Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE FAMÍLIA I SERVEIS SOCIALS

Núm. 9314
Resolució de la consellera de Família i Serveis Socials de 19 de maig de 2015 per la qual es determinen les condicions que han de complir els professionals de la psicologia que vulguin formar part del servei d'atenció psicològica als conflictes intrafamiliars de les Illes Balears i s'estableix el procediment d'intervenció psicològica

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Resolució de la consellera de Família i Serveis Socials de 19 de maig de 2015 per la qual es determinen les condicions que han de complir els professionals de la psicologia que vulguin formar part del servei d’atenció psicològica als conflictes intrafamiliars de les Illes Balears i s’estableix el procediment d’intervenció psicològica

Antecedents

1. La intervenció psicològica amb famílies no és un fet recent. Des de fa anys, hi ha molts professionals de la psicologia que hi treballen, en diferents àmbits de les administracions públiques, com ara els serveis socials, l’educació, la salut, la justícia, etc., així com en l’àmbit privat. També és cert que habitualment, i sobretot en l’Administració pública, el treball amb les famílies s’ha desenvolupat en l’àmbit dels serveis socials i amb tipologies de famílies en situació de vulnerabilitat o risc d’exclusió.

2. No obstant això, hi ha un conjunt elevat de famílies que, en certs moments del cicle familiar, poden patir situacions greus de vulnerabilitat no relacionades amb cap situació d’exclusió i que no troben una resposta pública ni acudeixen al sector privat, per la qual cosa mantenen els problemes familiars, que s’agreugen amb el temps per la manca de solucions. És el cas de famílies amb fills adolescents que manifesten comportaments disruptius, de famílies amb fills menors que pateixen les conseqüències de la separació conjugal dels pares, de parelles que passen per crisis que posen en perill la seva estabilitat, etc.

3. Aquest projecte parteix de dues premisses. D’una banda, cal destacar la importància del triangle entre el personal docent, el personal sanitari i els professionals del treball social, l’educació social i la psicologia. Tots aquests són els referents professionals més ben situats per detectar situacions de crisi, i han de disposar i conèixer les respostes més adequades. D’altra banda, durant el cicle vital, les famílies passen crisis, la resolució de les quals depèn de diferents factors, com ara l’apoderament de la mateixa família, els recursos socials i comunitaris de què disposa i, en segons quins casos, la resposta institucional. Per això, és necessari que l’Administració pública respongui a aquestes situacions.

4. Amb aquest projecte es vol donar una resposta pública a la diversitat de problemes que presenten les famílies en qualsevol àmbit del territori de les Illes Balears, una atenció propera i àgil, específica per a cada necessitat concreta i amb professionals especialitzats en la matèria.

5. Per això, per formar part de les diferents llistes de professionals de la psicologia que regula l’annex 1 d’aquesta resolució, s’ha de tenir una formació específica en psicologia clínica o l’acreditació de psicologia general sanitària, atès que el servei d’atenció psicològica als conflictes intrafamiliars es configura com un servei especialitzat per atendre els casos dels quals els serveis d’atenció primària no es puguin fer càrrec, perquè els puguin derivar a aquest servei especialitzat.

Consideracions jurídiques

1. L’article 30.16 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, en la redacció donada per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l’Estatut d’Autonomia de les Illes Balears, atribueix a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears la competència exclusiva en la protecció social de la família.

2. Els articles 14 f i 16 c de la Llei 4/2009, d’11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, assenyalen que és competència dels serveis socials intervenir en els nuclis familiars o de convivència en situacions de necessitat social, especialment si hi ha menors.

3. El Decret 6/2013, de 2 de maig, del president de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, estableix que correspon a la Direcció General de Família i Menors de la Conselleria de Família i Serveis Socials fomentar polítiques de promoció i suport a les famílies i unitats de convivència.

Per tot això, dict la següent

RESOLUCIÓ

1. Aprovar les condicions que han de complir els professionals de la psicologia que vulguin treballar en el servei d’atenció psicològica als conflictes intrafamiliars de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i establir el procediment d’intervenció psicològica (annex 1).

2. Aprovar els models d’annex 2, 3, 4 i 5 d’aquesta Resolució.

3. Publicar aquesta Resolució i els annexos en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i a la pàgina web de la Direcció General de Família i Menors.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera de Família i Serveis Socials en el termini d’un mes comptador des de l’endemà que s’hagi publicat, d’acord amb els articles 116 i 117 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, i els articles 25.5 i 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà que s’hagi publicat la Resolució, d’acord amb els articles 8 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de jurisdicció contenciosa administrativa.

