Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

CONSELL DE GOVERN

Núm. 22221
Decret 51/ 2013, de 29 de novembre, pel qual es crea i regula la Comissió Consultiva de Convenis Col·lectius de les Illes Balears

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

La Llei orgànica 2/1983, de 25 de febrer, per la qual es va aprovar l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, preveu en l’article 32.11 que, en el marc de la legislació bàsica de l’Estat, corresponen a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears el desenvolupament legislatiu i l’execució en matèria de legislació laboral. Així mateix, l’article 30.1 de l’Estatut d’autonomia disposa que és competència exclusiva de la Comunitat Autònoma l’organització, el règim i el funcionament de les institucions pròpies en el marc de l’Estatut.

Per mitjà del Reial decret 98/1996, de 26 de gener, es van traspassar les funcions i els serveis de l’Administració de l’Estat a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria de treball (execució de la legislació laboral), entre les quals figuren les funcions estatals en matèria de convenis i acords col·lectius amb àmbit d’aplicació no superior al de la Comunitat. La Comunitat Autònoma va assumir les competències i funcions transferides per mitjà del Decret 31/1996, de 7 de març, d’assumpció i distribució de les funcions traspassades.

La Llei 3/2012, de 6 de juliol, de mesures urgents per a la reforma del mercat de treball, estableix diverses mesures per afavorir la flexibilitat interna en les empreses com a alternativa a la destrucció de l’ocupació. Entre aquest conjunt de mesures, l’objectiu de les quals és enfortir els mecanismes d’adaptació de les condicions de treball a les circumstàncies concretes de l’empresa, hi figura la possibilitat d’inaplicar en les empreses el conveni col·lectiu en vigor respecte de determinades matèries i sempre que hi concorrin causes econòmiques, tècniques, organitzatives o de producció.

En aquest sentit, l’article 14 de la Llei 3/2012 modifica l’article 82.3 del Text refós de la Llei de l’Estatut dels treballadors, aprovat pel Reial decret legislatiu 1/1995, de 24 de març (en endavant, Estatut dels treballadors), que estableix el procediment per inaplicar el conveni col·lectiu, amb l’obertura prèvia d’un període de consultes entre la representació de l’empresa i la dels treballadors i l’establiment de diversos procediments que culminen amb la possibilitat de qualsevol de les parts de sotmetre les discrepàncies a la Comissió Consultiva Nacional de Convenis Col·lectius, si la inaplicació de les condicions de treball afecta centres de treball de l’empresa situats en el territori de més d’una comunitat autònoma, o als òrgans corresponents de les comunitats autònomes en els altres casos.

Així doncs, la modificació de l’article 82.3 de l’Estatut dels treballadors per la Llei 3/2012, de 6 de juliol, en relació amb el règim d’inaplicació de les condicions de treball previstes en el conveni col·lectiu aplicable estableix, en primer terme, un període de consultes entre l’empresa i els representants dels treballadors legitimats per negociar un conveni col·lectiu i un seguit d’instàncies diverses, de manera que només a falta d’acord entre les parts o quan els procediments de solució de conflictes d’aplicació preferent no siguin aplicables o no s’hagi solucionat la discrepància, es preveu la intervenció de la Comissió Consultiva Nacional de Convenis Col·lectius o dels òrgans corresponents de les comunitats autònomes en funció de l’àmbit territorial de la inaplicació de les condicions de treball.

D’aquí sorgeix la necessitat de crear la Comissió Consultiva de Convenis Col·lectius de les Illes Balears, amb funcions decisòries per resoldre les discrepàncies en els casos d’inaplicació d’un conveni en els termes que preveu l’article 82.3 esmentat. Sobretot quan aquesta necessitat s’ha intensificat amb l’aprovació del Reial decret llei 5/2013, de 15 de març, de mesures per afavorir la continuïtat de la vida laboral dels treballadors de més edat i per promoure l’envelliment actiu, la disposició addicional sisena del qual determina que a partir de dia 17 de juny de 2013 (als tres mesos des de la seva entrada en vigor), la Comissió Consultiva Nacional de Convenis Col·lectius serà l’òrgan que podrà tramitar els conflictes d’aplicació que es limitin a un territori autonòmic quan en la corresponent comunitat autònoma no s’hagi constituït i posat en funcionament un òrgan tripartit equivalent a la Comissió Consultiva Nacional de Convenis Col·lectius, o no s’hagi signat un conveni de col·laboració amb el Ministeri d’Ocupació i Seguretat Social pel qual s’acordi l’actuació de la mateixa en l’àmbit territorial autonòmic.

