Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ, CULTURA I UNIVERSITATS

Núm. 21237
Resolució del director general d'Educació, Personal Docent, Universitats i Recerca de dia 19 de novembre de 2014, per la qual s’estableix el Programa d’actuació del Departament d’Inspecció Educativa per al curs 2014-2015

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

L’Ordre del conseller d’Educació i Cultura de 24 de març de 2011, d’ara endavant, Ordre 24/3/2011 (BOIB núm. 64, de 28 de abril de 2011), per la qual es regulen l’organització i el funcionament de la Inspecció Educativa, estableix al capítol III, article 20, que el conseller d’Educació i Cultura ha de fixar periòdicament les directrius d’actuació del Departament d’Inspecció Educativa (DIE), les quals es concreten en els plans i programes corresponents, l'elaboració dels quals és competència del cap del DIE.

La Resolució del conseller d’Educació, Cultura i Universitats, de dia 25 de novembre de 2011, per la qual es fixen les directrius i s’aprova el Pla d’actuació del Departament d’Inspecció Educativa per al període 2011-2015 fixa les directrius següents:

1. Contribuir a la millora permanent del sistema educatiu, millorar el rendiment escolar (amb una especial atenció a les àrees instrumentals i a les llengües estrangeres) i afavorir la permanència de l’alumnat en el sistema educatiu.

2. Contribuir al reforç de l’autonomia dels centres i a la delegació, en els òrgans de govern dels centres públics, de les competències que es determinin en el marc que estableixi la normativa vigent.

3. Contribuir a adequar l’oferta educativa a la realitat social i laboral de les Illes Balears.

4. Contribuir a millorar l’eficiència dels serveis que dóna la Conselleria als centres i a la comunitat educativa.

5. Contribuir a potenciar l’ús de les llengües oficials i la cultura de la nostra comunitat autònoma.

6. Contribuir a la millora de l’educació en el primer cicle d’educació infantil.

Aquestes directrius es concreten en el Pla d’actuació, que determina els objectius, les estratègies i les línies d’acció del Departament d’Inspecció Educativa, encarregat de vetllar pel compliment, en els centres educatius, de les lleis, els reglaments i altres disposicions vigents que afectin el sistema educatiu.

El Pla d’actuació del Departament d’Inspecció Educativa per al període 2011-2015 és el document institucional quadriennal en què es reflecteixen les línies mestres de la Inspecció Educativa i va ser aprovat per la Resolució del conseller d’Educació, Cultura i Universitats de dia 25 de novembre de 2011. Aquest Pla s’ha de desenvolupar i concretar en el Programa anual d’actuació.

El Decret 10/2014, de 3 d’octubre, del president de les Illes Balears, pel qual es modifica el Decret 6/2013, de 2 de maig, del president de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 134, de 3 d’octubre de 2014), a l’apartat 1 del seu article únic, atribueix la competència en matèria d’inspecció educativa a la Direcció General d’Educació, Personal Docent, Universitats i Recerca. Correspon, per tant, al director general d’Educació, Personal Docent, Universitats i Recerca, l’aprovació del Programa d’actuació per al curs escolar 2014-2015, i és competència del cap del DIE la seva elaboració, segons l’Ordre 24/3/2011.

Com a concreció del que determinen les directrius i el Pla d’actuació referits anteriorment, d’acord amb la normativa vigent, en exercici de les competències que tinc atribuïdes i a proposta del cap del DIE, dict la següent  

Resolució

1. Establir el Programa d’actuació del DIE per al curs escolar 2014-2015, que figura com a annex 1 d’aquesta Resolució.

2. Publicar aquesta Resolució i l’annex 1 en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos:

Contra aquesta Resolució, que no exhaureix la via administrativa, les persones interessades poden interposar un recurs d’alçada davant la consellera d’Educació, Cultura i Universitats, en el termini d’un mes comptador des de l’endemà d’haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb els articles 116 i 117 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, i els articles 25.5 i 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Palma, 19 de novembre de 2014

El director general d'Educació, Personal Docent, Universitats i Recerca

Miguel José Deyá Bauzá

 

ANNEX 1

PROGRAMA D’ACTUACIÓ DEL DEPARTAMENT D’INSPECCIÓ EDUCATIVA (DIE) PER AL CURS ESCOLAR 2014-2015

1. OBJECTIUS DEL PROGRAMA 2014-2015

Els objectius del programa 2014-2015 són la concreció dels prevists al Pla d’actuació per al període 2011-2015. A més, incorporen les conclusions derivades de l’execució del programa del DIE per al curs 2013-2014 i de la Memòria anual.

