Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ, CULTURA I UNIVERSITATS
Núm. 21792
Resolució del conseller d’Educació, Cultura i Universitats de 8 de novembre de 2012 per la qual es convoquen ajudes individualitzades de menjador per als alumnes que varen cursar estudis als centres docents no universitaris durant el curs escolar 2011-2012
Versió PDF
L'article 27 de la Constitució espanyola estableix com a dret fonamental el dret a l'educació.
L'article 83 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació, estableix que, per garantir la igualtat de tots els ciutadans en l'exercici del dret a l'educació, s'han d’arbitrar beques i ajuts a l'estudi per compensar situacions socioeconòmiques desfavorables.
L’article 9.1 de la Llei orgànica 4/2000, sobre drets i llibertats dels estrangers a Espanya i la seva integració social, modificada per la Llei orgànica 8/2000, reconeix a tots els estrangers menors de 18 anys el dret a l'accés al sistema públic de beques i ajuts.
Dins del nostre àmbit autonòmic, el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions, té per objecte determinar el règim jurídic de les subvencions l’establiment o la gestió de les quals correspon a l’Administració de la Comunitat Autònoma, o a les entitats públiques que en depenen, i disposa que no es pot iniciar el procediment de concessió de subvencions sense que, prèviament, el conseller competent n’hagi establert les bases reguladores per mitjà d’una ordre.
En aplicació d’aquesta obligació, l’Ordre de la consellera d’Educació i Cultura d’1 de juliol de 2009 va establir les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria d’educació i cultura, les quals es varen publicar en el BOIB núm. 100, d’11 de juliol. L’article 1 d’aquesta Ordre, en l’apartat 2.6, especifica que poden ser objecte d’ajudes, entre d’altres, els serveis complementaris a l’ensenyament, i inclou les ajudes per a menjador al subapartat 2.6.a.
Tot aquest marc normatiu regula la protecció efectiva del dret fonamental a l'educació eliminant traves que en dificultin l’exercici i respon, també, a la necessitat de poder fer efectiva la conciliació de la vida laboral de pares i mares amb la vida familiar.
Sens dubte, el servei escolar de menjador és avui en dia una prioritat i per això és necessari convocar beques de menjador que tenen per objecte ajudar els alumnes que, bé per la situació econòmica familiar, bé per circumstàncies sociofamiliars desfavorables, bé per dificultats de desplaçament al centre escolar, tinguin més dificultats per afrontar el pagament d'aquest servei.
Segons el que disposa l’article 15.1 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions i l’article 4 de l’Ordre de la consellera d’Educació i Cultura d’1 de juliol de 2009 (BOIB núm.100, d’11 de juliol de 2009) per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria d’Educació i Cultura, (art. 1, apartats 2.3.b i 2.3.h); segons el Pla Estratègic de Subvencions de la Conselleria d’Educació, Cultura i Universitats per a l’any 2012, modificat per l’Acord del Consell de Govern de 21 de setembre de 2012 (BOIB núm. 140, de 25 de setembre), i a proposta de la Direcció General de Planificació, Inspecció i Infraestructures Educatives, amb l’informe previ del Servei Jurídic i el de la Direcció General de Pressuposts i Finançament; amb la fiscalització de la Intervenció General i fent ús de les facultats que m’atribueix la Llei 4/2001, de 14 de maig, del Govern de les Illes Balears, dict la següent
Primer. Objecte de la convocatòria i quantia total de l’ajuda
Segon. Beneficiaris
Tercer. Requisits dels sol·licitants
Quart. Quantia de les subvencions
Aquestes ajudes són compatibles amb altres ajudes que tinguin la mateixa finalitat atorgades per altres administracions o ens públics i privats, nacionals i internacionals, sempre que, conjuntament o aïlladament, no se superi el cost de l’activitat o les activitats objecte de l’ajuda.
S’exceptuen de la regla anterior:
No obstant això, si el beneficiari no es trobàs al dia dels pagaments del servei de menjador corresponents al curs escolar 2011-12, el centre s’ha de fer càrrec de la gestió de l’ajuda del beneficiari.
Cinquè. Criteris per atorgar les ajudes
Per atorgar les ajudes s’han de tenir en compte els criteris següents:
El consell escolar del centre n’ha de fer la valoració d’acord amb el que estableixen els annexos 1 i 2.