      

Palma, 19 de maig de 2015

     

La consellera de Família i Serveis Socials

Sandra Fernández Herranz

 

    

ANNEX 1
Condicions que han de complir els professionals de la psicologia que vulguin formar part del servei d’atenció psicològica als conflictes intrafamiliars de les Illes Balears i procediment d’intervenció psicològica

1. Objecte

1. L’objecte d’aquestes bases és determinar les condicions que han de complir els professionals de la psicologia que vulguin treballar en el servei d’atenció psicològica als conflictes intrafamiliars, dependent del Servei de Família de l’Administració autonòmica de les Illes Balears, així com establir el procediment d’intervenció psicològica d’aquest servei.

2. Als efectes d’aquest procediment, el servei d’atenció psicològica als conflictes intrafamiliars s’entén com un recurs d’intervenció psicològica de caràcter breu adreçat a les famílies que requereixen ajuda professional per resoldre els conflictes intrafamiliars.

2. Requisits i condicions dels professionals de la psicologia

1. Poden formar part d’aquest servei totes les persones físiques llicenciades o graduades en psicologia que, en la data de presentació de la sol·licitud, compleixin els requisits següents:

  1. Estar col·legiades en situació d’actiu en un col·legi oficial de psicologia de l’Estat espanyol i estar al corrent de pagament de les quotes col·legials corresponents.
  2. Haver-se donat d’alta en el Cens d’Empresaris, Professionals i Retenidors.
  3. Disposar, en l’àmbit del partit judicial en el qual sol·liciten inscriure’s, d’una consulta o un gabinet de psicologia inscrit en el Registre de Centres, Serveis i Establiments Sanitaris, com a titulars o integrants d’una unitat assistencial o consulta de psicologia.
  4. No incórrer en cap dels supòsits d’incompatibilitat establerts en la Llei 53/1984, de 26 de desembre, d’incompatibilitats del personal al servei de les administracions publiques, i el Reial decret 598/1985, de 30 d’abril, sobre incompatibilitats del personal al servei de l’Administració de l’Estat, de la Seguretat Social i dels ens, organismes i empreses que en depenen.
  5. No haver estat inhabilitades per a l’exercici de la professió per resolució judicial ferma.
  6. Disposar d’una assegurança de responsabilitat civil al corrent de pagament.
  7. Disposar de la formació específica i l’experiència mínima i específica en l’àmbit de la intervenció psicològica del servei. A aquest efecte, s’han d’acreditar els aspectes següents:
  • Tenir el títol d’especialista en psicologia clínica o habilitat, o disposar de l’acreditació de psicologia general sanitària o l’habilitació corresponent.
  • Haver exercit com a mínim cinc anys de manera contínua com a psicòleg o psicòloga especialista en psicologia clínica o en psicologia general sanitària, durant els darrers set anys.
  • Haver treballat en teràpia de família durant els anys d’exercici professional assenyalats en l’apartat anterior.

2. Les persones interessades han d’acreditar la formació i l’experiència professional presentant l’original o la còpia compulsada de la documentació següent:

  1. Pel que fa a l’especialització en psicologia clínica o l’acreditació de psicologia general sanitària, s’ha d’aportar una còpia compulsada del títol que acrediti l’especialització requerida.
  2. L’exercici durant, com a mínim, cinc anys de manera contínua com a psicòleg o psicòloga especialista en psicologia clínica o en psicologia general sanitària s’ha d’acreditar documentalment de la manera següent:
    • Pel que fa a serveis prestats a l’Administració pública (incloses les entitats autònomes):
    • En el cas de serveis prestats a l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, l’Administració ha d’expedir d’ofici un certificat que acrediti els serveis que consten en el Servei de Registre de Personal de la Direcció General de Funció Pública, Administracions Públiques i Qualitat dels Serveis.
    • En el cas de serveis prestats a altres administracions públiques, juntament amb la sol·licitud, s’ha d’aportar el document acreditatiu d’haver-ne sol·licitat un certificat a l’administració corresponent. Únicament es valoraran els certificats que hagin tingut entrada a la Conselleria de Família i Serveis Socials dins el termini d’esmena de la llista provisional de persones admeses i excloses del procediment.
    • Pel que fa a treballs en entitats públiques empresarials (entitats de dret públic sotmeses al dret privat), consorcis, fundacions del sector públic, empreses societàries del sector públic i empreses privades:
    • S’ha d’aportar el certificat de la vida laboral (expedit per la Tresoreria General de la Seguretat Social o l’òrgan equivalent d’altres països de la Unió Europea) i l’acreditació de la categoria i de les funcions exercides mitjançant el contracte laboral o un certificat de l’empresa, el consorci o la fundació corresponent, o d’una altra manera en què quedin acreditades la categoria i les funcions. En el cas que la documentació acreditativa s’hagi emès en una llengua estrangera, perquè es pugui valorar com a mèrit, la persona interessada n’ha de presentar una traducció jurada. Igualment, aquesta experiència es pot acreditar mitjançant una còpia compulsada del document d’alta en el Cens d’Empresaris, Professionals i Retenidors.
  3. Pel que fa a l’experiència en teràpia de família durant els anys d’exercici professional, s’ha de presentar una declaració responsable de la persona interessada.