Aquests objectius s’insereixen dins un marc més ampli i no abasten la totalitat de les obligacions i dels reptes que l’Administració educativa reserva a la Inspecció. Se n’hi poden incorporar de nous  durant el curs escolar.

El Programa d'actuació del DIE per al curs  2014-2015 incorpora també les actuacions que es deriven de l'aprovació de la Llei Orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la Millora de la Qualitat Educativa (LOMQE) (BOE núm. 295, de 10/12/2013), del RD 126/2014, de 28 de febrer, pel qual s’estableix el currículum bàsic de l’Educació Primària (BOE núm. 52, de 1/3/2014), el Decret 32/2014 de 18 de juliol, pel qual s’estableix el currículum de l’educació primària a les Illes Balears (BOIB núm. 97, de 18/7/2014) i l’Ordre de la consellera d’Educació, Cultura i Universitats de dia 21 de juliol de 2014 per la qual es desplega el currículum de l’educació primària a les Illes Balears (BOIB núm. 100, de 24/7/2014).

Els objectius reflectits derivats de les funcions de control i d’assessorament s’han d’entendre referits a la totalitat de les etapes educatives, d’acord amb les respectives especificitats. Els conceptes de cooperació i d’informació s’han d’entendre referits a tots els components del sistema educatiu, amb la inclusió de la pròpia Administració educativa (receptora de bona part dels informes d’Inspecció, i de moltes de les actuacions d’assessorament i de participació en les múltiples comissions que planteja la normativa).

Els objectius que es fixen s’adrecen a cada una de les directrius establertes a la Resolució del conseller d’Educació, Cultura i Universitats de dia 25 de novembre de 2011.

Amb la finalitat d’afavorir el seguiment i l’avaluació dels processos necessaris per assolir els objectius plantejats, es presenten, codificats i estructurats, de la manera següent:  

DIRECTRIU 1 (D1)

Contribuir a la millora permanent del sistema educatiu, millorar el rendiment escolar (amb una especial atenció a les àrees instrumentals i a les llengües estrangeres) i afavorir la permanència de l’alumnat en el sistema educatiu.

Objectius

D1.O1. Contribuir a la millora permanent del sistema educatiu.

D1.O1.1. Cooperar en el desplegament i l’aplicació de la normativa educativa i, molt particularment, en el desenvolupament de la normativa  autonòmica:

- curricular, amb especial atenció al tractament de les competències bàsiques relacionades amb les àrees instrumentals i les llengües estrangeres,

- organitzativa (reglaments de centres, programes...),

- avaluadora (normes, avaluacions de diagnòstic, avaluacions específiques, etc.).

D1.O2. Millorar el rendiment escolar.

D1.O2.1. Analitzar i valorar el rendiment acadèmic dels alumnes i supervisar el seguiment dels resultats que en fan els centres, així com les propostes de mesures de millora, especialment aquelles que afectin els àmbits de les àrees o matèries instrumentals i de les llengües estrangeres.

D1.O2.2. Supervisar els processos avaluadors als centres.

D1.O2.3. Assessorar, orientar i informar als centres, al personal docent i la comunitat educativa en aspectes pedagògics, organitzatius i de gestió.

D1.O2.4. Fomentar la reflexió sobre l’avaluació i la pràctica educativa.

D1.O2.5. Col·laborar en la millora de la pràctica docent.

D1.O2.6. Participar en l’avaluació del sistema educatiu, dels centres i del professorat (tant en la funció docent com en la directiva).

D1.O2.7. Controlar el compliment de la legislació vigent i vetllar pel compliment de la normativa en matèria d’avaluació, de promoció i de titulació.

D1.O2.8. Contribuir a la recerca, la innovació i la implementació de bones pràctiques educatives.

D1.O2.9. Promoure la cultura de l’autoavaluació (professors i centres).

D1.O2.10. Promoure iniciatives pedagògiques per a la millora del rendiment escolar.

D1.O3. Vetllar per la permanència de l’alumnat en el sistema educatiu.

D1.O3.1. Controlar el compliment de la normativa.

D1.O3.2. Supervisar l’aplicació del protocol d’absentisme que apliquen els centres i controlar-ne les dades.

