Secció III. Altres disposicions i actes administratius
AJUNTAMENT D'ALARÓ
Núm. 19856
Aprovació definitiva Reglament règim intern de l’habitatge tutelat per a persones majors
Versió PDF
El Ple de l’Ajuntament, en sessió celebrada el dia 27 de setembre de 2012, ha desestimat les al·legacions presentades pel grup municipal Esquerra Republicana d’Alaró, i ha aprovat definitivament el següent,
REGLAMENT DE RÈGIM INTERN DE L’HABITATGE TUTELAT PER A PERSONES MAJORS
DEFINICIÓ I IDENTITAT DEL RECURS.
1.- El recurs es defineix com a ‘HABITATGE TUTELAT PER A PERSONES MAJORS VÀLIDES’, de titularitat municipal, normalitzat i integrat dins la comunitat; destinat a servir d’habitatge compartit.
2.- La vida dins l’habitatge representa una integració en la comunitat del poble. El caràcter actiu de la participació de cada usuari en la dinàmica interna de la casa i en la de la comunitat que l’envolta haurà d’inspirar tota l’activitat que s’organitzi des dels serveis de suport.
3.- L’habitatge tutelat és competència de l’Ajuntament d’Alaró, que assumirà la titularitat del servei, i que podrà gestionar de forma directa o indirecta. En el cas de la gestió indirecta, l’adjudicació del servei serà a través de les formes de concertació o contracte que possibiliti la legislació vigent.
4.- L’habitatge tutelat comptarà, com a mínim, amb el següent personal, que sempre es podrà ampliar a més professionals i de diferents disciplines segons les necessitats del recurs i la disponibilitat.
Treballador/a Social:
a) En relació al recurs: Assumirà la responsabilitat tècnica i s’encarregarà de l’organització i coordinació del centre.
b) En relació als usuaris: Valoració, seguiment i supervisió.
Treballador/a familiar:
a) En relació al recurs: Manteniment en general de l’habitatge, preparació dels aliments que es cuinen, compres, execució i/o supervisió de les tasques domèstiques.
b) En relació als usuaris: Participació en el disseny i execució del Pla individual d’atenció adequat a les necessitats de cada un dels usuaris.
5.- L’Ajuntament d’Alaró declina qualsevol responsabilitat respecte a joies, doblers i estris de valor que la persona usuària pugui portar a l’habitatge.
6.- En cas que l’habitatge tutelat disposi de serveis complementaris, el pagament de dits serveis aniran a càrrec de la persona usuària.
OBJECTIUS
7.- L’objectiu general és mantenir una alternativa de convivència per tal que la gent gran pugui romandre en el seu entorn habitual i mantenir una qualitat de vida i una independència el més semblant possible a l’habitual.
8.- Els objectius específics són els següents:
Oferir un marc normalitzador de convivència.
Evitar o retardar l’ingrés a una residència, propiciant la permanència de les persones en el seu entorn.
Promoure la solidaritat i l’ajuda mútua entre els beneficiaris.
Proporcionar el màxim benestar físic i emocional als beneficiaris.
Facilitar al màxim el desenvolupament personal i potenciar l’autonomia.
Fomentar les relacions socials i comunitàries així com la inclusió social.
Promoure les relacions familiars.
FUNCIONS
9.- Seran les següents:
Convivència
Manutenció
Integració comunitària
Seguiment sociosanitari
CONDICIÓ D’USUARI.
10.- Podran adquirir la condició d’usuari de l’habitatge tutelat, les persones majors de 60 anys i els seus cònjuges o les persones amb les quals convisquin en anàloga relació d’afectivitat de forma estable, pública i notòria i que puguin mantenir unes condicions físiques i psíquiques que els possibilitin realitzar per si mateixos les activitats de la vida diària, i que no pateixin malalties infectocontagioses, la qual cosa hauran d’acreditar mitjançant els corresponents certificats mèdics i psicològics, i que manifestin no mantenir addiccions o hàbits tòxics perjudicials per a la salut o que puguin perjudicar als altres usuaris o alterar la convivència a l’habitatge.
REGIM D’INGRESSOS I BAIXES.
11.- L’ingrés a l’habitatge serà sempre voluntari i a sol·licitud del propi usuari, comptant amb la predisposició favorable per una convivència compartida. Els tràmits que es duran a terme seran els següents:
a) Instància dirigida al Batle de l’Ajuntament d’Alaró, sol·licitant l’ingrés a l’habitatge tutelat, acompanyada de la següent documentació:
Informe elaborat pel Treballador social municipal.
