Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT DE DEIÀ

Núm. 11299
Aprovació definitiva del reglament per a la regulació de les prestacions econòmiques de serveis socials de l'Ajuntament de Deià

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Transcorregut el termini de trenta dies d’exposició pública de l’expedient relatiu a l’aprovació inicial por part de l’Ajuntament de Deià, en sessió extraordinària celebrada el dia 12 d’abril de 2013, del “Reglament per a la regulació de les prestacions econòmiques de serveis socials de l’Ajuntament de Deià”, publicada la esmentada aprovació en el Butlletí Oficial de las Illes Balears número 52 del dia 18 de abril de 2013, sense que s’hagi presentat cap reclamació, en  compliment del preceptuat a l’article 103 de  la Llei 20/2006 de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, es transcriu íntegrament a continuació l’acord d’aprovació inicial del  contingut integro del referit Reglament, que s’ha transformat en definitiu, entrant en vigor una vegada transcorregut el termini a que es refereix l’article 102, en relació amb l’article 113 de la mateixa Llei Municipal, i començarà a aplicar-se a partir del dia següent, i continuarà vigent fins la seva modificació o derogació expressa. El text definitiu queda redactat de la següent forma:

 

“REGLAMENT PER A LA REGULACIÓ DE LES PRESTACIONS ECONÒMIQUES DE SERVEIS SOCIALS DE L’AJUNTAMENT DE DEIÀ

EXPOSICIÓ DE MOTIUS:

La Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases de règim local a l’article 25 exposa que la prestació de Serveis Socials és una competència municipal.

Per altra part, la Llei 9/1987 d’Acció Social de les Illes Balears (BOIB núm. 53/1987, de 28 d’abril) en el seu article 13.2 assenyala: “Així mateix, i amb caràcter extraordinari, podran concedir-se prestacions econòmiques no periòdiques a les persones que es trobin en situació de necessitat”. Més endavant, (art. 16.4),  parla de la concessió de prestacions econòmiques periòdiques i no periòdiques, amb càrrec als pressuposts de Serveis Socials dels ajuntaments, especialment per a persones en estat de necessitat i en situació d’emergència, en les condicions que es determinin pels seus òrgans competents.

Llei 4/2009, d’11 de juny, de Serveis Socials, al capítol III, article 20, estableix que les prestacions del sistema públic de serveis socials poden esser tècniques, econòmiques o tecnològiques. Definint a l’article 22 com a prestacions econòmiques les aportacions dineràries que tenen com a finalitat atendre determinades situacions de necessitat en què es troben les persones què no disposen de recursos econòmics suficients per fer-hi front.

Conscient de tot això, l’Ajuntament de Deià amb el suport financer d’altres institucions públiques prestadores de Serveis Socials vol instrumentar un marc regulador de les concessions que es pugin donar d’aquest tipus d’ajuda, segons les previsions pressupostàries que per cada exercici en concret s’hi puguin consignar a l’efecte. Les ajudes es concediran depenent del pressupost anual i dels criteris aquí establerts.     

Atès l’anterior, es planteja la necessitat de formalitzar el conjunt d’ajudes i prestacions econòmiques de subsidi assumides totalment per l’ajuntament o bé complementaries a les que ofereixin altres institucions pel mateix concepte i que van dirigides a famílies i/o individus que passen per situacions de crisi econòmica..

Article 1.- Règim jurídic d’aplicació.

1.- la normativa reguladora d’aquest Reglament és la següent:

a.- Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases de règim local.

b.- Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

c.- Llei 9/1987, d’11 de febrer, d’acció social.

d.- Llei 4/2009, d’11 de juny, de Serveis Socials

2.- El present Reglament té el caràcter de bases reguladores de les subvencions econòmiques en matèria de serveis socials de l’Ajuntament de Deià, d’acord a l’article 17.2 i 17.3 de la llei 38/2003.

Article 2.- Definició de les ajudes.

1.- Les ajudes econòmiques municipals per l’atenció de necessitats socials, són un instrument de la unitat de Serveis Socials d’Atenció Primària, que possibilita la cobertura de necessitats bàsiques, així com complementàries pel desenvolupament de les activitats de la vida quotidiana, mitjançant prestacions econòmiques o amb pagament de bens/serveis bàsics.

