Secció V. Anuncis
Subsecció segona. Altres anuncis oficials
CONSELL INSULAR D'EIVISSA
Núm. 25249
Publicació del Conveni de col•laboració entre la Conselleria de Presidència del Govern de les Illes Balears i el Consell Insular d’Eivissa per desenvolupar actuacions d’integració social i laboral de persones immigrades per a l’any 2012.
Versió PDF
De conformitat amb allò previst a l’art. 8 de la Llei 30/92, de règim jurídic de les administracions públiques i procediment administratiu comú, de 26 de novembre, a continuació es fa públic el següent Conveni núm. 50/12:
Conveni de col·laboració entre la Conselleria de Presidència del Govern de les Illes Balears i el Consell Insular d’Eivissa per desenvolupar actuacions d’integració social i laboral de persones immigrades per a l’any 2012.
Parts
Antonio Gómez Pérez, conseller de Presidència del Govern de les Illes Balears, en virtut del Decret 11/2011, de 18 de juny, del president de les Illes Balears (BOIB núm. 91 ext., de 20 de juny), en representació de l’Administració autonòmica de les Illes Balears i en ús de les atribucions que li confereixen els articles 11 c i 80.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Vicent Serra Ferrer, president del Consell Insular d’Eivissa, que actua en representació del Consell Insular d’Eivissa (amb CIF S 0733001 B) de conformitat amb el que disposen l’article 9 de la Llei 8/2000, de 27 d’octubre, de consells insulars i l’article 52 del Reglament orgànic del Consell Insular d’Eivissa.
Antecedents
1. L’Estatut d’Autonomia de les Illes Balears, segons la redacció donada per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, estableix en l’art. 12 els principis rectors de l’activitat pública, i disposa que les institucions pròpies de la comunitat autònoma han de promoure, entre d’altres, la cohesió social i el dret a la protecció social.
Així mateix, a l’art. 16 preveu que els poders públics de les Illes Balears han de defensar I promoure els drets socials dels ciutadans de les Illes Balears, I que l’actuació de les administracions públiques de les Illes Balears s’ha de centrar primordialment, entre d’altres, en els àmbits següents: els drets i l’atenció social dels immigrants amb residència permanent a la comunitat autònoma de les Illes Balears.
2. La Llei 4/2009, d’11 de juny, de serveis socials a les Illes Balears, té com a finalitat principal aconseguir el major benestar social possible al territori de les Illes Balears, de forma progressiva i en tots els seus aspectes, mitjançant un sistema d’acció social integrat per serveis socials i mesures d’assistència social que afavoreixin el desenvolupament ple de de la persona dins la societat per superar i prevenir les causes determinants de la seva marginació i promoure’n la plena integració social.
3. El Govern de les Illes Balears té competència en matèria d’integració social i econòmica de l’immigrant i d’acció social, d’acord amb els articles 30.49 i 30.15, respectivament, de l’Estatut d’autonomia, i amb els reials decrets de transferència 251/1982, de 15 de gener; 853/1984, de 22 de febrer, i 2734/1986, de 19 de desembre.
4. El Decret 23/2011, de 5 d’agost, del president de les Illes Balears, que modifica el Decret 12/2011, de 18 de juny, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, disposa que són competències de la Direcció General de Cooperació i Immigració social i laboral de la immigració i les relacions amb comunitats i entitats associatives de residents forans.
5. De conformitat amb el que disposa l’article 70.4 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, són competències pròpies dels consells insulars els serveis socials i l’assistència social.
El Consell Insular d’Eivissa ha assumit competències en aquestes matèries de serveis socials i assistència social en virtut de la Llei 12/1993, de 20 de desembre, d’atribució de competències als consells insulars en matèria de serveis socials i assistència social, i de la Llei 14/2001, de 29 d’octubre, d’atribució de competències als consells insulars en matèria de serveis socials i seguretat social, en els termes i amb l’abast que s’estableixen en aquestes lleis.
6. Segons l’article 37 de la Llei 4/2009, d’11 de juny, de serveis socials, correspon als consells insulars estudiar i programar les necessitats que s’han de cobrir en el seu àmbit territorial; crear, organitzar i gestionar els centres i els serveis que, per la seva naturalesa i les seves característiques, tinguin caràcter supramunicipal; col·laborar amb el Govern en el control de les activitats dels serveis socials en el seu àmbit territorial, i facilitar l’assistència tècnica i l’assessorament als ajuntaments i a altres entitats.
