Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL DE GOVERN
Núm. 8344
Acord del Consell de Govern de 3 de maig de 2013 de l’ocupació urgent dels terrenys afectats per l’expropiació relativa al projecte constructiu denominat “Vial de bicicletes i condicionament del camí de Torralba d’Alaior a la cruïlla amb la carretera Me-12-Fase 1”, al terme municipal d’Alaior
Versió PDF
1. El 27 de març de 2013 va entrar a la Conselleria d’Administracions Públiques del Govern de les Illes Balears l’escrit del president en funcions del Consell Insular de Menorca de 21 de març de 2013 amb el qual es trametien els documents administratius relatius a la sol·licitud de declaració d’ocupació urgent dels terrenys afectats per l’expropiació relativa al projecte constructiu “Vial de bicicletes i condicionament del camí de Torralba d’Alaior a la cruïlla amb la carretera Me-12-Fase 1”, al terme municipal d’Alaior, amb la finalitat que el Consell de Govern declaràs, si escau, l’ocupació urgent dels béns esmentats.
2. La documentació aportada pel Consell Insular de Menorca consta dels documents següents:
a) Còpia del certificat de l’Acord de la Comissió de Govern del Consell Insular de Menorca de 17/09/2012 pel qual s’aprova inicialment el projecte constructiu esmentat, se’n declara expressament la utilitat pública i s’aprova inicialment la llista de béns i drets afectats per l’expropiació necessària per dur a terme l’obra projectada; s’acorda sol·licitar al Govern de les Illes Balears la declaració d’urgència de l’ocupació dels terrenys, i se sotmet a informació pública el projecte i la relació de béns, es notifica a tots els propietaris afectats i es dóna la mateixa publicitat i preceptiva audiència als afectats a la sol·licitud de declaració d’urgent ocupació dels terrenys afectats per l’expropiació.
b) Certificat de l’Acord de la Comissió de Govern del Consell Insular de Menorca de 18 de febrer de 2013 d’aprovació definitiva del projecte constructiu “Vial de bicicletes i condicionament del camí de Torralba d’Alaior a la cruïlla amb la carretera Me-12-Fase 1”, al terme municipal d’Alaior, i de la relació definitiva dels béns i drets afectats per l’expropiació dels terrenys necessaris per executar el projecte esmentat. Així mateix, de l’Acord de trametre al Govern de les Illes Balears la sol·licitud d’ampliació de la declaració d’urgència per als béns de l’annex I i per als nous béns (annex II). En aquests acords, hi figuren com a annex la relació de béns i drets afectats; figura en aquest darrer acord la relació definitiva.
c) Còpia compulsada del certificat acreditatiu del tràmit d’audiència concedit als titulars i interessats en compliment del que estableix l’article 56 del REF i de la publicació en el BOIB núm. 147, de 9/10/2012; en el Diario de Menorca de dia 2/10/2012; en el tauler d’edictes de la corporació des del dia 27/09/2012 fins al 27/10/2012, i al tauler d’edictes de l’Ajuntament d’Alaior des del dia 4/10/2012 fins al 24/10/2012.
d) Còpia compulsada de les al·legacions presentades que s’especifiquen en l’apartat anterior i informe tècnic i jurídic d’aquestes, de les quals només una és relativa a l’oposició sobre la necessitat d’ocupació immediata dels terrenys, i que es va desestimar ja durant el tràmit d’informació pública del projecte de traçat i per Acord del Consell Insular de Menorca de 18 de febrer de 2013.
e) Còpia compulsada de l’informe relatiu a la declaració d’urgència.
f) Certificat de l’existència de crèdit per atendre els pagaments dels dipòsits previs corresponents als béns i drets afectats per l’expropiació en aquest projecte.
g) Plànols dels béns afectats.
h) Relació d’afectats per l’expropiació esmentada amb les adreces corresponents.
