Secció III. Altres disposicions i actes administratius
AJUNTAMENT DE SANTA MARGALIDA
Núm. 10335
Aprovació definitiva reglament municipal regulador del servei públic de transport de viatgers o viatgeres en automòbils lleugers de lloguer amb conductor o conductora sota la modalitat d'auto taxi
Versió PDF
El Ple de l’Ajuntament de Santa Margalida, en sessió ordinària celebrada el dia 27 de maig de 2013, va acordar l’aprovació definitiva, amb resolució expressa de les reclamacions presentades, del Reglament municipal regulador del servei públic de transport de viatgers o viatgeres en automòbils lleugers de lloguer amb conductor o conductora sota la modalitat d’auto taxi, el text íntegre de la qual es fa públic d’acord amb l’article 102 i 103 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears..
El text íntegre del Reglament aprovat definitivament és del següent tenor:
“REGLAMENT MUNICIPAL REGULADOR DEL SERVEI PUBLIC DE TRANSPORT DE VIATGERS O VIATGERES EN AUTOMÒBILS LLEUGERS DE LLOGUER AMB CONDUCTOR O CONDUCTORA SOTA LA MODALITAT D’AUTO TAXI
ÍNDEX
TÍTOL I.- DISPOSICIONS GENERALS.
Article 1. Àmbit objectiu i territorial.
Article 2. Definició.
Article 3. Règim Jurídic.
Article 4. Àmbit subjectiu.
TÍTOL II.-. DE LES LLICÈNCIES MUNICIPALS D’AUTO TAXI
Article 5. Llicència municipal d’auto taxi.
Article 6. Noves llicències municipals.
Article 7. Sol·licitants de llicències.
Article 8. Atorgament de llicències.
Article 9. Atorgament per concurs.
Article 10. Transmissibilitat de les llicències.
Article 11. Durada.
Article 12. Caducitat i Revocació.
Article 13. Llicències vacants.
Article 14.- Registre Municipal de llicències.
TITOL III.- DEL PERSONAL AFECTE AL SERVEI D’AUTO TAXI
Article 15. Requisits dels conductors o conductores.
Article 16. Permís Municipal de conductor o conductora.
Article 17.- Renovació i pèrdua d’eficàcia.
TITOL IV.- DELS VEHICLES I DE LA SEVA PROPIETAT
Article 18 . Titularitat del vehicle.
Article 19. Substitució del vehicle.
Article 20 Transmissió del vehicle.
Article 21. Requisits dels vehicles.
Article 22. Conservació i neteja. Destí.
Article 23. Capacitat.
Article 24. Colors i distintius.
Article 25. Publicitat interior i exterior.
Article 26. Taxímetres.
Article 27. Dispositius de seguretat.
Article 28. Revisió municipal.
TITOL V.- DE LES CONDICIONS DE LA PRESTACIÓ DEL SERVEI D’AUTO TAXI.
Article 29. Explotació de la llicència.
Article 30. Inici de la prestació del servei.
Article 31.- Documentació en el vehicle.
Article 32. Contractació del servei.
Article 33. Parades.
Article 34. Contractació mitjançant trucada
Article 35.- Senyalitzacions.
Article 36. Negativa a prestar el servei.
Article 37.- Maletes i equipatge.
Article 38.- Itinerari.
Article 39.- Comprovació.
Article 40. - Altres obligacions.
Article 41.- Vestimenta.
Article 42.- Horaris, calendaris i descansos.
Article 43.- Impossibilitat de prestar el servei.
Article 44.- Llengua.
Article 45.- Transport de persones malaltes
TITOL VI- RÈGIM TARIFARI
Article 46. Establiment i revisió de tarifes.
Article 47. Visibilitat.
Article 48. Incorporació al taxímetre.
Article 49. Abonament tarifes.
TÍTOL VII.- PROCEDIMENT SANCIONADOR. INFRACCIONS I SANCIONS.
Article 50 . Procediment Sancionador. Legitimació.
Article 51. Òrgans competents.
Article 52.- Resolució.
Article 53.- Responsables.
Article 54 .- Prescripció.
Article 55.- Classificació de les infraccions.
Article 56. Infraccions lleus.
Article 57.- Infraccions greus.
Article 58.- Infraccions molt greus.
Article 59.- Sancions.
Article 60 . Reparació dels danys i reposició.
Article 61 . Anotació i Cancel·lació.
DISPOSICIÓ ADDICIONAL PRIMERA.
DISPOSICIÓ ADDICIONAL SEGONA.
DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA PRIMERA.
DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA SEGONA.
DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA TERCERA
DISPOSICIÓ FINAL.
REGLAMENT MUNICIPAL REGULADOR DEL SERVEI PUBLIC DE TRANSPORT DE VIATGERS O VIATGERES EN AUTOMÒBILS LLEUGERS DE LLOGUER AMB CONDUCTOR O CONDUCTORA SOTA LA MODALITAT D’AUTO TAXI
TÍTOL I.- DISPOSICIONS GENERALS.
Article 1. Àmbit objectiu i territorial.
El present Reglament té per objecte regular el servei de transport públic de viatgers o viatgeres en automòbils lleugers de lloguer amb conductor o conductora sota la modalitat d’auto taxi que es presti en el terme municipal de Santa Margalida.
Article 2. Definició.
S’entén per servei públic d’auto taxi el servei prestat per vehicles mesurat per comptador taxímetre, ordinàriament en sòl rústic o urbanitzat segons la Llei de Règim del sòl o, si escau, a l’àrea unificada de servei, si fos més àmplia que el sòl referit, un cop establerta la delimitació segons el que disposa la normativa d’ordenació de transport terrestre.
Article 3. Règim Jurídic.
Per la prestació del servei regulat en el present Reglament, a més de les normes en ell contingudes, s’hauran de respectar les previstes en la Llei 16/1987, de 30 de juliol, d’Ordenació dels Transports Terrestres, el Reial Decret 763/1979, de 16 de març, pel qual s’aprova el Reglament nacional dels serveis urbans i interurbans de transports en automòbils lleugers i demés normes complementaries d’àmbit estatal o autonòmic.
Article 4. Àmbit subjectiu.
