Secció III. Altres disposicions i actes administratius
SINDICATURA DE COMPTES
Núm. 18855
Resolució del síndic major de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears de 28 de setembre de 2012, de publicació del resultat de la fiscalització i les recomanacions de l’Informe sobre el procediment de contractació de la jardineria de l’Empresa Funerària Municipal, SA de l’Ajuntament de Palma corresponent a l’exercici 2008
Versió PDF
L’article 12.3 de la Llei 4/2004, de 2 d’abril, de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears regula els informes o memòries de fiscalització i en preveu la seva tramesa al Parlament, als subjectes fiscalitzats i al Tribunal de Comptes, així com la seva publicació al BOIB després del darrer tràmit parlamentari.
L’article 32.1 del Reglament de règim interior de la Sindicatura de Comptes estableix que aquesta Institució haurà de publicar el resultat de la fiscalització en el BOIB, un cop rebuda la comunicació expressa que s’ha dut a terme el darrer tràmit parlamentari.
Mitjançant acord del Consell de la Sindicatura de 5 de juliol de 2012 es va aprovar l’Informe núm. 71/2012 sobre el procediment de contractació de la jardineria de l’Empresa Funerària Municipal, SA de l’Ajuntament de Palma corresponent a l’exercici 2008.
En data 26 de setembre de 2012, el president del Parlament de les Illes Balears va comunicar que s’havia dut a terme el darrer tràmit parlamentari, que va tenir lloc amb la presentació i el debat de l’Informe a la sessió de la Comissió d’Hisenda i Pressuposts de dia 18 de setembre de 2012.
Per tot l’anterior i d’acord amb el que preveuen la Llei 4/2004 i el Reglament de règim interior de la Sindicatura de Comptes
Resolc
Publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears els resultats de la fiscalització i les recomanacions de l’Informe núm. 71/2012 sobre el procediment de contractació de la jardineria de l’Empresa Funerària Municipal, SA de l’Ajuntament de Palma corresponent a l’exercici 2008., que s’adjunta com a annex.
Palma, 28 de setembre de 2012
Síndic major
Pere Antoni Mas Cladera
ANNEX. INFORME NÚM. 71/2012 SOBRE EL PROCEDIMENT DE CONTRACTACIÓ DE LA JARDINERIA DE L’EMPRESA FUNERÀRIA MUNICIPAL, SA DE L’AJUNTAMENT DE PALMA CORRESPONENT A L’EXERCICI 2008.
I. INTRODUCCIÓ
1. PRESENTACIÓ
Els articles 82 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears i 2 de la Llei 4/2004, de 2 d’abril, de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears, estableixen que correspon a aquesta la fiscalització externa de l’activitat econòmica, financera i comptable del sector públic de les Illes Balears.
Des del punt de vista de l'àmbit objectiu, i d'acord amb l'article 7.d de l'esmentada Llei 4/2004, correspon a la Sindicatura de Comptes la fiscalització dels contractes, qualsevol que en sigui el caràcter, formalitzats pels diferents subjectes inclosos en el seu àmbit d'actuació.
La iniciativa d’aquesta fiscalització és del Parlament de les Illes Balears (art. 10.3. de l’LSCIB i l’article 17.3. del Reglament de règim interior de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears), per acord adoptat per la Comissió d’Hisenda i Pressuposts de 27 de setembre de 2011, respecte de l’escrit presentat per l’Ajuntament de Palma, relatiu a l’acord del Ple municipal de 25 d’octubre de 2010. L’Acord és el següent: “Instar la Sindicatura de Comptes a la realització de les actuacions fiscalitzadores a què fa referència l’acord del Ple de l’Ajuntament de Palma de 25 d’octubre de 2010, relatiu a l’adjudicació irregular de la contractació de la jardineria a l’Empresa Funerària Municipal l’any 2008.”
El Ple de l’Ajuntament, en sessió ordinària de dia 25 d’octubre de 2010, va aprovar per unanimitat dels 28 assistents la proposició següent:
“1. El Ple de l’Ajuntament de Palma acorda sol·licitar que el Parlament de les Illes Balears insti la Sindicatura de Comptes a revisar l’adjudicació del contracte del servei de jardineria i arbrat adjudicats per l’Empresa Funerària Municipal l’any 2008.