2.- Estan dirigides a les famílies i/o individus que passen per situacions de dificultats socials i/o econòmiques per cobrir les seves mancances, degut tan a causes merament conjunturals, com a la configuració de la seva pròpia estructura sociofamiliar, amb la finalitat de pal·liar o resoldre, per si mateixes o complementàriament amb altres recursos i/o prestacions, situacions de necessitat bàsiques, prevenir situacions d’exclusió i afavorir la plena integració social dels sectors de població .

Article 3.- Característiques de les ajudes.

1.- Les ajudes econòmiques municipals son un instrument, dins la intervenció social, que té com a finalitat prevenir la marginació social i afavorir la integració dels ciutadans, d’acord amb els següents objectius:.

a.- Són ajudes finalistes, és a dir, s’apliquen a la finalitat per les quals han estat concedides.

b.- Són ajudes no periòdiques, tot i que podran ser concedides durant el període del cicle anual.

c.- Són complementàries del treball social, actuaran sempre que sigui possible, com a complement d’un treball més ample que es desenvolupa amb els destinataris, dirigits a aconseguir un major nivell d’autonomia personal i social.

d.- Son ajudes amb consignació pressupostària anual no permanent, depenent en cada exercici de les previsions que s’hi puguin establir.

2.- L’import global de les ajudes econòmiques municipals estan limitades per la quantia que anualment es determini als Pressuposts municipals vigents, a la partida 3.480.00.

3.- Les ajudes econòmiques seran compatibles amb qualsevol altra ajuda o subvenció de  benestar social, pública o privada, rebuda pel beneficiari o el seu entorn familiar o convivència.

Article 4.- Destinataris.

Podran ser beneficiaris de les ajudes els individus o famílies que en el moment de fer la sol·licitud de l’ajuda econòmica, compleixin els requisits establerts per la seva concessió.

Article 5.- Tipus de prestacions:

L’Ajuntament de Deià, concedirà ajudes econòmiques pels següents conceptes:

1.- Necessitats bàsiques primàries del sol.licitant i de la seva família:

- Adquisició de productes bàsics d’alimentació.

- Adquisició de productes d’higiene personal i de neteja.

2.- Accés o manteniment de la vivenda habitual i/o despeses derivades del mateix.

3.- Despeses sanitàries

- Medicaments i pròtesis no coberts per la Seguretat Social o qualsevol altra institució pública.

4.- Despeses escolars i formatives:

- Menjador escolar i d’escoleta.

- Escoleta d’infants.

- Llibres i material escolar.

- Activitats extrascolars.

5.- Transport.

- Per assistència a serveis específics fora del municipi.

6.- Activitats d’oci i temps lliure, escola d’estiu.

7.- Despeses extraordinàries no contemplades en els apartats anteriors.

8.- Reducció de taxes o serveis municipals.

9.- Les ajudes per a transeünts es donaran pels conceptes d’aliments bàsics amb una durada no superior a tres dies i transport públic dins l’illa de Mallorca.

Article 6.- Requisits dels sol·licitants i beneficiaris.

1.- Els sol·licitants d’ajudes econòmiques hauran de complir els següents requisits:

a.- Ser major de 18 anys o estar emancipat legalment.

b.-Acreditar mitjançant el certificat pertinent, un empadronament en el municipi de Deià superior als sis mesos.

c.- En el cas de demanar ajuda per ell mateix o la seva unitat familiar, complir amb els requisits pels beneficiaris establerts als apartats següents.

d.- En el cas de sol·licitar l’ajuda per altri, haurà d’acreditar la seva vinculació familiar o professional amb el beneficiari de l’ajuda.

e.- Aportar la documentació exigida en cada cas.