D’altra banda, l’article 92.2 de l’Estatut dels treballadors preveu que els òrgans competents de les comunitats autònomes poden estendre les disposicions d’un conveni col·lectiu en vigor a una pluralitat d’empreses i treballadors o a un sector o subsector d’activitat en els supòsits d’impossibilitat de subscriure en el mateix àmbit un conveni col·lectiu dels que preveu el títol III del mateix Estatut, quan no hi hagi parts legitimades. En aquests casos, l’òrgan consultiu corresponent n’ha d’emetre un informe preceptiu.

Així, resulta necessari que la Comissió Consultiva de Convenis Col·lectius de les Illes Balears acompleixi funcions consultives en els procediments d’extensió dels convenis col·lectius, com també en altres matèries, com ara la determinació de l’àmbit funcional dels convenis col·lectius.

La competència en matèria de convenis i d’acords col·lectius l’àmbit dels quals no excedeixi del de la Comunitat Autònoma correspon a la Conselleria d’Economia i Competitivitat, d’acord amb el Decret 6/2013, de 2 de maig, del president de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en relació amb el Reial decret 98/1996, de 26 de gener, i amb el Decret 31/1996, esmentats.

Per tot això, a proposta del conseller d’Economia i Competitivitat, d’acord amb el Consell Consultiu de les Illes Balears i havent-ho considerat el Consell de Govern en la sessió de dia 29 de novembre de 2013,

DECRET

Capítol I

Creació i funcions

Article 1

Creació i naturalesa

Es crea la Comissió Consultiva de Convenis Col·lectius de les Illes Balears com a òrgan de caràcter col·legiat i de composició tripartida, adscrit a la Conselleria d’Economia i Competitivitat mitjançant la Direcció General de Treball i Salut Laboral, que exerceix les seves competències amb independència i autonomia funcional plenes.

Article 2

Funcions

1. La Comissió Consultiva de Convenis Col·lectius de les Illes Balears exerceix les funcions següents:

a) Funcions decisòries sobre la resolució de discrepàncies sorgides per manca d’acord en els procediments d’inaplicació de les condicions de treball previstes en el conveni col·lectiu aplicable en els supòsits recollits en l’article 82.3 de l’Estatut dels treballadors.

b) Funcions consultives en relació amb el plantejament i la determinació de l’àmbit funcional dels convenis col·lectius d’àmbit autonòmic, i amb el procediment d’extensió d’un conveni col·lectiu que estableix l’article 92 de l’Estatut dels treballadors.

2. Les decisions, els dictàmens i els informes que emet la Comissió Consultiva de Convenis Col·lectius de les Illes Balears s’han d’entendre sempre sens perjudici de les atribucions que corresponen a l’autoritat laboral i a la jurisdicció competent en els termes establerts legalment, com també de les previstes en els sistemes de resolució autònoma de conflictes fixats per la negociació col·lectiva.

 

Capítol II

Organització i funcionament

Article 3

Composició

1. La Comissió Consultiva de Convenis Col·lectius de les Illes Balears està integrada pels membres següents:

a) El president, designat mitjançant una resolució del conseller d’Economia i Competitivitat, prèvia consulta amb les organitzacions empresarials i sindicals més representatives, d’entre professionals de prestigi reconegut en el camp de les relacions laborals.

En la resolució es designarà també un suplent per substituir el president en cas de vacant, absència o altra causa d’impossibilitat. El suplent del president es designarà també d’entre professionals de prestigi reconegut en el camp de les relacions laborals, prèvia consulta amb les organitzacions empresarials i sindicals més representatives.

b) Per part de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, quatre vocals, titulars d’òrgans adscrits a la Conselleria d’Economia i Competitivitat, designats mitjançant una resolució del conseller d’Economia i Competitivitat, en la qual han de constar els representants titulars i suplents.

c) Per part de les organitzacions sindicals, quatre vocals en representació de les organitzacions sindicals més representatives de la comunitat autònoma de les Illes Balears, d’acord amb l’article 3.1 de la Llei 2/2011, de 22 de març, per la qual es regula la participació institucional de les organitzacions empresarials i sindicals més representatives de la comunitat autònoma de les Illes Balears. Aquests vocals s’han de nomenar mitjançant una resolució del conseller d’Economia i Competitivitat, en la qual ha de constar cada representant titular i suplent, a proposta vinculant d’aquestes organitzacions.

d) Per part de les organitzacions empresarials, quatre vocals en representació de les organitzacions empresarials més representatives de la comunitat autònoma de les Illes Balears, d’acord amb l’article 3.1 de la Llei 2/2011, de 22 de març. Aquests vocals s’han de nomenar mitjançant una resolució del conseller d’Economia i Competitivitat, en la qual ha de constar cada representant titular i suplent, a proposta vinculant d’aquestes organitzacions.

