Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT DE PALMA DE MALLORCA

Núm. 4721
Departament de Personal. Secció de Gestió. Acord d’aprovació del Pla Director del personal adscrit al Servei de Benestar Social

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En sessió del 27 de febrer de 2013 la Junta de Govern de Palma va aprovar l’Acord del Pla Director del personal adscrit al Servei de Benestar Social  juntament amb el seu annex. Una vegada elevat a la consideració del Ple, s’aprova  en sessió ordinària del 28 de febrer de 2013. Es transcriu a continuació:

L’objecte d’aquest Pla Director del personal adscrit al servei de  Benestar Social és la millora de l’atenció als ciutadans de Palma mitjançant l’ampliació dels horaris d’atenció a matins i horabaixes.

Aquest Pla descriu mesures d’ampliació de l’horari d’atenció als ciutadans per part dels serveis socials, mesures de compensació laboral als funcionaris que realitzaran jornada de matí i horabaixa i un compromís de presentar una proposta que reguli la segona activitat dels funcionaris adscrits a Benestar Social, així com l’aprovació d’un Pla de Formació i Reciclatge professional estable en línia amb la llei 4/2009, d’11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears.

L’atenció als ciutadans de Palma que acudeixen als serveis socials requereix, cada cop més, d’una adaptació horària dels funcionaris. És freqüent que els funcionaris de serveis socials adaptin la seva jornada laboral, mitjançant una incidència horària, a les necessitats dels ciutadans que no pot ajustar-se a l’horari d’atenció al públic. La proposta que recull aquest Pla té per objecte donar una resposta ordenada a aquestes situacions quotidianes.

L’ampliació dels horaris i disponibilitat horària dels funcionaris cap a les necessitats detectades en el seu àmbit de feina obtenen mitjançant l’aprovació d’aquest Pla una justa compensació.

Per acabar, l’aprovació d’aquest Pla implica també el compromís d’aprovar un altre paquet de mesures que milloraran l’atenció al ciutadà:

  • d’una banda la necessitat d’abordar la qüestió de la segona activitat pel personal del servei Benestar Social. L’atenció continuada, durant molts anys, a les persones amb greus problemes deixen empremta que ocasiona dificultats per a l’exercici professional.
  • d’altra banda, i en compliment de l’article 96 de la llei 4/2009, d’11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, un pla de formació i reciclatge dels tècnics de serveis socials

L’aprovació d’aquest Pla suposarà la modificació de les condicions de treball establertes actualment a l’Acord regulador de les condicions de treball del personal d’aquest Ajuntament, modificades recentment per diferents disposicions legals, com ara la relativa a l’establiment de la jornada mínima de treball de 37,5 hores. És per això que la regidoria de Funció Pública, convocà nombroses reunions amb les organitzacions sindicals al llarg dels últims mesos intentant consensuar la proposta del Pla. De fet, a la proposta inicialment lliurada, s’han introduït canvis i millores com a resultat de la negociació. No obstant això, i malgrat no s’ha arribat a un acord amb dites organitzacions sindicals en la Mesa general de Negociació de dia 26 de febrer de 2013, es va considerar oportú donar per finalitzades les negociacions, en aplicació d’allò previst a l’art. 38.7 de la Llei 7/2007, de 12 d’abril, i per tant, aprovar l’establiment de les noves condicions de treball del personal afectat.

Per tot això i vist el que disposa l'article 127. 1.i) de la Llei 7/85, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local,  modificada per la Llei 57/2003, de 16 de desembre de mesures per a la modernització del règim local, el Cap de Departament de personal que subscriu, proposa a la Regidora de l’Àrea de Funció Pública i Govern Interior, que elevi a la Junta de Govern l'adopció del següent:

ACORD

PRIMER. Aprovar el Pla Director del personal adscrit al Servei de Benestar Social d’acord amb el document que s’adjunta com a Annex d’aquest acord.

SEGON. Modificar en tot allò que es vegi afectat pel citat Pla el vigent Acord regulador de les condicions de treball del personal funcionari, eventual i dels òrgans directius d’aquest Ajuntament, i en especial mitjançant la inclusió de les previsions específiques de regulació de jornades, horaris de treball  horaris de conciliació de la vida familiar, laboral i personal, i règim de vacances per al personal adscrit al Servei de Benestar Social, tant de l’escala d’administració general com de l’escala d’administració especial.

TERCER. La data d’efectes del present acord serà de 1 de març de 2013. Des d’aquest moment, la regulació de les condicions de treball del personal adscrit al Servei de Benestar Social prevista en el Pla Director serà d’aplicació preferent respecte a les previsions de l’Acord regulador de les condicions de treball del personal d’aquest Ajuntament, sense perjudici de la seva aplicació supletòria d’aquelles matèries que no s’hagin previst al Pla Director.

QUART. Elevar aquest Acord a consideració del Ple de la Corporació.

CINQUÈ. Publicar el present Acord al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

 

ANNEX
PLA DIRECTOR DEL PERSONAL ADSCRIT A BENESTAR SOCIAL

1. Objecte del Pla

L’objecte d’aquest Pla Director del personal adscrit al servei de  Benestar Social és la millora de l’atenció als ciutadans de Palma mitjançant l’ampliació dels horaris d’atenció a matins i horabaixes.