Informe metge.
Informe de l’equip tècnic de l’entitat en el cas d’un ingrés procedent d’una residència.
Declaració de la renda i del patrimoni.
Certificat de la pensió.
Declaració expressa del sol·licitant acceptant el present reglament.
Documents que acreditin la identitat.
Altres que es puguin sol·licitar.
b) Aprovació o denegació per part de la comissió tècnica de seguiment segons els criteris que donen la condició d’usuari i d’acord amb les següents situacions de necessitat:
Situació d’aïllament, inadaptació o solitud.
Manca de suport familiar o problemàtica greu de relació amb la família.
Ocupar una llar amb unes condicions d’ habitabilitat desfavorable que provoquin una situació d’inadaptació.
Situació econòmica precària, que no permeti assolir un mínim nivell de qualitat de vida
Ingressat a un centre residencial de majors fora del municipi d’origen.
En llista d’espera per ingressar a un centre residencial de majors.
LLISTA D’ESPERA
12.- Les persones que tinguin dret a ser usuaris de l’habitatge tutelat perquè tenen el perfil requerit en aquest reglament, però que no en poden gaudir temporalment per manca de capacitat del servei, es relacionaran en una llista d’espera per tal de ser ateses quan les disponibilitats del servei ho permetin, seguint l’ordre estricte d’entrada.
Posteriorment els Serveis Socials podran establir un barem per valorar la situació de necessitat per l’accés a l’habitatge tutelat i regular l’ordre d’entrada a través d’un sistema de puntuació.
13.- Els dos primers mesos d’estància a l’habitatge tutelat ho seran en període de prova. Passat aquest termini, si l’usuari s’ha integrat a l’habitatge tutelat, l’ingrés serà definitiu. En cas contrari, a proposta de la comissió tècnica de seguiment, l’usuari causarà baixa.
14.- La condició d’usuari de l’habitatge es podrà perdre per alguna de les causes següents :
a) No superar el període de prova
b) Les que estableix la llei
c) Per defunció
d) La transgressió reiterada i/o deliberada de les normes en perjudici de la bona convivència, prèvia proposta de la comissió tècnica de seguiment.
e) Per renúncia voluntària, que s’expressarà per escrit.
f) Per variació de les condicions personals físiques o psíquiques que l’incapacitin per realitzar per sí mateix les activitats de la vida diària. Aquestes circumstàncies s’acreditaran mitjançant informe mèdic, psicològic o psiquiàtric.
g) Altres circumstàncies a valoració de la comissió tècnica de seguiment.
DRETS I DEURES ESPECÍFICS DE LES PERSONES USUÀRIES.
15.- Seran drets específics de les persones usuàries del servei :
Les persones usuàries del servei d’habitatge tutelat tenen, a més dels drets reconeguts en l’article 7 de la Llei Autonòmica 4/2009, d’11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, els següents:
a) Dret a l’exercici de la llibertat individual per romandre en el servei i sortir-ne, tenint en compte el que estableix la legislació vigent respecte de les persones menors d’edat, les persones incapacitades i les persones sotmeses a mesures judicials d’internament.
b) Dret a conèixer el reglament intern del servei i a disposar-ne d’una còpia.
c) Dret a conèixer amb caràcter previ a l’ingrés l’informe públic en el qual es detallen els resultats de l’avaluació periòdica a la qual estan sotmesos els serveis residencials.
d) Dret a rebre una atenció personalitzada d’acord amb les seves necessitats específiques, des d’una perspectiva interdisciplinar, per aconseguir un desenvolupament adequat.
e) Dret a la comunicació privada i secreta, tant dins com fora del centre, excepte en el cas de disposició contrària a la resolució judicial.
f) Dret a la intimitat i a la privacitat en les diferents accions de la vida quotidiana.
g) Dret a considerar com a domicili l’habitatge tutelat on viuen, amb garantia de tots els serveis i drets, i a mantenir la seva relació amb l’entorn familiar i social.
h) Dret a l’accés a un sistema intern de recepció, seguiment i resolució de suggeriments i queixes.
i) Dret a mantenir objectes personals significatius per personalitzar l’entorn on viuen, respectant els drets de la resta de persones.
j) Dret a exercir lliurement els drets polítics, respectant el funcionament normal de l’establiment i la llibertat de les altres persones.