El criteri de distribució dels llocs atribuïts a les organitzacions sindicals i empresarials és el de repartiment proporcional de cada representació en funció del percentatge de representativitat atribuït a cada organització sindical i empresarial segons l’article 3.2 de la Llei 2/2011, de 22 de març.

2. Exerceix la secretaria de la Comissió un funcionari adscrit a la Direcció General de Treball i Salut Laboral, nomenat per resolució del conseller d’Economia i Competitivitat, que ocupi, almenys, un lloc de treball de cap de servei, que hi actua amb veu i sense vot.

En la resolució es designarà també un suplent per substituir el secretari en el cas de vacant, malaltia, absència o altra causa d’impossibilitat

3. La durada de les funcions dels membres representatius de la Comissió Consultiva de Convenis Col·lectius de les Illes Balears és de quatre anys, amb la possibilitat de reelecció per períodes idèntics. En cas d’extinció anticipada del mandat, les organitzacions o les institucions corresponents poden proposar el nomenament d’un nou representant durant el temps que resti perquè expiri el mandat.

4. A iniciativa dels membres de la Comissió Consultiva de Convenis Col·lectius de les Illes Balears, poden assistir a les deliberacions, amb veu i sense vot, experts per cada una de les parts que hi són representades.

Article 4

Funcions del president

1. Les funcions del president de la Comissió Consultiva de Convenis Col·lectius de les Illes Balears són les següents:

a) Representar la Comissió.

b) Ordenar la convocatòria de les sessions ordinàries i extraordinàries, i fixar-ne l’ordre del dia tenint en compte les peticions dels vocals presentades amb l’antelació suficient.

c) Presidir les sessions, moderar el desenvolupament dels debats i suspendre’ls per causes justificades.

d) Exercir el seu dret al vot i dirimir amb el seu vot els empats, a l’efecte d’adoptar acords.

e) Visar les actes i els certificats dels acords de la Comissió.

f) Assegurar el compliment de les lleis i de les funcions que estableix aquest Decret.

g) Resoldre les qüestions que susciti l’aplicació d’aquest Decret.

h) Exercir les funcions pròpies de la condició de president de la Comissió.

i) Qualsevol altra funció que li atribueixi expressament aquest Decret.

Article 5

Funcions dels vocals

Les funcions que corresponen als vocals de la Comissió Consultiva de Convenis Col·lectius de les Illes Balears són les següents:

a) Conèixer prèviament l’ordre del dia de les sessions i la informació necessària sobre els temes que s’hi inclouen, en els termes de l’article 8.1 d’aquest Decret.

b) Exercir el seu dret a vot, amb la possibilitat de fer constar en acta la seva abstenció o la reserva de vot i els motius que ho justifiquen, com també el seu vot particular, en dictàmens o decisions que s’aprovin per majoria dels membres de la Comissió.

Els membres de la Comissió amb qualitat d’autoritat de la Comunitat Autònoma es poden abstenir en les votacions.

c) Participar en els debats de les sessions i formular propostes.

d) Formular precs i preguntes.

e) Obtenir la informació necessària per complir les funcions assignades.

f) Exercir qualssevol altres funcions inherents a la condició de vocal.

 

Article 6

Funcions del secretari

Les funcions del secretari de la Comissió Consultiva de Convenis Col·lectius de les Illes Balears són les següents:

a) Assistir a les sessions amb veu i sense vot.

b) Efectuar la convocatòria de les sessions de la Comissió per ordre del president i convocar-ne els membres.

c) Rebre els actes de comunicació dels membres amb la Comissió i qualsevol classe d’escrit que aquest òrgan hagi de conèixer.

d) Preparar el despatx dels assumptes que ha de conèixer la Comissió, i redactar i autoritzar les actes de les sessions.

e) Expedir certificats de les consultes, els dictàmens, els acords i les decisions que aprovi la Comissió.

f) Coordinar els serveis administratius de la Comissió.

g) Exercir totes les funcions inherents a la condició de secretari.

