Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE SA POBLA

Núm. 1934
Aprovació Definitiva Ordenança Telecomunicacions

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Per fer constar que l’Ajuntament Ple en sessió de dia 22 de gener de 2013, va aprovar definitivament l’Ordenança reguladora de la instal·lació d’establiments de telecomunicacions, la qual a la lletra diu:

 

ORDENANÇA REGULADORA INSTAL·LACIÓ D’ESTABLIMENTS DE TELECOMUNICACIONS

TÍTOL PRELIMINAR

CAPÍTOL I. Disposicions generals.

Art. 1.- Objecte i àmbit.

La present Ordenança té per objecte regular els termes i condicions als quals hauran d'ajustar-se tots aquells locals que en el municipi de sa Pobla prestin serveis en matèria de telecomunicacions, internet, fax, comunicació telefònica, locutoris telefònics, o de similar naturalesa.

Art. 2.- Situació i accés dels establiments o activitats regulades per aquesta Ordenança.

La prestació d'aquests serveis únicament s'autoritzarà en locals situats en sòl urbà, només en planta baixa i amb accés independent del dels habitatges o altres usos de l'immoble, i sempre que no estigui prohibit per la normativa urbanística, podent delimitar-se mitjançant el corresponent instrument de planificació, aquelles zones en les quals per les molèsties que poden originar no admeten la seva instal·lació.

TÍTOL I. Normes tècniques

CAPÍTOL I. Llicència d'Instal·lació i Obertura.

Art. 3.- Obligatorietat.

1 Les activitats objecte de regulació per aquesta Ordenança, com requisit previ a l’inici de la seva instal·lació i exercici, hauran de sol·licitar i obtenir les preceptives llicències municipals d'instal·lació i d'obertura al públic. A tal fi caldrà formular sol·licitud acompanyada de la documentació exigida per a activitats subjectes a qualificació, conformement al disposat en la Llei 16/2006 de 17 d’octubre, de Règim Jurídic de les Llicències integrades d’activitat de les Illes Balears, o posteriors modificacions.

2 Els titulars o explotadors dels establiments o activitats regulades per aquesta Ordenança, en tot moment han de tenir en els mateixos, els documents acreditatius de compliment de les revisions periòdiques, que la vigent normativa específica tingui establerta per a les instal·lacions amb que està dotada l'activitat (elèctrica, ventilació, climatització, prevenció i protecció contra incendis, etc.), així com de les llicències municipals d'instal·lació i d'obertura al públic i funcionament de l'establiment o activitat, i qualsevol altres autoritzacions administratives exigibles. Aquesta documentació haurà de ser exhibida a petició dels agents de la Policia Local o dels funcionaris tècnics municipals, en l'exercici de la seva labor d'inspecció.

3 En relació amb els reglaments, normes o altres textos legals que s'esmenten, o als quals es fa referència en aquesta Ordenança, han d'entendre's d'aplicació posteriors disposicions que les interpretin, ampliïn, modifiquin o substitueixin.

Art. 4.- Determinacions específiques.

1) Definició.

Qualsevol establiment que tingui a la disposició del públic més d'un telèfon, fax, ordinador, tablet, smartphone i altres aparells de comunicació, haurà de contar amb les preceptives llicències. Aquestes s‘hauran de sol·licitar expressament per a l'activitat de “Establiment de telecomunicacions”, s’exceptuen d'aquest requisit els establiments comercials col·lectius que contin amb aquest servei amb caràcter general, així com tots aquells centres de trànsit de passatgers, com estacions de trens, autobusos, aeroports, etc.

2) Condicions d'emplaçament

2.1) Està prohibida la instal·lació de noves activitats regulades per aquesta ordenança dins la distància mínima representada pel perímetre exterior d’una circumferència amb el seu centre al punt del mig de la façana de l’establiment en qüestió, amb un radi de 450 metres, respecte d’altres establiments de la mateixa classe, amidat des de la façana dels mateixos.

2.2) La distància mínima entre activitats regulades per aquesta ordenança es calcularà entre les portes més pròximes entre sí de l'activitat que pretén instal·lar-se i la de l'activitat de la mateixa classe existent més propera, en relació amb la qual ha de guardar distància conforme a l'establert en l'apartat que antecedeix.

3) Determinacions Tècniques de disseny

3.1) Els locals dedicats a activitats regulades per aquesta Ordenança hauran de complir l'establert en el CTE. La superfície mínima del local ha de ser de 60 metres quadrats útils i s’hi ha de poder inscriure un cercle de 3 metres de diàmetre.

3.2) La porta o portes d'accés i sortida del local, en la seva obertura no podran envair la via o espai públic.

3.3) Els locals disposaran de dispositius lluminosos de senyalització i d'enllumenat d'emergència, conforme al disposat a la Normativa aplicable.