Sisè. Sol·licituds i termini de presentació
Setè. Documentació que s’ha de presentar
1. Els sol·licitants han d’aportar, juntament amb la sol·licitud normalitzada i el DNI en vigor, NIF o, en cas de ser estrangers, NIE, de tots els membres computables de la unitat familiar que tinguessin 16 o més anys el dia 31 de desembre de 2011; la declaració responsable dels pares o tutors del beneficiari que exposi que no estan sotmesos a cap supòsit de prohibició per ser beneficiaris de subvencions (annex 10) i els documents originals o les còpies acarades següents:
a. Per a l’obtenció de punts per criteri de renda anual de la unitat familiar, cal presentar:
Són membres de la unitat familiar els pares o tutors, el beneficiari i els germans menors d’edat. S’han de computar també com a membres familiars, sempre que presentin un certificat de convivència o empadronament al mateix domicili familiar:
Els fills majors d’edat que convisquin al domicili familiar i tinguin una edat inferior als 25 anys o fins i tot superior en cas de discapacitats físics o psíquics en un grau igual o superior al 33 %.
Els ascendents familiars majors de 65 anys que convisquin al domicili familiar.
La persona que mantingui una relació afectiva amb el progenitor o el tutor legal del beneficiari que presenta la sol·licitud, bé en condició de matrimoni o de parella de fet acreditada d’acord amb la Llei 18/2001, de 19 de desembre, de parelles estables (BOIB núm.156, de 29 de desembre) o de situació de fet estable.
En tot cas, s’haurà de presentar un certificat d’ingressos de cada una de les persones assenyalades, els quals es computen a l’efecte de la valoració de punts per motius d’ingressos.
b. Per obtenir punts per criteris familiars:
c. Per obtenir punts relatius a condicions sociofamiliars desfavorables:
A partir de les situacions descrites a l’annex 2, el consell escolar atorga els punts que corresponen en funció de la informació que ha pogut recaptar. En casos extraordinaris, es pot sol·licitar l’ajuda dels serveis socials públics corresponents per completar i/o revisar l’informe esmentat.
2. Per obtenir punts per a ajudes que s’hagin sol·licitat per motius de transport, a més de la documentació del punt anterior, que s’ha de tenir en compte només a l’efecte de prelació en cas que la quantia assignada a aquests alumnes no sigui suficient per atendre totes les sol·licituds, s’ha de presentar:
3. Els alumnes escolaritzats per l’Administració educativa en un centre docent concertat durant el curs escolar 2011-12, ja sigui per manca d’oferta pública o per criteris de distribució equitativa dels alumnes amb necessitats educatives especials, han de presentar la documentació que ho acrediti.
4. Les sol·licituds i la documentació adjunta s’han de lliurar al centre escolar del qual depèn el servei de menjador escolar, on cursaren estudis durant el curs escolar 2011-12.
Vuitè. Instrucció i resolució del procediment
1. L’inici i la resolució del procediment de concessió de subvencions regulades en aquesta convocatòria correspon al conseller d’Educació, Cultura i Universitats.
2. L’òrgan competent per instruir el procediment és la Direcció General de Planificació, Inspecció i Infraestructures Educatives de la Conselleria d’Educació, Cultura i Universitats.
3. La instrucció del procediment i la resolució de sol·licituds s’han de tramitar d’acord amb el que preveuen els articles 8 i 10 de les bases reguladores aprovades per l’Ordre de la consellera d’Educació i Cultura d’1 de juliol de 2009.
4. Una vegada presentada la documentació al centre corresponent, el consell escolar ha d’informar sobre el compliment de tots els requisits exigits per ser beneficiari de les ajudes. El centre ha de trametre a la Direcció General de Planificació, Inspecció i Infraestructures Educatives la còpia de l’acta de la sessió del consell escolar en un termini de 10 dies hàbils des de la data d’acabament de presentació de sol·licituds i una relació nominal dels alumnes considerats amb dret a rebre l’ajuda, amb la puntuació corresponent. Els alumnes que no compleixin els requisits per ser beneficiaris també han de figurar a la relació, i s’hi han d’explicitar els motius de la proposta de negació. L’Administració es reserva el dret de sol·licitar la documentació als centres per comprovar-ne el compliment de normativa vigent.
