Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL DE GOVERN
Núm. 1021
Acord del Consell de Govern de 24 de gener de 2014 pel qual es ratifica l’Acord de la Mesa Sectorial de Sanitat de 20 de desembre de 2013 pel qual es regula el procediment d’integració en la condició de personal estatutari fix del personal funcionari sanitari que presta serveis en institucions sanitàries públiques del Servei de Salut de les Illes Balears
Versió PDF
El 20 de desembre de 2013 es va aprovar, en el si de la Mesa Sectorial de Sanitat, l’Acord pel qual es regula el procediment d’integració en la condició de personal estatutari fix del personal funcionari sanitari que presta serveis en institucions sanitàries públiques del Servei de Salut de les Illes Balears.
Aquest Acord pretén complir el mandat normatiu de la disposició addicional setzena de la Llei 55/2003, de 16 de desembre, de l’estatut marc del personal estatutari dels serveis de salut —afegida per mitjà del Reial decret llei 16/2012, de 20 d’abril, de mesures urgents per garantir la sostenibilitat del sistema nacional de salut i millorar la qualitat i seguretat de les seves prestacions—, el punt 1 de la qual disposa el següent:
Els metges, practicants i llevadors titulars dels serveis sanitaris locals que prestin els seus serveis com a metges generals, practicants i llevadors dels serveis de salut, i la resta del personal funcionari que presti els seus serveis en institucions sanitàries públiques, disposen fins al 31 de desembre de 2013 per integrar-se en els serveis de salut com a personal estatutari fix, sense perjudici dels drets consolidats. Amb aquesta finalitat, les comunitats autònomes han d’establir els procediments oportuns.
D’acord amb la disposició addicional cinquena de la Llei 55/2003 —relativa a les integracions de personal—, amb els objectius d’homogeneïtzar les relacions de treball del personal de cada centre, institució o servei de salut, i de millorar l’eficàcia en la gestió, les administracions sanitàries públiques poden establir procediments per a la integració directa —amb caràcter voluntari— en la condició de personal estatutari dins la categoria i en la titulació equivalents de les persones que prestin servei als seus centres, a les institucions o als serveis amb la condició de funcionari de carrera.
Així mateix, la disposició addicional esmentada preveu que es poden establir procediments per a la integració directa del personal funcionari interí en la condició de personal estatutari temporal, en la categoria, la titulació i la modalitat que correspongui.
D’acord amb l’article 80 de la Llei 55/2003 i l’article 37 de la Llei 7/2007, de 12 d’abril, de l’estatut bàsic de l’empleat públic, la matèria que és l’objecte d’aquest Acord s’ha de negociar preceptivament amb els agents socials.
De conformitat amb l’article 5 de la Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, correspon al Consell de Govern establir la política general de l’Administració autonòmica en matèria de funció pública, dirigir-ne el desplegament i l’aplicació i exercir la iniciativa legislativa i la potestat reglamentària en aquesta matèria; en particular, li correspon aprovar els plans generals d’ordenació i els programes específics per optimitzar els recursos humans, i també exercir altres competències que la normativa vigent li atribueixi.
D’altra banda, l’article 38 de la Llei 7/2007 disposa que, perquè tenguin validesa i eficàcia els acords que versin sobre matèries de competència dels consells de govern de comunitats autònomes, requereixen l’aprovació expressa i formal d’aquest òrgan.
Tenint en compte tota aquesta normativa, el 20 de desembre de 2013 les parts integrants de la Mesa Sectorial de Sanitat varen adoptar l’Acord pel qual es regula el procediment d’integració en la condició de personal estatutari fix del personal funcionari sanitari que presta serveis en institucions sanitàries públiques del Servei de Salut de les Illes Balears.
Per tot això, el Consell de Govern, a proposta del conseller de Salut, en la sessió de 24 de gener de 2014 adoptà, entre d’altres, l’Acord següent:
“Primer. Ratificar l’Acord de la Mesa Sectorial de Sanitat de 20 de desembre de 2013 pel qual es regula el procediment d’integració en la condició de personal estatutari fix del personal funcionari sanitari que presta serveis en institucions sanitàries públiques del Servei de Salut de les Illes Balears i establir que hom li confereix validesa i vigència per mitjà d’aquesta aprovació.
