Secció III. Altres disposicions i actes administratius
AJUNTAMENT D'ALAIOR
Núm. 15223
Modificació Reglament de funcionament del servei residencial i temporal per a persones majors del centre residencial Es Ramal
Versió PDF
EXP.: 1161/2014
Atès que durant el termini d'informació pública de l'Ordenança Reguladora de MODIFICACIÓ DEL REGLAMENT DE FUNCIONAMENT DEL SERVEI RESIDENCIAL I TEMPORAL PER A PERSONES MAJORS DEL CENTRE RESIDENCIAL ES RAMAL aprovada inicialment per acord del Ple de l'Ajuntament de dia 5/06/2014,no s'han presentat reclamacions o suggeriments, l'esmentada ordenança s'entén definitivament aprovada, conforme allò que disposa l'article 102, apartat d) de la Llei Autonòmica 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.
Contra aquest acord, que és definitiu en via administrativa, sols es pot interposar el recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma, en el termini de dos mesos comptadors a partir del dia següent al de la publicació d'aquest anunci en el BOIB.
Es publica el text íntegre de l'ordenança d'acord a l'ar. 103.1 de la Llei Autonòmica 20/2006, de 15 de desembre, la qual no entrarà en vigor fins que no hagi transcorregut el termini establert a l'art. 113 de la Llei Autonòmica 20/2006, de 15 de desembre:
“REGLAMENT DE FUNCIONAMENT DEL SERVEI RESIDENCIAL PERMANENT I TEMPORAL PER A PERSONES MAJORS DEL CENTRE RESIDENCIAL ES RAMAL
1. Denominació i naturalesa
El Centre Residencial es Ramal, ubicat al carrer de Baixamar, núm. 43 d'Alaior, el titular del qual és l'Ajuntament d'Alaior, es defineix com un servei d’acolliment residencial i assistència integral que ofereix prestacions d’allotjament, manutenció, higiene, atenció i suport per a les activitats de la vida diària, amb la funció de substituir la llar habitual de manera permanent o temporal per tal de millorar les condicions de vida de les persones grans.
2. Règim general
Correspon a l'Alcaldia presidència de l'Ajuntament d'Alaior representar tot el que afecta el Centre Residencial.
El control del Centre Residencial estarà regit per la Regidoria delegada, que respondrà del bon funcionament davant l'Alcaldia.
Es podrà nomenar un director o directora dels serveis o contractar-ne la gestió en qualsevol de les formes que es preveuen a la legislació vigent.
Les competències del director o directora seran l'organització dels serveis del Centre, el control i la fiscalització de les seves activitats.
3. Finalitats
La finalitat del present Reglament és recollir el conjunt de normes que regularan el funcionament del centre, per al seu coneixement i aplicació, a fi de garantir una prestació correcta del servei.
4. Serveis
4.1 Servei residencial permanent
S'entén com la permanència al centre en règim d'allotjament, manutenció i atenció integral de forma definitiva o per un període de temps llarg.
Els objectius que es pretenen aconseguir amb la prestació del servei residencial permanent són els següents:
4.2 Servei residencial temporal
S'entén com la permanència al centre en règim d'allotjament, manutenció i atenció integral per un període de temps limitat i predeterminat, originada per motius de caràcter temporal dels quals es pot establir prèviament la durada, amb els mateixos drets i obligacions que la resta de persones residents.
El servei residencial temporal es caracteritza, per tant, per ser un servei amb una doble finalitat:
a) Suport a les famílies i persones cuidadores habituals, enteses com aquelles que atenen les necessitats que la persona major no pot atendre per manca d'autonomia personal.
b) Suport a la persona major fomentant-ne la permanència en l'entorn habitual, evitant o endarrerint el màxim de temps possible la institucionalització definitiva, posant a la seva disposició un recurs residencial alternatiu quan, per les seves circumstàncies de tipus sanitari i social, no pugui romandre en el seu domicili habitual per un període de temps limitat.