3.4) La documentació tècnica que necessàriament hauran de presentar amb la sol·licitud de funcionament de locutoris telefònics i/o fax i d’internet, entre les dependències previstes inclourà les taules i cabines, compartiments o llocs de comunicació telefònica, i la dotació d'una sala d'espera amb una superfície mínima de 20 m2, per a dues cabines o taules, incrementant-se aquesta superfície a raó de 2 m2 per cada lloc més de comunicació telefònica i/o fax, internet, o d'anàloga naturalesa. La sala d'espera haurà d'estar dotada d'adequats seients per als usuaris, preveient una ocupació d'una persona per cada 2 m2 de superfície de sala.

3.5) Al ser aquestes activitats susceptibles d'ocasionar molèsties al veïnat per producció de sorolls, hauran d'exercir-se amb portes i finestres tancades, pel que el local haurà de disposar d'adequades instal·lacions de ventilació forçada i de climatització segons la normativa vigent, que haurà d'assegurar-se tant respecte a l'interior de les cabines o llocs de comunicació, com a l'interior de la sala d'espera.

3.6) Les separacions o elements delimitats de les cabines, compartiments o llocs d'accés a comunicacions telefòniques, telefax o d'anàloga naturalesa, així com la porta d'accés als mateixos, si les hagués, s'executaran mitjançant la instal·lació de materials que garanteixin, a més d'una adequada estètica, un correcte aïllament acústic de 80 db(A) mínim.

3.7) La sala d'espera, les cabines, taules, compartiments o llocs de comunicació telefònica i/o fax o d'anàloga naturalesa, han d'estar dotats d'adequades instal·lacions d'enllumenat ordinari.

3.8) Les dimensions mínimes útils de les cabines, compartiments o llocs de comunicació telefònica seran de 0,80 m d'ample per 1,20 m de fons i 2,10 m d'alt, dotant el seu interior d'un tamboret o seient adequat. Les dimensions de les taules per locals amb servei d’internet serà de 0,80 m d’ample 0,80 m de fons, i també amb una cadira adequada.

3.9) Els requisits esmentats en aquest article han de complir-se en els establiments que es dediquin a l'activitat de locutori telefònic, fax, internet, o d'anàloga naturalesa, independentment que en el mateix local es realitzi qualsevol altra activitat, que conformement al disposat en els articles 10 i 11 d'aquesta ordenança sigui compatible, que també necessitarà comptar amb les seves corresponents llicències d'instal·lació i d'obertura al públic.

3.10) Les condicions acústiques han de complir amb la normativa municipal. Si degut al funcionament de l’activitat es constaten problemes de transmissió de renous s’hauran de portar a terme les actuacions que siguin necessàries per tal de resoldre-ho.

3.11) S’haurà de habilitar un espai tancat –habitacle- per a Magatzem.

4) Ordre de prioritat de les sol·licituds de llicència per a establiments d'activitats regulades per aquesta ordenança:

a) Quan es presenti en una mateixa data més d'una sol·licitud de llicència de funcionament o permís d’instal·lació amb la totalitat de documentació requerida pel disposat en aquesta Ordenança, tindran prioritat per nombre d'ordre d'entrada en el Registre General.

b) Quan es sol·liciti llicència de funcionament o permís d’instal·lació d'una activitat que per raó de distància resulti incompatible amb l'interessat en altra sol·licitud per al mateix fi, presentada amb anterioritat (menor núm. d'ordre d'entrada) en el Registre General, se suspendrà la tramitació de la inicialment citada, (major núm. d'Ordre d'entrada en el Registre General) continuant-se la tramitació de la qual es va presentar en el Registre General (menor núm. d'Ordre d'entrada), i en cas d'atorgar-se a aquesta la llicència sol·licitada, s'adoptarà acord denegatori de la sol·licitud presentada amb posterioritat a ella. En cas contrari, és a dir, si es denega la sol·licitud presentada amb menor núm. d'Ordre d'entrada en el Registre General (amb data més antiga), s'alçarà la suspensió de l'altra sol·licitud, continuant la seva tramitació fins a la seva resolució.

c) La resposta afirmativa a una consulta formulada per un interessat sobre la possibilitat d'instal·lar una activitat de les regulades en aquesta ordenança, no generarà automàticament un dret irreversible a l'obtenció de la llicència de funcionament o permís d’instal·lació corresponent, tenint exclusivament un caràcter informatiu i no vinculant per a l'Ajuntament.

5) Ampliacions en establiment d'activitats regulades en aquesta ordenança.

Es podrà concedir llicència per a ampliació sempre que es compleixin les següents condicions:

- L'establiment o activitat juntament amb la seva ampliació, no donarà lloc a una minoració de les distàncies mínimes entre establiments, que disposa l'article 4.2 d'aquesta Ordenança.

