Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ, CULTURA I UNIVERSITATS
Núm. 3164
Resolució del secretari autonòmic d'Educació, Cultura i Universitats, de dia 7 de gener de 2014, per la qual s’estableix el Programa d’actuació del Departament d’Inspecció Educativa per al curs 2013-2014
Versió PDF
L’Ordre del conseller d’Educació i Cultura de 24 de març de 2011 (d’ara endavant, Ordre 24/03/2011), per la qual es regulen l’organització i el funcionament de la Inspecció Educativa estableix, al Capítol III, article 20, que el conseller d’Educació i Cultura ha de fixar periòdicament les directrius d’actuació del Departament d’Inspecció Educativa (DIE), les quals es concreten en els plans i programes corresponents, l'elaboració dels quals és competència del cap del DIE.
La Resolució del conseller d’Educació, Cultura i Universitats, de dia 25 de novembre de 2011, per la qual es fixen les directrius i s’aprova el Pla d’actuació del Departament d’Inspecció Educativa per al període 2011-2015 fixa les directrius següents:
1. Contribuir a la millora permanent del sistema educatiu, millorar el rendiment escolar (amb una especial atenció a les àrees instrumentals i a les llengües estrangeres) i afavorir la permanència de l’alumnat en el sistema educatiu.
2. Contribuir al reforç de l’autonomia dels centres i a la delegació, en els òrgans de govern dels centres públics, de les competències que es determinin en el marc que estableixi la normativa vigent.
3. Contribuir a adequar l’oferta educativa a la realitat social i laboral de les Illes Balears.
4. Contribuir a millorar l’eficiència dels serveis que dóna la Conselleria als centres i a la comunitat educativa.
5. Contribuir a potenciar l’ús de les llengües oficials i la cultura de la nostra comunitat autònoma.
6. Contribuir a la millora de l’educació en el primer cicle d’educació infantil.
Aquestes directrius es concreten en el Pla d’Actuació, que determina els objectius, les estratègies i les línies d’acció del Departament d'Inspecció Educativa, encarregat de vetllar pel compliment, en els centres educatius, de les lleis, els reglaments i altres disposicions vigents que afectin el sistema educatiu.
El Pla d’Actuació del Departament d’Inspecció Educativa per al període 2011-2015 és el document institucional quadriennal en què es reflecteixen les línies mestres de la Inspecció Educativa i va ser aprovat per la Resolució del conseller d’Educació, Cultura i Universitats de dia 25 de novembre de 2011. Aquest Pla s’ha de desenvolupar i concretar en el Programa anual d’actuació.
El Decret 6/2013, de 2 de maig, del president de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 60, de 2 de maig de 2013), a l’article 3.3, atribueix la competència en matèria d’inspecció educativa a la Secretaria Autonòmica. Correspon, per tant, al secretari autonòmic d'Educació, Cultura i Universitats, l’aprovació del Programa d’actuació per al curs escolar 2013-2014, i és competència del cap del DIE la seva elaboració, segons l’Ordre 24/03/2011.
D'altra banda, el Programa d'actuació del Departament d’Inspecció Educativa per al curs 2013-2014 incorpora també les exigències derivades de l'aplicació del Decret 15/2013, de 19 d’abril, pel qual es regula el tractament integrat de les llengües als centres docents no universitaris de les Illes Balears (BOIB 20/04/2013 núm. 53) i del Decret llei 5/2013, de 6 de setembre, pel qual s’adopten determinades mesures urgents en relació amb la implantació, per al curs 2013-2014, del sistema de tractament integrat de les llengües als centres docents no universitaris de les Illes Balears (BOIB 07/09/2013 núm. 124), en el sentit que la Conselleria d’Educació, Cultura i Universitats, a través del Departament d’Inspecció Educativa, vetllarà per l’adequació del projecte integrat de llengües a la normativa vigent i encarrega de forma específica al DIE la coordinació del seguiment i l’avaluació de la implantació del projecte.
Com a concreció del que determinen les directrius i el Pla d’Actuació referits anteriorment, d’acord amb la normativa vigent, en exercici de les competències que tenc atribuïdes i a proposta del cap del DIE, dict la següent
Resolució:
1. Establir el Programa d’actuació del Departament d’Inspecció Educativa (DIE) per al curs escolar 2013-2014, que figura com a annex 1 d’aquesta Resolució.
2. Publicar aquesta Resolució i l’annex 1en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que no exhaureix la via administrativa, les persones interessades poden interposar un recurs d’alçada davant la consellera d’Educació, Cultura i Universitats, en el termini d’un mes comptador des de l’endemà d’haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb els articles 116 i 117 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, i els articles 25.5 i 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Palma, 7 de gener de 2014
El secretari autonòmic,
Guillem Estarellas Valls
ANNEX 1
PROGRAMA D’ACTUACIÓ DEL DEPARTAMENT D’INSPECCIÓ EDUCATIVA (DIE) PER AL CURS ESCOLAR 2013-2014
1. OBJECTIUS DEL PROGRAMA 2013-2014
Els objectius del programa 2013-2014 són la concreció dels prevists al Pla d’Actuació per al període 2011-2015. A més, incorporen les conclusions derivades de l’execució del programa del DIE per al curs 2012-2013 i de la Memòria.
