Secció III. Altres disposicions i actes administratius
SINDICATURA DE COMPTES
Núm. 19856
Resolució del síndic major de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears, de 10 de novembre de 2014, de publicació del resultat de la fiscalització i les recomanacions de l’Informe 92/2014 de les subvencions i dels contractes de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears corresponent a l’exercici 2012
Versió PDF
Resolució del síndic major de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears, de 10 de novembre de 2014, de publicació del resultat de la fiscalització i les recomanacions de l’Informe 92/2014 de les subvencions i dels contractes de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears corresponent a l’exercici 2012.
L’article 12.3 de la Llei 4/2004, de 2 d’abril, de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears regula els informes o memòries de fiscalització i en preveu la seva tramesa al Parlament, als subjectes fiscalitzats i al Tribunal de Comptes, com també la seva publicació en el BOIB després del darrer tràmit parlamentari.
L’article 32.1 del Reglament de règim interior de la Sindicatura de Comptes estableix que aquesta Institució haurà de publicar el resultat de la fiscalització en el BOIB, un cop rebuda la comunicació expressa que s’ha dut a terme el darrer tràmit parlamentari.
Mitjançant Acord del Consell de la Sindicatura de dia 6 de febrer de 2014 es va aprovar l’Informe 92/2014 de les subvencions i dels contractes de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears corresponent a l’exercici 2012.
En data 25 de març de 2014, la presidenta del Parlament de les Illes Balears va comunicar que s’havia dut a terme el darrer tràmit parlamentari, que va tenir lloc amb la presentació i el debat de l’Informe a la sessió de la Comissió d’Hisenda i Pressuposts de dia 18 de març de 2014.
Per tot l’anterior i d’acord amb el que preveuen la Llei 4/2004 i el Reglament de règim interior de la Sindicatura de Comptes
RESOLC
Publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears els resultats de la fiscalització i les recomanacions de l’Informe núm. 92/2014 de les subvencions i dels contractes de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears corresponent a l’exercici 2012, que s’adjunta com a annex I.
Palma, 10 de novembre de 2014
Síndic major
Pere Antoni Mas Cladera
ANNEX I
INFORME 92/2014 DE LES SUBVENCIONS I DELS CONTRACTES DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA DE LES ILLES BALEARS CORRESPONENT A L’EXERCICI 2012
De conformitat amb el que estableixen l’article 82 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, i els articles 1 i 2.1.a de la Llei 4/2004, de 2 d’abril, de Ia Sindicatura de Comptes de les Illes Balears (SCIB), correspon a aquesta institució la fiscalització externa de l’activitat econòmica, financera i comptable del sector públic de les Illes Balears, sense perjudici de les competències que corresponen al Tribunal de Comptes, d’acord amb el que disposen els articles 136 i 153.d de la Constitució espanyola i la Llei orgànica que el regula.
L’article 12 de la Llei 4/2004, de 2 d’abril, de l'SCIB determina que els resultats de les actuacions fiscalitzadores s’han d’exposar mitjançant informes o memòries, elaborats i aprovats segons el que preveu el Reglament de règim interior de l’SCIB (RRISCIB) (BOIB núm. 78, de 21 de maig de 2005), elevats al Parlament de les Illes Balears i publicats, posteriorment, en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).
Així mateix, l’article 27 del Reglament determina que els informes de fiscalització poden ser de caràcter general o específic, fent referència, els primers, a l’examen i la comprovació dels comptes de rendició periòdica obligatòria de les entitats del sector públic de les Illes Balears —l’àmbit temporal dels quals comprèn un exercici econòmic— mentre que els segons han de fer referència als resultats d’actuacions de fiscalització concretes sobre entitats, períodes, comptes, operacions, activitats o serveis determinats.
Segons els articles 2.2.a i 7.d de la Llei 4/2004, de 2 d’abril, correspon a l’SCIB la fiscalització de les subvencions i els altres ajuts de contingut econòmic concedits pels subjectes integrants del sector públic de les Illes Balears a qualsevol persona física o jurídica, així com la fiscalització dels contractes, qualsevol que en sigui el caràcter, formalitzats pels diferents subjectes inclosos en el seu àmbit d’actuació.
És per això que, en compliment de les funcions que té atribuïdes, l’SCIB ha elaborat anualment l'Informe de fiscalització del Compte general de la Comunitat Autònoma el qual dedicava, fins ara, un apartat específic a l’anàlisi de l’activitat subvencionadora, la contractació i els encàrrecs de gestió de la CAIB i de les seves entitats dependents.
Això no obstant, el Programa d’actuacions de la Sindicatura per a l’any 2013, aprovat pel Consell de dia 21 de desembre de 2012, preveu que l'Informe del Compte general de la CAIB corresponent a l’exercici 2012 es limiti a la fiscalització del Compte general, sense incloure els apartats de subvencions, contractes i encàrrecs de gestió, que han de ser objecte d’un informe de caràcter específic.
S’entén que, d’aquesta forma, quedarà més clara la separació entre l’àmbit de l'Informe del Compte general —exigible legalment— i la fiscalització de les subvencions, dels contractes i dels encàrrecs de gestió, els quals poden ser objecte d’un informe específic, d’acord amb el que preveu l’article 27 de l'RRISCIB.
En compliment del que disposa l’article 29 de l’RRISCIB el síndic de l'Àrea ha de fixar el pla de treball que s’ha de seguir per a l’elaboració de l'Informe. Cal dir que la totalitat dels treballs preliminars i de camp, així com la redacció de l'Informe han estat realitzats per l’equip d’auditors de l'Àrea d'Auditoria de la Comunitat Autònoma, amb el suport de la cap del Servei Jurídic de la Sindicatura de Comptes i amb la col·laboració dels serveis administratius de la institució.
Atès el que s’ha exposat anteriorment, i fent ús de les competències que té atribuïdes l’SCIB d’acord amb la Llei 4/2004, de 2 d’abril, s’emet el present Informe de les subvencions i els contractes de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears corresponent a l’exercici 2012.
En el marc de les normes i els principis generals que dicten la Constitució espanyola de 27 de desembre de 1978, i la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, per la qual s’aprova l'Estatut d’autonomia de les Illes Balears, la Comunitat Autònoma de les Illes Balears està subjecta directament a allò que disposa el Decret legislatiu 1/2005, de 24 de juny, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de finances de la CAIB, les lleis de pressuposts generals de l'Estat i de la Comunitat Autònoma vigents, a la normativa específica, estatal i autonòmica, en matèria de subvencions, contractes i encàrrecs de gestió, i als decrets i ordres de desplegament que li resultin d’aplicació.
Així mateix, cal fer menció expressa de la Directiva 2004/18/CE, del Parlament i del Consell, de 31 de març, sobre coordinació dels procediments d’adjudicació dels contractes públics d’obres, de subministraments i de serveis, i de la Directiva 2004/17/CE, del Parlament i del Consell, de 31 de març, sobre coordinació dels procediments d’adjudicació en els sectors de l’aigua, energia, transports i serveis postals.
Quant a la normativa específica d’aplicació en matèria de subvencions, contractes i encàrrecs de gestió als òrgans integrants de l'Administració de la CAIB, les entitats autònomes i de dret públic que en depenen, atès l’àmbit temporal aplicable a la present fiscalització, és la següent:
En matèria de subvencions:
Normativa estatal:
Normativa autonòmica:
S’ha tingut en compte a l’objecte del present Informe, el Pla Estratègic de Subvencions de les conselleries i de les entitats de dret públic que en depenen per a l’exercici 2012, aprovat per Acord de Consell de Govern d’11 de maig de 2011 i publicat en el BOIB núm. 70, de 17 de maig de 2012.
En matèria de convenis
Normativa estatal:
Normativa autonòmica:
En matèria de contractes i encàrrecs de gestió
Normativa estatal:
Normativa autonòmica:
Per a la fiscalització de les subvencions, els contractes i els encàrrecs de gestió s’ha establert com a objectiu general, a les Directrius tècniques de fiscalització, comprovar el compliment, per part de les entitats fiscalitzades, de les disposicions legals i reglamentàries que els són d’aplicació, essent la fiscalització realitzada de compliment de la legalitat.
Pel que fa a les subvencions, els objectius establerts són els següents:
En l’Informe es fan constar les observacions per anomalies detectades en el decurs del treball, així com les recomanacions i les mesures a emprendre per tal de millorar l’activitat de foment de l'Administració de la Comunitat Autònoma.
Així mateix, s’exposen de forma separada, les principals incidències dels expedients fiscalitzats per a cada un dels òrgans gestors, tot i que, abans de l’anàlisi concreta del expedients fiscalitzats, es fan constar les incidències més significatives de l’activitat de foment de la CAIB relatives a l’exercici 2012, distingint dos grans blocs: Administració general de la CAIB i entitats dependents, amb les limitacions que es posen de manifest a l'Informe.
Així mateix, s’ha verificat que la naturalesa dels convenis de col·laboració, especialment pel que fa a garantir la consecució d’objectius compartits, no respon a l'interès patrimonial de cap de les parts, i que el seu beneficiari sigui la col·lectivitat.
Quant a la fiscalització dels contractes i dels encàrrecs de gestió objecte d’aquest Informe, els objectius fixats s’adrecen a determinar si la contractació s’ajusta a la normativa específica que li és d’aplicació, als principis rectors en matèria de contractació, així com a la normativa i als principis generals d’execució de la despesa pública (legalitat, eficiència, eficàcia i economia).
En particular, es tracta d’examinar per a cadascun dels contractes seleccionats:
En l’Informe s’exposen, de forma separada, les principals incidències dels expedients fiscalitzats per a cada un dels òrgans de contractació, tot i que, abans de l’anàlisi concreta del expedients, es detallen les incidències més significatives de la contractació pública, distingint tres grans blocs: Administració general de la CAIB, IBSALUT i entitats dependents, amb les limitacions a l’abast que es posen de manifest a aquest Informe.