- Que entre l'activitat primitiva i l'ampliació de la mateixa no existeixi interrupció o falta de continuïtat entre elles (solució de continuïtat).

- Que la suma de la superfície de l'activitat existent amb la de l'ampliació, no superi els límits màxims que si escau estableixin les NNSS vigents o altra normativa municipal, dintre de l'àmbit de la qual d'aplicació estigui situat l'establiment.

6) Divisió d'establiments d'activitats regulades en aquesta ordenança.

Els establiments, tant els que tinguin llicència de funcionament o permís d’instal·lació atorgada amb anterioritat a l'entrada en vigor d'aquesta ordenança, com si l'obtenen amb posterioritat, no podran subdividir-se en uns altres, ni d'ells podran segregar-se seccions o dependències.

Art. 5.- Supressió de barreres arquitectòniques.

5.1 Els locals en els que s'exerceixin qualsevol de les activitats regulades per aquesta Ordenança, estaran subjectes al compliment del vigent Reglament de Supressió de Barreres Arquitectòniques, aprovat per Decret 110/2010, de 15 d’octubre.

5.2 Els locals que disposin fins a 20 punts d’utilització, en els que es prestin serveis en matèria de qualsevol de les activitats regulades per aquesta Ordenança, disposaran, o si escau adaptaran, almenys un d’aquests llocs per a la seva utilització per persones amb mobilitat reduïda. Entre els 21 i 30 punts –ambdós inclosos- hauran de tenir dos llocs adaptats, entre 31 i 40, n’hauran de tenir tres i així successivament.

5.3 -En els locutoris telefònics i/o fax, els llocs o cabines adaptats per a la seva utilització per persones amb mobilitat reduïda mancaran de tamboret o seient interior. Quant a disseny, execució i accessibilitat als mateixos, han de complir el que per a cabines i locutoris de telèfons en edificis d'ús públic estableix el citat Reglament de Supressió de Barreres Arquitectòniques. Així mateix, les taules adaptades per a la seva utilització per persones amb mobilitat reduïda compliran també les especificacions de mobiliari d’aquest Reglament.

Art. 6.- Dotació de lavabos.

1 Qualsevol que siguin els establiments regulats per aquesta Ordenança, han de disposar de lavabos (cambres higièniques) degudament separats i identificats per a l'un i l'altre sexe.

2 Els compartiments d'excusat estaran dotats d'un vàter, paper higiènic i un penja-robes, i el de dones disposarà a més de recipient especial amb tapa de tancament.

3 En els banys s'instal·larà un mirall, un lavabo, sabó líquid, eixugador de mans per aire calent o tovalloles de paper d’un sol ús, instal·lant en aquest últim cas recipients adequats per a dipositar les usades. En l'excusat d'homes també s'instal·larà un urinari.

4 La superfície dels lavabos o cambres higièniques s'adaptarà a la que per als mateixos tingui establerta la vigent normativa, de rang estatal o autonòmic, o municipals d'aplicació o la normativa sanitària d'aplicació. Indicar dotació mínima a NNSS.

5 La indicada dotació de cada lavabo, s'augmentarà en igual quantitat, per increment del nombre de llocs de comunicació en 20 més o fracció d'aquests, superior a 15 .

6 Els banys disposaran d'il·luminació ordinària suficient, i a més d'enllumenat d'emergència, contaran amb ventilació segons normativa vigent independent per a cada lavabo, natural o forçada, amb comunicació a l'exterior, que disposarà de malla per a evitar l'accés d'insectes i rosegadors.

7 Totes les parets fins a una altura de 2 metres com a mínim, seran llises, impermeables, recobertes de rajola o altres materials vidriats o marbre abrillantat.

8 El sòl serà llis, impermeable, antilliscant i fàcil de netejar.

9 Les portes impediran totalment la visibilitat des de l'exterior i estaran proveïdes de tancament interior.

10 Dels lavabos exigits, almenys un d’ells, haurà de ser adaptat per a la seva utilització per persones amb mobilitat reduïda, havent de complir les dimensions i altres determinacions de disseny que, per als mateixos, estableix el Reglament de Supressió de Barreres Arquitectòniques aprovat per Decret 110/2010, de 15 d’octubre de la C.A.I.B.

11 Tant els vàters com els urinaris i lavabos disposaran de subministrament d'aigua freda a pressió; els lavabos també disposaran d’aigua calenta.

12 Els lavabos s'instal·laran i conservaran en degudes condicions de desinfecció, desodorització i supressió d'emanacions i tots els elements del lavabo: aixetes, desguassos, descàrrega automàtica d'aigua en els vàters i urinaris, estaran sempre en perfecte estat de funcionament i aptes per a la seva utilització.

13 Està prohibit utilitzar aquests locals per a usos distints d'aquells per als quals estan destinats.

Art.7.- Limitacions a la producció de música i de sorolls.

