Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT DE PALMA DE MALLORCA

Núm. 9178
Secretaria General del Ple. Decret núm. 8435 de 13 de maig de 2013 d'Organització dels Serveis Administratius de l'Ajuntament de Palma

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Amb motiu de la remodelació del Govern de les Illes Balears en que la Sra. Sandra Fernández Herranz mitjançant Decret núm. 7/2013 ha estat nomenada Consellera de Família i Serveis Socials i de conformitat amb les atribucions conferides a la Batlia en els apartats 4, lletra k), i 5 de l’article 124 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, Reguladora de les Bases de Règim Local, la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears i la Llei 23/2006, de 20 de desembre, de capitalitat de Palma de Mallorca, així com les competències que li confereixen el Reglament orgànic del govern i de l’administració de l’Ajuntament de Palma, i d’acord amb els decrets 8111 i 8112 de dia 7 de maig de 2013 venc en dictar el següent Decret que substitueix al Decret núm 5309 de 26 de març de 2012:

1. ESTRUCTURA DE L’ADMINISTRACIÓ MUNICIPAL EXECUTIVA

  • 1.1 Òrgans centrals

Els serveis administratius de l’Ajuntament de Palma, sota la direcció del batle, s’estructuren en els següents òrgans centrals:

Àrees i àrees delegades de govern

I. ÀREA DE TURISME I COORDINACIÓ MUNICIPAL.

                I.1. Àrea Delegada de Seguretat Ciutadana

                I.2. Àrea Delegada de Mobilitat

II. ÀREA D’ECONOMIA, HISENDA I INNOVACIÓ

III. ÀREA DE FUNCIÓ PÚBLICA I GOVERN INTERIOR

IV. ÀREA D’EDUCACIÓ, FAMÍLIA, MAJORS I IMMIGRACIÓ

IV.1. Àrea Delegada de Benestar Social i Igualtat

V. ÀREA DE MEDI AMBIENT, INFRAESTRUCTURES I COORDINACIÓ TERRITORIAL

V.1. Regidories Delegades de Districtes

VI. ÀREA D’URBANISME I HABITATG

VII. ÀREA DE CULTURA I ESPORTS

         VIII. ÀREA DE COMERÇ, TREBALL, JOVENTUT I PARTICIPACIÓ

 VIII.1. Àrea Delegada de Sanitat i Consum

La titularitat de les àrees i àrees delegades correspon a un membre del govern local, regidor/ra, que exerceix les competències que se li deleguen en el present Decret.

  • 1.2. Òrgans territorials

Els serveis administratius de l’Ajuntament de Palma s’organitzen territorialment en districtes als quals corresponen les competències que determina el Reglament orgànic dels districtes i les que els delegui la Batlia o d’altres òrgans municipals.

2. COMPETÈNCIES DELEGADES

2.1. Competències generals

Per delegació de la Batlia corresponen als titulars de les àrees de govern i als titulars de les àrees delegades, amb les limitacions establertes per aquests darrers a l’art. 44 del Reglament orgànic del govern i de l’administració de l’Ajuntament de Palma, les següents competències generals que han de desenvolupar en l’àmbit de les matèries pròpies de la seva àrea, sense perjudici de les competències atribuïdes o delegades en altres òrgans o serveis municipals:

  1. Programar les polítiques municipals en les matèries de la seva competència, així com la representació i inspecció de l’àrea de la qual són titulars.
  2. Exercir l’ autoritat respecte del personal de la seva àrea.
  3. Garantir el compliment de les ordenances, els reglaments, els bans i altres disposicions legals que afectin el municipi, en l’àmbit de les competències de l’àrea.
  4. Exercir la potestat sancionadora en l’àmbit de les competències de l’àrea, llevat que sigui indelegable per llei o estigui atribuïda a altres òrgans.
  5. Elaborar els projectes d’ordenances i altres disposicions de caràcter general.
  6. Dictar decrets i instruccions.
  7. Proposar l’estructura i l’organització de la seva àrea.
  8. Reconèixer i liquidar l’obligació dels compromisos o disposicions de despeses legalment contretes, referides a les partides pressupostàries la gestió de les quals els correspongui.
  9. Aprovar, després dels tràmits oportuns, els comptes a justificar corresponents a les partides de despesa la gestió de les quals els correspongui.
  10. Subscriure convenis amb altres administracions i entitats públiques i privades per desenvolupar i executar les competències pròpies de la seva àrea, sempre dins els límits d’autorització i disposició de despeses que tinguin atribuïdes, llevat dels següents que es reserva la Batlia: els convenis que se subscriguin amb l’Administració de l’Estat i firmin els ministres, els que se subscriguin amb comunitats autònomes i firmin els seus presidents i els que se subscriguin amb altres ajuntaments i firmin els seus respectius batles/esses, així com els que tinguin una especial rellevància institucional apreciada per la persona titular de l’àrea que els promogui.
  11. La firma dels convenis per quantia superior a l’autoritzada requereix l’aprovació de la Junta de Govern Local.
  12. Concedir subvencions dins els límits de les seves competències quant a autorització i disposició de despeses i amb estricta subjecció a la legislació sobre la matèria.
  13. Ordenar l’expedició dels certificats que se sol·licitin en l’àmbit de les seves respectives competències i atorgar-los el vistiplau.
  14. Acordar la conclusió i l’arxiu dels expedients que apareguin ultimats en tots els seus tràmits referents a les matèries pròpies de la seva competència.

2.2. Competències específiques i adscripció d’organismes i empreses

A més de les generals, es deleguen als titulars de les àrees i de les d’àrees delegades les competències específiques que s’esmenten, de forma indicativa i no exclusiva, a la relació que s’inclou en aquest Decret.

Els organismes i les empreses municipals s’adscriuen a les àrees i àrees delegades segons s’indica a  la mateixa relació.

3. Coordinació de govern

La coordinació de govern correspon a la Batlia, sense perjudici del que disposa el Decret d’organització de la Junta de Govern per la qual es crea la Comissió de Coordinació, d’acord amb l’art. 29 del Reglament orgànic del govern i de l’administració de l’Ajuntament de Palma.

4. Règim de les delegacions atorgades

Les delegacions atorgades en el present Decret als titulars de cada una de les àrees i àrees delegades en què s’estructura l’Administració municipal inclouen tant la facultat de dirigir els serveis corresponents com la de gestionar-los en general, inclosa la de resoldre mitjançant actes administratius que afectin a tercers.

Així mateix, exerceixen totes les facultats que corresponen a l’òrgan delegant, sense cap limitació ni condició per al seu exercici, llevat que el  batle advoqui en qualsevol moment o es reservi a decrets posteriors.

La competència per resoldre els recursos de reposició correspon igualment als respectius òrgans delegats.

5. Relacions amb els òrgans necessaris, comissions del Ple, Ple i Junta de Govern

5.1. Els titulars d’àrea són els òrgans competents per elevar a dictamen de la Comissió del Ple o a resolució del Ple o de la Junta de Govern Local tots els assumptes que, dins l’àmbit de les seves competències, s’hagin de sotmetre a la consideració dels esmentats òrgans.

5.2. La competència esmentada a l’apartat anterior correspon al batle quan l’assumpte a què es refereix afecta l’àmbit de competències de més d’una àrea.

6. Coordinació administrativa

6.1. D’acord amb l’art. 43.5.c del Reglament d’organització, funcionament i règim jurídic de les entitats locals, s’estableixen com a mecanismes de coordinació, entre d’altres, les circulars, les instruccions, l’evacuació de consultes i l’emissió de dictàmens, les reunions territorials de districtes, les sectorials i la unificació de criteris.

6.2. Periòdicament es convocaran sessions informatives per a la coordinació dels departaments, organismes autònoms i societats mercantils municipals.

7. Delegacions especials

Les delegacions atorgades en el present Decret s’entenen sense perjudici de les delegacions especials que es puguin efectuar en qualsevol regidor/ra, per a la direcció i la gestió d’assumptes determinats inclosos en les competències dels titulars d’àrea o d’àrea delegada, d’acord amb l’art. 43.4 del Reglament d’organització, funcionament i règim jurídic de les entitats locals.

8. Tramitació de procediments

Els procediments iniciats abans de l’entrada en vigor del present Decret per òrgans diferents dels competents d’acord amb aquest s’han de continuar tramitant i són decidits pels òrgans que resultin competents en virtut del nou repartiment de competències.

9. Entrada en vigor

El present Decret entrarà en vigor el dia que se signi, sense perjudici de la seva preceptiva publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears, conformement a l’art. 44.2 del Reglament d’organització, funcionament i règim jurídic de les entitats locals.

10. Pèrdua de vigència

Queden sense efectes tots els decrets anteriors sobre estructuració i organització dels serveis administratius  i en especial  el Decret núm. 5309 de 26/03/2012 publicat al BOIB de 12 d’abril de 2012.  

11. Comunicació al Ple

D’acord amb l’art. 44.4 del Reglament d’organització, funcionament i règim jurídic de les entitats locals, de 28 de novembre de 1986, a la primera sessió ordinària que es dugui a terme s’ha de donar compte d’aquest decret al Ple de l’Ajuntament.

 

RELACIÓ DE COMPETÈNCIES ESPECÍFIQUES I ADSCRIPCIÓ D’ORGANISMES I EMPRESES

I. ÀREA DE TURISME I COORDINACIÓ MUNICIPAL.

I.a. Turisme

  1. Dissenyar i aplicar mesures per al foment i la millora del sector turístic per a la seva promoció a nivell nacional i internacional.
  2. Ordenar el sector turístic i la seva infraestructura.
  3. Coordinar-se amb altres òrgans de l’Administració municipal en les actuacions que tinguin incidència en el sector turístic i que es realitzin en exercici de les seves respectives competències.
  4. Fomentar les professions turístiques, així com la formació i el perfeccionament dels professionals del turisme en el marc de les competències municipals.
  5. Informar sobre l’oferta turística de Palma.
  6. Fomentar i promocionar l’activitat firal i de congressos, en l’àmbit de les seves competències, al municipi de Palma.
  7. Gestió i coordinació del Patrimoni Municipal que tengui incidència en el sector turístic.