7. D’acord amb l’article 46 de la Llei 8/2000, de 27 d’octubre, dels consells insulars, els consells insulars poden subscriure convenis o acords de cooperació amb la resta d’administracions públiques, en els quals s’estableixin lliurement els instruments de col·laboració necessaris per assolir finalitats comunes d’interès públic.
8. En virtut del que disposa l’article 9.2 q de la Llei 8/2000, correspon al president del consell insular signar els convenis i els acords de cooperació.
9. De conformitat amb l’article 16 de la Llei 4/2009, d’11 de juny, de serveis socials, els serveis socials comunitaris tenen com a funció, entre d’altres, el desenvolupament de programes i activitats per prevenir l’exclusió de grups vulnerables de característiques homogènies i facilitar-los la inserció i la normalització socials i L’atenció directa a col·lectius amb dèficits d’autonomia o en risc d’exclusió.
Els Centres d’Informació i Assessorament a la Immigració (OFIM) són un recurs específic del Sistema de Serveis Socials en els quals es troba:
-Informació sobre la xarxa de recursos del Sistema de Serveis Socials en la comunitat autònoma de les Illes Balears.
-Informació i assessorament jurídic-administratiu en matèria d’estrangeria.
Aquest servei o dispositiu està dirigit a tres col·lectius de beneficiaris: persones immigrades, professionals i entitats i població en general.
10. D’acord amb els articles 4 i 6 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, en el desenvolupament de la seva activitat i de les seves relacions recíproques, les administracions públiques han de facilitar a les altres administracions la informació que necessitin sobre l’activitat que desenvolupen en l’exercici de les seves competències, i poden establir entre si convenis de col·laboració en l’àmbit de les competències respectives.
11. L’article 78 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, estableix que l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears pot subscriure convenis de col·laboració amb les altres administracions públiques en l’àmbit de les seves respectives competències.
12. El Govern de les Illes Balears i el Consell Insular d’Eivissa han subscrit diferents convenis de col·laboració en matèria d’immigració per al desenvolupament d’actuacions adreçades a l’acolliment i la integració de les persones immigrades a Eivissa, col·laboració a la qual es vol donar continuïtat mitjançant aquest conveni.
Ambdues parts ens reconeixem mútuament la capacitat legal necessària per formalitzar aquest conveni, d’acord amb les següents
Clàusules
1. Objecte
Aquest conveni té per objecte establir un marc de col·laboració entre la Conselleria de Presidència i el Consell Insular d’Eivissa, per tal de desenvolupar actuacions d’integració social i laboral de la població immigrada, mitjançant el desplegament dels programes següents:
a) Informació, assessorament i orientació a les persones immigrades.
b) Informació i sensibilització sobre la realitat de la immigració a l’illa d’Eivissa.
2. Activitats
Les aportacions econòmiques previstes en aquest conveni, per un total de 197.000€ (cent noranta-set mil euros), s’han de destinar als programes i a les actuacions que tot seguit s’assenyalen i que s’han de dur a terme entre l’1 de gener i el 31 de desembre de 2012.
A) Informació, assessorament i orientació a les persones immigrades
Aquest programa es desenvolupa mitjançant les oficines d’informació, assessorament i orientació (en endavant OFIM), en la qual es dispensa atenció especialitzada a les persones immigrades de l’illa d’Eivissa.
A partir d’una infraestructura, unes prestacions bàsiques i una organització en xarxa territorial per ubicar-se al més a prop del ciutadà, les OFIM són un recurs específic dins el sistema públic de serveis socials de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
L’objectiu fonamental de les OFIM és informar, orientar i assessorar sobre qüestions derivades de la normativa d’estrangeria, com també garantir l’accés de la població immigrada als serveis públics i socials existents en igualtat de condicions que la població autòctona.
Aquest programa comprèn les actuacions següents:
a) Informar, assessorar i orientar en temes específics d’estrangeria.
b) Prestar assessorament i suport en la problemàtica de la inserció sociolaboral derivada de l’aplicació de la normativa d’estrangeria.
c) Col·laborar en la inserció social del col·lectiu de persones immigrades a partir de l’accés a recursos propis de benestar social, tendint sempre a derivar-les a les xarxes i als serveis normalitzats encarregats d’aquestes informacions i gestions i, en qualsevol cas, als centres d’atenció primària de les diferents administracions (socials, sanitàries, laborals, educatives, etc.).
d) Oferir assessorament als professionals sobre temes relacionats amb estrangeria, i mantenir-los informats mitjançant material de divulgació i traspàs constant d’informació.
