Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'AGRICULTURA, MEDI AMBIENT I TERRITORI

Núm. 16525
Resolució de convocatòria pública per a la presentació de sol•licituds de subvenció per dur a terme accions en matèria de gestió de residus domèstics i industrials per part de les entitats públiques de les administracions de les Illes Balears previstes en el programa operatiu FEDER 2007/2013

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

L’Ordre de la consellera de Comerç, Indústria i Energia de 15 d’abril de 2011 (BOIB núm. 64/2011, de 28 d’abril), estableix les bases per a la concessió de subvencions a entitats públiques en matèria d’actuacions previstes en el programa operatiu FEDER 2007/2013 per dur a terme, entre d’altres, accions en matèria de gestió dels residus domèstics i industrials, tot això d’acord amb el Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

El Reglament (CE) número 1080/2006 del Parlament europeu i del Consell, de 5 de juliol de 2006, regula el Fons Europeu de Desenvolupament Regional.

La Comissió Europea va adoptar, en data 20 de desembre de 2007, el programa operatiu d’intervenció comunitària del Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER), en el marc de l’objectiu de competitivitat regional i ocupació per a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears a Espanya (CCI 2007 ES 16 2 PO 007), per al període comprès entre l’1 de gener de 2007 i el 31 de desembre de 2013. D’altra banda, l’Ordre EHA 524/2008, de 26 de febrer, estableix les normes sobre les despeses subvencionables en el programa operatiu del FEDER (BOE núm. 53/2008, d’1 de març).

Aquest programa preveu el finançament amb càrrec al FEDER de les actuacions que es defineixen en els eixos prioritaris, les quals tenen com a repte la competitivitat per impulsar un model de desenvolupament sostenible amb tres àrees fonamentals: innovació i economia del coneixement, protecció mediambiental, i accés a les comunicacions i serveis d’interès general amb objectius específics.

El Consell de Govern, en la sessió de 4 de març de 2011, va atorgar l’autorització prèvia per tramitar l’expedient d’aquesta convocatòria d’ajuts.

El 14 de juny de 2013, la Intervenció General va fiscalitzar de conformitat l’expedient corresponent a aquesta convocatòria.

L’exposició de motius del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions, modificat per la Llei 6/2007, de 27 de desembre, de mesures tributàries i economicoadministratives, reconeix que la concessió d’ajuts és la principal o la més important de les activitats de foment de les administracions públiques. Atesa la necessitat de fomentar accions en matèria de gestió de residus domèstics i industrials a les Illes Balears, d’acord amb el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions, modificat per la Llei 6/2007, de 27 de desembre, de mesures tributàries i economicoadministratives, d’acord amb el que disposa l’article 5 de l’Ordre esmentada de 15 d’abril de 2011 i atesa la disponibilitat pressupostària per al període 2013-2015.

PROPOSTA DE RESOLUCIÓ

Propòs al conseller d’Agricultura, Medi Ambient i Territori que dicti una resolució en els termes següents:

Primer. Objecte i beneficiaris

L’objecte d’aquesta Resolució és l’aprovació d’una convocatòria pública d’ajuts per a diferents accions en matèria de gestió dels residus domèstics i industrials per part de les entitats públiques de les administracions de les Illes Balears, per al període 2013-2015, previstes en l’Ordre de la consellera de Comerç, Indústria i Energia de 15 d’abril de 2011 per la qual s’estableixen les bases per a la concessió de subvencions a les entitats públiques en matèria d’actuacions previstes en el Programa Operatiu FEDER 2007-2013 (BOIB núm. 64/2011, de 28 d’abril).

Aquestes actuacions estan cofinançades en un 50 % amb càrrec al Programa Operatiu FEDER 2007-2013 de les Illes Balears.

En poden ser beneficiàries les entitats públiques de les administracions de les Illes Balears que facin activitats susceptibles d’ajut tot conforme a la tipologia de despesa 2.44 Gestió de residus domèstics i industrials, sempre que duguin a terme les activitats descrites en l’article 2 de l’Ordre de 15 d’abril de 2011; concretament, s’admetran com a beneficiaris els consells insulars, els ajuntaments, altres ens locals, consorcis, organismes autònoms, entitats públiques empresarials, fundacions del sector públic, societats mercantils públiques i qualsevol altre ens amb personificació pública o privada integrant del sector públic estatal, autonòmic o local. Igualment, s’admetran com a beneficiaris les fundacions, les societats mercantils i altres ens participats íntegrament o majoritàriament per diverses administracions públiques.