Els objectius del servei residencial temporal són similars als del servei residencial permanent, amb la diferència que aquests suposen un temps de permanència limitat en el temps.
5. Programa de servei residencial permanent i temporal
El Centre Residencial es Ramal disposa de 30 places per a la modalitat de servei residencial permanent (dependència, Ajuntament d'Alaior) i 1 plaça per a la modalitat de servei residencial temporal (Ajuntament d'Alaior).
Per atendre els residents el centre disposa d'habitacions dobles i puntualment d'individuals, segons disposició del centre.
S'ofereixen els recursos següents:
6. Règim específic
6.1 Persones destinatàries
6.2 Sol·licituds
Les sol·licituds, que hauran d'anar signades per la persona sol·licitant o per la persona o tutor/a que legalment la representi i convisqui amb ella, aniran acompanyades, en tot cas, de la documentació següent:
6.3 Requisits
a) Generals
a.1) Per a les places permanents de dependència. Els que determini el Govern balear.
a.2) Per a les places de l'Ajuntament.
6.4 Situacions que possibiliten el servei residencial temporal o servei residencial permanent
Per accedir al servei residencial temporal caldrà que es doni una de les situacions següents:
1. Vacances del cuidador o cuidadora.
2. Que la cuidadora o cuidador no pugui atendre la persona gran a causa d'una malaltia, accident o situació familiar greu.
3. Que la persona cuidadora o la seva família necessitin un període de descans per prevenir un cansament físic o psíquic, a fi d’assegurar la qualitat de l'atenció.
4. Manca temporal d’habitatge motivada per obres de rehabilitació que no permetin l'habitabilitat.
Per accedir al servei residencial permanent caldrà que es doni una de les situacions següents:
1. Que la cuidadora o cuidador no pugui atendre la persona gran a causa d'una malaltia, accident, situació familiar greu, manca d'habilitats, edat avançada.
2. Manca de persones cuidadores.
3. Que la persona cuidadora o la seva família necessitin un període de descans llarg per prevenir un cansament físic o psíquic, a fi d’assegurar la qualitat de l'atenció i/o relació.
4. Que la persona usuària es trobi ingressada fora de Menorca perquè no ha trobat el recurs necessari a la nostra illa.
5. Per voluntat pròpia de la persona usuària.
6.5 Durada
6.6 Procediment de la sol·licitud
La sol·licitud es presentarà en el lloc indicat a l'apartat 6.2. El servei social que gestioni la sol·licitud elaborarà un informe social.
Per a l'estada temporal s'ha de justificar que la persona gran podrà tornar al seu domicili i indicarà la data d'inici i final de l'estada sol·licitada.
6.7 Procediment d'admissió
a) Per a places de dependència. Se seguirà el procediment establert per la Conselleria de Salut, Família i Benestar Social.
B) Per a les places de l'Ajuntament. La Comissió de Seguiment del Centre Residencial es Ramal serà l'encarregada de valorar les sol·licituds.
Aquesta comissió estarà integrada pels membres següents:
En les valoracions de les sol·licituds, la Comissió de Seguiment tindrà en compte la situació social, familiar i de salut de les persones sol·licitants.
Un cop valorades les sol·licituds, es formularà la proposta d'admissió al centre.
Una vegada comunicada l'admissió, la persona sol·licitant o la persona o tutor/a que legalment la representi, comptarà amb el termini de 15 dies naturals per materialitzar-lo. Una vegada transcorregut aquest termini, caducarà el dret a ingressar, si no hi ha causa justificada.
La persona admesa o, si s’escau, les persones o tutor/a que legalment la representin, haurà de signar un contracte individual acceptant-ne les clàusules d'acord amb el model establert.
En el moment d'ingressar, es lliurarà un exemplar del Reglament de funcionament del centre, on es descriuran els seus drets i deures i la normativa de funcionament intern.