El present Reglament és aplicable a totes les persones que prestin i utilitzin el servei de transport públic de viatgers o viatgeres en automòbils lleugers de lloguer amb conductor o conductora sota la modalitat d’auto taxi en el terme de Santa Margalida.
TÍTOL II.-. DE LES LLICÈNCIES MUNICIPALS D’AUTO TAXI
Article 5. Llicència municipal d’auto taxi.
Per la prestació del servei objecte del present Reglament serà requisit previ estar en possessió de la corresponent llicència municipal.
La llicència municipal d’auto taxi habilitarà per la prestació del servei amb un únic vehicle, la identificació del qual constarà a la mateixa.
Article 6. Noves llicències municipals.
1. S’estableixen 20 llicències d’auto taxi per a aquest Municipi. No obstant, mitjançant acord plenari, es poden crear noves llicències d’auto taxi, prèvia justificació expressa de la seva necessitat i conveniència.
2. Per acreditar la necessitat i conveniència, que justificarà la creació de noves llicències, es tindrà en compte qualsevol factor que pugui influir en l’oferta i la demanda del transport urbà, com ara l’augment de la població censada en el terme i/o dels serveis prestats en el mateix. Concretament, s’analitzaran les següents qüestions:
3. En el marc de l’expedient administratiu de creació de noves llicències que es tramiti a l’efecte, es recavarà informe de la Direcció General de Transports o de l’òrgan de la CAIB competent en matèria de transport i es donarà audiència a les associacions professionals d’empresaris i treballadors representatives del sector i a les associacions dels consumidors i usuaris per termini de quinze dies hàbils.
4. L’acord de creació de noves llicències serà publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i exposat al públic per un termini de 30 dies hàbils durant el qual es podran formular al·legacions i suggeriments.
5. En qualsevol cas, el nombre de llicències d’auto taxi de vehicles condicionats que cobreixin les necessitats de desplaçament de les persones amb mobilitat reduïda, es fixarà d’acord les proporcions indicades en l’article 27 del Decret 20/2003, de 28 de febrer, per el que s’aprova el Reglament de Supressió de Barreres Arquitectòniques.
Article 7. Sol·licitants de llicències.
Poden sol·licitar llicències d’auto taxi:
Article 8. Atorgament de llicències.
1. Les llicències d’auto taxi, ja siguin de nova creació o no, es poden atorgar per concurs, amb convocatòria pública prèvia que garanteixi la lliure concurrència entre els interessats en l’atorgament, o per transmissió de llicències.
2. Expressament es prohibeix la possibilitat que una llicència pugui ser atorgada a més d’un titular o vehicle afectat a la mateixa.
Article 9. Atorgament per concurs.
1. La competència per iniciar el procediment d’atorgament de llicències municipals per concurs correspon al Ple de l’Ajuntament de Santa Margalida.
2 . Simultàniament a l’aprovació de la convocatòria del concurs, s’aprovaran unes basses conforme a les quals s’adjudicaran les llicències municipals d’auto taxi, i que necessàriament tindran el següent contingut:
3. Per adjudicar les llicències d’auto taxi, l’Ajuntament es sotmetrà a la següent prelació:
Article 10. Transmissibilitat de les llicències.
1. Les llicències municipals d’auto taxi només es poden transmetre en els supòsits següents:
A més dels requisits anteriors relatius als possibles adquirents, en el supòsit de transmissió de llicències titularitat de persones jurídiques serà necessari que tinguin una antiguitat de 5 anys i que s’alienin la totalitat dels seus títols.
2. La transmissibilitat de les llicències d’auto taxi quedarà, en tot cas, condicionada al pagament dels tributs i sancions pecuniàries que recaiguin sobre el o la titular transmitent per l’exercici de l’activitat.
3. Per transmetre les llicències en tots els casos d’excepció admesos, s’haurà de formular la petició per escrit a la Corporació tot acreditant de forma suficient la causa que motiva la transmissió.
4. Per a la validesa de les transmissions de llicència, es requerirà:
5. Expressament es prohibeix la possibilitat que les llicencies siguin arrendades, cedides o traspassades, excepte en els supòsits, requisits i condicions establerts en aquest article.
6. Les transmissions de llicència que contravinguin el que disposen els articles anteriors seran causa de revocació de la llicència per part de la Corporació, després que s’hagi tramitat el corresponent expedient que es podrà iniciar d’ofici, a instància de les centrals sindicals i associacions professionals de la localitat o de qualsevol interessat.
Article 11. Durada.
Les llicències tindran una durada indefinida sense perjudici de les causes de caducitat, revocació i anul·lació establertes en aquest reglament i a la legislació general que hi resulti d’aplicació.
Article 12. Caducitat i Revocació.
1. La llicència caducarà per renuncia expressa del seu titular.
Aquesta renuncia, per sortir efectes, haurà de ser acceptada per la Corporació. S’entendrà acceptada la renuncia si transcorregut un mes des de la seva formulació l’Ajuntament no ha dictat resolució expressa.
2. Constitueixen causes per les quals l’Ajuntament de Santa Margalida declararà revocada i retirarà les llicències als seus titular les següents:
3. La caducitat, revocació i retirada de la llicència s’acordarà per l’òrgan municipal competent, prèvia tramitació de l’expedient sancionador, el qual podrà iniciar-se d’ofici o a instància de les Centrals Sindicals, Agrupacions Professionals i Associacions de Consumidors i Usuari o usuàries.
4. La declaració de caducitat, revocació i retirada de la llicència, amb independència de la causa, no generarà cap dret indemnitzatori a favor del titular de la mateixa.
Article 13. Llicències vacants.
Les llicències que quedin vacants seran objecte de transmissió per concurs d’acord amb les regles establertes en el present Reglament.
Article 14.- Registre Municipal de llicències.
Es crearà un registre o fitxer de les llicències municipals d’auto taxi existents on es faran constar les diferents incidències relatives al seus titulars, conductor o conductora i vehicles adscrits.
A aquests efectes, els titulars de les llicències d’auto taxi i la Policia Local estan obligats a comunicar qualsevol vicissitud o incidència que afecti al servei en el termini màxim de dos dies des de la seva producció.