k) Dret a la pràctica religiosa que no alteri el funcionament normal del centre, sempre que s’exerceixi des del respecte a la llibertat de les altres persones.
l) Dret a obtenir facilitats per fer la declaració de voluntats anticipades, d’acord amb la legislació vigent.
m) Dret a participar en la presa de decisions del centre que els afectin individualment o col·lectivament per mitjà del que estableix la normativa i el reglament de règim intern, i associar-se per afavorir la participació.
n) Dret a no ser sotmès a cap tipus d’immobilització o de restricció física o tractament farmacològic sense la seva autorització, amb l’excepció que hi hagi perill imminent per a la seguretat física de la persona usuària o de terceres persones, o que hi hagi prescripció facultativa, en ambdós casos sota supervisió.
o) Dret a conèixer el preu dels serveis que es reben i, si pertoca, de la contraprestació que el correspon satisfer.
p) Dret a la reserva de la seva plaça a l’habitatge tutelat dins els períodes d’absència voluntària, sempre que es comuniqui amb quaranta-vuit hores d’antelació la duració aproximada de tal absència. Queden exclosos d’aquesta consideració els casos d’absència forçosa (necessitat d’atenció especialitzada, atenció a altres familiars , ...).
q) Dret a rebre visites de familiars o amics amb la periodicitat desitjada, respectant les normes i horaris que s’acordin. La Comissió tècnica de seguiment es reserva el dret de limitar l’accés d’aquestes visites a l’habitatge tutelat quan suposi una alteració de la convivència.
r) Dret a la manutenció completa, fer ús de tots els equipaments de l’habitatge.
16.- Seran deures de les persones usuàries :
Les persones usuàries del servei d’habitatge tutelat tenen, a més dels deures reconeguts en l’article 8, sobre deures de les persones usuàries dels serveis socials, de la Llei Autonòmica 4/2009, d’11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, els següents:
a) L’usuari respectarà les normes de funcionament (les establertes i les que es puguin anar modificant o afegint en funció del bon funcionament de l’habitatge), referent a horaris, visites, activitats, higiene, salut, espais individuals i compartits, per a la millor qualitat de vida de tots els residents.
b) L’usuari posarà esment i utilitzarà adequadament l’espai, el mobiliari i les instal·lacions de l’habitatge tutelat.
c) Els usuaris estaran obligats a participar a les tasques domèstiques que s’estableixin dins l’habitatge tutelat, segons les possibilitats de cadascú.
d) Els usuaris estaran obligats a comunicar qualsevol estada fora de l’habitatge tutelat que inclogui un vespre.
e) Els usuaris estaran obligats a comunicar, al menys amb un dia d’antelació, que no usaran el servei de menjador.
f) Els usuaris i/o familiars signaran e contracte assistencial per formalitzar la prestació.
g) Els usuaris estaran obligats a abonar a l’ajuntament la taxa prèviament acordada per la Corporació municipal.
h) Els usuaris estaran obligats a formalitzar una sol·licitud de valoració de dependència i l’acord d’ingrés a residència i/o compromís escrit de retorn amb familiars o altres, quan les condicions personals no permetin continuar essent usuari de l’habitatge tutelat.
i) Els usuaris que no disposin de suport familiar hauran de fer front amb el seus recursos econòmics o patrimoni en cas de requerir serveis especialitzats.
17.- Deures dels familiars o representants legals:
a) En cas de requerir serveis especialitzats, per haver perdut la capacitat de realitzar per sí mateix les activitats de la vida diària, la família o el seu representant haurà de responsabilitzar-se ja sigui prestant els seus serveis directament o bé econòmicament quan l’usuari no disposi de solvència econòmica.
b) Els familiars o responsables legals han de respectar les normes de funcionament de l’habitatge tutelat, no podran facilitar aliments a les persones usuàries que puguin ser perjudicials per a la seva salut i hauran de subministrar la roba de la persona usuària degudament marcada.
c) Els familiars o responsables legals podran assumir la responsabilitat de fer els acompanyaments mèdics i hauran de traslladar al treballador familiar el resultat de les intervencions per fer-ne el seguiment pertinent. Aquets acords aniran recollits al Pla individual d’atenció.
REGIM DE FALTES I SANCIONS
Les faltes subjectes a sanció es classificaran en lleus, greus i molt greus
18.- Seran faltes lleus:
a) Alterar les normes de convivència i de respecte mutu
b) Utilitzar inadequadament les instal·lacions i material del centre o pertorbar les activitats del mateix.
