Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE SERVEIS SOCIALS I COOPERACIÓ

Núm. 4877
Resolució de la consellera de Serveis Socials i Cooperació de 26 d’abril de 2016 per la qual es desplega el règim jurídic de l’acció concertada amb entitats prestadores de serveis socials

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents 

La Directiva 2014/24/UE del Parlament Europeu i del Consell, de 26 de febrer de 2014, sobre contractació pública i per la qual es deroga la Directiva 2004/18/CE, estableix, en els considerants tercer, quart, cinquè i sisè, que a l’hora d’aplicar aquesta norma s’han de tenir especialment en compte els drets de les persones amb discapacitat, i que els Estats membres gaudeixen de llibertat per organitzar la prestació dels serveis socials al marge de la contractació pública.

En aquest marc, l’article 89.1 de la Llei 4/2009, d’11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, estableix que «les administracions públiques de les Illes Balears, en l’àmbit de les seves competències, poden organitzar la prestació dels serveis del Catàleg de Prestacions i Serveis Socials de les Illes Balears a través de les fórmules següents: gestió directa, règim de concert previst en aquesta Llei, gestió indirecta en el marc de la normativa de contractació de les administracions públiques i convenis amb entitats sense ànim de lucre 

Per la seva banda, l’apartat segon de l’article esmentat reconeix el dret a les entitats d’iniciativa privada, a través d’entitats amb ànim de lucre o sense, a participar en els serveis socials mitjançant la creació de centres i serveis, i la gestió de programes i prestacions d’aquesta naturalesa. L’article 89 bis d’aquesta norma disposa que les entitats d’iniciativa privada que ofereixen serveis socials prevists en la cartera de serveis i/o en la planificació autonòmica o insular es poden acollir al règim de concerts en els termes que estableix aquesta Llei. Les entitats que accedeixin al règim de concertació en serveis socials hauran de formalitzar amb l’administració competent el corresponent concert.

En data 16 d’abril de 2015, es va publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears el Decret 18/2015, de 10 d’abril, pel qual s’estableixen els principis generals als quals s’han de sotmetre els concerts socials, en desplegament dels principis que estableix la Llei 4/2009, i concretament, en els articles específics sobre aquest règim de concertació diferenciat del que estipula la Llei de contractes del sector públic. 

Segons l’article 2.2 del Decret 18/2015, modificat per la Llei 12/2015, de 29 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l’any 2016, les administracions amb competència en matèria de serveis socials han de publicar, mitjançant una resolució, els serveis socials inclosos en la Cartera Bàsica de Serveis Socials o en la planificació autonòmica o insular susceptibles de ser prestats mitjançant el règim de concert social.

A més a més, la disposició transitòria primera del Decret 18/2015, sobre el primer règim de concert social, estableix, en l’apartat tercer, que per al primer règim de concertació els terminis de convocatòria, concessió i seguiment els ha de determinar l’administració competent. 

La Cartera Bàsica de Serveis Socials, prevista per l’article 26 de la Llei 4/2009, es regula mitjançant el Decret 56/2011, de 20 de maig, pel qual s’aprovà.

Així doncs, l’objecte d’aquesta Resolució és definir els serveis socials que podran prestar-se mitjançant el règim de concert social i establir el procediment de convocatòria de primer concert social previst en l’article 18 i en la disposició transitòria primera del Decret 18/2015. A més a més, es concreten els procediments específics que preveu aquesta disposició pel que fa a l’acolliment al règim de concert social de les entitats que tenguin serveis concertats, contractats o subvencionats actualment i en cas de necessitats urgents.

Fonaments de dret

  1. La Llei 4/2009, d’11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears.
  2. La Llei 4/2001, de 14 de març, del Govern de les Illes Balears.
  3. La Llei 3/2003, de 26 de novembre, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
  4. El Decret 18/2015, de 10 d’abril, pel qual s’estableixen els principis generals als quals s’han de sotmetre els concerts socials.
  5. El Decret 56/2011, de 20 de maig, pel qual s’aprova la Cartera Bàsica de Serveis Socials de les Illes Balears 2011-2014.
  6. El Decret 8/2015, de 2 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es determina la composició del Govern i la nova estructura de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, crea la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació.
  7. El Decret 24/2015, de 7 d’agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Atès tot això, dict la següent

Resolució

1. Definir els serveis socials susceptibles de ser prestats mitjançant el règim de concert social, inclosos en la Cartera Bàsica de Serveis Socials de les Illes Balears (annex 1).