El servei municipal encarregat d’aquest registre serà la Policia Local.
TITOL III.- DEL PERSONAL AFECTE AL SERVEI D’AUTO TAXI
Article 15. Requisits dels conductors o conductores.
1. Els vehicles adscrits a les llicències d’auto taxi només podran ser conduits per conductor o conductora que reuneixin les condicions legal i reglamentàriament exigides.
En aquest sentit, el o la titular de la llicència, en qualsevol moment, i a requeriment de l’Ajuntament, haurà d’acreditar dins del termini que se li atorgui a l’efecte, que compleix els requisits exigits.
2. El vehicle adscrit a la llicència podrà ser conduit pel o la titular de la llicència o per un conductor o conductora assalariat que tingui el permís municipal de conduir expedit per aquest Ajuntament i estigui afiliat a la Seguretat Social, en règim de total i exclusiva dedicació i d’incompatibilitat amb una altra professió. Només es podran autoritzar un màxim de dos conductor o conductora, inclòs el o la titular, per llicència. No obstant, i quan concorrin causes degudament justificades, es podrà autoritzar un màxim de tres conductors o conductores per llicència, inclòs el o la titular.
El o la titular de llicència comunicarà a l’Ajuntament, mitjançant escrit presentat en el Registre General, les altes i les baixes, incloses les seves, dels conductors o conductores del vehicle adscrit a la llicència de la seva titularitat i qualsevol incidència establerta en aquest article en el termini de dos dies des de que es produeixin.
L’Ajuntament no reconeixerà cap conductor o conductora si no s’han produït la comunicació anterior.
3. En base a les comunicacions anteriors es farà el còmput de l’antiguitat a efectes de la concessió de noves llicències o traspàs de les actuals.
Article 16. Permís Municipal de Conductor o Conductora.
1. Per conduir vehicles adscrits a una llicència municipal d’auto taxi es necessari, a més dels requisits legal i reglamentàriament exigits, disposar del permís municipal d’auto taxi que a tal efecte expedirà l’Ajuntament.
2. Per obtenir el permís municipal de conductor o conductora l’interessat o interessada haurà de reunir els següents requisits:
Les circumstàncies expressades als apartats d) i e) del paràgraf anterior, s’acreditarà mitjançant la prova d’aptitud a la qual es refereix el número 3 d’aquest article.
3. La prova d’aptitud i l’examen per obtenir el carnet serà competència de la Corporació. Com a mínim se’n realitzarà un a l’any.
Per Decret de Batlia es fixarà el termini, el lloc i la data màxima per apuntar-s’hi, així com també les dates de celebració de la prova i l’examen. Aquesta Resolució serà publicada en el BOIB amb una antelació mínima de 15 dies a la data prevista per a la realització de la prova.
Article 17.- Renovació i pèrdua d’eficàcia.
1. Els carnets de conducció dels vehicles a què es refereix l’article anterior hauran de ser presentats cada cinc anys per a la seva revisió que consistirà amb la comprovació del manteniment dels requisits exigits per a la seva obtenció.
La revisió del permís serà sol·licitada per l’interessat abans que expiri la seva vigència i implicarà el pagament de les exaccions municipals establertes a les Ordenances Fiscals.
2. Els permís municipal caducarà en els següents casos:
3.- Podran ser suspesos o retirats temporalment en els casos de sanció prevists en el present reglament o quan sigui suspès o retirat temporalment el permís de conducció a què es refereix l’apartat b) del paràgraf 2 de l’article anterior.
TÍTOL IV.- DELS VEHICLES I DE LA SEVA PROPIETAT
Article 18 . Titularitat del vehicle.
El vehicle adscrit a la llicència local que autoritza la prestació del servei públic regulat en el present Reglament, figurarà en el Registre de la Direcció General de Tràfic a nom del o la titular d’aquesta llicència.
Article 19. Substitució del vehicle.
1. Els titulars de la llicència municipal podran substituir el vehicle adscrit a la mateixa per un altre, prèvia autorització de l’Ajuntament, que l’atorgarà una vegada comprovades les condicions tècniques de seguretat i de conservació del vehicle.
2. La persona titular que pretengui la substitució del vehicle adscrit a la llicència ho comunicarà formalment a l’Ajuntament i s’entendrà denegada l’autorització si l’Ajuntament en el termini de d’un mes no ha dictat resolució expressa.
3. Obligatòriament, s’haurà de procedir a la substitució del vehicle adscrit a la llicència quan aquest tingui una antiguitat de 10 anys des de la data de matriculació.
Article 20. Transmissió del vehicle.
La transmissió inter vius del vehicle, amb independència de la llicència municipal a la que estigui adscrit, durà implícita l’anul·lació d’aquesta, excepte que en el termini de tres mesos des de la transmissió, el transmitent adscrigui a la llicència un altre vehicle de la seva propietat.
Article 21. Requisits dels vehicles.
Només es podran adscriure a la llicència municipal d’auto taxi els turismes que, amb una antiguitat inferior a dos anys a comptar des de la primera matriculació obtinguin l’autorització de l’Ajuntament, prèvia comprovació de les condicions tècniques de seguretat i conservació.
A més, hauran de complir els següents requisits:
Article 22. Conservació i neteja. Destí.
1. El o la titular haurà de mantenir el vehicle en perfecte estat de conservació i neteja, de tal manera que en tot moment compleixi els requisits establerts en el present Reglament, així com en la resta de normes, bands i instruccions.
2. El vehicle destinat a la prestació del servei d’auto taxi en cap cas es podrà utilitzar per cap tipus d’activitat comercial o industrial.
Queda prohibit el seu ús per al transport de mercaderies o animals, llevat dels paquets i equipatge que porti l’usuari o usuària, com també els animals domèstics que acompanyin el passatger, que en aquest darrer supòsit seran admesos a criteri del conductor o conductora.
No obstant, durant els dies de vacances, permisos o qualsevol altre supòsit justificat, el vehicle podrà ser utilitzat per fins familiars o particulars.
Article 23. Capacitat.