19.- Seran faltes greus:
a) La reiteració de tres faltes lleus.
b) Promoure i participar en bregues i conflictes.
c) Falsejar o ocultar declaracions o aportar dades inexactes en relació a la condició d’usuari.
20.- Seran faltes molt greus:
a) La reiteració de dues faltes greus.
b) L’agressió física o maltractes a altres persones usuàries, personal del centre o a qualsevol persona que pugui tenir relació amb ell.
c) Alterar les normes de convivència de forma habitual.
d) La sostracció de béns o qualsevol classe d’objecte o doblers, propietat del centre, del personal o de qualsevol persona usuària.
Sense perjudici de les demés responsabilitats a que puguin donar lloc, les sancions que es podran imposar a les persones usuàries que incorrin en alguna de les faltes mencionades anteriorment seran les següents:
21.- Per faltes lleus:
a) Amonestació verbal
b) Amonestació individual per escrit
c) Suspensió de la condició de persona usuària fins a 15 dies
22.- Per faltes greus:
a) Suspensió de la condició de persona usuària per un temps no inferior a 15 dies i fins a 6 mesos.
23.- Per faltes molt greus:
a) Suspensió de la condició de persona usuària per un període superior a 6 mesos, fins a 2 anys.
b) Pèrdua definitiva de la condició de persona usuària de l’habitatge tutelat amb la inhabilitació per pertànyer a qualsevol altre recurs de titularitat municipal.
SEGUIMENT TÈCNIC I AVALUACIÓ DEL RECURS.
24.- Es constituirà una comissió tècnica de seguiment formada, com a màxim per dos representats de l’ajuntament i de les entitats públiques o privades que donin suport tècnic ó econòmic al recurs, que vetllarà pel bon funcionament de l’habitatge i farà una avaluació anual, i tindrà les altres funcions esmentades al present reglament.
VIGÈNCIA DEL REGLAMENT.
25.- El present reglament municipal entrarà en vigor una vegada l’hagi aprovat l’òrgan competent de l’Ajuntament i s’hagin complert els tràmits que determinen els articles 49 i 70,2 de la Llei 7/ 985, de 2 d’abril, reguladora de les bases del regim local.
ANNEX I
NORMES DE FUNCIONAMENT DE L’HABITATGE TUTELAT
1.- La persona usuària, com a persona capaç de realitzar les activitats de la vida diària, participarà activament en tot el procés de funcionament de l’habitatge tutelat, sempre dins les possibilitats de cadascun.
2.- L’habitatge tutelat estarà obert tots els dies de la setmana i tots els dies de l’any.
3.- Les persones usuàries disposaran de la clau de l’habitatge per entrar i sortir com vulguin però sempre respectant l’horari de dinar, sopar i de descans nocturn.
4.- L’horari del dinar serà entre les 12’30 i les 15 hores.
5.- L’horari del sopar serà entre les 19 i les 21 h.
6.- A partir de les 22 h. no es podran tenir visites i s’haurà de respectar estrictament el silenci per al descans de totes les persones usuàries fins a les 7 del matí.
7.- La resta d’horaris són lliures però sempre que no es molesti i es respecti a la resta de persones usuàries.
8.- El personal tècnic del recurs podrà ser hi present algunes hores entre les 7’30 i les 22 h. dels dies laborals, la resta de dies no hi haurà la presència del personal, a excepció de ser requerits per alguna situació valorada com excepcional.
9.- El personal tècnic durà el seguiment sociosanitari de la persona usuària, Aquesta serà, però, responsable d’administrar-se la medicació prescrita pel facultatiu, amb excepció que es consideri que la persona usuària necessita una supervisió per exercir aquesta responsabilitat i serà ajudat pel treballador familiar que correspongui.
10.- La neteja de l’habitatge tutelat serà responsabilitat del treballador familiar assignat. Aquest decidirà com i quan s’han de netejar les habitacions i altres dependències. Les persones usuàries hauran de col·laborar segons les possibilitats de cadascú.
11.- Les persones usuàries hauran de tenir cura i esment amb la higiene personal, el Treballador familiar podrà indicar pautes d’higiene que hauran de seguir.