Segon. Import màxim de la convocatòria

L’import màxim d’aquesta convocatòria és d’1.324.350 euros, amb càrrec a les partides pressupostàries dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma que s’indiquen més a baix. Aquest import es distribuirà en tres anualitats i en les quanties següents:

 

Partides pressupostàries

Anualitat 2013

15301 443C01 76000 10 31108

100

15301 443C01 76000 11 31108

 50

15301 443C01 76000 20 31108

 50

15301 443C01 76000 30 31108

 50

15301 443C01 76000 40 31108

 50

15301 443C01 76100 10 31108

 50

15301 443C01 76100 20 31108

 50

15301 443C01 76100 30 31108

 50

15301 443C01 76100 40 31108

 50

15301 443C01 76400 10 31108

 50

15301 443C01 76400 11 31108

 50

15301 443C01 76400 20 31108

 50

15301 443C01 76400 30 31108

 50

15301 443C01 76400 40 31108

 50

15301 443C01 76900 10 31108

 50

15301 443C01 76900 11 31108

 50

15301 443C01 76900 20 31108

 50

15301 443C01 76900 30 31108

 50

15301 443C01 76900 40 31108

 50

 

Partides pressupostàries

Anualitat 2014

15301 443C01 76000 10 31108

300

15301 443C01 76000 11 31108

100

15301 443C01 76000 20 31108

100

15301 443C01 76000 30 31108

100

15301 443C01 76000 40 31108

100

15301 443C01 76100 10 31108

100

15301 443C01 76100 20 31108

100

15301 443C01 76100 30 31108

100

15301 443C01 76100 40 31108

100

15301 443C01 76400 10 31108

100

15301 443C01 76400 11 31108

50

15301 443C01 76400 20 31108

50

15301 443C01 76400 30 31108

50

15301 443C01 76400 40 31108

50

15301 443C01 76900 10 31108

50

15301 443C01 76900 11 31108

50

15301 443C01 76900 20 31108

50

15301 443C01 76900 30 31108

50

15301 443C01 76900 40 31108

50

 

Partides pressupostàries

Anualitat 2015

15301 443C01 76000 10  31108

69.566

15301 443C01 76000 11 31108

69.563

15301 443C01 76000 20 31108

69.563

15301 443C01 76000 30 31108

69.563

15301 443C01 76000 40 31108

69.563

15301 443C01 76100 10 31108

69.563

15301 443C01 76100 20 31108

69.563

15301 443C01 76100 30 31108

69.563

15301 443C01 76100 40 31108

69.563

15301 443C01 76400 10 31108

69.563

15301 443C01 76400 11 31108

69.563

15301 443C01 76400 20 31108

69.563

15301 443C01 76400 30 31108

69.563

15301 443C01 76400 40 31108

69.563

15301 443C01 76900 10 31108

69.563

15301 443C01 76900 11 31108

69.563

15301 443C01 76900 20 31108

69.563

15301 443C01 76900 30 31108

69.563

15301 443C01 76900 40 31108

69.563

Sempre que les disponibilitats pressupostàries ho permetin, es podran augmentar els imports d’aquesta convocatòria sense que això impliqui cap ampliació del termini de presentació de les sol·licituds.

Tercer. Activitats subvencionables

Són objecte de subvenció les activitats en matèria de gestió dels residus domèstics i industrials. L’activitat subvencionable ha d’estar finalitzada i efectivament pagada abans del 30 de juny de 2015.

Són subvencionables les activitats següents:

  1. La clausura i el segellat d’abocadors.
  2. Els costs derivats de la instal·lació de contenidors per a la recollida selectiva.
  3. Els costs derivats de la millora efectiva corresponent a la tecnificació en els mitjans de recollida de residus sòlids urbans.
  4. L’adequació o la instal·lació de parcs verds o de deixalleries.

L’ordre de prelació quant a prioritat de les activitats subvencionables s’estableix d’acord amb la numeració establerta anteriorment.

Quart. Quantia

La resolució del conseller d’Agricultura, Medi Ambient i Territori d’atorgament de la subvenció ha de determinar la quantia atorgada segons els límits i criteris següents:

  1. Per a la clausura i segellat d’abocadors. La subvenció serà del 50 % del pressupost total presentat pel beneficiari, amb un límit d’ajut d’1.000.000 €.
  2. Pels costs derivats de la millora efectiva corresponent a la tecnificació en els mitjans de recollida de residus sòlids urbans. La subvenció serà del 50 % del pressupost total presentat pel beneficiari, amb un límit d’ajut d’1.000.000 €.
  3. Pels costs derivats de la instal·lació de contenidors per a la recollida selectiva. Per la compra i la instal·lació de contenidors per a la recollida selectiva, sempre que aquesta recollida suposi un increment respecte als barems indicats als corresponents plans directors de residus urbans. La subvenció no pot superar el 50 % del pressupost total presentat pel beneficiari, amb un límit d’ajut d’1.000.000 €.
  4. Per a l’adequació o la instal·lació de parcs verds o deixalleries. La subvenció serà del 50 % del pressupost total presentat pel beneficiari, amb un límit d’ajut d’1.000.000 €.