3. Sol·licituds

1. Els professionals de la psicologia que vulguin treballar en el servei d’atenció psicològica als conflictes intrafamiliars han d’emplenar l’imprès de sol·licitud que consta com a annex 2 de la resolució, en el qual han d’indicar expressament el partit judicial en què volen intervenir.

2. El termini per presentar sol·licituds és de vint dies hàbils posteriors a la publicació de la resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

3. Juntament amb la sol·licitud, s’ha de presentar la documentació següent:

  1. Fotocòpia del document nacional d’identitat o, en el cas de no ser espanyol, del document oficial acreditatiu de la personalitat (NIE, passaport o targeta de residència).
  2. Certificat d’estar inscrit en el col·legi oficial de psicologia corresponent, en què consti la situació d’actiu i que es troba al corrent de les quotes col·legials.
  3. Còpia compulsada del document d’alta en el Cens d’Empresaris, Professionals i Retenidors.
  4. Declaració responsable de no trobar-se inhabilitat per a l’exercici de la professió per resolució judicial ferma ni incórrer en cap dels supòsits d’incompatibilitat que estableix la normativa vigent (annex 3).
  5. Còpia compulsada de la resolució d’inscripció en el Registre de Centres, Serveis i Establiments Sanitaris, com a titular o integrant d’una unitat assistencial o consulta de psicologia.
  6. Còpia compulsada de la pòlissa d’assegurança de responsabilitat civil i còpia del darrer rebut de pagament de la prima de l’assegurança.
  7. Documentació acreditativa de la formació específica i l’experiència mínima i específica requerides, en la forma que estableix l’apartat 2.2 d’aquest annex, i annex 4.
  8. Documentació acreditativa de la formació addicional que s’al·lega per establir l’ordre de prelació, en la forma que estableix l’apartat 6 d’aquest annex. No es pot valorar cap formació addicional que no s’hagi acreditat aportant la documentació corresponent dins el termini de presentació de sol·licituds.

Les persones interessades, en comptes de presentar la documentació a què es refereixen els punts a i b, poden donar el consentiment exprés perquè l’Administració consulti i comprovi les dades i els documents necessaris, d’acord amb el que disposa l’article 3.2 del Decret 6/2013, de 8 de febrer, de mesures de simplificació documental dels procediments administratius.

3. La sol·licitud s’ha de presentar al Registre General de la Conselleria de Família i Serveis Socials (av. de Gabriel Alomar i Villalonga, 33. Palma) o a qualsevol dels llocs que determina l’article 38.4 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.

4. Admissió de les persones interessades

1. Una vegada finalitzat el termini de presentació de sol·licituds i comprovada la documentació relativa als requisits per formar part de la llista de professionals de la psicologia del servei d’atenció psicològica als conflictes intrafamiliars, s’ha de publicar la resolució per la qual s’aprova la llista provisional de persones admeses i excloses, amb indicació de les causes de l’exclusió. Aquesta resolució es publicarà a la pàgina web de la Direcció General de Família i Menors (http://dgmenors.caib.es).

2. Per evitar errors i, si se’n produeixen, possibilitar-ne l’esmena dins el termini establert i en la forma escaient, les persones aspirants han de comprovar que no consten en la relació de persones excloses i que, a més, consten en la llista de persones admeses.

3. Les persones aspirants excloses o omeses disposen d’un termini de deu dies hàbils, comptadors des de l’endemà que s’hagi publicat la resolució, per esmenar el defecte o aportar la documentació preceptiva. En la publicació d’aquesta resolució se’ls ha d’advertir que l’Administració considera que desisteixen de la sol·licitud si no compleixen el requeriment.

4. Una vegada acabat el termini al qual es refereix el paràgraf anterior i esmenades, si escau, les sol·licituds, la directora general de Família i Menors ha de dictar una resolució per la qual s’aprova la llista definitiva de persones admeses i excloses. Aquesta resolució s’ha de fer pública en el mateix lloc que s’ha indicat per a la publicació de la resolució provisional.