3. Cal referir-se a l’informe tècnic de 20 d’agost de 2012 del director insular de Mobilitat del Consell Insular de Menorca. Aquest informe justifica la declaració d’ocupació urgent dels terrenys afectats per aquest expedient expropiador en els termes següents:
En primer lloc cal assenyalar que el camí de Torralba al creuament amb la carretera Me-12 són unes vies que tenen als mesos d’estiu molt trànsit, i així ho indica la IMD ( intensitat mitja diària) a la Me-12 que a l’any 2011 va ésser de 3.132 vehicles de mitja, encara que als mesos d’estiu es pot passar de 6.700 vehicles de mitja, un percentatge de trànsit de pesants del 3,60% i això unit a què el camí de Torralba és un camí que comunica la població d’Alaior amb la urbanització de Cala’n Porter, amb un volum d’activitat turística estival bastant considerable, es pel que podem considerar necessària una actuació en aquesta carretera.
La necessitat d’executar la via projectada està justificada en base a la millora de la seguretat i de la mobilitat al camí de Torralba, el qual actualment presenta dos carrils de 2,50 m. d’amplada, sense vorals, amb bermes d’amplada variable, presenta diverses corbes perilloses de radis petits i canvis de rasant amb acords mínims, un paviment molt deteriorat i amb escassa adherència superficial, no permet el pas de vehicles no motoritzats en condicions de seguretat i la connexió entre el camí de Torralba i la carretera Me-12 es produeix mitjançant una cruïlla no canalitzada, amb un tram recte de molta pendent,amplada insuficient i molta perillositat.
Per tot això les actuacions projectades que s’inicien al PK 0+000 i 3+530 volen acondicionar el camí en aquest tram, millorant la secció existent amb la supressió d’algunes corbes i l’ampliació de la plataforma i el radi d’altres, es millora la connectivitat del camí amb la carretera Me-12, definint una nova rotonda a la cruïlla existent i s’incorpora un vial per trànsit no motoritzat entre la cruïlla amb el camí de Cotaina ( Al PK 1+250) i el camí d’Alcaidú, donant continuïtat els itineraris de rutes cicloturístiques. També es precisa la millora de la estructura del ferm existent, amb l’estesa d’una nova capa de base gramular i mescles butuminoses.
Atès que aquest projecte constructiu desenvolupa el projecte de traçat denominat “ millora del Camí de Torralba d’Alaior a l’encreuament amb la carretera ME-12 del terme municipal de d’Alaior”, aprovat definitivament per acord de la Comissió de Govern d’aquest Consell de data 18 d’octubre de 2010, així com a annex 1 a l’esmentat acord i que resultaran afectats per l’expropiació dels terrenys necessaris per executar l’esmentat projecte de traçat, i dels quals es va sol·licitar la declaració d’urgència de l’ocupació que va ser acordada pel Consell de Govern de la CAIB en data 23 de desembre de 2010.
Atès que amb el projecte constructiu, inclou nous béns a efectes d’expropiació, béns aquests que ha estat necessari incloure a rel de les actuacions abans esmentades i ampliada la superfície dels terrenys relacionats al projecte de traçat. Tot l’anterior determina que respecte en aquests béns no inclosos al projecte de traçat s’hagi de dur a terme la corresponent tramitació per tal de poder expropiar els mateixos, i en aquest sentit es tractaria d’ampliar la urgència ja donada al projecte de traçat, es a dir, ampliar la declaració d’urgència dels terrenys afectats pel projecte constructiu vial de bicicletes i condicionament del camí de Torralba, d’Alaior a la cruïlla amb la carretera Me-12, fase-1- terme municipal d’Alaior, que suposa una millora de la seguretat vial en aquest camí i amb la cruïlla de la carretera Me-12 del terme municipal d’Alaior i per tant una millora de la seguretat vial en la mateixa, ja que en aquesta zona durant l’estiu es produeix molt de moviments de vehicles i per tant una vegada dutes a terme aquestes obres, es dotarà a la zona de les mesures de seguretat adequades pel nivell de trànsit que circula per la mateixa, i per tant s’evitaran si més no accidents de trànsit.