2. El Ple de l’Ajuntament de Palma interessa que aquesta Sindicatura revisi el procediment seguit, els criteris plantejats a valorar i la seva legalitat, i sobre la distribució de la puntuació dels diferents criteris que valoren les ofertes.
3. El Ple de l’Ajuntament de Palma acorda incloure l’informe de la Intervenció Municipal i del Departament de Contractació referent a la contractació del servei de jardineria i arbrat adjudicats per l’Empresa Funerària Municipal l’any 2008.”
Aquest és un informe específic (article 27 del Reglament de la Sindicatura) que fa referència als resultats de les actuacions concretes de fiscalització sobre el procediment d'adjudicació d'un contracte d'una determinada societat.
Es tracta d'una fiscalització de compliment de legalitat, que comporta la comprovació de l’adequació de l’actuació contractual a la legislació vigent.
L'objecte social de la societat Empresa Funerària Municipal, SA és el de la prestació dels serveis funeraris i de cementiris que li té encomanat o li pot encomanar l'Excel·lentíssim Ajuntament de Palma de Mallorca, així com la promoció, la gestió i l'administració de serveis mortuoris amb caràcter general, realitzant la construcció, la modificació, la millora i el manteniment d'edificis i instal·lacions destinats a aquests serveis tals com cementiris, tanatoris, crematoris i similars, tot això en el més ampli concepte dels denominats serveis mortuoris.
Els treballs de fiscalització s’han realitzat a les dependències de l'entitat fiscalitzada i a la Sindicatura. Cal agrair al personal de la societat la col·laboració prestada per a la realització de l’Informe.
2. OBJECTIUS
Constitueixen els objectius generals de la fiscalització:
- Determinar si el procediment seguit per l'Empresa Funerària Municipal s’ajusta a la normativa aplicable, i si figura a l’expedient la documentació pertinent.
- Analitzar els criteris per valorar les ofertes i la seva legalitat.
- Verificar si la distribució de la puntuació dels diferents criteris que valoren les ofertes és adequada.
3. ABAST DEL TREBALL I METODOLOGIA
A. ÀMBIT SUBJECTIU I OBJECTIU
L’àmbit subjectiu de l’Informe és l’Empresa Funerària Municipal, SA, el capital de la qual pertany íntegrament a l’Ajuntament de Palma.
L’àmbit objectiu de l’Informe és el procediment d’adjudicació de la contractació de la jardineria i l'arbrat corresponent a l’exercici 2008.
B. METODOLOGIA
El treball s'ha realitzat d'acord amb els principis i normes d'auditoria del sector públic aprovats per la Comissió de Coordinació dels Òrgans Públics de Control Extern de l'Estat i s'han realitzat totes aquelles proves selectives o procediments tècnics considerats necessaris, d'acord amb els objectius del treball abans esmentats.
4. TRÀMIT D’AL·LEGACIONS
El resultat de les actuacions es va comunicar a la presidenta de l'Empresa Funerària Municipal, SA i a la persona que ocupava aquest càrrec en el període fiscalitzat, per tal per tal que puguessin formular les al·legacions i presentar els documents i els justificants que considerassin adients, de conformitat amb el que preveu l’article 30 del Reglament de règim interior de l’SCIB.
En data 22 de juny de 2012 la persona que presidia l'Empresa Funerària Municipal, SA en el període fiscalitzat va presentar al·legacions, que consten com a annex d'aquest Informe.
Les al·legacions han estat analitzades i s’ha suprimit o modificat el text quan s'han acceptat. Si no s’ha alterat el text ni s'ha emès opinió sobre el seu contingut, s’ha d’entendre que les al·legacions són explicacions que confirmen els fets i les valoracions exposats en l’Informe, que no s’han justificat adequadament, o que el subjecte fiscalitzat manifesta la voluntat d’esmenar la deficiència en el futur.
II. MARC DE LA FISCALITZACIÓ
1. NORMATIVA D'APLICACIÓ
Per tal de concretar la normativa que regula el contracte objecte d'aquest Informe, cal analitzar les normes següents:
- Reial decret legislatiu 2/2000, de 16 de juny, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de contractes de les administracions públiques (BOE núm. 148, de 21 de juny).