L’import mínim subvencionable ha d’estar justificat per una inversió mínima de 15.000 €.

Els ajuts s’han de repartir d’acord amb la puntuació obtinguda conforme a l’article setè d’aquesta Resolució. El sol·licitant amb més puntuació rebrà l’ajut, i així consecutivament fins que s’acabi el pressupost reservat. Els sol·licitants que, d’acord amb la llista de puntuació, ja no disposin de pressupost es quedaran sense subvenció i passaran a una llista amb la puntuació obtinguda.

No obstant això, si alguna de les entitats beneficiàries renuncia a la subvenció o incompleix les obligacions, amb la pèrdua consegüent del dret de cobrament total o parcial de la subvenció, l’òrgan competent ha d’acordar, sense necessitat de dictar una nova convocatòria i amb la formulació prèvia d’un informe d’avaluació de la subvenció, la concessió de la subvenció a l’entitat o entitats sol·licitants següents per ordre de puntuació, sempre que amb la renúncia o l’incompliment d’alguna de les entitats beneficiaries s’hagi alliberat crèdit suficient per atendre, com a mínim, una de les sol·licituds denegades. L’òrgan competent per resoldre ha de donar tràmit d’audiència a l’entitat o entitats interessades, a fi que aportin la documentació que manca i acceptin la subvenció proposta. Una vegada que l’entitat o entitats sol·licitants ho acceptin, s’ha de dictar l’acte de concessió i notificar-lo; el termini màxim per presentar aquesta acceptació és fins al 30 d’octubre de 2013.

Cinquè. Sol·licitud i documentació que s’ha de presentar

1. Cada entitat sol·licitant ha de presentar una sol·licitud per cada activitat per subvencionar, fins a un màxim de dues activitats. Aquesta sol·licitud s’ha de fer d’acord amb el model normalitzat de l’annex 1.

2. Sol·licitud signada pel titular de l’òrgan competent de l’entitat beneficiària. Formular la sol·licitud suposa que el sol·licitant accepta les condicions de la convocatòria i les obligacions que se’n derivin.

3. La sol·licitud s’ha de presentar juntament amb la documentació següent:

  1. Fotocòpia compulsada de la targeta d’identificació fiscal, sempre que no la tengui aquesta administració.
  2. Certificat del secretari de l’entitat sobre l’acord de l’òrgan competent de sol·licitar la subvenció.
  3. Certificat d’existència de crèdit i d’existència de la reserva adequada de l’import que aporta l’entitat local per desenvolupar correctament l’activitat per la qual se sol·licita l’ajut.
  4. Declaració del sol·licitant relativa a les subvencions o ajuts sol·licitats o rebuts d’altres institucions públiques o privades, nacionals o internacionals, per dur a terme qualsevol de les actuacions sol·licitades. En cas que sigui així, s’ha d’especificar la quantitat i l’entitat a la qual es va sol·licitar o que, en el seu cas, va concedir la subvenció.
  5. Presentació del document de sol·licitud de transferència bancària per a pagaments de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, mod. TG-002, sempre que aquest document no estigui ja en possessió d’aquesta administració.
  6. Memòria econòmica de l’activitat que es farà, en què s’indiqui el pressupost i el detall d’ingressos i despeses prevists per desenvolupar l’activitat i es descriguin els recursos humans, tècnics o de qualsevol altra classe que s’hi han de destinar.
  7. Per a les activitats 2 i 3 del punt tercer d’aquesta Resolució (la instal·lació de contenidors per a la recollida selectiva i millora efectiva corresponent a la tecnificació en els mitjans de recollida de residus sòlids urbans): memòria tècnica i ambiental de l’activitat que es farà.
  8. Per a les activitats 1 i 4 del punt tercer d’aquesta Resolució (clausura d’abocadors i adequació o instal·lació de parcs verds):

i, Còpia de l’autorització administrativa de la instal·lació prevista en l’article 27.1 de la Llei 22/2011, 28 de juliol, de residus i sòls contaminats (BOE de 29/07/2012), o en l’article 14 del Reial decret 1481/2001, de 27 de desembre, que regula l’eliminació de residus mitjançant dipòsit en abocador (BOE de 29/01/2001), si ja la tenen, o justificant d’haver-la sol·licitat si s’està tramitant.

ii. Sol·licitud d’acord amb la normativa anterior juntament amb la documentació requerida (projecte que s’ha de desenvolupar, memòria tècnica i ambiental, etc.) per iniciar el tràmit d’autorització administrativa.

