Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE FORMENTERA

Núm. 11609
Conveni de col·laboració entre el Consell Insular de Formentera i el comitè autonòmic de Creu Roja a les Illes Balears, en matèria de teleassistència domiciliària

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

D’acord amb l’article 8 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, feim públic el “Conveni de Col·laboració entre el Consell Insular de Formentera i el Comitè Autonòmic de Creu Roja a les Illes Balears, en matèria de teleassistència domiciliària”, que literalment diu:

 

CONVENI DE COL·LABORACIÓ ENTRE EL CONSELL INSULAR DE FORMENTERA I EL COMITÈ AUTONÒMIC DE CREU ROJA A LES ILLES BALEARS, EN MATÈRIA DE TELEASSISTÈNCIA DOMICILIÀRIA

Palma a 26 d’abril de 2013

REUNITS

D’una part, el Sr. Jaume Ferrer Ribas, President del Consell Insular de Formentera , qui actúa en nom i representació del mateix, amb C.I.F. nº P-0702400-C i amb domicili social a la plaça de la Constitució nº 1, de Sant Francesc Xavier, en virtut de l’Acte del Ple del Consell Insular de Formentera de data 11 de juny de 2011, d’acord amb l’article 136 del Reglament Orgànic del Consell Insular de Formentera (ROC) i en virtut de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases de règim local, de la Llei orgànica 5/1985, de 19 de juny, de règim electoral general i de la Llei 8/2000, de 27 d’octubre, de consells insulars.

D’una altra part, D. Miquel Alenyà Fuster, amb DNI 41.225.596M, en qualitat de President del Comitè Autonòmic de CREU ROJA A LES ILLES BALEARS, amb CIF Q2866001G i domicili social al carrer Arquitecte Gaspar Bennasar, 73, 07004 de Palma.

EXPOSEN

Primer.- El Consell Insular de Formentera realitza diverses activitats en el camp de l’Acció Social.

Segon.- El Comitè Autonòmic de Creu Roja a les Illes Balears, a través del seu personal contractat i voluntari, ha implantat un projecte de col·laboració amb les Administracions Públiques en matèria de Teleassistència Domiciliària, dirigit a l’atenció de persones majors, malalts i discapacitats.

Tercer.- Creu Roja, Institució Humanitària de caràcter voluntari i d’interès públic, està configurada legalment com a auxiliar i col·laboradora de les Administracions Públiques en les activitats humanitàries i socials impulsades per les mateixes.

Quart.- Entre les finalitats estatutàries de Creu Roja (art. 5, apt.4) figura la promoció i col·laboració en accions de benestar social i de serveis assistencials i socials, amb especial atenció a col·lectius o a persones amb dificultats per a la seva integració social; la prevenció i reparació de danys originats per sinistres, calamitats públiques, conflictes, malalties i epidèmies; la cooperació al desenvolupament,…. acomodant en tot moment la seva actuació als Principis d’Humanitat, Imparcialitat, Neutralitat, Independència, Caràcter Voluntari, Unitat i Universalitat.

Cinquè.- El Comitè Autonòmic de Creu Roja a les Illes Balears disposa dels mitjans materials integrats per equips, sistemes de tecnologia i mitjans humans, qualificats professionalment, per a l’atenció específica a les Persones Majors, Malalts, Discapacitats, mitjançant el servei de Teleassistència Domiciliària.

Sisè.- Per l’exposat en els punts anteriors, a l’emparament del Reial Decret 415/96 d’1 de Març, sobre Actualització de les Normes d’Ordenació de la Creu Roja Espanyola, les parts signatàries consideren que Creu Roja és una entitat idònia per contribuir al desenvolupament de la política social i assistencial del Consell Insular de Formentera i expressen el seu interès en l’establiment d’un conveni que faciliti tal contribució, propiciant, al mateix temps, el compliment de les finalitats que la Creu Roja té confiats en aquest camp.