Aquests objectius s’insereixen dins un marc més ampli i no abasten la totalitat de les obligacions i dels reptes que l’Administració educativa reserva a la Inspecció. Se n’hi poden incorporar de nous durant el curs escolar.
El Programa d'actuació del DIE per al curs 2013-2014 incorpora també:
-Les exigències derivades de l'aplicació del Decret 15/2013, de 19 d’abril, pel qual es regula el tractament integrat de les llengües als centres docents no universitaris de les Illes Balears (BOIB 20/04/2013 núm. 53) i del Decret llei 5/2013, de 6 de setembre, pel qual s’adopten determinades mesures urgents en relació amb la implantació, per al curs 2013-2014, del sistema de tractament integrat de les llengües als centres docents no universitaris de les Illes Balears (BOIB 07/09/2013 núm. 124), en el sentit que la Conselleria d’Educació, Cultura i Universitats, a través del Departament d’Inspecció Educativa, vetllarà per l’adequació del projecte de tractament integrat de llengües a la normativa vigent. S'estableix també que la coordinació del seguiment i l’avaluació de la implantació del projecte recau en el Departament d’Inspecció Educativa, el qual vetllarà pel compliment de la normativa vigent.
-La previsió d'actuacions que es puguin derivar de l'aprovació de la Llei Orgànica per a la Millora de la Qualitat Educativa (LOMQE).
Els objectius reflectits derivats de les funcions de control i d’assessorament s’han d’entendre referits a la totalitat de les etapes educatives, d’acord amb les respectives especificitats. Els conceptes de cooperació i d’informació s’han d’entendre referits a tots els components del sistema educatiu, amb la inclusió de la pròpia Administració educativa (receptora de bona part dels informes d’Inspecció, i de moltes de les actuacions d’assessorament i de participació en les múltiples comissions que planteja la normativa).
Els objectius que es fixen s’adrecen a cada una de les directrius establertes a la Resolució del conseller d’Educació, Cultura i Universitats de dia 25 de novembre de 2011.
Amb la finalitat d’afavorir el seguiment i l’avaluació dels processos necessaris per assolir els objectius plantejats, es presenten, codificats i estructurats, de la manera següent:
DIRECTRIU 1 (D1)
Contribuir a la millora permanent del sistema educatiu, millorar el rendiment escolar (amb una especial atenció a les àrees instrumentals i a les llengües estrangeres) i afavorir la permanència de l’alumnat en el sistema educatiu.
Objectius
D1.O1. Contribuir a la millora permanent del sistema educatiu.
D1.O1.1. Cooperar en el desplegament i l’aplicació de la normativa educativa i, molt particularment, en el desenvolupament de la normativa autonòmica:
- curricular, amb especial atenció al tractament de les competències bàsiques relacionades amb les àrees instrumentals i les llengües estrangeres,
- organitzativa (reglaments de centres, programes...),
- avaluadora (normes, avaluacions de diagnòstic, avaluacions específiques, etc.).
D1.O2. Millorar el rendiment escolar.
D1.O2.1. Analitzar i valorar el rendiment acadèmic dels alumnes i supervisar el seguiment dels resultats que en fan els centres, així com les propostes de mesures de millora, especialment aquelles que afectin els àmbits de les àrees o matèries instrumentals i de les llengües estrangeres.
D1.O2.2. Supervisar els processos avaluadors als centres.
D1.O2.3. Assessorar, orientar i informar els centres, el personal docent i la comunitat educativa en aspectes pedagògics, organitzatius i de gestió.
D1.O2.4. Fomentar la reflexió sobre l’avaluació i la pràctica educativa.
D1.O2.5. Col·laborar en la millora de la pràctica docent.
D1.O2.6. Participar en l’avaluació del sistema educatiu, dels centres i del professorat (tant en la funció docent com en la directiva). Dissenyar i aplicar un pla pilot d’avaluació de centres, de caràcter mostral.
D1.O2.7. Controlar el compliment de la legislació vigent i vetllar pel compliment de la normativa en matèria d’avaluació, de promoció i de titulació.
D1.O2.8. Contribuir a la recerca, la innovació i la implementació de bones pràctiques educatives.
D1.O 2.9. Promoure la cultura de l’autoavaluació (professors i centres).
D1.O 2.10. Promoure iniciatives pedagògiques per a la millora del rendiment escolar.
D1.O3. Afavorir la permanència de l’alumnat en el sistema educatiu.
D1.O3.1. Controlar el compliment de la normativa.
D1.O3.2. Supervisar l’aplicació del protocol d’absentisme que apliquen els centres i controlar-ne les dades.
D1.O3.3. Assessorar la comunitat educativa i l’Administració.
