanzas y de reglamentos locales se ajustará al siguiente procedimiento.
1.
a) Aprobación inicial por el pleno de la entidad local.
b) Información pública, previo anuncio en la sección correspondiente del Butlletí Oficial de les Illes Balears y en el tablón de anuncios de la entidad del acuerdo de aprobación inicial, por el plazo mínimo de treinta días, en que la vecindad y las personas legítimamente interesadas pueden examinar el expediente y formular reclamaciones, reparos u observaciones.
c) Audiencia previa a las asociaciones vecinales y de defensa de las personas consumidoras y usuarias establecidas en su ámbito territorial que estén inscritas en el registro municipal de asociaciones vecinales y cuyos fines guarden relación directa con el objeto de la disposición.
d) Resolución de las reclamaciones, reparos u observaciones y aprobación definitiva por el pleno. Si no se ha presentado ninguna reclamación o sugerencia, el acuerdo inicialmente adoptado se entenderá definitivamente aprobado sin necesidad de nuevo acuerdo expreso.
e) Para la modificación de las ordenanzas y los reglamentos deberán seguirse los mismos trámites que para su aprobación.
Número 1 del artículo 102 renumerado por el número 1 del artículo 32 de la Ley [BALEARES] 6/2007, 27 diciembre, de medidas tributarias y económico-administrativas («B.O.I.B.» 29 diciembre), su contenido literal se corresponde con el contenido anterior del artículo.
2. La aprobación de las ordenanzas fiscales ha de ajustarse al procedimiento establecido en la legislación estatal reguladora de las haciendas locales.
Número 2 del artículo 102 introducido por el número 1 del artículo 32 de la Ley [BALEARES] 6/2007, 27 diciembre, de medidas tributarias y económico-administrativas («B.O.I.B.» 29 diciembre). Vigencia: 1 enero 2008
Per tot això, és procedent elevar el reglament al plenari per a la seva aprovació inicial; se seguirà el procediment de tramitació fins a l’aprovació definitiva i publicació en el BOIB per a la seva entrada en vigor.
Lloseta a 06 de setembre de 2016
El Secretari,
Josep Alonso Aguiló.- “