5. Òrgan de selecció

1. L’òrgan encarregat de la selecció és la Comissió Tècnica de Valoració, integrada per un president i dos vocals, un dels quals ha d’actuar com a secretari o secretària:

  1. El president és la persona que ocupa la prefectura del Servei de Família de la direcció general competent en matèria de família i, en cas d’absència, la persona que ocupa la prefectura de la Secció de Família.
  2. Els vocals de la Comissió i els suplents respectius han de ser personal del Servei de Família, entre els quals hi ha d’haver una persona llicenciada en dret i un tècnic o tècnica de grau superior llicenciat en psicologia.

2. Els vocals titulars i suplents de la Comissió Tècnica de Valoració són nomenats per la directora general de Família i Menors.

3. La Comissió Tècnica de Valoració ha de desenvolupar les tasques següents:

  1. Revisar la sol·licitud i la documentació acreditativa del compliment dels requisits dels professionals interessats a formar part de les diferents llistes i, si escau, requerir les persones interessades, sempre que s’observin defectes de forma en l’acreditació dels requisits o bé quan es necessiti un aclariment d’algun dels requisits acreditats dins el termini i en la forma escaient, perquè els esmenin o aclareixin.
  2. Valorar la formació addicional que al·leguin els professionals interessats per determinar l’ordre de prelació de les diferents llistes i, si escau, requerir les persones interessades, sempre que s’observin defectes de forma en l’acreditació de la formació o bé quan es necessiti un aclariment d’alguna de les formacions acreditades dins el termini i en la forma escaient, perquè els esmenin o aclareixin.
  3. Elaborar les diferents llistes de tots els professionals que en formen part, d’acord amb l’opció triada i ordenats d’acord amb la puntuació que obtinguin per la formació al·legada.
  4. Elevar les diferents llistes de tots els professionals que en formen part a la directora general de Família i Menors perquè dicti una resolució per la qual aprova la composició definitiva de les diferents llistes de professionals que formen part del servei d’atenció psicològica.

6. Determinació de l’ordre de prelació

1. Per determinar l’ordre de prelació de cada llista de professionals que preveu l’apartat 7 d’aquest annex, la Comissió Tècnica de Valoració ha de valorar la formació següent en intervenció psicoterapèutica familiar:

  1. Teràpia sistèmica familiar.
  2. Teràpia estratègica breu.
  3. Teràpia de parella.
  4. Altres coneixements específics relacionats amb la intervenció psicoterapèutica familiar.

2. La formació en intervenció psicoterapèutica familiar es valora de la manera següent:

  1. 2,5 punts per cada 10 hores d’ impartició d’accions formatives en cursos o conferències en seminaris, congressos i jornades.
  2. 2 punts per cada 10 hores d’accions formatives amb certificat d’aprofitament impartides o promogudes per les administracions públiques, impartides en el marc dels acords de formació continuada entre l’Administració i els sindicats, organitzades o duites a terme pels col·legis oficials de psicologia, o bé homologades per l’Escola Balear d’Administració Pública (EBAP) o qualsevol organisme públic similar.
  3. 1 punt per cada 10 hores d’accions formatives amb certificat d’assistència impartides o promogudes per les entitats o els organismes esmentats en la lletra a d’aquest apartat.
  4. 1 punt per cada 10 hores d’accions formatives amb certificat d’aprofitament impartides o promogudes per altres entitats, diferents de les esmentades en la lletra a d’aquest apartat.
  5. 0,5 punts per cada 10 hores d’accions formatives amb certificat d’assistència impartides o promogudes per altres entitats, diferents de les esmentades en la lletra a d’aquest apartat.

El còmput total de la puntuació per formació no pot superar els 200 punts.

3. Per acreditar la formació i el perfeccionament, s’ha de presentar una còpia compulsada dels certificats o els diplomes acreditatius dels cursos, amb expressió del nombre d’hores de durada de l’acció formativa.

4. La qualificació obtinguda en la valoració de la formació determina l’ordre de prelació de cada llista. En cas que es produeixin empats, s’han de resoldre atenent successivament als criteris següents:

  1. Acreditació de més experiència professional com a psicòleg o psicòloga especialista en psicologia clínica o en psicologia general sanitària.
  2. Edat.
  3. Sorteig.