En qualsevol cas, la capacitat dels vehicles que prestin el servei d’auto taxi no excedirà de cinC places, inclosa la del conductor o conductora o que es tracti de vehicles adaptats per persones amb mobilitat reduïda, que podran tenir una capacitat màxima de set places, dues de les quals hauran d’estar reservades als mecanismes d’ancoratge per a cadira de rodes, si bé no es poden transportar més de cinc persones, inclòs el conductor o conductora. Tot això, excepte que una disposició de rang superior estableixi una altre cosa.
La capacitat màxima haurà de figurar tant en el permís de circulació com a la fitxa tècnica del vehicle.
Article 24. Colors i distintius.
1. Els vehicles que prestin el servei de taxi dins de l’àmbit d’aplicació d’aquest Reglament han de ser de color blanc.
Portaran un distintiu de color groc, de 10 centímetres d’amplada, que creuarà les portes davanteres del vehicle amb una franja vertical. Integrat a aquest distintiu s’hi col·locarà l’escut municipal oficial i a la part inferior de l’escut municipal el número de llicència utilitzant xifres de cinc a vuit centímetres d’alçada i amplada proporcionada de color negre.
El número de llicència municipal corresponent també es col·locarà a la part posterior dreta del vehicle, utilitzant xifres de cinc a vuit centímetres d’alçada i amplada proporcionada de color negre.
2. A l’interior del vehicle duran, de forma visible, una placa distintiva on consti el número de llicència, matrícula i capacitat.
Article 25. Publicitat interior i exterior.
1.Amb l’autorització de l’Ajuntament de Santa Margalida i compliment dels demés requisits legals que procedeixin, els titulars de les llicències podran contractar i col·locar anuncis publicitaris a l’interior del vehicle, sempre que es conservi l’estètica d’aquest i no impedeixi la visibilitat.
2. La publicitat a l'exterior quedarà condicionada a l'autorització municipal conforme al que disposa
el Codi de la circulació i altra normativa aplicable. La permesa s'haurà de situar, en qualsevol cas, a les portes de darrere del vehicle amb unes dimensions màximes de 75 x 50 cm.”
3. La publicitat haurà de ser respectuosa amb la dignitat de la persona, no vulnerar valors i drets constitucionalment reconeguts i, especialment, els que fan referència a la infància, a la joventut i a la dona. Tanmateix, es prohibeix la publicitat enganyosa i/o deslleial.
Article 26. Taxímetres.
Els auto taxis hauran d’anar proveïts d’un aparell taxímetre que permeti l’aplicació de les tarifes vigents en cada moment, degudament precintat i comprovat, situat a la part davantera de l’interior de la carrosseria, de manera que en tot moment resulti completament visible per al viatger o viatgera i li sigui possible llegir la tarifa i el preu, per a la qual cosa haurà d’estar il·luminat a partir de la posta fins a la sortida del sol.
El taxímetre entrarà en funcionament a la baixada de la bandera o element mecànic que la substitueixi. La posició de punt mort interromp la continuïtat del comptador definitivament quan finalitzi el servei o provisionalment durant el temps d’accident, avaria, reposició de carburant o altres motius no imputables a l’usuari o usuària, podent aquest aparell, després de resolt l’incident, tornar a funcionar sense necessitat de procedir a baixar novament la bandera.
La implantació de l’esmentat taximetre tindrà caràcter obligatori des de l’aprovació definitiva del present Reglament.
Article 27. Dispositius de seguretat.
L’Ajuntament podrà autoritzar la instal·lació en els vehicles que presten el servei d’auto taxi de dispositius de seguretat que estimi adients i necessaris, com puguin ser les mampares de separació entre el conductor o conductora i els usuari o usuàrias.
Només es permetrà la col·locació d’aquells dispositius de seguretat que comptin amb la deguda homologació i que no suposin l’alteració substancial de la resta de característiques i condicions exigides als vehicles en el present Reglament.
L’òrgan municipal determinarà les condicions i forma de col·locació dels indicats dispositius, que en tot cas han de permetre el pagament de les tarifes des de l’interior del vehicle i la comunicació verbal amb el conductor o conductora.
Tanmateix, l’Ajuntament de Santa Margalida està facultat per exigir, per justificades raons de seguretat, la instal·lació en els vehicles d’auto taxi d’’un sistema de connexió amb la Polícia Local.
Article 28. Revisió municipal.
1. No s’autoritzarà la posta en servei dels vehicles sense que prèviament els serveis municipals competents no hagin revisat si compleixen les condicions exigides en el present Reglament, especialment en matèria de seguretat, tècniques de comoditat, conservació i documentació.
2. Independentment de la revisió prevista en el paràgraf anterior, els vehicles adscrits al servei d’auto taxi hauran de passar una revisió anual davant els serveis municipals competents, amb la finalitat de comprovar l’estat del vehicle i constatar les dades de la documentació del vehicle, del o la titular i dels conductors o conductores i comprovar si coincideixen amb les que figuren en el Registre Municipal.
3. No obstant l’anterior, en qualsevol moment es podran realitzar revisions extraordinàries i acordar inspeccions periòdiques que no suposaran cap liquidació ni cobrament de cap taxa, tot i que sí poden motivar l’inici d’un expedient sancionador i la imposició de la corresponent sanció.
4. A l’acte de revisió hauran de comparèixer personalment els titulars de les llicències o els seus conductor o conductora assalariats que figurin inscrits amb la següent documentació:
5. Si en qualsevol d’aquestes revisions els serveis municipals observen deficiències, atorgaran un termini de quinze dies per la seva esmena, sense perjudici, si escau, de l’inici d’un expedient sancionador.
TÍTOL V.- DE LES CONDICIONS DE LA PRESTACIÓ DEL SERVEI D’AUTO TAXI.
Article 29. Explotació de la llicència.
Els titulars d’una llicència d’auto taxi l’han d’explotar personalment o conjuntament mitjançant la contractació de conductor o conductora assalariats, que tinguin el permís municipal de conduir expedit per aquest Ajuntament i afiliats a la Seguretat Social en règim de total i exclusiva dedicació i d’incompatibilitat amb una altra professió.
Quan no es pugui complir aquesta obligació, procedeix la transmissibilitat de la llicència de conformitat amb allò que preveu aquest Reglament.