2. Establir el procediment aplicable a la convocatòria del concert social, com també les particularitats derivades del primer règim de concert social que preveu la disposició transitòria primera del Decret 18/2015 (annex 2).

3. Aprovar el model de sol·licitud, com també la documentació que s’hi ha d’adjuntar i les instruccions per emplenar-la, per sol·licitar o renovar el concert social (annex 3).

4. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució —que exhaureix la via administrativa— es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera de Serveis Socials i Cooperació en el termini d’un mes comptador des de l’endemà d’haver rebut la notificació de la Resolució, d’acord amb l’article 117 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, i l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà d’haver rebut la notificació de la Resolució, d’acord amb l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, 26 d’abril de 2016

 

La consellera

Fina Santiago Rodríguez

  

Annex 1

Serveis susceptibles de prestar-se en règim de concert social

Els serveis socials que integren la Cartera Bàsica de Serveis Socials es recullen en l’annex del Decret 56/2011, de 20 de maig. Entre tots els serveis prevists, n’hi ha que són susceptibles de prestar-se en règim de concert social i que es detallen en aquest annex. La relació d’aquests serveis es fa d’acord amb la numeració pròpia de cadascun, que figura en l’annex del Decret 56/2011, a fi d’identificar-ne la regulació en aquest Decret. Malgrat això, aquesta relació es podrà modificar mitjançant la resolució que aprovi la convocatòria de cada concert social, prevista en el punt primer de l’annex 2 d’aquesta Resolució.

Així, els serveis socials inclosos en la Cartera Bàsica de Serveis Socials de les Illes Balears que es podran prestar mitjançant el règim de concert social són els següents (numeració extreta de l’annex del Decret 56/2011): 

1. Prestacions dels serveis socials comunitaris bàsics:

1.3. Servei d’allotjament alternatiu.

1.6. Servei de teletraducció.

1.7. Servei de mediació intercultural.

     

2. Prestacions dels serveis socials especialitzats:

2.1. Prestacions per a menors i joves infractors.

2.1.3. Servei d’avaluació i tractament per a joves que han comès una agressió sexual.

2.1.4. Servei d’orientació professional per a menors i joves amb mesures judicials.

       

2.2. Prestacions per a menors i famílies:

2.2.1. Servei de mediació familiar.

2.2.3. Servei de punt de trobada familiar en compliment de resolucions judicials.

2.2.4. Servei de formació per a la competència familiar.

2.2.6. Servei d’intervenció social i educativa per a joves de 14 a 16 anys que es troben en situació de risc d’exclusió social i/o abandonament escolar.

2.2.8. Servei d’habitatge de transició per a joves majors de 18 anys que han estat tutelats per l’Administració.

       

2.4. Prestacions per a persones amb discapacitat:

2.4.3. Servei d’atenció primerenca (servei de desenvolupament infantil i atenció primerenca).

2.4.5. Servei d’estades diürnes per a persones amb discapacitat física, greument afectades.

2.4.7. Servei d’estades temporals de respir en un centre residencial per a persones amb discapacitat física, greument afectades.

2.4.8. Servei d’habitatge supervisat per a persones amb discapacitat intel·lectual i/o discapacitat psíquica o per a persones amb discapacitat per trastorn mental greu.

2.4.9. Habitatge supervisat per a persones amb discapacitat física, greument afectades.

2.4.10 Servei residencial per a persones amb discapacitat intel·lectual i/o discapacitat psíquica o per a persones amb discapacitat per trastorn mental greu.

2.4.11. Servei residencial per a persones amb discapacitat física, greument afectades.

2.4.12. Servei d’avaluació i assessorament, d’integració laboral i eliminació de barreres per a les persones amb discapacitat.

2.4.13. Serveis ocupacionals per a persones amb discapacitat intel·lectual i/o discapacitat psíquica o per a persones amb discapacitat per trastorn mental greu.