D1.O3.3. Assessorar la comunitat educativa i l’Administració.

D1.O4. Supervisar la intervenció dels EOEP i EAP en relació als centres, a l’alumnat i a les famílies.

DIRECTRIU 2 (D2)

Contribuir al reforç de l’autonomia dels centres i a la delegació, en els òrgans de govern dels centres públics, de les competències que es determinin en el marc que estableixi la normativa vigent.

Objectius

D2.O1. Supervisar l’aplicació dels projectes i programes impulsats per la Conselleria d’Educació, Cultura i Universitats que atorguin als centres un major grau d’autonomia d’organització i gestió, i participar en la seva avaluació.

D2.O2. Controlar el compliment de la normativa.

D2.O3. Participar en el seguiment dels processos de delegació de competències als òrgans de govern dels centres públics i en l’avaluació dels resultats d’aquesta delegació, ja sigui a través de l’assessorament o d’altres funcions o intervencions pròpies de la Inspecció.

DIRECTRIU 3 (D3)

Contribuir a adequar l’oferta educativa a la realitat social i laboral de les Illes Balears.

Objectius

D3.O1. Cooperar amb l’Administració educativa en la planificació de l’oferta educativa.

D3.O2. Fer el seguiment de l’aplicació dels programes educatius relacionats amb la formació professional (reglada i d’inserció laboral, etc.).

D3.O3. Fer el seguiment del funcionament dels centres de persones adultes a partir de les seves ofertes formatives i de les fluctuacions de matrícula al llarg del curs.

D3.O4. Informar l’Administració educativa sobre la casuística derivada de l’aplicació de programes d’aquesta naturalesa.

DIRECTRIU 4 (D4)

Contribuir a millorar l’eficiència dels serveis que dóna la Conselleria als centres i a la comunitat educativa.

Objectius

D4.O1. Cooperar amb les diferents unitats de l’Administració educativa en el marc de les funcions pròpies del Departament.

D4.O2. Afavorir la implementació de mesures organitzatives, tecnològiques i d’atenció a la ciutadania que permetin donar a la comunitat i als centres una atenció millor i més útil.

D4.O3. Consolidar, en el marc de les funcions de la Inspecció educativa, les dinàmiques d’atenció, d’informació i d’assessorament en matèria de serveis als centres, a la comunitat educativa i a la ciutadania en general.

DIRECTRIU 5 (D5)

Contribuir a potenciar l’ús de les llengües oficials i la cultura de la nostra comunitat autònoma.

Objectius

D5.O1. Vetllar per l’adequació a la normativa vigent de l’ús de les llengües oficials i la cultura de la nostra comunitat autònoma en els projectes organitzatius i curriculars dels centres docents.

D5.O2. Assessorar els centres i la comunitat educativa en aquesta matèria.

D5.O3. Controlar que les llengües oficials, com a elements de cohesió social, siguin un element essencial per a l’acolliment i l’atenció de l’alumnat de procedència estrangera.

D5.O4. Fomentar el tractament pedagògic de la cultura de les Illes Balears com a element cultural constitutiu de la societat illenca, des del punt de vista cultural i promocional, com a base per a l’intercanvi amb altres societats (intercanvis escolars).

DIRECTRIU 6 (D6)

Contribuir a la millora de l’educació en el primer cicle d’educació infantil.

Objectius

D6.O1. Cooperar amb l’Administració educativa en la planificació i la coordinació del primer cicle d’educació infantil.

D6.O2. Controlar el compliment de la normativa vigent per part dels centres i del professorat d’aquest cicle educatiu.

D6.O3. Assessorar, orientar i informar: centres, personal docent i comunitat educativa en aspectes pedagògics, organitzatius i de gestió.

2. ACTUACIONS

Les actuacions previstes en el Programa s’organitzen en àmbits, que es codifiquen (organització i funcionament del DIE, centres, alumnat, professorat, cooperació i altres); es refereixen, si escau, a les directrius pertinents; es categoritzen segons que siguin actuacions prioritàries (AP) o actuacions habituals (AH); s’indiquen els processos als quals responen; se’n descriu el contingut i se’n marca una aproximació temporal.

El gran nombre d’actuacions de caràcter incidental que duen a terme els inspectors suposa un volum considerable de treball. Aquestes actuacions difícilment poden ser previsibles i, per això, no s’inclouen en la programació tot i que la dedicació que requereixen pot incidir molt directament sobre l’execució del Programa.

