Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció II. Autoritats i personal

Subsecció primera. Nomenaments, situacions i incidències

CONSELL DE GOVERN

Núm. 21285
Acord del Consell de Govern de 2 de novembre de 2012 pel qual s’estableixen una sèrie de complements salarials per al personal sanitari facultatiu del subgrup A1 del Servei de Salut de les Illes Balears

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

 

El dia 29 de febrer de 2008, CEMSATSE va convocar una vaga que va afectar tot el personal facultatiu sanitari de nivell llicenciat i especialista (subgrup A1) que prestava serveis a institucions, centres o establiments dependents —directament o indirectament— del Servei de Salut de les Illes Balears, tant de règim jurídic estatutari, funcionari com laboral, i que va tenir lloc els dies 3, 4, 12, 13 i 25 de febrer de 2008.

 

Amb la finalitat d’estudiar les pretensions plantejades per l’organització sindical convocant, es van constituir diferents grups paritaris de treball per estudiar i avaluar la viabilitat de les exigències plantejades.

 

Amb posterioritat i amb la mateixa finalitat, CEMSATSE convocà nous períodes de vaga en els terminis següents:

 

  • A l’Àrea de Salut de Mallorca: dies 22, 23 i 24 d’abril; 7, 14, 21 i 28 de maig, i 4, 11, 18 i 25 de juny de 2008.

  • A l’Àrea de Salut de Menorca: dies 22, 23, 24, 25 i 28 d’abril; 8, 15, 22 i 29 de maig, i 5, 12, 19 i 26 de juny de 2008.

  •  A l’Àrea de Salut d’Eivissa i Formentera: dies 22, 23, 24, 25 i 28 d’abril; 6, 13, 20 i 27 de maig, i 3, 10, 17 i 24 de juny de 2008.

 En la reunió de 6 de maig de 2008 els representats del Servei de Salut de les Illes Balears i del Comitè de Vaga adoptaren el que es denominà “Acord entre el Servei de Salut de les Illes Balears i el Comitè de Vaga, pel qual es desconvoca la vaga que afecta tot el personal facultatiu sanitari del nivell llicenciat i especialista del Servei de Salut de les Illes Balears”, el qual se signà amb data de l’endemà (7 de maig de 2008).

 

Aquest Acord, no obstant això, no seguí els tràmits legalment prevists en la Llei 55/2003, de 16 de desembre, de l’Estatut marc del personal estatutari dels serveis de salut, i en la Llei 7/2007, de12 d’abril, de l’Estatut bàsic de l’empleat públic.

 

Per això, els sindicats FSP-UGT, CSI-CSIF i CCOO interposaren al seu dia un recurs contenciós administratiu que s’havia de seguir per la via del procediment especial per a la protecció dels drets fonamentals de la persona en considerar que s’havia vulnerat el seu dret a la llibertat sindical mitjançant l’actuació en via de fet realitzada per l’Administració, atès que havia negociat de forma exclusiva i excloent amb el Sindicat SIMEBAL condicions laborals del personal facultatiu sanitari del subgrup A1, sense participació de les restants centrals sindicals i fora del si de la Mesa Sectorial de Sanitat. El Jutjat Contenciós Administratiu núm. 1 de Palma, en la Sentència núm. 160/2009, declarà la competència del Jutjat per conèixer i resoldre el recurs; declarà la inadmissibilitat parcial del recurs, en declarar-se inadmissible el recurs contenciós interposat per la FSP-UGT, per haver excedit el termini de 10 de dies per presentar el recurs, i declarà admissibles els recursos dels sindicats CSI-CSIF i CCOO per presentació dels recursos dins el termini legalment previst per fer-ho, els estimà i declarà la nul·litat de l’actuació administrativa recorreguda (és a dir, de l’Acord de 7 de maig de 2008 abans esmentat) per vulneració del dret fonamental d’aquests sindicats a la llibertat sindical en relació amb el seu dret a la negociació col·lectiva i el dret dels mateixos sindicats a participar en tota reunió que hagi de discutir les matèries a què es refereix l’article 37 de l’EBEP.

 

Contra aquesta Sentència interposaren recurs d’apel·lació el Servei de Salut de les Illes Balears i els sindicats CEMSATSE i FSP-UGT davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, que, en la Sentència núm. 231/2010, de 23 de març de 2010, entre altres pronunciaments, estimà parcialment el recurs de la FSP-UGT; desestimà els recursos d’apel·lació del Servei de Salut de les Illes Balears i CEMSATSE; confirmà la competència del Jutjat Contenciós Administratiu per al coneixement i enjudiciament del recurs, si bé per un motiu distint del consignat en la Sentència recorreguda; revocà parcialment el punt segon de la decisió de la Sentència recorreguda en el sentit de declarar inadmissible el recurs de la FSP-UGT en relació amb les actuacions o via de fet de l’administració anteriors a l’1 d’abril de 2008, però admissible en relació amb les actuacions posteriors; confirmà els punts 3 i 4 de la Sentència núm. 160/2009, del Jutjat Contenciós Administratiu núm. 1 de Palma (que declaraven admissibles els recursos contenciosos dels sindicats CSI-CSIF i CCOO, els estimaven i declaraven la nul·litat de l’actuació administrativa recorreguda), i declarà literalment que “todo preacuerdo y acuerdo que se haya alcanzado al margen de la Mesa de Negociación vulnera el derecho fundamental a la libertad sindical”.