D1.O4. Supervisar la intervenció dels EOEP i EAP en relació als centres, a l’alumnat i a les famílies.
DIRECTRIU 2 (D2)
Contribuir al reforç de l’autonomia dels centres i a la delegació, en els òrgans de govern dels centres públics, de les competències que es determinin en el marc que estableixi la normativa vigent.
Objectius
D2.O1. Supervisar l’aplicació dels projectes i programes impulsats per la Conselleria d’Educació, Cultura i Universitats que atorguin als centres un major grau d’autonomia d’organització i gestió, i participar en la seva avaluació.
D2.O2. Controlar el compliment de la normativa.
D2.O3. Participar en el seguiment dels processos de delegació de competències als òrgans de govern dels centres públics i en l’avaluació dels resultats d’aquesta delegació, ja sigui a través de l’assessorament o d’altres funcions o intervencions pròpies de la Inspecció.
DIRECTRIU 3 (D3)
Contribuir a adequar l’oferta educativa a la realitat social i laboral de les Illes Balears.
Objectius
D3.O1. Cooperar amb l’Administració educativa en la planificació de l’oferta educativa.
D3.O2. Fer el seguiment de l’aplicació dels programes educatius relacionats amb la formació professional (reglada i d’inserció laboral, etc.).
D3.O3. Fer el seguiment del funcionament dels centres de persones adultes a partir de les seves ofertes formatives i de les fluctuacions de matrícula al llarg del curs.
D3.O4. Informar l’Administració educativa sobre la casuística derivada de l’aplicació de programes d’aquesta naturalesa.
DIRECTRIU 4 (D4)
Contribuir a millorar l’eficiència dels serveis que dóna la Conselleria als centres i a la comunitat educativa.
Objectius
D4.O1. Cooperar amb les diferents unitats de l’Administració educativa en el marc de les funcions pròpies del Departament.
D4.O2. Afavorir la implementació de mesures organitzatives, tecnològiques i d’atenció a la ciutadania que permetin donar a la comunitat i als centres una atenció millor i més útil.
D4.O3. Consolidar, en el marc de les funcions de la Inspecció educativa, les dinàmiques d’atenció, d’informació i d’assessorament en matèria de serveis als centres, a la comunitat educativa i a la ciutadania en general.
DIRECTRIU 5 (D5)
Contribuir a potenciar l’ús de les llengües oficials i la cultura de la nostra comunitat autònoma.
Objectius
D5.O1. Vetllar per l’adequació dels projectes de tractament integrat de llengües a la normativa vigent.
D5.O2. Realitzar la coordinació del seguiment i l’avaluació de la implantació dels projectes de tractament integrat de llengües.
D5.O3. Assessorar els centres i la comunitat educativa en matèria de projectes de tractament integrat de llengües.
D5.O4. Controlar que les llengües oficials, com a elements de cohesió social, siguin un element essencial per a l’acolliment i l’atenció de l’alumnat de procedència estrangera.
D5.O5. Fomentar el tractament pedagògic de la cultura de les Illes Balears com a element cultural constitutiu de la societat illenca, des del punt de vista cultural i promocional, com a base per a l’intercanvi amb altres societats (intercanvis escolars).
DIRECTRIU 6 (D6)
Contribuir a la millora de l’educació en el primer cicle d’educació infantil.
Objectius
D6.O1. Cooperar amb l’Administració educativa en la planificació i la coordinació del primer cicle d’educació infantil.
D6.O2. Controlar el compliment de la normativa vigent per part dels centres i del professorat d’aquest cicle educatiu.
D6.O3. Assessorar, orientar i informar: centres, personal docent i comunitat educativa en aspectes pedagògics, organitzatius i de gestió.
La redacció dels objectius D5.O1 a D5.O3 s'ha adaptat als canvis derivats del Decret 15/2013, de 19 d’abril, pel qual es regula el tractament integrat de les llengües als centres docents no universitaris de les Illes Balears (BOIB 20/04/2013 núm. 53) i del Decret llei 5/2013, de 6 de setembre, pel qual s’adopten determinades mesures urgents en relació amb la implantació, per al curs 2013-2014, del sistema de tractament integrat de les llengües als centres docents no universitaris de les Illes Balears (BOIB 07/09/2013 núm. 124).
2. ACTUACIONS
Les actuacions previstes en el Programa s’organitzen en àmbits, que es codifiquen (organització i funcionament del DIE, centres, alumnat, professorat, cooperació i altres); es refereixen, si escau, a les directrius pertinents; es categoritzen segons que siguin actuacions prioritàries (AP) o actuacions habituals (AH); s’indiquen els processos als quals responen; se’n descriu el contingut i se’n marca una aproximació temporal.
El gran nombre d’actuacions de caràcter incidental que duen a terme els inspectors suposa un volum considerable de treball. Aquestes actuacions difícilment poden ser previsibles i, per això, no s’inclouen en la programació tot i que la dedicació que requereixen pot incidir molt directament sobre l’execució del Programa.