En el supòsit que la no prestació del servei sigui per causa major, el o la titular de la llicència pot sol·licitar una autorització, prèviament justificada, perquè el servei d’auto taxi el pugui prestar un altre titular; aquesta autorització tindrà una durada màxima de 2 mesos.
Article 30. Inici de la prestació del servei.
1. Els titulars d’una llicència municipal d’auto taxi començaran a prestar el servei en el termini de seixanta dies naturals, a comptar des de la data de la concessió, i amb el vehicle vinculat a aquesta.
2. En el cas de no poder complir aquesta obligació, el o la titular justificarà davant l’Ajuntament els motius i sol·licitarà una pròrroga per escrit per a la concessió d’un segon termini que no podrà ser superior a seixanta dies més.
3. La finalització del termini indicat en el primer paràgraf sense haver sol·licitat prorroga i la finalització de la prorroga atorgada sense que s’hagi iniciat la prestació del servei, determinarà la transmissibilitat de la llicència.
Article 31.- Documentació en el vehicle.
1. Els vehicles adscrits al servei hauran de disposar durant la prestació del servei de la documentació següent:
a.Relatius al vehicle:
b.Relatius al conductor o conductora:
Permís de conduir de la classe exigida per el Codi de Circulació per aquest tipus de vehicle.
Permís municipal de conduir.
c.Relatius al servei:
Llibre de reclamacions.
Un exemplar del present Reglament i del Reglament Nacional dels Serveis Urbans i Interurbans d’automòbils lleugers.
Plànol de carrers dels municipis principals i plànol turístic.
Adreça o emplaçament d’hospitals, dispensaris, comissaries de policia, Guàrdia Civil, quarters de bombers i altres serveis d’urgència i centres oficials.
Exemplar oficial de la tarifa dels preus vigents.
Talonari de rebuts homologats per la Corporació.
Els documents abans esmentats hauran de ser exhibits pel conductor o conductora als agents de l’autoritat o inspectors del Servei de Taxi, que siguin requerits a fer-ho.
2. Els titulars dels serveis i activitats regulats en aquest reglament estaran obligats a facilitar als agents de l’autoritat que estiguin exercint les seves funcions, la inspecció dels seus vehicles i instal·lacions i l’examen dels documents, llibres de comptabilitat i dades estadístiques que estiguin obligats a portar, en la mesura que aquesta inspecció sigui necessària per verificar el compliment de les obligacions contingudes en aquest text.
A tal efecte, els serveis d’inspecció podran obtenir la documentació que considerin necessària per al millor compliment de la seva funció a la pròpia empresa o bé requerir la seva presentació a les oficines municipals o de la Policia Local.
3. L’incompliment per part dels titulars de les llicències de les obligacions establertes en el present article es considerarà negativa o obstrucció a l’actuació inspectora, sancionable com infracció molt greu.
4. La falsedat i la constància en aquests documents de dades inexactes o incompletes se sancionarà d’acord amb el que preveu el present reglament, sens perjudici del fet que si s’observa l’existència de delicte o falta, es passi el tant de culpa als tribunals de justícia.
Article 32. Contractació del servei.
La contractació del servei d’auto taxi es pot realitzar:
Cap auto taxi es pot contractar a una distància inferior a 50 metres d’una parada on existeixin vehicles lliures, llevat el cas de persones discapacitades o amb paquets.
Article 33. Parades.
Les aturades i el nombre màxim d’auto taxis que hi poden romandre son els següents:
a. A Can Picafort, es fixen en els següents llocs:
b. A Santa Margalida, l’aturada serà a la Plaça de la Vila.................................................................................................... 1 vehicle.
c. A Son Serra de Marina, s’ubicarà a la Plaça de l’Església................................................................................................1 vehicle.
Els divendres matí, per atendre les necessitats del mercat, hi haurà una aturada a la Carretera de Santa Margalida, a l’estiu, i a la Plaça Major, a l’hivern amb un nombre màxim de 3 vehicles.
Aquestes aturades i el número de vehicles que hi poden romandre podran ser modificades per l’Ajuntament, mitjançant Decret de Batlia, quan així es consideri, prèvia audiència a les associacions professionals del sector.
2. Quan els vehicles auto taxis en servei no estiguin ocupats per passatgers hauran d’estar circulant o situats a les aturades assenyalades a l’efecte, llevat que hagin d’estacionar en un altre lloc seguint instruccions de l’usuari o usuària, o per altres necessitats justificades, sempre que el lloc d’estacionament estigui autoritzat.
3. Les paredes son lliures. En elles hi pot fer l’espera qualsevol auto taxi. Els vehicles d’auto taxi es col·locaran a les parades un darrera l’altre, per estricte ordre d’arribada i format una filera.
La preferència per recollir passatgers vendrà determinada per l’ordre d’arribada d’aquests i per l’ordre d’arribada de l’auto taxi a la parada.
4. Les parades han d’estar degudament ateses. En aquest sentit, l’Ajuntament podrà adoptar quantes mesures consideri oportunes per garantir la deguda atenció.
5. A les parades està prohibit efectuar reparacions que impedeixin la immediata posada en servei del vehicle i també efectuar-hi operacions de neteja.
Article 34. Contractació mitjançant trucada
1. En el moment que els usuari o usuàries sol·licitin un vehicle auto taxi a una parada dotada de telèfon, hauran d’indicar el seu nom, adreça i número de telèfon per tal que se’n pugui efectuar l’oportuna comprovació.
2.- Per aquest servei s’haurà d’abonar el que marqui el taxímetre des de que el viatger o viatgera pugui al vehicle.
3.- A més dels sistemes tradicionals de contractació d’auto taxi, el batle president de la Corporació podrà autoritzar la contractació mitjançant qualsevol altra forma com telèfon, ràdio, radiotransmissor, expressat a l’apartat anterior.
4.- La contractació a través de sistemes de telèfon, ràdio, etc. que precisin l’existència de persones o estructures intermèdies, a més de l’autorització expressada en el paràgraf anterior, requerirà l’autorització de la instal·lació i posada en funcionament per part de l’Ajuntament de Santa Margalida, tot això independentment de les corresponents autoritzacions d’altres organismes.