I.b. Coordinació municipal

  1. Coordinació de les àrees de govern i impuls de la política general de la Junta de Govern, tant en l’àmbit intern de l’Ajuntament com en les relacions d’aquest amb altres Administracions.
  2. Coordinació de l’actuació de les Àrees de Govern a efectes dels quals determinarà els criteris bàsics i dictarà les instruccions necessàries per a la gestió dels assumptes de competència municipal.
  3. Seguiment continu dels objectius fixats a cada Àrea de govern, que haurà de facilitar-li la informació necessària per el desenvolupament  d’aquesta funció.

I.c. Relacions institucionals

  1. Realitzar els estudis i els programes que li encomani el batle.
  2. Promoure i mantenir les relacions de l’Ajuntament amb els organismes, les institucions o les associacions nacionals i internacionals d’autoritats o corporacions locals i tenir cura de la participació de l’Ajuntament.
  3. Promoure i mantenir les relacions de l’Ajuntament amb els organismes, institucions o associacions nacionals i tot tipus d’entitats d’àmbit local, autonòmic, nacional i internacional.

I.d. Accions judicials i administratives

  1. Exercir accions judicials i administratives que corresponguin a la Batlia i, en cas d’urgència, les que corresponguin al Ple, en aquest supòsit donant-li compte a la primera sessió que tingui lloc, quan l’Ajuntament o els seus organismes actuïn com a part actora o recorrent o com a part demandada.
  2. Exercir totes les accions judicials i administratives que corresponguin a la Batlia i en les quals estigui implicada un altra administració pública, incloses les societats mercantils, amb participació pública, i les que per raons d’urgència corresponguin al Ple, en funcions de Junta General, aquestes amb l’obligació legal de donar-ne compte al proper Ple que es dugui a terme, per la seva ratificació.
  3. Assabentar-se de les resolucions judicials i disposar la seva execució.
  4. Autoritzar els aplanaments, els desistiments i les transaccions, en quantia superior a 3.000 €, excepte en matèria de responsabilitat patrimonial. Els aplanaments, els desistiments i les transaccions en una quantia màxima de 3.000 € es deleguen expressament en el/la cap dels serveis jurídics.
  5. Interposar recursos contra les resolucions judicials definitives, fins i tot davant el Tribunal Suprem i el Tribunal Constitucional.
  6. Expedir les autoritzacions per assumir la defensa de funcionaris i empleats públics en assumptes judicials relacionats amb les seves funcions a l’Ajuntament de Palma.

I.e.  Responsabilitat patrimonial

  1. Resoldre els expedients de responsabilitat patrimonial motivats pel funcionament normal o anormal dels serveis públics municipals, i la tramitació i la gestió de les pòlisses d’assegurança tendents a cobrir la responsabilitat patrimonial municipal derivada del funcionament dels seus serveis.
  2. Interposar accions judicials en defensa dels interessos dels consumidors i usuaris previstes a la Llei.

I.f. Adscripció d’organismes i empreses

S’adscriuen a aquesta Àrea:

-  Fundació Turisme Palma de Mallorca 365.

-  Consorci Urbanístic de la Platja de Palma.

I.1. Àrea delegada de Seguretat Ciutadana

Adscrita a l’Àrea de Turisme i Coordinació Municipal.

Es deleguen en el titular de l’Àrea Delegada de Seguretat Ciutadana totes les competències que la legislació vigent atribueix al  batle en matèria de seguretat ciutadana (llevat de la direcció de la Policia Local) i protecció civil.

        I.1.a. Seguretat Ciutadana

  1. Organitzar el Cos de la Policia Local proposant i executant els plans de funcionament i adquisició del material, la millora i l’actualització d’aquest.
  2. Adoptar les resolucions relatives al funcionament i l’organització dels serveis policials.
  3. Expedir, controlar i retirar les targetes d’armes classificades als art. 3 i 105 del Reglament d’armes aprovat pel Reial decret 137/1993, de 29 de gener, i exercir la funció sancionadora que el dit Reglament atribueix al batle.
  4. Exercir les atribucions conferides al  batle per la legislació sobre espectacles públics i activitats recreatives, llevat de les que, per les seves característiques tècniques, siguin competència d’altres serveis municipals i les que  perquè es refereixen a l’exercici de la potestat sancionadora, són competència de la Junta de Govern Local, a la qual correspon delegar-les.
  5. Exercir les atribucions conferides al  batle per la Llei orgànica 1/1992, de 21 de febrer, sobre protecció de la seguretat ciutadana.
  6. Dirigir i regular les actuacions d’ordenació de trànsit.
  7. Autoritzar l’ocupació temporal per a la realització de diverses actuacions en què hi hagi carrils restringits al trànsit o reservats al transport públic, així com actuacions que es realitzin al carrer per a les quals es prevegi tallar la circulació.
  8. Autoritzar la circulació de vehicles pesats i caravanes assenyalant els itineraris pels quals han de passar i el corresponent servei d’acompanyament per part de la Policia Local.
  9. Les convocatòries per a la provisió provisional de llocs de treball, els actes de tràmit relatius a dites convocatòries (s’exclouen les resolucions de nomenament de personal de qualsevol tipus) i els canvis de destinació o unitat policíaca que no afectin a la provisió de llocs de treball.
  10. Ordenar l’eliminació com a residu sòlid dels vehicles retirats per la grua a requeriment de l’autoritat municipal competent per infraccions de trànsit que no són recuperats pels seus propietaris en els terminis legalment establerts.
  11. Autoritzar a la prestació de serveis de mudances.
  12. Expedir les targetes per a persones amb mobilitat reduïda.

        I.1.b Protecció Civil

  1. Organitzar i dirigir el Cos de Bombers proposant i executant els plans de funcionament i d’adquisició de material, millora i actualització d’aquest.
  2. Adoptar les resolucions relatives al funcionament i l’organització dels serveis contra incendis i salvament.
  3. Exercir les atribucions conferides al municipi per la legislació sobre protecció civil i altres disposicions reguladores de la matèria, llevat de les que per les seves característiques tècniques siguin competència d’altres serveis municipals.
  4. Dirigir i organitzar el Cos de Voluntaris de Protecció Civil proposant i executant els plans de funcionament i adquisició de material, millora i actualització d’aquest.
  5. Sensibilitzar la societat i assenyalar les línies d’actuació preventiva en matèria de protecció civil a les quals podran integrar-se els següents aspectes:
  • realització de proves o simulacions de prevenció de riscs i calamitats públiques
  • instal·lació, organització i manteniment de serveis de prevenció i extinció d’incendis i Salvament
  • promoció, organització i manteniment de la formació del personal dels serveis relacionats amb la Protecció Civil
  • realització de les activitats necessàries que tendeixin a la participació voluntària dels ciutadans en la protecció civil, fonamentalment pel que fa a la prevenció de situacions d’emergència que puguin afectar-los a la llar, edificis per a ús residencial, etc.

I.2. Àrea delegada de Mobilitat

Adscrita a l’Àrea de Turisme i Coordinació Municipal.

        I.2.a. Mobilitat

  1. Ordenar i regular l’ús i la utilització de les vies públiques per a la major compatibilitat entre vehicles i vianants.
  2. Realitzar estudis i anàlisis per definir els criteris d’equilibri entre el trànsit rodat i el destinat als vianants.
  3. Elaborar el projecte de normes reguladores de circulació, senyalització i estacionament, i transport de viatgers i mercaderies.
  4. Mantenir les relacions degudes amb entitats públiques o particulars que prestin serveis o tinguin competències en matèria de mobilitat urbana –circulació i transports– dins el terme municipal o que les afectin.
  5. Planificar i programar les infraestructures vinculades a la mobilitat urbana, determinant els principals requeriments com ubicació, tipologia i dimensionament.
  6. Dirigir, construir, explotar i inspeccionar els aparcaments públics, de rotació, de residents o mixtos.
  7. Regulació i gestió de les zones ORA.
  8.  Incoar, tramitar i resoldre els expedients per infracció de les normes de trànsit i circulació, com la imposició de les sancions que escaiguin; tramitar i resoldre els recursos interposats en relació amb les esmentades sancions, i, en general, totes les competències derivades de la potestat sancionadora que es desprenguin del Text articulat de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat vial i disposicions que hi concordin o la modifiquin, complementin o ampliïn i que corresponguin a aquest Ajuntament.
  9. Planificar, coordinar i executar les competències municipals del tramvia.
  10. Sala de gestió i control de trànsit
  11. Coordinar el servei de la bicicleta pública

        I.2.b. Transports

        Concedir les autoritzacions següents:

  1.  Elaboració reglament i normativa de les llicències d’auto taxi i galeres.
  2.  Tramitació, inspecció i sanció del servei de taxis i galeres.
  3.  Autoritzacions transport escolar i de menors

        I.2.c. Adscripció d’organismes i empreses

        S’adscriuen a aquesta Àrea:

        - Empresa Municipal de Transports (EMT)

II. ÀREA D’ECONOMIA, HISENDA I INNOVACIÓ

II.a. Hisenda

II.a.1. Pressuposts, Comptabilitat i Tresoreria.

             II.a.1.1. Pressupostos.