Les actuacions prioritàries per a aquest curs 2013-2014 giren entorn de les àrees següents:
1. El control i la supervisió de l'organització i el funcionament dels centres.
2. La supervisió del seguiment i l'avaluació de la implantació dels projectes de tractament integrat de llengües.
3. L'avaluació dels alumnes, centres, professors i equips directius.
4. El disseny i l'aplicació d’un pla pilot d’avaluació de centres, de caràcter mostral.
5. La millora dels resultats acadèmics.
6. La millora de la convivència escolar.
7. La col·laboració amb els altres serveis i unitats de l'Administració educativa.
Les actuacions habituals, que la Inspecció Educativa, en l'exercici de les funcions que li són pròpies, realitza de manera usual i reiterat com a conseqüència de la seva naturalesa inseparable de les característiques i l'organització del propi sistema educatiu, són de tipologia diversa:
-Les que s'emmarquen en els plantejaments institucionals dels centres.
-Les derivades de les Instruccions d'Organització i Funcionament dels centres.
-Les relacionades amb la informació, el suport i la col·laboració amb els diferents òrgans de l'Administració educativa.
-Les relacionades amb l'atenció, la informació i l'assessorament als membres de la comunitat educativa.
Aquestes actuacions es desenvoluparan d'acord amb la planificació que estableixi el DIE i amb les instruccions que s'imparteixin per a la seva execució. Algunes d'elles, però, seran objecte d'un tractament homogeni en totes les demarcacions territorials, que quedarà garantit mitjançant la utilització dels corresponents protocols proporcionats a aquest efecte.
La Inspecció Educativa intervindrà, sempre en relació amb les funcions i competències que té atribuïdes, en aquelles actuacions que per criteri d'oportunitat i interès sorgeixin al llarg del curs acadèmic i li siguin encomanades per la Conselleria d'Educació, Cultura i Universitats, a través de la Secretaria Autonòmica.
El treball de la Inspecció Educativa no pot limitar-se a la realització de les activitats concretes i definides en els apartats anteriors. La Inspecció intervé en multitud de situacions i tasques, de caràcter incidental i de difícil, si no impossible, previsió que es caracteritzen per la seva urgència i immediatesa, bé per l'emissió d'informes requerits per la normativa o per la supervisió del correcte funcionament dels centres docents, bé derivades de col·laboracions o suports a les gestions del propi Departament d'Inspecció Educativa.
La concreció de les actuacions previstes és la que figura a l’apèndix “Actuacions per al curs 2013-2014” d’aquest document.
3. ORGANITZACIÓ DEL DEPARTAMENT
El Departament d’Inspecció Educativa s’organitza atenent criteris jeràrquics, territorials i d’especialització. L’organització territorial de la Inspecció Educativa es duu a terme per demarcacions. L’organització especialitzada es desenvolupa en àrees específiques o grups de treball.
L’Ordre 24/03/11 estableix pautes organitzatives i funcionals, que s’aniran desenvolupant en la mesura de les possibilitats i les necessitats del Departament. D’acord amb aquesta Ordre, el cap del DIE comptarà amb la col·laboració dels òrgans de coordinació següents:
- Unipersonals:
a) L’inspector adjunt al cap del Departament en l’àmbit de planificació i actuacions.
b) L’inspector adjunt al cap del Departament en l’àmbit de l’administració i la gestió.
c) Els inspectors coordinadors de demarcacions.
d) Els inspector coordinadors d’àrees específiques.
- Col·legiats:
a) El consell d’inspecció.
b) La comissió de coordinació general.
c) Les demarcacions.
d) Els grups de treball.
e) El ple del DIE.
Sens perjudici del que s’estableix anteriorment, el cap del DIE podrà afegir altres òrgans de coordinació segons les necessitats i la capacitat organitzativa del Departament.
4. SEGUIMENT DEL PROGRAMA
D’acord amb l’article 9.2f del Decret 36/2001, el cap del DIE ha d’elaborar i elevar a l’òrgan competent perquè l’aprovi, en aquest cas la Secretaria Autonòmica, la memòria anual de l’execució del programa. A aquests efectes, amb la cooperació dels inspectors i dels diferents coordinadors, s’han de dur a terme activitats de seguiment i de valoració del grau d’assoliment dels objectius.
Tant les demarcacions com els òrgans de coordinació del DIE poden fer les aportacions que considerin adients durant l’elaboració de la Memòria.
La Memòria ha de contenir les propostes de millora que l’anàlisi dels resultats posi de manifest. Així mateix, pot incorporar les observacions realitzades en les sessions de seguiment del Programa que s’hagin fet durant el període de vigència d’aquest.
5. INDICADORS D'ACTIVITAT DEL DIE
La codificació de les directrius, dels objectius i de les actuacions permet determinar la relació existent entre uns i altres. D'altra banda, els instruments de què disposa el DIE per al registre sistemàtic de les actuacions mitjançant els models de documents com ara els fulls de planificació setmanal, les ressenyes de visita i els informes, són elements essencials per a l'obtenció de dades quantitatives per a un coneixement exhaustiu del grau en què s'han desenvolupat les actuacions i, per tant, en què s'ha treballat cada objectiu.