Sobre les bases de les anteriors consideracions, ambdues parts estan interessades a col·laborar en aquesta matèria i aconseguir un major benestar per als habitants del municipi de Formentera, per la qual cosa sobre la base dels fonaments, objectius i activitats annexos al present Conveni (Annex Projecto I), acorden:

CLAUSULES

1.- L’àmbit d’aplicació d’aquest conveni serà el terme municipal de Formentera.

2.- El Comitè Autonòmic de Creu Roja a les Illes Balears assumeix la responsabilitat del correcte funcionament del servei a través de mobilitzacions dels recursos disponibles adequats a cada situació.

3.- El Comitè Autonòmic de Creu Roja a les Illes Balears, es compromet a la prestació del Servei de Teleassistència en el terme indicat, així com a l’assistència tècnica en l’àmbit d’aquest acord i a la realització de les demostracions necessàries per a una eficaç promoció del Servei.

4.- Aquestes activitats seran complementàries de les intervencions desenvolupades pel Consell Insular de Formentera, a través dels seus Programes de Benestar Social.

5.- La intervenció de Creu Roja no vindrà a substituir les competències dels Serveis Socials Municipals.

6.- El Consell Insular de Formentera determinarà, en coordinació amb el Comitè Autonòmic de Creu Roja a les Illes Balears, els usuaris del Projecte, comprometent-se a aplicar els criteris definits en el punt 1.2 de l’Annex I (sector d’intervenció) i a proporcionar al Comitè Autonòmic de Creu Roja a les Illes Balears les dades necessàries per a l’aplicació del Projecte abans d’iniciar la intervenció, així com a mantenir-los permanentment actualitzats.

7.- El nombre de terminals de Teleassistència que el Comitè Autonòmic de Creu Roja a les Illes Balears posa a la disposició del Consell Insular de Formentera serà de 90 unitats amb el preu que estableix en la clàusula número 12.

El Consell Insular de Formentera valorarà i adjudicarà les unitats a casos que, per la seva situació soci-econòmica, requereixin la prestació del servei.

8.- El Comitè Autonòmic de Creu Roja a les Illes Balears es compromet a prestar el servei en les condicions establertes i a comunicar al Consell Insular de Formentera qualsevol incidència, necessitat o variació de circumstàncies que a través de l’atenció d’alarmes o seguiment dels usuaris es detectin.

9.- La responsabilitat del tractament i seguiment de l’usuari, serà de l’Administració. El Comitè Autonòmic de Creu Roja a les Illes Balears actuarà solament en situacions imprevistes i d’emergència.

10.- El servei de Teleassistència es prestarà des de la Central d’Atenció d’Alarmes de Creu Roja Espanyola.

11.- El servei es prestarà per Creu Roja Espanyola, de forma ininterrompuda les 24h del dia els 365 dies de l’any.

12.- El Consell Insular de Formentera abonarà al Comitè Autonòmic de Creu Roja a les Illes Balears la quantitat de 13,50 euros/mes/usuari per la prestació del servei de Teleassistència, destinats al manteniment del servei.

13.- Creu Roja realitzarà la facturació mensual del servei de Teleassistència en la següent modalitat:

Creu Roja facturarà, al Consell Insular de Formentera la quantitat de 13,50 euros/mes/usuari, en les condicions reflectides en la clàusula 14 del mateix.

14.- La facturació es realitzarà, sobre el temps efectiu del Servei prestat, entre els dies 1 i 5 del mes següent d’iniciat el mateix. El temps efectiu del Servei prestat a l’usuari es computarà per dies, inclosos els de la data de l’alta o baixa que li corresponguin.