4. Els tècnics de la direcció general competent en matèria de residus examinaran les sol·licituds i la documentació acompanyada. Si les sol·licituds de subvenció no reuneixen els requisits exigits en aquest article o si la documentació aportada és defectuosa o incompleta, es requerirà als interessats que, en el termini de deu dies hàbils, a partir de l’endemà de rebre el requeriment, esmenin la falta o incorporin la documentació preceptiva, amb la indicació que si no ho fan així, es considerarà que han desistit de la seva petició, i que les seves sol·licituds s’arxivaran sense més tràmits, amb els efectes prevists en l’article 42.1 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, segons la versió donada per la Llei 4/1999, de 13 de gener.

Sisè. Utilització de les comunicacions telemàtiques

Amb la intenció d’accelerar la tramitació dels expedients, i d’acord amb el que estableixen els articles 27 i 28 de la Llei 11/2007, d’11 de juny, d’accés electrònic dels ciutadans als serveis públics, com també en el Reial decret 209/2003, de 21 de febrer, pel que es regulen els registres i les notificacions telemàtiques, com també la utilització de mitjans telemàtics per substituir l’aportació de certificats per part dels ciutadans, es proposa al sol·licitant que presti el seu consentiment a aquest procediment, emplenant i signant l’annex 2, i que validi així, per la seva banda, l’intercanvi de documentació per a l’any en curs.

Sens perjudici que es puguin avançar per la via telemàtica definida en aquest article, s’hauran de presentar obligatòriament en el registre de la mateixa conselleria o per qualsevol dels mitjans que preveu l’article 38.4 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, modificada per la Llei 4/1999, de 13 de gener, els documents següents:

  • Sol·licitud (annex 1)
  • Factures
  • Compte justificatiu (b.1, b.2 i b.3)

En aquest supòsit, la Conselleria d’Agricultura, Medi Ambient i Territori enviarà només per fax o correu electrònic qualsevol tipus de comunicació, demanda de documentació, avisos, etc., que s’adreçaran al representant legal de l’entitat pública o a la persona que el representant hagi designat i, a continuació, l’entitat pública enviarà a l’òrgan competent en matèria de residus un fax o un missatge de correu electrònic en què indiqui que ha rebut la comunicació de la Conselleria. En aquest moment es considerarà que hi ha hagut constància fefaent de la recepció de la comunicació tramesa per la Conselleria

Recíprocament, les comunicacions, les al·legacions, els avisos, etc., que l’entitat pública vulgui fer arribar a l’administració, s’han de trametre per fax o correu electrònic. A continuació, la Conselleria enviarà a l’entitat pública un fax o un missatge de correu electrònic en què ha d’indicar que ha rebut la comunicació. En aquest moment, es considerarà que hi ha hagut constància fefaent de la recepció de la comunicació tramesa per l’interessat.

Tot això, d’acord amb el que estableix l’article 59.1 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, segons la versió donada per la Llei 4/1999, de 13 de gener.

No obstant això, es pot presentar la documentació requerida en aquesta convocatòria, adreçada a l’òrgan competent per resoldre, en el registre de Conselleria o en qualsevol dels llocs que estableix l’article 38.4 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, i l’article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Setè. Criteris de puntuació

Els criteris de puntuació de les sol·licituds d’ajuts d’aquesta convocatòria seran per a cada cas:

A). La clausura i el segellat d’abocadors:

  1. Abocadors pendents de clausurar i segellar. En aquest punt es valorarà el grau de maduresa de l’acció per tal de poder assolir els terminis que estableix el programa operatiu FEDER. Per a abocadors als quals l’òrgan competent en matèria de residus ja els hagi autoritzat la clausura: 50 punts. Per als pendents de clausurar, però que hagin iniciat la tramitació administrativa: 35 punts.
  2. Assoliment de nivells ambientals per sobre dels requisits mínims establerts per la normativa vigent en clausura d’abocadors. Major grau d’aplicació: 20 punts. Grau mig d’aplicació: 15 punts. Grau baix d’aplicació: 10 punts.
  3. Per la ubicació de l’abocador respecte als seus voltants. Abocador proper a nucli poblacional (menys de 5 km): 20 punts. Abocador que pugui generar risc de contaminació a torrent o aqüífer: 20 punts. Abocador amb un elevat impacte visual (menys d’1 km):15 punts.