Les actuacions prioritàries per a aquest curs 2014-2015 giren entorn de les àrees següents:

1. El control i la supervisió de l'organització i el funcionament dels centres.

2. L'avaluació dels alumnes, centres, professors i equips directius.

3. La millora dels resultats acadèmics.

4. La millora de la convivència escolar.

5. La col·laboració amb els altres serveis i unitats de l'Administració educativa.

Les actuacions habituals, que la Inspecció Educativa, en l'exercici de les funcions que li són pròpies, realitza de manera usual i reiterada com a conseqüència de la seva naturalesa inseparable de les característiques i l'organització del propi sistema educatiu, són de tipologia diversa:

- Les que s'emmarquen en els plantejaments institucionals dels centres.

- Les derivades de les Instruccions d'Organització i Funcionament dels centres.

- Les relacionades amb la informació, el suport i la col·laboració amb els diferents òrgans de l'Administració educativa.

- Les relacionades amb l'atenció, la informació i l'assessorament als membres de la comunitat educativa.

Aquestes actuacions es desenvoluparan d'acord amb la planificació que estableixi el DIE i amb les instruccions que s'imparteixin per a la seva execució. Algunes d'elles, però, seran objecte d'un tractament homogeni, que quedarà garantit mitjançant la utilització dels corresponents protocols proporcionats a aquest efecte.

La Inspecció Educativa intervindrà, sempre en relació amb les funcions i competències que té atribuïdes, en aquelles actuacions que per criteri d'oportunitat i interès sorgeixin al llarg del curs acadèmic i li siguin encomanades per la Conselleria d'Educació, Cultura i Universitats, a través de la direcció general.

El treball de la Inspecció Educativa no pot limitar-se a la realització de les activitats concretes i definides en els apartats anteriors. La Inspecció intervé en multitud de situacions i tasques, de caràcter incidental i de difícil, si no impossible, previsió que es caracteritzen per la seva urgència i immediatesa, bé per l'emissió d'informes requerits per la normativa o per la supervisió del correcte funcionament dels centres docents, bé derivades de col·laboracions o suports a les gestions del propi Departament d'Inspecció Educativa.

La concreció de les actuacions previstes és la que figura a l’apèndix “Actuacions per al curs 2014-2015” d’aquest document.

3. INDICADORS D'ACTIVITAT DEL DIE

La codificació de les directrius, dels objectius i de les actuacions permet determinar la relació existent entre uns i altres. D'altra banda, els instruments de què disposa el DIE per al registre sistemàtic de les actuacions mitjançant els models de documents com ara els fulls de planificació setmanal, les ressenyes de visita i els informes, són elements essencials per a l'obtenció de dades quantitatives per a un coneixement exhaustiu del grau en què s'han desenvolupat les actuacions i, per tant, en què s'ha treballat cada objectiu.

 

4. PROGRAMA DE FORMACIÓ I PERFECCIONAMENT

La formació en l’exercici professional és un dret i un deure per a tots els funcionaris públics. En aquest sentit, la formació dels inspectors d’Educació ha de ser referida als valors i als principis inherents a la funció inspectora, així com als coneixements relatius a les diferents àrees, matèries, programes, ensenyaments i nivells en què s’ordena el sistema educatiu i als corresponents processos d’ensenyament aprenentatge, a l’organització i a la gestió de centres, als models d’avaluació i millora de la qualitat, a la interculturalitat en l’àmbit escolar, als procediments administratius, a les tecnologies de la informació i la comunicació, i a tots aquells altres aspectes que incideixen en l’educació.

Les activitats de formació que es duguin a terme en el marc d’aquest Programa estan directament relacionades amb els camps establerts en el Pla 2011-2015:

a. Desplegament normatiu en matèria d’educació.

b. Capacitació en les grans línies curriculars de la normativa autonòmica.

c. Coneixement de llengües estrangeres.

d. Domini de destreses i coneixements relacionats amb l’exercici de la funció inspectora.

La formació es podrà concretar de la manera següent:

- Participació en activitats formatives d’àmbit autonòmic, estatal i internacional.

- Organització de jornades i activitats relacionades amb la funció inspectora i amb la difusió de bones pràctiques.

- Organització de jornades amb entitats competents en matèria de menors.