Segon. Ordenar que es publiqui íntegrament en el Butlletí Oficial de les Illes Balears l’Acord de la Mesa Sectorial de Sanitat de 20 de desembre de 2013.”
Palma, 24 de gener de 2014
El secretari del Consell de Govern
Antonio Gómez Pérez
ANNEX
Acord de la Mesa Sectorial de Sanitat de 20 de desembre de 2013 pel qual es regula el procediment d’integració en la condició de personal estatutari fix del personal funcionari sanitari que presta servei en institucions sanitàries públiques del Servei de Salut de les Illes Balears
Parts
Antoni Mesquida Bauzà, director general de Funció Pública i Qualitat del Servei, en representació de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Els representants de les organitzacions sindicals presents en la Mesa Sectorial de Sanitat (CCOO, CSI-F, FSES, UGT i USAE).
Antecedents
1. La disposició addicional cinquena de la Llei 55/2003, de 16 de desembre, de l’estatut marc del personal estatutari dels serveis de salut —relativa a les integracions de personal—, estableix que, per tal d’homogeneïtzar les relacions d’ocupació del personal de cada centre, institució o servei de salut i a fi de millorar l’eficàcia en la gestió, les administracions sanitàries públiques poden establir procediments per a la integració directa, amb caràcter voluntari, en la condició de personal estatutari dins de la categoria i en la titulació equivalents de les persones que prestin servei en els seus centres, institucions o serveis amb la condició de funcionari de carrera.
2. Així mateix, preveu que es poden establir procediments per a la integració directa del personal funcionari interí en la condició de personal estatutari temporal, en la categoria, la titulació i la modalitat que pertoquin.
3. D’altra banda, la disposició addicional setzena de la Llei 55/2003, afegida pel Reial decret llei 16/2012, de 20 d’abril, de mesures urgents per garantir la sostenibilitat del sistema nacional de salut i millorar la qualitat i la seguretat de les seves prestacions, disposa el següent:
1. Els metges, practicants i llevadors titulars dels serveis sanitaris locals que prestin els seus serveis com a metges generals, practicants i llevadors dels serveis de salut, i la resta del personal funcionari sanitari que presti els seus serveis en institucions sanitàries públiques, disposen fins al 31 de desembre de 2013 per integrar-se en els serveis de salut com a personal estatutari fix, sense perjudici dels drets consolidats. Amb aquesta finalitat, les comunitats autònomes han d’establir els procediments oportuns.
2. En cas que aquest personal opti per romandre en actiu en la seva situació actual, en els cossos i escales en què tinguin la condició de personal funcionari, les comunitats autònomes han d’adscriure aquest personal a òrgans administratius que no pertanyin a les institucions sanitàries públiques, de conformitat amb les bases dels processos de mobilitat que, amb aquesta finalitat, es puguin articular.
4. El procés d’integració ha de tenir caràcter gradual en la mesura que requereix no només l’acord de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, sinó també perquè cal establir criteris de prioritat segons les necessitats organitzatives, assistencials i pressupostàries del sistema de salut; i per aquest motiu aquest acord determina les pautes generals a les quals s’ha d’ajustar el procés d’integració i que pertoqui a la Direcció General del Servei de Salut convocar el procediment d’integració.
5. Per mitjà d’un ofici de la Direcció General d’Ordenació Professional del Ministeri de Sanitat, Serveis Socials i Igualtat (amb data de 14 d’agost de 2013) es va respondre a la consulta de la Secretaria General del Servei de Salut amb data de 6 d’agost de 2013 sobre el criteri interpretatiu de l’article 10.Quatre del Reial decret llei 16/2012. Aquesta consulta versava concretament sobre l’aplicabilitat a les Illes Balears del criteri interpretatiu que sustenta l’Acord de la Comissió Bilateral de Cooperació Administració de l’Estat - Administració de la Comunitat Autònoma del País Basc (BOE núm. 56/2013, de 6 de març) sobre l’esmentat article 10.Quatre, relatiu a l’opció d’integració o no que en data de 31/12/2013 ha de manifestar el personal funcionari de caràcter sanitari que presti servei en centres o institucions sanitàries de titularitat pública del Servei de Salut. En els apartats següents es resumeix la resposta que conté l’ofici esmentat.