1 En els locals en els quals s'exerceixin activitats de les regulades per aquesta ordenança, tant si són d'ús exclusiu de les mateixes, com si en elles es realitza qualsevol altra activitat, està prohibida la producció de música qualsevol que aquesta sigui.

2 Sense perjudici del disposat en aquesta Normativa, les activitats regulades estan subjectes a l'establert en les ordenances municipals i autonòmiques.

Art. 8 -Documentació Tècnica.

La documentació tècnica que conformement al disposat en la Llei 16/2006, de 17 d’octubre, de Règim Jurídic de les Llicències integrades d’activitat de les Illes Balears, i posteriors modificacions, han de presentar amb la sol·licitud de llicència de l'activitat, a més de l'exigit en els articles que antecedeixen d'aquesta ordenança, haurà de contenir documentació específica referent a les següents matèries:

1 Avaluació del nivell sonor interior previst en l'establiment i justificació de compliment del

disposat en l'Ordenança Municipal i/o Autonòmica corresponent.

2 Condicions de ventilació i climatització, ubicació de la maquinària, amb esment exprés de compliment del disposat en la seva reglamentació específica i en les Ordenances Municipals.

3 Plànol d'emplaçament i situació a escala que abasti almenys un radi de 450 metres amidat des del centre de a façana de l'establiment, en el que haurà d'aparèixer grafiada la planta baixa de l'edifici i el local ocupat per l'activitat que pretén instal·lar-se, el nombre postal del local o de l'edifici, i distància tant d'aquest al cantó més pròxim, com la distància entre les dues portes més propers entre si, de l'establiment de l'activitat regulada en aquesta ordenança existent amb llicència d'instal·lació o funcionament, i de l'establiment d'activitat que pretén instal·lar-se, situant gràficament aquestes portes sobre el plànol abans citat.

4 Plànols de l'establiment a escala no menor de 1:50 o 1:100 (segons grandària del local), en planta i secció, necessaris per a la completa comprensió i coneixement del mateix, i de les seves mesures correctores, fitades en forma gràfica i numèrica almenys en les seves principals dimensions, i quant sigui necessari per a justificar el compliment de la normativa d'aplicació.

5 Descripció i plànols de detall, de les mesures correctores per a la no transmissió del soroll produït per les instal·lacions de ventilació i climatització i detalls d'ubicació de la maquinària.

6 Justificació del compliment de les condicions de Protecció contra incendis en els edificis a cada moment vigent.

Art. 9.- Mesures de col·laboració cívica.

Sense perjudici de les competències que la legislació vigent atribueix a la policia local i forces o cossos de Seguretat de l'Estat, el titular o explotador de qualsevol activitat de les regulades en aquesta Ordenança, serà el responsable d'advertir als consumidors o usuaris dels serveis que en matèria de telecomunicacions presti l'establiment, de l'hora de tancament d'aquest, així com dels possibles incompliments dels seus deures cívics, tals com realitzar activitats que produeixin sorolls que puguin causar molèsties i/o alarma al veïnat. Si els advertiments del titular o explotador de l'establiment no fossin ateses pels consumidors o usuaris, immediatament haurien de donar avís a la Policia Local o a les forces o cossos de seguretat de l'estat, als efectes corresponents.

Capítol II: Activitats complementàries i activitats incompatibles.

Art. 10.- Activitats complementàries.

L'atorgament de la llicència municipal d'instal·lació o d'obertura al públic per a activitats regulades per aquesta Ordenança, no legitima l'ús del local per a altres activitats, que només es podran exercir quan hagin estat expressament autoritzades per això mitjançant les corresponents llicències municipals. En aquests casos a les exigències establertes per la normativa reguladora de l'activitat complementària, se li sumaran les recollides en la present Ordenança i, en cas de contradicció entre elles, s'aplicaran per ordre de prelació, aquelles que presentin majors condicions de seguretat per a l'establiment, garantia de no ocasionar molèsties al veïnat, i més beneficiosos i major comoditat per als consumidors.

Art. 11.- Activitats incompatibles.

Es prohibeix l'exercici de qualsevol de les activitats regulades en aquesta ordenança, amb qualsevol activitat relacionada amb la venda de begudes i aliments, i amb activitats de les ofertes de Restauració i/o de l'oferta d'entreteniment, definides i classificades en els articles 33 a 36, ambdós inclosos, de la Llei 2/1999 de 24 de març, General Turística de les Illes Balears, així com amb activitats de saló de jocs recreatius o màquines recreatives o similars.

S’exclou de les prohibicions anteriors els establiments anomenats “cibercafés”, on són compatibles l’activitat de restauració (ús establiment públic) amb la d’accés d’internet, però no amb la de locutoris.

TITOL II. Horari d'obertura al públic i altres requisits

Capítol II. Obertura al públic.

Art. 12.- Horari d'obertura al públic.