Si no hi hagués places lliures, les persones valorades com a aptes passaran a una llista d'espera per cobrir les possibles vacants que es puguin produir.
La llista d'espera s'actualitzarà tornant a valorar les diferents sol·licituds cada cop que es produeixi una vacant.
Els ingressos seran programats amb les dates d'ingrés i d'alta fixades prèviament.
6.8 Règim de les estades
Les estades temporals no constitueixen, en cap cas, una circumstància a computar per a una prestació de servei de caràcter no temporal. En cap cas, una estada temporal pot esdevenir definitiva.
Si finalitzat el termini establert per a l'estada temporal la família no es responsabilitza de la persona gran, segons les previsions del programa, es considerarà abandó de la persona gran i l'Ajuntament ho posarà en coneixement de l'autoritat judicial que correspongui.
6.9 Participació econòmica en el servei d’atenció residencial
La persona usuària o els subjectes passius regulats a l'Ordenança fiscal corresponent, hauran d'abonar les taxes o els preus públics fixats per l'Ordenança fiscal aprovada per l'Ajuntament d'Alaior.
La participació econòmica de la persona usuària la determinarà el Govern balear segons la seva capacitat econòmica.
6.10 Motius de baixa
Seran motius de baixa per a totes les persones usuàries els següents:
a) La defunció de la persona usuària.
b) La voluntat expressa de la persona resident o de qui n'exerceixi la representació legal, formalitzada per escrit i comunicada a l'adreça del centre.
7. Drets de les persones usuàries
Les persones titulars dels drets reconeguts en aquest Reglament accediran als serveis que integren la Xarxa Bàsica de Serveis Socials de Responsabilitat Pública en condicions d'igualtat i tenint en compte l'estat de necessitat i els recursos existents.
Els òrgans administratius competents en matèria de serveis socials, tant d'àmbit autonòmic com locals, hauran de vetllar pel respecte dels drets de les persones usuàries dels serveis socials reconeguts a les lleis i, especialment, els següents:
Els drets de les persones usuàries tindran com a límit els de la resta de persones usuàries i l’acceptació de les normes que regeixen la prestació de serveis.
8. Deures de les persones usuàries
Les persones usuàries del centre i, si escau, les persones que legalment les representin estaran obligades a facilitar la prestació del servei i, especialment, a:
Facilitar tota la informació que sigui necessària per valorar les circumstàncies personals, familiars i socials que determinin la necessitat de les prestacions, i es responsabilitzaran de la veracitat de les dades aportades.
L’incompliment provat, per part de les persones usuàries i, si escau, de les persones o tutors/es que legalment les representen, de les obligacions mencionades podrà comportar la suspensió temporal de la prestació o l'extinció d'aquesta, si així s'ha previst en el Reglament de règim intern, en el contracte subscrit o en la normativa que li sigui d'aplicació.
9. Obligacions de l'entitat titular del centre residencial
Són obligacions de l'entitat titular del centre:
a) El manteniment de l'atenció residencial des d'un enfocament biopsicosocial.
b) Prevenir, millorar i mantenir, fins a on sigui possible, la capacitat funcional de la persona usuària.
c) Desenvolupar programes d'intervenció i protocols d'actuació, dirigits i supervisats per professionals especialitzats.
d) El centre oferirà, d'altra banda, els mateixos serveis i prestacions per a tots les persones usuàries, garantint l'equitat i igualtat en els drets i deures de totes les persones usuàries.
i) Afavorir les bones relacions socials entre les persones residents, familiars, persona de referència o representant legal i el personal del centre.
f) Garantir un règim nutricional adequat per a tota les persones usuàries.
g) Comptar amb una pòlissa d'assegurança multirisc i de responsabilitat civil a fi de garantir la responsabilitat de l'entitat i dels seus treballadors/es.
h) El Centre comptarà amb fulls de reclamacions a la disposició de les persones usuàries i les seves famílies.