7. Publicació de les valoracions

1. Una vegada conclosa la valoració de la formació en la forma que estableix l’apartat anterior, la Comissió Tècnica de Valoració ha de fer pública, a la web de la Direcció General de Família i Menors (http://dgmenors.caib.es) i d’acord amb l’opció que hagin triat les persones interessades, una llista provisional per a cada partit judicial de les Illes Balears amb les puntuacions de les persones interessades i amb indicació del seu número del document nacional d’identitat. Aquesta llista s’ha de publicar per ordre de més a menys puntuació total.

2. Les persones interessades disposen d’un termini de cinc dies hàbils, comptadors des de l’endemà de la publicació de la llista, per al·legar les rectificacions que considerin pertinents sobre la valoració provisional de mèrits del concurs. Dins aquest termini, les persones interessades poden consultar l’expedient de valoració a la seu de la Direcció General de Família i Menors.

3. Les persones interessades que hagin d’esmenar o aclarir algun mèrit han de presentar la documentació original o compulsada corresponent en el Registre General de la Conselleria de Família i Serveis Socials mitjançant un escrit adreçat al Servei de Família. Si es presenta la documentació a Correus o en un altre registre públic, dins el mateix termini de cinc dies s’ha d’avançar necessàriament a la Comissió Tècnica de Valoració una còpia de l’escrit i de la documentació presentada per fax o correu electrònic, perquè es pugui valorar la formació addicional corresponent.

8. Resolució i publicació de les llistes de professionals de la psicologia

Una vegada conclosa la fase de valoració de la formació addicional, la Comissió Tècnica de Valoració ha d’elaborar les diferents llistes de tots els professionals que en formen part, d’acord amb l’opció triada i ordenats d’acord amb la puntuació que hagin obtingut per la formació al·legada, les quals s’han d’elevar a la directora general de Família i Menors perquè dicti la resolució de creació de les diferents llistes de professionals de les Illes Balears que formen part del servei d’atenció psicològica. Aquesta resolució s’ha de fer pública en el tauler d’anuncis i a la web de la Direcció General de Família i Menors amb indicació de tots els professionals integrants i l’ordre de prelació segons la puntuació obtinguda.

9. Funcionament de les llistes de professionals

1. A l’efecte de prestar el servei d’atenció psicològica, cada llista disposarà d’un nombre determinat de professionals en situació disponible als quals s’assignaran els casos derivats al servei segons el domicili de la família beneficiària. En aquest sentit, el nombre de professionals en situació disponible per llista és, com a màxim, el següent:

  1. Palma: 18 professionals de la psicologia.
  2. Inca: 6 professionals de la psicologia.
  3. Manacor: 6 professionals de la psicologia.
  4. Maó: 3 professionals de la psicologia.
  5. Ciutadella de Menorca: 3 professionals de la psicologia.
  6. Eivissa i Formentera: 7 professionals de la psicologia.

No obstant això, mitjançant una resolució, la directora general de Família i Menors pot augmentar el nombre de professionals en situació disponible, sempre que les necessitats del servei ho requereixin. Aquesta resolució s’ha de publicar a la web de la Direcció General de Família i Menors

2. En el cas que hi hagi un nombre superior de sol·licituds que compleixin els requisits respecte del nombre màxim de professionals que poden estar en situació disponible a cada una de les llistes de professionals, quedaran en situació temporal no disponible. En cas que hi hagi una vacant, per qualsevol motiu (renúncia, absència prolongada, suspensió, etc.), en una de les llistes de professionals esmentades, serà ocupada pel primer professional en situació no disponible, seguint l’ordre de prelació establert en la llista de professionals corresponent, que manifesti la voluntat de prestar el servei. En el cas que en una de les llistes de professionals es produeixi una vacant i no hi hagi cap professional en situació no disponible que pugui o vulgui ocupar-la, s’oferirà a tots els professionals de la resta de llistes que estiguin en situació no disponible.

3. El Servei de Família ha de vetllar perquè cada llista de professionals estigui actualitzada permanentment.

4. Qualsevol persona inclosa en una de les llistes pot renunciar de manera expressa, i en qualsevol moment, a continuar formant-ne part, llevat que ja tengui designat un cas.

5. Així mateix, qualsevol modificació de les dades personals o professionals de les persones incloses en les llistes s’ha de comunicar al Servei de Família de les Illes Balears. D’altra banda, l’Administració comprovarà d’ofici que aquestes persones es troben al corrent de les obligacions tributàries i de la resta d’obligacions que estableix la normativa vigent.