  1. Elaborar el Projecte de pressupost general municipal per elevar-lo a la Junta de Govern Local per a la seva aprovació.
  2. Establir les tècniques pressupostàries a utilitzar per elaborar el Pressupost general de l’Ajuntament.
  3. Definir i mantenir l’estructura pressupostària.
  4. Ordenar la incoació dels expedients de crèdits extraordinaris i suplements de crèdit, així com elevar la proposta de resolució a l’òrgan competent. Tramitar, analitzar i fer el seguiment dels expedients de modificacions pressupostàries.
  5. Fer el seguiment i l’ordenació general del procés d’execució del Pressupost.
  6. Coordinar i assessorar en matèria pressupostària les àrees, les àrees delegades, els districtes, els organismes autònoms i les societats mercantils.
  7. Redactar una memòria demostrativa del grau de compliment dels objectius programats.
  8. Elaborar i, si s’escau, proposar a l’òrgan competent l’aprovació dels plans financers que hagi de realitzar la corporació.

             II. a.1.2. Comptabilitat i Tresoreria

  1. Retre el Compte general format pel titular que tingui la funció de comptabilitat.
  2. Ordenar els pagaments a través de la firma dels següents documents:
  • manaments de pagament referits al Pressupost municipal i a operacions no pressupostàries o les relacions corresponents als esmentats manaments
  • ordres de pagament mitjançant transferències, xecs i altres instruments a través dels quals es materialitzen els pagaments dels manaments anteriorment esmentats
  1. Adoptar les resolucions que es derivin dels documents i expedients justificatius dels pagaments corresponents a operacions no pressupostàries.
  2. Aprovar els arqueigs de tresoreria amb la periodicitat que es determini.
  3. Mantenir les relacions amb la Sindicatura de Comptes de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i, si s’escau, amb el Tribunal de Comptes.
  4. Exercir la direcció dels serveis de la Tresoreria Municipal sense perjudici de les funcions que legalment corresponen als seus titulars, i, si s’escau, de la Unitat Central de Tresoreria.

II.a.2. Política financera, sector públic i Oficina de Control de la Despesa  Municipal.

  1. Planificar i executar la política financera.
  2. Analitzar i avaluar els programes de despesa que integren el Pressupost general.
  3. Analitzar i valorar les fonts de finançament de plans i programes d’actuació en matèria d’inversions públiques.
  4. Dissenyar i desenvolupar estructures de finançament de projectes d’inversió.
  5. Implantar el finançament estructurat d’inversions públiques i fer-ne el seguiment.
  6. Proposar la firma de convenis en relació amb la matèria de tresoreria i política financera i el fer el seguiment d’aquests.
  7. Establir les relacions necessàries amb entitats financeres, a fi de poder desenvolupar una adequada gestió de l’endeutament.
  8. Estudiar, tramitar i proposar la forma de gestió i règim econòmic financer dels serveis públics municipals existents o dels de nova creació, comptin amb personalitat jurídica pròpia o no.
  9. Assessorar en tots els àmbits de la gestió les societats mercantils, els organismes autònoms i altres entitats de naturalesa pública o privada dependents de l’Ajuntament.
  10. Dictar les instruccions i les directrius, de caràcter general o particular, que hagin de seguir les societats mercantils, els organismes autònoms i altres entitats de naturalesa pública o privada dependents de l’Ajuntament en les següents matèries:
  • política de recursos humans
  • activitat econòmica financera
  • sistemes de la informació
  1. Estudiar i fer l’informe preceptiu de les següents actuacions de les societats mercantils, els organismes autònoms i altres entitats de naturalesa pública o privada dependents de l’Ajuntament:
  • convenis col·lectius
  • modificació de plantilles o de la relació de llocs de treball
  • contractes de caràcter plurianual
  • contractes programa o comeses de gestió
  • modificacions estatutàries
  • participació en comerços, empreses mixtes i fundacions privades
  • convenis amb altres entitats públiques o privades
  • formulació d’estats financers
  • les operacions d’immobilitat quan el seu import superi el 10% del seu pressupost.
  1. Planificar i coordinar l’actuació economicofinancera de les societats mercantils, els organismes autònoms i altres entitats de naturalesa pública o privada dependents de l’Ajuntament, amb la col·laboració dels seus òrgans gerencials.
  2. Subscriure els documents que siguin precisos per  l’efectivitat del Conveni de col·laboració entre l’Agencia Estatal d’Administració Tributaria i la Federació Espanyola de Municipis i Províncies en matèria de subministrament de informació de caràcter tributari a les Entitats Locals, aprovat per l’Ajuntament Ple en data 30 de gener de 2003, adoptant les resolucions que resultin convenients per la operativa dels serveis objecte del Conveni de referència.

II.a.3. Intervenció.

a.    Exercir la direcció dels serveis d’Intervenció General de l’Ajuntament, els seus organismes autònoms i les societats mercantils i entitats dependents, sense perjudici de les funcions que legalment corresponen als seus titulars, si s’escau.

II.a.4. Gestió tributària.

  1. Entendre en tots els assumptes de la resolució dels quals es puguin derivar drets o compromisos i obligacions de contingut econòmic.
  2. Elaborar i proposar els projectes relatius a la imposició, la supressió i l’ordenació dels tributs municipals i dels preus públics.
  3. Elaborar i proposar a l’òrgan competent per a la seva aprovació els projectes d’ordenances de gestió, recaptació i inspecció, de les ordenances fiscals reguladores dels tributs i preus públics, la seva modificació o derogació.
  4. Dirigir, una vegada que hagin estat aprovades, l’aplicació de les ordenances reguladores dels diferents ingressos de l’Ajuntament dictant, si s’escau, les oportunes instruccions interpretatives a què s’haurà d’atenir la seva aplicació per part dels diferents òrgans i serveis municipals.
  5. Proposar els convenis o concerts per a la liquidació i/o la recaptació dels drets a favor de la Hisenda Municipal i per a la simplificació del compliment de les obligacions materials i formals que se’n deriven.
  6. Proposar subscriure convenis de col·laboració, acceptar competències delegades, participar a consorcis o altres formes de cooperació entre entitats públiques, relacionats amb els tributs i els ingressos de dret públic que concerneixin aquest Ajuntament.
  7. Gestionar tots els ingressos municipals que corresponguin a aquest Ajuntament i els recàrrecs establerts sobre aquests a favor d’altres entitats o administracions, tot això sense perjudici de les competències delegades en altres òrgans municipals.
  8. Corresponen a aquesta Àrea les següents atribucions delegades:
  • Declarar la prescripció dels ingressos i la devolució d’ingressos indeguts, sense perjudici de la competència d’altres òrgans municipals, així com la liquidació, en tot cas, dels interessos legals que escaiguin als expedients de devolució esmentats.
  • Incoar, tramitar i resoldre, amb imposició si s’escau de les sancions pertinents, per infraccions tributàries o per incompliment dels deures i les obligacions relatius als ingressos de dret públic, i tramitar i resoldre els recursos que s’interposin amb relació a aquestes, tot això sense perjudici de les competències delegades en altres òrgans municipals.
  • Resoldre les consultes escrites que es formulin, d’acord amb la Llei d’hisendes locals, la Llei general tributària i d’altra normativa de l’Estat o de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears sobre hisendes locals amb relació als tributs i preus públics gestionats per aquest Ajuntament.
  • Formar, aprovar i exposar les matrícules i el padrons corresponents als tributs de venciment periòdic i notificació col·lectiva, sense perjudici que s’hagi atribuït a altres òrgans municipals la gestió del tribut.
  • En general, les competències que corresponguin en matèria tributària al  batle i no s’hagin delegat expressament i exclusivament a altres òrgans municipals.
  1. Acordar la compensació de deutes i crèdits concurrents, d’acord amb la normativa vigent.
  2. Reconèixer i aplicar els beneficis fiscals, sense perjudici de la competència atribuïda a altres òrgans municipals, i instar de l’Administració que correspongui les compensacions que escaiguin.
  3. Resoldre els recursos que s’interposin contra els actes d’aplicació i efectivitat dels tributs i altres ingressos de dret públic i, en general, les sol·licituds i reclamacions que es formulin contra la gestió dels ingressos que el present Decret li delega.
  4. Disposar, d’acord amb la normativa aplicable i en l’àmbit de les competències corresponents a la seva Àrea, la suspensió de l’execució dels actes impugnats o subjectes a revisió en via administrativa i del procediment recaptador, i, si s’escau, la liquidació dels interessos de demora i l’alliberament i la devolució de les garanties i els dipòsits constituïts amb aquesta finalitat; tot això, sense perjudici de les competències atribuïdes a altres òrgans municipals. Així mateix, li correspon en tot cas resoldre sobre el reemborsament del cost dels avals, d’acord amb el que disposa la Llei general tributària i la normativa que la modifiqui, ampliï o complementi.
  5. Aprovar la declaració de fallits proposada per la Tresoreria Municipal.
  6. Exercir les potestats d’investigació, comprovació, liquidació i sanció, a través dels serveis d’inspecció de tributs, i aprovar els plans d’inspecció municipal de tributs.
  7. Tramitar i resoldre, a través de la Tresoreria Municipal i els serveis recaptadors al seu càrrec, les sol·licituds de fraccionament i ajornament de pagament, la confiscació de dipòsits i execució de garanties constituïdes com a resultat de les reclamacions que es promoguin o com a conseqüència de l’incompliment del que es disposa en els supòsits de fraccionament o ajornament de pagament.
  8. Tramitar i aprovar les liquidacions que escaiguin en els supòsits d’execució substitutòria, sense perjudici de les competències delegades a altres òrgans municipals.
  9. Proposar a l’òrgan competent la interposició de reclamacions i recursos o l’acatament dels veredictes de les qüestions litigioses en matèria de tributs o ingressos públics estatals i autonòmics, i gestionar-ne i controlar-ne l’efectivitat.
  10. Decretar la confiscació de quantitats amb motiu de provisions judicials o administratives d’embargament.
  11. Tramitar i aprovar les despeses derivades del compliment de les resolucions o veredictes dels tribunals amb càrrec a les partides la gestió de les quals li correspongui, sense perjudici de la competència atribuïda en aquesta matèria a altres òrgans municipals.
  12. Aprovar els models d’avals i garanties que han de constituir les persones interessades, d’acord amb les ordenances i els reglaments municipals, i declarar la conformitat de les constituïdes per suspendre l’execució d’un acte o per ajornar o fraccionar el pagament d’un deute tributari o d’un altre ingrés de dret públic.
  13. En les funcions de gestió i recaptació de recursos econòmics, les unitats o serveis que les realitzin han d’actuar d’acord amb els criteris, les directrius i els procediments establerts per aquesta Àrea, sense perjudici de la competència i la dependència orgànica de les àrees a què pertanyin.
  14. Gestionar els ingressos relatius a les competències que delega aquest Decret, sense perjudici de les atribuïdes a altres òrgans.

