Secció I. Disposicions generals
CONSELL INSULAR DE MENORCA
Núm. 7266
Ple. Aprovació definitiva del Reglament del Servei de Teleassistència domiciliària del Consell Insular de Menorca
Versió PDF
Publicat en el BOIB núm. 139, de 10.10.2013, i en el tauler d'Edictes de la corporació de dia 10.10.2013 a dia 16.11.2013, anunci relatiu a l’acord adoptat pel Ple del Consell Insular de Menorca en sessió de caràcter ordinari de 16 de setembre de 2013, pel qual s’aprova inicialment el REGLAMENT DEL SERVEI DE TELEASSISTÈNCIA DOMICILIÀRIA DEL CONSELL INSULAR DE MENORCA, sense que dins del termini legal d’exposició al públic s’hagi presentat cap reclamació ni suggeriment al respecte, s’entén elevada a definitiva la seva aprovació, fent-se públic el seu text íntegre:
REGLAMENT DEL SERVEI DE TELEASSISTÈNCIA DOMICILIÀRIA DEL CONSELL INSULAR DE MENORCA
El Servei de Teleassistència Domiciliària (d’ara endavant TAD) constitueix una modalitat del servei d’atenció domiciliària que, amb la tecnologia adequada, permet detectar situacions d’emergència, donar una resposta ràpida a aquestes situacions i garantir la comunicació permanent de la persona amb l’exterior.
Aquest tipus de servei es dirigeix a persones en situació de dependència, persones grans que viuen soles i persones amb discapacitat.
Amb el servei de TAD es proporciona un contacte permanent amb l’exterior així com l’accés als serveis de la comunitat, s’ofereix una resposta immediata en cas d’emergència, es dóna seguretat i suport a la persona usuària i s’evita o es retarda la seva institucionalització.
El Consell Insular de Menorca, en execució de les competències que té legalment atribuïdes en l’àmbit dels serveis socials i en compliment del que disposa la normativa de règim local vigent aplicable en matèria de cooperació entre administracions per garantir la prestació integral i adequada d’aquests tipus de serveis, presta el servei de TAD per tal d’oferir una atenció integral i especialitzada amb aquestes finalitats i respecte d’aquest col·lectiu de persones.
Conscient de la necessitat d’oferir aquest servei a tot el territori de l’illa de Menorca d’una forma adequada i eficaç, el Consell Insular de Menorca, mitjançant aquest reglament, pretén recollir de forma clara i precisa el conjunt de normes que n'han de regular el funcionament, pels seus coneixements i aplicació, a fi de garantir la correcta prestació del servei.
CAPÍTOL I
Disposicions generals
Article 1
Objecte
1. Aquest reglament té per objecte regular el Servei de Teleassistència Domiciliària (TAD) del Consell Insular de Menorca, que es presta en aquest moment i es té previst que es presti a través de qualsevol de les formes de gestió indirecta previstes en la normativa aplicable.
2. L’àmbit d’aplicació d’aquest reglament és l’illa de Menorca.
Article 2
Descripció del servei
1. La teleassistència domiciliària (TAD) és un servei de caràcter social que, amb l’ús de la tecnologia adequada, ofereix de forma permanent a la persona usuària una resposta immediata davant determinades eventualitats, directament o mobilitzant altres recursos —humans o materials— de la persona usuària o de la comunitat, amb la finalitat d’afavorir la permanència de la persona usuària en l’entorn quotidià, de procurar-ne la seguretat i la confiança en moments de crisis personals, socials o sanitàries, i de promoure’n el contacte amb l’entorn sociofamiliar.
2. Per a la correcta prestació d’aquest servei, s'han d'instal·lar prèviament:
3. El servei de TAD ha d'actuar, en aquest sentit, davant situacions d’emergència sobrevinguda mitjançant recursos propis de les persones usuàries o de la comunitat per resoldre la situació.