1 L'horari d'obertura al públic de les activitats regulades en aquesta ordenança és el comprès entre les 9 hores i les 22 hores, no permetent-se l'obertura al públic, ni el funcionament de l'activitat, en hores no contingudes en aquest tram horari, fins i tot en el cas que al costat de l'activitat de locutori es realitzi qualsevol altra.

2 A l'efecte del disposat en aquesta Ordenança s'entendrà per horari d’obertura al Públic el període de temps durant el qual el públic pot entrar en l'establiment i aquest podrà romandre obert.

3 En aquests establiments, a continuació de l'hora de tancament, està prohibida l'entrada de públic, havent d'estar tancades les portes, sense permetre la seva obertura des de l'exterior sense ús de clau. Els consumidors i usuaris que es trobin en el local, disposaran d'un període de temps màxim de 30 minuts per a desallotjament del mateix.

4 Informació de l'horari als consumidors: De l'horari d'obertura al públic i del temps fixat per a desallotjament del local o establiment, hauran de ser informats els consumidors o clients, pel titular o explotador de l'activitat. A aquest efecte el titular o explotador haurà d'instal·lar en l'interior del local adequadament distribuïts rètols llegibles a 3 m de distància, i en l'exterior del local en els rètols comercials amb llicència municipal, haurà d'indicar-se l'activitat que s'exerceix, i el seu horari d'obertura al públic llegible a 10 m de distància.

Capítol III. Condicions d'estètica.

Art. 13.- Condicions d'estètica.

Els locals dedicats a activitats regulades per aquesta ordenança guardaran el corresponent equilibri estètic amb l'edifici i la zona que s'instal·lin, atenent l'establert en les condicions d'estètica del Planejament en vigor, i a les directrius que referent a això disposi l'Administració Municipal, en el desenvolupament i aplicació del planejament.

Capítol IV. Drets dels consumidors i usuaris.

Art. 14.- Requisits en l'exercici de l'activitat.

Sense perjudici del disposat en la Llei 1/1998 de 10 de març de l'Estatut dels Consumidors i usuaris de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i altra normativa que la desenvolupa o complementa, els establiments regulats per la present Ordenança compliran els següents requisits:

a) Dintre del local i a la vista del públic se situarà un cartell informatiu dels serveis als quals es pot accedir i preus respectius, en el qual s'indicarà amb tota claredat la inclusió o no de l'impost sobre el valor afegit o qualsevol altre que ho substitueixi.

b) Els consumidors i usuaris tenen dret que se'ls lliuri la corresponent factura en la qual constarà, de forma clara i concreta, el preu per cadascun dels serveis prestats.

c) El consumidor i usuaris tenen dret a exigir les fulles de reclamacions oficials, l'existència de les quals estarà visiblement anunciada.

d) Pel servei d’internet la velocitat mínima de descàrrega no pot ser inferior a 10 MB.

TÍTOL III. Procediment Sancionador i mesures cautelars

Capítol I. Infraccions i sancions.

Art. 15.- Potestat inspectora i sancionadora.

Sense perjudici del disposat en la normativa d'aplicació, de rang estatal o autonòmic la potestat inspectora i sancionadora d'activitats regulades per aquesta Ordenança correspon a l'Ajuntament o a la regidoria en qui delegui.

Art. 16.- Infraccions administratives.

Es consideraran infraccions administratives les accions o omissions que contravinguin el disposat en la present Ordenança i altra normativa d'aplicació que se cita en els articles següents, així com en la legislació estatal i autonòmica sobre les matèries regulades per aquesta Ordenança.

Art. 17.- Persones responsables.

Seran responsables a l'efecte del disposat en aquesta Ordenança, els Titulars i/o explotadors dels establiments, en els quals s'exerceixin activitats regulades per aquesta ordenança qualsevol que sigui la seva forma jurídica.

Art. 18.- Gradació de les infraccions.

Les infraccions es graduen en lleus, greus i molt greus.

Art. 19.- Infraccions i sancions relatives a l'activitat pròpiament qualificada.

1 Infraccions i sancions relatives a l'activitat classificada subjecta a qualificació.

1.1 Infraccions.

a) Es qualifiquen com faltes lleus:

a.1) El mal estat de manteniment i conservació de les instal·lacions i dels serveis que produeixin incomoditats als consumidors i usuaris, o minvin el seu bon aspecte i/o les seves condicions higiènic sanitàries.

a.2) L’incompliment del disposat en l'Art. 9.

a.3) Qualsevol acció o omissió amb inobservança o vulneració de les prescripcions legals, reglamentàries o de la present ordenança no tipificades o classificades com falta greu o molt greu.

b) Es qualifiquen com faltes greus:

b.1) L’incompliment de l'horari general d'obertura al públic, avançant l'hora d'obertura o retardant l'hora de tancament fixats en l'Art. 12 d'aquesta Ordenança.