II.b.  Innovació

a.   Dissenyar, implantar i fomentar polítiques públiques per al desenvolupament tecnològic del sector empresarial i la ciutadania.

b.   Afavorir la incorporació dels ciutadans a la societat del coneixement.

c.   Desenvolupar programes de col·laboració entre universitats i empreses.

d.    Fomentar la innovació empresarial, la modernització, la dinamització i la difusió de la innovació, així com la transferència de tecnologia.

e.  Fomentar actuacions que generin una major eficiència, qualitat i seguretat dels subministraments industrials i energètics.

II.c. Adscripció d’organismes i empreses

             S’adscriuen a aquesta Àrea:

             - Institut Municipal d’Innovació (IMI)

II.d. Adscripció d’organismes en procés d’extinció:

  • Consorci del Parc de les Estacions
  • Consorci Mirall Eixample i resta del Municipi
  • Fundació Jocs Mundials Universitaris
  • Consorci del Velòdrom de Palma 

III. ÀREA DE FUNCIÓ PÚBLICA I GOVERN INTERIOR

III.a. Funció pública i Escola Municipal de Formació

             III.a.1. Funció Pública

  1. Exercir la direcció del personal al servei de l’Administració municipal, exceptuant-ne la direcció de la Policia Local.
  2. Gestionar els processos de selecció i provisió del personal, a més d’altres modalitats de mobilitat del personal, llevat del nomenament del personal que hagi de dur armes.
  3. Determinar i modificar les situacions administratives del personal, a més de la seva jubilació i la segona activitat per al personal que la tingui reconeguda legalment.
  4. Gestionar les retribucions del personal, des de la realització d’estudis de valoració per a la seva determinació i quantificació, fins a la tramitació de la nòmina, tant pels seus conceptes periòdics o extraordinaris com per les incidències.
  5. Reconèixer els serveis previs prestats a l’administració, els graus personals i nivells salarials al personal.
  6. Gestionar les diferents prestacions de caràcter social i econòmic que preveu la normativa reguladora del personal al servei de les administracions públiques i els diferents acords reguladors de la matèria, com ara les ajudes mèdiques.
  7. Controlar el compliment de la jornada i els horaris del personal mitjançant autorització de permisos, llicències i vacances, concessions de reduccions de jornada, seguiment de les situacions d’IT, la disposició de mitjans d’enregistrament d’entrades i sortides i altres mesures de control i seguiment.
  8. Representar a la corporació en els diferents àmbits paritaris de participació sindical i en particular en la negociació de les condicions de treball, a més de les relacions amb les organitzacions sindicals.
  9. Gestionar els expedients de reconeixement de compatibilitat al personal.
  10. Exercir la potestat disciplinària del personal, llevat dels casos que preveu la normativa reguladora, mitjançant la gestió dels expedients disciplinaris.
  11. Resoldre els recursos administratius interposats contra les resolucions de la seva competència i contra els actes dictats pels òrgans de selecció i de valoració.
  12. Gestionar el registre de personal.
  13. Gestionar la relació de llocs de treball del personal i la plantilla pressupostària.
  14. Autoritzar al personal la utilització de la signatura electrònica.
  15. Coordinar i impulsar l’aplicació de les actuacions en matèria de prevenció de riscs laborals, així com assessorar a la resta de les àrees municipals en aquesta matèria.
  16. Coordinar les actuacions en matèria de política de personal entre les diferents entitats que conformen el sector instrumental municipal.

             III.a.2. Escola Municipal de Formació

  1. Exercir les competències de formació i reciclatge professional de tot el personal, i de forma especial de la Policia Local i el personal d’Emergències.

III.b. Contractació i Govern Interior

             III.b.1. Contractació

  1. Contractar obres, serveis i subministraments i fer el seguiment dels expedients de contractació.

             III.b.2  Govern Interior i Gabinet General Tècnic

             III.b.2.1. Govern Interior

  1. Inventariar i registrar els béns del patrimoni municipal.
  2. Controlar el consum de gas, electricitat, aigua, telefonia, etc. adoptant o proposant l’adopció de les mesures que es considerin procedents per reduir les despeses.
  3. Gestionar i ordenar els treballs que s’hagin de realitzar en matèria d’impremta i servei de reprografia.
  4. Dirigir i gestionar el magatzem municipal.
  5. Concedir llicències de publicitat, així com per a la instal·lació de publicitat exterior i informació municipal.
  6. Concedir llicències d’ocupació de via pública per extensió d’activitat i ocupacions temporals especials.
  7. Gestionar el tauler d’edictes.
  8. Fer concessions i autoritzacions municipals a béns de domini públic.

            III.b.2.2. Gabinet General Tècnic

  1. Gestió dels contractes administratius: seguretat i vigilància privada, senyalística, transports i mudances, mobiliari, assegurances municipals i gestió de sinistres i servei de recollida i destrucció de documentació municipal.
  2. Gestió de taxes per les concessions radioelèctriques de diversos centres municipals.
  3. Aplicació identitat corporativa i normalització d’impresos i segells municipals.
  4. Gestió i distribució d’espais que afecten als edificis municipals destinats a oficines.

III.c Qualitat i Atenció a la Ciutadania

             III.c.1 Qualitat

  1. Crear una estratègia i una política d’actuació per introduir la metodologia de la qualitat total als serveis municipals.
  2. Definir els estàndards de qualitat i avaluar mitjançant els indicadors de gestió els resultats que s’obtenen amb aquest model de gestió.
  3. Potenciar la incorporació de les noves tecnologies de la informació i de les telecomunicacions en la relació amb els ciutadans per oferir serveis i tramitar gestions administratives.
  4. Recollida de la veu de la ciutadania tant per mitjans directes (enquestes, grups focals, etc) com indirectes.
  5. Gestió dels canals de comunicació per la recepció i resolució de queixes i suggeriments (DMS).
  6. Implantació, seguiment i millora de Cartes de Serveis. Definició i publicació de compromisos en la prestació dels serveis municipals.
  7. Redefinició i millora dels serveis i procediments en clau de simplificació administrativa i processos de racionalització, organització i metodologia administrativa.
  8. Coordinació i supervisió de les tasques relatives a la gestió de la informació i estructura de la Intranet, web municipal i seu electrònica. Definició dels continguts mínims que han d’estar publicats, amb especial esment als indicadors de transparència.

             III.c.2. Atenció a la Ciutadania.

a. Impulsar i dirigir la política d’atenció i gestió de la informació a l’Ajuntament i d’aquest al ciutadà.

b. Impulsar, coordinar i unificar criteris en matèria d’informació i atenció al ciutadà, a través del 010, Internet i les oficines integrades d’atenció al públic.

c. Impulsar, dirigir i coordinar la implantació de les noves tecnologies a totes les oficines i als serveis especialitzats, mantenint en totes aquestes la mateixa identitat corporativa.

d. Supervisar i coordinar el funcionament de les oficines municipals establint el tipus de gestions administratives a realitzar i els mitjans i els procediments a utilitzar, de tal manera que es mantingui l’homogeneïtat en els serveis que es prestin als ciutadans a cadascuna de les oficines.

e. Finestreta única empresarial (Cambra de Comerç de Mallorca).

f. Aplicació de les normes sobre sol·licitud d’emissió i ús de la targeta ciutadana i els seus convenis intermunicipals.

g. Gestió de la correspondència municipal i del Tauler d’edictes electrònic.

h. Autoritzar la utilització de la signatura electrònica en les relacions interadministratives i en la relació amb els ciutadans. Aquesta autorització inclou facultar el personal municipal per a la signatura electrònica de l’Ajuntament com a persona jurídica  així com les modificacions i revocacions.

             III.c.3 Població i Demarcació Territorial

  1. Tramitar els expedients d’alteració del terme municipal.
  2. Proposar les divisions territorials del terme municipal.
  3. Dirigir i coordinar els serveis d’Estadística i Padró d’Habitants.
  4. Dirigir i coordinar el registre de parelles o de convivència.
  5. Coordinar la logística dels processos electorals.

III.d. Potestat sancionadora

L’exercici de les competències de la batlia en l’exercici de la potestat sancionadora en matèria d’infraccions generals, d’acord amb la legislació vigent.

III.e. Adscripció d’organismes i empreses

S’adscriuen a aquesta àrea:

- Empresa Funerària Municipal (EFM)

IV. ÀREA D’EDUCACIÓ, FAMÍLIA, MAJORS I IMMIGRACIÓ

Sense perjudici de les competències atribuïdes o delegades en altres òrgans o serveis municipals, es deleguen en el titular d’aquesta Àrea totes les competències que la legislació vigent atribueix al batle en aquesta matèria, i en particular les següents:

IV.a. Educació

  1. Procurar els mitjans i recursos suficients per aconseguir una acció eficaç dels serveis al seu càrrec en matèria educativa.
  2. Establir els criteris i disposar els mitjans necessaris per fer efectiva la participació municipal en la programació educativa.
  3. Mantenir contacte permanent amb els òrgans de l’Administració de l’Estat i de la Comunitat Autònoma, i amb altres organismes públics i privats que desenvolupin activitats i programes relacionats amb les competències delegades en matèria educativa.
  4. Assumir les relacions amb les diferents administracions educatives per a la creació, la conservació, el manteniment i la vigilància de centres docents públics i participar en la vigilància del compliment de l’escolaritat obligatòria.
  5. Programar i coordinar l’oferta global d’activitats extraescolars a l’àmbit municipal.
  6. Regular l’ús dels centres públics docents per a activitats educatives, culturals o recreatives complementàries de la docència.
  7. Proposar i informar sobre la subscripció de convenis en matèria educativa en els àmbits previstos per la legislació vigent amb la resta d’administracions públiques i/o institucions privades.
  8. Desenvolupar les funcions en matèria educativa previstes a la Llei de capitalitat.