Article 7

Funcionament de la Comissió

1. La Comissió Consultiva de Convenis Col·lectius de les Illes Balears es pot reunir en sessió ordinària o en sessió extraordinària.

2. La Comissió s’ha de reunir en sessió ordinària cada sis mesos i en sessió extraordinària les vegades que siguin necessàries quan, per la urgència dels temes que s’han de tractar, ho decideixi així el president, a iniciativa pròpia o a petició de la majoria de qualsevol de les representacions que la componen. En aquests casos, la convocatòria ha d’expressar el caràcter extraordinari i s’hi ha d’adjuntar la documentació imprescindible.

3. Perquè les sessions de la Comissió quedin vàlidament constituïdes, es requereix la presència del president i del secretari, o de qui els substitueixi, i de la meitat, almenys, dels vocals titulars o dels seus suplents.

4. Els acords s’han d’adoptar preferentment per unanimitat. Si això no és possible, els acords s’han d’adoptar per majoria absoluta dels membres assistents, excepte en els casos de decisions sobre inaplicació de convenis a l’empara de l’article 82.3 de l’Estatut dels treballadors, o de l’extensió de convenis prevista en l’article 92.2 de la mateixa Llei, cas en què és necessària la majoria absoluta dels membres de la Comissió.

5. Els membres que discrepin de la decisió, el dictamen o l’informe que s’aprovi per acord de la majoria poden formular el vot particular per escrit, en el termini de dos dies, el qual s’ha d’incorporar com a tal en el text de la decisió, el dictamen o l’informe.

6. La Comissió Consultiva de Convenis Col·lectius de les Illes Balears ha d’ajustar el seu funcionament al capítol II de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, i al capítol V del títol II de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en matèria d’òrgans col·legiats, en tot allò que no es prevegi expressament en les seves normes de funcionament.

Article 8

Procediment de les sessions

1. Cada convocatòria de sessió ordinària s’ha d’acompanyar amb l’ordre del dia i s’ha d’efectuar per escrit, preferentment per mitjans electrònics, i, en tot cas, pels mitjans més idonis per garantir-ne la recepció amb una antelació mínima de tres dies hàbils, excepte en els casos d’urgència, que ha d’apreciar posteriorment la Comissió, o quan es disposi una altra cosa en aquest Decret. S’hi ha d’indicar el dia, l’hora i el lloc de la sessió, i s’hi ha d’adjuntar la documentació necessària per a l’estudi previ dels assumptes que s’han de tractar, com també l’esborrany de l’acta de la sessió anterior si no es va aprovar en la mateixa sessió.

2. El secretari ha d’estendre una acta de cada sessió en la qual s’han de reflectir les circumstàncies de temps i lloc, les persones assistents, l’ordre de les intervencions en cada punt i el seu contingut, els punts principals de les deliberacions, la forma i el resultat de les votacions, i el contingut dels acords adoptats.

3. Els membres de la Comissió poden sol·licitar que figuri en l’acta el vot contrari a l’acord adoptat, o la seva abstenció i els motius que el justifiquen. Així mateix, qualsevol membre té dret a sol·licitar la transcripció íntegra de la seva intervenció, sempre que aporti a l’acte o en el termini que disposi el president el text escrit que es correspongui fidelment amb la seva intervenció, cosa que cal fer constar en l’acta o bé se n’hi ha d’adjuntar una còpia autenticada.

4. Les actes s’han d’aprovar en la mateixa sessió o en la següent. No obstant això, el secretari pot expedir certificats sobre els acords específics que hagi adoptat la Comissió, sens perjudici que l’acta s’aprovi posteriorment. El secretari ha de signar l’acta amb el vistiplau del president.