a) En primer lloc, aquesta opció s’ha de formular —com estableix l’article en qüestió— en el marc dels procediments de mobilitat o integració que les comunitats autònomes articulin a aquest efecte.
b) L’Acord de la Comissió Bilateral assenyala el següent (traducció de l’original):
Respecte de l’article 10.Quatre, ambdues parts coincideixen que aquest article s’ha d’entendre en el sentit que el termini que es fixa, el 31 de desembre de 2013, ho és per tal que els funcionaris afectats o bé optin voluntàriament per integrar-se com a personal estatutari en les institucions sanitàries de titularitat pública adscrites o dependents de cada un dels serveis de salut, i efectivament s’hi integrin, o bé perquè optin per quedar en actiu en la seva situació actual, en els cossos i escales en els quals ocupin la condició de funcionaris.
En aquest darrer cas, la comunitat autònoma ha d’adscriure aquest personal a òrgans administratius que no pertanyin a les institucions sanitàries públiques, de conformitat amb les bases dels processos de mobilitat que, amb aquest objecte, pugui articular, i que es pugui establir en aquestes bases que l’adscripció es farà quan hi hagi places vacants.
c) L’Acord esmentat recull la interpretació de l’Administració General de l’Estat sobre l’article en qüestió. Atès que es tracta d’una legislació bàsica aplicable a tot el territori de l’estat, aquesta interpretació no pot ser diferent per a cada comunitat autònoma. Per tant, s’entén que l’acord és extensible a la resta de les comunitats autònomes.
d) En aquesta matèria, la Comunitat Autònoma del País Basc no té una singularitat de competències que puguin justificar una aplicació diferent de l’article en qüestió al seu territori; per tant, s’ha d’interpretar de la mateixa manera per a la resta de les comunitats autònomes.
e) Per tot això, la Direcció General d’Ordenació Professional del Ministeri de Sanitat, Serveis Socials i Igualtat considera aplicable a totes les comunitats autònomes la interpretació de l’article que recull l’Acord de la Comissió Bilateral.
6. En vista de totes aquestes consideracions, el present acord pretén complir el mandat normatiu de la disposició addicional setzena de la Llei 55/2003 d’acord amb el criteri interpretatiu de la Direcció General d’Ordenació Professional del Ministeri de Sanitat, Serveis Socials i Igualtat establint el procediment, els requisits i els efectes del procés d’integració.
Per tot això, les parts convenim subscriure el següent
ACORD
Article 1
Objecte i règim jurídic
1. L’objecte d’aquest acord és establir el procediment, els requisits, les condicions i els efectes del procés per a la integració directa i voluntària en la condició de personal estatutari fix del personal funcionari sanitari de carrera que presti servei en centres o institucions sanitàries del Servei de Salut de les Illes Balears.
2. Al personal que resulti integrat li serà aplicable des de la data de la integració l’estatut marc del personal estatutari dels serveis de salut (Llei 55/2003, de 16 de desembre) i qualsevol altra norma que s’aprovi per desplegar aquesta Llei.
3. Queda exclòs d’aquesta oferta el personal funcionari interí, al qual és aplicable allò que disposa la disposició addicional primera.
Article 2
Requisits
1. Poden optar a la integració en la condició de personal estatutari fix del Servei de Salut —en les condicions i els termes establerts en aquest acord i en les disposicions que el despleguin— el personal funcionari sanitari de carrera que presti servei en centres o institucions sanitàries del Servei de Salut i que estigui en alguna d’aquestes situacions:
a) En situació de servei actiu.
b) En una situació que impliqui la interrupció de la relació funcionarial, amb reserva del lloc de treball, per alguna de les causes establertes en la normativa vigent, o bé en situació de serveis especials.
c) En situació d’excedència voluntària, sempre que es donin aquestes dues circumstàncies: haver accedit a la situació administrativa d’excedència voluntària des d’un lloc de treball del Servei de Salut i que no hagi transcorregut el temps màxim de l’excedència prevista normativament per a cada cas.