L’àmbit subjectiu del present Informe de fiscalització comprèn:
En matèria de subvencions, a les entitats autònomes i a les entitats de dret públic que depenen de la CAIB, els és d’aplicació la mateixa normativa que a l’Administració general de la CAIB (article 3.1 TRLS); mentre que els consorcis sotmesos a l’ordenament autonòmic i les fundacions han d’ajustar la seva activitat de foment, en tot cas, al que disposen l’article 20 LGS, i els articles 2, 4, 5, 6.2, 7, 9, 10 i 34 i el títol V del TRLS (disposició addicional primera TRLS).
En matèria de contractació, l’article 3 del Reial decret legislatiu 3/2011, de 14 de novembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de contractes del sector públic, distingeix en l’àmbit subjectiu, als efectes d’aquesta Llei, entre les entitats que tenen configuració d’administració pública, de poder adjudicador i la resta d’ens, organismes i entitats del sector públic que no tenen caràcter de poder adjudicador. Així, els organismes autònoms i els consorcis integrants del sector públic de la CAIB tenen caràcter d’administració pública mentre que les entitats públiques empresarials, les societats mercantils públiques i les fundacions del sector públic tenen el caràcter de poder adjudicador.
A més del TRLCSP s’ha de tenir en compte la Llei 31/2007, de 30 d’octubre, de contractes en els sectors de l’aigua, l’energia, el transport i els serveis postals, en aquells casos en què resulta d’aplicació.
L’abast temporal de la fiscalització se circumscriu a l’exercici 2012, tot i que s’ha extret una mostra tant de les subvencions com dels contractes fiscalitzats en exercicis anteriors, corresponents als exercicis 2010 i 2011, en matèria de subvencions, i de 2008 a 2011, en matèria de contractes, a l’efecte d’analitzar les actuacions dutes a terme al llarg de l’any 2012.
Pel que fa al tractament i l’exposició dels resultats obtinguts s’ha seguit la classificació orgànica del sector públic autonòmic que estableix la Llei de pressuposts generals de la CAIB per a l’exercici 2012, distingint entre la contractació formalitzada per les diferents conselleries i els organismes autònoms, l’IBSALUT i la resta d’entitats integrants del sector públic instrumental de la CAIB.
La metodologia que s’ha seguit per a l’elaboració d’aquest Informe de fiscalització és la generalment acceptada en la realització de treballs d’auditoria del sector públic.
La fiscalització, tal com s’ha exposat anteriorment, inclou l’anàlisi de l’activitat subvencionadora, l’anàlisi de l’activitat contractual i els encàrrecs de gestió de la CAIB durant l’exercici 2012 (a més del seguiment d’expedients de subvencions i de contractes iniciats en exercicis anteriors), amb les actuacions següents:
Aquestes actuacions s’han dut a terme a les dependències de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears i a la seu de les entitats fiscalitzades, on s’ha desplaçat, en funció de les necessitats del treball de camp, l’equip auditor de l'Àrea d’Auditoria de la Comunitat Autònoma.
Els criteris que s’han tingut en compte són principalment de caràcter quantitatiu i, bàsicament, són dos: en primer lloc, el major volum d’obligacions reconegudes a 31 de desembre de 2012, en el cas de les subvencions; i, en segon lloc, l’import formalitzat l’any 2012, en el cas dels contractes i encàrrecs de gestió.
Per a la realització d’aquest Informe, la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears ha tramès la relació de subvencions atorgades per les seccions pressupostàries, així com les bases reguladores, convocatòries i dades pressupostàries corresponents a l’exercici 2012. Igualment, les entitats dependents han retut la informació referent a subvencions, ajudes, mesures de suport i, en general, qualsevol disposició dinerària sense contraprestació que han concedit al llarg de l’exercici 2012.
Així mateix, s’ha partit de les relacions certificades de contractes i encàrrecs de gestió trameses a la Sindicatura per l’Administració general de la CAIB, l’IBSALUT i l'ATIB, d’acord amb el que preveu l’article 29 del TRLCSP.
S’ha sol·licitat a les entitats del sector públic instrumental que certifiquin la relació dels contractes formalitzats l’any 2012 d’import igual o superior a 150 milers d’euros.
A data de tancament de l'Informe provisional (12 d’agost de 2013), no totes les entitats han retut la informació requerida.
Tenint en compte l'anterior, es detallen a continuació les limitacions a la fiscalització objecte de l'Informe.
Les relacions d’expedients que han estat trameses pel Servei de Salut de les Illes Balears per mitjà de la Intervenció General pateixen de mancances i deficiències, tot i haver-se reiterat la petició de la informació requerida en diverses ocasions, cosa que ha impossibilitat el tractament de la informació per fer una anàlisi completa i comprensiva de tota l’activitat contractual d’aquesta entitat.
Pel que fa a la Fundació Hospital Son Llàtzer, hi ha expedients fiscalitzats en els quals les dades trameses no coincideixen amb els imports adjudicats que consten en el TRAIN, sense que consti la justificació de la diferència, i sense que es pugui garantir la seva integritat, la qual cosa dificulta significativament la fiscalització.
Amb relació a les entitats dependents, la informació tramesa pateix d’algunes limitacions per falta d’homogeneïtat i perquè no ha estat retuda, en la seva totalitat, en el termini fixat per la Sindicatura. La relació d’entitats que no han subministrat la informació requerida és la següent:
Institut d'Innovació Empresarial de les Illes Balears (IDI)
Institut Balear d'Infraestructures i Serveis Educatius i Culturals (IBISEC)
Institut Balear de la Joventut (IB-Jove)
Institut de Biologia Animal de Balears, SA (IBABSA)
Fundació per al Conservatori Superior de Música i Dansa de les Illes Balears (CSMDIB), només ha tramès el DABA
Fundació Institut Socioeducatiu s’Estel
Fundació Robert Graves
Fundació per a l'Esport Balear
Fundació Santuari de Lluc
Fundació Balear d'Innovació i Tecnologia (F. Bit)
Consorci Escola d'Hoteleria de les Illes Balears
Consorci Joc Hípic de Mallorca
Consorci del Museu Joaquim Torrents Lladó
Consorci per a la Millora de les Infraestructures Turístiques i el Foment de la Desestacionalització de l'Oferta Turística de l'Illa de Mallorca (Consorci Borsa d'Allotjaments Turístics)
Consorci d'Infraestructures de les Illes Balears.
Consorci Escola Balear de l'Esport
Consorci per al Foment d'Infraestructures Universitàries (COFIU)
Consorci per al Foment de l'Esport de Marratxí
Aquestes limitacions impedeixen afirmar que la informació que consta en l'informe sigui completa i comprensiva de tota l’activitat de foment i contractual de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears durant l’exercici fiscalitzat.
El resultat de les actuacions practicades es va comunicar al president de la Comunitat Autònoma, per tal que es poguessin formular les al·legacions i presentar els documents i els justificants que es considerassin adients, de conformitat amb el que preveu l’article 30 del Reglament de règim interior de l’LSCIB.
Les al·legacions han estat analitzades i avaluades, i s’ha suprimit o modificat el text de l’Informe quan el seu contingut ha estat acceptat per la Sindicatura. Quan no s’ha alterat l’Informe ni s'ha emès opinió sobre el contingut de les al·legacions, és que aquestes, o són explicacions que confirmen els fets i les valoracions exposats, o no s’han justificat de forma adequada els criteris o les afirmacions mantinguts en l’al·legació, o es tracta de supòsits en què es manifesta la voluntat d’esmenar la deficiència en el futur.
En data 24 d’octubre de 2013, el Consell de la Sindicatura va aprovar l’Informe provisional de les subvencions i dels contractes de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears corresponent a l’exercici 2012 i va acordar trametre’l al comptedant per tal que, en el termini d’un mes, formulàs les al·legacions i presentàs els documents que consideràs pertinents amb relació a la fiscalització realitzada.
En data 28 d’octubre de 2013, l’Informe esmentat va ser tramès per a al·legacions. La Conselleria d’Hisenda i Pressuposts va presentar al·legacions el 28 de novembre de 2013.
Totes les al·legacions presentades figuren en un tom annex a l’Informe.
L’activitat subvencionadora de l’Administració de la CAIB i dels organismes autònoms l’any 2012, segons la informació tramesa pels responsables de les línies reguladores de subvencions de cada secció pressupostària, és la següent:
|
CAIB 2012. SUBVENCIONS (IMPORT EN MILERS D’EUROS) |
||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
CLASSIFICACIÓ ORGÀNICA |
SUBV. AMB CONVOCATÒRIA |
SUBV. concessió directa |
TOTAL SUBVENCIONS |
|||||
|
LÍNIES |
BENEF. |
OBLIG. REC. |
BENEF. |
OBLIG. REC. |
BENEF. |
OBLIG. REC. |
||
|
11 |
Presidència |
2 |
2 |
3 |
24 |
1.293 |
26 |
1.297 |
|
12 |
Turisme i Esports |
3 |
839 |
1.054 |
1 |
170 |
840 |
1.224 |
|
13 |
Educació, Cultura i Universitats |
13 |
767 |
3.238 |
7 |
620 |
774 |
3.858 |
|
14 |
Vicepresidència Econòmica, de Prom. Empr. i d'Ocup. |
21 |
1.241 |
7.064 |
12 |
1.200 |
1.253 |
8.264 |
|
15 |
Agricultura, Medi Ambient i Territori |
3 |
1.087 |
5.174 |
12 |
964 |
1.099 |
6.139 |
|
16 |
Administracions Públiques |
8 |
31 |
1.546 |
9 |
301 |
40 |
1.847 |
|
18 |
Salut, Família i Benestar Social |
- |
- |
- |
24 |
2.042 |
24 |
2.042 |
|
76 |
Servei d'Ocupació de les IB |
17 |
284 |
13.325 |
116 |
850 |
400 |
14.175 |
|
78 |
Escola Balear d'Administració Pública |
2 |
68 |
31 |
- |
- |
68 |
31 |
|
TOTAL |
69 |
4.319 |
31.436 |
205 |
7.441 |
4.524 |
38.876 |
|
Són objecte d’anàlisi de l’Informe específic:
Atesos l’abast i les limitacions definits a l’Informe i amb relació a les tres línies de subvencions amb convocatòria i a les onze subvencions de concessió sense convocatòria revisades, corresponents a l’Administració general, es detallen a continuació les incidències més significatives del compliment de legalitat:
1. El procediment establert en l’apartat sisè de l’annex I de la convocatòria aprovada per la Resolució de 23 de novembre de 2011 del conseller d’Educació, Cultura i Universitats i president del Servei d’Ocupació de les Illes Balears, per la qual es convoquen subvencions per posar en pràctica programes experimentals en matèria d’ocupació, no estableix com es calcularà objectivament l'import de cada una de les subvencions, d’acord amb el pressupost sol·licitat, el pressupost assignat i l’avaluació tècnica efectuada (art. 15 TRLS).