 

Capítol III

Funcions decisòries

Article 9

Objecte i àmbit d’actuació

 

En l’exercici de les funcions decisòries, la Comissió ha de resoldre les discrepàncies sorgides entre l’empresa i els representants dels treballadors per manca d’acord en els procediments d’inaplicació de les condicions de treball previstes en el conveni col·lectiu aplicable a què es refereix l’article 82.3 de l’Estatut dels treballadors, sempre que hi concorrin les circumstàncies que estableix l’article esmentat i que la inaplicació afecti centres de treball de l’empresa situats en el territori de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

 

Article 10

Requisits d’actuació

1. Per poder sol·licitar l’actuació de la Comissió Consultiva de Convenis Col·lectius de les Illes Balears a l’efecte del que preveu l’article anterior, hi han de concórrer les circumstàncies següents:

a) Que no s’hagi sol·licitat la intervenció de la comissió paritària del conveni col·lectiu o, si s’ha sol·licitat, que aquest òrgan no hagi arribat a cap acord. En tot cas, és preceptiu sol·licitar la intervenció de la comissió paritària quan així s’estableixi en el conveni col·lectiu.

b) Que no hi siguin aplicables els procediments que s’hagin establert en els acords interprofessionals d’àmbit estatal o autonòmic prevists en l’article 83 de l’Estatut dels treballadors per resoldre de manera efectiva les discrepàncies sorgides en la negociació dels acords a què es refereix l’article 82.3 del mateix text legal, inclòs el compromís previ de sotmetre les discrepàncies a un arbitratge vinculant, o quan en el cas que s’hagi recorregut a aquests procediments, no s’hagi resolt la discrepància.

2. La decisió de la Comissió que resolgui la discrepància es pot adoptar en el si de la Comissió o per mitjà de la designació d’un àrbitre entre experts imparcials i independents.

Si entre les parts de la discrepància hi ha conformitat sobre el procediment aplicable per solucionar-la, s’ha d’aplicar aquest procediment. En cas contrari, la Comissió ha d’elegir el procediment corresponent.

En qualsevol cas, la decisió s’ha de dictar en un termini màxim de vint-i-cinc dies comptadors des del dia en què la discrepància se sotmet a la Comissió.

La decisió té l’eficàcia dels acords adoptats en el període de consultes, i només es pot recórrer en contra de la decisió pel procediment i d’acord amb els motius que estableix l’article 91 de l’Estatut dels treballadors.

 

Article 11

Legitimació

1. Les empreses i els representants legals dels treballadors estan legitimats per sol·licitar l’actuació de la Comissió per resoldre les discrepàncies per manca d’acord en els procediments d’inaplicació de condicions de treball previstes en un conveni col·lectiu, d’acord amb el que disposa l’article 82.3 de l’Estatut dels treballadors.

2. Si a l’empresa no hi ha representants legals dels treballadors, els treballadors poden atribuir la seva representació a una comissió designada de conformitat amb el que disposa l’article 41.4 de l’Estatut dels treballadors.

 

Article 12

Sol·licitud

1. El procediment s’inicia a instància de part mitjançant una sol·licitud presentada preferentment per mitjans electrònics a la seu de la Direcció General de Treball i Salut Laboral, juntament amb la documentació que s’indica en l’article 13. S’hi ha d’indicar el motiu de la discrepància i la pretensió d’inaplicació de les condicions de treball que se sol·licita, amb indicació exacta de les noves condicions de treball aplicables a l’empresa i el període d’aplicació.

Així mateix, la part que presenta la sol·licitud ha de lliurar-ne una còpia a l’altra part de la discrepància immediatament després que l’hagi formalitzada a la seu electrònica o en el Registre de la Direcció General de Treball i Salut Laboral. A més, li ha de comunicar el número que s’hi ha assignat perquè pugui consultar l’estat de la tramitació i rebre les notificacions relatives al procediment, per mitjà dels representants a què es refereix l’article 13 b o qualssevol altres que es comuniquin expressament a la Comissió.

La part que inicia el procediment ha d’acreditar haver complert el que indica el paràgraf anterior.

2. El secretari de la Comissió ha de comprovar que la sol·licitud compleix els requisits que estableix aquest Decret, com també que el sol·licitant ha complert el tràmit a què es refereixen els paràgrafs segon i tercer de l’apartat anterior. Si no és així, ha de requerir la persona sol·licitant perquè l’esmeni en el termini de deu dies, amb l’advertència que si no ho fa així es considerarà que desisteix de la sol·licitud i s’arxivaran les actuacions. Si s’esmenen les deficiències, el termini per resoldre que fixa l’article 10.2 comença a comptar des de la data de l’esmena.

3. El secretari ha de comunicar immediatament a l’altra part de la discrepància que s’ha iniciat el procediment perquè efectuï les al·legacions que estimi pertinents en el termini de cinc dies, preferentment a la seu electrònica o en el Registre de la Direcció General de Treball i Salut Laboral.