-Ordre EHA/3875/2007, de 27 de desembre, per la qual es fan públics els llindars dels diferents tipus de contractes a efectes de la contractació administrativa a partir de l'1 de gener de 2008.
- Estatuts de l'Empresa Funerària Municipal, SA.
- Acta del Consell d'Administració, de data 25 de juny de 2001, on consta l'Acord relatiu a l'aplicació del TRLCAP.
L'Empresa Funerària Municipal, SA és una societat mercantil, el capital de la qual pertany íntegrament a l'Ajuntament de Palma.
Les actuacions preparatòries del procediment es varen realitzar durant el primer trimestre de 2008 i la publicitat de la convocatòria duu data 1 de març de 2008, per tant, segons la disposició transitòria primera de l'LCSP, a la tramitació del procediment objecte de fiscalització li és d'aplicació el TRLCAP.
En el TRLCAP la determinació concreta del règim jurídic de contractació d’una societat pública té en compte el criteri de la seva forma jurídica -la societària- amb el compliment dels requisits per a la determinació de la condició d’organisme de dret públic comunitari (recollits en l’article 1.3 del TRLCAP) i així resulta de la regulació continguda en els articles 1 i 2 i en la disposició addicional sisena del TRLCAP resultant de la modificació pel Reial decret llei 5/2005, d’11 de març, de reformes urgents per a l’impuls a la productivitat i per a la millora de la contractació pública, i la Llei 42/2006, de 28 de desembre, de pressuposts generals de l’Estat.
Segons l'article 2.1 del TRLCAP, les entitats de dret públic no incloses en l’art. 1.3 del TRLCAP i les societats mercantils creades per satisfer específicament necessitats d’interès general que no tinguin caràcter industrial o mercantil, en les quals concorri algun dels requisits de l’apartat b de l’article 1.3 del TRLCAP, quedaran subjectes a les prescripcions del TRLCAP relatives a la capacitat de les empreses, publicitat, procediments de licitació i formes d’adjudicació respecte dels contractes de serveis d’import igual o superior a 206.000,00 euros, IVA exclòs (segons els llindars que estableix l'Ordre EHA/3875/2007).
L'EFM és una societat mercantil que té per finalitat satisfer necessitats d'interès general i que, de conformitat amb la normativa i la jurisprudència comunitària, no es pot considerar que tengui caràcter industrial o mercantil, atès que es troba vinculada directament als serveis públics municipals i que el seu capital social pertany íntegrament a l'Ajuntament de Palma. Per tot això, resulta que l'EFM compleix els requisits de l'article 1.3 del TRLCAP.
Atès que l'import de licitació del procediment objecte de fiscalització és de 211.000,00, IVA exclòs (244.760,00 euros, IVA inclòs del 16%), resulta subjecte a les prescripcions del TRLCAP relatives a la capacitat de les empreses, publicitat, procediments de licitació i formes d’adjudicació, d'acord amb el que estableix l'article 2.1 del text legal esmentat.
En canvi, l'EFM va partir de la base que li era aplicable la disposició addicional sisena del TRLCAP, que exigeix únicament el compliment dels principis de publicitat i concurrència, i va redactar uns plecs de condicions administratives i tècniques per regir aquest procediment de contractació.
El procediment de licitació utilitzat per l'entitat és obert, i l'adjudicació es fa per concurs segons els art. 73 i 74 del TRLCAP. L’òrgan de contractació és el Consell d’Administració de l’Empresa Funerària Municipal, SA.
2. ANTECEDENTS
De la documentació revisada per a la realització dels objectius de l'Informe, resulten els antecedents següents:
- Estatuts de l'Empresa Funerària Municipal, SA.
- Acta del Consell d'Administració de l'EFM, de data 25 de juny de 2001, on consta l'acord relatiu a l'aplicació del TRLCAP.
- Escrit de la Gerència de l'EFM, de data 18 de febrer de 2008, on es proposa al Consell d'Administració de l'empresa l'aprovació dels plecs que regulen el procediment.
- Plecs administratius i tècnics que regulen el procediment.
- Acta del Consell d'Administració de l'EFM, de data 21 de febrer de 2008, en la qual s'aproven els plecs que regularan el procediment.
- Document de recomanacions realitzades per la Intervenció de l'Ajuntament de Palma sobre el contingut dels plecs, de data 21 de febrer de 2008.