10.Normativa del funcionament intern
Els principis en què es basa la Normativa de funcionament intern són la voluntat de donar satisfacció a les necessitats bàsiques de les persones residents, assolir la seva plena integració, i garantir la convivència i el respecte mutu. Tot això en el marc dels drets i deures de les persones residents i de les disposicions d'organització i funcionament recollides en el Reglament de funcionament del centre.
Amb aquestes normes es pretén donar unes pautes de convivència que permetin, tant a a les persones residents com al personal que hi treballa, una vida més digna i confortable dins la residència.
El contingut de la Normativa de funcionament intern és el següent:
10.1 Normes generals
10.2 Normes higièniques
10.3 Normes sanitàries
10.4 Normes relatives a les habitacions
10.5 Normes relatives al menjador
10.6 Normes relatives a altres zones comunes
10.7 Servei de bugaderia
10.8 Atenció sanitària
10.9 Atenció social i cultural
1. Les persones usuàries rebran informació, assessorament, ajuda per a tràmits administratius, així com suport per adaptar-se al centre i conviure-hi.
2. Es facilitarà a les persones usuàries informació i participació en activitats socioculturals i recreatives, tant de les realitzades dins el centre com d'altres que es realitzin fora, i es fomentarà la seva col·laboració en les tasques de programació i desenvolupament.
3. El centre afavorirà les activitats de voluntariat social per a les persones residents, en atenció a l'establert a la Llei 3/1998, de 18 de maig, del voluntariat de les Illes Balears.
10.10 Participació en activitats
10.11 Sortides del centre
1. Les persones usuàries podran sortir del centre, soles o acompanyades, sempre que les seves condicions físiques o psíquiques ho permetin.
2. Les persones usuàries que surtin del centre ho hauran de notificar a aquest.
3. Mitjançant comunicació expressa al centre, els familiars, la persona de referència o el o la representant legal podran acompanyar-les en les sortides.
4. En cas que la persona usuària, amb motiu de circumstàncies familiars o altres causes degudament justificades, hagi d'absentar-se temporalment del centre, ho comunicarà amb la major antelació possible a la direcció.
5. Les persones residents que desitgin pernoctar fora de la Residència o realitzar sortides de més de 24 hores hauran de notificar-ho prèviament a la direcció per rebre’n l’autorització.
10.12 Règim de visites
Les visites es podran fer a qualsevol hora del dia respectant les hores nocturnes i les hores dels menjars (berenar, dinar i sopar).
10.13 Reserva de plaça
Les persones usuàries tindran dret a la reserva de la seva plaça durant les absències per malaltia o atenció en centre hospitalari.
10.14 Altres serveis
1. El centre podrà posar a la disposició de les persones usuàries, amb el pagament previ corresponent, la utilització de serveis addicionals com ara de podologia, perruqueria, etc., així com qualsevol altre servei que es consideri necessari per a l'atenció adequada de la persona usuària.
2. En cas de defunció de la persona usuària, el centre facilitarà l'ús de la sala de vetlla i seran a càrrec de la família els tràmits i les despeses de trasllat i enterrament. Serà igualment a càrrec de la família l'abonament de les despeses o factures pendents de pagament fins al moment de la defunció de la persona usuària.
10.15 Queixes, reclamacions i suggeriments
Les persones residents que vulguin presentar queixes, reclamacions i/o suggeriments sobre qualsevol aspecte del funcionament o dels serveis de la Residència, ho podran fer arribar a la direcció del centre, al regidor o regidora delegada de l’Ajuntament o a la treballadora o treballador social dels Serveis Socials de l’Ajuntament, a través de les reunions periòdiques de residents o utilitzant la bústia de suggeriments que hi ha al centre.
11. Règim disciplinari
Totes les persones beneficiàries dels serveis aquí regulats se sotmetran al següent règim disciplinari.