b.2) Les infraccions qualificades com greus en la Llei 16/2006, de 17 d’octubre, i posteriors modificacions o normativa que la substitueixi.

b.3) Desenvolupar l'activitat sense subjecció al proposat en el projecte presentat per a obtenir la d'una sol·licitud de llicència de funcionament o permís d’instal·lació o sense complir els condicionaments o mesures correctores en ella imposades.

b.4) La inobservança en matèria de dimensions requerides amb caràcter mínim en els Art. 4.3.4, 4.3.8 i en la disposició Transitòria Primera, d'aquesta Ordenança.

b.5) L’incompliment de qualsevol de les prohibicions establertes en aquesta ordenança, no qualificada com molt greu en la mateixa.

b.6) L’incompliment dels preceptes establerts en els reglaments o normativa específica de les instal·lacions amb que estigui dotada l'activitat, o dels serveis que aquesta presti als consumidors, sempre que no estigui qualificada com falta molt greu.

b.7) Obstaculitzar o no facilitar la labor inspectora i/o de vigilància de l'administració.

b.8) La realització de modificacions en l'establiment que conformement al Reglament d'activitats classificades (Llei 16/2006 i posteriors modificacions) requereixen prèvia Llicència Municipal, sense haver-la sol·licitat i obtingut.

b.9) La comissió de la mateixa falta lleu més de tres vegades dintre d'un període de temps d'un any, o més de quatre faltes lleus qualssevol que siguin dintre de l'igual període de temps, i les sancions siguin fermes.

c) Es qualifiquen com faltes molt greus:

c.1) Les qualificades com a tals en la Llei 16/2006 de 17 d’octubre.

c.2) L'incompliment de les resolucions de l'autoritat competent, respecte al tancament de l'establiment prohibicions o suspensions de l'activitat.

c.3) L'obertura de l'establiment i/o realització d'activitats sense les preceptives Llicències Municipals.

c.4) La comissió de la mateixa falta greu més de dues vegades dintre d'un període de temps d'un any o més de 3 faltes greus qualssevol que siguin dintre d'igual període de temps, i les sancions siguin fermes.

c.5) La seva negativa o resistència a la labor inspectora de l'administració.

1.2 Sancions:

a) Per infraccions lleus: Multa de 150 € a 300 €.

b) Per infraccions greus: Multes de 301 € a 1200 € i clausura de l'establiment per un període de temps no inferior a dos dies ni superior a quinze dies.

c) Per infraccions molt greus: Multa de 1201 € a 1800 € i clausura de l'establiment per un període de temps no inferior a quinze dies ni superior a sis mesos. La comissió de més d'una falta molt greu en un període d'un any, serà sancionada amb multa de 1800 € i clausura de l'establiment per un període de temps no inferior a un mes ni superior a sis mesos.

2 Infraccions i sancions en matèria de sorolls.

Respecte a les infraccions i sancions per incompliment del disposat en l'Art. 7 d'aquesta Ordenança, s'estarà al previst en la corresponent Ordenança Municipal.

3 Infraccions i sancions en matèria de drets dels consumidors.

En atribució de la potestat sancionadora conformement al disposat en el Títol IV de la Llei 1/1998 de 10 de març, de l'Estatut dels Consumidors i usuaris de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, correspon a les administracions públiques de la Comunitat Autònoma la potestat sancionadora en matèria de consum, exercint-se pels òrgans administratius de la mateixa que la tinguin atribuïda.

Infraccions i sancions en aquesta matèria:

Els incompliments dels requisits establerts en l'article 14 d'aquesta ordenança es tipificaran com infraccions en analogia amb l'establert en els articles 48.10 i 48.17 de la Llei 1/1998 de 10 de març de l'Estatut de Consumidors i usuaris de la CAIB i es qualificaran com infraccions lleus, greus o molt greus, d'acord amb el disposat en l’Art. 50 de la mateixa Llei, i se sancionaran conformement a l'establert en l’Art. 51, tots ells en el ja citat Títol IV “Potestat Sancionadora” i en el article 59.2 del Títol V De les competències de les Administracions públiques d'aquesta Llei.

4 Infraccions i sancions en matèria d'accessibilitat.

De conformitat amb la Llei 3/1993 de 4 de maig per a la millora de l'accessibilitat i supressió de barreres arquitectòniques, constitueixen infraccions administratives i seran sancionables d'acord amb la Llei 30/1992 de 26 de novembre de Procediment Administratiu comú i la Llei 10/1990 de 23 d'octubre de Disciplina urbanística i amb el que determina el Reglament de Supressió de barreres arquitectòniques (Decret 110/2010 de 15 d’octubre de la CAIB) les accions o omissions que contravinguin les normes sobre millora de l'accessibilitat i supressió de barreres arquitectòniques contingudes en l'esmentada Llei 3/1993 de 4 de maig.