B). Per compra de contenidors per a la recollida selectiva. Per cada unitat de compra de contenidors que suposin un increment respecte als mínims establerts en els plans directors sectorials de recollida de residus urbans per a cada illa: 3 punts.

C). Els costs derivats de la millora efectiva corresponent a la tecnificació en els mitjans de recollida de residus domèstics:

  1. Millores tècniques en l’optimització en la recollida de residus sòlids urbans. En aquest punt es valoraran solucions que impliquin una millora significativa en les emissions de gasos d’efecte hivernacle i emissions de contaminats derivats del trànsit de vehicles de recollida urbana de residus: 35 punts.
  2. Millores tècniques que impliquin l’optimització dels mitjans de tractament de residus municipals: 35 punts
  3. Millores tècniques que minvin els nivells de producció de renous en els sistemes de recollida urbana de residus: 35 punts
  4. Aplicació de les millors tècniques ambientals disponibles. Major grau d’aplicació: 20 punts. Grau mig d’aplicació: 15 punts. Grau baix d’aplicació: 10 punts.

D). Adequació o instal·lació de parcs verds o deixalleries:

  1. Nivell quantitatiu i qualitatiu dels residus admesos en la instal·lació per subvencionar. Nivell alt: 20 punts. Nivell mitjà: 10 punts. Nivell baix: 0 punts.
  2. Grau d’adequació de la instal·lació als criteris establerts per la Direcció General de Medi Natural, Educació Ambiental i Canvi Climàtic que apareixen en l’annex 5. Major grau d’aplicació: 20 punts. Grau mitjà d’aplicació: 15 punts. Grau baix d’aplicació: 10 punts.

Vuitè. Termini i lloc de presentació de la sol·licitud

  1. Per presentar sol·licituds s’estableix un termini màxim d’un mes, comptador des de l’endemà d’haver publicat aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
  2. La sol·licitud d’ajuts (annex 1) s’ha d’adreçar a la Direcció General de Medi Natural, Educació Ambiental i Canvi Climàtic de la Conselleria d’Agricultura, Medi Ambient i Territori, segons el que estableix l’article cinquè o sisè.

Novè. Procediment

1. L’òrgan competent per fer la instrucció del procediment és la Direcció General de Medi Natural, Educació Ambiental i Canvi Climàtic, mitjançant el Servei de Residus i Sòls Contaminats.

2. El procediment administratiu per al tràmit de les sol·licituds de subvenció, a l’empara d’aquesta convocatòria, s’atén a allò que disposa l’Ordre de la consellera de Comerç, Indústria i Energia de 15 d’abril de 2011 per la qual s’estableixen les bases per concedir subvencions en matèria de gestió dels residus domèstics i industrials.

3. És també d’aplicació el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions, modificat per la Llei 6/2007, de 27 de desembre, de mesures tributàries i economicoadministratives, com també la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

4. Una vegada presentada la documentació completa, els tècnics de la Direcció General de Medi Natural, Educació Ambiental i Canvi Climàtic de la Conselleria d’Agricultura, Medi Ambient i Territori, han d’examinar les sol·licituds i la documentació adjunta i emetre un informe tècnic.

5. A continuació, l’informe tècnic s’ha de trametre, juntament amb tot l’expedient, a la Comissió Avaluadora prevista en l’article 10 de l’Ordre de la consellera de Comerç, Indústria i Energia de 15 d’abril de 2011, que està integrada pels membres següents:

President: la directora general de Medi Natural, Educació Ambiental i Canvi Climàtic.

Vocals: dos tècnics de la Direcció General de Medi Natural, Educació Ambiental i Canvi Climàtic, un dels quals farà de secretari.

Un representant del Servei Jurídic de la Conselleria d’Agricultura, Medi Ambient i Territori.

Un representant del Servei de Gestió Econòmica de la Conselleria d’Agricultura, Medi Ambient i Territori.