2.4.15. Servei d’atenció a persones incapacitades judicialment.

         

2.5. Prestacions per a persones en situació de dependència:

2.5.2. Servei de teleassistència domiciliària per a persones en situació de dependència.

2.5.3. Servei d’ajuda a domicili per a persones en situació de dependència.

2.5.4. Servei d’estades diürnes per a persones majors de 65 anys en situació de dependència.

2.5.5. Servei d’estades diürnes per a persones menors de 65 anys en situació de dependència.

2.5.6. Servei residencial per a persones majors de 65 anys en situació de dependència.

2.5.7. Servei residencial per a persones menors de 65 anys en situació de dependència.

2.5.8. Servei d’estades nocturnes per a persones majors de 65 anys en situació de dependència.

2.5.9. Servei d’estades nocturnes per a persones menors de 65 anys en situació de dependència.

2.5.10. Servei de promoció de l’autonomia personal i prevenció de la situació de dependència.

2.5.11. Servei d’estades temporals de respir en un servei residencial per a persones en situació de dependència.

2.5.12. Servei d’estades temporals de respir diürnes per a persones en situació de dependència.

2.5.13. Servei residencial per a persones en situació de dependència associada a discapacitat i amb alteracions de conducta.

     

Annex 2

Convocatòria del procediment de concert social

1. D’acord amb l’article 18 del Decret 18/2015, l’inici del procediment de concertació s’ha d’anunciar mitjançant una resolució de la consellera de Serveis Socials i Cooperació. Aquesta resolució s’ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

2. Aquesta resolució ha de fixar, com a mínim, l’òrgan instructor; la composició de la Comissió Avaluadora; el tipus de servei social per al qual s’inicia el concert social; el termini per presentar les sol·licituds; la documentació que han d’aportar les entitats sol·licitants, a més de la que estableix l’annex 3; els requisits específics que han de complir les entitats; el nombre màxim de places o sessions que s’han de concertar i, si escau, la seva distribució territorial; la vigència del règim de concert; el valor màxim estimat de tot el procediment, el qual en cap cas ha de suposar un compromís de despesa, i el preu màxim del servei o sessió.

3. Així mateix, ha d’establir les condicions tècniques d’execució del servei, i ha de concretar els requisits de qualitat exigibles de l’activitat del servei que es concerta, i els sistemes de seguiment del concert, d’acord amb l’article 10 del Decret 18/2015.

4. Finalment, aquesta resolució ha d’indicar la normativa reguladora de l’accés als serveis susceptibles de concert i la gestió de la llista d’espera, si escau. En cas de serveis socials que no tenguin encara aprovat el reglament sectorial de requisits d’autorització i d’acreditació, la resolució ha de definir, a més a més, les condicions i exigències del servei que s’ha de concertar, tal com estableix la disposició transitòria segona del Decret 18/2015.

5. Les entitats interessades poden presentar les sol·licituds, d’acord amb el model adjunt, en el termini establert en la convocatòria i han de complir els requisits que estableix l’article 5 del Decret 18/2015, amb les particularitats que preveu la disposició transitòria primera i aquelles que determini la resolució esmentada.

6. L’òrgan instructor, una vegada revisada la documentació exigida, ha de fer els requeriments necessaris a aquelles entitats les sol·licituds de les quals no reuneixin la documentació acreditativa del compliment dels requisits. Posteriorment, ha d’elevar a la Comissió Avaluadora la relació d’entitats que compleixin els requisits per poder acollir-se al règim de concert social.

7. La Comissió Avaluadora, vista la proposta de l’òrgan instructor i en cas que no hi hagi la disponibilitat pressupostària suficient per atendre tota la demanda per al servei objecte del concert, ha d’aplicar els criteris de prelació establerts en l’article 16 del Decret 18/2015 a les entitats sol·licitants, a fi d’obtenir l’ordre de prelació de totes les entitats que poden concertar. L’òrgan instructor ha d’ordenar l’exposició pública d’aquesta relació d’entitats durant un termini de quinze dies.

8. En cas que la proposta sigui parcialment o totalment denegatòria, l’entitat interessada disposarà d’un termini de deu dies, a partir de l’endemà de la notificació de la proposta, per al·legar allò que convengui al seu dret.