3.- D’acord amb l’article 13.2 de la llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, els beneficiaris no es poden trobar en alguna de les següents situacions:

a.- Haver estat condemnades mitjançant sentència ferma a la pena de pèrdua de la possibilitat d’obtenir subvencions o ajudes públiques.

b.- Haver sol·licitat la declaració de concurs, haver estat declarats insolvents en qualsevol procediment, trobar-se declarats en concurs, estar subjectes a intervenció judicial o haver estat inhabilitats conforme a la Llei concursal sense que hagi acabat el període d’inhabilitació fixat en la sentència de qualificació del concurs.

c.- Haver donat lloc, per causa de la que haguessin estat declarats culpables, a la resolució ferma de qualsevol contracte celebrat amb l’Administració.

d.- Estar incursa la persona física en algun dels supòsits de la Llei 12/1995, de 11 de maig, d’incompatibilitats dels membres del govern de la nació i dels alts càrrecs de l’administració general de l’estat, de la Llei 53/1984, de 26 de desembre, d’incompatibilitats del personal al servei de les administracions públiques, o tractar-se de qualsevol dels càrrecs electius regulats en la Llei orgànica 5/1985, de 19 de juny, del règim electoral general, en els termes establerts en la mateixa o en la normativa autonòmica que reguli aquestes matèries.

e.- No trobar-se al corrent en el compliment de les obligacions tributàries o davant la Seguretat Social imposades per les disposicions vigents.

f.- Tenir la residència fiscal en un país o territori qualificat reglamentàriament com a paradís fiscal.

g.- No trobar-se al corrent de pagament d’obligacions per reintegrament de subvencions.

h.- Haver estat sancionat mitjançant resolució ferma amb la pèrdua de la possibilitat d’obtenir subvencions segons la Llei de subvencions o la Llei general tributaria.

4.- A més de les condicions generals exposades a l’apartat anterior, seran d’aplicació específica els següents requisits per poder tenir la consideració de beneficiari de prestacions econòmiques de serveis socials de l’Ajuntament de Deià:

a.- Poden ésser menors de 18 anys, però l’ajuda serà gestionada i sol·licitada pels pares o tutors legals, excepte en el cas d’estar emancipats legalment.

b.- Estar empadronats en el terme municipal de Deià, excepte els transeünts que es trobin en situació d’extrema urgència.

c.- No tenir accés a altres ajudes d’altres administracions públiques o recursos propis que cobreixin la totalitat de la necessitat per a la qual es sol·licita la prestació.

d.- Acceptar les condicions que comporta el procés de l’ajuda.

Article 7.- Procediment de gestió de les ajudes

1.- Els ciutadans podran sol·licitar les ajudes al servei per pròpia iniciativa, o bé seran tramitades a proposta del professional de referència quan es tracti de persones amb les que ja s’està efectuant una intervenció social o psicosocial.

2.- Les ajudes són tramitades pel Treballador/a Social dels Serveis Socials de l’Ajuntament de Deià.

3.- La sol·licitud, seguint el model establert a l’annex 1 d’aquest Reglament, es presentarà en el Registre Municipal de l’Ajuntament de Deià.

4.- Una vegada rebuda la sol·licitud, en el cas que no s’hagi aportada tota la documentació necessària, es requerirà al sol·licitant que l’aporti en un termini de 15 dies hàbils, informant que l’incompliment del requeriment suposarà l’arxiu de l’expedient sense més tràmits.

5.- En el termini màxim de vint dies hàbils des de la recepció completa de la documentació necessària, s’emetrà informe per part del treballador o treballadora social, en el que es proposarà la concessió o no de l’ajuda sol·licitada, i, en el seu cas, de la quantia de l’ajuda.

6.- La resolució de la concessió d’ajuda serà per acord de la Junta de Govern Local, en el cas que estigui constituïda, o pel Batle en el seu defecte.

7.- Una vegada resolt per l’autoritat resolutòria l’expedient, es comunicarà per escrit al sol·licitant, indicant-ne la quantitat i condicions específiques de l’ajuda, així com els recursos administratius i jurídics en el cas de desitjar la impugnació de l’acord.

8.- L’abonament de l’ajuda es pot realitzar directament al destinatari, o a l’entitat prestadora del servei o be motiu de la subvenció.

Article 8.- Procediment d’urgència.

1.- En aquells casos que, segons criteri del treballador o treballadora social, s’apreciïn condicions d’extrema urgència i gravetat, es podrà dictar una resolució provisional de concessió d’un percentatge no superior al 90% de l’ajuda proposada a l’informe de barems.

2.- Acabada la tramitació de l’expedient, es resoldrà la concessió, abonant-se la part de l’ajuda que no es va concedir de forma provisional.

3.- En el cas que la resolució de l’expedient fos resolutòria, es reclamarà de la persona sol·licitant el reintegrament íntegre de l’ajuda abonada provisionalment.