12.- Les persones usuàries no podran decidir el que s’ha de comprar, per usos comuns, serà el Treballador familiar qui s’encarregarà de les compres, de revisar el que fa falta a l’habitatge tutelat i d’ordenar i distribuir la compra. Els productes d’higiene personal excepte gel, xampú i dentífric es consideren d’ús personal i el pagament serà a càrrec de les persones usuàries.
13.- Les habitacions seran d’ús personal, s’hauran de mantenir ordenades. No es podran acumular objectes innecessaris ni emmagatzemar aliments. El treballador familiar anirà fent revisions puntuals i podrà col·laborar en el manteniment.
14.- No es podran tenir animals de companyia.
15.- Les persones usuàries tendran coneixement dels menús que es serviran i disposaran de menús adaptats a les seves necessitats.
ANNEX II
CONTRACTE ASSISTENCIAL
Alaró, dia.....de................................de 20....
REUNITS
D’una banda, el senyor...................................................................................amb DNI................... en qualitat de Batle de l’ajuntament d’Alaró.
I d’altra banda, el senyor/a.............................................................................amb DNI....................................en nom propi o en representació de ............................................... amb DNI................. .en qualitat de..........................
Ambdues parts es reconeixen competència i capacitat respectivament per formalitzar aquest contracte:
CONVENEN
PRIMER.- Amb aquest acte la persona ha d’ingressar a l’habitatge tutelat per a persones majors de l’ajuntament d’Alaró, i manifesta el seu lliure consentiment o, en el seu cas, s’adjunta autorització judicial acreditativa de la lliure manifestació de voluntat.
SEGON.- El senyor/a ..................................................................en aquest acte contracta un servei d’estada a l’habitatge tutelat adquirint la condició de resident i com a tal tindrà dret als serveis d’allotjament, manutenció i seguiment sociosanitari; a pactar un pla d’atenció personalitzada de servei d’ajuda a domicili adequat a les seves necessitats.
TERCER.- L’habitatge oferirà els serveis esmentats a l’anterior paràgraf, afavorint la convivència i la participació i fomentant la integració comunitària, obligant-se també l’habitatge a respectar els drets del resident.
QUART.- El senyor/a resident a l’habitatge tutelat podrà considerar aquest com a domicili propi. I amb aquest acte manifesta que té coneixement i accepta el contingut del Reglament de règim intern de l’habitatge tutelat d’Alaró i, en el seu cas, les normes de funcionament que s’estableixen, obligant-se al seu compliment.
CINQUÈ.- La prestació dels serveis contractats a la clàusula segona del present contracte és del 75 % de la pensió, d’acord amb la taxa vigent.
SISÈ.- El senyor/a s’obliga en aquest acte a firmar l’ordre de transferència a favor de l’Ajuntament d’Alaró a l’entitat financera que assenyali l’ajuntament.
SETÈ.- La duració de la prestació, una vegada superat el període de prova, serà indefinida, sempre que no es perdi la condició d’usuari per alguna de les causes contingudes al reglament de règim interior.
VUITÈ.- La persona usuària de l’habitatge tutelat, quan perdi la condició de persona usuària per la causa f) del punt 14, recollit en el Reglament, es compromet a complir una de les següents indicacions:
Formalitzar una sol·licitud d’ingrés a residència i fer front a la despesa que generi amb els seus recursos econòmics i patrimonials.
Retornar al domicili amb el familiar o persona representant sotasignant.
El familiar o persona representant sotasignant, es compromet a responsabilitzar-se de les despeses que generin les assistències especialitzades. (ingrés a centre residencial privat, etc.)
NOVÈ.- Junt amb aquest acord es fa entrega del reglament de règim intern i de l’annex sobre normes de funcionament de l’habitatge tutelat.
DESÈ.- La resolució de les qüestions litigioses que es puguin derivar de la interpretació o aplicació del present contracte, seran sotmeses als tribunals competents de Mallorca.
En prova de conformitat, signen el present contracte, en dos exemplars, en el lloc i la data assenyalada a l’encapçalament.
EL BATLE EL REPRESENTANT LA PERSONA USUÀRIA
senyor/a senyor/a senyor/a
Recursos
Contra aquest acord, que és definitiu en via administrativa, sols es pot interposar el recurs contenciós administratiu davant el Jutjat del Contenciós Administratiu de Palma, en el termini de dos mesos, comptador a partir del dia següent al de la publicació d’aquest anunci en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Alaró, 4 d’octubre de 2012
El Batle,
Joan Simonet Pons