IV.b.  Família

  1. Fomentar les estratègies dirigides a conciliar la vida familiar i laboral d’homes i dones.
  2. Impulsar un servei d’informació, formació i suport a les famílies.
  3. Disseny, planificació i execució dels programes de recolzament a les famílies amb infants petits, especialment en els primers anys de vida dels menors.

IV.c. Majors

  1. Coordinar les accions dirigides al col·lectiu de majors.
  2. Disseny, planificació i execució de tots els programes que tenguin com a objectiu  l’increment del benestar dels majors.

IV.d. Immigració

  1. Direcció, planificació i coordinació de les actuacions polítiques dirigides a la integració social dels immigrants.
  2. Desenvolupar projectes d’acollida  específics per als nous veïnats.
  3. Recolzar els projectes de la iniciativa social en matèria d’immigració.

IV.e. Adscripció d’organismes i empreses

  • Patronat Municipal d’Escoles d’Infants de Palma.
  • Conservatori Municipal Elemental de Música i Escola de Música Municipal.

             IV. 1.  Àrea delegada de Benestar Social i Igualtat

             Adscrita a l’Àrea d’Educació, Família, Majors i Immigració.

             IV.1.a. Benestar Social

  1. La detecció i l’estudi de les necessitats socials en el terme municipal.
  2. La planificació, la implementació i l’avaluació de les seves actuacions mitjançant un pla director en el qual s’explicitarà l’atenció general que s’oferirà i la que rebran els col·lectius específics o grups poblacionals.
  3. La implementació dels serveis d’atenció social primària i els de caràcter específic que, per raons de necessitat o per acord amb altres administracions, calgui cobrir.
  4. Abordar les necessitats socials mitjançant actuacions individuals o familiars, grupals o comunitàries prioritzant la faceta preventiva i reinseridora de l’atenció social municipal.
  5. Coordinar les actuacions que en matèria de serveis socials es realitzin al terme municipal, amb facultat de dictar normes o instruccions que regulin l’activitat d’aquests serveis i les seves instal·lacions.
  6. Col·laborar amb altres administracions mitjançant la firma de convenis i amb les entitats i associacions que treballen en el camp de serveis socials a través de la convocatòria anual de subvencions i la firma de convenis vinculats a subvencions.
  7. Promoure i fomentar la participació de les entitats socials i del voluntariat en la prestació de serveis socials de la ciutat.
  8. Realitzar les actuacions que calguin per procurar l’equilibri dels serveis socials territorials i les seves dotacions als districtes, així com garantir la igualtat en les condicions d’accés a aquests. Organitzar els serveis no territorials i la seva vinculació amb els anteriors.
  9. Dirigir i coordinar les actuacions en matèria de cooperació al desenvolupament i ajuts solidaris fomentant i donant suport, especialment a través de convocatòries anuals de subvencions, a projectes per al desenvolupament, el codesenvolupament, la sensibilització i l’educació, emergències per catàstrofes i ajuts humanitaris.
  10. Impulsar, tramitar, coordinar i avaluar plans, programes o projectes transversals adreçats a col·lectius específics o grups poblacionals, en l’ámbit de les seves competències.

             IV.1.b  Infància

a. Dirigir la política d’infància mitjançant fonamentalment la prevenció en el temes que afecten el desenvolupament dels infants, així com la intervenció en el seu cas.

b. Incrementar l’atenció social per la detecció d’abusos i maltractaments als menors i la seva atenció personalitzada.

c. Impulsar la coordinació i el treball en xarxa amb altres administracions i entitats per tal de promoure polítiques públiques adreçades al benestar dels infants del municipi.

             IV.1. c.  Igualtat

  1. Impulsar, tramitar, coordinar i avaluar plans, programes o projectes transversals que abordin positivament la igualtat d’oportunitats, la convivència i la defensa dels drets dels ciutadans i ciutadanes.
  2. Adoptar les mesures i actuacions precises per tal d’eliminar les situacions de desigualtat de les dones, que afavoreixin i incrementin la presència de les mateixes en els distints àmbits de la vida social i en els processos de presa de decisions.
  3. Coordinar l’execució del Pla municipal d’igualtat entre homes i dones.
  4. Impulsar un servei d’informació, formació i prevenció en temes de gènere i d’igualtat també assessorant les diferents regidories a fi d’introduir el principi d’igualtat d’oportunitats.
  5. Dissenyar, coordinar i gestionar programes específics de prevenció contra la violència de gènere i serveis d’atenció integral per a víctimes de violència de gènere.

             IV.1.d.  Adscripció d’organismes i empreses

             S’adscriu a aquesta àrea delegada:

  • Patronat  Municipal de Reallotjament i Reinserció Social.

V. ÀREA DE MEDI AMBIENT, INFRAESTRUCTURES I COORDINACIÓ TERRITORIAL

V.a. Medi ambient

  1. Dirigir, formular i coordinar els plans, els programes i els estudis que tinguin incidència en el medi urbà i, en particular, en l’aire, l’aigua i el sòl.
  2. Formular i executar les accions de control de la contaminació i correcció dels efectes produïts per l’abocament de fluents líquids a la xarxa de sanejament municipal i per la generació de residus, dins el marc de les competències atribuïdes a aquesta Àrea.
  3. Executar les competències en matèria de recollida, tractament i eliminació dels residus municipals de caràcter urbà.
  4. Dirigir i gestionar els serveis de neteja urbana.
  5. Captar, tractar, explotar i actualitzar les dades variables que caracteritzin la qualitat del medi urbà de la ciutat de Palma.
  6. Elaborar estudis, redactar projectes d’obres i dur a terme les actuacions necessàries en matèria d’infraestructures i equipaments ambientals, en particular les hidraulicosanitàries, les de tractament i eliminació de residus, les relatives a xarxes de control ambiental.
  7. Mantenir, conservar i explotar les infraestructures i els equipaments ambientals de l’àrea relatius a l’aigua, l’energia, els residus, l’atmosfera i l’educació ambiental.
  8. Controlar i supervisar les instal·lacions de caràcter anàleg a les previstes a l’apartat anterior, la gestió de les quals l’Ajuntament encomani a empreses privades o públiques, així com controlar-ne l’explotació.
  9. Inspeccionar, controlar i vigilar ambientalment el medi urbà de la ciutat de Palma, així com gestionar i dirigir les funcions d’inspecció ambiental.
  10. Desenvolupar completament, en l’àmbit de les competències d’aquesta Àrea, els expedients d’avaluació ambiental d’activitats i elaborar informes mediambientals en matèria d’ordenació del territori i usos del sòl.
  11. Coordinar-se i cooperar amb altres administracions i institucions en matèria de qualitat ambiental del medi urbà de la ciutat de Palma.
  12. Controlar i supervisar la gestió ambiental de les platges del terme municipal.
  13. Tramitar i resoldre els expedients administratius per a la concessió d’autoritzacions i llicències previstes a la normativa aplicable a les matèries a què es refereixen els apartats precedents.
  14. Elaborar, supervisar i executar els plans i els programes d’execució ambiental que es duguin a terme a l’àmbit de les competències de l’Àrea.
  15. Establir les directrius mediambientals que assegurin els objectius de sostenibilitat a totes les àrees municipals de l’Ajuntament.
  16. Planificar, coordinar i executar programes i activitats formatives, divulgatives i educatives relatives al medi ambient de la ciutat de Palma.
  17. Gestionar i coordinar els centres de formació, educació i informació mediambiental dependents de l’Àrea.
  18. Planificar, promocionar, coordinar i executar accions de sensibilització, comunicació i divulgació de matèries relatives a les competències de l’Àrea.
  19. Gestionar i administrar els sistemes d’informació ambiental que integrin els documents, les dades, la cartografia i la informació territorial necessaris per al desenvolupament de les funcions de l’Àrea.
  20. Fomentar i desenvolupar polítiques de sostenibilitat i lluita en l’àmbit de les competències de l’Àrea, contra la contaminació en el terme municipal de Palma produïda per les emissions lumíniques, de gasos i d’ones electromagnètiques, així com la contaminació dels sòls i la contaminació de les aigües superficials, subterrànies i marines i d’altres.
  21. Formular les accions de control de la contaminació i dels efectes produïts per les emissions i les immissions a l’atmosfera, dins el marc de les competències atribuïdes a aquesta Àrea.
  22. Protegir, conservar, millorar, restaurar, inspeccionar i controlar ambientalment els espais naturals que figuren a la relació d’espais naturals del terme municipal de Palma, així com planificar, coordinar i supervisar les activitats municipals en matèria d’espais naturals. Dissenyar, fomentar i desenvolupar projectes relacionats amb els espais naturals de l’Ajuntament, així com coordinar-se i cooperar amb altres administracions i institucions en matèria d’espais naturals.
  23. Dirigir i gestionar el Centre Sanitari Municipal

V.b.  Agenda Local XXI

  1. Desenvolupar l’Agenda 21 Local com a eina de planificació integral a les polítiques globals de l’Ajuntament.
  2. Crear, coordinar i dirigir els fòrums de participació ciutadana involucrats en l’establiment de polítiques ambientals conjuntes en projectes estratègics de la ciutat de Palma.