Les infraccions per incompliment dels requisits establerts en els articles 5 i 6.12 d'aquesta Ordenança es qualificaran i sancionaran conformement a l'establert en el Reglament de Supressió de Barreres Arquitectòniques aprovat per Decret 110/2010 de 15 d’octubre de la CAIB.

5 Sense perjudici del disposat en l'anterior Art. 19.1, en matèria d'higiene, l'incompliment de les previsions establertes per als lavabos o cambres higièniques en l'Art. 6 d'aquesta Ordenança, s'estarà al disposat en la normativa sanitària d'aplicació.

6 Tramitació dels expedients sancionadors.

Els expedients sancionadors es tramitaran de conformitat amb el previst en el disposat en la Llei 30/1992 de 26 de novembre de Procediment Administratiu Comú i altra legislació concordant, excepte els quals siguin competència de la CAIB.

7 Gradació de les Sancions.

Sense perjudici del previst en la normativa específica, per a determinar la gradació de les sancions descrites en els corresponents apartats d'aquest article, la imposició del qual és competència municipal, haurien d'aplicar-se les següents circumstàncies:

a) L'existència d'intencionalitat o de reiteració.

b) La naturalesa dels perjudicis causats, l'alarma o conflictivitat social produïda per la infracció.

c) El benefici obtingut amb la infracció comesa.

d) La reincidència de l'infractor per comissió dintre del període d'un any de més d'una infracció de la mateixa naturalesa, quan així hagi estat declarat per resolució ferma en via administrativa Municipal.

e) En la proposta de resolució de l'expedient sancionador, solament quan la sanció sobrepassi els mínims per a la mateixa establerts, haurà de constar expressament justificació de la concurrència i aplicació de les citades circumstàncies de graduació de la sanció.

8 Les infraccions i sancions en matèria de seguretat ciutadana s'estarà al disposat en la Llei Orgànica 1/1992 de Seguretat Ciutadana.

Art. 20.- Prescripció.

1 Les infraccions i sancions previstes en aquesta Ordenança prescriuran segons disposa la Llei 30/1992 Reguladora del Règim Jurídic de les Administracions Públiques del Procediment Administratiu Comú, i altra legislació concordant.

2 Les infraccions derivades de l'exercici irregular d'un establiment o activitat, s'entendran continuades i no començarà a córrer el termini de temps de prescripció de la infracció mentre no desaparegui la causa de la mateixa.

Art. 21.- Mesures cautelars.

a) Amb independència d'altres mesures que poguessin adoptar-se, en tot cas, en el moment de la incoació del corresponent expedient sancionador, per comissió d'infraccions de les qualificades en l'Art. 19 d'aquesta Ordenança, l'autoritat municipal motivadament, atenent a les circumstàncies de l'expedient i en raó de la importància i transcendència de la infracció, podrà imposar alguna de les següents mesures Cautelars:

1) Falta greu: Clausura de l'establiment per un període de temps no inferior a un dia, ni superior a vuit dies.

2) Falta molt greu: Clausura de l'establiment per un període de temps no inferior a vuit dies ni superior a un mes.

3) Reincidència. La comissió per segona o més vegades dintre d'un període de temps de sis mesos, d'infraccions que siguin objecte de les mesures cautelars abans indicades, seran causa de duplicar la mesura cautelar anteriorment imposada.

Art. 22.- Control i adopció de les mesures cautelars.

Correspon a l'Ajuntament exercir les activitats de control, adoptar les mesures cautelars que siguin necessàries, així com la incoació i resolució dels expedients sancionadors que dimanen de les infraccions qualificades en la present Ordenança.

DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA PRIMERA.

1 Els establiments regulats en aquesta Ordenança, que en la data d'entrada en vigor de la mateixa, estant en possessió de la preceptiva llicència d'instal·lació, o d'aquesta i de la d'obertura i funcionament, no compleixin en un tot el disposat en els seus Art. 4.3 Determinacions Tècniques de disseny, 5 Supressió de barreres arquitectòniques i 6 Dotació de cambres higièniques, han d'adaptar-se a les exigències dels mateixos dintre del termini de 6 mesos a contar des de la citada data, el que hauran de justificar davant l'Ajuntament mitjançant instància subscrita pel titular de l'activitat, acompanyada de memòria descriptiva i, si escau, plànols i certificació en la que explícita i detalladament s'indiqui l'adaptació duta a terme, subscrits per tècnic competent i visats pel Col·legi Oficial corresponent, i de no fer-lo, extingit aquest termini, li serà d'aplicació el règim d'infraccions i sancions establerts en aquesta Ordenança.

Els locals que hagin iniciat la tramitació davant l’Ajuntament per a l’obtenció dels permisos corresponents a l’entrada en vigor de la present ordenança, no es veuran afectats per a la limitació de la distància mínima dels 450 metres prevista en l’Art. 4 de la mateixa.