Un representant de la Direcció General competent en matèria de Fons FEDER

6. La Comissió Avaluadora ha d’avaluar totes les sol·licituds i proposar, si escau, les subvencions corresponents, d’acord amb els criteris de distribució i de preferència que preveu aquesta Resolució. Pot fer les gestions que consideri pertinents per comprovar les dades aportades amb la documentació, demanar que es facin visites d’inspecció al lloc de l’activitat que es vol subvencionar i sol·licitar tots els aclariments que estimi oportuns. Si l’entitat peticionària és titular d’altres ajuts o subvencions per la mateixa activitat, la Comissió Avaluadora ho ha de tenir en compte perquè la quantia total de les subvencions no superi el límit que estableix aquesta Resolució i, en qualsevol cas, la quantitat prevista en l’Ordre de la consellera de Comerç, Indústria i Energia de 15 d’abril de 2011.

7. A continuació, la Comissió Avaluadora, després d’haver estudiat els expedients i aplicat els criteris d’avaluació, ha de trametre les seves propostes favorables o desfavorables a la directora general de Medi Natural, Educació Ambiental i Canvi Climàtic, que ha d’elevar la proposta de resolució al titular de la Conselleria d’Agricultura, Medi Ambient i Territori. Abans de redactar la resolució, s’ha d’enviar a la persona interessada la proposta de resolució perquè, en el termini de 15 dies, pugui al·legar el que consideri oportú.

Desè. Resolució

1. La resolució que atorgui la subvenció ha d’especificar els aspectes següents: beneficiari, activitat que es vol subvencionar, quantitat, partida pressupostària a la qual s’aplica, termini per dur a terme l’activitat, condicions tècniques o econòmiques d’observança obligatòria per dur a terme l’activitat, descripció i justificació de les activitats objecte de l’ajut, i modalitat de pagament. Aquesta resolució s’ha de notificar personalment a l’interessat.

La resolució que esgota el procediment de concessió de subvencions s’ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i únicament ha de contenir el nom del beneficiari i la quantia concedida.

2. La Conselleria d’Agricultura, Medi Ambient i Territori disposa d’un termini de sis mesos, comptadors des de l’endemà que acabi el termini de presentació de sol·licituds de subvenció, per resoldre les sol·licituds. La falta de resolució i notificació en el termini anterior faculta l’interessat perquè consideri desestimada la seva sol·licitud per silenci administratiu.

3. Les resolucions de la persona titular de la Conselleria d’Agricultura, Medi Ambient i Territori de concessió de l’ajut sol·licitat esgoten la via administrativa i es pot interposar en contra d’aquestes resolucions un recurs potestatiu de reposició en el termini d’un mes o un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia dels Illes Balears en el termini de dos mesos, comptadors des de l’endemà d’haver rebut la notificació.

4. La concessió de la subvenció no eximeix el beneficiari de l’obligació de comptar amb els permisos i les autoritzacions necessàries d’acord amb la legislació vigent.

Onzè. Justificació de la subvenció

S’ha de justificar de manera suficient la realització de l’activitat subvencionada presentant la documentació següent:

  1. Sol·licitud de pagament.
  2. Certificat emès per l’òrgan interventor de l’entitat beneficiària d’haver destinat la quantia atorgada a la finalitat per a la qual se sol·licita la subvenció.
  3. Memòria d’actuació justificativa del compliment de les condicions imposades a la concessió de la subvenció, amb la indicació de les activitats realitzades i dels resultats obtinguts i, si escau, la justificació de les desviacions que s’han produït en relació amb les actuacions concedides.
  4. Memòria econòmica justificativa del cost de les activitats realitzades, que ha de contenir:

1r. Una relació classificada de les despeses de l’activitat, amb la identificació del creditor i del document, l’import, la data d’emissió i la data de pagament. En cas que la subvenció s’atorgui d’acord amb un pressupost, s’han d’indicar les desviacions produïdes i s’han de presentar els originals de les factures, les quals es retornaran als beneficiaris.

2n. Una relació detallada d’altres ingressos o subvencions, si escau, que hagin finançat l’activitat subvencionada, amb la indicació de l’import i la seva procedència.

3r. Les factures originals o els documents de valor probatori equivalent en el tràfic jurídic mercantil o amb eficàcia administrativa que justifiquin les despeses. Aquestes factures s’han de segellar convenientment per la conselleria, que després les haurà de retornar al beneficiari.

Els justificants de pagament s’han d’acreditar d’alguna de les maneres següents:

  • Fotocòpia del justificant de l’ordre de transferència bancària o document bancari acreditatiu del pagament, en el qual figurin: la data de la transferència, l’import que s’ha de transferir, la identificació del concepte de transferència amb l’objectiu que quedi identificat el pagament de la factura, com també les dades de l’ordenant i del destinatari, que hauran de coincidir amb el beneficiari i amb l’emissor de la factura respectivament.

A aquest document s’ha d’adjuntar l’extracte bancari del beneficiari de l’ajut en el qual figuri el càrrec d’aquesta transferència.