V.c. Infraestructures

  1. Executar les directrius polítiques del govern municipal pel que fa al projecte i la construcció de les infraestructures de competència municipal, així com al manteniment, l’explotació i la gestió que sobre aquestes se li hagin atribuït.
  2. Programar les inversions en infraestructures.
  3. Detenir la representació municipal en matèria d’infraestructures i informar, en coordinació amb la resta de les àrees, sobre els estudis informatius promoguts per altres administracions públiques, coordinant-hi les actuacions necessàries.
  4. Informar sobre els convenis i els acords de tot tipus amb entitats públiques o privades que afectin matèria de la seva competència.
  5. Informar sobre els plans especials d’infraestructures que afectin les xarxes públiques i sobre l’adequació i la suficiència dels planejaments municipals en matèria de xarxes públiques generals.
  6. Projectar, construir i dirigir o inspeccionar les infraestructures.
  7. Conservar integralment les xarxes viàries municipals.
  8. Establir els criteris tècnics per al nou enllumenat públic, així com l’homologació de tots els elements integrants d’aquest.
  9. Ordenar la utilització del parc automobilístic i dels tallers generals.
  10. Finançar, col·locar, mantenir i retirar diferents motius d’il·luminació ornamental de Nadal a les principals vies comercials del centre de Palma, conjuntament amb les associacions de comerciants implicats.

V.d. Obres a vies públiques i equipaments urbans

  1. Planificar, coordinar i executar les actuacions i les obres de conservació, renovació i millora de les vies públiques, així com els elements i les infraestructures associats a aquesta, i adoptar les resolucions que exigeixin l’execució i el desenvolupament de les seves competències.
  2. Actualitzar i gestionar els inventaris de ferms i paviments de tot el viari municipal.
  3. Conservar i rehabilitar l’enllumenat públic, llevat del de les xarxes supramunicipals que hagin estat cedides a l’Ajuntament, així com controlar i supervisar el consum d’energia de l’enllumenat públic.
  4. Realitzar les actuacions de conservació, reposició i renovació del mobiliari urbà, llevat del corresponent a la senyalització de trànsit.
  5. Dirigir, executar i supervisar la realització dels projectes i les obres necessaris per complir les funcions assignades.
  6. Establir concerts o convenis amb empreses de serveis i els serveis municipals per a una actuació integrada a l’àmbit de la renovació i conservació de les vies públiques i a les actuacions conjuntes de remodelació zonal.
  7. Planificar, coordinar i autoritzar les ocupacions temporals per obres a la via pública, en coordinació amb l’àrea competent en matèria de seguretat i mobilitat.
  8. Concedir les llicències o autoritzacions que siguin preceptives per realitzar obres a la via pública, així com declarar-ne la caducitat quan escaigui, i tramitar i resoldre els expedients sancionadors que se’n derivin.

V.e. Parcs i Jardins

  1. Planificar, coordinar i supervisar les activitats municipals en matèria de parcs, jardins, zones verdes i arbratge urbà.
  2. Protegir, conservar, millorar i restaurar els espais que figuren a la relació de zones verdes i espais enjardinats en conservació municipal, així com l’arbratge d’alineació, l’arbratge viari i la jardineria i plantacions de les xarxes supramunicipals que hagin estat cedides a l’Ajuntament.
  3. Gestionar i mantenir les infraestructures associades als espais verds inclosos a l’apartat anterior.
  4. Inspeccionar, controlar i vigilar els parcs i els espais verds públics de l’Ajuntament.
  5. Dissenyar, fomentar i desenvolupar projectes relacionats amb els parcs i els espais verds públics de l’Ajuntament.
  6. Coordinar i cooperar amb altres administracions i institucions en matèria de parcs i espais verds públics de l’Ajuntament.
  7. Tramitar els expedients corresponents al procés d’assignació mitjançant llicència i/o autorització municipal de l’ús privatiu de parcel·les i/o blocs amb taules de cultiu de la xarxa d’Horts urbans ecosocials de Palma.

V.f. Coordinació Territorial

  1. Coordinar el procés de descentralització del govern municipal als districtes.
  2. Dictar instruccions generals per a un millor desenvolupament de les seves competències.
  3. Resoldre els conflictes d’atribucions que es plantegin entre les àrees i els regidors de districte, o entre aquests i aquelles, i proposar al Ple la resolució de conflictes d’atribucions que es puguin plantejar entre els districtes i les àrees que afectin òrgans col·legiats de la corporació, d’acord amb l’art. 50.1.a de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases del règim local.
  4. Fer el seguiment dels diferents programes que es desenvolupin des dels districtes.
  5. Tenir coneixement dels criteris establerts per al desenvolupament de la participació ciutadana a través dels districtes.
  6. Tenir coneixement de les instruccions que els titulars d’àrea o d’àrea delegada dirigeixin als de districtes, dins el seu àmbit competencial.

V.g. Adscripció d’organismes i empreses

S’adscriuen a aquesta àrea:

  • Empresa Municipal d’Aigües i Clavegueram (EMAYA)
  • Societat Municipal d’Aparcaments i Projectes SA (SMAP)
  • Societat Mercantil Palau de Congressos de Palma, SA
  • Institut Municipal de Coordinació d’Obres Viàries (IMOV)
  • Consorci d’Aigües de les Illes Balears

             V.1.  Regidories delegades de districte

Adscrites a l’Àrea de Medi Ambient, Infraestructures i Coordinació Territorial, desenvolupen territorialment en districtes als quals corresponen, les competències que determina el Reglament orgànic dels districtes i les que els delegui la Batlia o d’altres òrgans municipals.

VI.  ÀREA D’URBANISME I HABITATGE

VI.a. Urbanisme

  1. Dur a terme el planejament i la gestió urbanística.
  2. Tenir cura de la informació urbanística, la normalització tècnica, la documentació i la programació econòmica d’aquesta Àrea.
  3. Autoritzar, si correspon en el marc de les competències, els projectes d’urbanització i d’edificació.
  4. Dirigir i fiscalitzar l’activitat urbanística de les empreses municipals, coordinant-les entre si amb la Gerència Municipal d’Urbanisme i amb els ens públics i particulars que posseeixin sòl confrontant amb el d’aquestes.
  5. Exercir les competències derivades de les funcions relatives a llicències d’obres, d’activitats i instal·lacions i de funcionament, disciplina urbanística, així com la facultat de dictar ordres d’execució per reparar les deficiències que s’adverteixin en matèria de seguretat i la d’imposar les multes previstes en la legislació corresponent en els termes a què faculta l’art. 84 de la Llei de capitalitat de Palma, quan no estiguin expressament conferides a altres òrgans municipals per les lleis.
  6. Establir les directrius generals i coordinar l’actuació dels diferents serveis municipals que incideixin en la integració ordenada dels diversos elements que formen el conjunt urbà des de la seva consideració estètica i ornamental.
  7. Protegir i defensar el paisatge urbà, l’estètica urbana i els aspectes ornamentals de la ciutat, així com dissenyar el mobiliari urbà, amb les excepcions de la senyalització de trànsit i dels elements necessaris per a la neteja urbana, tot això en coordinació amb els titulars de l’àrea competents.
  8. Dirigir, executar i supervisar els projectes necessaris per complir les funcions assignades, degudament aprovats pels òrgans competents.
  9. Planificar, coordinar i executar els eixos cívics.
  10. Informar sobre l’impacte comercial de la implantació d’agrupacions comercials i grans superfícies.

VI.b.  Habitatge 

  1. Col·laborar en la coordinació de les diferents unitats que constitueixen l’Àrea.
  2. Mantenir les relacions necessàries amb els òrgans corresponents de l’Administració de l’Estat i de la Comunitat Autònoma que tinguin competències atribuïdes en matèria d’habitatge, i amb qualsevol organisme públic o privat amb actuacions en aquesta matèria.
  3. Demanar els informes necessaris per al seguiment de l’aplicació de la política municipal en matèria d’habitatge i rehabilitació urbana.
  4. Fomentar col·laboracions amb institucions dedicades a la investigació de necessitats d’habitatge dels diferents sectors de la població que permetin intercanvi d’experiències.
  5. Imposar les sancions previstes en matèria d’habitatge per la legislació vigent, quan l’esmentada competència correspongui per llei al batle.
  6. Promoure la creació d’habitatge a preu assequible per al lloguer o venda.
  7. Promoure la rehabilitació d’habitatges.
  8. Promoure la sortida al mercat d’habitatges buits.

VI.c. Adscripció d’organismes i empreses

S’adscriuen a aquesta àrea:

  • Gerència Municipal d’Urbanisme
  • Patronat Municipal de l’Habitatge
  • Consorci de Rehabilitació Integral de Barris (RIBA).

VII. ÀREA DE CULTURA I ESPORTS

VII.a. Cultura

  1. Procurar els mitjans i recursos suficients per aconseguir una acció eficaç dels serveis al seu càrrec en matèria cultural.
  2. Establir els criteris i disposar els mitjans necessaris per fer efectiva la programació cultural.
  3. Mantenir contacte permanent amb els òrgans de l’Administració de l’Estat, de la Comunitat Autònoma i del Consell de Mallorca, i amb altres organismes públics i privats que desenvolupin activitats i programes relacionats amb les competències delegades en matèria cultural.
  4. Participar en l’impuls de les grans infraestructures culturals de titularitat autonòmica i d’altres administracions públiques radicades al municipi.
  5. En relació amb els arxius, les biblioteques i els museus la titularitat dels quals correspon a d’altres administracions públiques que no tenen la naturalesa de grans infraestructures culturals:

1. Participar a l’ens o l’òrgan col·legiat de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a la planificació, la creació o l’assessorament dels arxius, les biblioteques i els museus ubicats al municipi de Palma.

2. Estar representat als òrgans de govern dels arxius, les biblioteques i els  museus de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i d’altres administracions públiques que no siguin de l’Estat que estiguin ubicades al terme municipal de Palma.