2 Els establiments o activitats, que es refereix l'apartat que antecedeix, si conformement al projecte en el seu moment presentat amb la sol·licitud de llicència d'instal·lació, la superfície del local no supera els 25 m2, per a aquesta adaptació s'admetrà que la superfície mínima de la sala d'espera sigui de 10 m2 i que el nombre de punts d’utilització amb les dimensions previstes en aquesta Ordenança, sigui de tres com a màxim i de dues com a mínim.

Com a dotació de lavabos o cambres higièniques s'admetrà la prevista en el citat projecte presentat amb la sol·licitud de llicència per a instal·lació de l'activitat.

Les exigències d'instal·lacions de ventilació, climatització, instal·lacions contra incendis, enllumenat, etc. seran les establertes en aquesta Ordenança. L'adaptació al previst en aquest apartat haurà d'acreditar-se davant l'Ajuntament en la forma, termini i altres condicions, conforme a l'establert en l'apartat 1 que antecedeix.

DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA SEGONA.

Els establiments existents amb la preceptiva llicència municipal per a la instal·lació o exercici de qualsevol activitat de les indicades en aquesta Ordenança, que comparteixin l'ús del local o locals amb alguna de les activitats incompatibles que es refereix l'Art. 11 de l'Ordenança, sense perjudici de compliment del disposat en la seva Disposició Transitòria Primera, dintre del termini de tres mesos comptat a partir de la data d'entrada en vigor d'aquesta Ordenança, el titular de l'establiment, mitjançant instància, haurà de posar en coneixement de l'Ajuntament la seva renúncia a la llicència d'una d'aquestes activitats, i si tal renúncia ho fos de l'activitat incompatible, en la mateixa instància podrà sol·licitar llicència per a substituir aquella per una activitat compatible conforme al disposat en l'Art. 10 d'aquesta Ordenança i el disposat en el vigent Reglament d'activitats classificades de la CAIB, i sempre que aquesta estigui compresa entre els usos permesos en el planejament vigent.

DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA TERCERA.

Els establiments d'activitats regulades per aquesta Ordenança, que en la data d'entrada en vigor de la mateixa es trobin en procediment de tramitació, la presentació de la qual de l'expedient complet en el registre municipal s'hagi efectuat amb una antelació d'almenys 3 mesos a la data d'entrada en vigor d'aquesta Ordenança, se'ls aplicarà la normativa vigent en la data de presentació de l'expedient en el Registre general de l'Ajuntament, sense perjudici tant de la interrupció de l'indicat període d'antelació, a l'efecte de resoldre deficiències de la documentació presentada, com de compliment de l'establert a les anteriors Disposicions Transitòries d'aquesta Ordenança.

DISPOSICIÓ ADDICIONAL PRIMERA.

En els establiments existents d'activitats regulades per aquesta Ordenança, que disposen de les preceptives llicències municipals, qualsevol modificació que es produeixi en la seva construcció i/o instal·lacions, per a la seva autorització, requerirà necessàriament l'adaptació de l'establiment al previst en aquesta Ordenança.

DISPOSICIÓ ADDICIONAL SEGONA.

Aquells establiments d'activitats regulades per aquesta Ordenança, que estant en possessió de les preceptives llicències d'instal·lació o d'aquesta i de la d'obertura al públic i funcionament, no s'adaptin dintre dels terminis fixats en les disposicions transitòries, al que aquesta Ordenança disposa, s'iniciaran els expedients de revocació de les citades llicències, per a evitar perjudicis a tercers, quan:

- Voluntàriament hagin donat de baixa l'activitat en els impostos municipals durant un període de temps de tres o més mesos.

- Voluntàriament hagin tancat l'establiment i/o cessat en l'exercici de l'activitat durant un període de temps de tres o més mesos, excepte en els casos que aquest tancament estigui motivat per la realització d'obres i/o instal·lacions autoritzades per l'administració municipal, per causes no imputables al Titular de l'activitat fefaentment justificades, o en compliment de sanció imposada per les administracions municipals, autonòmica o estatal. Tot això sense perjudici de la possibilitat de revocació general per canvi dels criteris que estableix la present Ordenança, de conformitat amb el que determina l'Art. 16 del Reglament de Serveis de les Corporacions Locals.

DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA.

En l'àmbit del regulat per la present Ordenança, queden derogades quantes Ordenances, normes o altres disposicions municipals, en el que s'oposin, contravinguin o resultin incompatibles a quant amb major exigència s'estableix en aquesta Ordenança.

DISPOSICIÓ FINAL.

La Present Ordenança entrarà en vigor a l'endemà de la seva completa publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

La qual cosa es fa pública als efectes oportuns.

 

Sa Pobla, 4 de febrer de 2013.

EL BATLE
Gabriel Serra Barceló