Article 35.- Senyalitzacions.
1. Quan els vehicles auto-taxis no estiguin ocupats, ja sigui a les parades o en circulació, indicaran la seva situació mitjançant una torreta d’il·luminació i duran encesa una llum verda o vermella encesa segons la situació de “Lliure” o “Ocupat” del vehicle.
2. Els conductors o conductores d’auto-taxis hauran de portar un cartell que prohibeixi fumar als usuari o usuàries, i aquesta prohibició afectarà també al conductor o conductora.
Article 36. Negativa a prestar el servei.
1. El conductor o conductora de vehicles d’auto taxi que sigui sol·licitat personalment o per telèfon per prestar un servei, no s’hi podrà negar sense una causa justa.
2. A aquest efectes, es considerarà justa causa:
3. En qualsevol cas, els conductors o conductores observaran amb el públic un comportament correcte i, a requeriment de l’usuari o usuària, hauran de justificar la negativa davant un o una agent de l’autoritat.
Així mateix, els conductors o conductores podran sol·licitar la identificació de l’usuari o usuària davant l’agent de l’autoritat, quan tinguin sospites fonamentades per fer-ho.
4. El conductor o conductora de l’auto-taxi que sigui requerit per prestar un servei a invidents o minusvàlids, no s’hi podrà negar pel fet que vagin acompanyats de cans guia o de cadira de rodes. Aquest apartat, atès que es considera una infracció molt greu, suposa la retirada de la llicència municipal.
Article 37.- Maletes i equipatge.
Els conductors o conductores no podran impedir que els clients portin en el cotxe maletes o altres embalums d'equipatge normal, sempre que càpiguen en la baca o del vehicle, no el deteriorin i no infringeixin amb això cap altra normativa en vigor.
Article 38.- Itinerari.
1. Els conductors o conductores hauran de seguir l’itinerari indicat pel passatger o passatgera, sempre que es pugui fer sense incomplir les normes de circulació i, en defecte d’indicació expressa, pel camí més curt en distància i temps.
2. A les zones d’urbanització incompleta o deficient, o a zones rurals d’habitatges vacacionals o similars, els conductor o conductores no estaran obligats a circular perles vies que siguin manifestament intransitables o que ofereixin perill evident per a la seguretat del vehicle o dels passatgers.
Article 39.- Comprovació.
1. Després de cada recorregut o en el transcurs del trajecte, si és precís, els conductors o conductores del vehicles els examinaran abans que els viatgers o viatgeres que els abandonin s’hagin allunyat, per tal de comprovar si han oblidat o deixat res a dins.
2. Si posteriorment el conductor o conductora hi troba algun objecte, el portarà a les dependències de la Policia Local de Santa Margalida o Can Picafort de forma immediata.
Article 40 – Altres obligacions.
1. Quan els conductors o conductores prestin un servei:
2. Durant la prestació del servei, en cap ocasió i sota cap concepte els conductors o conductores proferiran ofenses verbals o mantindran discussions que alterin l’ordre, ja sigui entre ells, amb els passatgers o amb el públic en general.
Article 41.- Vestimenta.
Els conductors o conductores hauran de vestir adequadament i pulcrament durant les hores de servei, hauran de tenir cura de la seva higiene personal, no utilitzar pantalons curts, camisa o camiseta sense mànegues, ni indumentària poc adequada per donar una bona imatge del servei.
Article 42.- Horaris, calendaris i descansos.
1. El Batle, mitjançant Decret, podrà establir les mesures d’organització i d’ordenació del servei en matèria d’horaris, calendaris i descansos que consideri convenients, després d’haver mantingut audiència amb les centrals sindicals, associacions professionals del sector i representants dels usuaris o usuàries.
2. Per a l’aplicació de l’article anterior es requerirà prèviament l’acord majoritari dels titulars de les llicències d’auto taxis expressades en votació individual. En tot cas, el servei haurà de quedar degudament garantit, especialment durant l’època hivernal en que es requerirà la presentació d’un calendari de guàrdies. Si no es presenta aquest calendari, el Batle podrà fixar-lo.
Article 43.- Impossibilitat de prestar el servei.
La impossibilitat de prestar el servei per períodes superiors a un mes per causa de força major haurà de ser comunicada immediatament pels conductors o conductores o pels titulars de les llicències a la Corporació.
Article 44.- Llengua.
Els conductors o conductores hauran de respectar i admetre el dret de l’ús de les llengües catalana i castellana que facin els usuari o usuàries. És indispensable conèixer-les totes dues a un nivell suficient per atendre les indicacions necessàries per al compliment del servei.
Article 45.- Transport de persones malaltes
1. Les persones que es trobin afectades d’una malaltia infecciosa hauran de ser transportades en ambulància. Quan el conductor o conductora d’un vehicle de turisme dedicat al transport públic de viatgers o viatgeres sigui requerit per traslladar una persona que pateixi una malaltia d’aquell tipus, s’haurà de negar educadament a prestar el servei i haurà d’aconsellar l’ús del transport sanitari.
2. Si, una vegada efectuat el servei, el o la titular de la llicència s’adona que la persona que transportava patia una malaltia infecciosa contagiosa, estarà obligat a comunicar-ho a l’autoritat sanitària, la qual ordenarà la immediata desinfecció del vehicle que no podrà ser utilitzat fins que hagi acabat la desinfecció.
TÍTOL VI- RÈGIM TARIFARI
Article 46. Establiment i revisió de tarifes.
1. El règim tarifari aplicable als serveis urbans regulats en el present Reglament serà fixat pel Ple de l’Ajuntament de Santa Margalida, prèvia audiència de les associacions professionals del sector.
Aquestes tarifes, que entraran en vigor l’endemà de la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, seran vinculants per als titulars de llicències, els seus conductor o conductora i els usuari o usuàries.
En la fixació de tarifes, l’Ajuntament podrà establir els suplements i/o complements (nocturnitat, festius, etc.) que consideri.
2. Per la revisió de tarifes es seguirà el mateix procediment que pel seu establiment.
3. Pel que fa a les tarifes aplicables al transport interurbà s’estarà a allò que estableixi la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Article 47. Visibilitat.