4. Així mateix, el secretari ha de trametre la sol·licitud per correu electrònic als membres de la Comissió perquè es pronunciïn, en el termini d’un dia, sobre el procediment que s’ha de seguir per resoldre la discrepància d’entre els que estableix l’article 10.2, sens perjudici de la conformitat de les parts en l’elecció del procediment.

Els membres de la Comissió han de fer arribar les respostes al secretari per la mateixa via. El secretari ha de computar els vots sobre el sistema de votació i ha d’enviar als membres de la Comissió els resultats de les respostes obtingudes, també per via electrònica.

Si en el termini d’un dia la majoria absoluta dels membres de la Comissió no han donat una resposta coincident, la discrepància s’ha de resoldre en el si de la Comissió, d’acord amb el procediment que preveu l’article 14.

Article 13

Documentació

1. La documentació que s’ha d’adjuntar a la sol·licitud és la següent:

a) Identificació de la persona sol·licitant, els centres de treball afectats i l’adreça electrònica de contacte.

b) Identificació dels representants dels treballadors, amb indicació del nom, el DNI i l’adreça electrònica on s’han d’efectuar les comunicacions.

c) Acreditació d’haver-se desenvolupat el període de consultes i, si escau, les actes de les reunions que s’han dut a terme i la posició de l’altra part que ocasiona la discrepància.

d) En el cas d’haver sotmès la discrepància a la comissió paritària del conveni col·lectiu, acreditació d’això i pronunciament d’aquesta.

e) Declaració de no ser aplicable a la part que insta el procediment l’acord interprofessional corresponent per a la solució efectiva de les discrepàncies a què es refereix l’article 83.2 de l’Estatut dels treballadors.

f) En el cas que la discrepància s’hagi sotmès al procediment a què es refereix la lletra anterior, acreditació d’això i resultat d’aquesta.

g) Identificació del conveni col·lectiu vigent del qual es pretenen inaplicar determinades condicions de treball, amb indicació de la seva vigència temporal.

h) Documentació relativa a la concurrència de les causes econòmiques, tècniques, organitzatives o de producció.

A aquests efectes, s’ha de tenir com a referència la documentació preceptiva en la comunicació dels acomiadaments col·lectius. Si s’al·leguen causes econòmiques que consisteixen en una disminució persistent del nivell d’ingressos o de vendes, s’ha de presentar, a més, la documentació que acrediti aquesta disminució durant els dos darrers trimestres consecutius en relació amb els mateixos trimestres de l’any anterior.

i) Relacions detallades de les condicions de treball del conveni col·lectiu que es pretenen inaplicar i la seva inclusió en les matèries previstes en les lletres a a g del segon paràgraf de l’article 82.3 de l’Estatut dels treballadors, amb indicació de les noves condicions de treball que es volen aplicar i el període durant el qual es pretenen establir.

j) Nombre i classificació professional dels treballadors afectats per la inaplicació de condicions de treball del conveni col·lectiu en vigor. Quan afecti més d’un centre de treball, aquesta informació s’ha de desglossar per cada un.

k) Conformitat, si escau, de les parts de la discrepància sobre el procediment per solucionar-la d’entre els que estableix l’article 10.2, i, si s’ha optat per designar un àrbitre, conformitat amb la designació, si escau.

l) Informació sobre la composició de la representació dels treballadors, com també de la comissió negociadora, amb especificació de si són representació unitària o representació elegida de conformitat amb l’article 41.4 de l’Estatut dels treballadors.

2. Així mateix, s’ha d’acreditar haver lliurat a l’altra part de la discrepància una còpia de la sol·licitud presentada a la Comissió juntament amb la documentació prevista en aquest article.

Article 14

Decisió en el si de la Comissió

1. Quan la discrepància s’hagi de resoldre per mitjà d’una decisió adoptada en el si de la Comissió, el secretari ho ha de comunicar a la resta de membres per via electrònica, els ha de trametre la documentació que consti en l’expedient i els ha d’indicar el termini màxim per resoldre.

2. La decisió de la Comissió ha de ser motivada, ha de resoldre la discrepància sotmesa i s’ha de pronunciar sobre la inaplicació de les condicions de treball previstes en el conveni col·lectiu.