  • Còpia del xec nominatiu o pagaré nominatiu, sempre que estigui vençut, acompanyat del corresponent extracte bancari del beneficiari de l’ajut en el qual aparegui el càrrec d’aquest xec o pagaré.

Això no obstant, per a les factures inferiors a 500 euros el rebut de pagament signat pel proveïdor es considera justificant suficient.

    e.   Si escau, una còpia compulsada de l’expedient de contractació complet per verificar el compliment correcte del Reial decret legislatiu 3/2011, de 14 de novembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de contractes del sector públic.

    f.  En cas que no sigui necessari expedient de contractació per raó de la quantia, per als projectes de quantia superior o igual a 50.000 €, en cas d’execució d’obres, o a 18.000 €, en cas de subministrament de béns d’equip o prestació de serveis per una empresa de consultoria o assistència tècnica, el beneficiari ha de presentar, com a mínim, tres ofertes anteriors a l’execució del projecte, llevat que per les seves característiques especials no hi hagi entitats suficients per poder fer-les. L’elecció de les ofertes presentades s’ha de fer de conformitat amb els criteris d’eficàcia i d’economia, i s’ha de justificar expressament en cas que l’elecció no recaigui en la proposta econòmica mes avantatjosa.

  g.   Per a les activitats 2 i 3 del punt tercer d’aquesta Resolució (instal·lació de contenidors de recollida selectiva i millora efectiva corresponent a la tecnificació en els mitjans de recollida de residus sòlids urbans): En el cas d’activitats en fase d’execució, a més, s’ha de presentar per a cada activitat objecte de subvenció, una memòria de resultats ambiental obtinguts. Si no es justifica adequadament l’import total de l’activitat subvencionada, es reduirà la quantitat de la subvenció concedida en el percentatge no justificat. Es proposarà el pagament per la quantitat resultant de la liquidació.

  h.  Per a les activitats 1 i 4 del punt tercer d’aquesta Resolució (clausura d’abocadors i adequació o instal·lació de parcs verds): resolució d’aprovació de la clausura de l’abocador conforme al segon paràgraf de l’article 14.1 del Reial decret 1481/2001 o autorització administrativa de la instal·lació per a l’emmagatzematge i preclassificació de residus segons l’article 27.1 de la Llei 22/2011.

Si una vegada transcorregut el termini per presentar la justificació el beneficiari no l’ha presentada davant l’òrgan administratiu competent, aquest òrgan el requerirà perquè la presenti en el termini improrrogable de quinze dies. La falta de presentació en aquest termini suposa l’exigència de reintegrament i altres responsabilitats establertes en la Llei general de subvencions, d’acord amb l’article 70.3 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s’aprova el reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

La justificació de la subvenció s’ha de presentar, com a data límit, el dia 30 de juny de 2015 inclòs.

Dotzè. Períodes d’inversió i de justificació

  1. La totalitat de la inversió ha d’estar executada, pagada i justificada abans del 30 de juny de 2015.
  2. La resolució de concessió ha d’especificar els períodes de justificació en el cas que l’expedient sigui pluriennal.

La justificació de la subvenció s’ha de presentar, com a data límit, el dia 30 de juny de 2015 inclòs.

Tretzè. Obligacions dels beneficiaris

A més d’haver de complir les obligacions estipulades en el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions, modificat per la Llei 6/2007, de 27 de desembre, de mesures tributàries i economicoadministratives, els beneficiaris d’aquest tipus d’ajuts han de:

  1. Acreditar davant la Conselleria d’Agricultura, Medi Ambient i Territori el compliment efectiu dels requisits i les condicions que s’exigeixen per a la concessió dels ajuts.
  2. Comunicar a la Conselleria d’Agricultura, Medi Ambient i Territori la sol·licitud d’altres ajuts per a les mateixes inversions o activitats cursades davant qualsevol altra administració o organisme, públic o privat i, si escau, la seva concessió i quantia.
  3. Comunicar immediatament qualsevol alteració de les condicions que es tenguin en compte per a l’adjudicació dels ajuts o qualsevol eventualitat que alteri o dificulti greument el desenvolupament de l’activitat a la Direcció General de Medi Natural, Educació Ambiental i Canvi Climàtic.
  4. Sotmetre’s a les actuacions de comprovació que faci la Conselleria d’Agricultura, Medi Ambient i Territori, a les actuacions de control que faci la Direcció General d’Economia i Estadística com a organisme intermedi del PO FEDER 2007-2013 i a les actuacions de control financer que duguin a terme la Intervenció General de la Comunitat Autònoma, la Sindicatura de Comptes i altres autoritats de control; en cas que es detectin irregularitats s’hauran de reintegrar les quanties indegudament percebudes que hagin estat detectades mitjançant els controls.
  5. Comprometre’s a destinar els béns, durant cinc anys com a mínim, al fi concret per al qual s’ha concedit la subvenció, en el cas que aquests béns siguin inscriptibles en un registre públic.
  6. Informar que l’activitat executada ha estat seleccionada en el marc del programa operatiu FEDER i fer-ne publicitat, d’acord amb l’article 8 del Reglament (CE) número 1828/2006 de la Comissió, de 8 de desembre de 2006, pel qual es fixen normes de desplegament per al Reglament (CE) número 1083/2006 del Consell; així mateix, s’ha de fer constar durant la realització de l’activitat i en la difusió publicitària que es faci el suport de la Conselleria d’Agricultura, Medi Ambient i Territori del Govern de les Illes Balears, com també indicar que les activitats estan cofinançades amb Fons Europeus FEDER amb el logotip “Unión Europea FEDER” i el lema “Una manera de hacer Europa” (consultar la Guia pràctica d’informació i publicitat del PO FEDER, que es troba al web del Govern de les Illes Balears, concretament a la pàgina de la Direcció General d’Economia i Estadístiques). Igualment, en els anuncis de licitació publicats en els butlletins oficials i en els plecs de clàusules administratives ha de constar el següent: “Aquest projecte està cofinançat en un 50 % amb càrrec al Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER), en el marc del Programa Operatiu de les Illes Balears 2007-2013”.
  7. Acceptar la publicació en la llista de beneficiaris dels fons percebuts i el nom de l’operació cofinançada, d’acord amb els articles 6 i 7 del Reglament (CE) número 1828/2006 de la Comissió.
  8. Conservar els documents justificatius de les despeses durant un període de tres anys a partir del tancament del programa operatiu, atès l’article 90 del Reglament (CE) número 1083/2006 del Consell.
  9. Disposar d’un sistema de comptabilitat separada o d’un codi de comptabilitat separat per a les operacions de les inversions subvencionades amb càrrec al Programa Operatiu FEDER 2007/2013.

Catorzè. Finançament de les activitats i pagament de les subvencions

L’entitat beneficiari de l’ajut ha de finançar les actuacions al 100 %. Una vegada realitzada l’activitat subvencionada i justificat el seu pagament efectiu, el Govern de les Illes Balears sol·licitarà el reintegrament del 50 % de cofinançament europeu amb càrrec al PO FEDER 2007-2013, que el Govern de les Illes Balears haurà d’abonar a les entitats beneficiàries en el termini màxim de dos mesos des de la seva recepció.

Si l’activitat no s’executa totalment però s’ha complert la finalitat per a la qual es va atorgar la subvenció, el beneficiari ho ha de comunicar a la Direcció General de Medi Natural, Educació Ambiental i Canvi Climàtic. En aquest cas, es pot efectuar el pagament de la subvenció, amb la minoració proporcional al valor de l’import no justificat, amb l’informe previ del Servei de Residus i la resolució del conseller d’Agricultura, Medi Ambient i Territori.

Quinzè. Pèrdua i reintegrament de les subvencions

Són causa de revocació i reintegrament de la subvenció les previstes en els articles 43 i 44 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions, modificat per la Llei 6/2007, de 27 de desembre, de mesures tributàries i economicoadministratives.

Setzè. Infraccions i sancions

Incomplir els requisits que estableix aquesta Resolució dóna lloc a l’aplicació del règim d’infraccions i sancions establert en el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions, modificat per la Llei 6/2007, de 27 de desembre, de mesures tributàries i economicoadministratives. La imposició de la sanció corresponent s’ha de tramitar, si escau, pel procediment que estableix el Decret 14/1994, de 10 de febrer, regulador de l’exercici de la potestat sancionadora.

Dissetè . Publicació

Aquesta Resolució s’ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Palma, 12 de juliol de 2013

El cap de Departament d’Educació Ambiental  i Canvi Climàtic

Ricardo Romartínez Juan

 

 La directora general

 Neus Lliteras Reche

Conforme amb la proposta, EN DICT RESOLUCIÓ

Palma, 19 de juliol de 2013

El conseller d’Agricultura, Medi Ambient i Territori

(per delegació de competència del vicepresident econòmic, de Promoció

Empresarial i d’Ocupació –BOIB 8/2013)

Gabriel Company Bauzá

 

Documents adjunts