3. Informar preceptivament sobre la creació de nous arxius, biblioteques i museus al terme municipal de Palma.

  1. Regular l’ús dels centres públics culturals.
  2. Subscriure convenis en matèria cultural en els àmbits prevists per la legislació vigent amb la resta d’administracions públiques o institucions privades.
  3. Proposar al  batle l’assignació i el canvi de denominació de les vies públiques, places i parcs.

             VII.a.1. Arxius i biblioteques

  1. Dirigir, gestionar i crear arxius i biblioteques de titularitat municipal i centres de dipòsit cultural de naturalesa anàloga.
  2. Catalogar, conservar, difondre i acréixer el patrimoni documental i bibliogràfic i d’altres de naturalesa anàloga.
  3. Fomentar i promoure el llibre i la lectura.
  4. Des de l’Arxiu, dirigir, supervisar, organitzar i establir criteris i pautes per al sistema de gestió documental de l’Ajuntament.

             VII.a.2. Museus i col·leccions

  1. Dirigir, gestionar i crear museus i col·leccions de titularitat o cotitularitat municipal.
  2. Catalogar, conservar, difondre i acréixer les col·leccions municipals.
  3. Promoure activitats expositives i de difusió, lligades als museus i les col·leccions municipals.

             VII.a.3. Projectes culturals

  1. Planificar, dirigir i executar projectes d’infraestructures culturals de titularitat o cotitularitat de l’Ajuntament.
  2. Planificar la renovació de grans infraestructures culturals de titularitat de l’Ajuntament.
  3. Planificar, dirigir i executar projectes de noves institucions de referència.
  4. Dur a terme actuacions de qualificació cultural d’iniciatives a l’espai urbà, en coordinació amb els òrgans competents en la matèria.
  5. Proposar noves iniciatives culturals.

             VII.a.4. Promoció cultural

  1. Promocionar i programar arts escèniques i música.
  2. Promocionar i programar arts visuals.
  3. Promocionar i programar arts aplicades.
  4. Programar les exposicions.
  5. Dirigir i gestionar centres lligats a les arts escèniques, música, arts visuals i arts aplicades de titularitat de l’Ajuntament.
  6. Supervisar les línies de programació cultural dels districtes.
  7. Promoure iniciatives culturals de suport a la programació dels districtes.
  8. Crear noves institucions culturals municipals.
  9. Proposar a l’òrgan competent la concessió de premis i altres distincions de caràcter cultural.
  10. Les competències que afectin la gestió de les diferents manifestacions culturals.
  11. La promoció i la dinamització cultural de la ciutat.

             VII.a.5. Patrimoni cultural

  1. Coordinar i tutelar les activitats municipals sectorials que afectin el patrimoni històric a l’àmbit municipal i ser present als òrgans col·legiats que n’entenguin.
  2. Conservar i custodiar els béns que integren el patrimoni històric, artístic, científic, tecnològic i natural comprès en el terme municipal de Palma. Quan la titularitat sigui d’altres administracions públiques o d’altres institucions o persones privades, subscriure els convenis de col·laboració oportuns.
  3. Crear, gestionar i mantenir el patrimoni artístic, científic, tecnològic, natural i documental municipal.
  4. Dur la iniciativa i col·laborar amb els òrgans competents en la redacció dels instruments urbanístics de protecció del patrimoni històric.
  5. Dirigir i tutelar els programes de restauració d’immobles de caràcter monumental que es realitzin mitjançant convenis amb altres institucions.
  6. Adoptar les mesures oportunes per a evitar el deteriorament, la pèrdua o la destrucció dels béns culturals.

             VII.a.6. Adscripció d’organismes i empreses

             S’adscriuen a aquesta Àrea:

  • Fundació Pública Pilar i Joan Miró a Mallorca
  • Fundació Privada Es Baluard (en les competències que corresponguin a l’Ajuntament)
  • Fundació Art a la Seu de Mallorca
  • Fundació Santuari de Lluc
  • Fundació Casals d’arts i espais expositius de Palma
  • Consorci per a la Música de les Illes Balears
  • Consorci del Museu d’Art Modern i Contemporani de Palma
  • Consorci del Castell Museu de Sant Carles

VII.b. Esports

  1. Dirigir la política municipal i les actuacions en matèria d’esports.
  2. Establir els criteris i disposar els mitjans necessaris per fer efectiva la programació esportiva.
  3. Mantenir contacte permanent amb altres organismes públics i privats que desenvolupin activitats i programes relacionats amb les competències delegades en matèria esportiva.
  4. Regular i gestionar l’ús dels centres públics esportius.
  5. Planificar, dirigir i executar projectes d’infraestructures esportives de titularitat o cotitularitat de l’Ajuntament.
  6. Planificar la renovació de grans infraestructures esportives de titularitat de l’Ajuntament.

             VII.b.1. Adscripció d’organismes i empreses

             S’adscriuen a aquesta Àrea :

  • Institut Municipal d’Esports (IME).

VIII.  ÀREA DE COMERÇ, TREBALL, JOVENTUT I PARTICIPACIÓ

VIII.a. Comerç

  1. Planificar, proposar i impulsar les mesures necessàries per al foment, el desenvolupament i la promoció del petit i mitjà comerç al municipi.
  2. Elaborar o finançar els estudis que es considerin d’interès pel que fa al comerç.
  3. Proposar i impulsar, directament o juntament amb altres àrees municipals, les mesures necessàries per a la reestructuració, modernització i dinamització del comerç.
  4.  Fomentar les associacions de comerciants i donar-los suport.
  5.  Fomentar la política de formació del comerciant i donar-li suport.
  6. Estudiar fórmules de finançament per realitzar projectes de reestructuració comercial i cursos de formació de comerciants.
  7. Fomentar la participació del personal de comerç i empreses en cursos de formació en matèria de consum, en coordinació amb el Servei de Consum.
  8. Negociar i formalitzar fórmules de cooperació que es duguin a terme amb la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o altres institucions i organismes per al foment del teixit comercial.
  9. Informar i concertar les actuacions municipals que concerneixin el sector comercial en el marc de la Taula Local de Comerç de Palma.
  10. Fomentar l’ús de les noves tecnologies i els valors de gestió de la qualitat i sostenibilitat al comerç.
  11. Realitzar actuacions de dinamització comercial i del sector de restauració directament i/o coordinadament amb les entitats representatives del sector.
  12. Concedir llicències d’ocupació de via pública en actuacions de dinamització comercial.

VIII.b. Treball i formació

  1. Programar les polítiques de formació i ocupació i la tutela de l’òrgan gestor d’aquestes.
  2. Negociar i formalitzar els contractes programa que se subscriguin amb la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o altres institucions i organismes així com negociar i formalitzar qualsevol altra fórmula de cooperació per al foment de l’ocupació.
  3. Elaborar estudis i recomanacions per adequar l’oferta de formació professional ocupacional a les necessitats de les empreses.
  4. Elaborar i planificar el contingut funcional dels centres municipals de formació ocupacional que s’estableixin.
  5. Dirigir, controlar i gestionar l’Agència Municipal de Col·locació i d’altres possibles entitats d’intermediació laboral i desenvolupament local que es constitueixin.
  6. Dirigir, controlar i gestionar les accions formatives específiques que es planifiquin.
  7. Negociar amb les entitats implicades del PLOT (Pacte local d’ocupació i treball) o altre fórmula que a l’efecte es creï i formalitzar-lo.
  8. Mitjançar al mercat laboral com a entitat col·laboradora del SOIB.
  9. Fer orientació laboral destinada tant a millorar la capacitat ocupacional dels desocupats com a brindar noves possibilitats de col·locació a les persones immerses al mercat laboral.
  10. Concertar i realitzar tot tipus d’activitats formatives encaminades tant al gruix dels desocupats com a qualsevol altres destinataris potencials.
  11. Cooperar amb altres entitats públiques o privades per a la realització d’estudis, treballs o intercanvis en matèries relacionades amb la formació, l’ocupació i la promoció social.
  12. Informar i assessorar sobre la gestió empresarial de l’ocupació.
  13. D’altres activitats o accions que tendeixin a millorar la formació i el treball en aquesta ciutat, el desenvolupament de les quals forma part, a més, dels Estatuts de l’Agència de desenvolupament local de l’Ajuntament de Palma – PALMAACTIVA.

VIII.c.  Promoció econòmica

  1. Activitats de foment i difusió de l’esperit emprenedor, de l’autoocupació i creació d’empresa.
  2. Suport i assessorament per a la creació d’empreses i de nous projectes empresarials, mitjançant assessorament i recursos necessaris per a la seva posada en marxa.
  3. Impuls d’infraestructures necessàries per als nous projectes empresarials, vivers d’empreses, centres tecnològics, etc.
  4. Suport per a la consolidació de les petites i mitjanes empreses radicades al municipi de Palma.
  5. Activitats de millora de la competitivitat empresarial i participació com a Agència de Desenvolupament Local en els projectes d’internacionalització de    l’empresa i missions comercials.
  6. Dissenyar i aplicar tot tipus de mesures que afavoreixin el desenvolupament econòmic local, el foment de la innovació aplicada a l’empresa, l’ús de les noves tecnologies i de la societat de la informació als distints sectors productius.
  7. Promoure la cooperació empresarial.
  8. Fomentar les associacions empresarials i donar-los suport.
  9. Fomentar la política de formació empresarial i reciclatge professional, i donar-hi suport.
  10. Estudi i anàlisi a l’entorn econòmic local dels potencials jaciments d’ocupació i els sectors emergents, dissenyant i aplicant mesures per a intervenir-hi, en els sectors econòmics estratègics, en els mercats emergents i en altres que es considerin d’especial interès.
  11. Donar suport en els processos de reestructuració empresarial, mitjançant assessorament i estudiant noves fórmules de finançament.
  12. Planificar, impulsar i gestionar, directament o juntament amb altres àrees i serveis municipals, les mesures necessàries de reestructuració, modernització i dinamització del teixit comercial de Palma, i la realització d’estudis d’interès sobre l’activitat comercial de la ciutat.
  13. Participar en actuacions envers la millora de la formació dels comerciants, en actuacions de l’Ajuntament, sol o conjuntament amb altres institucions i organismes, en activitats per al foment del teixit comercial de la ciutat, en el foment de l’ús de noves tecnologies, de la qualitat i la sostenibilitat en la gestió comercial.
  14. Gestió de la Palma Film Office.