Per tant, i degut a l’anterior, tots els arguments que es varen assenyalar a l’informe d’urgència de data 13 d’abril de 2010 pel projecte de traçat són ara aplicables en aquest informe i per tant i en aquest sentit podem considerar que aquest informe completa l’informe d’urgència abans esmentat.
Si la responsabilitat de l’Administració ha de ser vetllar per la seguretat de les carreteres de la seva titularitat, aquesta responsabilitat s’accentua més quan es detecta que hi ha una zona amb molt nivell de trànsit durant l’estiu i amb incorporacions no solucionades adequadament i per tant potencialment perillosa que es pot i s’ha de corregir. Això és el factor determinant d’aquesta urgència, es a dir, millorar la seguretat vial l’abans possible a fi d’evitar accidents.
Tot això determina que sigui una actuació en què cal sol·licitar la declaració d’urgència, es a dir, es tractaria d’estendre la urgència donada pel Consell de Govern de les Illes Balears en data 23 de desembre de 2010, als nous béns que s’incorporen al projecte constructiu, al considerar-se les mateixes raons que van determinar la urgència en el projecte de traçat, adaptant i possibilitant aquest projecte executiu a les noves infraestructures que existiran a la zona.
L’article 9 de la Llei 1964 de desembre de 1954, d’expropiació forçosa, estableix que per poder accedir a l’expropiació és indispensable la prèvia declaració d’utilitat pública o interès social del fi a que ha d’afectar l’objecte de expropiat. En compliment d’aquest article, i tenint en compte que aquest és un camí existent i, per tant,la utilitat púbica deriva de la via existent i, atenent pe tant a l’establert a l’article 18 de la Llei 5/1990 de carreteres de la CAIB, la Comissió de Govern del Consell Insular de Menorca haurà de declarar la utilitat pública d’aquesta actuació simplement com a reafirmació en la declaració d’utilitat pública del camí i creuament amb la carretera Me-12 que ara es millora i declarar la necessitat d’ocupació dels béns afectats per aquesta millora.
[...]
[...]
[...]
La causa principal per acudir a aquest procediment excepcional és la seguretat vial com abans s’ha assenyalat, la garantia de la qual és competència de l’Administració titular d’aquesta via, que és l’Ajuntament d’Alaior però aquest, en la mesura que convenia amb el Consell Insular de Menorca la seva millora i l’execució de les obres i actuacions derivades d’aquesta millora, converteix al Consell Insular en administració expropiant i a l’Ajuntament d’Alaior en beneficiari de l’expropiació. Es tracta amb aquesta millora del camí i creuament amb la carretera Me-12, de dotar-la de les mesures i condicions adequades de seguretat, tant pels vehicles motoritzats, com no motoritzats. La correcció prevista en aquest projecte tindrà per conseqüència, sense cap mena de dubte, la regulació més ordenada del trànsit i la millora de la seguretat viària.
Per tot l’exposat, cal dotar a aquest tram de carretera d’una major seguretat vial i evitar en la mesura del possible, accidents de trànsit, per la qual cosa es veu justificat acudir a aquest procediment de declaració d’urgent ocupació.
Una vegada examinat l’expedient tramès pel Consell Insular de Menorca, el Servei de Corporacions Locals de la Direcció General de Funció Pública, Administracions Públiques i Qualitat dels Serveis, en data 12 d’abril de 2013, va emetre un informe jurídic.