10. Retribució dels professionals de la psicologia

1. El Servei de Família, adscrit a la direcció general competent en matèria de família, retribuirà cada professional per sessió duita a terme, fins a un màxim de 18 sessions, tret de casos excepcionals en què es poden arribar a prestar fins a 20 sessions, amb l’autorització prèvia del Servei de Família.

2. La quantia que es percebrà per sessió duita a terme és de 35,00 € (amb l’IVA no inclòs), fins a un màxim de 700,00 € (amb l’IVA no inclòs).

3. Una vegada conclòs el procediment d’intervenció, dins els vint dies hàbils següents a la darrera sessió, cada professional ha de trametre al Servei de Família la sol·licitud de pagament emplenada degudament, a més de la documentació següent:

  1. Factura.
  2. Justificants de les sessions.

En cap cas, no es tramitarà el pagament ni s’assignaran intervencions mentre no s’hagi lliurat al Servei de Família tota la documentació a què fa referència l’apartat 18.2 d’aquest annex.

11. Funcions del Servei de Família

El Servei de Família té les funcions següents:

  1. Revisar les derivacions que tenguin entrada en el Registre del Servei de Família de les Illes Balears.
  2. Proposar la designació dels professionals de la psicologia d’acord amb l’ordre de prelació establert en la llista corresponent.
  3. Revisar la documentació justificativa que els professionals de la psicologia presentin juntament amb la sol·licitud de cobrament de la tasca duita a terme.
  4. Conèixer i resoldre les qüestions plantejades.
  5. Examinar i resoldre els incidents que es produeixin en el funcionament dels torns.
  6. Vetllar per la qualitat del servei prestat i emetre recomanacions.

12. Objectius del procediment d’intervenció psicològica

L’objectiu general del servei d’atenció psicològica als conflictes intrafamiliars de les Illes Balears és el restabliment satisfactori de la dinàmica familiar o, en tot cas, la reducció de la intensitat i la gravetat del conflictes. Específicament, la intervenció ha d’anar dirigida a:

  1. Restablir la comunicació entre els diferents membres de la família implicats en el conflicte.
  2. Aprendre a resoldre els conflictes des d’una perspectiva que beneficiï tots els membres implicats.
  3. Aprendre a afrontar les diferents situacions familiars des de l’òptica de l’assertivitat (en l’àmbit de les habilitats socials) i evitar les reaccions agressives o els estils d’evitació.
  4. Assumir la importància que tenen els progenitors en el benestar dels fills, per evitar els comportaments de confrontació.
  5. Dotar els progenitors d’estratègies d’afrontament específiques davant comportaments que suposen riscs de violència.
  6. Treballar les distorsions cognitives i les creences irracionals respecte a la família (límits, pautes de disciplina, responsabilitat, respecte, funcionament de la relació, rols, etc.).
  7. Modificar els comportaments i les actituds disruptius dels membres de la família que distorsionen la dinàmica familiar.
  8. Atendre les necessitats psicoemocionals que poden sorgir en situacions de crisi o conflictivitat intrafamiliar.

13. Població destinatària

1. Poden ser beneficiàries del servei d’atenció psicològica als conflictes intrafamiliars de les Illes Balears totes les famílies residents a les Illes Balears, preferentment amb fills menors d’edat a càrrec, que presentin qualsevol d’aquestes situacions familiars:

  1. Famílies amb problemes de parella que posen en perill la continuïtat de la relació conjugal.
  2. Famílies amb progenitors separats o divorciats, o en procés, en què els fills presenten seqüeles conductuals i emocionals de la ruptura que dificulten la seva adaptació a la nova realitat familiar.
  3. Famílies amb progenitors separats o divorciats amb un alt nivell de conflictivitat entre ambdós que afecta directament l’estabilitat conductual i emocional dels fills menors (interferències parentals).
  4. Famílies amb dinàmiques intrafamiliars conflictives greus (per ex., conflictes de rol, disparitat en les pautes de criança i educació dels fills, dificultat amb els fills adolescents, problemes d’adaptació en les famílies reconstituïdes, etc.).

2. Les demandes de famílies amb fills majors d’edat a càrrec no són prioritàries en l’ordre d’assignació. El Servei de Família ha de determinar si compleixen els criteris d’inclusió i, per les dificultats que presenten, són d’especial gravetat, i no poden ser ateses per altres serveis.