15.- Creu Roja posarà a la disposició del Consell Insular de Formentera dispositius perifèrics del servei de Teleassistència sense cost addicional en un nombre igual al 3% del nombre total d’usuaris. Els dispositius perifèrics a la disposició del  seran els següents:

Detector de caigudes, detector de gas (butà/ ciutat), detector d’inundacions, detector de monòxid de carboni, telèfon per hipoacusia, llum flaix i vibrador de coixí per a persones amb hipoacusia, unitat de control remot addicional per a beneficiaris del servei.
El Consell Insular de Formentera podrà sol·licitar més dispositius perifèrics amb un cost usuari/mes detallat en l’annex II

16.- En els casos que resultin danyats elements de l’habitatge com a conseqüència de l’entrada al domicili de l’usuari en una situació d’alarma o emergència, tant el Consell Insular de Formentera com el Comitè Autonòmic de Creu Roja a les Illes Balears s’eximeixen d’aquesta responsabilitat; no obstant això, els usuaris afectats podran dirigir-se als serveis socials municipals per sol·licitar les ajudes que poguessin correspondre’ls en aquest concepte.

En els mateixos termes queden eximits de l’assumpció de costos per les següents situacions: malament ús, maltractament o maneig per part de personal aliè al servei, de la instal·lació efectuada per Creu Roja, necessitat de substitució d’equips domiciliaris i accessoris per cops, pèrdua o qualsevol altre ús indegut.

A tals efectes l’usuari signarà, en el moment de la instal·lació de l’equip domiciliari, un document que farà referència a les condicions generals i particulars de la prestació i ús del servei de Teleassistència Domiciliària de Creu Roja Espanyola.

17.- A l’efecte de seguiment i avaluació del conveni es crearà una comissió paritària formada per representants de tots dos organismes, que mantindrà una coordinació permanent.

18.- El Conveni entrarà en vigor el dia de la seva signatura, i finalitzarà el dia 31 de desembre de 2013, tret que qualsevol de les parts ho denunciï per escrit, amb una antelació mínima de 3 mesos. Si no hi ha denúncia expressa per qualsevol de les parts aquest conveni quedarà prorrogat automàticament per anys successius, amb una revisió en les tarifes equivalent a l’augment de l’IPC nacional.

19.- Correspon a la jurisdicció ordinària la competència per a la resolució de les qüestions litigioses que poguessin suscitar-se entre ambdues parts, les quals se sotmeten a la dels Jutjats i Tribunals de Balears en aquelles qüestions que no hagi pogut resoldre la comissió de seguiment.

20.- Cadascuna de les entitats signatàries serà responsable del compliment de la normativa reguladora de les dades de caràcter personal en allò que li sigui aplicable.

En prova de conformitat ambdues parts signen el present conveni i els seus annexos per duplicat i a un sol efecte en lloc i data expressats al principi.

Pel Consell Insular de Formentera         Pel Comitè Autonòmic de Creu Roja a les Illes Balears

Jaume Ferrer Ribas                                 Miquel Alenyà Fuster

 

 

 

ANNEX I

1.- PRESENTACIÓ DEL SERVEI

La Teleassistència és un servei públic que té per finalitat facilitar la permanència al domicili a persones que es trobin en situació de vulnerabilitat, ja sigui per edat avançada, situació de dependència, malaltia o discapacitat; garantint un enllaç de comunicació, a través de la línia telefònica i amb un equipament de comunicacions i informàtica especifico, per a l’atenció immediata en cas d’emergència o situació de risc de les persones usuàries.

Tan sols amb prémer un botó de la unitat de control remot o del terminal, aquestes persones poden comunicar-se a través d’un telèfon de mans lliures amb un centre d’atenció amb personal específicament preparat per donar resposta adequada al seu problema. En funció del problema es mobilitza el recurs més apropiat a la seva necessitat. El servei funciona les 24 hores del dia durant els 365 dies a l’any.

A més, es realitza un seguiment de les persones usuàries, tant des del Centre d’Atenció com mitjançant les visites domiciliàries. Existeix la possibilitat de complementar i millorar el servei mitjançant altres elements de protecció personal o domèstica que, connectats al sistema, transmetin a la central determinades situacions anòmales o perilloses que afectin als usuaris, així com promoure i elevar els nivells d’autonomia i integració en l’entorn habitual de les persones usuàries a través d’activitats d’animació comunitària.

1.1.- Definició del Programa i Gestió del Servei.