Les tarifes aplicables en cada moment seran públiques i se’ls donarà la difusió adequada; aquestes hauran de ser visibles des de l’interior dels vehicles per informació els usuari o usuàries, i també en un panell exterior a cada una de les parades que s’estableixin reglamentàriament, a les quals hi haurà també els suplements i les tarifes especials que sigui procedent aplicar per determinats serveis.
Article 48. Incorporació al taxímetre.
Les tarifes màximes autoritzades s’ha d’incorporar obligatòriament al taxímetre.
Article 49. Abonament tarifes.
1. L’usuari o usuària efectuarà el pagament de l’import del servei en el moment en què finalitzi el servei.
Els conductors o conductores dels vehicles estaran obligats a proporcionar al client o la clienta canvi de moneda de curs legal fins a 100 euros. Si no disposen del canvi necessari per a aquesta quantitat, abandonaran el vehicle per aconseguir-ne i mentre posaran el taxímetre, si en porta, en punt mort.
Els conductors o conductores de vehicles estaran obligats a estendre un rebut per l’import del servei quan els usuari o usuàries el sol·licitin. Aquest rebut s’haurà d’ajustar al model oficial homologat per la Corporació.
2. Quan els viatger o viatgeres abandonin transitòriament el vehicle que han llogat i els conductors o conductores hagin d’esperar el seu retorn, aquests podran recaptar dels viatgers o viatgeres, a títol de garantia i amb el rebut ajustat al model aprovat per la Corporació, l’import del recorregut efectuat més mitja hora o equivalent d’espera en zona urbana i d’una hora o equivalent si és en un descampat, transcorreguda la qual es podran considerar desvinculats del servei.
3. Quan el conductor o conductora sigui requerit per esperar els viatger o viatgeres a llocs en les quals l’estacionament sigui de durada limitada, els podrà reclamar l’import del servei efectuat, sense cap obligació per part seva de continuar la prestació del servei.
4. En el cas d’avaria o accident que impossibiliti la continuació del servei, el viatger o viatgera, que podrà demanar la seva comprovació als agents de l’autoritat, haurà d’abonar, la quantitat que marqui el taxímetre fins el moment de l’avaria o de l’accident, tot descomptant l’import de baixada de bandera.
5.- Es prohibeix als conductor o conductora exigir o demanar directament o indirecta, sota cap pretext, major remuneració d’aquella que correspongui segons la tarifa vigent.
TÍTOL VII.- PROCEDIMENT SANCIONADOR. INFRACCIONS I SANCIONS.
Article 50 . Procediment Sancionador. Legitimació.
1. L’exercici de la potestat sancionadora i la imposició de sancions en matèria del servei regulat en el present Reglament correspon als òrgans de l’Ajuntament de Santa Margalida i es desenvoluparà d’acord amb el procediment que estableix el Decret Llei 14/1994 de 10 febrer, Reglament del procediment a seguir en l’exercici de la potestat sancionadora, el Reial Decret 1398/1993, de 4 d’agost, que aprova el Reglament del Procediment per l’Exercici de la Potestat Sancionadora i la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.
2. Qualsevol persona, particular, central sindical, agrupació professional o associació de consumidors i usuari o usuàries podrà denunciar la comissió d’uns fets que puguin ser constitutius d’una infracció dels preceptes d’aquest Reglament.
Els agents de l’autoritat estan obligats a formular la denúncia quan tinguin coneixement de la comissió d’un fet que pugui constituir una infracció del present Reglament.
Article 51. Òrgans competents.
1. El procediment s’iniciarà mitjançant Decret de Batlia, d’ofici o com a conseqüència d’ordre superior, comunicació d’altres òrgans o presentació de denuncia per qualsevol persona o entitat legitimada.
El Decret d’inici es pronunciarà, si escau, sobre l’adopció, suspensió o pròrroga de la vigència de mesures provisionals, donant trasllat de les mateixes a l’afectat, que disposarà d’un termini de 2 dies per al·legar al que estimi convenient al respecte.
2. La competència per a la resolució del procediment sancionador correspon al Batle.
Article 52.- Resolució.
La resolució que es dicti posarà fi a la via administrativa i serà immediatament executiva.
Article 53.- Responsables.
La responsabilitat administrativa per les infraccions comeses contra aquest Reglament correspondrà:
La responsabilitat s’exigirà, en cada cas, a les citades persones, sense perjudici del dret d’aquestes a al·legar, en descàrrec seu, qui n’és la persona materialment imputable i traslladar-li, si escau, aquesta responsabilitat.
Article 54 .- Prescripció.
1. Les infraccions molts greus prescriuran als tres anys, les greus als dos anys i les lleus als sis mesos a comptar des del dia de la seva comissió.
2. Les sancions imposades per infraccions molt greus prescriuran als tres anys, les imposades per faltes greus als dos anys i les imposades per faltes lleus a l’any. El termini començarà a comptar des del dia següent a aquell en que sigui ferma la resolució que imposa la sanció.
3. La prescripció s’apreciarà d’ofici, sense perjudici que pugui ser al·legada la seva declaració per l'interessat.
4. La prescripció de les infraccions o sancions no afecta a l’obligació de restaurar la realitat física afectada i d’indemnitzar els danys i perjudicis causats.
Article 55.- Classificació de les infraccions.
Les infraccions de les normes contingudes en aquest Reglament es classificaran de lleus, greus i molt greus.
Article 56. Infraccions lleus.
Tindran la consideració d’infraccions lleus, les següents accions:
Article 57.- Infraccions greus.
Tindran la consideració d’infraccions greus, les següents:
z. Negar-se a deixar de fumar.
aa. Dipositar llosques, papers, envasos i demés a les aturades en llocs distints als habilitats a l’efecte.
ab. Col·locar qualsevol element o distintiu a l'interior o exterior del vehicle no autoritzat per l'Ajuntament, particularment publicitat i antenes que no siguin del propi aparell de ràdio o de l'emissora de radiotaxi autoritzada per l'Ajuntament.
ac. Qualsevol de les infraccions previstes a l’apartat següent, que per al seva naturalesa, ocasió o circumstància, no hagi de ser qualificada de molt greu.