D’altra banda, el CA ha de mantenir un contacte periòdic amb les persones usuàries per tal de fer-ne un seguiment permanent, mantenir actualitzades les seves dades i intervenir, si les circumstàncies ho fan necessari.
Així mateix, les persones usuàries poden comunicar-se amb el CA quan ho considerin convenient.
Article 3
Objectius del servei
1. L’objectiu bàsic del servei és mantenir i potenciar l’autonomia de la persona atesa, i la de la seva família o unitat de convivència, perquè la persona pugui romandre al seu domicili el major temps possible i mantenir així el control de la seva pròpia vida.
2. Per això, els objectius que fonamenten i als quals s’ha de dirigir el servei, segons les possibilitats reals de cada persona, són:
Article 4
Accions del servei
Per tal d’assolir els objectius del servei, mitjançant aquest s’ha de garantir:
CAPÍTOL II
Usuaris del servei
Article 5
Destinataris del servei
Poden ser usuaris del servei totes aquelles persones que resideixen a Menorca i que, d’acord amb l’informe de valoració dels tècnics municipals previst en l’article 8 següent, compleixin els requisits generals d’accés i les condicions d’idoneïtat per ser-ne beneficiàries i sempre que es trobin en alguna de les situacions de risc següents:
Article 6
Requisits generals d’accés
Els requisits per poder accedir al servei són:
Article 7
Tipologia de persones usuàries
Tenen la condició de persona usuària les següents:
CAPÍTOL III
Del procediment de concessió, baixa i suspensió del servei
Article 8
Criteris i procediment d’accés
L’accés de les persones usuàries al servei de TAD es produeix a través dels serveis socials comunitaris bàsics, d'acord amb el procediment que s’estableix a continuació.
1. Sol·licitud
La persona interessada a obtenir la prestació del servei TAD, o el seu representant, ha de presentar la sol·licitud, segons el model que estableixi el Consell Insular de Menorca, als serveis socials comunitaris bàsics del seu municipi.
La sol·licitud s’ha de presentar acompanyada de la documentació següent:
Els serveis socials comunitaris bàsics han de comprovar la veracitat de les dades aportades i es reserven el dret d’exigir aclariments o altres documents complementaris.
2. Valoració
Un cop admesa la sol·licitud, els professionals dels serveis socials comunitaris bàsics municipals han de concertar una entrevista o una visita al domicili de la persona usuària potencial per tal de verificar les circumstàncies socials i familiars, així com per poder valorar la necessitat de comptar o no amb el servei.
La sol·licitud, juntament amb la documentació pertinent i l’informe de valoració dels tècnics municipals, s'ha de remetre al departament competent en matèria de serveis socials del Consell Insular de Menorca.
3. Proposta de resolució
Els expedients de concessió del servei de TAD els ha de resoldre el departament competent en matèria de serveis socials del Consell Insular de Menorca, mitjançant acord motivat de l’òrgan competent, a la vista de l’informe dels serveis socials comunitaris bàsics i de la proposta formulada pel tècnic del Consell encarregat d'instruir l’expedient, proposta que, com a mínim, s'ha de pronunciar sobre els aspectes següents:
4. Resolució
Elaborada la proposta tècnica anterior, aquesta s’ha d'elevar al conseller o consellera competent en matèria de serveis socials perquè dicti una resolució motivada.
La resolució s'ha de posar en coneixement de l’entitat prestadora del servei. Així mateix, en els casos de denegació, també s'ha de comunicar a la persona sol·licitant. Contra aquesta resolució es poden interposar els recursos que legalment corresponguin.
El procediment administratiu conclou amb la signatura del document contractual corresponent entre la persona usuària i l’entitat prestadora del servei.
5. Llista d’espera
En el supòsit que, per manca de capacitat del servei o de disponibilitat pressupostària, aquest no es pugui oferir temporalment, les sol·licituds que es presentin d’acord amb el procediment anterior restaran pendents de tramitació fins que les disponibilitats del servei permetin valorar-les.