VIII.d. Joventut

  1. La detecció i l’estudi de les necessitats de la població jove en el terme municipal.
  2. Promoure i fomentar la participació de les entitats juvenils i de voluntariat en la prestació de serveis per a joves de la ciutat. 
  3. Establir les bases i tramitar les sol·licituds de subvencions que presentin les associacions i grups de joves, i, en certes matèries, els joves a títol individual, sempre d’acord amb el que estableix la normativa municipal.
  4. Realitzar les actuacions que calguin per procurar l’equilibri dels serveis per a joves a nivell territorial, així com la presencia dels mateixos als diferents districtes, garantint  la igualtat en les condicions d’accés. Organitzar els serveis no territorials i la seva vinculació amb els anteriors.
  5. Fomentar el dret a la participació juvenil per enfortir la democràcia municipal.
  6. Dissenyar noves vies de participació juvenil per impulsar la participació formalitzada, no formalitzada i individual.
  7. La gestió i els regim d’us dels serveis municipals dirigits a joves.
  8. Mantenir contacte permanent amb els òrgans de l’Administració de l’Estat i de la Comunitat Autònoma, i amb altres organismes públics i privats que desenvolupin activitats i programes relacionats amb les competències delegades en matèria de joventut.
  9. Proposar i informar sobre la subscripció de convenis en matèria de joventut en els àmbits previstos en la legislació vigent amb la resta de administracions públiques i/o institucions privades en aquells àmbits d’interès comú susceptibles de col·laboració.
  10. Impulsar, tramitar, coordinar i avaluar plans, programes i projectes transversals que abordin la intervenció amb joves o la condició juvenil tant a nivell d’àrea com a nivell de tot l’Ajuntament.
  11. Dissenyar, coordinar, planificar i gestionar programes que impulsin la dinamització dels joves en el seu temps lliure i en els períodes de vacances.
  12. Proposar la creació, coordinar i gestionar serveis d’informació, assessorament i prevenció per als joves tant a nivell centralitzat com en l’àmbit territorial.
  13. Afavorir la incorporació dels joves a la societat del coneixement.
  14. Promocionar i programar espais per a l’expressió artística dels joves, en qualsevol de les seves vessants (música, arts visuals, arts aplicades, arts escèniques).
  15. Proposar  noves iniciatives de caire juvenil d’interès per als joves de ciutat.
  16. Coordinar l’execució del Pla Estratègic de Joventut.
  17. Utilitzar les vies de comunicació més adients per el coneixement i difusió de les activitats i iniciatives d’interès per als joves del municipi, amb especial incidència en les de major ús entre aquests.

VIII.e. Participació

  1. Redissenyar noves vies de participació ciutadana per impulsar la participació formalitzada i individual.
  2. Fomentar el dret de participació ciutadana per enfortir la democràcia municipal.
  3. Posar en marxa vies de finançament econòmic que garanteixin el desenvolupament de la participació ciutadana, així com tramitar les sol·licituds de subvencions que presentin les federacions, unions i confederacions d’associacions, conformement al que estableix la normativa municipal.
  4. Resoldre les sol·licituds d’autorització per intervenir en els òrgans col·legiats centrals de l’Ajuntament conformement a les normes de participació ciutadana.
  5. Resoldre les peticions que es formulin relatives a la inscripció en el Registre municipal d’entitats ciutadanes, així com, si s’escau, les renovacions anuals de les inscripcions, tramitant a aquest efecte els expedients oportuns.
  6. Tramitar les sol·licituds de subvencions que presentin les federacions, unions i confederacions d’associacions, conformement al que disposen les Normes de participació ciutadana.
  7. Promoure, coordinar i programar festes i esdeveniments d’interès cultural.
  8. La gestió i el règim d’ús dels centres socioculturals.
  9. Aprovar les llicències d’ocupació de via pública en actuacions de participació ciutadana derivades per part federacions o associacions de veïns inscrites al registre municipal d’entitats (REMEC) excloses les actuacions de mercadets solidaris.
  10. Donar suport al normal desenvolupament de les funcions del Defensor de la Ciutadania d’acord amb el Reglament orgànic dels drets de la ciutadania de l’Ajuntament de Palma.

VIII.f. Adscripció d’organismes i empreses

S’adscriuen a aquesta àrea delegada:

  • “Agència de desenvolupament local de l’Ajuntament de Palma PALMAACTIVA”.

             VIII.1. Àrea delegada de Sanitat i Consum

             VIII.1.a. Salut pública

  1. Dirigir, gestionar i avaluar les activitats de prevenció i promoció de la salut, sanitàries i assistencials, dels programes de salut pública i dels centres i establiments sanitaris de competència municipal. Resoldre les qüestions relacionades amb el desenvolupament de les seves activitats, coordinant-les entre si i amb les accions de salut a càrrec de les entitats públiques i els organismes autònoms que exerceixen funcions assistencials, d’acord amb la normativa que en tot moment estableixi l’òrgan planificador de l’Estat i prevegi la Llei general de sanitat i altres normes legals que regulen l’esmentada matèria.
  2. Dirigir la inspecció sanitària gestionant tots els assumptes de caràcter preventiu i de policia sanitària que siguin de la seva competència.
  3. Dirigir, gestionar i avaluar les actuacions encaminades a garantir la qualitat i la seguretat alimentària al municipi, respectant les competències que pel que fa aquest tema s’han delegat en altres òrgans municipals.
  4. Realitzar o fomentar controls i anàlisis dels productes i serveis objecte de les seves competències, d’ús i consum comú, ordinari i generalitzat, a través dels mitjans del municipi o col·laborant amb altres entitats i organismes.
  5. Adoptar mesures urgents i requerir les col·laboracions necessàries en els supòsits de crisi i emergència que afectin la seguretat dels ciutadans, coordinant la xarxa d’alerta alimentària al municipi de Palma.
  6. Dirigir, gestionar i avaluar el Laboratori Municipal.
  7. Dirigir i gestionar el Centre Sanitari Municipal de Protecció Animal i el benestar animal.
  8. Control de plagues.
  9. Totes les competències que el vigent Reglament de policia sanitària mortuòria de les Illes Balears, el Reglament municipal de prestació de serveis mortuoris i l’Ordenança municipal reguladora dels serveis funeraris i qualsevol altra normativa de policia sanitària i mortuòria atorguin a la Batlia.
  10. Elaborar el Cens dels animals de companyia, dur a terme campanyes d’identificació i vacunació obligatòries d’aquests i aplicar les mesures de control d’animals vagabunds, abandonats i perillosos.
  11. Executar les accions de control de la contaminació i correcció dels efectes produïts per les emissions i les immissions a l’atmosfera per la producció de renous, dins el marc de les competències atribuïdes a aquesta Àrea.

             VIII.1.b. Consum i mercats.

  1. Mantenir contacte permanent amb els òrgans de l’Administració de la CAIB i la de l’Estat i amb altres organismes públics que desenvolupin funcions relacionades amb la protecció del consumidor.
  2. Crear, organitzar i gestionar la Junta Arbitral de Consum
  3. Informar els consumidors i usuaris. Rebre, tramitar i resoldre a través de l’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor (OMIC) les consultes i les reclamacions relacionades amb els béns, els productes i els serveis posats a la seva disposició dins l’àmbit de la seva competència i trametre-les, si s’escau, a les entitats o organismes competents.
  4. Fomentar i promoure la formació i educació dels consumidors/usuaris en la defensa i protecció dels seus drets en matèria de consum, sobretot en el consum responsable i saludable.
  5. Dissenyar campanyes informatives dirigides a les escoles, els instituts, els centres de formació professional, les associacions de veïns, els grups, etc., per a la formació en la defensa dels seus drets com a consumidors i l’educació com a consumidors responsables.
  6. Promoure, en col·laboració amb la UIB, cursos i seminaris en matèria de consum.
  7. Editar publicacions dirigides als ciutadans per subministrar-los informació sobre temes d’interès per al consumidor.
  8. Adoptar en general les mesures que es considerin convenients per a l’atenció, la defensa i la protecció dels consumidors i usuaris. Ajudar a  les accions de les associacions de consumidors i usuaris i fomentar-les, així com concedir-los subvencions, d’acord amb el procediment establert a les normes reguladores de concessió de subvencions en l’àmbit territorial del municipi de Palma, amb càrrec a programes la gestió dels quals li correspongui.
  9. Adoptar les mesures urgents i requerir les col·laboracions necessàries en els supòsits de crisi i emergència que afectin la seguretat dels consumidors i usuaris, coordinant la xarxa d’alerta de consum al municipi de Palma.
  10. Promoure, implantar i verificar sistemes de qualitat als serveis municipals relacionats amb les seves competències.
  11. Control i  coordinació dels mercats municipals per gestió directa o per el sistema de concessió.
  12. Controlar la qualitat dels productes d’acord amb la normativa vigent per comprovar-ne l’origen, la identitat, l’etiquetatge, la presentació, la publicitat i els altres requisits o signes externs que fan referència a les seves condicions de seguretat dins les competències de l’àrea.
  13. Dirigir, coordinar i avaluar la inspecció sanitària dels mercats municipals. 
  14. Autorització y gestió de mercats temporals.
  15. Prestació i gestió del servei d’escorxador.

             VIII.1.c.  Adscripció d’organismes i empreses

             S’adscriuen a aquesta Àrea:

  • Mercapalma, SA.

 

Palma, 15 de maig de 2013

La secretària general del Ple
Nieves Téllez Garcia