Article 58.- Infraccions molt greus.
Tindran la consideració d’infraccions molt greus:
z. Transferir el vehicle aplicat a la llicència o procedir al seu desballestament sense haver estat prèviament autoritzat per l’Ajuntament.
aa. Negar-se a atendre els requeriments de l’Ajuntament o del Govern quan s’hagin decretat amb motiu de defensa nacional, ordre públic o altres greus d’utilitat p
Article 59.- Sancions.
1. Les sancions amb què es poden castigar les infraccions tipificades en els articles anteriors seran les següents:
2. Els valors de les sancions establerts en el present article han estat fixats d’acord amb la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, i la seva actualització serà automàtica conforme s’aprovin noves disposicions legals que modifiquin o deroguin les esmentades quanties.
3. Es tindran en consideració com a circumstàncies modificadores de la responsabilitat a efectes de graduació de les sancions, les següents:
A la proposta de resolució de l’expedient sancionador s’haurà de justificar expressament la concurrència i l’aplicació de les esmentades circumstàncies que modifiquen la responsabilitat.
4. En cap cas la imposició d’una sanció no pot ésser més beneficiosa per al responsable que el compliment de les normes infringides d’acord amb l’establert a l’article 131.2 de la Llei 30/92, de 26 de novembre.
5. Les infraccions que per la seva naturalesa, repercussió o efectes estiguin regulades i tipificades en altres normes de transport, consum o demés normativa sectorial, seran sancionades per l’autoritat conforme la normativa que correspongui atès al rang, la major gravetat de la infracció i de la sanció i la major importància del bé protegit.
6. Quan s’imposi la sanció de suspensió de la llicència o de la suspensió del permís de conductor o conductora, per tal d’assegurar el seu compliment s’exigirà que es lliuri la documentació corresponent a les oficines de l’Ajuntament de durant el temps que duri la suspensió, i es podrà imposar que s’esborrin les calques que porti el vehicle.
Quan s’hagin comès infraccions a la Llei d’Ordenació de transports terrestres, sancionades per la Direcció General de Transports, mitjançant resolució definitiva, amb suspensió o retirada definitiva de la corresponents targeta, es procedirà de la mateixa manera amb la llicència atorgada per l’Ajuntament de Santa Margalida, es retiraran ambdues i es precintarà el vehicle.
Article 60 . Reparació dels danys i reposició.
A més de la sanció econòmica derivada de les infraccions comeses, l’òrgan competent, pot imposar la reparació dels danys i els perjudicis causats i la restauració de la situació a l’estat anterior a la comissió de la infracció.
En aquest cas, si l’infractor no reposa la situació a l’estat anterior voluntàriament, s’iniciarà la via de l’execució subsidiària.
Article 61 . Anotació i Cancel·lació.
1. Totes les sancions seran anotades en els expedients personals dels titulars de llicència i dels conductors o conductores.
2. Els titulars de llicències i conductor o conductora podran sol·licitar que es cancel·li la nota desfavorable que figuri en el registre corresponent, sempre que s’observi bona conducta i s’hagi complert la sanció, un cop transcorregut un any des de la seva imposició si es tracta d’una falta lleu, de dos anys si es tracta de falta greu i de quatre si es tracta d’una falta molt greu.
DISPOSICIÓ ADDICIONAL PRIMERA
En tot el que no estigui regulat en el present reglament, se seguirà el que disposen la Llei d’Ordenació de Transports Terrestres, RD 1211/1990 de 28 de setembre, el Reglament Nacional dels Serveis Urbans i Interurbans de Transport en Automòbils Lleugers, Normes del Règim Local i altres disposicions aplicables que, amb caràcter general, regeixin en cada moment.
DISPOSICIÓ ADDICIONAL SEGONA
Per al seguiment i desenvolupament de les normes contingudes en aquest reglament es podrà constituir una comissió que, presidida pel batle o pel regidor en qui delegui i integrada per representants de la pròpia Corporació Municipal, de les centrals sindicals, agrupacions empresarials i representants directes dels titulars de les llicències d’auto-taxis i els seus conductor o conductora. El nombre de membres d’aquesta comissió no podrà ser superior d’onze, descomptant el president.
La dita comissió tindrà, entre d’altres, la missió d’estudiar totes les qüestions que puguin servir per millorar la prestació del servei, denunciar les anomalies que s’observin i proposar tot el que redundi en benefici del sector i dels seus usuari o usuàrias.
DISPOSICIÓ TRANSITORIA PRIMERA
Els titulars de les llicències de la Classe B (auto-turismes) actualment vigents disposaran d’un termini de sis mesos des de l’entrada en vigor del present Reglament per adaptar-se a les exigències previstes per les llicències de la Classe A (auto-taxi), transcorregut el qual quedaran automàticament revocades.
DISPOSICIÓ TRANSITORIA SEGONA
Els titulars de les llicències de la Classe A (auto-taxi), actualment vigent disposaran d’un termini de sis mesos des de l’entrada en vigor del present Reglament per adaptar-se a les exigències previstes en el present Reglament, transcorregut el qual quedaran automàticament revocades.
DISPOSICIÓ TRANSITORIA TERCERA.
El règim tarifari aplicable als serveis urbans regulats en el present Reglament, mentre no sigui aprovat per l’Ajuntament Ple, serà el previst pels serveis interurbans fixat pel Govern de la CAIB.
DISPOSICIÓ FINAL.
La present ordenança entrarà en vigor una vegada publicat el texte íntegre en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i una vegada transcorregut el termini de quinze dies hàbils a comptar des de la comunicació de l’acord al Govern de les Illes Balears, al Consell i a la Delegació de Govern. “
Contra el present acord, en aplicació de l’article 107.3 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, i donat que aprova una disposició de caràcter general, es pot interposar recurs contenciós administratiu, davant la Sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos, a comptar des del dia següent al de la recepció de la present notificació, de conformitat amb l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, de la jurisdicció contenciosa administrativa. Tot això sense perjudici de que pugui interposar qualsevol altre recurs que pogués estimar més convenient al seu dret.
Santa Margalida, 28 de maig de 2013
El Batle
Antoni Reus Darder