Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
SERVEI DE SALUT DE LES ILLES BALEARS
Núm. 4113
Instrucció 10/2013, de 20 de febrer, del director general del Servei de Salut de les Illes Balears, per la qual es determinen els criteris que regeixen el procediment de reintegrament de la prestació farmacèutica amb càrrec al Servei de Salut
Versió PDF
El Reial decret llei 16/2012, de 20 d’abril, de mesures urgents per garantir la sostenibilitat del sistema nacional de salut i millorar la qualitat i la seguretat de les seves prestacions, introdueix un nou article (94 bis) en la Llei 29/2006, de 26 de juliol, de garanties i ús racional dels medicaments i productes sanitaris, que determina l’aportació dels beneficiaris en la prestació farmacèutica ambulatòria.
Concretament, aquest article estableix un sistema d’aportació en la prestació farmacèutica ambulatòria exigint l’aplicació d’un percentatge determinat sobre el preu del producte farmacèutic segons el nivell de renda de cada usuari, i determina els casos en què els usuaris queden exempts de fer aquesta aportació. A més, fixa els límits màxims d’aportació mensual per als pensionistes i els seus beneficiaris; com a conseqüència d’això, estableix que les comunitats autònomes tenen l’obligació de reintegrar-los les quantitats que hagin abonat i que sobrepassin aquest límit.
D’altra banda, la disposició final segona del Reial decret llei 16/2012 estableix la necessitat que les comunitats autònomes adoptin —en l’àmbit de les competències pròpies— les mesures necessàries per donar efecte a les disposicions que s’hi fixen.
Per tant, cal determinar els criteris que regeixen el procediment de reintegrament de les despeses en productes farmacèutics del Servei de Salut de les Illes Balears per tal de garantir-ne una gestió àgil i eficient. Per això, el Servei de Salut tornarà d’ofici els imports corresponents per evitar que els usuaris hagin de presentar la sol·licitud de devolució; no obstant això, tot usuari pot presentar-la si no està d’acord amb la quantitat tornada o si no ha rebut la devolució quan entén que hi té dret.
Per tot això, d’acord amb l’article 21 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears, i exercint les funcions que m’atribueix l’article 12.1 (apartats c i u) del Decret 39/2006, de 21 d’abril, pel qual s’aproven els Estatuts de l’ens públic Servei de Salut de les Illes Balears, dict la següent
Instrucció
Capítol I
Disposicions generals
1.Objecte
Aquesta instrucció té l’objecte de determinar els criteris que regeixen el procediment per reintegrar les despeses generades per l’adquisició de productes farmacèutics inclosos en la cartera de serveis comuna suplementària del sistema nacional de salut als pensionistes del Servei de Salut de les Illes Balears (o als seus beneficiaris) amb targeta sanitària vigent en els casos en què se sobrepassi el límit màxim d’aportació mensual establert per l’article 94 bis de la Llei 29/2006, de 26 de juliol, de garanties de l’ús racional dels medicaments i productes sanitaris.
2.Àmbit d’aplicació
2.1.Aquesta instrucció és aplicable als reintegraments de les despeses corresponents als usuaris que tenguin reconegut el dret al reintegrament sempre que els productes farmacèutics hagin estat prescrits per professionals sanitaris autoritzats i adscrits al sistema nacional de salut.
2.2.Per tramitar el reintegrament de les despeses a un usuari és necessari que l’administració tributària hagi facilitat al Servei de Salut les dades corresponents al seu nivell de renda i que a l’Institut Nacional de la Seguretat Social en consti la condició de pensionista.