Si bé, la funció fonamental del servei de Teleassistència és l’atenció de qualsevol situació d’emergència que es produeixi al domicili de la persona usuària, no cal oblidar que també és un servei social amb un marcada caràcter preventiu que pretén mantenir i incrementar la relació de les persones usuàries amb el seu entorn i evitar el seu aïllament.

Entenem que aquest servei públic té sentit emmarcat en una xarxa de recursos de manteniment al domicili integrat en les diferents prestacions que proporciona el Consell Insular de Formentera.

Subratllem la importància que per a nosaltres té la coordinació a diferents nivells administratius, sobretot aquells de caràcter municipal que són clau per a la detecció de situacions de risc i vulnerabilitat que ens ajuden a donar resposta de caràcter preventiu com són l’acompanyament domiciliari, el respir familiar, la realització d’activitats dirigides a la prevenció de la dependència etc…., així com el seguiment de les mateixes.

1.2 .- Persones usuàries del servei

El servei va dirigit a aquelles persones que per motiu de discapacitat, aïllament social, edat avançada, malaltia, o en situació de risc psicosocial o físic, precisen una atenció continuada, ja sigui de forma transitòria o permanent per personal especialitzat.

Les persones usuàries del servei de Teleassistència han de tenir cobertes les seves necessitats bàsiques d’habitatge, alimentació, higiene personal i domicili.

1.2.1.- Requisits bàsics d’accés

La persona usuària ha de disposar de servei telefònic o comunicacions compatibles amb el sistema de Teleassistència, així com subministrament elèctric.

Que la persona usuària no es trobi en circumstàncies que, per la seva gravetat o complexitat, impossibilitin la correcta utilització del servei. Atès que els dispositius de Teleassistència estan basats en la comunicació verbal usuari-central d’atenció i que es requereix un cert nivell de comprensió i discerniment, no poden ser usuaris de Teleassistència les persones amb malaltia mental greu (incloent demències) ni les persones amb deficiència greu d’audició i/o expressió oral.

L’acceptació voluntària i conscient del servei per part de la persona usuària o el seu representant legal, així com l’autorització expressa per al tractament de les seves dades personals.

La persona estarà obligada a establir una relació contractual amb l’entitat prestatària del servei.

1.2.2.- Tipus de persones usuàries

En la prestació del servei es distingeixen tres tipus de persones usuàries:

Titular del servei de Teleassistència Domiciliària: disposa del terminal d’usuari i d’unitat de control remot.

Persona usuària amb unitat de control remot addicional: és la persona que, convivint, amb el titular del servei, reuneix els requisits per ser usuari del mateix i que disposarà d’una unitat de control remot addicional per al seu ús exclusiu.

Usuari sense unitat de control remot: És la persona que, convivint amb el titular del servei i necessitat de les prestacions i atencions que aquest proporciona, manca de capacitat física, psíquica o sensorial per poder sol·licitar per si mateix aquesta atenció.

2. OBJECTIUS DEL SERVEI

2.1 Objectius Generals:

Fomentar l’autonomia de les persones depenents, potenciant les seves capacitats, així com la seva participació i integració social.

Promoure la permanència de les persones en el seu entorn habitual sempre que sigui possible, durant el màxim de temps evitant així internaments innecessaris.

Facilitar a familiars i cuidadors les eines i el suport perquè puguin afrontar la situació amb tranquil·litat i confiança.

2.2.- Objectius específics:

Facilitar, amb només prémer un botó, que les persones usuàries puguin demanar ajuda en una situació d’emergència, constituint també un servei preventiu i de suport integral.

Servir d’enllaç entre la persona usuària i l’entorn socio-familiar, notificant-los situacions de potencial perill per als mateixos.

Evitar l’aïllament i aconseguir la integració de la persona usuària en el seu entorn.