6. PROGRAMA DE FORMACIÓ I PERFECCIONAMENT
La formació en l’exercici professional és un dret i un deure per a tots els funcionaris públics. En aquest sentit, la formació dels inspectors d’Educació ha de ser referida als valors i als principis inherents a la funció inspectora, així com als coneixements relatius a les diferents àrees, matèries, programes, ensenyaments i nivells en què s’ordena el sistema educatiu i als corresponents processos d’ensenyament aprenentatge, a l’organització i a la gestió de centres, als models d’avaluació i millora de la qualitat, a la interculturalitat en l’àmbit escolar, als procediments administratius, a les tecnologies de la informació i la comunicació, i a tots aquells altres aspectes que incideixen en l’educació.
Les activitats de formació que es duguin a terme en el marc d’aquest Programa estan directament relacionades amb els camps establerts en el Pla 2011-2015:
a. Desplegament normatiu en matèria d’educació.
b. Capacitació en les grans línies curriculars de la normativa autonòmica.
c. Coneixement de llengües estrangeres.
d. Domini de destreses i coneixements relacionats amb l’exercici de la funció inspectora.
La formació es podrà concretar de la manera següent:
-Participació en activitats formatives d’àmbit autonòmic, estatal i internacional.
-Organització de jornades i activitats relacionades amb la funció inspectora i amb la difusió de bones pràctiques.
-Organització de jornades amb entitats competents en matèria de menors.
-Aprofundiment en el coneixement i l’anàlisi dels aspectes administratius més rellevants relacionats amb l’exercici de les funcions del DIE.
El disseny de la formació permanent prevista en aquest Programa gravita a l’entorn de dos grans eixos: la reflexió sobre la tasca habitual derivada de l’aplicació del Pla i del Programa, i l’ampliació de coneixements relacionats amb l’exercici professional, basada en bona mesura en la cooperació i en l’intercanvi, tant amb institucions professionals com formatives de les Illes Balears o de qualsevol altre indret.
Vol combinar també la iniciativa personal dels inspectors amb les dinàmiques de grup i atendre les necessitats formatives més específiques des del punt de vista dels interessos acadèmics o professionals. Per això s’ha d’articular d’acord amb els eixos següents:
1. Realització de jornades explicatives i d’anàlisi del Pla i del Programa del DIE.
2. Desplegament normatiu en matèria d’educació:
- Reunions periòdiques per a l’anàlisi de la normativa corresponent.
- Realització de jornades d’estudi.
3. Formació en llengües: el DIE ha de facilitar l’accés dels inspectors (despeses de matrícula, inscripcions...) als cursos oferts per l’Escola Oficial d’Idiomes.
4. Cooperació estatal i internacional en aspectes relacionats amb la funció inspectora a aquests nivells.
5. Participació dels membres del DIE en activitats formatives relacionades amb la funció inspectora organitzades per entitats públiques i privades tant a les Illes Balears com a la resta de l’Estat o a països estrangers.
APÈNDIX: ACTUACIONS PER AL CURS 2013-2014
1. ÀMBIT D'ORGANITZACIÓ I FUNCIONAMENT DEL DIE (OF)
| PROCÉS |
ACTUACIÓ |
CODI ACTUACIÓ |
TEMPORIT- ZACIÓ |
CATEGO- RIA |
|---|---|---|---|---|
| Planificació i organització (OF1 a OF5 i OF7) |
Elaboració de la Memòria, del Programa d’actuació del mes de setembre i del Programa d'actuació per al curs 2013-2014 |
OF1 |
Setembre- Octubre |
AH
|
| Seguiment del Programa: reunions amb els inspectors coordinadors |
OF2 |
Tot el curs |
||
| Seguiment del Pla del Departament |
OF4 |
Tot el curs |
||
| Edició i publicació de continguts en la pàgina web de la Conselleria i en la del Departament |
OF5.1 |
Tot el curs |
||
| Atenció directa a la comunitat educativa i al públic en general per part de cada un dels inspectors un dia a la setmana |
OF5.2 |
Tot el curs |
||
| Elaboració d’estudis, informes, anàlisi de documents, preparació de visites, reunions de coordinació, etc. |
OF7 |
Tot el curs |
||
| Qualitat (OF6) |
Continuació dels programes de qualitat del Departament d’Inspecció |
OF6.1 |
Tot el curs |
|
| Suport a la Direcció General de Planificació, Inspecció i Infraestructures Educatives |
OF6.2 |
Tot el curs |
||
| Col·laboració, segons directrius dels òrgans responsables, amb les xarxes de centres que participen en el programa de qualitat |