2. En cinc dels set expedients analitzats relatius a concessió de subvencions directes sense convocatòria (núm. 5, 6, 7, 9 i 10) no queden prou justificades, a les respectives memòries, les raons d’interès públic i humanitàries que justifiquen l’excepció dels principis de publicitat i concurrència prevists a l’article 7.1.c del TRLS.
3. No s’ha pogut comprovar en l’expedient de concessió directa núm. 7 si l'import de les ajudes, juntament amb altres ingressos o ajudes concedides, ha superat de manera individual o conjunta el cost de l’activitat subvencionada.
4. L’Administració no té registrada la despesa d’exercicis futurs com a conseqüència de les qualificacions provisionals derivades de la línia d’ajudes per afavorir l’accés a l’habitatge.
5. Totes les subvencions directes presenten incidències en les seves justificacions, excepte la núm. 1, tot i que en aquesta darrera el termini per presentar les justificacions finalitza el 30 de desembre de 2013.
6. Els terminis de pagaments de les subvencions s’incompleixen en la majoria dels casos.
En l'Informe es detallen totes les incidències detectades en la fiscalització dels expedients corresponents a la Vicepresidència econòmica, de Promoció Empresarial i d'Ocupació; a la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient i Territori; i al Servei d'Ocupació de les Illes Balears (SOIB).
Consideracions generals
En el cas de la Vicepresidència Econòmica, l’import total de la línia de subvenció fiscalitzada és de 3.265 milers d’euros, i el nombre de beneficiaris és de 291. D’aquesta línia, la Sindicatura ha analitzat 10 expedients que sumen un import de 271 milers d’euros (el 8,3%).
Les subvencions es concedeixen als centres especials d’ocupació que reuneixen els requisits exigits a la convocatòria.
L'import de la subvenció és el 50% del salari mínim interprofessional dels treballadors amb discapacitat contractats a jornada completa, o la part proporcional si els contractes són a temps parcial. Per als mesos de novembre i desembre de 2011, l'import de la subvenció es el 75% del salari mínim interprofessional dels treballadors amb discapacitat intel·lectual superior al 33% o amb discapacitat física o sensorial superior al 65%.
L'import de la subvenció es calcula a partir de les nòmines aportades per la persona interessada juntament amb la sol·licitud.
Expedients analitzats
La línia i els expedients analitzats, així com l’import de les subvencions atorgades, són els següents:
El resultat de la fiscalització de cada un dels expedients revisats figura en l’Informe, on es detallen totes les incidències.
Consideracions generals
La línia corresponent a la Conselleria d’Agricultura, Medi Ambient i Territori és de 3.020 milers d’euros el 2012 i 818 beneficiaris. S’han analitzat 10 expedients, per import de 355 milers d’euros (11,75%).
Les persones beneficiàries de les ajudes han de ser persones físiques o comunitats de béns amb residència a les Illes Balears, que destinin el seu habitatge a domicili habitual i permanent, i que compleixin els requisits exigibles en general i per a cada tipus d’actuació protegida, com també comunitats de propietaris i promotors públics i persones propietàries o arrendatàries autoritzades.
No obstant això, poden ser beneficiàries de les ajudes les persones jurídiques en les actuacions següents:
Els imports de les ajudes es determinen mitjançant mòduls. Sota aquesta modalitat, les ajudes no seran, en cap cas, superiors a un percentatge relatiu (en funció de l’activitat subvencionable) al preu d’adquisició de l’habitatge, a la renda anual de lloguer, o al pressupost protegit de rehabilitació, amb un límit econòmic fix i determinat.
Expedients analitzats
La línia i els expedients analitzats, així com l’import de les subvencions atorgades, són els següents:
El resultat de la fiscalització de cada un dels expedients revisats figura en l’Informe, on es detallen totes les incidències.
Consideracions generals
Finalment, en el cas del SOIB, la línia de subvenció té un crèdit definitiu de 4.516 milers d’euros i 86 beneficiaris, dels quals la Sindicatura ha analitzat 10 expedients, que sumen 2.869 milers d’euros (64%).
D’acord amb l’apartat 2.1 de l’annex I de la convocatòria, són beneficiaris:
D’acord amb el procediment establert a la convocatòria, els beneficiaris han de presentar sol·licituds amb un pressupost i memòria explicativa del projecte que es valorarà amb uns criteris establerts a l’apartat onzè de l’annex I de la convocatòria.
Els plans integrals d’ocupació articulats en el conveni de col·laboració entre el SOIB i l’entitat beneficiària s’han d’executar com a màxim en el termini de 12 mesos des de l’inici de les actuacions.
Expedients analitzats
La línia i els expedients analitzats, així com l’import de les subvencions atorgades, són els següents:
El resultat de la fiscalització de cada un dels expedients revisats figura en l’Informe, on es detallen totes les incidències.
S’han analitzat onze subvencions sense convocatòria, per un import conjunt de 3.661 milers d’euros, de les quals 4 són subvencions nominatives (de la Conselleria de Presidència; de la Vicepresidència Econòmica, de Promoció Empresarial i d'Ocupació; de la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient i Territori; i de la Conselleria de Salut, Família i Benestar Social) i 7 són de concessió directa (corresponents a les conselleries de Presidència; de Turisme i Esports; d'Educació, Cultura i Universitats; d'Agricultura, Medi Ambient i Territori; i de Salut, Família i Benestar Social).
Els expedients i els òrgans concedents de subvencions nominatives i sense convocatòria que són objecte d’aquest Informe, així com l’import de cadascuna de les subvencions analitzades, es mostren a continuació:
NOMINATIVES
CONSELLERIA DE PRESIDÈNCIA
1. Subvenció nominativa a la Universitat de les Illes Balears per dur a terme actuacions en matèria de cooperació al desenvolupament; 200 milers d’euros.
VICEPRESIDÈNCIA ECONÒMICA, DE PROMOCIÓ EMPRESARIAL I D’OCUPACIÓ
2. Subvenció nominativa a favor del Tribunal, d'Arbitratge, Mediació i Concil·liació de les Illes Balears (TAMIB); 1200 milers d’euros.
CONSELLERIA D’AGRICULTURA, MEDI AMBIENT I TERRITORI
3. Subvenció nominativa a la societat anònima Carn Illa, SA; 125 milers d’euros.
CONSELLERIA DE SALUT, FAMÍLIA I BENESTAR SOCIAL
4. Subvenció nominativa al Consorci per a la Protecció i Acollida de Minusvàlids Psíquics (Consorci APROP); 900 milers d’euros.
SENSE CONVOCATÒRIA
CONSELLERIA DE PRESIDÈNCIA
5. Subvenció a la Mancomunitat des Raiguer “Pla d’Integració de la Població Immigrada”; 114 milers d’euros.
6. Subvenció a l’Ajuntament de Manacor “Pla de Convivència del Municipi de Manacor”; 101 milers d’euros.
CONSELLERIA DE TURISME I ESPORTS
7. Subvenció a Germatur Gestión, SL per a l’organització XXI Iberostar Mallorca Challenge; 170 milers d’euros.
CONSELLERIA D’EDUCACIÓ, CULTURA I UNIVERSITATS
8. Subvenció a la UIB per impulsar l’adaptació de les institucions universitàries a l'Espai Europeu d'Educació Superior durant l’any acadèmic 2012-2013; 183 milers d’euros.
CONSELLERIA D’AGRICULTURA, MEDI AMBIENT I TERRITORI
9. Subvenció per a la rehabilitació del convent de la Puríssima Concepció de Palma; 200 milers d’euros.
10. Subvenció al Consell Insular de Menorca per a la rehabilitació del tram de murada del castell de Santa Àgueda; 125 milers d’euros.
CONSELLERIA DE SALUT, FAMÍLIA I BENESTAR SOCIAL
11. Subvenció a Cáritas Mallorca per a la realització del projecte "Per a la inclusió social 2012"; 343 milers d’euros.
El resultat de la fiscalització de cada un dels expedients revisats figura en l’Informe, on es detallen totes les incidències.
Actualitzar les bases reguladores per tal d’adaptar-les a la normativa vigent en cada moment.
Concretar i detallar amb major precisió l’objecte de la subvenció tant pel que fa a les subvencions amb convocatòria com en el cas de les concessions directes.
Exigir un compliment més acurat de les sol·licituds (amb concreció dels projectes i detall dels pressuposts, i la declaració de concurrència amb altres ajusts) i de les justificacions (memòries justificatives datades i signades, explicació de la imputació dels costs indirectes, factures subvencionables, comprovants de pagament, compliment dels terminis…).
Concretar a la convocatòria els criteris objectius que regeixen la valoració del projecte subvencionat i els barems per a la seva aplicació, així com el procediment per determinar l'import de la subvenció.
Efectuar els informes d’autoavaluació dels programes de subvenció executats, d’acord amb els criteris establerts en el pla estratègic aprovat pel Consell de Govern de les Illes Balears amb la finalitat d’analitzar els resultats obtinguts, la utilitat pública o social i la procedència de mantenir-los o suprimir-los.
Realitzar un seguiment estricte de la justificació de les subvencions concedides i, si és el cas, dur a terme el procediment de reintegrament.