A aquest efecte, el tècnic del Consell Insular de Menorca encarregat de la instrucció dels expedients ha d'elaborar una llista d’espera per rigorós torn de petició.
6. Supòsits d’urgència
Es considera supòsit d’urgència tota situació excepcional en la qual la persona sol·licitant es pot beneficiar del servei sense haver d’esperar la corresponent resolució segons el tràmit normalitzat. L’atorgament d’aquest benefici resta condicionat a l’existència de plaça vacant.
Amb aquests supòsits es preveu qualsevol circumstància que, pel seu especial risc social, per crisi greu o malaltia, requereixi la prestació immediata del servei.
En qualsevol cas, les persones que en resultin beneficiades han de complir els requisits que es recullen en aquest reglament.
La valoració de la urgència l’ha d'efectuar el tècnic responsable d'instruir l’expedient, del departament competent en matèria de serveis socials del Consell Insular de Menorca, de conformitat amb l’informe remès pels serveis socials comunitaris bàsics i la documentació que s’acompanyi, amb el vistiplau del conseller o la consellera competent.
En aquests supòsits, l’entitat prestadora del servei ha de donar d’alta la persona sol·licitant en el termini màxim de quaranta-vuit (48) hores des que el Consell Insular li ho comuniqui i d’acord amb el procediment que es recull en l’article 11 d’aquest reglament.
No obstant això, aquesta mesura té caràcter provisional fins que no es ratifiqui per resolució del conseller o la consellera competent en matèria de serveis socials del Consell Insular de Menorca.
Article 9
Alta en el servei
1. Les altes de les persones usuàries en el servei es produeixen des del moment que s'instal·li el terminal en el seu domicili.
L’entitat prestadora del servei ha de donar d’alta la persona en el termini màxim de deu dies (10) naturals des de la data de la recepció de la resolució emesa pel conseller o la consellera competent en matèria de benestar social del Consell Insular de Menorca i per la qual es concedeix el servei.
2. Amb aquesta finalitat, el Consell Insular de Menorca ha de proporcionar a l'entitat les dades de contacte de la persona usuària, per tal de fixar la data i l'hora per instal·lar el terminal i la UCR necessaris per al funcionament del servei, d’acord amb el procediment següent:
La franja horària de visites domiciliàries per a la instal·lació, el manteniment i la coordinació és de dilluns a divendres de nou (9) a catorze (14) hores.
3. L'entitat prestadora del servei ha de registrar i custodiar el document contractual de conformitat, i les actualitzacions que puguin produir-se en cas de modificacions substancials en les condicions de prestació del servei, mentre aquest romangui en alta i el temps legalment establert posteriorment a la baixa. El departament competent en matèria de serveis socials del Consell Insular de Menorca podrà requerir-li aquest document als efectes d'estudi, explotació estadística i seguiment de la prestació del servei.
Article 10
Suspensió temporal
1. La suspensió temporal del servei es pot produir per absència temporal de la persona usuària en el domicili, motivada per hospitalització, sortida de vacances, estada temporal en centre residencial o altres motius similars que determinin la interrupció de la comunicació entre la persona atesa i el CA, sense que això suposi la retirada de l'equipament.
La persona interessada ha de notificar l'absència a l'entitat prestadora del servei, i el període màxim de suspensió del servei corresponent, excepte per causes degudament justificades, no pot ser superior a tres (3) mesos continuats. La persona usuària causarà baixa definitiva si se supera el període màxim establert.
En casos excepcionals s'ha d'establir un termini concret de tornada. Finalitzat aquest període, si persisteixen les circumstàncies que van motivar l'alta en el servei, s'ha de reactivar l'atenció en les condicions en les quals es prestava.
2. La suspensió del servei no afecta el deure de l’usuari d’abonar el preu corresponent.
3. Les persones usuàries del servei de TAD han d'estar degudament informades del procediment que s'ha de seguir per activar la suspensió temporal i, si escau, reactivar la prestació del servei.