3.Límits màxims d’aportació mensual
3.1.D’acord amb els apartats 5 i 6 de l’article 94 bis de la Llei 29/2006, els límits màxims d’aportació mensual que s’apliquen als pensionistes i als seus beneficiaris són els següents:
a) 8,14 € per a les persones que tenguin la condició d’assegurades com a pensionistes de la Seguretat Social (i per als seus beneficiaris) la renda de les quals sigui inferior a 18.000 € (TSI 002-01).
b) 18,32 € per a les persones que tenguin la condició d’assegurades com a pensionistes de la Seguretat Social (i per als seus beneficiaris) la renda de les quals sigui igual o superior a 18.000 € i inferior a 100.000 € (TSI 002-02).
c) 61,08 € per a les persones que tenguin la condició d’assegurades com a pensionistes de la Seguretat Social (i per als seus beneficiaris) la renda de les quals sigui superior a 100.000 € (TSI 005-03).
3.2.L’actualització d’aquests límits s’efectua automàticament cada mes de gener d’acord amb l’índex de preus de consum dels dotze mesos anteriors, de conformitat amb la disposició addicional seixanta-sisena de la Llei 17/2012, de 27 de desembre, de pressuposts generals de l’Estat per a 2013. Aquesta actualització s’ha de fer pública per mitjà d’una resolució de la unitat competent del Ministeri de Sanitat, Serveis Socials i Igualtat.
Capítol II
Reintegrament d’ofici
4.Reintegrament d’ofici de les despeses corresponents a les quantitats que sobrepassin els límits màxims d’aportació mensual
4.1.Per complir el que disposa l’article 94 bis de la Llei 29/2006, correspon a la Direcció General del Servei de Salut resoldre d’ofici els procediments de reintegrament de les despeses en productes farmacèutics.
4.2.Perquè es pugui efectuar el reemborsament d’ofici cal que es compleixin les condicions següents:
a) L’usuari ha d’estar registrat en el sistema d’informació poblacional del Servei de Salut (Civitas) i adscrit amb una de les codificacions de la targeta sanitària individual susceptibles de rebre el reintegrament:
1) Pensionistes titulars (i els seus beneficiaris) la renda dels quals sigui inferior a 18.000 € (TSI 002-01).
2) Pensionistes titulars (i els seus beneficiaris) la renda dels quals sigui igual o superior a 18.000 € i inferior a 100.000 € (TSI 002-02).
3) Pensionistes titulars (i els seus beneficiaris) la renda dels quals sigui igual o superior a 100.000 € (TSI 005-03).
b )Les prescripcions s’han d’haver generat per mitjà del sistema de recepta electrònica i la dispensació s’ha d’haver efectuat de manera electrònica o per mitjà d’una recepta electrònica impresa en alguna oficina de farmàcia de les Illes Balears.
c) El Servei de Salut ha de tenir registrat el compte corrent del pensionista titular, que a més ha de ser operatiu i ha d’estar a nom del titular amb dret al reintegrament en el moment de l’execució del pagament.
4.3.La devolució d’aquestes quantitats s’efectuarà amb una periodicitat bimestral, sempre que ho permetin les estructures economicoadministratives i els sistemes d’informació.
4.4 En el supòsit que la quantitat que s’hagi de tornar no superi els 10 €, s’acumularà al reemborsament dels períodes següents.
4.5.L’import que s’hagi de tornar s’abonarà quan es processi la factura de l’oficina de farmàcia on estigui inclosa la recepta que és l’objecte de la devolució. No obstant això, per calcular el reintegrament es considerarà la data de la dispensació sempre que estigui registrada electrònicament. En els casos en què la data de la dispensació no estigui registrada, l’import computarà en el mes en què s’hagi presentat la factura.
Capítol III
Reintegrament a instància de part
5.Supòsits en què és procedent presentar una sol·licitud de reintegrament de les despeses corresponents a productes farmacèutics
Tot usuari pot demanar el reintegrament de les despeses corresponents a productes farmacèutics, de conformitat amb l’article 94 bis de la Llei 29/2006 i la resta de la normativa aplicable, en els supòsits següents:
a) Prescripcions emplenades a mà en una recepta oficial i dispensades en alguna oficina de farmàcia de les Illes Balears, sempre que l’usuari consti com a adscrit al Servei de Salut de les Illes Balears en el sistema Civitas.