- Còpia dels anuncis relatius a la convocatòria del procediment, de data 1 de març de 2008, publicats en el Diari de Mallorca i en el BOIB.
- Notificació d'obertura de les proposicions als licitadors que varen presentar oferta.
- Acta de la Mesa de Contractació, de data 1 d'abril de 2008, relativa a la constitució d'aquest òrgan i l'obertura de la documentació administrativa presentada pels licitadors.
- Proposició econòmica i documentació tècnica presentada pel licitador que va resultar adjudicatari.
- Documentació administrativa presentada pel licitador que va resultar adjudicatari.
- Acta de la Mesa de Contractació, de data 2 d'abril de 2008, relativa a l'exclusió de dues ofertes per manca de documentació, obertura de les proposicions econòmiques i tècniques, i proposta d'adjudicació.
- Acta del Consell d'Administració de l'EFM, de data 10 d'abril de 2008, en la qual consta l'adjudicació del contracte a Jardins de Tramuntana (En Can’t Baleares, SL), per un import de 194.254,00 euros, IVA inclòs.
- Justificants de la notificació de l'adjudicació als licitadors que varen presentar oferta.
- Justificants de la devolució als licitadors, llevat de l'adjudicatari, de la totalitat de la documentació presentada, és a dir, el contingut íntegre dels sobres A i B.
- Constitució de la garantía definitiva per part de l'adjudicatari.
- Justificant del cobrament a l'adjudicatari del cost dels anuncis relatius a la convocatòria.
- Contracte formalitzat amb l'adjudicatari el 2 de maig de 2008.
- Proposició del Grup Municipal del Partit Popular al Ple de 29 de setembre de 2008 relativa a la transparència en l'adjudicació del concurs del servei de jardineria de l'EFM, de 15 de setembre de 2008.
- Informe de l'assessor jurídic de l'EFM, de 23 de setembre de 2008, amb relació a la proposició presentada pel Grup Municipal del Partit Popular.
- Tramesa de l'extracte de l'expedient i d'una còpia del contracte a la Sindicatura de Comptes, de 17 de juny de 2009, d'acord amb l'article 29 de l'LCSP.
- Sol·licitud del Jutjat d'Instrucció núm. 8 de Palma de Mallorca, per la qual es demana còpia íntegra de l'expedient relatiu a la contractació dels serveis de jardineria i arbrat, de 12 de març de 2009.
- Informe relatiu a la legalitat de l'expedient tramitat, del cap del Departament d'Interior de l'Ajuntament de Palma, de 21 de setembre de 2010.
III. RESULTATS DE LA FISCALITZACIÓ
Els resultats més significatius de la fiscalització sobre el procediment de contractació de la jardineria de l’Empresa Funerària Municipal, SA de l’Ajuntament de Palma corresponent a l’exercici 2008, són els següents:
1. La Sindicatura no pot emetre opinió “sobre la distribució de la puntuació dels diferents criteris que valoren les ofertes” atès que existeix una limitació a l'abast en la realització de la fiscalització, que afecta aquest aspecte sol·licitat de forma expressa pel Parlament segons l’acord del Ple de l'Ajuntament de Palma, ja que llevat de la que correspon a l'adjudicatari), no consten a l'expedient còpia de les ofertes econòmiques ni de la documentació tècnica, retornades indegudament als licitadors, com tampoc cap tipus de document a partir del qual es puguin extreure les valoracions (vegeu apartat 3. Puntuació de les ofertes).
2. El procediment objecte de fiscalització no s'ha desenvolupat de conformitat amb el principi de legalitat en els aspectes significatius següents:
- Incompliment de l'art. 25 del TRLCAP, atès que no s'ha exigit la classificació per poder participar en el procediment objecte de fiscalització (vegeu l'apartat B. Contingut dels plecs).
- Incompliment de l'art. 203.2.c. del TRLCAP, atès que no consta la publicació de la licitació en el DOUE; i incompliment de l'art. 207.1. del TRLCAP, atès que s'ha concedit als licitadors un termini inferior per a la presentació de les ofertes al previst per a un procediment obert (vegeu l'apartat C. Publicitat del procediment i termini per a la presentació d'ofertes).