4. L'entitat prestadora del servei han de comunicar al departament competent en matèria de serveis socials del Consell Insular de Menorca les peticions de suspensió i de reactivació que rebi.
Article 11
Revisió de la situació de la persona usuària
1. Quan el Consell Insular de Menorca o l’entitat prestadora del servei tenguin coneixement de la modificació de les circumstàncies que van servir de base per a la concessió del servei, s'ha de revisar l’expedient.
2. El tècnic competent del Consell Insular de Menorca, un cop revisada la documentació que en el seu cas s’hagi presentat o requerit, ha d'elevar la corresponent proposta al conseller o la consellera competent en matèria de serveis socials perquè emeti una resolució en el sentit que correspongui.
Article 12
Baixa del servei
1. La persona usuària causarà baixa per alguna de les causes següents:
2. Els expedients de baixa els ha de resoldre el departament competent en matèria de serveis socials del Consell Insular de Menorca, mitjançant resolució motivada del conseller o la consellera competent en matèria de serveis socials a la vista dels informes i la proposta formulada pel tècnic del Consell encarregat d'instruir l’expedient.
3. La resolució s'ha de posar en coneixement de l’entitat prestadora del servei. Així mateix, excepte en el supòsit de defunció, la resolució també s'ha de comunicar a la persona usuària. Contra aquesta resolució es poden interposar els recursos que legalment corresponguin.
4. L’entitat prestadora del servei, un cop rebuda la comunicació, s'ha de posar en contacte amb la persona usuària per tal de fixar dia i hora per retirar el terminal, dia en el qual se signarà un document acreditatiu de la retirada de l’equip.
5. Finalment, l’entitat prestadora del servei ha de comunicar la baixa en el servei al Consell Insular de Menorca.
CAPÍTOL IV
Del finançament del servei
Article 13
Finançament
El servei de TAD és un servei que, de conformitat amb la normativa vigent aplicable en matèria de règim local, es pot finançar mitjançant l’establiment i la gestió d’un preu, ja que comprèn la realització d’un servei que afecta o beneficia l’usuari de manera particular. Per aquest motiu, el servei es finança de la manera següent:
Tot això sens perjudici de l’establiment de convenis, acords o altres fórmules amb altres administracions, en el marc de la legislació en matèria de serveis socials, que puguin concretar aportacions a favor del Consell Insular de Menorca per finançar el cost del servei.
CAPÍTOL V
Drets i deures de les persones usuàries
Article 14
Informació de les persones usuàries
Els usuaris del servei de TAD resten obligats a notificar al Consell Insular de Menorca o a l’entitat prestadora del servei qualsevol variació de les circumstàncies que hagin servit de base per a la concessió del servei, especialment respecte de la seva situació econòmica per tal d’actualitzar, si escau, l’import del preu que li correspon abonar.
Article 15
Drets de les persones usuàries
El Consell Insular de Menorca i l'entitat prestadora del servei han de garantir el respecte als drets de les persones usuàries del servei, en concret:
Els drets de les persones usuàries tenen com a límit els dels altres i l’acceptació de les normes que regeixen la prestació del servei.
Article 16
Deures de les persones usuàries
Les persones usuàries del servei tenen els deures següents:
Article 17
Canals de participació
S’entén per dret de participació de les persones usuàries o dels seus familiars el de prendre part activa en les decisions que afectin, directament o indirectament, l’organització i el funcionament del servei de TAD. En garantia d’aquest dret, poden participar en:
El canal de participació de les persones usuàries o dels seus familiars són els serveis socials comunitaris bàsics, el Consell Insular de Menorca o l’entitat prestadora del servei.