Aquesta relació nominal també s’ha d’exposar en els taulers d’anuncis dels centres per tal que, en el termini de 3 dies naturals, els pares, les mares o els tutors puguin fer-hi les al·legacions que considerin pertinents. Aquestes al·legacions també s’han de trametre a la Direcció General de Planificació, Inspecció i Infraestructures Educatives.
5. La Direcció General de Planificació, Inspecció i Infraestructures Educatives examinarà les propostes dels consells escolars i les al·legacions presentades i, atesa la facultat inspectora i de control de la Conselleria d’Educació, Cultura i Universitats, han de tenir la seva conformitat. Posteriorment les remetrà a la comissió avaluadora.
Novè. Comissió avaluadora
1. La comissió avaluadora es constituirà a la seu de la Direcció General de Planificació, Inspecció i Infraestructures Educatives de la Conselleria d’Educació, Cultura i Universitats, amb la finalitat d’elaborar l’informe que servirà de base a la proposta de resolució. La comissió estarà formada pels membres següents:
Desè. Funcions de la comissió avaluadora
Onzè. Concessió i denegació de les ajudes
1. El conseller d’Educació, Cultura i Universitats, una vegada vista la proposta de l’instructor, disposa fins al 15 de desembre de 2012 per resoldre-la. La resolució ha de ser motivada i ha d’incloure:
2. La resolució es notificarà publicant-se en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i, a efectes informatius, a la pàgina web oficial de la Conselleria d’Educació, Cultura i Universitats del Govern de les Illes Balears (http://dgplacen.caib.es) i contindrà:
Dotzè. Pagament de les ajudes
Tretzè. Justificació de les ajudes
1. Les subvencions es faran efectives a cada un dels centres abans del 31 de desembre de 2012. El centre podrà gestionar l’ajuda amb l’autorització prèvia del beneficiari (annex 3).
2. La justificació d’aquestes ajudes es produeix pel fet de reunir els requisits per ser beneficiari de les mateixes.
3. El director del centre haurà d’enviar a la Direcció General de Planificació, Inspecció i Infraestructures Educatives els documents justificatius de l’aplicació de les ajudes en el termini de dos mesos comptadors a partir de l’endemà de la data en què es facin efectives les subvencions.
Catorzè. Reintegrament de les ajudes concedides
1.D’acord amb el que disposen l’article 44 del Decret legislatiu 2/2005 i l’article 21 de l’Ordre de la consellera d’Educació i Cultura d’1 de juliol de 2009, pertoca el reintegrament total o parcial de les quantitats que ha rebut el beneficiari i l’exigència, si n’és el cas, de l’interès de demora des del moment del pagament de la subvenció fins a la data de la resolució per la qual s’acordi el reintegrament, en els casos que estableix l’article 44 del Decret legislatiu 2/2005.
2.El procediment de reintegrament s’ha d’iniciar d’ofici per resolució de l’òrgan competent i s’ha de regir per les disposicions generals sobre procediments administratius contingudes en la legislació estatal bàsica, sense perjudici de les particularitats que s’estableixen al Decret legislatiu 2/2005, a les disposicions reglamentàries de desplegament i a la legislació de finances.
3.Les quantitats reintegrables tenen la consideració d’ingressos de dret públic i poden ser exigides per la via de constrenyiment.
Quinzè. Gestió, avaluació i control
Aquestes ajudes queden sotmeses al règim de gestió, avaluació i control que estableix el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions.
Setzè. Publicació
Aquesta Resolució s’ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Contra aquesta resolució –que posa fi a la via administrativa– es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant l’òrgan que l’ha dictada en el termini d’un mes comptador des de l’endemà d’haver-se publicat, d’acord amb l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
En cas que s’interposi recurs de reposició, una vegada desestimat aquest, expressament o per silenci, es pot interposar recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà d’haver-se publicat, d’acord amb el que disposa l’article 46 de la Llei 29/98, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
També es pot interposar directament recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà d’haver-se publicat, d’acord amb el que disposa l’article 46 de la Llei 29/98, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 8 de novembre de 2012
El conseller d’Educació, Cultura i Universitats
Rafael Àngel Bosch i Sans