Aquest Pla descriu mesures d’ampliació de l’horari d’atenció als ciutadans per part dels serveis socials, mesures de compensació laboral als funcionaris que realitzaran jornada de matí i horabaixa i un compromís de presentar una proposta que reguli la segona activitat dels funcionaris adscrits a Benestar Social, així com l’aprovació d’un Pla de Formació i Reciclatge professional estable en línia amb la llei 4/2009, d’11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears.

L’atenció als ciutadans de Palma que acudeixen als serveis socials requereix, cada cop més, d’una adaptació horària dels funcionaris. És freqüent que els funcionaris de serveis socials adaptin la seva jornada laboral, mitjançant una incidència horària, a les necessitats dels ciutadans que no pot ajustar-se a l’horari d’atenció al públic. La proposta que recull aquest Pla té per objecte donar una resposta ordenada a aquestes situacions quotidianes.

L’ampliació dels horaris i disponibilitat horària dels funcionaris cap a les necessitats detectades en el seu àmbit de feina obtenen mitjançant l’aprovació d’aquest Pla una justa compensació.

Per acabar, l’aprovació d’aquest Pla implica també el compromís d’aprovar un altre paquet de mesures que milloraran l’atenció al ciutadà:

  • d’una banda la necessitat d’abordar la qüestió de la segona activitat pel personal del servei Benestar Social. L’atenció continuada, durant molts anys, a les persones amb greus problemes deixen empremta que ocasiona dificultats per a l’exercici professional.
  • d’altra banda, i en compliment de l’article 96 de la llei 4/2009, d’11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, un pla de formació i reciclatge dels tècnics de serveis socials

2. Règim Jurídic

L’article 14 de la Carta Social Europea disposa: ”Per tal d’assegurar l’exercici efectiu del dret a beneficiar-se dels serveis socials, les parts es comprometen a fomentar i organitzar serveis que, emprant mètodes de treball social, contribueixin al benestar i al desenvolupament de les persones i dels grups en la comunitat, com també a la seva adaptació a l’entorn social

Els articles 9, 14,39, 40,41, 48, 49 i 50 de la Constitució Espanyola que fan referència als compromisos constitucionals que son competència de Serveis Socials.

La llei 7/1985, de 2 d’abril, de bases del Règim Local, defineix al seu article 25.k com a competència dels ajuntaments “Prestació dels serveis socials i de promoció i reinserció social.”

La Llei 4/2009, d’11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, al seu article 36 defineix les competències dels municipis en matèria de serveis socials. La mateixa Llei, i el seu desenvolupament reglamentari (bàsicament el decret 48/2011, de 13 de juny, pel qual es regulen els principis generals i les directrius de coordinació dels serveis socials comunitaris bàsics) als seus articles 14, 15 i 16 estructura les modalidats de serveis socials. La nostra llei autonòmica presta especial atenció a la formació i reciclatge dels professionals de serveis socials dedicant-ne el títol VIII de la llei a la Qualitat, Formació i la Recerca en l’àmbit dels serveis socials.

La llei 23/2006, de 20 de desembre, de capitalitat de Palma de Mallorca dedica el capítol IX a les competències de l’ajuntament de Palma en matèria de serveis socials.

 

3. Jornada laboral i horaris d’especial dedicació

La jornada laboral dels tècnics funcionaris adscrits a Benestar Socials és de 40 hores setmanals.

El personal administratiu funcionari de Benestar Social tindran una ampliació a 40 hores setmanals. Sols en els casos que no ho desitjin expresament quedaran en jornada de 37,5 hores setmanals.

Els conceptes que emprem son els següents:

Jornada diària: Franja horària màxima en el que es desenvolupa la jornada laboral compresa entre les 07,20 hores i les 22,00 hores de dilluns a divendres.

Horari Fitxo:  L’horari fitxo és aquell que no permet modificació i és d’obligat compliment (a excepció de les hores de compensació).

Horari Mòbil: És aquell horari d’obligat compliment que es pot realitzar en qualsevol moment de la jornada diària. Aquest horari amb caràcter general és de lliure disponibilitat per al treballador, sempre que no contravingui les necessitats del servei. Genera compensació automàtica segon la següent taula:

0-5 hores setmanals mòbils: 1’25 hora setmanal

+ de 5 hores: 2’5 hores setmanals

Jornada màxima setmanal: En aquelles circumstàncies extraordinàries es podran dedicar un màxim de 45 hores laborables a la setmana.

Jornada xapada: Son les hores fixes realitzades a l’horabaixa i que donen com a resultat xapar la jornada laboral.  Genera compensació automàtica segons la següent taula:

1 jornada xapada: 1’25 hores setmanals

Hora de compensació automàtica. Son les hores realitzades per jornada xapada i per horari mòbil.