L’OFIM gestionada pel Consell Insular d’Eivissa es troba ubicada al Centre de Serveis Socials de Cas Serres d’Eivissa.
B) Informació i sensibilització sobre la realitat de la immigració a l’illa d’Eivissa
El Consell Insular d’Eivissa ha de contribuir a la informació i la sensibilització de la població en general sobre la realitat de la immigració a l’illa d’Eivissa mitjançant l’organització d’actes o esdeveniments a l’entorn del fet de la immigració, de la interculturalitat i dels valors de la convivència i la diversitat, així com la realització de publicacions en premsa local, conferències i elaboració de fullets informatius destinats a donar a conèixer i facilitar la realitat de la immigració a l’illa d’Eivissa.
Per garantir l’accés de les persones immigrades a la xarxa pública de serveis socials, i com a mesura per facilitar-ho, el Consell Insular d’Eivissa ha d’encarregar l’elaboració de fullets informatius en diferents idiomes i difondre’ls.
3. Obligacions de la Conselleria de Presidència
La Conselleria de Presidència es compromet a aportar la quantia total de 111.000,00 € (cent onze mil euros), que s’han de distribuir de la manera següent:
A) Informació, assessorament i orientació a les persones immigrades
99.000 € (noranta-nou mil euros) amb càrrec a la partida pressupostària 11501.313J01.46100.30 dels pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l’any 2012.
B) Informació i sensibilització sobre la realitat de la immigració a l’illa d’Eivissa
12.000 € (dotze mil euros) amb càrrec a la partida pressupostària11501.313J01.46100.30 dels pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l’any 2012.
4. Obligacions del Consell Insular d’Eivissa
1. El Consell Insular d’Eivissa és l’encarregat de la iniciativa i la gestió en l’execució dels dos programes que són l’objecte d’aquest conveni, els quals s’especifiquen en la clàusula primera. Així mateix, ha de destinar els recursos humans i materials pertinents per realitzar-los.
Quant al programa A, atès que es tracta d’un programa amb vocació de temporalitat i que, per tant, el Consell Insular d’Eivissa no disposa de tots els mitjans tècnics i materials necessaris per executar-los directament, pot dur-lo a terme mitjançant sistemes de gestió indirecta o establir convenis o acords amb entitats amb capacitat per prestar aquest servei.
2. El Consell Insular ha d’elaborar una memòria de les actuacions desenvolupades i de les dades estadístiques obtingudes de l’atenció als usuaris.
3. En tota la documentació i les accions divulgadores que es facin hi ha de figurar la referència a l’aportació dels fons per part de la Conselleria de Presidència, com també el logotip de la Conselleria de Presidència en l’edició o publicació de material imprès.
4. El Consell Insular d’Eivissa ha de facilitar tota la informació que li requereixin la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
5. L’aportació prevista pel Consell Insular d’Eivissa per al finançament de les activitats previstes en aquest conveni serà d’un import de 86.000€ (vuitanta-sis mil euros).
5. Justificació i pagament
1. La Conselleria de Presidència farà efectiva la seva aportació al conveni en un únic pagament, per import de 111.000,00 €, a favor del Consell Insular d’Eivissa. Aquest pagament es tramitarà una vegada signat el conveni.
2. El Consell Insular d’Eivissa ha de justificar el 100% de les actuacions previstes en aquest conveni, com a data màxima el 31 de gener de 2013, mitjançant la presentació d’un certificat de la Secretaria General del mateix Consell, d’acord amb l’informe emès per la Intervenció de la corporació, que ha de contenir el balanç final detallat d’ingressos i despeses en què s’indiquin les diferents fonts de finançament -subvencions d’administracions públiques i altres entitats- i en el qual ha de quedar reflectit que les aportacions econòmiques previstes en aquest conveni (és a dir, 197.000 €) s’han aplicat correctament a la finalitat prevista. També s’hi ha d’adjuntar una expressió detallada de la despesa i una memòria explicativa de les activitats desenvolupades i de les dades estadístiques obtingudes de l’atenció als usuaris corresponents al període comprès entre l’1 de gener i el 31 de desembre de 2012.