- Incompliment de l'art. 86 del TRLCAP, atès que consten descrits de forma genèrica, sense establir precisions quant al seu contingut, els criteris d’adjudicació fixats en la clàusula 12 del PCAP. A més, no es detallen les normes o mètodes per a la seva valoració, la qual cosa dificulta la seva aplicació i afecta els principis de publicitat i concurrència (vegeu l'apartat 2. Criteris d'adjudicació).
Seguidament, es detallen les incidències detectades en la fiscalització, que s'han agrupat d'acord amb les qüestions expressament esmentades en l'Acord del Ple de l'Ajuntament:
1. Revisió del procediment
A. Informes i actuacions prèvies
B. Contingut dels plecs (excepte els criteris d'adjudicació)
C. Publicitat del procediment i termini per a la presentació d'ofertes
D. Exclusió, selecció i adjudicació
E. Formalització
2. Criteris d'adjudicació
3. Puntuació de les ofertes
1. REVISIÓ DEL PROCEDIMENT
A continuació, es detallen les incidències relatives a aquest apartat.
Incidències:
A. INFORMES I ACTUACIONS PRÈVIES
Per tal d’assegurar el compliment dels principis rectors de la contractació del sector públic, l’adequada protecció jurídica de l’entitat, així com la transparència i la bona gestió economicofinancera, les actuacions haurien d’haver incorporat, tot i no estar exigida expressament per la normativa vigent, la documentació següent:
- Estudi de les necessitats a satisfer mitjançant el contracte, de la idoneïtat del seu objecte, de la insuficiència de mitjans propis per a la seva realització i del preu estimat per l’efectiu compliment, així com l’adequació d’aquest als preus de mercat.
- Informe, o document equivalent, relatiu a la justificació tant del procediment elegit com dels criteris emprats per definir l’adjudicació.
- Document que asseguri que l’entitat disposarà de recursos financers suficients per atendre les obligacions derivades de l’execució del contracte.
- Informe sobre la legalitat del procediment (únicament consta a l'expedient un document de recomanacions, emès per la Intervenció Municipal, sobre un esborrany dels plecs).
B. CONTINGUT DELS PLECS (EXCEPTE ELS CRITERIS D'ADJUDICACIÓ)
Els plecs que figuren en l’expedient no consten diligenciats, sense que en l’Acta del Consell d’Administració, de data 21 de febrer de 2008, que els va aprovar, hi figurin reproduïts, ni com a annex.
Segons l'art. 25 del TRLCAP, s'havia d'exigir en el PCAP la classificació del contractista per participar en el procediment ja que l'import de licitació supera els llindars establerts a l'Ordre EHA/3875/2007 per a aquest tipus de contracte.
No obstant això, la clàusula 7 del PCAP estableix que s’haurà de justificar per un o varis dels mitjans prevists en l’article 15 i següents del TRLCAP, sense especificar els llindars mínims que correspon cobrir segons l’objecte i la quantia del contracte.
Pel que fa a la tipificació del contracte, clàusula 28 del PCAP, es classifica com de naturalesa administrativa i, a més, atorga a l’EFM facultats per interpretar i resoldre els dubtes que ofereix el seu compliment. D’acord amb les normes en matèria de contractació pública vigents, tant a la data del procediment com a l’actualitat, aquests tipus de naturalesa contractual i les prerrogatives descrites poden ser aplicades, únicament, per les entitats que són administració pública, condició que no compleix l’EFM.
Respecte de les recomanacions realitzades per la Intervenció municipal pel que fa a aquest apartat, s'ha de fer constar el següent: no han estat ateses les recomanacions de la Intervenció ja que a la documentació administrativa a presentar no s'inclou l'exigència de classificació ni tampoc no s'inclou l'exigència de la declaració responsable sobre prevenció de riscs laborals, si bé els plecs inclouen un annex amb el model de declaració responsable sobre prevenció de riscs laborals a presentar pel licitador.
C. PUBLICITAT DEL PROCEDIMENT I TERMINI PER A LA PRESENTACIÓ D'OFERTES
No consta la publicació de la licitació en el DOUE, actuació preceptiva segons l'art. 203.2.c. del TRLCAP.