En aquests supòsits, la persona sol·licitant s’integrarà —si és procedent— com a excedent, i el reingrés d’aquesta en el servei actiu s’efectuarà en la manera que determina la Llei 55/2003.
2. El personal funcionari sanitari de carrera que opti per no integrar-se en els règims estatutaris mantendrà el seu règim jurídic d’origen. El personal funcionari sanitari de carrera que opti per no integrar-se i que estigui percebent retribucions pel concepte de contingent i zona deixarà de percebre-les amb efecte des del 30 de desembre de 2013; si per això resultassin retribucions inferiors a les acreditades fins a aquesta data, se li reconeixerà un complement personal i transitori per import de la diferència, que serà absorbit per qualsevol millora retributiva que es produeixi en aquest exercici o en exercicis posteriors, incloses les derivades del canvi de lloc de treball o de categoria, d’acord amb la normativa pressupostària.
3. Per calcular el complement personal transitori absorbible no es tendran en compte les quantitats percebudes en concepte d’atenció continuada, plus de treball per torns o nocturnitat, plus de perillositat, de feina penosa o tòxica, ni realització d’hores extraordinàries, ni qualsevol altre concepte equiparable que tenguin reconegut.
Article 3
Condicions de la integració
La integració del personal funcionari sanitari de carrera s’efectuarà en la categoria del personal estatutari que pertoqui segons la taula d’homologacions inclosa en la resolució per la qual es convoqui el procediment d’integració; prèviament, cal haver-hi optat voluntàriament i cal complir els requisits de titulació exigits per la normativa general aplicable a cada cas i per l’específica que reguli l’exercici de l’activitat professional de què es tracti.
Article 4
Procediment d’integració
1. Correspon al director general del Servei de Salut convocar i resoldre els processos d’integració en el règim estatutari del personal funcionari sanitari de carrera a qui resulti aplicable aquest acord.
2. Iniciació: el procediment d’integració s’ha d’iniciar per mitjà d’una resolució del director general del Servei de Salut en la qual s’ha d’oferir al personal que és l’objecte de la convocatòria la integració en la categoria corresponent del règim estatutari en els termes prevists en l’article 3. Aquesta resolució s’ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i ha de complir aquests requisits:
a) Ha de contenir almenys una taula d’homologacions i el model de sol·licitud d’integració, adreçada a la Direcció General del Servei de Salut.
b) Ha de determinar com a termini màxim per presentar-hi sol·licituds els 30 dies naturals següents a la data de publicació.
c) Ha d’establir les vies per les quals es poden presentar les sol·licituds (de conformitat amb l’article 38.4 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú).
d) Finalment, ha d’advertir que si s’observen defectes en la sol·licitud es requerirà la persona interessada que esmeni o millori la sol·licitud en el termini de 10 dies hàbils, a més d’advertir-li que si no ho fa es considerarà que ha desistit de la sol·licitud.
3. Instrucció: la Direcció de Recursos Humans i Relacions Laborals del Servei de Salut és l’encarregada d’instruir el procediment d’integració. Per fer-ho ha de comprovar si hi concorren els requisits establerts en aquest acord i en la resolució de convocatòria, per a la qual cosa pot sol·licitar els informes i la documentació que consideri necessaris, tant dels centres com de les persones interessades.
4. Finalització: el procediment acaba amb la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears de la resolució del director general del Servei de Salut per la qual s’acorda la integració, que ha de contenir necessàriament les dades següents:
a) Categoria en la qual cada persona interessada resulta integrada.
b) Centre del Servei de Salut en què queda adscrita.
c) Data d’efectivitat de la integració.