4.- Amb l’escrit de concessió provisional de l’ajuda es faran constar les condicions exposades als apartats anteriors d’aquest article .

Article 9.- Valoració tècnica de les ajudes.

L’aplicació del barem d’ajudes, exposat a l’annex 2 del Reglament, es realitzarà pel treballador o treballadora social d’acord amb l’equip de professionals (psicòleg) que treballin amb els beneficiaris de l’ajuda.

Article 10. Determinació de contraprestacions.

Per tal de garantir que les ajudes econòmiques tenguin un caràcter complementari del treball social més ampli, es podran establir acords o contraprestacions amb els beneficiaris que els comprometin a desenvolupar actuacions tendents a sortir de la situació de necessitat.

En casos especial, i en funció de la valoració tècnica del treballador/a Social es podran concedir ajudes sense que l’usuari hagi de dur a terme la contraprestació.

Article 11.- Protecció de dades personals.

Tant l’autoritat resolutòria com els tècnics que tramitin les ajudes estan obligats a mantenir el secret de la informació dels expedients, ja que la intimitat de les persones està afectada, i resta subjecta a reserva i tractament confidencial, d’acord a l’art .18 de la Constitució Espanyola, i al que disposa la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal.

Article 12.- Extinció i reintegrament de les ajudes

A part de les exposades a l’article 37 de la llei 38/2003, són causes d’extinció i reintegrament de les ajudes les següents:

1.- Incompliment dels compromisos adquirits amb els serveis socials

2.- Falsejament o ocultació de dades

3.- Desaparició de les circumstàncies que donaran origen a la seva concessió

4.- Trasllat del domicili fora del municipi

5.- Finalització del termini temporal de la prestació

6.- Mort del destinatari de l’ajuda

7.- Renúncia

8.- Utilització fraudulenta de l’ajuda

9.- Altres causes greus imputables al beneficiari no contemplades als apartats anteriors.

Article 13.- Obligacions dels beneficiaris.

1.- Són obligacions generals dels beneficiaris de subvencions les establertes a l’article 14.1 de la Llei 38/2003.

2.- A més de les anteriors, són obligacions específiques dels beneficiaris de les prestacions econòmiques de l’Ajuntament de Deià les següents:

a.- Comunicar als Serveis Socials de Deià totes aquelles variacions que es produeixin en la seva situació socio-familiar, que puguin modificar les circumstàncies que motivaren la sol·licitud.

b.- Destinar la quantitat percebuda als fins per als quals s’ha donat l’ajuda.

Article 14.- Drets dels beneficiaris

Els beneficiaris gaudeixen dels següents drets:

1.- Dret a ser informats de les possibles modificacions que puguin produir-se en el règim de la prestació.

2.- Dret a la intimitat i tractament confidencial de la documentació de caràcter personal inclosa a l’expedient.

3.- Dret a exercir el seu dret a queixa conforme a les disposicions vigents.

4.- Dret a l’abonament efectiu de l’ajuda o subvenció, una vegada s’hagi resolt la mateixa.

Article 15.- Règim d’infraccions i sancions.

1.- El règim d’infraccions a la normativa de subvencions, i en l’aplicació del Reglament present, està determinat pel capítol primer del títol quart de la llei 38/2003.

2.- El règim de quanties i procediments sancionadors es troba al capítol segon del títol quart de la llei 38/2003.

DISPOSICIÓ FINAL ÚNICA

Aquest Reglament entrarà en vigor a partir del dia següent al període establert a l’article 65.2 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, Reguladora de les Bases de Règim Local, sempre que hagi estat publicat al BOIB.

Contra l’esmentat acord es pot interposar recurs de reposició en el termini d’un mes a comptar des del dia següent al de la publicació. El termini per interposar, en el seu cas, recurs contenciós administratiu davant el jutjat del contenciós -Administratiu de Palma de Mallorca, serà de dos mesos comptats des de el dia següent a la notificació  de la resolució expressa del recurs de reposició. Si no hagués resolució expressa, el termini serà de sis mesos, a comptar de la data en que s’entengui desestimat per silenci el recurs de reposició. Tot això sense perjudici que pugui exercitar qualsevol altre recurs que consideri oportú.

 

Deià, 5 de Juny de 2013

La Regidora,
Magdalena López Vallespir

Documents adjunts