El termini concedit als licitadors per a la presentació d'ofertes, en els anuncis publicats en un diari local i en el BOIB, 16 dies, és inferior al que estableix l'art. 207.1. del TRLCAP per a un procediment obert, cinquanta-dos dies a comptar des de l'enviament de l'anunci del contracte a l'Oficina de Publicacions Oficials de les Comunitats Europees.
D. EXCLUSIÓ, SELECCIÓ I ADJUDICACIÓ
En l'Acta de la Mesa, d'1 d'abril de 2008, no consten suficientment detallats els motius de l'exclusió de dues de les deu ofertes presentades.
Per altra banda, el licitador que resulta adjudicatari aporta com a documents per a justificar la solvència, entre d'altres, els comptes anuals dels tres darrers exercicis aprovats (2004 a 2006) en els quals presenta fons propis negatius (-105.983,65 euros, -58.952,04 euros, -25.296,59 euros, respectivament). Aquesta societat es troba, en els tres anys aportats, en el supòsit de dissolució previst a l'article 104.e de Llei 2/1995, de 23 de març, de societats de responsabilitat limitada. Pel que fa a aquesta qüestió, que hauria de fer dubtar de la solvència econòmica del licitador, no consta que la Mesa de Contractació l'hagi tenguda en compte.
No consta cap document que certifiqui la data de recepció de les ofertes que varen participar en el procediment. A més, no consta que l'entitat hagués implantat cap mecanisme de registre o control d'entrada que asseguri la integritat de les ofertes presentades i la seva recepció en termini.
E. FORMALITZACIÓ
No consta, adjunta al document contractual, una còpia dels plecs signada per l’adjudicatari, ni una còpia de l’oferta presentada per aquest. Per tant, aquests documents no formen part del contracte formalitzat, tot i que aquest es remet als plecs i a l’oferta presentada a l'hora d'establir les obligacions per a l’adjudicatari quant a l'execució del contracte.
La tramesa de l'extracte de l'expedient i d'una còpia certificada del contracte a la Sindicatura de Comptes es va realitzar fora del termini dels tres mesos següents a la formalització del contracte, segons el que disposen els articles 57 del TRLCAP i 29 de l'LCSP.
2. CRITERIS D'ADJUDICACIÓ
Els criteris d’adjudicació han d’estar directament referits a les característiques de l’objecte del contracte i han d’estar motivats quant a la ponderació i els mètodes de valoració en funció d’aquestes característiques, de tal manera que permeti a la Mesa de Contractació, avaluar, motivar i puntuar cada una de les ofertes en funció dels criteris prèviament establerts per l’òrgan de contractació, com a garantia de l’aplicació dels principis de publicitat, de transparència i d'objectivitat, i amb la finalitat d’afavorir la concurrència i salvaguardar la igualtat de tracte, la no-discriminació i la lliure competència.
Respecte dels criteris de valoració establerts en els plecs que regulen el procediment, a continuació, es detallen les incidències detectades.
Incidències:
A l’expedient no consta motivada l’elecció dels criteris que s’han de tenir en compte per a l’adjudicació del contracte ni la seva ponderació.
Els criteris d’adjudicació fixats en la clàusula 12 del PCAP estan descrits de forma genèrica, sense establir precisions quant al seu contingut; a més, no es detallen les normes o els mètodes per a la seva valoració, la qual cosa dificulta la seva aplicació i afecta els principis de publicitat i concurrència.
En particular, quant als criteris definits en els plecs, s’han de fer les consideracions següents:
a) Millora del preu per a l'EFM. Valor 16 punts.
El criteri de la millora en el preu que, per la seva mateixa naturalesa, resulta molt rellevant envers els principis d'eficiència i economia, es valora en 16 punts i representa el 29,6% de la ponderació relativa a la puntuació total. No s'estableix el mètode o fórmula a seguir per a la seva valoració.
b) Incorporació de treballadors en risc d'exclusió social. Valor fins a 9 punts.
No queda acreditat que el criteri d’incorporació dels treballadors en risc d'exclusió social estigui directament relacionat amb l’objecte del contracte. Per tant, no és procedent la consideració de la incorporació de treballadors en risc d'exclusió social com a criteri d’adjudicació, únicament seria admissible valorar la incorporació d’aquests tipus de treballadors, en el cas que s’hagués produït un empat entre les ofertes millor valorades.
c) Fórmula de revisió de preus, millorant les condicions per a l'EFM, inclosa renúncia. Valor fins a 8 punts.