- Aprofundiment en el coneixement i l’anàlisi dels aspectes administratius més rellevants relacionats amb l’exercici de les funcions del DIE.

El disseny de la formació permanent prevista en aquest Programa gravita a l’entorn de dos grans eixos: la reflexió sobre la tasca habitual derivada de l’aplicació del Pla i del Programa, i l’ampliació de coneixements relacionats amb l’exercici professional, basada en bona mesura en la cooperació i en l’intercanvi, tant amb institucions professionals com formatives de les Illes Balears o de qualsevol altre indret.

Vol combinar també la iniciativa personal dels inspectors amb les dinàmiques de grup i atendre les necessitats formatives més específiques des del punt de vista dels interessos acadèmics o professionals. Per això s’ha d’articular d’acord amb els eixos següents:

1. Realització de jornades explicatives i d’anàlisi del Pla i del Programa del DIE.

2. Desplegament normatiu en matèria d’educació:

- Reunions periòdiques per a l’anàlisi de la normativa corresponent.

- Realització de jornades d’estudi.

3. Formació en llengües: el DIE ha de facilitar l’accés dels inspectors (despeses de matrícula, inscripcions...) als cursos oferts per l’Escola Oficial d’Idiomes.

4. Cooperació estatal i internacional en aspectes relacionats amb la funció inspectora a aquests nivells.

5. Participació dels membres del DIE en activitats formatives relacionades amb la funció inspectora organitzades per entitats públiques i privades tant a les Illes Balears com a la resta de l’Estat o a països estrangers.

5. SEGUIMENT DEL PROGRAMA

D’acord amb l’article 9.2f del Decret 36/2001, el cap del DIE ha d’elaborar i elevar a l’òrgan competent perquè l’aprovi, en aquest cas la Direcció General d’Educació, Personal Docent, Universitats i Recerca, la Memòria anual de l’execució del programa. A aquests efectes, amb la cooperació dels inspectors i dels diferents coordinadors, s’han de dur a terme activitats de seguiment i de valoració del grau d’assoliment dels objectius.

La Memòria anual del DIE, que versarà sobre l’execució del Pla general d’actuació del Departament, s’elaborarà d’acord amb el que estableix l’article 9.2f del Decret 36/2001 i s’elevarà a la Consellera d’Educació.

La Memòria ha de contenir les propostes de millora que l’anàlisi dels resultats posi de manifest i serà el punt de partida per a l’elaboració del Programa d’Actuació per al curs 2015-2016.

 

 

APÈNDIX: ACTUACIONS PER AL CURS 2014-2015

1. ÀMBIT D'ORGANITZACIÓ I FUNCIONAMENT DEL DIE (OF)

PROCÉS

ACTUACIÓ

CODI

ACTUACIÓ

TEMPORIT-

ZACIÓ

Planificació i organització

(OF1 a OF6)

Elaboració de la Memòria del curs 2013-2014, del Programa d’actuació del mes de setembre i del Programa d'actuació per al curs 2014-2015

OF1

setembre-octubre

Seguiment del Pla del Departament

OF2

Tot el curs

Edició i publicació de la pàgina web de normativa del DIE i dels continguts en la pàgina web del Departament

OF3

Tot el curs

Atenció directa a la comunitat educativa i al públic en general per part de cada un dels inspectors un dia a la setmana

OF4

Tot el curs

Elaboració d’estudis, informes, anàlisi de documents, preparació de visites, reunions de coordinació

OF5

Tot el curs

Col·laboració en l’àmbit de les funcions i competències del DIE amb les direccions generals i òrgans directius de la Conselleria d’Educació, Cultura i Universitats

OF6

Tot el curs

2. ÀMBIT DELS CENTRES (CEN)

PROCÉS

ACTUACIÓ

CODI

ACTUACIÓ

TEMPORIT-

ZACIÓ

Supervisió de l’inici de curs (CEN1)

Supervisió de tots els processos relacionats amb l’inici de curs

CEN1

Inici del curs escolar

Supervisió de les incidències significatives

CEN1.1

Informar els programes d'adaptació per a alumnes de segon cicle d’educació infantil que s’incorporen per primera vegada al CEIP

CEN1.2

Informar l’autorització de sol·licituds de distribucions horàries diferents pel que fa referència a centres i alumnat

CEN1.3

Recursos humans

 (CEN2)