Atorgar subvencions sense concurrència únicament en aquells casos en què estigui realment justificada la raó d’aconseguir els objectius mitjançant l’exclusió del principi de concurrència, i deixar-ho acreditat a l’expedient.
Detallar, en la resolució d’atorgament de les subvencions de concessió directa, les condicions a què queden sotmeses les obligacions que ha de complir el beneficiari i la forma com s’ha de justificar la realització de l’objecte de la subvenció, d’acord amb el que està previst a la Llei general de subvencions.
Segons la informació tramesa pels gerents i directors de les entitats dependents de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, l'import de les subvencions atorgades, en termes d’obligacions reconegudes, durant l’exercici 2012, és el següent:
|
ENTITATS DEPENDENTS 2012. LÍNIES DE SUBVENCIONS (IMPORT EN MILERS D'EUROS) |
|||
|---|---|---|---|
|
|
Línies |
Benef. |
Oblig. recON. |
|
Entitats públiques empresarials |
8 |
10.097 |
94.003 |
|
Societats mercantils públiques |
- |
- |
- |
|
Fundacions del sector públic |
17 |
18 |
135 |
|
Consorcis |
4 |
4 |
445 |
|
TOTAL |
29 |
10.119 |
94.583 |
Als efectes d’aquest Informe, s’analitza l'Agència de Cooperació Internacional de les Illes Balears atès que és l’entitat pública empresarial amb el volum més gran de subvencions durant l’exercici 2012, segons les dades disponibles en el moment de realització del treball de fiscalització.
Atesos l’abast i les limitacions de l’Informe definits en els seus apartats I.4 i I.5, i amb relació a les dues línies de subvencions amb convocatòria i a la subvenció de concessió sense convocatòria revisades corresponents a les entitats dependents, es detallen a continuació les incidències més significatives del compliment de legalitat:
1. A la subvenció de concessió directa no queden prou motivades les raons que justifiquen l’excepció dels principis de publicitat i concurrència prevista a l’article 7.1.c del TRLS.
2. Els terminis de pagament de les subvencions s’incompleixen en la majoria dels casos.
Les línies de subvencions amb convocatòria de l'Agència de Cooperació Internacional de les Illes Balears, analitzades als efectes d’aquest Informe, són el projectes de cooperació per al desenvolupament i d’acció humanitària en països empobrits per a l’any 2011, i els projectes d’educació, formació i sensibilització per al desenvolupament per a l’any 2011.
S’han analitzat vint expedients amb un import conjunt de 1.646 milers d’euros.
Consideracions generals
L’import de la subvenció concedida pot ser com a màxim de 150 milers d’euros i es pot sol·licitar per l’equivalent al 100% del pressupost total del projecte que es pretén executar.
La convocatòria estableix que la puntuació mínima que han d’assolir els projectes presentats per ser proposats per obtenir ajut és de 65 punts sobre un màxim de 100. Els que superin aquest llindar poden ser finançats íntegrament, sempre que hi hagi disponibilitat pressupostària, sense perjudici que es pugui aplicar algun factor de correcció, si escau. Quan la disponibilitat pressupostària no sigui suficient, els projectes que superin el llindar esmentat es finançaran per ordre decreixent de punts. A tots els expedients analitzats s’han aplicat aquests criteris correctament.
Expedients fiscalitzats
Els expedients analitzats, així com l’import de les subvencions atorgades, són els següents:
El resultat de la fiscalització de cada un dels expedients revisats figura en l’Informe, on es detallen totes les incidències.
Consideracions generals
L’import de la subvenció concedida pot ser d’un màxim de 25 milers d’euros. Es pot sol·licitar una subvenció equivalent al 100% del pressupost total del projecte i un màxim de dos projectes per entitat.
La convocatòria estableix que la puntuació mínima que han d’assolir els projectes presentats per ser proposats per obtenir ajut és de 65 punts sobre un màxim de 100 punts. Els que superin aquest llindar poden ser finançats íntegrament, sempre que hi hagi disponibilitat pressupostària, sense perjudici que es pugui aplicar algun factor de correcció, si escau. Quan la disponibilitat pressupostària no sigui suficient, els projectes que superin el llindar esmentat es finançaran per ordre decreixent de punts. A tots els expedients analitzats s’han aplicat aquest criteris correctament
Expedients fiscalitzats
Els expedients analitzats, així com l’import de les subvencions atorgades, són els següents:
El resultat de la fiscalització de cada un dels expedients revisats figura en l’Informe, on es detallen totes les incidències.
Als efectes d’aquest Informe específic s’ha analitzat la subvenció directa següent de l'Agència de Cooperació Internacional de les Illes Balears:
Millora de les condicions de vida de la població sahrauí en els campaments de refugiats de Tinduf i sensibilització de la població balear sobre la realitat del poble sahrauí
Consideracions generals
Aquest expedient correspon a una subvenció directa per import de 150 milers d’euros, que té per objecte l’execució del projecte de millora de les condicions de vida de la població sahrauí en els campaments de refugiats de Tinduf i la sensibilització de la població balear sobre la realitat del poble sahrauí, a través de la realització de les actuacions “Programa Vacances en Pau”, “Programa de suport al sistema de salut dels campaments de refugiats”, i “Programa de sensibilització.”
Expedient analitzat:
El resultat de la fiscalització de l’expedient revisat figura en l’Informe, on es detallen totes les incidències.
Exigir un compliment més acurat de les sol·licituds (amb concreció dels projectes i detall dels pressuposts) i de les justificacions (memòries justificatives datades i signades, explicació de la imputació dels costs indirectes, factures subvencionables, comprovants de pagament de les factures presentades com a justificants, compliment de terminis…).
Fer un seguiment acurat de les obligacions sorgides dels convenis formalitzats (validació de les justificacions presentades i dels pagaments derivats).
Efectuar els informes finals de compliment dels objectes de subvenció, amb el detall suficient per poder acreditar que s’ha complert la finalitat de la concessió.
Quant als convenis subscrits per l'Administració general de la CAIB i el Servei de Salut durant l’exercici 2012 —exclosos els convenis instrumentals corresponents a subvencions concedides que figuren a la base de dades de subvencions—, la informació retuda pels òrgans gestors, en el moment d’elaborar aquest Informe, és la següent:
|
CAIB 2012. CONVENIS (IMPORT EN MILERS D’EUROS) |
|||
|---|---|---|---|
|
CLASSIFICACIÓ ORGÀNICA |
CONVENIS |
||
|
NRE. |
OBLIG. econ. |
||
|
11 |
Presidència |
19 |
745 |
|
13 |
Educació, Cultura i Universitats |
62 |
584 |
|
14 |
Vicepresidència Econòmica, de Prom. Empr. i d'Ocup. |
19 |
69 |
|
15 |
Agricultura, Medi Ambient i Territori |
21 |
872 |
|
16 |
Administracions Públiques |
67 |
2.084 |
|
18 |
Salut, Família i Benestar Social |
101 |
31.981 |
|
32 |
Ens territorials |
1 |
7.334 |
|
73 |
Institut Balear de la Dona |
5 |
559 |
|
76 |
Servei d'Ocupació de les IB |
13 |
178 |
|
77 |
Institut d'Estadística de les IB |
7 |
- |
|
78 |
Escola Balear d'Administració Pública |
9 |
76 |
|
- |
Servei de Salut de les Illes Balears |
4 |
7.000 |
|
TOTAL |
324 |
51.482 |
|
Als efectes d’aquest Informe, s’han fiscalitzat els convenis del Servei de Salut de les Illes Balears amb l'Agrupació d'Agències de Viatges de Balears (AVIBA) per a l’expedició de passatges per a pacients i acompanyants que requereixen desplaçar-se entre illes o a la península per raons d’assistència sanitària, i els convenis per a la reserva d’allotjaments de pacients i acompanyants entre illes o a la península, per un import total de 7.000 milers d’euros, que inclou les seves respectives pròrrogues, per import de 2.300 milers d’euros i 100 milers d’euros, respectivament.
Atesos l’abast i les limitacions de l’Informe definits en els seus apartats I.4 i I.5, i amb relació als quatre convenis fiscalitzats corresponents al Servei de Salut de les Illes Balears, no s’ha observat l’existència d’incidències significatives.
Tot seguit s’exposen els resultats de la fiscalització, on es detallen totes les incidències dels convenis analitzats.
Consideracions generals
Els convenis objecte de fiscalització estableixen la col·laboració entre l'Agrupació Empresarial d'Agències de Viatge de Balears (AVIBA) i el Servei de Salut de les Illes Balears, per a la reserva d’allotjament en establiments hotelers, i en la gestió de passatges per al desplaçament dels usuaris del Servei de Salut de les Illes Balears. Dits convenis possibiliten que els beneficiaris de l’assistència sanitària no hagin de bestreure el preus de l’allotjament i dels passatges, i que siguin les agències col·laboradores les que obtenen directament aquest import del Servei de Salut.
Convenis fiscalitzats:
El resultat de la fiscalització dels convenis revisats figura en l’Informe, on es detallen totes les incidències.
Com a complement de la revisió efectuada sobre les subvencions concedides durant l’exercici 2012, s’ha revisat també la justificació de les subvencions de concessió directa fiscalitzades en els exercicis 2010 i 2011 i que, a data de realització del treball de fiscalització, encara no havia finalitzat el termini de presentació o que, havent-se presentat, la justificació estava pendent de revisió i aprovació per l’òrgan concedent.
Aquesta revisió inclou set subvencions que sumen un import total de 8.390 milers d’euros, el detall de les quals es presenta a l’Informe, juntament amb les incidències detectades.
Atesa la documentació rebuda, l’import global de la contractació i dels encàrrecs de gestió l’any 2012 és de 142.729 milers d’euros, dels quals 40.675 milers corresponen a l’Administració general de la CAIB, 25.427 milers al Servei de Salut de les Illes Balears, 482 milers a l’Agència Tributària de les Illes Balears, i 76.145 a les entitats dependents.