Article 18
Suggeriments i reclamacions
Els usuaris i les famílies tenen la possibilitat de participar directament en el funcionament del servei, de forma continuada o puntualment, mitjançant la presentació de suggeriments i reclamacions. S’entén per suggeriment tota proposta de modificar algun aspecte de la dotació, l’organització, el funcionament o les pràctiques professionals del servei, amb la finalitat de millorar la qualitat de l’atenció a l’usuari. S’entén per reclamació o queixa tota sol·licitud encaminada a modificar algun aspecte de la dotació, l’organització, el funcionament o les pràctiques professionals del servei, en considerar que l’aspecte que es pretén modificar perjudica, directament o indirectament, l’exercici dels drets dels usuaris.
Els usuaris, per tal de poder exercir el seu dret a participar, suggerir o reclamar, disposen de fulls de reclamació que resten a la seva disposició en els serveis socials comunitaris bàsics dels ajuntaments, així com en l’entitat prestadora del servei.
Les reclamacions i els suggeriments han d’incloure les dades necessàries per tal de poder-los donar el tràmit establert.
Les reclamacions i els suggeriments s'han de trametre al Consell Insular de Menorca, que els ha de resoldre amb l’informe previ dels serveis socials comunitaris bàsics municipals corresponents.
La resposta a les reclamacions i els suggeriments s'ha de notificar per escrit, al més aviat possible, a les persones que n'hagin presentat.
CAPÍTOL VI
Règim d’infraccions i sancions
Article 19
Règim d’infraccions i sancions
1. L’incompliment de les normes establertes en aquest reglament constitueix una infracció administrativa que pot donar lloc a la imposició d’una sanció.
2. Són responsables directes de les infraccions d’aquest reglament les persones autores materials de les infraccions, sigui per acció o omissió.
3. La declaració de responsabilitat per infraccions i imposició de la sanció que correspongui, no exonera de l’obligació d’indemnitzar pels danys i perjudicis causats.
4. El procediment sancionador que han d’aplicar els òrgans competents per iniciar, instruir i resoldre els expedients sancionadors en matèria de serveis socials és el que estableix la normativa del procediment aplicable en els àmbits de competència de les administracions públiques locals.
Aquest procediment s’ha d’aplicar respectant els principis generals en matèria sancionadora que estableix la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, d’acord amb el que estableix la Llei 4/2009, d’11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears.
L’òrgan competent per imposar les sancions és el conseller o la consellera competent en matèria de serveis socials del Consell Insular de Menorca.
5 Les infraccions es classifiquen en lleus, greus i molt greus d’acord amb el que estableixen la Llei 4/2009, d’11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, i aquest reglament.
Article 20
Tipologia d’infraccions de les persones usuàries
1. Tenen la consideració d’infraccions lleus:
2. Tenen la consideració d’infraccions greus:
3. Tenen la consideració d’infraccions molt greus:
Article 21
Sancions per infraccions de les persones usuàries
1. Les infraccions lleus es poden sancionar amb una amonestació o una multa per un import de fins a la meitat de l’indicador públic de renda d’efectes múltiples (IPREM).
2. Les infraccions greus es poden sancionar amb la suspensió de la condició de persona usuària per un termini d’entre dues i quatre setmanes.
3. Les infraccions molt greus es poden sancionar amb la suspensió de la condició de persona usuària per un termini de sis setmanes o amb l’extinció de la prestació.
Disposició addicional
Els ajuntaments de l’illa han de sol·licitar formalment l’adhesió al Servei Insular de Teleassistència a fi que els particulars es puguin adreçar als seus respectius ajuntaments per a la demanda del servei.
Disposició derogatòria
Queda derogat el Reglament de teleassistència domiciliària aprovat per acord del Ple del Consell Insular de Menorca de dia 18/02/2002 (BOIB núm. 55 de 07/05/02).
Disposició final
Aquest Reglament entrarà en vigor quan hagin transcorregut 15 dies hàbils des que s'hagi publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Maó, 24 d'abril de 2014
La Secretària Interina
Rosa Salord Olèo