Col·laboració en els processos relacionats amb els recursos humans dels centres

CEN2

Tot el curs

Emissió d’informes sobre la titulació exigida per la legislació vigent al professorat contractat pels centres concertats

CEN2.1

Tot el curs

Supervisió, a instància de la Direcció General d’Educació, Personal Docent, Universitats i Recerca, de l'adequació del total d’hores impartides pel professorat dels centres concertats a l'establert al concert corresponent

CEN2.2

A instància de la DGEPDUR

Autorització, si n'és el cas, d'una permanència setmanal del professorat en el centre diferent de l'establerta

CEN2.3

Inici del curs escolar

Planificació i organització educatives

(CEN3)

Supervisió dels plans, programes institucionals i serveis del centre: planificació, seguiment i avaluació CEN3.1 Tot el curs
Control i supervisió de la documentació administrativa i dels documents institucionals dels centres CEN3.2 Tot el curs

Supervisió de la PGA dels centres i actuació en cas d'incompliment comunicat per la direcció, o d'ofici

CEN3.3

Tot el curs

Assessorament als centres per tal que la concreció curricular faciliti l’adquisició dels objectius i el desenvolupament de les competències, prenent com a referent l’avaluació dels estàndards d’aprenentatge

CEN3.4

Tot el curs

Comprovar que els horaris dels grups d’educació primària incorporen un temps diari de lectura no inferior a 30 minuts, al llarg de tots els cursos de l’etapa

CEN3.5

Tot el curs

Vetllar per la integració, en totes les àrees de l’educació primària, de la comprensió lectora, l’expressió oral i escrita, la comunicació audiovisual, les tecnologies de la informació i la comunicació, l’emprenedoria i l’educació cívica i constitucional

CEN3.6

Tot el curs

Supervisió de l’adequació dels horaris dels centres, de l’alumnat i del professorat, a l’establert a la normativa organitzativa i curricular de les diferents etapes educatives

CEN3.7

Tot el curs

Control i supervisió de l’organització i el funcionament dels centres, dels EOEP i dels EAP

CEN3.8

Tot el curs

Foment i supervisió de la coordinació interetapes en el marc de la concreció curricular del centre

CEN3.9

Tot el curs

Control i supervisió de l’organització i el funcionament dels centres que imparteixen ensenyaments de persones adultes (CEPA) i de les escoles oficials d’idiomes (EOI) a partir de la supervisió dels documents institucionals d’aquests centres

CEN3.10

Tot el curs

Suport, coordinació, seguiment i avaluació del Pla Pilot d’Educació Plurilingüe

CEN3.11

Tot el curs

Assessorament als centres per a l'elaboració de la concreció curricular del centre (CCC)

CEN3.12

Tot el curs

Supervisió i assessorament als òrgans de participació, govern i coordinació del centre i intervencions amb la direcció

CEN3.13

Tot el curs

Assessorament a professors, pares o alumnes

CEN3.14

Tot el curs

Millora del rendiment escolar 

(CEN4)

Vetllar pel dret dels alumnes a que el seu rendiment escolar sigui avaluat amb plena objectivitat

CEN4.1

Tot el curs

Vetllar perquè els centres facin públics els criteris i els procediments d’avaluació i de qualificació de les assignatures, àrees o mòduls impartits, així com els criteris de promoció i titulació dels alumnes

CEN4.2

Tot el curs

Recollida i anàlisi de les dades sobre els resultats de les avaluacions i dels informes d’avaluació final

CEN4.3

Tot el curs

Supervisió i assessorament de l’aplicació del procés d’avaluació i la seva adequació a la normativa vigent

CEN4.4

Tot el curs

Supervisió del procés d’emplenament i custòdia dels expedients i de l’historial acadèmic dels alumnes

CEN4.5

Tot el curs

Foment i supervisió de l’anàlisi de rendiment escolar i dels resultats de les avaluacions internes i externes per part del Claustre de professors i de la resta d’òrgans de coordinació docent

CEN4.6

Tot el curs

Supervisió de les proves d’avaluació individualitzades del tercer i sisè curs d’educació primària i de les mesures i dels plans de millora de resultats col·lectius i individuals

CEN4.7

Tot el curs

Promoció i supervisió, en el seu cas, d'iniciatives pedagògiques per a la millora del rendiment escolar