OF6.3 |
Tot el curs |
2. ÀMBIT DELS CENTRES (CEN)
| PROCÉS |
ACTUACIÓ |
CODI ACTUACIÓ |
TEMPORIT- ZACIÓ |
CATEGO- RIA |
|---|---|---|---|---|
| Supervisió de l’inici de curs (CEN1) |
Supervisió de les incidències significatives de principi de curs |
CEN1 |
Inici del curs escolar |
AH |
| Supervisió dels horaris dels centres, de l’alumnat i del professorat |
CEN1.1 |
Inici del curs escolar |
||
| Autorització, si n'és el cas, d'una permanència setmanal del professorat en el centre diferent de l'establerta |
CEN1.2 |
|||
| Recursos humans (CEN2) |
Emissió d’informes sobre la titulació exigida per la legislació vigent al professorat contractat pels centres concertats |
CEN2 |
Tot el curs |
|
| Supervisió, a instància de la DGPIERH, de l'adequació del total d’hores impartides pel professorat dels centres concertats a l'establert al concert corresponent |
CEN2.1 |
A instància de la DGPIERH |
|
|
|
Planificació i organització educatives (CEN3)
|
Aprovació del programa d'adaptació per a alumnes de segon cicle d’educació infantil que s’incorporen per primera vegada al CEIP |
CEN3 |
Inici del curs escolar |
AH |
| Control i supervisió de l’organització i el funcionament dels centres, dels EOEP i dels EAP |
CEN3.1 |
Tot el curs |
AH |
|
| Control i supervisió de la documentació administrativa i dels documents institucionals dels centres |
CEN3.2 |
Tot el curs |
AH |
|
| Supervisió de la PGA dels centres i actuació en cas d'incompliment comunicat per la direcció, o d'ofici |
CEN3.2.1 |
Tot el curs |
AH |
|
| Supervisió dels plans, programes institucionals i serveis del centre: planificació, seguiment i avaluació |
CEN3.3 |
Tot el curs |
AH |
|
| Supervisió de la l’adequació dels Projectes de Tractament Integrat de Llengües (PTIL) a la normativa vigent. Realització d'actuacions derivades del procés de coordinació, avaluació i assessorament en matèria de PTIL |
CEN3.4 |
Tot el curs |
AP |
|
| Foment i supervisió de la coordinació interetapes en el marc de la concreció curricular del centre |
CEN3.5 |
Tot el curs |
AH |
|
| Disseny i aplicació d’un pla pilot d’avaluació de centres, de caràcter mostral |
CEN3.6 |
Tot el curs |
AP |
|
| Control i supervisió de l’organització i el funcionament dels centres que imparteixen ensenyaments de persones adultes (CEPA) i de les escoles oficials d’idiomes (EOI) a partir de la supervisió dels documents institucionals d’aquests centres |
CEN3.7 |
Tot el curs |
AH |
|
| Supervisió de l’aplicació de la normativa que regula el dret dels pares, les mares o els tutors legals a elegir la llengua del primer ensenyament dels alumnes dels centres sostinguts amb fons públics |
CEN3.8 |
Tot el curs |
AH |
|
| Suport, coordinació, seguiment i avaluació del Pla Pilot d’Educació Plurilingüe |
CEN3.9 |
Tot el curs |
AH |
|
| Supervisió de l'adequació dels PTIL a la normativa vigent |
CEN3.10.1 |
Tot el curs |
AP |
|
| Elaboració d'informes d'adequació dels PTIL dels centres a la normativa vigent |
CEN3.10.2 |
Tot el curs |
AP |
|
| Coordinació del seguiment i avaluació de la implantació del PTIL dels centres |
CEN3.10.3 |
Tot el curs |
AP |
|
| Supervisió de l'aplicació dels PTIL als centres |
CEN3.10.4 |
Tot el curs |
AP |
|
| Elaboració d'informes en relació amb l'aplicació de la disposició Transitòria primera del Decret 15/2013 |
CEN3.10.5 |
Tot el curs |
AP |
|
| Assessorament als centres per a l'elaboració de la concreció curricular del centre (CCC) d'acord amb el calendari acordat |
CEN3.11 |
Tot el curs |
AH
|
|
| Supervisió i assessorament als òrgans de participació, govern i coordinació del centre i intervencions amb la direcció |
CEN3.12 |
Tot el curs |
||
| Assessorament a professors, pares o alumnes |
CEN3.13 |
Tot el curs |
||
| Millora del rendiment escolar (CEN4) |
Supervisió dels resultats de les avaluacions (inicials, contínues i finals) i de la seva anàlisi per part dels equips docents per a la millora del rendiment de l'alumnat |
CEN4.1 |
Tot el curs |
AP |
| Recollida i anàlisi de les dades sobre els resultats de les avaluacions |
CEN4.2 |
Tot el curs |
||
| Comprovació de les mesures adoptades en relació als resultats de l'avaluació |
CEN4.3 |
Tot el curs |
||