L’informe jurídic de 12 d’abril de 2013 del Servei de Corporacions Locals de la Direcció General de Funció Pública, Administracions Públiques i Qualitat dels Serveis exposa que per declarar l’ocupació urgent és necessari un conjunt de requisits, com ara que hi concorrin unes circumstàncies excepcionals; que aquestes circumstàncies estiguin degudament motivades i documentades en l’expedient administratiu, i que, a més, impossibilitin que l’Administració compleixi els objectius que pretén si utilitza el procediment ordinari. Aquests requisits generals es fonamenten en la jurisprudència del Tribunal Suprem emesa en relació amb els articles 52 de la Llei d’expropiació forçosa i 56 del Reglament d’expropiació forçosa. Aquesta jurisprudència del Tribunal Suprem consta, entre d’altres, en les sentències de la Sala Contenciosa Administrativa de 30 de setembre de 1992 (recurs 1581/1990); de 3 de desembre de 1992 (recurs 1797/1989); de 9 de març de 1993 (recurs 8333/1990); de 23 de setembre de 1997 (recurs 14176/1991); de 10 de desembre de 1997 (recurs 4575/1993); de 22 de desembre de 1997 (recurs 782/1996); de 3 de desembre de 1998 (recurs 5821/1994); de 14 de novembre de 2000 (recurs 2939/1996); de 18 de maig de 2002 (recurs 628/1998); de 25 d’abril de 2003 (recurs 318/1999); de 16 de juny de 2004 (recurs 6068/1999); de 14 de febrer de 2005 (recurs 2381/1999) i d’11 d’octubre de 2006 (recurs 5909/2003).
L’informe jurídic esmentat considera procedent la declaració d’ocupació urgent sol·licitada pel Consell Insular de Menorca, atès que:
— Respecte a la concurrència de circumstàncies de caràcter excepcional que aconsellin acudir al procediment d’urgència, aquestes es concreten, segons es desprèn de l’informe tècnic del Consell Insular de Menorca de 20 d’agost de 2012, en la necessitat d’executar la via projectada, que està justificada sobre la base de la millora de la seguretat i de la mobilitat al camí de Torralba. Aquest projecte constructiu desenvolupa el projecte de traçat denominat “Millora del camí de Torralba d’Alaior a l’encreuament amb la carretera Me-12 del terme municipal d’Alaior”, aprovat definitivament per l’Acord de la Comissió de Govern d’aquest Consell de 18 d’octubre de 2010; també es va aprovar definitivament la relació de béns i drets que s’adjuntaven com a annex 1 a l’Acord esmentat i que resultaran afectats per l’expropiació dels terrenys necessaris per executar l’esmentat projecte de traçat, i del qual es va sol·licitar la declaració d’urgència de l’ocupació, que va ser acordada pel Consell de Govern de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en data 23 de desembre de 2010.
— Cal dir que, d’acord amb la jurisprudència del Tribunal Suprem, millorar una carretera per evitar el perill greu que suposa el seu estat o el seu traçat i per garantir la seguretat dels usuaris es considera una motivació suficient que justifica la utilització del procediment excepcional de l’article 52 de la LEF. Així es desprèn, entre d’altres, de la Sentència de la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Suprem de 26 de maig de 1997 (recurs 6002/1992) que en el fonament de dret tercer diu que:
El estrangulamiento que produce en la circulación rodada la franja de terreno afectada por la expropiación y el grave peligro que aquel estrechamiento conlleva para los usuarios de la vía e incluso de La Terraza, habida cuenta las características propias de la misma, en cuanto rápida, con una mediana en su parte central y sin aceras, constituyen desde luego motivación suficiente y justifican el excepcional procedimiento previsto en el artículo 52 de la Ley Expropiatoria para declarar urgente la expropiación a que da lugar la realización de la obra pública, según lo preceptuado en el artículo 56.1 del Reglamento de 26 de abril de 1957.
— Per tant, els objectius de la declaració d’ocupació urgent dels béns afectats pel projecte “Millora del camí de Torralba d’Alaior a l’encreuament amb la carretera Me-12 del terme municipal d’Alaior”, els quals són necessaris per dotar la carretera de les mesures i condicions adequades de seguretat tant per a vehicles motoritzats com no motoritzats, tindran com a conseqüència la regulació més ordenada del trànsit i la millora de la seguretat viària, com també evitaran en la mesura que es pugui accidents de trànsit. Aquests objectius no es poden aconseguir pel procediment ordinari d’expropiació, la qual cosa justifica la declaració d’ocupació urgent sol·licitada pel Consell de Menorca.