Article 5
Efectes de la integració
1. La integració suposa adquirir la condició de personal estatutari fix del Servei de Salut, amb nomenament per acomplir amb caràcter permanent les funcions que se’n derivin. En qualsevol cas, el personal integrat per mitjà d’aquest procés queda vinculat amb tots els efectes al seu lloc de treball en les mateixes circumstàncies en què estava fins a la data de la integració.
2. Una vegada adquirida la condició estatutària, el personal que tengui la condició de personal funcionari de carrera serà declarat d’ofici en la situació d’excedència voluntària al cos, a l’escala i a l’especialitat a què pertanyia per prestar servei al sector públic, de conformitat amb la situació administrativa prevista en l’article 103 de la Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
3. El personal integrat en la condició de personal estatutari tendrà tots els drets i les obligacions inherents a la categoria professional en què quedi integrat; a més, hom li respectarà a tots els efectes l’antiguitat que tengués reconeguda en la data de la integració i conservarà els drets i el nivell del complement de carrera derivats de la fase extraordinària d’implantació de la carrera professional.
4. El trienni en curs de perfer-se en el moment de la integració serà quantificat segons l’import establert per a la categoria en què resulti integrada la persona interessada, i els triennis complerts anteriorment es quantificaran de conformitat amb el règim corresponent. Finalment, els triennis perfets posteriorment es quantificaran de conformitat amb la normativa aplicable al personal estatutari. A més, la quantitat reconeguda per triennis anteriorment a la integració en quantia diferent de la prevista en l’article 2.dos.b del Reial decret llei 3/1987 i en l’article 42.1.b de la Llei 55/2003 serà conservada a tall de triennis antics com un complement d’antiguitat personal de caràcter no absorbible i que no podrà ser objecte de cap augment retributiu en els exercicis posteriors. Els triennis que es perfacin a partir del 30 de desembre de 2013 seran retribuïts de conformitat amb l’article 42 de la Llei 55/2003.
5. Al personal funcionari de carrera que hagi exercit l’opció d’integrar-se com a personal estatutari hom li aplicarà el règim jurídic i el sistema retributiu corresponent al personal estatutari des de la data d’efectivitat de la integració.
6. A les persones interessades a les quals, com a resultat de l’aplicació de l’apartat anterior, els resultin retribucions inferiors a les acreditades fins a la data de la integració hom els reconeixerà un complement personal i transitori per import de la seva diferència, que serà absorbit per qualsevol millora retributiva que es produeixi en aquest exercici o en exercicis posteriors, incloses les derivades del canvi de lloc de treball o categoria, d’acord amb la normativa pressupostària.
7. Per calcular el complement personal transitori no es tendran en compte les quantitats percebudes en concepte d’atenció continuada, plus de treball per torns o nocturnitat, plus de perillositat, de treball o tòxic, ni realització d’hores extraordinàries, ni qualsevol altre concepte equiparable, ni les quantitats que en concepte d’antiguitat i/o complement de carrera professional tenguin reconegudes (això darrer de conformitat amb la Llei 55/2003).
Disposició addicional primera
Integració directa del personal funcionari interí en el règim jurídic estatutari del personal temporal
1. De conformitat amb la disposició addicional cinquena de la Llei 55/2003, els funcionaris sanitaris interins seran objecte d’un procés d’integració directa i hom els expedirà —si compleixen els requisits de titulació exigits per la normativa estatutària— un nomenament de caràcter estatutari de naturalesa temporal, tot i que mantendran la vinculació en el mateix lloc de treball, en els supòsits i en les condicions següents:
a) Als funcionaris sanitaris interins que estiguessin ocupant un lloc de treball en substitució dels titulars que tenguessin la condició de funcionari de carrera, si el titular exercís l’opció d’integració en la condició de personal estatutari. Aquest personal mantendrà la vinculació en el mateix lloc de treball com a substitut en el nou règim jurídic fins que el titular s’hi reincorpori o fins que s’extingeixi el dret de reserva d’aquest lloc.
b) Als funcionaris sanitaris interins que estiguessin ocupant un lloc de treball no reservat a personal funcionari de carrera. Aquest personal mantendrà la vinculació en el mateix lloc de treball i en el nou règim jurídic fins que es produeixi la causa de la cessació d’acord amb la Llei 55/2003.