b) Prescripcions efectuades en l’àmbit públic (sistema nacional de salut) i dispensades en alguna oficina de farmàcia d’una altra comunitat autònoma, sempre que l’usuari consti com a adscrit al Servei de Salut de les Illes Balears en el sistema Civitas.
c) Quan no s’hagi pogut obtenir directament el número de compte corrent mitjançant l’Institut Nacional de la Seguretat Social o s’hi hagi produït qualsevol modificació que calgui tenir en compte.
d) Quan l’usuari discrepi de l’import del reintegrament percebut pel procediment previst en l’apartat 4 d’aquesta instrucció.
e) Quan es produeixin incidències derivades de dades d’identificació de l’usuari errònies o incompletes que impedeixin que s’efectuï el reintegrament de manera automatitzada.
f) Altres supòsits relacionats amb l’aplicació del sistema d’aportació que no s’hagin descrit en els paràgrafs precedents.
6.Presentació de sol·licituds
6.1.La persona interessada (o qui la representi) ha de formalitzar la sol·licitud del reintegrament de les despeses incloent-hi una declaració responsable sobre la veracitat de les dades consignades i les relatives a la titularitat del compte bancari.
6.2.La sol·licitud, adreçada a la Direcció General del Servei de Salut de les Illes Balears, s’ha d’ajustar al model normalitzat que es mostra en l’annex d’aquesta instrucció, que també està disponible en el web <www.ibsalut.es>.
6.3.La sol·licitud es pot presentar a qualsevol registre del Servei de Salut de les Illes Balears, per qualsevol de les vies previstes en l’article 38.4 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, o bé per mitjà del sistema telemàtic que s’habiliti a l’efecte.
7.Documentació que cal adjuntar a la sol·licitud
La sol·licitud s’ha de presentar acompanyada de la documentació següent:
a) Còpia de la recepta, volant d’instruccions al pacient o full de medicació on consti de manera fefaent que s’ha dispensat el producte.
b) Tiquet de compra o factura original de l’oficina de farmàcia que hagi dispensat el medicament o el producte sanitari. Hi han de constar les dades següents:
-Identificació de l’oficina de farmàcia.
-Identificació de l’usuari.
-Data de la dispensació.
-Medicament o producte sanitari dispensat, amb el codi estatal, el preu de venda al públic i el nombre d’envasos o unitats dispensats.
-Aportació abonada per l’usuari.
c) Qualsevol altre document que acrediti la causa de la sol·licitud del reintegrament.
8.Tramitació del procediment
8.1.La instrucció i l’ordenació del procediment de reintegrament correspon al Servei de Farmàcia del Servei de Salut de les Illes Balears, que durant la tramitació del procediment pot requerir a la persona interessada la documentació complementària que consideri necessària.
8.2.Si la sol·licitud no compleix els requisits, es requerirà a la persona interessada que l’esmeni o que aporti la documentació necessària en un termini de deu dies hàbils, tot indicant-li que, en cas contrari, la Direcció General del Servei de Salut dictarà una resolució amb què considerarà que s’ha desistit de la sol·licitud.
9.Resolució de la sol·licitud
9.1.La Direcció General ha de dictar i notificar la resolució relativa a cada sol·licitud de reintegrament de les despeses en un termini màxim de sis mesos a comptar des de la data d’entrada de la sol·licitud en el registre dels Serveis Centrals del Servei de Salut.
9.2.Contra aquesta resolució la persona interessada pot interposar una reclamació prèvia a la via judicial social en els termes prevists en la Llei 36/2011, de 10 d’octubre, reguladora de la jurisdicció social.
10.Règim transitori aplicable al reintegrament de les despeses
D’acord amb l’apartat 3 de la disposició final vuitena del Reial decret llei 16/2012, aquesta instrucció és aplicable als reintegraments de les despeses relatius a les dispensacions efectuades des de l’1 de juliol de 2012.
11.Efectes
Aquesta instrucció té efecte des de l’endemà de la data de publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 25 de febrer de 2013
El director general
Miquel Tomàs Gelabert