S’ha de tenir en compte el que disposa l’article 52 de la Llei d’expropiació forçosa, pel que fa a l’excepcionalitat de la declaració d’ocupació urgent, amb relació a l’article 56 del Reglament que l’aplica.
Així mateix, s’ha de considerar que la competència atorgada al Consell de Ministres per l’article 52 es va transferir a aquesta Comunitat Autònoma mitjançant el Reial decret 2612/1982, de 24 de juliol, i s’ha de preveure el que disposen l’article 32.1 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears i el Decret 81/1984, de 30 d’agost, pel qual s’assumeixen i es distribueixen les competències transferides pel Reial decret 2612/1982.
El Decret 12/2011, de 8 de juny, del president de les Illes Balears, modificat pel Decret 23/2011, de 5 d’agost, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, atribueix a la Conselleria d’Administracions Públiques l’exercici de les competències en l’àmbit de les relacions amb les institucions de govern de les Illes Balears i els municipis i les relacions de cooperació i col·laboració amb els ens territorials, competències que s’han assignat a la Direcció General de Funció Pública, Administracions Públiques i Qualitat dels Serveis; en conseqüència, s’hi han d’assignar també les competències en matèria d’expropiació forçosa i, per tant, la proposta de declaració d’ocupació urgent dels béns i drets afectats en tots els expedients tramitats per les corporacions locals que ho demanin.
Per tot això, el Consell de Govern, a proposta del conseller d’Administracions Públiques, en la sessió de 3 de maig de 2013 adoptà, entre d’altres, l’Acord següent:
“Primer. Declarar, a sol·licitud del Consell Insular de Menorca i a l’efecte que preveu l’article 52 de la Llei d’expropiació forçosa, la declaració de l’ocupació urgent dels terrenys afectats per dur a terme l’expropiació relativa al projecte constructiu denominat ‘Vial de bicicletes i condicionament del camí de Torralba d’Alaior a la cruïlla amb la carretera Me-12-Fase 1’, al terme municipal d’Alaior. Els béns i drets afectats per la declaració de l’ocupació urgent s’enumeren, de manera individualitzada i amb indicació dels seus titulars, en l’annex adjunt.
Segon. Fonamentar la urgència en la documentació presentada pel Consell Insular de Menorca i l’informe jurídic emès pel Servei de Corporacions Locals de la Direcció General de Funció Pública, Administracions Públiques i Qualitat dels Serveis de la Conselleria d’Administracions Públiques, que considera procedent la declaració d’urgència del Consell de Govern, perquè hi concorren circumstàncies excepcionals que motiven la declaració d’ocupació urgent dels béns i drets afectats per l’expedient d’expropiació forçosa, basades en el fet que la necessitat d’executar la via projectada està justificada sobre la base de la millora de la seguretat i de la mobilitat al camí de Torralba respecte a aquests béns no inclosos en el projecte de traçat i que s’hagi de dur a terme la corresponent tramitació per tal de poder expropiar-los. En aquest sentit, es tractaria d’ampliar la urgència ja donada al projecte de traçat; és a dir, ampliar la declaració d’urgència dels terrenys afectats pel projecte constructiu ‘Vial de bicicletes i condicionament del camí de Torralba d’Alaior a la cruïlla amb la carretera Me-12-Fase 1’, al terme municipal d’Alaior, que suposa una millora de la seguretat viària en aquest camí i amb la cruïlla de la carretera Me-12 del terme municipal d’Alaior i, per tant, una millora de la seguretat viària en la mateixa cruïlla, atès que en aquesta zona durant l’estiu es produeixen molts moviments de vehicles. Per això, una vegada dutes a terme aquestes obres, es dotarà la zona de les mesures de seguretat adequades al nivell de trànsit que hi circula i, per tant, s’evitaran si més no accidents de trànsit.