 

A pesar d’aquesta Sentència, allò acordat entre el Servei de Salut de les Illes Balears i el Comitè de Vaga en l’Acord de 7 de maig de 2008 se seguí aplicant en les respectives instruccions de nòmines del personal estatutari dels anys 2010, 2011 i 2012, fins que per la Resolució del vicepresident de l’Àrea de Serveis Generals del Servei de Salut de les Illes Balears d’11 de juny de 2012 es modificaren les taules d’atenció continuada, del complement de productivitat (factor fix) pel nombre de TIS dels pediatres i del personal eventual de reforç, i s’eliminà la taula per compensació del sobreesforç en els EAP, per tal d’adaptar les quanties i els conceptes al moment anterior a l’Acord de 7 de maig de 2008.

 

Així, “atesa la necessitat de donar seguretat jurídica a la vigència del règim retributiu del personal facultatiu del subgrup A1 d’atenció especialitzada i d’atenció primària i personal facultatiu amb relació especial de residència per a la formació com a especialistes adscrits al Servei de Salut de les Illes Balears i dels ens que en depenen, es considera necessari determinar normativament a tots els efectes, amb caràcter retroactiu i fins a l’entrada en vigor d’aquesta Llei, la vigència de les quanties dels complements retributius(segons l’exposició de motius), el Parlament de les Illes Balears aprovà la Llei 11/2012, d’1 d’agost, de determinació de les quanties i d’habilitació per a la negociació de determinats complements salarials del personal facultatiu del subgrup A1 d’atenció especialitzada i d’atenció primària i personal facultatiu amb relació especial de residència per a la formació com a especialistes del Servei de Salut de les Illes Balears i dels ens que en depenen, que es publicà en el BOIB núm. 115, de 9 d’agost de 2012.

 

En l’article 1 d’aquesta Llei es determina que les quanties que corresponen al personal facultatiu del subgrup A1 d’atenció especialitzada i d’atenció primària i personal facultatiu amb relació especial de residència per a la formació són:

 

  • Pel complement d’atenció continuada (increment preu hora de guàrdia): les quanties aplicades des de l’1 de maig de 2008.
  • Pel complement de productivitat (variable) per fidelització: les quanties aplicades des de l’1 de gener de 2008.
  • Per acumulació de quota de targetes sanitàries a Atenció Primària i per l’increment del valor de les TSI de pediatria: les quanties aplicades des de l’1 de maig de 2008.

 

No obstant això, la mateixa Llei determina que aquestes quanties tenen efectes fins al 31 d’agost de 2012, per la qual cosa, en l’article 2 habilita excepcionalment la Mesa Sectorial de Sanitat de la CAIB per negociar l’establiment o la modificació dels conceptes esmentats i ho fa en els termes següents:

 

1. S’habilita de forma excepcional la Mesa Sectorial de Negociació de Sanitat de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per negociar l’establiment o la modificació de complements salarials per al personal facultatiu del subgrup A1 d’atenció especialitzada i d’atenció primària, al servei del Servei de Salut de les Illes Balears, als quals fa referència l’article 1 anterior, amb efectes a partir de la vigència d’aquesta Llei, per a aquest exercici pressupostari i, si escau, per a successius exercicis.

 

Aquesta habilitació es farà extensiva al personal facultatiu amb relació especial de residència per a la formació com a especialistes.

 

2. Els efectes econòmics dels acords que s’adoptin després de l’oportuna negociació restaran limitats a la quantitat màxima que, en còmput mensual, representen els crèdits pressupostaris del capítol 1 del pressupost del Servei de Salut de les Illes Balears per a 2012 que no es trobin disposats com a conseqüència d’haver restat alliberats de compromís de despesa.

 

Per tal de donar compliment a la disposició esmentada en l’apartat anterior, el dia 9 d’octubre de 2012 es va convocar a petició unànime de la part social una sessió extraordinària de la Mesa Sectorial de Sanitat de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, per al dia 11 d’octubre de 2012. El primer punt de l’ordre del dia d’aquesta convocatòria era el següent: Negociació de l’aplicació de la Llei 11/2012, d’1 d’agost, de determinació de les quanties i d’habilitació per a la negociació de determinats complements salarials del personal facultatiu del subgrup A1 d’atenció especialitzada i d’atenció primària i personal facultatiu amb relació especial de residència per a la formació com a especialistes del Servei de Salut de les Illes Balears i dels ens que en depenen”.

 

Respecte a aquest punt 1 de l’ordre del dia, l’Administració va lliurar als membres de la Mesa una proposta d’acord de la Mesa Sectorial de Sanitat pel qual s’estableixen una sèrie de complements salarials per al personal sanitari facultatiu del subgrup A1 del Servei de Salut de les Illes Balears.