L'import de la contractació realitzada per l'Administració general de la CAIB l’any 2012 és de 40.675 milers d'euros.
Per concepte i import formalitzat (IVA inclòs, excepte que s’indiqui el contrari), el 12% correspon a contractes menors (5.004 milers d’euros); el 33% a contractes principals i complementaris (13.511 milers d’euros); el 29% a pròrrogues (11.955 milers d’euros); i la resta a encàrrecs de gestió (10.600 milers d’euros).
El número d’expedients i l’import total per seccions pressupostàries, són els següents:
|
CAIB 2012. CONTRACTES I ENCÀRRECS DE GESTIÓ (en milers d'euros) |
|||||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
CLASSIFICA-CIÓ ORGÀNICA |
CONTRACTES ADMINISTRAtius meNORS |
CONTRAC- TES PRINCI- PALS I COMPLE-MENTARIS |
MODIFICATS DE CONTRACTES |
PRÒRROGUES |
ENCÀrRECS DE GESTIÓ |
TOTAL |
|||||||
|
Nre. |
Imp. |
Nre |
Imp. |
N. |
Imp. |
N |
Imp. |
NrE |
Imp. |
Nre |
Imp. |
||
|
04 |
Consell Consultiu de les IB |
6 |
11 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
6 |
11 |
|
05 |
Consell Econòmic i Social |
2 |
10 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
2 |
10 |
|
11 |
Presidència |
89 |
791 |
26 |
1.176 |
8 |
26 |
9 |
550 |
2 |
23 |
134 |
2.566 |
|
12 |
Turisme i Esports |
33 |
314 |
6 |
974 |
7 |
-120 |
6 |
762 |
2 |
74 |
54 |
2.003 |
|
13 |
Educació, Cultura i Universitats |
141 |
1.336 |
114 |
6.021 |
3 |
-17 |
343 |
9.244 |
5 |
904 |
606 |
17.489 |
|
14 |
Vicepresi-dència Econòmica, de Prom. Empr. i d'Ocup. |
52 |
473 |
16 |
780 |
3 |
-18 |
4 |
197 |
10 |
3.385 |
85 |
4.818 |
|
15 |
Agricultura, Medi Ambient i Territori |
69 |
727 |
5 |
196 |
5 |
1 |
8 |
263 |
16 |
642 |
103 |
1.829 |
|
16 |
Administra-cions Públiques |
15 |
153 |
6 |
225 |
- |
- |
8 |
180 |
6 |
2.564 |
35 |
3.121 |
|
18 |
Salut, Família i Benestar Social |
85 |
819 |
15 |
2.361 |
2 |
1 |
8 |
57 |
6 |
765 |
116 |
4.004 |
|
31 |
Serveis comuns, desp.div. |
3 |
58 |
2 |
1.370 |
2 |
-267 |
2 |
184 |
3 |
2.004 |
12 |
3.349 |
|
32 |
Ens territorials |
- |
0 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
0 |
|
71 |
Institut d'Estudis Baleàrics |
1 |
7 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
1 |
7 |
|
73 |
Institut Balear de la Dona |
3 |
44 |
- |
- |
- |
- |
4 |
47 |
- |
- |
7 |
92 |
|
76 |
Servei d'Ocupació de les IB |
21 |
204 |
3 |
407 |
- |
- |
6 |
361 |
4 |
240 |
34 |
1.212 |
|
77 |
Institut d'Estadística de les IB |
3 |
43 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
3 |
43 |
|
78 |
Escola Balear d'Administració Pública |
4 |
15 |
- |
- |
1 |
-2 |
3 |
111 |
- |
- |
8 |
124 |
|
TOTAL |
527 |
5.004 |
193 |
13.511 |
31 |
-396 |
401 |
11.955 |
54 |
10.600 |
1.206 |
40.675 |
|
El 20% de l’import total correspon a contractes de subministrament; el 22% a contractes de gestió de serveis públics; el 5% a contractes d’obra; i el 53% restant a contractes de serveis.
|
CAIB 2012. CONTRACTES I ENCÀRRECS DE GESTIÓ PER OBJECTE (en milers d'euros) |
|||||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
CLASSIFICACIÓ ORGÀNICA |
privats |
GESTIÓ SERVEI PÚBLIC |
OBRES |
SERVEIS |
SUBMINISTRAMENTS |
TOTAL |
|||||||
|
N. |
Imp. |
Nre |
Imp. |
N. |
Imp. |
N |
Imp. |
Nre. |
Imp. |
Nre. |
Imp. |
||
|
04 |
Consell Consultiu de les IB |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
6 |
11 |
- |
- |
6 |
11 |
|
05 |
Consell Econòmic i Social |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
2 |
10 |
- |
- |
2 |
10 |
|
11 |
Presidència |
- |
- |
- |
- |
8 |
207 |
104 |
2.156 |
22 |
203 |
134 |
2.566 |
|
12 |
Turisme i Esports |
- |
- |
- |
- |
4 |
65 |
39 |
1.868 |
11 |
71 |
54 |
2.003 |
|
13 |
Educació, Cultura i Universitats |
1 |
15 |
344 |
8.765 |
- |
- |
179 |
4.933 |
82 |
3.775 |
606 |
17.489 |
|
14 |
Vicepresidència Econòmica, de Prom. Empr. i d'Ocup. |
- |
- |
- |
- |
2 |
8 |
60 |
4.194 |
23 |
616 |
85 |
4.818 |
|
15 |
Agricultura, Medi Ambient i Territori |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
88 |
1.700 |
15 |
129 |
103 |
1.829 |
|
16 |
Administracions Públiques |
- |
- |
- |
- |
1 |
1.952 |
24 |
973 |
10 |
195 |
35 |
3.121 |
|
18 |
Salut, Família i Benestar Social |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
84 |
2.157 |
32 |
1.847 |
116 |
4.004 |
|
31 |
Serveis comuns, desp.div. |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
10 |
1.979 |
2 |
1.370 |
12 |
3.349 |
|
71 |
Institut d'Estudis Baleàrics |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
1 |
7 |
- |
- |
1 |
7 |
|
73 |
Institut Balear de la Dona |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
6 |
77 |
1 |
15 |
7 |
92 |
|
76 |
Servei d'Ocupació de les IB |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
28 |
1.135 |
6 |
77 |
34 |
1.212 |
|
77 |
Institut d'Estadística de les IB |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
3 |
43 |
- |
- |
3 |
43 |
|
78 |
Escola Balear d'Administració Pública |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
8 |
124 |
- |
- |
8 |
124 |
|
TOTAL |
1 |
15 |
344 |
8.765 |
15 |
2.232 |
642 |
21.366 |
204 |
8.297 |
1.206 |
40.675 |
|
Els procediments i les formes d’adjudicació dels contractes principals i complementaris (exclosos els menors, els modificats, les pròrrogues i els encàrrecs de gestió) són els següents: s’han adjudicat 578 milers d’euros per procediment obert (diversos criteris); 3.033 milers d’euros per procediment negociat sense publicitat; i 9.900 milers d’euros per procediment obert (criteri preu).
En l’Informe s’analitzen els contractes formalitzats de la Conselleria d'Educació, Cultura i Universitats, de la Vicepresidència Econòmica, de Promoció Empresarial i d'Ocupació (juntament amb la secció 31 "Serveis comuns, despeses diverses"), i de la Conselleria de Salut, Família i Benestar Social; així com la pròrroga dels contractes de transport escolar de la Conselleria d'Educació, Cultura i Universitats, per l'elevat volum que representa.
A més a més, s’analitza una mostra de contractes menors per tal de identificar si es pot haver produït fraccionament de l’objecte.
Atesos l’abast i les limitacions definits a l’Informe, i amb relació als contractes i encàrrecs de gestió fiscalitzats de l’Administració general de la CAIB, es detallen a continuació les incidències més significatives del compliment de legalitat:
1. Un expedient (núm. 4 de la Vicepresidència Econòmica, de Promoció Empresarial i d’Ocupació) s’hauria d’haver resolt i procedit a una nova licitació, atès que se supera el percentatge de modificació del preu, a partir del qual es considera que la modificació altera les condicions essencials de la licitació i adjudicació (art. 92 bis de l’LCSP).
2. Hi ha un expedient corresponent a un encàrrec de gestió (núm. 2 de la Conselleria d’Administracions Públiques) que presenta les següents incidències:
3. Hi ha tretze contractes menors de la Conselleria d’Educació, Cultura i Universitats, dos de la Vicepresidència Econòmica, de Promoció Empresarial i d’Ocupació, i dos més de la Conselleria de Salut, Família i Benestar Social, respectivament, on s’ha produït fraccionament de l’objecte.
4. El termini de pagament dels contractes i encàrrecs de gestió s’incompleix en la majoría dels expedients.
L'import dels contractes formalitzats de la Conselleria d'Educació, Cultura i Universitats durant l’exercici 2012, segons les dades trameses per la mateixa entitat, ascendeixen a un total de 16.584 milers d’euros.
Per concepte, els contractes menors sumen 1.336 milers d’euros; els contractes principals i complementaris, 6.021 milers d’euros; i les pròrrogues, 9.244 milers d’euros. Hi ha hagut modificacions de contractes per valor de -17 milers d’euros.
Quant a l’objecte, s’han formalitzat contractes de subministrament per import de 3.775 milers d’euros; de gestió de serveis públics, per import de 8.765 milers d’euros; i 4.029 milers d’euros, per contractes de serveis.
Quant als procediments i les formes d’adjudicació dels contractes (exclosos els menors, els modificats, les pròrrogues i els encàrrecs de gestió), 525 milers d’euros s’han tramitat per procediment negociat sense publicitat, i 5.496 milers d’euros, per procediment obert.
S’han examinat vuit expedients de contractació, per un import conjunt adjudicat de 4.222 milers d'euros. A tots ells els és d’aplicació el TRLCSP.
Els expedients analitzats són els següents:
El resultat de la fiscalització de cada un dels expedients revisats figura en l’Informe, on es detallen totes les incidències.