Tercer. Fer constar que durant el període d’informació pública al qual va ser sotmesa la sol·licitud de l’ocupació urgent es va presentar una al·legació relativa a la necessitat d’ocupació immediata, que va ser desestimada a la Comissió de Govern del Consell Insular de Menorca de 18 de febrer de 2013.
Quart. Publicar aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Cinquè. Notificar a les persones que figuren com a interessades en l’expedient que, contra aquest Acord, que exhaureix la via administrativa, poden interposar-hi un recurs potestatiu de reposició davant el Consell de Govern en el termini d’un mes comptador des de l’endemà d’haver-ne rebut la notificació, o bé, directament, un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà d’haver-ne rebut la notificació. A més, poden interposar-ne qualsevol altre si ho consideren oportú.”
Palma, 3 de maig de 2013
El secretari del Consell de Govern
Antonio Gómez Pérez
ANNEX
Llista concreta i individualitzada dels béns, els drets i les persones afectades pel projecte constructiu denominat “Vial de bicicletes i condicionament del camí de Torralba d’Alaior a la cruïlla amb la carretera Me-12-Fase 1”, al terme municipal d’Alaior
| Pol. |
Parc. |
Propietari |
Domicili |
Població |
m² superfície per expropiar |
| 13 |
17 |
Juana Salort Pons |
Plaça Constitució, 1 1r. – 07730 |
Alaior |
640 m2 |
| 13 |
18 |
Mercedes Orfila Iborra |
Plaça Explanada, 28. Escalera B 07703 |
Maó |
744 m2 |
| 11 |
46 |
Mercedes Orfila Iborra |
Plaça Explanada, 28. Escalera B 07703 |
Maó |
1.388 m2 |
| 11 |
47 |
Juana Salort Pons |
Plaça Constitució, 1 1r. – 07730 |
Alaior |
1.485 m2 |
| 11 |
48 |
Antonio Pons Gomila |
C. Porrassar Vell, 17 07730 |
Alaior |
1.268 m2 |
| 11 |
4 |
Sebastián Gomila Callejas |
C. San Jorge, 367 – Cala En Porter 07730 |
Alaior |
2.634 m2 |
| 11 |
57 |
Lorenzo Llufriu Taltavull |
C. Caminet Pou Nou, 23 2na. A 07730 |
Alaior |
760 m2 |
| 11 |
55 |
TORRALBET S.L. |
Plaza de la Habana, 70 28036 |
Madrid |
915 m2 |
| 11 |
1 |
TORRALBET S.L. |
Plaza de la Habana, 70 28036 |
Madrid |
1.598 m2 |
| 14 |
46 |
Juana Salort Pons |
Plaça Constitució, 1 1r. – 07730 |
Alaior |
2.496 m2 |
|
|
|
LA CAIXA Client: Joana Salort Pons |
S’Arravaleta, 30 07702 |
Maó |
89 m2 |
| 14 |
45 |
Maria Antonia Landino Sturla |
Av. José Antonio Clavé, 18 07703 |
Maó |
483 m2 |
| 14 |
42 |
Jacinto Seguí Dolç del Castellar |
C. Fontanillas, 1 07720 |
Es Castell |
3.353 m2 |
| 14 |
41 |
TORRALBET S.L. |
Plaza de la Habana, 70 28036 |
Madrid |
1.705 m2 |
| 14 |
40 |
Gabriel Gomila Pons i Nicolás Gomila Pons |
C. Ses Parres, 134 07730 |
Alaior |
3.857 m2 |
| 14 |
64 |
Leonardo Arduini i Giulia Armati – representant: Sr. José Carrasco |
Cos de Gràcia, 19 Porta B 07702 |
Maó |
291 m2 |
| 11 |
5 |
MYCELOMAS S.L. Representant: Sr. José Carrasco |
Cos de Gràcia, 19 Porta B 07730 |
Alaior |
1.082 m2 |
|
|
|
Banco Popular Español S. A. Cliente: Mª Cristina Pons Landino |
Sa Plaça, 3 07730 |
Alaior |
|