3. No poden accedir al servei d’atenció psicològica als conflictes intrafamiliars de les Illes Balears els membres d’un nucli familiar que presentin qualsevol d’aquestes situacions:

  1. Tractament de qualsevol trastorn mental o de personalitat (eixos I i II del DSM-V). No obstant això, en el cas que un o més dels membres presentin algun d’aquests trastorns, estiguin en tractament, i els símptomes i els signes estiguin estabilitzats, es pot iniciar la intervenció psicològica amb la família.
  2. Manifestacions de comportaments agressius intrafamiliars (violència de gènere o filioparental, maltractament infantil, etc.).
  3. Expedient obert en el Servei de Protecció al Menor.

14. Accés al servei d’atenció psicològica als conflictes intrafamiliars de les Illes Balears

S’accedeix al servei d’atenció psicològica als conflictes intrafamiliars de les Illes Balears únicament mitjançant una derivació professional des dels serveis socials comunitaris o especialitzats, o bé des de l’àmbit de la salut, l’àmbit de l’educació o des de la justícia, mitjançant el document de derivació de casos establert pel Servei de Família de la Conselleria de Família i Serveis Socials. En aquest document de derivació ha de constar expressament la voluntat de les parts de participar en la intervenció psicològica objecte del servei.

15. Valoració de la derivació i designació de professional

1. Una vegada rebuda la derivació professional d’un cas susceptible de ser atès pel servei d’atenció psicològica als conflictes intrafamiliars de les Illes Balears, el Servei de Família ha de valorar, a partir de l’informe de derivació, la idoneïtat o no d’iniciar la intervenció psicològica. A aquest efecte, el Servei de Família pot reclamar tota la informació addicional al servei de derivació i a qualsevol altre servei que tengui relació amb el cas derivat.

2. En el supòsit que la valoració sigui favorable a iniciar una intervenció psicològica, el Servei de Família ha d’emetre una proposta relativa a l’assignació d’un professional de la psicologia en situació disponible, seguint l’ordre de prelació de la llista de professionals que correspongui d’acord amb el domicili de la família beneficiària. Excepcionalment, es pot designar un professional de la psicologia d’una de les llistes sense tenir en compte la prelació, atenent únicament a les circumstàncies objectives dels usuaris del servei (manca de vehicle propi per poder desplaçar-se al lloc on s’ha de fer la intervenció psicològica, horari de treball o altres circumstàncies objectives). A aquests efectes, s’ha de comunicar la designació al professional que correspongui, per telèfon o correu electrònic. Com a mínim, s’ha de telefonar dues vegades a la persona aspirant en franges horàries diferents, en intervals no inferiors a una hora, o se li ha de trametre un missatge electrònic. La persona interessada, en el termini d’un dia hàbil (o en el segon dia hàbil següent, si l’oferta de treball es comunica en divendres), ha de manifestar la conformitat amb la designació i la disposició a acceptar el cas derivat. S’ha de deixar constància d’aquests fets en l’expedient corresponent mitjançant una diligència administrativa. Si la persona interessada no manifesta la conformitat amb la proposta de designació en el termini d’un dia hàbil (o en el segon dia hàbil següent, si l’oferta de treball es comunica en divendres), es proposarà la designació al següent professional en situació disponible de la llista de professionals corresponent.

3. Si un professional renuncia de manera expressa o tàcita a dues propostes de designació de casos en el termini d’un any, se l’exclourà del servei i passarà a ocupar el darrer lloc de la llista de professionals corresponent en situació no disponible, llevat que, en el mateix termini per manifestar la conformitat a la designació, al·legui la concurrència d’alguna de les circumstàncies següents, que ha de justificar documentalment dins els tres dies hàbils següents:

  1. Que hi hagi un vincle de parentiu, de consanguinitat o d’adopció fins al quart grau o d’afinitat amb qualsevol dels subjectes.
  2. Que tengui amistat íntima o enemistat manifesta amb alguna de les parts.
  3. Que hagi intervingut com a professional en interès d’algun dels subjectes en conflicte.
  4. Per malaltia, incapacitat temporal o absència prolongada.

Les persones interessades estan obligades a comunicar per escrit al Servei de Família de la Direcció General de Família i Menors l’acabament d’aquestes situacions, en un termini no superior a deu dies hàbils des que es produeixi, amb la justificació corresponent. La manca de comunicació en el termini establert determina l’exclusió de la llista de professionals corresponent.

4. Una vegada acceptada la designació per part del professional de la psicologia, la directora general de Família i Menors ha d’emetre una resolució per la qual s’estableix la designació. Aquesta resolució s’ha de notificar al professional designat i a la família beneficiària, i s’ha de comunicar al servei que hagi derivat el cas.