CEN4.8

Tot el curs

Valoració i anàlisi del resultat de l’avaluació dels alumnes

CEN4.9

Tot el curs

Supervisió del procés d'ensenyament i aprenentatge a l'aula

CEN4.10

Tot el curs

Supervisió del calendari definitiu de les proves i avaluacions finals, així com de les proves extraordinàries de setembre

CEN4.11

juny-setembre

Emissió d'informe d'adaptació, si n'és el cas, del calendari de proves i avaluacions finals i/o de les proves extraordinàries de setembre, a les especificitats dels centres

CEN4.12

juny-setembre

Col·laboració amb les xarxes de centres que participen en el programa de qualitat

CEN4.13

Tot el curs

Plantilles i quotes

(CEN5)

Col·laboració en l'elaboració de les plantilles de professorat dels centres, d’acord amb criteris clars i definits

CEN5.1

novembre-gener

Col·laboració en l'elaboració de les quotes de professorat dels centres, d’acord amb els criteris que estableixi la Conselleria d’Educació, Cultura i Universitats

CEN5.2

maig-setembre

Planificació i innovació educatives

(CEN6)

Col·laboració en el desenvolupament dels programes i projectes relacionats amb la innovació educativa, o d’altres aspectes que, pel seu caràcter específic, depenen de la iniciativa dels centres

CEN6

Tot el curs

Coordinació entre centres

(CEN7)

Impuls i assessorament al funcionament coordinat dels centres educatius (xarxes educatives) i, concretament, a la coordinació entre centres que imparteixen etapes educatives correlatives i centres que comparteixen un territori o zona (1r i 2n cicle EI, EI i EP i EP i ESO)

CEN7.1

Tot el curs

Supervisió i assessorament del procés d’elaboració i de tramitació dels informes d’aprenentatge

CEN7.2

Tot el curs

Control i avaluació de les activitats dels centres

(CEN8)

Autorització, si és el cas, seguiment i avaluació de les sortides escolars

CEN8.1

Tot el curs

Supervisió de les activitats extraescolars i complementàries i dels serveis que ofereixen els centres

CEN8.2

Tot el curs

Formació Professional

(CEN9)

Supervisió dels ensenyaments de formació professional i realització d’informes relatius a aquests ensenyaments en els aspectes que l’Administració educativa requereixi

CEN9.1

Tot el curs

Seguiment  del desenvolupament dels programes de qualificació professional inicial (PQPI) i dels seus resultats

CEN9.2

Tot el curs

Supervisió de les programacions anuals dels cicles formatius de formació professional bàsica

CEN9.3

Principi de curs

Supervisió de la jornada escolar

(CEN10)

Supervisió i emissió d’informe de les sol·licituds de modificació de la jornada del centre

CEN10

juny-setembre

Disminució del fracàs i de l’abandona-ment escolar

(CEN11)

Anàlisi i seguiment dels plans d’atenció a la diversitat

CEN11.1

Tot el curs

Seguiment dels projectes d'intervenció educativa

CEN11.2

Tot el curs

Supervisió dels plans de convivència dels centres

CEN11.3

Tot el curs

Supervisió dels programes d'educació compartida (PEC: PISE i ALTER)

CEN11.4

Tot el curs

Foment de l'intercanvi d'experiències entre centres, relacionades amb l'organització del suport, l'atenció a l'alumnat que té matèries pendents, o que ha de romandre un any més al mateix curs, etc.

CEN11.5

Tot el curs

Supervisió dels Programes de diversificació curricular (PDC)

CEN11.6

Tot el curs

Educació infantil 0-3 anys

(CEN12)

Verificació de l'adequació de les titulacions dels professionals dels centres

CEN12.1

Tot el curs

Supervisió de les ràtios d'alumnat

CEN12.2

Primer trimestre

Comprovació de l'elaboració del Projecte educatiu en els centres d'aquest tram educatiu i supervisió de la seva adequació a la normativa

CEN12.3

Tot el curs

Supervisió de la documentació de caràcter pedagògic i administratiu

CEN12.4

Tot el curs

Supervisió del pla d'adaptació dels alumnes

CEN12.5

Inici del curs

3. ÀMBIT DE L'ALUMNAT (AL)

PROCÉS

ACTUACIÓ

CODI

ACTUACIÓ

TEMPORIT-

ZACIÓ

Convivència

(AL1)

Vetllar pel respecte al correcte exercici dels drets i deures dels alumnes, com a fonament de la millora de la convivència escolar