Hora de compensació no automàtica: Poden ser hores de compensació no automàtica:

  1. les hores que excedeixen de la jornada habitual (mes de 40h) i tindran una compensació no automàtica en la relació 1h= 1h 45m.
  2. Quan s’empren les hores mòbils per atendre les necessitats del servei i aquestes suposen un nou horabaixa de feina o matí i tindran dret a compensació en la relació 1h= 1h 45m.

Aquestes hores s’han de recuperar dins la jornada laboral habitual abans del darrer dia laborable  del mes següent a haver-se realitzat. Es pot acumular en dies sencers. Requereix d’autorització prèvia de l’immediat superior.

Hores fora de la jornada diària: Tindran aquesta consideració les següents hores:

  1. les hores realitzades fora de la jornada diària (a partir de les 22h, en dissabtes, diumenges i festius) i tindran una compensació no automàtica en la relació 1h=2h 30m.

Les hores extraordinàries requeriran prèvia autorització per l’immediat superior i ratificades a posteriori per la direcció de l’àrea i en cap cas no generaran dret a retribució econòmica.

Aquestes hores s’han de recuperar dins la jornada laboral habitual abans del darrer dia laborable  del mes següent a haver-se realitzat. Es pot acumular en dies sencers. Requereix d’autorització prèvia de l’immediat superior.

Tipus d’horari

Aquest pla reconeix  els següents tipus d’horari:

  1. Horari general de Benestar Social
  2. Horari especial de Benestar Social
  3. Horari de conciliació

Horari General.

El personal afectat és tot el personal de Benestar Social a excepció dels educadors socials que desenvolupin la seva feina als centres de serveis socials.

L’horari general és el següent:

Hores fitxes

32,5

Hores de compensació automàtica

2,5

Hores Mòbils

5

Total

40

Horari Fitxo

Dilluns

Dimarts

Dimecres

Dijous

Divendres

8’30-14’30

8’30-14’30

8’30-14’30

8’30-14’30

8’30-14’30

 

16’00-18’30

 

 

 

Les hores mòbils no poden superar el límits horaris de la jornada diària ja que es consideraria horari nocturn. Poden fer-se’n abans o després de l’horari de permanència o amb nous marcatges de sortida-entrada.

A petició del funcionari, un altre horabaixa prèvia autorització de l’immediat superior sense dret a compensació per nova jornada xapada.

Horari especial de Benestar Social.

El personal afectat per aquest horari son els educadors socials dels centres de serveis socials i aquells altres que, prèvia voluntat del funcionari, expressament li sigui assignat.

L’horari especial  és el següent:

Hores fitxes

32,5

Hores de compensació automàtica

2,5

Hores Mòbils

5

Total

40

Horari Fitxo

Dilluns

Dimarts

Dimecres

Dijous

Divendres

8’30-15’00

8’30-14’30

8’30-14’30

 

8’30-14’30

 

16’00-20’00

 

16’00-20’00

 

Les hores mòbils no poden superar el límits horaris de la jornada diària ja que es consideraria horari nocturn. Poden fer-se’n abans o després de l’horari de permanència o amb nous marcatges de sortida-entrada.

A petició del funcionari, un altre horabaixa prèvia autorització de l’immediat superior sense dret a compensació per nova jornada xapada.

Horari de Conciliació

Donat que l’esperit d’aquest horari és conciliar la vida laboral i personal. La proposta de conciliació de Benestar s’ha de realitzar dins el marc de la jornada, és a dir de les 7’20 hores a 22’00 hores

Horari d’estiu

L’horari d’estiu estarà comprés en les mateixes dates que l’horari d’estiu no lectiu per als col·legis públics de primària.

L’horari d’estiu serà el mateix que a la resta de l’any, tant a per l’horari general com per a l’especial, a excepció de la supressió l’horari fixo de tarda, passant aquestes hores a horari mòbil.

Vacances

El període de major necessitat del servei, en el que no es tindrà dret a la bonificació, serà el comprés entre el 15 de setembre i el 15 de desembre.

 

4. Retribucions

Aquest Pla no suposa cost econòmic afegit

5. Proposta de segona ocupació i Pla de Formació

Abans de sis mesos, des de l’aprovació d’aquest Pla, i a instàncies de la Corporació es crearà  una comissió mixta  que tingui per objecte la realització d’una proposta de segona ocupació per als tècnics de Benestar Social i un Pla de Formació estable.

Abans de finalitzar 2013 s’hauran d’haver aprovat les propostes presentades, que podran tenir una moratòria d’aplicació per raons pressupostàries.

El text aprovat formarà part d’aquest Pla Director.

6. Criteris de mobilitat horitzontal

Per a la mobilitat del personal es tindran en compte els criteris aprovats mitjançant Instrucció 2/2012 de mobilitat del personal de benestar social.

7. Temporalitat

El pla tindrà vigència fins a l’aprovació d’un nou pla i, en qualsevol cas, haurà de revisar-se si existeix una variació en la fixació de la jornada mínima a realitzar pel personal en la Llei de Pressupostos Generals.

 

Palma, 7 de març de 2013

El cap de departament de Personal

p.d. Decret de batlia núm. 22906 de 01/12/2011 (BOIB núm. 187 de 15/12/2011)

Juan García Lliteras