5. Una vegada notificada la designació a les parts, el professional designat s’ha de posar en contacte amb la família, en un termini no superior a cinc dies hàbils des de la notificació de la resolució, per concretar la data i la forma d’inici de la primera sessió. La família beneficiària disposa d’un termini de cinc dies hàbils des de la notificació per comunicar al Servei de Família la renúncia a la designació, segons el model de l’annex 5. Una vegada transcorregut aquest termini sense que s’hagi produït la renúncia de forma expressa, es presumirà acceptada la designació.

16. Alteració de l’ordre en les llistes de professionals

1. En cas que es duguin a terme les tres primeres sessions i el procés no continuï, per alguna causa no imputable al professional, s’entendrà per no realitzada la designació i es mantindrà l’ordre en el torn de designacions per a futurs procediments. Quan el procés no s’iniciï o no continuï per alguna causa imputable al professional, passarà a ocupar el darrer lloc en la llista del partit judicial corresponent. En qualsevol dels casos, el professional ho ha de comunicar al Servei de Família de les Illes Balears dins els tres dies hàbils posteriors des de la notificació.

2. S’entén que l’absència del professional queda justificada si pot acreditar algun dels motius següents:

  1. Malaltia del professional, acreditada per baixa mèdica.
  2. Estada fora de l’illa en el moment de la designació, degudament documentada.
  3. Motius laborals que impedeixin dur a terme la sessió inicial en el termini establert des de la designació.

3. En el supòsit que el professional infringeixi les regles de conductes professionals que estableix el codi deontològic del Consell General dels Col·legis Oficials de Psicòlegs de manera greu o reiterada, pot ser exclòs de la llista de professionals a la qual pertanyi.

17. Metodologia de la intervenció

1. Les intervencions familiars poden ser en format individual, familiar o en grup, segons les característiques de la demanda i el criteri professional. Aquesta atenció s’ha de dur a terme en un màxim de 18 sessions per família. Excepcionalment, en el cas que la intervenció ho requereixi, es pot prorrogar el nombre de sessions fins a 20, amb l’informe previ justificatiu del professional, aprovat pel Servei de Família.

2. La durada de les sessions pot oscil·lar entre els 50 minuts i els 75 minuts en el cas de sessions amb persones adultes o més d’un membre familiar a la vegada. No es recomana fer més d’una sessió setmanal, llevat que sigui amb diferents membres de la família.

3. La intervenció amb les famílies s’ha de desenvolupar de la manera següent:

  1. Fase inicial i d’avaluació (1-3 sessions): com a màxim durant les tres primeres entrevistes, s’ha de contactar amb els membres de la família en què s’ha d’intervenir, per conèixer la demanda o el motiu de consulta i fer-ne la primera avaluació psicològica, de la qual s’ha d’emetre un informe que inclogui el diagnòstic i els objectius psicoterapèutics per treballar.
  2. Fase d’intervenció (4-18 sessions, i excepcionalment 20 sessions): d’acord amb l’informe emès, s’ha d’iniciar la intervenció amb la família amb les estratègies i les tècniques que requereixi per aconseguir els objectius psicoterapèutics plantejats. Al voltant de la meitat del procés d’intervenció (aproximadament en l’onzena sessió), s’ha d’emetre novament un informe de seguiment del procés psicoterapèutic per valorar el grau de compliment dels objectius programats o els possibles canvis d’objectius sorgits en el transcurs de la psicoteràpia.
  3. Fase final de la intervenció: una vegada acabada la intervenció, s’ha d’emetre un informe de tancament del cas en què consti el motiu de l’acabament i el grau d’assoliment dels objectius.

El Servei de Família ha de facilitar als professionals designats tota la informació i documentació de què disposi. Igualment els professionals de la psicologia han de mantenir les coordinacions necessàries amb els diferents professionals de la xarxa sociocomunitària que intervenen amb la família, en especial amb el servei o professional que hagi derivat el cas.

18. Final de la intervenció

1. Són causes d’acabament de la intervenció, a més del final ordinari:

  1. Que durant la intervenció es produeixi qualsevol dels supòsits d’exclusió de la intervenció que preveu l’apartat 3.2 d’aquest annex.
  2. Que cap membre de la família no assisteixi a dues sessions programades, sense justificació o sense l’avís previ amb una antelació mínima de 24 hores.
  3. Que la falta de col·laboració de la família o d’una part impedeixi la consecució dels objectius marcats.
  4. Que la intervenció psicològica esdevingui ineficaç per a la finalitat perseguida.

2. Una vegada finalitzada la intervenció, el professional designat ha de trametre tot l’expedient generat al Servei de Família juntament amb la documentació a què es refereix l’apartat 10.3 d’aquest annex.