| Supervisió i assessorament de l’aplicació del procés d’avaluació i la seva adequació a la normativa vigent |
CEN4.4 |
Tot el curs |
||
| Promoció i supervisió, en el seu cas, d'iniciatives pedagògiques per a la millora del rendiment escolar |
CEN4.5 |
Tot el curs |
||
| Supervisió del procés d’anàlisi que realitzin els centres, dels resultats de l’avaluació externa i dels plans de millora que se’n derivin |
CEN4.6 |
Tot el curs |
||
| Supervisió del procés d'ensenyament i aprenentatge a l'aula |
CEN4.7 |
Tot el curs |
AH |
|
| Supervisió del calendari definitiu de les proves i avaluacions finals, així com de les proves extraordinàries de setembre |
CEN4.8 |
Juny-Setembre |
AH |
|
| Emissió d'informe d'adaptació, si n'és el cas, del calendari de proves i avaluacions finals i/o de les proves extraordinàries de setembre, a les especificitats dels centres |
CEN4.9 |
Juny-Setembre |
AH |
|
| Plantilles i quotes (CEN5) |
Col·laboració en l'elaboració de les plantilles de professorat dels centres, d’acord amb criteris clars i definits |
CEN5.1 |
Novembre-Gener |
AH
|
| Col·laboració en l'elaboració de les quotes de professorat dels centres, d’acord amb criteris clars i definits |
CEN5.2 |
Maig-Setembre |
||
| Planificació i innovació educatives (CEN6) |
Col·laboració en el desenvolupament dels programes i projectes relacionats amb la innovació educativa, o d’altres aspectes que, pel seu caràcter específic, depenen de la iniciativa dels centres |
CEN6 |
Tot el curs |
AH |
| Coordinació entre centres (CEN9) |
Impuls i assessorament al funcionament coordinat dels centres educatius (xarxes educatives) i, concretament, a la coordinació entre centres que imparteixen etapes educatives correlatives i centres que comparteixen un territori o zona (1r i 2n cicle EI, EI i EP i EP i ESO) |
CEN 9.1 |
Tot el curs |
AH
|
| Supervisió i assessorament del procés d’elaboració i de tramitació dels informes d’aprenentatge |
CEN 9.2 |
Tot el curs |
||
| Control i avaluació de les activitats dels centres (CEN10) |
Autorització, si és el cas, seguiment i avaluació de les sortides escolars |
CEN10.1 |
Tot el curs |
AH
|
| Supervisió de les activitats extraescolars i complementàries i dels serveis que ofereixen els centres |
CEN10.2 |
Tot el curs |
||
| Formació Professional (CEN12) |
Supervisió dels ensenyaments de formació professional i realització d’informes relatius a aquests ensenyaments en els aspectes que l’Administració educativa requereixi |
CEN12.2 |
Tot el curs |
AH |
| Seguiment del desenvolupament dels programes de qualificació professional inicial (PQPI) i dels seus resultats |
CEN12.3 |
Tot el curs |
||
| Supervisió de la jornada escolar (CEN13) |
Supervisió i emissió d’informe de les sol·licituds de modificació de la jornada del centre |
CEN13 |
Juny-Setembre |
|
| Disminució del fracàs i de l’abandona- ment escolar (CEN14) |
Anàlisi i seguiment dels plans d’atenció a la diversitat |
CEN14.1 |
Tot el curs |
AP
|
| Seguiment dels projectes d'intervenció educativa |
CEN14.2 |
Tot el curs |
||
| Supervisió dels plans de convivència dels centres |
CEN14.3 |
Tot el curs |
||
| Supervisió dels programes d'intervenció socioeducativa (PISE) |
CEN14.4 |
Tot el curs |
||
| Foment de l'intercanvi d'experiències entre centres, relacionades amb l'organització del suport, l'atenció a l'alumnat que té matèries pendents, o que ha de romandre un any més al mateix curs, etc. |
CEN14.6 |
Tot el curs |
||
| Supervisió dels Programes de diversificació curricular (PDC) |
CEN14.8 |
Tot el curs |
||
| Educació infantil 0-3 anys (CEN15) |
Verificació de l'adequació de les titulacions dels professionals dels centres |
CEN15.1 |
Tot el curs |
AH
|
| Supervisió de les ràtios d'alumnat |
CEN15.2 |
Primer trimestre |
||
| Comprovació de l'elaboració del Projecte educatiu en els centres d'aquest tram educatiu i supervisió de la seva adequació a la normativa |
CEN15.3 |
Tot el curs |
||
| Supervisió del pla d'adaptació dels alumnes |
CEN15.4 |
Inici del curs |
3. ÀMBIT DE L'ALUMNAT (AL)
| PROCÉS |
ACTUACIÓ |
CODI ACTUACIÓ |
TEMPORIT- ZACIÓ |
CATEGO- RIA |
|---|---|---|---|---|
| Supervisió de la convivència (AL1) |
Seguiment dels processos d’expedients disciplinaris d’alumnes |
AL1 |
Tot el curs |
AH |
| Escolaritza-ció (AL2) |
Col·laboració en els processos d'escolarització de l'alumnat de les Illes Balears |