S’han examinat vint contractes menors per un import conjunt de 321 milers d'euros, la relació dels quals, juntament amb el resultat de la fiscalització de cada un dels expedients revisats i les incidències detectades, figura a l’Informe
La contractació formalitzada per la Vicepresidència Econòmica, de Promoció Empresarial i d'Ocupació, secció 14, a la qual s’ha d’afegir la secció 31 (serveis comuns), durant l’exercici 2012, i segons les dades trameses per la mateixa entitat, ascendeix a un total de 2.779 milers d’euros.
Per concepte, s’han tramitat contractes menors per import de 532 milers d’euros; contractes principals i complementaris, per import de 2.151 milers d’euros; pròrrogues de contractes, per import de 381 milers d’euros; i s’han modificat contractes a la baixa, per import de -285 milers d’euros.
Quant a l’objecte, s’han adjudicat contractes de serveis per un import de 784 milers d’euros; de subministrament, per un import de 1.987 milers d’euros; i 8 milers d’euros, pel que fa a contractes d’obra.
Quant als procediments i les formes d’adjudicació dels contractes principals i complementaris (exclosos els menors, els modificats i les pròrrogues), s’han adjudicat 575 milers d’euros, per procediment obert, i 1.576 milers d’euros, per procediment negociat sense publicitat.
S’han examinat tres expedients de contractació, per un import conjunt adjudicat de 1.752 milers d'euros, als quals és d’aplicació el TRLCSP, i dos expedients d’ajustament del preu a la baixa, als quals és aplicable l’LCSP.
Els expedients analitzats són els següents:
El resultat de la fiscalització de cada un dels expedients revisats figura en l’Informe, on es detallen totes les incidències.
S’han examinat vint contractes menors per un import conjunt de 241 milers d'euros, la relació dels quals, juntament amb el resultat de la fiscalització de cada un dels expedients revisats i les incidències detectades, figura a l’Informe
Durant l’exercici 2012, l’import total de formalització dels contractes de la Conselleria de Salut, Família i Benestar Social, segons les dades trameses per la mateixa entitat, ascendeix a un total de 3.238 milers d’euros.
S’han tramitat contractes menors, per import de 819 milers d’euros; pròrrogues, per import de 57 milers d’euros; i contractes principals i complementaris, per import de 2.362 milers d’euros.
S’han formalitzat contractes de servei per import de 1.392 milers d’euros; i contractes de subministrament per import de 1.847 milers d’euros.
Quant als procediments i les formes d’adjudicació, 173 milers d’euros, corresponents a contractes principals i complementaris (exclosos els menors, els modificats i les pròrrogues), s’han adjudicat per procediment negociat sense publicitat; mentre que 2.189 milers d’euros s’han adjudicat per procediment obert.
S’han examinat dos expedients de contractació, per un import conjunt adjudicat de 1.689 milers d'euros. A tots dos és d’aplicació el TRLCSP.
Els expedients analitzats són els següents:
El resultat de la fiscalització de cada un dels expedients revisats figura en l’Informe, on es detallen totes les incidències.
S’han examinat vint contractes menors per un import conjunt de 180 milers d'euros, la relació dels quals, juntament amb el resultat de la fiscalització de cada un dels expedients revisats i les incidències detectades, figura a l’Informe
El resultat de la fiscalització de cada un dels expedients revisats figura en l’Informe, on es detallen totes les incidències.
Durant l’exercici 2012, l'Administració de la CAIB ha efectuat encàrrecs de gestió per import de 10.600 milers d'euros, segons les dades trameses per la mateixa entitat, dels quals 1.952 milers d’euros tenen per objecte la realització d’obres, i 8.648 milers d’euros la realització de serveis.
S’han examinat tres encàrrecs de gestió, per un import adjudicat de 4.959 milers d'euros. Són els següents:
El resultat de la fiscalització de cada un dels expedients revisats figura en l’Informe, on es detallen totes les incidències.
Justificar adequadament a l’expedient els criteris de valoració de les ofertes, la seva ponderació i la fórmula utilitzada per a la seva avaluació.
Utilitzar fórmules per a la valoració del criteri del preu que atorguin una puntuació proporcional a la reducció del pressupost base de licitació per tal de no desvirtuar l'impacte d’aquest paràmetre a l’hora de decidir l’adjudicació del contracte.
Evitar la utilització de formes d’estimar les baixes temeràries que permetin el coneixement previ pels licitadors del límit d’anormalitat de les ofertes.
Adjuntar a l’expedient els càlculs realitzats o, si escau, les constatacions del preu de les diverses empreses del sector utilitzades per a la determinació del preu de licitació.
Detallar adequadament en els PCAP els criteris no avaluables mitjançant fórmula, per tal que no sigui necessari utilitzar criteris més detallats a l’hora de la seva avaluació.
Emprar mitjans de notificació que permetin comprovar la recepció per part dels destinataris.
Planificar adequadament el procés d’elaboració dels expedients de contractació per tal d’evitar que, per raons de servei, s’hagi d’iniciar l’objecte del contracte abans de la formalització i signatura.
Fer ús acurat dels contractes menors, sense incórrer en fraccionament de l’objecte del contracte, per tal de fer efectius els principis de publicitat i concurrència.
Incloure, a l’expedient dels contractes menors de serveis, els documents necessaris que estableixin les obligacions de l’adjudicatari, així com la documentació justificativa de l’execució del servei.
Complir els terminis de pagament establerts a l’article 216.4 i a la disposició transitòria sisena del TRLCSP.
Motivar les raons d’economia, eficàcia i eficiència que justifiquen l’elecció dels encàrrecs de gestió i la inaplicació de les normes generals de licitació i adjudicació previstes en el TRLCSP.
La contractació i els encàrrecs de gestió realitzats pel Servei de Salut de les Illes Balears, segons les dades trameses per la mateixa entitat a través de la Intervenció General de la CAIB, suposen un total de 25.428 milers d’euros l’any 2012.
Cal posar de manifest que les relacions d’expedients trameses pel Servei de Salut a la Sindicatura de Comptes són incompletes, tot i haver-se reiterat la petició de la informació requerida en diverses ocasions. Aquesta incidència limita l’abast de la fiscalització d’aquest apartat de l'Informe i fa que la Sindicatura no pugui garantir-ne la seva integritat.
La informació, desglossada per centres gestors dels expedients, per concepte i objecte, corresponent a l’exercici 2012, és la següent:
|
IBSALUT 2012. CONTRACTES I ENCÀRRECS DE GESTIÓ PER CONCEPTE I IMPORT (en milers d'euros) |
|||||||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
CENTREGESTOR |
CONTRACTES ADMIN. MENORS |
CONTRACTES PRINCIPALS I COMPLEMENTARIS |
MODIFICATS DE CON-TRACTES |
PRÒRROGUES |
ENCÀRRECS DE GESTIÓ |
SENSE DADES |
TOTAL |
||||||||
|
Nre. |
Imp. |
Nre. |
Imp. |
Nre. |
Imp. |
N. |
Imp. |
N |
Imp. |
N. |
Imp. |
Nre. |
Imp. |
||
|
600 Serveis Centrals |
68 |
822 |
35 |
11.506 |
2 |
0 |
6 |
2.088 |
1 |
0 |
5 |
0 |
117 |
14.416 |
|
|
601 Hospital Son Espases |
131 |
1302 |
21 |
3.730 |
- |
- |
7 |
446 |
- |
- |
4 |
1.774 |
163 |
7.251 |
|
|
602 Àrea de Salut de Menorca |
15 |
70 |
7 |
564 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
22 |
635 |
|
|
603 Àrea de Salut d'Eivissa – Formen-tera |
88 |
367 |
12 |
873 |
- |
- |
16 |
1.493 |
- |
- |
- |
- |
116 |
2.733 |
|
|
609 Gerència del 061 |
30 |
216 |
0 |
0 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
4 |
177 |
34 |
393 |
|
|
TOTAL |
332 |
2.777 |
75 |
16.673 |
2 |
0 |
29 |
4.027 |
1 |
0 |
13 |
1.951 |
452 |
25.428 |
|
|
IBSALUT 2012. CONTRACTES I ENCÀRRECS DE GESTIÓ PER OBJECTE (en milers d'euros) |
||||||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
CENTRES GESTORS |
ADMINISTR. ESPECIAL |
GESTIÓ SERVEI PÚBLIC |
OBRES |
SERVEIS |
SUBMINIS-TRAMENTS |
SENSE DADES |
TOTAL |
|||||||
|
Nre. |
Imp. |
N |
Imp. |
N. |
Imp. |
N. |
Imp. |
N. |
Imp. |
N |
Imp. |
N. |
Imp. |
|
|
600 Serveis Centrals |
- |
- |
3 |
4.577 |
10 |
166 |
71 |
8.419 |
28 |
1.253 |
5 |
0 |
117 |
14.416 |
|
601 Hospital Son Espases |
- |
- |
2 |
125 |
1 |
11 |
85 |
2.442 |
75 |
4.673 |
- |
- |
163 |
7.251 |
|
602 Àrea de Salut de Menorca |
4 |
154 |
- |
- |
- |
- |
5 |
446 |
13 |
35 |
- |
- |
22 |
635 |
|
603 Àrea de Salut d'Eivissa - Formentera |
3 |
28 |
2 |
1.174 |
- |
- |
25 |
954 |
85 |
572 |
1 |
5 |
116 |
2.733 |
|
609 Gerència del 061 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
23 |
334 |
11 |
59 |
- |
- |
34 |
393 |
|
TOTAL |
7 |
182 |
7 |
5.876 |
11 |
177 |
209 |
12.595 |
212 |
6.592 |
6 |
5 |
452 |
25.428 |
Quant als procediments i les formes d’adjudicació dels contractes (exclosos els menors, els modificats, les pròrrogues i els realitzats per l'Administració), 7.744 milers d’euros s’han adjudicat per procediment obert, i 7.509 milers d’euros, per procediment negociat. Dels 1.421 milers d’euros restants, no s’han obtingut dades.