2. Els funcionaris sanitaris interins que estiguessin ocupant un lloc de treball en substitució dels titulars que tenguessin la condició de funcionari de carrera mantendran la vinculació com a substitut i amb el mateix règim jurídic si el titular exercís l’opció de no integrar-se en la condició de personal estatutari i fins que s’hi reincorpori o s’extingeixi el dret de reserva d’aquest lloc.
Disposició addicional segona
Transformació de llocs de treball
1. Els llocs de treball funcionarials del personal afectat per aquest procés d’integració seran amortitzats o modificats, i en la resolució que resolgui el procediment d’integració se’n crearan simultàniament altres de naturalesa estatutària, d’acord amb la taula d’homologacions inclosa en la resolució per la qual s’iniciï el procediment d’integració.
2. L’amortització o la modificació també seran aplicables als llocs de treball vacants i als que quedin vacants en el futur.
3. La modificació del règim jurídic del lloc de treball no impedirà que el personal amb vincle temporal continuï ocupant-lo, de conformitat amb la disposició addicional primera.
4. Els llocs de treball ocupats per personal funcionari sanitari de carrera els titulars dels quals optin per no integrar-se es declararan “a extingir”, sense perjudici que la prestació de serveis en aquests llocs de treball s’adapti a les característiques i a l’organització del Servei de Salut, cosa que suposarà excloure’ls dels procediments de provisió i ocupació que es convoquin i l’obligació de quedar en la destinació corresponent al lloc de treball del qual són titulars fins que siguin adscrits a un altre lloc de treball fora de les institucions sanitàries públiques.
Disposició addicional tercera
Règim d’habilitacions per a l’exercici professional
Al personal funcionari sanitari de carrera que, estant legalment o reglamentàriament autoritzat o habilitat per exercir una professió determinada, no tengui la titulació exigida per la normativa vigent de caràcter estatutari que hi pertoqui li serà aplicable als efectes d’aquest acord la disposició addicional setena (“Habilitacions per a l’exercici professional”) de la Llei 55/2003.
Disposició addicional quarta
Aplicació de l’apartat 2 de la disposició addicional setzena de la Llei 55/2003
1. L’adscripció a òrgans administratius que no pertanyin a les institucions sanitàries públiques del personal funcionari sanitari de carrera que presti servei en centres o institucions sanitàries del Servei de Salut que no s’integri com a personal estatutari fix s’efectuarà segons els processos de mobilitat voluntària que es puguin articular, quan hi hagi vacants del mateix cos, escala i especialitat en altres unitats administratives, independentment de l’aplicació d’altres normes de mobilitat administrativa previstes amb caràcter general per al personal funcionari al servei de l’administració autonòmica.
En el moment que es formalitzin els esmentats processos de mobilitat, el personal sanitari local no integrat podrà manifestar la seva opció d’integrar-se en el règim estatutari.
2. El personal funcionari sanitari passarà a regir-se pel règim jurídic i retributiu corresponent al lloc al qual sigui adscrit fora de les institucions sanitàries, encara que perdrà —si en tenia— el complement de carrera professional corresponent.
Disposició transitòria
S’amplia fins al 30 d’abril de 2014 el termini per concloure el procés d’integració a causa de la impossibilitat material de concloure’l abans del 31 de desembre de 2013, en haver subscrit l’Administració i les organitzacions sindicals en el si de la Mesa Sectorial de Sanitat de 20 de desembre de 2013 aquest acord, pel qual es compleix el procediment d’integració en la condició de personal estatutari fix del personal funcionari sanitari que presta servei en institucions sanitàries públiques del Servei de Salut, regulat per la disposició addicional cinquena de la Llei 55/2003.
Disposició final
Entrada en vigor
Aquest acord entra en vigor l’endemà d’haver estat publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 20 de desembre de 2013
En representació de l’Administració
En representació de les organitzacions sindicals
CSIF
FSES