 

La sessió de dia 11 d’octubre de 2012 no es va poder constituir vàlidament per manca de l’assistència de la majoria necessària de la representació social.

 

El dia 11 d’octubre de 2012 es va reiterar la convocatòria de la Mesa esmentada amb el mateix ordre del dia per al dia 17 d’octubre de 2012. La documentació que es va trametre a la part social juntament amb la convocatòria fou la mateixa que es va lliurar per a la sessió de dia 11 d’octubre de 2012.

 

Aquesta sessió tampoc no es va poder constituir vàlidament per manca de l’assistència de la majoria necessària de la representació social.

 

Per tot això, un cop efectuats els tràmits de negociació corresponents, el Consell de Govern, a proposta del conseller de Salut, Família i Benestar Social, en la sessió de 2 de novembre de 2012, adoptà, entre d’altres, l’Acord següent:

 

Primer. Aprovar com a acord la proposta d’acord adreçada a la Mesa Sectorial de Sanitat que havia de ser tractada en les sessions d’11 i 17 d’octubre de 2012, la qual es concreta en els termes següents:

 

1. Complement d’atenció continuada

 

1.1. Amb efecte de l’1 de setembre de 2012 s’han d’abonar a 23,60 euros per hora cada guàrdia de presència física de menys de 24 hores i a 25,97 euros per hora cada guàrdia de presència física de 24 hores.

 

1.2. S’ha d’incrementar la sisena guàrdia i les següents de presència i la novena i les següents localitzades en un 10 %.

 

1.3. Es fixen quatre dies especials (24, 25, 31 de desembre i 1 de gener) en el quals s’han d’abonar 43,74 euros per hora de guàrdia.

 

1.4. També s’han d’igualar els imports de l’atenció primària i de l’atenció especialitzada.

 

2. Fidelització d’Eivissa i de Menorca

 

S’han d’abonar les quantitats anuals següents, amb càrrec als crèdits de productivitat variable i d’acord amb l’antiguitat a l’illa:

 

       Fins a 6 anys                 De 7 a 12 anys             13 o més anys             Exercici

             1.000                                 1.700                          2.400                     2008

             1.500                                 2.400                          3.000                     2009

             2.000                                 3.000                          5.500                     2010

 

Les quanties anteriors estan subjectes a revisió en cas d’incrementar-se la indemnització per residència a Eivissa i Menorca.

 

Les quanties pactades al seu dia s’han vist influïdes per les limitacions legals i pressupostàries vigents a cada moment, les quals han afectat i afecten els imports i el pagament de les mateixes quanties.

 

En tot cas, les previsions d’aquest punt no poden contradir la normativa pressupostària i de funció pública que resulti d’aplicació al personal estatutari del Servei de Salut de les Illes Balears.

 

3. Creació d’un nou sistema retributiu de l’atenció primària

 

En el marc de l’autonomia de gestió que es pretén augmentar i d’acord amb la gestió del pressupost a càrrec del director de l’equip d’atenció primària, es reconeix l’acumulació de tasques en l’atenció primària, quan per necessitats del servei un professional hagi d’acumular les tasques d’un altre i el director de la zona bàsica de salut ho sol·liciti.

 

S’acorda treballar per crear un nou sistema retributiu de l’atenció primària en què el pes de la capitació de la targeta sanitària individual es revisi des de la primera targeta d’acord amb ponderacions relacionades amb criteris com l’estructura d’edat, la penositat, les característiques poblacionals i la càrrega de morbiditat. En aquesta línia i mentre no s’estableixin els nous criteris s’estableix el següent:

 

  • S’accepta augmentar el valor de la targeta sanitària individual de pediatria, actualment amb un valor inferior, amb quotes equivalents a les dels metges de família. La quantia exacta s’ha de fixar en la Mesa Sectorial partint del criteri de comparar una quota de 1.500 adults a una de 1.000 pediàtrics i modificant els coeficients corresponents.

  •  Per tal de compensar el sobreesforç als professionals que tenen quotes majors, s’incrementaria d’entrada el valor mitjà, prenent com a referent els paràmetres següents:

         a) En cas de medicina de família el G2 de les targetes sanitàries individuals per damunt de 1.500 en el 100 % del seu preu actual i en el 200 % els que superen les 1.900.

         b) Quant a pediatria el G2 de targetes sanitàries individuals per damunt de 1.000 en el 100 % del seu preu actual i en el 200 % els que superen les 1.300.

 

Si, per efecte de les ampliacions de plantilles, es veuen afectats els contingents existents, mentre no s’estableixi la nova ponderació s’ha de aplicar el 50 % d’increment a partir de la targeta sanitària individual número 1.000, que no pot ser superior a la quantitat que es percebia abans de la reducció.

 

4..Personal resident

 

Quant al personal resident en formació, es faran extensives a aquest col·lectiu les millores establertes en el punt 1 relatives al complement d’atenció continuada de forma percentual, amb l’acord previ amb els representants d’aquest personal en l’àmbit corresponent.

 

Segon. Publicar aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears."

 

Palma, 2 de novembre de 2012

 

El secretari del Consell de Govern

Antonio Gómez Pérez