Als efectes de l'Informe, s’analitza la contractació dels Serveis Centrals del Servei de Salut de les Illes Balears, de la Gerència de l'Àrea de Salut d'Eivissa i Formentera, i de l'Hospital Universitari Son Espases.
Així mateix, és objecte de fiscalització una sèrie de contractes menors per tal de identificar els casos en què es podria haver produït fraccionament de l’objecte del contracte.
Atesos l’abast i les limitacions de l’Informe definits en els seus apartats I.4 i I.5 i, especialment, la limitació establerta en l’apartat 2.A, relativa a les relacions d’expedients incompletes trameses, es detallen a continuació les incidències més significatives del compliment de legalitat amb relació als contractes fiscalitzats del Servei de Salut de les Illes Balears:
1. A l’expedient núm. 5 dels Serveis Centrals del Servei de Salut, no s’ha justificat adequadament l’exclusivitat tècnica per tal d’aplicar el procediment negociat sense publicitat.
2. A l’expedient núm. 1 de la Gerència de l'Àrea de Salut d'Eivissa i Formentera, hi ha factures amb un import conjunt de 65 milers d’euros corresponents a serveis meritats amb anterioritat a l’adjudicació del contracte.
3. A tres expedients dels Serveis Centrals del Servei de Salut (núm. 4, 5 i 6), la tramitació no ha seguit el procediment corresponent als contractes subjectes a regulació harmonitzada (art. del 16 TRLCSP).
4. A l’expedient núm. 8 dels Serveis Centrals del Servei de Salut, els preus unitaris fitxats en el PCAP excedeixen la quantia establerta a la normativa vigent (Decret 87/2005, de gestió de la prestació sanitària en matèria de salut bucodental a la població d’entre 6 i 15 anys de les Illes Balears).
5. Hi ha set, dotze i dos contractes menors dels Serveis Centrals del Servei de Salut, de la Gerència de l’Hospital Universitari Son Espases, i de la Gerència de l’Àrea de Salut d'Eivissa i Formentera, respectivament, on s’ha produït fraccionament de l’objecte.
6. El termini de pagament dels contractes s’incompleix a la major part dels expedients.
L'import dels contractes formalitzats dels Serveis Centrals de l'IBSALUT durant l’exercici 2012, segons les dades trameses per la mateixa entitat, ascendeix a un total de 14.416 milers d'euros.
Per objecte, l’import total dels contractes de subministraments és de 1.254 milers d’euros; dels contractes de gestió de serveis públics, 4.577 milers d’euros; dels contractes d’obres, 166 milers d’euros; i dels contractes de serveis, 8.419 milers d’euros.
Per concepte, 822 milers d’euros corresponen a contractes menors; 11.506 milers d’euros corresponen a contractes principals i complementaris; i 2.088 milers d’euros, a pròrrogues.
S’han examinat vuit expedients de contractació que, conjuntament, suposen un total adjudicat de 11.152 milers d’euros.
Els expedients analitzats són els següents:
El resultat de la fiscalització de cada un dels expedients revisats figura en l’Informe, on es detallen totes les incidències.
S’han examinat vint contractes menors per un import conjunt de 294 milers d'euros, la relació dels quals, juntament amb el resultat de la fiscalització de cada un dels expedients revisats i les incidències detectades, figura en l’Informe.
La contractació realitzada per l’Hospital Universitari Son Espases durant l’exercici 2012, segons les dades trameses per la mateixa entitat, ascendeix a un total de 7.251 milers d’euros.
D’aquesta quantitat, 3.730 milers d’euros corresponen a contractes principals i complementaris; 1.302 milers d’euros, a contractes menors; i 446 milers d’euros, a pròrrogues. Dels 1.421 milers d’euros restants, no s’han obtingut dades.
Per objecte, s’han formalitzat contractes de subministraments per import de 4.673 milers d’euros; contractes de gestió de serveis públics, per import de 125 milers d’euros; contractes de serveis, per import de 2.442 milers d’euros; i contractes d’obres per 11 milers d’euros.
S’han examinat quatre expedients de contractació, per un import conjunt adjudicat de 4.193 milers d'euros. A tots ells és d’aplicació el TRLCSP.
Els expedients analitzats són els següents:
El resultat de la fiscalització de cada un dels expedients revisats figura en l’Informe, on es detallen totes les incidències.
S’han examinat vint contractes menors per un import conjunt de 334 milers d'euros, la relació dels quals, juntament amb el resultat de la fiscalització de cada un dels expedients revisats i les incidències detectades, figura en l’Informe
La contractació realitzada per la Gerència de l'Àrea de Salut d'Eivissa i Formentera durant l’exercici 2012, segons les dades trameses per la mateixa entitat, ascendeix a 2.733 milers d'euros.
S’han tramitat contractes menors per import de 367 milers d’euros, contractes principals i complementaris, per import de 873 milers d’euros; i pròrrogues, per import de 1.493 milers d’euros.
Quant a l’objecte, els contractes de subministraments pugen a 572 milers d’euros; els de gestió de servei públic, a 1.174 milers d’euros; els de serveis, a 954 milers d’euros; i els administratius especials, a 28 milers d’euros.
S’han examinat dos expedients de contractació, per un import conjunt de 1.174 milers d’euros.
Els expedients analitzats són els següents:
El resultat de la fiscalització de cada un dels expedients revisats figura en l’Informe, on es detallen totes les incidències.
S’han examinat vint contractes menors per un import conjunt de 119 milers d'euros, la relació dels quals, juntament amb el resultat de la fiscalització de cada un dels expedients revisats i les incidències detectades, figura a l’Informe.
Trametre la informació sobre contractació que sol·liciti la Sindicatura de Comptes de forma acurada i amb els imports totals dels contractes de l’exercici objecte de fiscalització.
Justificar adequadament, a l’expedient, els criteris de valoració de les ofertes, la seva ponderació i la fórmula utilitzada per a la seva avaluació.
Adjuntar a l’expedient els càlculs realitzats o, si escau, les constatacions del preu de les diverses empreses del sector utilitzades per a la determinació del preu de licitació.
Concretar adequadament en els PCAP els criteris no avaluables mitjançant fórmula, per tal que no sigui necessari utilitzar criteris més detallats a l’hora de la seva avaluació.
Evitar la utilització de formes d’estimar les baixes temeràries que permetin el coneixement previ pels licitadors del límit d’anormalitat de les ofertes.
Avaluar les necessitats reals i quantificar els pressuposts dels contractes amb la suficient previsió, a l’efecte de no fer un ús excessiu de la tramitació d’urgència.
Planificar adequadament el procés d’elaboració dels expedients de contractació per tal d’evitar que, per raons de servei, s’hagi d’iniciar l’objecte del contracte abans de la formalització i signatura.
Restringir l’ús del procediment negociat sense publicitat per exclusivitat tècnica a aquells expedients en què objectivament no sigui possible promoure la concurrència.
Fer ús acurat dels contractes de serveis, utilitzant, sempre que sigui possible, els mitjans propis de l'Administració.
Fer ús acurat dels contractes menors sense incórrer en fraccionament de l’objecte del contracte per tal de fer efectius els principis de publicitat i concurrència.
Incloure, a l’expedient dels contractes menors de serveis, els documents necessaris que estableixin les obligacions de l’adjudicatari, així com la documentació justificativa de l’execució del servei.
Respectar els terminis que per a la formalització del contracte disposa l’article 156.3 del TRLCSP.
Trametre tots els contractes i les seves modificacions i pròrrogues a la Junta Consultiva de Contractació en el termini establert a l’article 4.1 de l’Ordre de 19 de desembre de 1997.
Complir els terminis de pagament establerts a l’article 216.4 i a la disposició transitòria sisena del TRLCSP.
Pel que fa a la contractació de les entitats dependents de l'Administració de la CAIB i del Servei de Salut (concretament, de les entitats en què la CAIB té una participació superior o igual al 50%), la informació tramesa pateix d’algunes limitacions per manca d’homogeneïtat, i perquè no ha estat retuda en el termini fixat per la Sindicatura als efectes d’elaboració d’aquest Informe.
Segons la informació tramesa, la contractació realitzada per les entitats dependents és de 76.145 milers d’euros que, per tipus d’entitat, és la següent: consorcis, 728 milers d’euros; fundacions, 3.079 milers d’euros; societats mercantils, 5.463 milers d’euros; i entitats públiques empresarials, 66.876 milers d’euros.
Les entitats fiscalitzades han estat les següents: Agència Balear de l’Aigua i la Qualitat Ambiental (ABAQUA), Serveis Ferroviaris de Mallorca (SFM), Ports de les Illes Balears (PortsIB), Consorci de Transports de Mallorca (CTM), Televisió de les Illes Balears, SA, Fundació Hospital Comarcal d'Inca, Fundació Hospital de Manacor, Fundació Hospital Son Llàtzer i Fundació Banc de Sang i Teixits de les Illes Balears.
Atesos l’abast i les limitacions que figuren a l’Informe, i amb relació als contractes fiscalitzats de les entitats dependents de l'Administració de la CAIB i del Servei de Salut, es detallen a continuació les incidències més significatives del compliment de legalitat:
1. L’entitat dependent Ports de les Illes Balears no té aprovades les corresponents instruccions internes de contractació.
2. La Fundació Hospital Comarcal d’Inca no disposa de les instruccions internes de contractació aprovades per l’òrgan competent, i aplica els procediments regulats en el TRLCSP, en virtut d’una Resolució del president.
3. Els estatuts atribueixen al Patronat de la Fundació Hospital Comarcal d’Inca la competència per aprovar els contractes, tot i que el president de la Fundació té delegades en el gerent aquestes competències sense que consti que el Patronat hagi facultat el seu president per dur a terme dita delegació (art. 13.5 Llei 30/1992).
4. A dos expedients de Serveis Ferroviaris de Mallorca (núm. 4 i 5), les puntuacions atorgades a les ofertes dels licitadors no estan suficientment motivades (art. 40 i 61 Llei 31/2007).