No s'estableix el mètode o fórmula a seguir per a la seva valoració.
d) Millora en la prestació del servei, gestió de les necessitats de l'EFM. Valor fins a 7 punts. i
f) Millores i ampliacions de l'objecte del contracte. Valor fins a 5 punts.
Les millores i les ampliacions no estan definides en el plecs, pel que fa a requisits, límits, modalitats i característiques, la qual cosa no permet identificar-les suficientment i de forma prèvia pels licitadors; a més, han de guardar una relació directa amb l’objecte del contracte. També s’ha d’indicar que ambdós criteris se superposen ja que, en definitiva, valoren les millores a oferir pel licitador.
e) Justificació de mitjans tècnics i recursos humans. Valor fins a 6 punts.
Els mitjans per a la realització del contracte són un requisit de l'aptitud i, per tant, un criteri per determinar la solvència del licitador. La justificació de mitjans tècnics i recursos humans només poden ser utilitzats com a criteri d’adjudicació en tant que superin el major nombre dels exigits i que s'assignin a la realització del contracte, la qual cosa ha de figurar degudament explicitada en els plecs.
g) Experiència. Valor fins 3 punts.
L’experiència és un concepte relacionat amb l’aptitud o solvència dels licitadors. No és procedent, per tant, la consideració de l’experiència com a criteri d’adjudicació.
Respecte a les recomanacions realitzades per la Intervenció Municipal, s'ha de fer constar el següent: no han estat ateses les recomanacions de la Intervenció ja que l’experiència i la justificació dels mitjans tècnics i humans no són criteris per valorar les ofertes. Tampoc no han estat ateses les relatives a la duplicitat en la puntuació i a la falta de determinació de les millores a oferir pels licitadors. Tampoc no ha estat atesa la recomanació respecte al pes, en la puntuació total, de la millora en el preu.
3. PUNTUACIÓ DE LES OFERTES
Respecte de les puntuacions atorgades a les ofertes admeses s'adjunta com a annex 3 un resum de les puntuacions atorgades a cada licitador; a continuació, es detallen les incidències detectades.
Incidències:
No consta cap informe, o document equivalent, on es valorin les propostes, amb justificació concreta de la puntuació atorgada a cadascuna de les ofertes. Tampoc no consta en l’Acta de la Mesa de Contractació cap motivació de les puntuacions. Apart de l’Acta, únicament figuren uns quadres resum de les puntuacions per a cada oferta en funció dels criteris dels PCAP, del contingut dels quals només és possible deduir la fórmula matemàtica utilitzada per al criteri de millora del preu. A més, el contingut d'aquests quadres no es reprodueix a l'Acta de la Mesa, ni es fa menció d'aquests, ni consten com a annex.
L’EFM va procedir a la devolució de tota la documentació presentada pels licitadors, llevat de l’adjudicatari, sense que en consti còpia a l’expedient, contravenint la clàusula 12 del PCAP que només preveia la possibilitat de retornar la documentació administrativa als licitadors que ho sol·licitassin. Aquest fet constitueix una limitació a l’abast de la fiscalització, destacada en el segon paràgraf d'aquest apartat III. RESULTATS DE LA FISCALITZACIÓ, el qual, afegit a la manca de motivació esmentada en el paràgraf anterior, impedeix analitzar l’actuació de la Mesa i donar opinió sobre la distribució de la puntuació dels diferents criteris que valoren les ofertes; també impedeix conèixer si l’oferta que va resultar adjudicatària és la més avantatjosa per a l’EFM.
IV. RECOMANACIONS
- Conservar les ofertes econòmiques i la documentació tècnica (original o còpia), presentades pels licitadors, que serveixen de base per a la valoració de les ofertes.
- Motivar a l'expedient l'elecció i ponderació dels criteris d'adjudicació.
- Incorporar als plecs no tan sols els criteris d'adjudicació sinó també les seves regles de valoració de tal manera que permetin a la Mesa de Contractació avaluar i motivar la puntuació de les ofertes.
- Atribuir al preu un pes fonamental atès que és el criteri objectiu i econòmicament quantificable que millor sol mostrar el grau d'eficiència del licitador.