9. Una vegada valorades les al·legacions de les entitats interessades, l’òrgan instructor ha d’elaborar la proposta definitiva dels concerts sol·licitats, la qual ha d’elevar a la consellera de Serveis Socials i Cooperació.

10. La consellera de Serveis Socials i Cooperació ha de resoldre en el termini de tres mesos comptadors a partir de l’endemà de l’entrada de la sol·licitud en l’òrgan competent. Aquesta resolució es notificarà a les persones interessades i es publicarà al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

11. Les resolucions favorables s’han de formalitzar en un document administratiu, d’acord amb l’article 20 del Decret 18/2015. Els efectes de la formalització per al primer règim de concert social es definiran en la resolució de convocatòria. En cap cas es podran formalitzar més places amb una entitat que les ofertes per aquesta en la seva sol·licitud inicial.

12. Les entitats d’iniciativa privada que, d’acord amb l’apartat primer de la disposició transitòria primera del Decret 18/2015, tenguin serveis concertats, contractats o subvencionats per la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació en el moment de la sol·licitud, es podran acollir al règim de concert social que preveu aquest annex. Tindran un termini per sol·licitar-ho de sis mesos des de la publicació d’aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, i sempre abans que acabi el concert, contracte o subvenció. En aquesta sol·licitud s’han de limitar a sol·licitar el concert pel mateix nombre de places o persones usuàries ateses en el moment de la sol·licitud.

13. Les regles que preveu aquest annex també són d’aplicació als casos en què, d’acord amb el segon apartat de la disposició transitòria primera del Decret 18/2015, l’òrgan instructor justifiqui, mitjançant una resolució motivada, la manca d’atenció de necessitats socials i la urgència per cobrir-les, excepte pel següent:

  1. Les entitats participants han d’haver sol·licitat l’acreditació dels serveis que s’han de concertar i complir els requisits que estableix l’article 5.2, excepte l’apartat a, a més dels que determini la resolució de convocatòria.
  2. La durada del concert és d’un any i es pot renovar si, en aquest període, els serveis obtenen l’acreditació o si subsisteixen les necessitats que n’hagin motivat la subscripció.

14. Pel que fa al preu dels concerts, s’ha d’incorporar en l’expedient de la resolució de la convocatòria un informe tècnic raonat en el qual s’ha d’especificar i explicar l’anàlisi que s’ha duit a terme i els criteris, la informació, etc., que s’han tingut en compte per arribar a la conclusió que el preu és adequat al mercat. Així doncs, el preu s’ha de basar necessàriament, entre d’altres, en l’experiència i l’import d’adjudicació o subvencionat en exercicis anteriors o en altres administracions de contractes, convenis o subvencions similars, en estudis, bases o prospeccions de mercat, etc., i referits al moment de la publicació de la resolució de convocatòria.

No obstant això, els preus que s’han d’aplicar pel que fa a la disposició transitòria primera del Decret 18/2015 seran els preus vigents en el moment de la sol·licitud.

15. Les entitats que hagin formalitzat un concert social poden sol·licitar-ne la renovació mitjançant el model adjunt, d’acord amb l’article 28 del Decret 18/2015, durant el mes de gener de l’any en què finalitzi el concert vigent en aquell moment. El procediment aplicable és el que preveu aquest annex, de conformitat amb el títol V del Decret 18/2015.

   

Annex 3

3.1. Documentació que han de presentar les entitats que sol·liciten concert social

Les sol·licituds per subscriure un concert social s’han de presentar adreçades a la Direcció General competent de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació en el termini i amb la documentació adjunta que assenyali la resolució de convocatòria. Aquesta documentació, amb caràcter general, serà la següent:

  1. Certificat d’acreditació del servei que s’ha de concertar o, en el seu defecte, sol·licitud d’acreditació degudament registrada.
  2. Acreditació d’experiència en l’atenció al sector de població al qual va destinat el servei.
  3. Declaració responsable que acrediti la solvència financera i tècnica que s’estableixi en la resolució de convocatòria.
  4. Certificat d’estar al corrent en les obligacions tributàries i de la Seguretat Social.
  5. Acreditació de la titularitat del centre, o de disponibilitat per qualsevol títol jurídic vàlid per un període no inferior a quatre anys.
  6. L’altra documentació que s’indiqui en la resolució de la convocatòria.