3. La decisió s’ha de pronunciar, en primer lloc, sobre la concurrència de les causes econòmiques, tècniques, organitzatives o de producció que provoca la inaplicació de les condicions de treball previstes en el conveni col·lectiu.

Si no hi concorren aquestes causes, la decisió ho ha de declarar així, amb la conseqüència que no es poden inaplicar les condicions de treball previstes en el conveni col·lectiu.

4. Si s’aprecia la concurrència de les causes, la Comissió s’ha de pronunciar sobre la pretensió d’inaplicació de les condicions de treball i, amb aquesta finalitat, n’ha de valorar l’adequació en relació amb la causa al·legada i els seus efectes sobre els treballadors afectats.

La decisió pot acceptar la pretensió d’inaplicació en els seus termes o proposar la inaplicació de les mateixes condicions de treball en un grau diferent d’intensitat.

Així mateix, la Comissió s’ha de pronunciar sobre la durada del període d’inaplicació de les condicions de treball.

5. La Comissió ha de resoldre la seva decisió i comunicar-la a les parts afectades per la discrepància en el termini màxim establert.

6. La decisió de la Comissió és vinculant i d’execució immediata.

Article 15

Designació d’àrbitres

1. Quan les parts afectades per la discrepància mostrin la seva conformitat amb la designació d’un àrbitre, és preferent el que s’hagi designat de comú acord.

Si no hi ha conformitat en la designació de l’àrbitre, s’ha de convocar una sessió de la Comissió en el termini màxim de quatre dies des de la presentació de la sol·licitud a què es refereix l’article 12. Cada un dels grups de representació de la Comissió ha de proposar una relació de dos àrbitres. De la llista resultant de sis àrbitres, cada grup ha de descartar per votacions successives, l’ordre de les quals s’ha de decidir per sorteig, el nom de l’àrbitre que consideri convenient, fins que només en quedi un.

Si no s’aconsegueix designar cap àrbitre, la decisió per resoldre la discrepància plantejada s’ha d’adoptar en el si de la Comissió seguint el procediment que estableix l’article 14.

2. Un cop que la Comissió hagi designat l’àrbitre, li ha de fer l’encàrrec formalment i li ha de traslladar la sol·licitud a què es refereix l’article 12 i la documentació indicada en l’article 13. Així mateix, li ha d’indicar el termini màxim en què ha de dictar el laude, que, en tot cas, ha de complir el que preveuen els apartats 1 a 3 de l’article 16. Les trameses s’han de fer per mitjans electrònics.

3. La Comissió ha de facilitar a l’àrbitre les mesures de suport que necessiti per exercir la seva funció arbitral.

4. L’àrbitre pot iniciar la seva activitat quan hagi rebut l’encàrrec en els termes que estableix l’apartat 2 anterior, amb la comunicació prèvia a la Comissió de l’acceptació del nomenament, la qual s’ha de fer en el termini d’un dia des que s’hagi rebut el nomenament. A aquest efecte, pot requerir la compareixença de les parts o sol·licitar documentació complementària.

Article 16

Procediment d’emissió de laudes arbitrals

1. El laude ha de ser motivat i s’ha de pronunciar, en primer lloc, sobre la concurrència de les causes econòmiques, tècniques, organitzatives o de producció, que provoca la inaplicació de les condicions de treball previstes en el conveni col·lectiu.

2. Si considera que no es produeix cap causa, l’àrbitre ho ha de declarar així en el laude, amb la conseqüència que no es poden inaplicar les condicions de treball previstes en el conveni col·lectiu.

3. Si aprecia la concurrència d’alguna causa, l’àrbitre s’ha de pronunciar sobre la pretensió d’inaplicació de les condicions de treball i, a aquest afecte, ha de valorar-ne l’adequació en relació amb la causa al·legada i els seus efectes sobre els treballadors afectats.

El laude pot acceptar la pretensió d’inaplicació en els seus termes o proposar la inaplicació de les mateixes condicions de treball en un grau diferent d’intensitat.

Així mateix, l’àrbitre s’ha de pronunciar sobre la durada del període d’inaplicació de les condicions de treball.

4. L’àrbitre ha de resoldre i comunicar el laude a la Comissió i aquesta a les parts afectades per la discrepància en el termini màxim establert d’acord amb el que indica l’apartat 2 de l’article anterior.