AL2.1 |
Tot el curs |
AH |
| Col·laboració, d'acord amb les competències de la Inspecció Educativa, en els processos d'escolarització derivats de les necessitats educatives específiques, dels problemes de convivència o de mobilitat durant el curs escolar de sectors de l'alumnat o de qualsevol circumstància que incideixi d'una manera específica en el procés d'escolarització |
AL2.2 |
Tot el curs |
||
| Informació sobre l'adequació de l'escolarització dels alumnes en funció de les seves característiques a programes educatius específics (PISE, PQPI, etc.) |
AL2.3 |
Inici i final de curs |
||
| Mesures de suport a l’alumnat (AL3) |
Recollida d'informació sobre el rendiment acadèmic de l'alumnat que roman un any més en cada curs i etapa |
AL3.1 |
Tot el curs |
AP
|
| Supervisió i assessorament als diferents sectors: equips directius, departament d'orientació, CCP, departaments, cicles, tutors, alumnat... |
AL3.2 |
Tot el curs |
||
| Supervisió de les mesures organitzatives, pedagògiques i socials que pren l’Administració educativa ja sigui per si mateixa o en col·laboració amb altres administracions o organismes |
AL3.3 |
Tot el curs |
||
| Supervisió de les mesures que adopten els centres amb els alumnes que no promocionen i amb els que no arriben a assolir els objectius d'algunes de les àrees del currículum: plans específics de reforç, programes de reforç educatiu, etc. |
AL3.4 |
Primer trimestre |
||
| Recollida d’informació sobre l'alumnat absentista |
AL3.5 |
Tot el curs |
4. ÀMBIT DEL PROFESSORAT (PR)
| PROCÉS |
ACTUACIÓ |
CODI ACTUACIÓ |
TEMPORIT- ZACIÓ |
CATEGO- RIA |
|---|---|---|---|---|
| Control i compliment dels deures laborals (PR1) |
Supervisió i emissió d'informes relacionats amb la gestió del personal docent i no docent dels centres referits a faltes d'assistència, incompliments dels deures professionals i d'altres |
PR1.1 |
Tot el curs |
AH
|
| Participació nomenament de càrrecs: propostes, selecció i altres (PR2) |
Col·laboració amb l’administració en la proposta dels directors en els centres on no hi ha candidatures, o quan sigui necessari |
PR2.3 |
Tercer trimestre |
|
| Presidència de comissions de selecció de directors |
PR2.4 |
Tercer trimestre |
||
| Avaluació del professorat i de la funció directiva (PR3) |
Participació en el procés d'avaluació dels funcionaris en pràctiques |
PR3.1 |
Tot el curs |
|
| Participació en el procés de tutorització dels funcionaris interins substituts |
PR3.2 |
Tot el curs |
||
| Avaluació de la funció directiva, tant dels directors en pràctiques per a l’exercici del càrrec de director, com d'aquells que aspirin a la consolidació dels drets derivats del càrrec o dels que acaben el període de manament |
PR3.3 |
Tot el curs |
5. ÀMBIT DE COOPERACIÓ AMB ALTRES UNITATS I/O ORGANISMES (C)
| PROCÉS |
ACTUACIÓ |
CODI ACTUACIÓ |
TEMPORIT- ZACIÓ |
CATEGO- RIA |
|---|---|---|---|---|
| Cooperació institucional (C1) |
Cooperació i participació en comissions generals i específiques |
C1.1 |
Segons convocatòria |
AH
|
| Coordinació amb l'Institut per a la convivència i l'èxit escolar |
C1.2 |
Tot el curs |
||
| Cooperació amb l'IAQSE en els termes que estableixi la normativa |
C1.3 |
Tot el curs |
AH
|
|
| Cooperació en l’avaluació general del sistema educatiu, d’acord amb les instruccions de la Conselleria d’Educació, Cultura i Universitats |
C1.4 |
Segons convocatòria |
AH |
|
| Col·laboració amb altres unitats administratives |
C1.5 |
Segons convocatòria |
||
| Col·laboració en la implantació i aplicació del nou marc normatiu derivat de l'entrada en vigor de la LOMQE |
C1.6 |
Segons convocatòria |
||
| Participació en la comissió avaluadora dels projectes d'escola matinera |
C1.7 |
Segons convocatòria |
||
| Planificació i organització de les PAU (C2) |
Participació en la comissió organitzadora de les proves d’accés a la Universitat |
C2 |
Tot el curs |
6. ÀMBIT D'ALTRES. FORMACIÓ I RECERCA (ALT)
| PROCÉS |
ACTUACIÓ |
CODI ACTUACIÓ |
TEMPORIT- ZACIÓ |
CATEGO- RIA |
|---|---|---|---|---|
| Formació i recerca (ALT) |
Participació en jornades organitzades per l'Administració (informació, difusió...) |
ALT1.1 |
Tot el curs |
AH
|
| Organització de jornades i d’activitats formatives especialment de la Inspecció educativa |
ALT1.2 |
Tot el curs |