3. A més de la justificació de les despeses que responguin de manera indubtable a la naturalesa dels programes i les actuacions que estableix aquest conveni, el Consell Insular d’Eivissa també hi pot incloure les despeses que estiguin relacionades indirectament per poder preparar o executar el programa o activitat de manera adequada, com ara la prestació del servei de neteja i vigilància o les despeses de subministrament d’aigua, electricitat, telèfon i altres de naturalesa similar.
Llevat de l’adquisició de béns fungibles, a l’empara d’aquest conveni no es pot finançar l’adquisició, la construcció, la rehabilitació i la millora de béns. No obstant això, sí que es pot finançar el lloguer de qualsevol bé -local, vehicle o element mecànic, electrònic i informàtic- que sigui indispensable per desenvolupar els programes o les actuacions d’aquest conveni.
4. En el cas que algun dels programes establerts en la clàusula segona no es pugui iniciar o dur a terme durant la seva vigència d’aquest conveni, o en el cas que no es pugui ajustar l’execució dels programes a la distribució dels imports prevists en la clàusula tercera, es pot compensar l’excés de despeses d’uns programes amb el dèficit d’altres.
En tot cas, si es produeix la circumstància esmentada en el paràgraf anterior, el Consell Insular d’Eivissa, per poder compensar la manca o insuficiència de despeses d’un o de diversos programes per les generades en altres programes del conveni, ha de disposar de l’autorització prèvia de la Direcció General de Cooperació i Immigració.
6. Comissió Mixta de Seguiment i de Cooperació
1. La Conselleria de Presidència i el Consell Insular d’Eivissa han de programar i dur a terme les actuacions conjuntes de verificació i han d’establir criteris d’anàlisi i control mitjançant una comissió de seguiment i coordinació.
2. La Comissió Mixta de Seguiment i Coordinació, formada per almenys un representant de cadascuna de les parts, s’ha de reunir com a mínim una vegada l’any i s’ha d’encarregar del desplegament, el seguiment i l’avaluació del conveni.
3. Aquesta Comissió té les funcions següents:
a) Vetllar per l’execució i el compliment del conveni.
b) Revisar els aspectes operatius i els criteris aplicables.
c) Proposar les millores que s’estimin pertinents.
d) Resoldre els dubtes que es puguin plantejar sobre la interpretació i l’aplicació del conveni.
7. Durada
Aquest conveni té vigència des de la data en què se signi fins al 31 de gener del 2013, i desplegarà la seva eficàcia des de l’1 de gener de 2012. Es poden pactar pròrrogues anuals si ambdues parts les acorden expressament i per escrit, amb una antelació d’un mes a la fi de la vigència del conveni o de la pròrroga corresponent.
8. Modificació del conveni
Les parts signants d’aquest conveni poden modificar-lo per mutu acord, i ho han de comunicar per escrit a l’altra part amb una antelació mínima de quinze dies.
9. Resolució
Aquest conveni es pot resoldre de manera anticipada per les causes següents:
a) El mutu acord de les parts, que s’ha de formalitzar per escrit.
b) La impossibilitat sobrevinguda, legal o material, de donar compliment a les obligacions que derivin de l’objecte del conveni.
c) L’incompliment, per qualsevol de les parts, de les clàusules pactades, amb la denúncia prèvia d’una de les parts. En aquest cas, poden exigir-se les responsabilitats que derivin del seu incompliment.
10. Condicions administratives
1. D’acord amb l’article 4.1 c del Text refós de la Llei de contractes del sector públic, aprovat pel Reial decret legislatiu 3/2011, de 14 de novembre, el present conveni està exclòs de l’àmbit d’aplicació d’aquesta Llei.
2. De conformitat amb l’article 2.3 e del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, aquest conveni de col·laboració no es considera subvenció i s’ha de regir per la seva normativa específica.
11. Jurisdicció competent
Les qüestions litigioses que derivin d’aquest conveni s’han de sotmetre prèviament a la Comissió Mixta de Seguiment i Coordinació que preveu la clàusula sisena. En el cas de discrepància, s’han de sotmetre a la jurisdicció contenciosa administrativa.
Com a prova de conformitat, signem aquest conveni en dos exemplars.
Palma, 3 de desembre de 2012.
Eivissa, 27 de desembre de 2012
El Secretari Tècnic de l’Àrea de Presidència,
en substitució de la Secretària Tècnica de l’Àrea d’Economia, Benestar Social i Esports
Vicente Guasch Torres