AL1.1

Tot el curs

Seguiment dels processos d’expedients disciplinaris d’alumnes

AL1.2

Tot el curs

Escolaritza-ció

(AL2)

Col·laboració en els processos d'escolarització de l'alumnat de les Illes Balears

AL2.1

Tot el curs

Col·laboració, d'acord amb les competències de la Inspecció Educativa, en els processos d'escolarització derivats de les necessitats educatives específiques, dels problemes de convivència o de mobilitat durant el curs escolar de sectors de l'alumnat o de qualsevol circumstància que incideixi d'una manera específica en el procés d'escolarització

AL2.2

Tot el curs

Informació sobre l'adequació de l'escolarització dels alumnes en funció  de les seves característiques a programes de diversificació curricular i a programes educatius específics (PISE, ALTER, PQPI, etc.)

AL2.3

Inici i final de curs

Supervisió i assessorament, en tot el que fa referència al procés d’escolarització, als diferents sectors: equips directius, departament d'orientació, CCP, departaments, cicles, tutors, alumnat...

AL2.4

Tot el curs

Supervisió de les mesures que adopten els centres amb els alumnes que no promocionen i amb els que no arriben a assolir els objectius d'algunes de les àrees del currículum: plans específics de reforç, programes de reforç educatiu, etc.

AL2.5

Primer trimestre

Recollida d’informació sobre l'alumnat absentista

AL2.6

Tot el curs

4. ÀMBIT DEL PROFESSORAT (PR)

PROCÉS

ACTUACIÓ

CODI

ACTUACIÓ

TEMPORIT-

ZACIÓ

Control i compliment dels deures laborals

(PR1)

Supervisió i emissió d'informes relacionats amb la gestió del personal docent i no docent dels centres referits a faltes d'assistència, incompliments dels deures professionals i d'altres

PR1

Tot el curs

Participació, nomenament de càrrecs: propostes, selecció i altres

(PR2)

Participació, d’acord amb la normativa de referència, en el procés de selecció de directors

PR2.1

Tercer trimestre

Elaboració d’informes sobre proposta de directors en aquells centres educatius on no hi ha candidatures i altres circumstàncies extraordinàries a petició de la direcció general competent en la matèria

PR2.2

Tercer trimestre

Avaluació del professorat i de la funció directiva

(PR3)

Participació en el procés d'avaluació dels funcionaris en pràctiques

PR3.1

Tot el curs

Avaluació de la funció directiva, tant dels directors en pràctiques per a l’exercici del càrrec de director, com d'aquells que aspirin a la consolidació dels drets derivats del càrrec o dels que acaben el període de manament

PR3.2

Tot el curs

5. ÀMBIT DE COOPERACIÓ AMB ALTRES UNITATS I/O ORGANISMES (C)

PROCÉS

ACTUACIÓ

CODI

ACTUACIÓ

TEMPORIT-

ZACIÓ

Cooperació institucional

(C1)

Cooperació i participació en comissions generals i específiques en les que sigui prescriptiva, segons la normativa vigent, la presència d’Inspectors del DIE

C1.1

Segons convocatòria

Col·laboració amb l'Institut per a la convivència i l'èxit escolar

C1.2

Tot el curs

Cooperació amb l'IAQSE en els processo d’avaluació en els termes que estableixi la normativa

C1.3

Tot el curs

Cooperació en l’avaluació general del sistema educatiu, d’acord amb els plans i programes de la Conselleria d’Educació, Cultura i Universitats

C1.4

Segons convocatòria

Col·laboració amb altres unitats administratives

C1.5

Segons convocatòria

Col·laboració en la implantació i aplicació del nou marc normatiu derivat de l'entrada en vigor de la LOMQE

C1.6

Segons convocatòria

Planificació i organització de les PAU

(C2)

Participació en la comissió organitzadora de les proves d’accés a la Universitat

C2

Tot el curs

6. ÀMBIT D'ALTRES. FORMACIÓ I RECERCA (ALT)

PROCÉS

ACTUACIÓ

CODI

ACTUACIÓ

TEMPORIT-

ZACIÓ

Formació i recerca

(ALT)

Participació en jornades organitzades per l'Administració (informació, difusió...)

ALT1

Tot el curs

Organització de jornades i d’activitats formatives especialment de la Inspecció educativa i per la millora de la gestió directiva dels centres educatius.

ALT2

Tot el curs