3.- ENGEGADA DEL SERVEI

3.1 Prestacions del Servei

Tenint com a referència l’adequació a la Norma UNEIX 158401:2007, s’apliquen les condicions que es descriuen a continuació:

Creu Roja com a entitat prestatària del servei de Teleassistència en diferents territoris, obté en el 2008 la certificació per a la norma UNEIX 158401: Serveis per a la promoció de l’autonomia personal, gestió del servei de Teleassistència Domiciliària. Sent el primer servei que és certificat sota aquesta norma, la qual cosa acredita l’adequació de les següents prestacions a la normativa existent.

3.1.1.- Característiques generals del servei

Les característiques tècniques del servei són:

El servei públic de Teleassistència es presta durant les 24 hores del dia, els 365 dies de l’any. Les persones usuàries poden fer ús del servei sempre que ho desitgin. En cas d’avaria dels equips, garantim la prestació ininterrompuda del servei gràcies a la nostra Xarxa de Centres de Respatller configurada en 12 Centres d’Atenció repartits per tot el territori espanyol.

El servei es presta a través de dispositius domiciliaris fixos.

Assegurem la informació immediata als familiars davant qualsevol emergència detectada així com la realització d’un seguiment posterior per part del nostre centre d’Atenció i de les unitats de Gestió Territorials.

Ens comprometem a reparar o reposar de forma gratuïta les avaries detectades que afectin a la continuïtat del servei en el termini màxim de 48 hores. Per això comptem amb un sistema de gestió de l’equipament tècnic que assegura el manteniment preventiu i correctiu.
Comprovació del correcte funcionament dels equips mitjançant mesurament automàtic (acte-test) cada quinze dies.

Es realitzaran trucades telefòniques a la persona usuària, almenys una vegada cada quinze dies, tret que les persones usuàries sol·licitin expressament una freqüència diferent. El contingut de les agendes pot realitzar-se per motius específics concretats en les corresponents agendes, o bé per raons de cortesia i seguiment.

L’objectiu en aquestes trucades és transmetre-li la major seguretat i tranquil·litat. En elles el personal del Centre d’Atenció, s’interessarà per la situació de la persona usuària, recaptant informació sobre aquelles qüestions que es destaquin i, de forma paral·lela, verificant que es realitza un ús adequat del sistema i que existeix una comprensió del funcionament del mateix per part de la persona usuària.

Ens comprometem a oferir informació de caràcter preventiu i comunitari que contribueixi a promoure en les persones usuàries un increment dels nivells d’autonomia i integració en el seu entorn habitual. En la nostra experiència com a prestadora de Serveis de Teleassistència, Creu Roja a les Illes Balears ha participat en la difusió d’informació de campanyes per a la Prevenció dels efectes de l’Ona de Calor així com en el desenvolupament d’accions formatives sobre l’ús dels medicaments, hàbits saludables, productes de suport, etc.

ACTIVITATS

Familiaritzar als usuaris amb l’ús de la seva Unitat Domiciliària de Teleassistència.

Seguiment permanent d’usuaris i sistemes a través d’agendes de seguiment.

Contacte amb entorn soci-familiar.

Recordatori d’activitats

Comprovació continua del funcionament del sistema a través del Centre d’Atenció.

Comunicació als responsables dels serveis socials del Consell Insular de Formentera de les incidències i necessitats d’aquest, detectades a través del sistema i que requereixin una intervenció posterior a la realitzada davant situació imprevista i d’emergència presentada i atesa des de la Central.

Integració de l’usuari en altres programes d’atenció que existeixin en la seva localitat.

 

 

ANNEX II

LLISTAT DE PREUS PERIFÈRICS Teleassistència

O.C.R. (unitat de control remot) addicional 7,50 €/mes

Detector de Gas 7,50 €/mes

Detector de fums 7,50 €/mes

Detector d’inundacions 10,00 €/mes

Detector de monòxid de carboni 10,00 €/mes

Detector volumètric 10,00 €/mes

Detector de caigudes automàtic 10,00 €/mes

Llum flaix amb vibrador de coixí (hipoacusia) 10,00 €/mes

Telèfon per hipoacusia 5,00 €/mes

 

Formentera, 7 de juny de 2013

El president,
Jaume Ferrer Ribas