5. El laude és vinculant i d’execució immediata.

Capítol IV

Funcions consultives

Article 17

Objecte i àmbit d’actuació

1. En l’exercici de les seves funcions consultives, la Comissió ha d’evacuar consultes per mitjà de dictàmens i informes no vinculants sobre l’àmbit funcional dels convenis col·lectius, quan li ho sol·licitin de conformitat amb el que preveu aquest Decret.

Les consultes s’han de referir a les matèries següents:

a) Plantejament adequat de l’àmbit funcional d’un conveni col·lectiu sectorial d’àmbit autonòmic o inferior que es pretengui negociar.

b) Interpretació d’un conveni col·lectiu sectorial vigent d’àmbit autonòmic o inferior, a l’efecte de determinar-ne l’àmbit funcional d’aplicació.

c) Determinació del conveni col·lectiu d’àmbit autonòmic aplicable a una empresa en funció de les seves activitats.

2. La consulta a la Comissió és preceptiva en el supòsit d’extensió d’un conveni col·lectiu, regulat en l’article 92.2 de l’Estatut dels treballadors i en el Reial decret 718/2005, de 20 de juny, pel qual s’aprova el procediment d’extensió de convenis col·lectius, sempre que l’àmbit d’extensió sigui autonòmic o inferior.

Article 18

Legitimació

Estan legitimats per consultar la Comissió sobre les matèries indicades en l’article 17:

a) Les organitzacions sindicals i empresarials més representatives.

b) Qualsevol òrgan de representació unitària dels treballadors o entitat sindical o empresarial que, en virtut de la seva representativitat, acrediti un interès legítim en la consulta que formuli.

c) Qualsevol autoritat laboral o jurisdiccional que tengui competència en assumptes relacionats, directament o indirectament, amb l’aplicació o la interpretació d’un conveni col·lectiu.

 

Disposició addicional primera

Nomenament de membres i sessió constitutiva

En el termini màxim de trenta dies des que entri en vigor aquest Decret, el conseller d’Economia i Competitivitat ha de nomenar, mitjançant una resolució, els vocals titulars i suplents de la Comissió Consultiva de Convenis Col·lectius de les Illes Balears, que han de ser convocats a la sessió constitutiva en el termini dels quinze dies següents.

Disposició addicional segona

Règim aplicable al personal laboral al servei de les administracions públiques

1. L’exercici de les funcions decisòries regulades en el capítol III no s’ha d’aplicar als pactes o acords que regulin condicions de treball del personal laboral de les administracions públiques quan hi sigui aplicable la regulació específica sobre solució extrajudicial de conflictes col·lectius a què fa referència l’article 45 de la Llei 7/2007, de 12 d’abril, de l’Estatut bàsic de l’empleat públic.

2. Això no obstant, les disposicions del capítol III esmentat s’han d’aplicar en els casos següents:

a) Quan no s’hagi acordat efectivament un sistema de solució extrajudicial de conflictes col·lectius.

b) Quan l’aplicació del sistema establert no hagi solucionat la discrepància.

c) Quan no hi sigui aplicable la regulació específica indicada en l’apartat 1 anterior, particularment pel que fa al personal laboral de les entitats instrumentals del sector públic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i del sector públic de les entitats locals de les Illes Balears que no formin part de l’àmbit d’aplicació del precepte legal esmentat.

Disposició addicional tercera

Dipòsit de les decisions i els laudes arbitrals

La sol·licitud de dipòsit davant l’autoritat laboral de les decisions i els laudes arbitrals de la Comissió Consultiva de Convenis Col·lectius de les Illes Balears sobre la inaplicació de les condicions de treball previstes en els convenis col·lectius s’ha de fer de conformitat amb la disposició addicional quarta del Reial decret 713/2010, de 28 de maig, sobre registre i dipòsit de convenis i acords col·lectius de treball.

Disposició addicional quarta

Denominacions

Totes les denominacions d’òrgans, càrrecs i funcions que en aquest Decret apareixen en gènere masculí s’han d’entendre referides indistintament al gènere masculí o femení segons el sexe del titular de qui es tracti.

Disposició final primera

Autorització de desplegament normatiu

Es faculta el conseller d’Economia i Competitivitat per dictar les disposicions necessàries per desplegar aquest Decret.

Disposició final segona

Entrada en vigor

Aquest Decret començarà a vigir l’endemà d’haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 29 de novembre de 2013

 

                                                                                                                      El president

                            El conseller d’Economia i Competitivitat                                                          José Ramón Bauzá Díaz

                                      Joaquín García Martínez