 

3.2. Instruccions per emplenar la sol·licitud

1. DESCRIPCIÓ DELS CAMPS

Nom del / de la titular

Entitat jurídica que és la titular del servei.

NIF

Número d’identificació fiscal de l’entitat titular del servei (no s’ha de confondre amb el NIF del servei, si en té un de diferent).

Representant del / de la titular

Persona física que representa legalment l’entitat titular del servei i que, si fos el cas, està habilitada legalment per signar els documents administratius dels concerts socials.

DNI

Document nacional d’identitat de la persona que representa legalment l’entitat titular del servei.

Representació que exerceix

Càrrec que exerceix i que l’habilita per representar legalment l’entitat titular del servei.

Denominació del centre

Nom oficial del servei.

Codi

Codi del Registre Unificat de Serveis Socials.

Adreça, localitat, municipi, illa, CP

Adreça on s’ubica el servei.

Preu del servei

Preu per plaça o sessió del servei per a l’any 2016.

2. INSTRUCCIONS

S’han d’emplenar les sol·licituds dels serveis respecte dels quals es vulguin sol·licitar renovacions o subscripcions de concerts socials. S’ha d’adjuntar a la sol·licitud una memòria justificativa que expliqui i argumenti els motius per demanar la renovació o, si fos el cas, per demanar l’establiment d’un nou concert.

La sol·licitud ha d’estar signada per la persona física que exerceix la representació legal de l’entitat titular del servei i que ha estat nomenada de manera legal per exercir aquesta representació.

3.3. Model de sol·licitud 

SOL·LICITUD DE CONCERT SOCIAL

2016-2019m

1. DADES DEL SOL·LICITANT I DEL SERVEI

 

Nom del / de la titular:

 ________________________________

CIF:

 _____________

NIF:

 ______________

 

Representant del / de la titular:

  _________________________________________________

 

Representació que exerceix:

__________________________________________________

DNI:

 _____________

 

Denominació del servei:

__________________________________________________

 

Adreça:

____________________________________________________________

Localitat:

      ______________

 

Municipi:

 _______________________

Illa:

 _____________________________

CP:

 ______

 

2. SERVEIS PER ALS QUALS SOL·LICITA EL CONCERT SOCIAL  

    

 (    )

SUBSCRIPCIÓ DEL CONCERT PER PRIMERA VEGADA

 

 (    )

RENOVACIÓ/MODIFICACIÓ DEL CONCERT SOCIAL

 

 (    )

SUBSCRIPCIÓ DEL CONCERT PER UN SERVEI SUBVENCIONAT O CONTRACTAT

 

TIPUS DE SERVEI: (codi Decret 56/2011)

MUNICIPI

Preu 2016

Nombre de places/sessions 2016

Nombre de places/sessions 2017

Nombre de places/sessions 2018

Nombre de places/sessions 2019

 ___

Codi RUS

  _____________

 _______

 _______

 _______

 _______

 _______

 ___

Codi RUS

  _____________

 _______

 _______

 _______

 _______

 _______

 ___

Codi RUS

  _____________

 _______

 _______

 _______

 _______

 _______

 

 OBSERVACIONS:                           

   ___________, ____d_________ de 2016

El/la titular

[Signatura]

Política de privacitat

D’acord amb l’article 5 de la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, i l’article 12 del Reial decret 1720/2007, de 21 de desembre, pel qual s’aprova el reglament de desenvolupament de la Llei orgànica 15/1999, consent expressament que les dades facilitades durant el procés de concertació a la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació del Govern de les Illes Balears siguin recollides i tractades en un fitxer de titularitat d’aquesta Conselleria, amb domicili a la plaça de la Drassana, 4, 07012, de Palma.

La finalitat d’aquest tractament és valorar i resoldre els concerts socials. En qualsevol moment, puc exercir els drets reconeguts en la Llei -en particular, els d’accés, rectificació, cancel·lació i oposició- adreçant-me per escrit a la consellera de Serveis Socials i Cooperació o mitjançant un missatge electrònic enviat a l’adreça <planificació@dgplafor.caib.es>, sempre que m’identifiqui convenientment (ref. Protecció de dades).