11.1 Faltes lleus
a) La inobservança de las regles recollides en el Reglament de règim intern del Centre que generi una alteració o distorsió d'escassa entitat en les normes de convivència, respecte mutu, solidaritat del col·lectiu i participació en el centre.
b) Alterar les normes de convivència i respecte mutu creant situacions de malestar al centre.
c) Utilitzar inadequadament les instal·lacions i mitjans del centre o pertorbar les activitats.
d) Promoure altercats, bregues o baralles de qualsevol tipus i participar-hi.
11.2 Faltes greus
a) La comissió de tres faltes lleus en el termini d'un any.
b) La sostracció de béns o qualsevol classe d'objectes de propietat del centre, del seu personal o de qualsevol persona usuària.
c) Causar danys a les instal·lacions i mitjans del centre o impedir les seves activitats.
d) Alterar de forma habitual les regles de convivència creant situacions de malestar al centre.
e) Promoure altercats, baralles o baralles de qualsevol tipus o participar-hi.
f) Falsejar o ocultar dades relacionades amb el gaudi de qualsevol prestació o serveis propis del centre.
g) La demora injustificada d'un mes en el pagament.
h) Les coaccions, amenaces, represàlies o qualsevol altra forma de pressió exercida sobre les persones en situació de dependència o les seves famílies
11.3 faltes molt greus
a) Cometre 3 faltes greus a l'any.
b) Agressió física o maltractaments greus a altres persones usuàries o personal del centre.
c) La comissió de tres faltes greus en el termini d'un any.
d) Promoure altercats, baralles o baralles de qualsevol tipus, quan es produeixin danys a tercers, i participar-hi.
e) Les actuacions que generin un greu perjudici per a les persones en situació de dependència o per al centre.
f) Falsejar o ocultar declaracions o aportar dades inexactes i rellevants en relació amb la condició de persona usuària del centre.
g) La demora injustificada de dos mesos en el pagament establert.
h) Actuacions que atemptin greument contra els drets fonamentals de la persona.
i) La sostracció, de forma reiterada, de béns o qualsevol classe d'objectes de propietat del centre, del seu personal o de qualsevol persona usuària.
11.4 Prescripció de les faltes
1. Les faltes lleus prescriuran als dos mesos, les greus als quatre mesos i les molt greus als sis mesos.
2. El termini de prescripció començarà a comptar des del dia en què la infracció hagi estat comesa.
3. El termini de prescripció s'interromprà per la notificació a la persona usuària i/o al seu o a la seva representant legal de la incoació d'expedient disciplinari.
11.5 Mesures cautelars
1. Iniciat el procediment, la direcció del centre podrà adoptar les mesures provisionals que consideri oportunes per assegurar l'eficàcia de la resolució que pugui dictar, si hi ha elements de judici suficients.
2. Les mesures cautelars s'han d'ajustar a la intensitat, proporcionalitat i necessitats dels objectius que es pretenguin garantir en cada supòsit concret.
11.6 Expedient sancionador
Els terminis d’al·legacions i audiència a la persona interessada suspendran el còmput de la tramitació de l’expedient.
La resolució de l’expedient serà de l’Alcaldia, que ho podrà delegar.
11.7 Sancions
Amonestació verbal privada i amonestació individual per escrit. No cal tramitació d’expedient disciplinari si bé necessita constància escrita.
Si és per sostracció de béns de companys/es i del centre, pagament del valor d’allò robat o sostret.
Suspensió de les activitats del centre no superior a sis mesos.
Serà la suspensió de gaudir del servei com a màxim dos anys.
Pèrdua definitiva de la condició de persona usuària.
Devolució d'allò sostret o deteriorat i cobrament del 20 % d’interessos en les quantitats no abonades.
Nota: L'ús possible de formes masculines en aquest text respon a la voluntat d'aconseguir un text més llegible i àgil. No se n'han de desprendre, doncs, connotacions d'ús sexista o discriminatori. La qual cosa faig pública per a coneixement general.
Alaior, 1 / setembre / 2014
Batle accidental,
Emilio Agis Benejam