5. A l’expedient núm. 1 de l’entitat Ports de les Illes Balears, els PCAP no concreten adequadament el tipus de millores a presentar pels licitadors, i a l’expedient núm. 3 de la Fundació Banc de Sang i Teixits de les Illes Balears no es detalla com es valoren les millores presentades.
6. A un expedient de Televisió de les Illes Balears (núm. 1), les pròrrogues admeses excedeixen del màxim previst en el TRLCSP.
7. A un expedient de la Fundació Hospital Comarcal d’Inca (núm. 3), els serveis realitzats per l’adjudicatari excedeixen la despesa màxima del contracte.
8. A la Fundació Hospital de Manacor consten dos expedients, corresponents a dues pròrrogues de contractes de subministrament de material fungible no formalitzades per manca de crèdit pressupostari, en què el material s’ha seguit subministrant sense cobertura contractual.
9. El termini de pagament dels contractes s’incompleix a la major part dels expedients.
Els contractes formalitzats per import superior a 150 milers d'euros per l'Agència Balear de l'Aigua i de la Qualitat Ambiental durant l’exercici 2012, segons les dades trameses per la mateixa entitat, ascendeixen a un total de 13.235 milers d’euros, dels quals 11.090 milers d’euros corresponen a pròrrogues.
La selecció dels contractistes, pel que fa als contractes principals i complementaris, s’ha fet seguint els procediments obert (1.854 milers d’euros) i negociat (292 milers d’euros).
L’import dels contractes, segons l’objecte, és el següent: contractes de subministraments, 101 milers d’euros; contractes d’obra, 210 milers d’euros; contractes de serveis, 1.834 milers d’euros.
S’han examinat cinc expedients de contractació per un import conjunt de 1.196 milers d'euros.
Els contractes fiscalitzats són els següents:
El resultat de la fiscalització de cada un dels expedients revisats figura en l’Informe, on es detallen totes les incidències.
Els contractes formalitzats per import superior a 150 milers d'euros pels Serveis Ferroviaris de Mallorca (SFM) durant l’exercici 2012, segons les dades trameses per la mateixa entitat, ascendeixen a un total de 10.048 milers d'euros.
Per objecte, 3.413 milers d’euros corresponen a contractes de subministrament; 355 milers d’euros, a contractes d’obra; i 6.279 milers d’euros a contractes de serveis.
Per a la selecció dels contractistes s’han seguit els procediments negociat sense publicitat (3.455 milers d’euros) i obert (3.921 milers d’euros). S’han prorrogat contractes per un total de 2.672 milers d’euros.
S’han examinat sis expedients de contractació, per un import total adjudicat de 6.319 milers d'euros. Són els següents:
El resultat de la fiscalització de cada un dels expedients revisats figura en l’Informe, on es detallen totes les incidències.
Els contractes formalitzats per import superior a 150 milers d'euros per Ports de les Illes Balears durant l’exercici 2012, segons les dades trameses per la mateixa entitat, ascendeixen a un total de 1.593 milers d'euros, del quals 798 milers d’euros corresponen a contractes de subministrament, i 795 milers d’euros, a contractes de serveis.
L’import dels contractes principals i complementaris formalitzats és de 1.067 milers d’euros, mentre que l’import de les pròrrogues és de 525 milers d’euros.
S’han examinat tots els expedients de contractació per import adjudicat superior als 150 milers d'euros. Són els següents:
El resultat de la fiscalització de cada un dels expedients revisats figura en l’Informe, on es detallen totes les incidències.
Els contractes formalitzats per import superior a 150 milers d'euros pel Consorci de Transports de Mallorca durant l’exercici 2012, segons les dades trameses per la mateixa entitat, ascendeixen a un total de 4.167 milers d'euros. D’aquests, 322 milers d’euros s’han adjudicat per procediment obert i 3.844 milers d’euros per adjudicació directa (modificat).
S’han examinat cinc expedients de contractació per un import total adjudicat de 2.433 milers d’euros. Són els següents:
El resultat de la fiscalització de cada un dels expedients revisats figura en l’Informe, on es detallen totes les incidències.
Els contractes formalitzats per import superior a 150 milers d'euros per Televisió de les Illes Balears, SA, segons les dades trameses per la mateixa entitat, ascendeixen a un total de 4.160 milers d’euros, sense IVA, dels que 1.971 milers d’euros són contractes de serveis, i 2.189 són encàrrecs de producció.
S’ha seleccionat l’únic expedient de contractació de serveis tramitat per l’entitat, per un import total adjudicat de 1.971 milers d'euros, sense IVA. És el següent:
El resultat de la fiscalització de l’expedient revisat figura en l’Informe, on es detallen totes les incidències.
Els contractes formalitzats per import superior a 150 milers d'euros per la Fundació Hospital Comarcal d'Inca, segons les dades trameses per la mateixa entitat, ascendeixen a un total de 2.982 milers d’euros, segons el detall següent: 187 milers d’euros corresponen a contractes derivats d’acord marc; 562 milers d’euros,a contractes principals adjudicats per concurs obert; i 2.234 milers d’euros, a pròrrogues.
S’han examinat cinc expedients de contractació per un import conjunt adjudicat de 2.982 milers d'euros. Són els següents:
El resultat de la fiscalització dels expedients revisats figura en l’Informe, on es detallen totes les incidències.
Segons les dades trameses per la mateixa entitat, la Fundació Hospital de Manacor ha formalitzat un únic contracte (1.270 milers d’euros) per import superior a 150 milers d’euros.
Juntament amb la comunicació del contracte formalitzat, la Fundació va informar dos expedients corresponents a dues pròrrogues de contractes de subministrament de material fungible per import de 386 i 314 milers d'euros respectivament que finalment no es varen formalitzar per manca de crèdit pressupostari, malgrat que el material s’ha seguit subministrant amb els mateixos dos proveïdors als quals es varen adjudicar els contractes inicials, sense cobertura contractual.
El contracte fiscalitzat és el següent:
El resultat de la fiscalització de l’expedient revisat figura en l’Informe, on es detallen totes les incidències.
Els contractes formalitzats, per import superior a 150 milers d'euros, per la Fundació Hospital Son Llàtzer durant l’exercici 2012, segons les dades trameses per la mateixa entitat, pugen a un total de 5.090 milers d’euros, segons el detall següent: 1.970 milers d’euros corresponen a contractes de serveis; i 3.120 milers d’euros, a contractes de subministrament.
La selecció dels contractistes ha seguit els procediments obert (2.462 milers d’euros), negociat (2.131 milers d’euros) i contractes derivats d’acord marc (497 milers d’euros).
S’han examinat sis expedients de contractació per un import total adjudicat de 4.118 milers d'euros. Són els següents:
El resultat de la fiscalització dels expedients revisats figura en l’Informe, on es detallen totes les incidències.
Els contractes formalitzats, per import superior a 150 milers d'euros, per la Fundació Banc de Sang i Teixits de les Illes Balears, segons les dades trameses per la mateixa entitat, ascendeixen a un total de 2.241 milers d’euros, corresponents a quatre expedients de subministrament, tramitats per procediment negociat sense publicitat (1.178 milers d’euros); per procediment obert amb criteris múltiples (888 milers d’euros); i pròrrogues (176 milers d’euros).
S’han examinat els sis expedients de contractació, per un import conjunt adjudicat de 2.241 milers d'euros. Són els següents:
El resultat de la fiscalització dels expedients revisats figura en l’Informe, on es detallen totes les incidències.
Trametre la informació sobre contractació que sol·liciti la Sindicatura de Comptes de forma acurada i amb els imports totals dels contractes de l’exercici objecte de fiscalització.
Implantar, i integrar el programa de gestió de contractes de la CAIB, a totes les entitats dependents, per tal de poder disposar d’una major informació i de control sobre els contractes adjudicats per aquestes entitats, inclosos els contractes menors.
Tramitar i executar els expedients de contractació amb l'oportuna cobertura pressupostària.
Utilitzar fórmules per a la valoració del criteri del preu que atorguin una puntuació proporcional a la reducció del pressupost base de licitació per tal de no desvirtuar l'impacte d’aquest paràmetre a l’hora de decidir l’adjudicació del contracte.
Aprovar o adaptar les instruccions internes de contractació de les entitats dependents que tenen la consideració de poder adjudicador al TRLCSP.
Evitar la utilització de formes d’estimar les baixes temeràries que permetin el coneixement previ pels licitadors del límit d’anormalitat de les ofertes.
Adjuntar a l’expedient els càlculs realitzats o, si escau, les constatacions del preu de les diverses empreses del sector utilitzades per a la determinació del preu de licitació.
Avaluar les necessitats reals i quantificar els pressuposts dels contractes amb la suficient previsió, a l’efecte de no fer un ús excessiu de les pròrrogues, com tampoc de la tramitació d’urgència.
Efectuar el seguiment de la despesa pluriennal previst a l’article 9 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, per tal de sol·licitar, si escau, l'informe favorable de la Conselleria d'Hisenda.
Emprar mitjans de notificació que permetin comprovar la recepció per part dels destinataris.
Trametre al Registre de Contractes de la Junta Consultiva de Contractació de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, els contractes, les pròrrogues i els modificats realitzats.
Detallar adequadament en els PCAP els criteris no avaluables mitjançant fórmula, per tal que no sigui necessari utilitzar criteris més detallats a l’hora de la seva avaluació.
Planificar adequadament el procés d’elaboració dels expedients de contractació per tal d’evitar que, per raons del servei, s’hagi d’iniciar l’objecte del contracte abans de la formalització i signatura.
Complir els terminis de pagament establerts a l’article 4 de la Llei 3/2004, modificada per la Llei 15/2010, de mesures contra la morositat.
Com a complement de la revisió efectuada sobre la contractació formalitzada l’exercici 2012, s’ha revisat també l’execució dels contractes fiscalitzats els anys 2008, 2009, 2010 i 2011 que, a la data de fiscalització dels respectius Informes, no estaven finalitzats.
Aquesta revisió inclou 18 contractes, el detall dels quals es presenta a l’Informe, juntament amb les incidències detectades.