Batxillerat

Resum de convalidacions i exempcions. Normativa i instruccions

Normativa

Les convalidacions entre els ensenyaments professionals de música o de dansa i l'educació secundària obligatòria i el batxillerat, com també els efectes que sobre la matèria d'Educació Física han de tenir la condició d'esportista d'alt nivell o alt rendiment i els ensenyaments professionals de dansa són regulats pel Reial decret 242/2009, de 27 de febrer (BOE núm. 51, de 28 de febrer de 2009).

PDF Reial decret 242/2009, de 27 de febrer

1. Alumnes dels ensenyaments professionals de música

PDF Resum de la normativa

PDF Formulari de sol·licitud de convalidacions i exempcions

2. Alumnes dels ensenyaments professionals de dansa

PDF Resum de la normativa

PDF Formulari de sol·licitud de convalidacions i exempcions

3. Exempció de la matèria d’educació física

Alumnes amb la condició d’esportista d’alt nivell o d’alt rendiment. L’alumne ha de figurar a la llista publicada amb aquesta finalitat en el Butlletí Oficial de l’Estat (BOE) o en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB). A més, es poden aplicar les exempcions als alumnes que formen part dels programes de tecnificació esportiva reconeguts per la Fundació de l’Esport Balear.

4. Alumnes amb títol de tècnic mitjà de formació professional

Poden cursar el batxillerat reduït que es recull a la Resolució d’avaluació.

PDF Resolució de la directora general de Formació Professional i Ordenació Educativa per la qual s’aproven les instruccions per avaluar l’aprenentatge dels alumnes de batxillerat a les Illes Balears per al curs 2024–2025

5. Exempció de l’avaluació de Llengua catalana i literatura

L’exempció de l’avaluació de Llengua catalana i literatura es regula al capítol III de l’Ordre del conseller d’Educació i Universitat de 8 de març de 2018 per la qual es fixen les titulacions que cal tenir per fer classes de i en llengua catalana, pròpia de les Illes Balears, a l’ensenyament reglat no universitari, se n’estableixen les equivalències, es defineix el Pla de Formació Lingüística i Cultural (FOLC), es regulen les condicions de l’exempció de l’avaluació de la llengua catalana i literatura en ensenyaments no universitaris i es determinen les funcions i la composició de la Comissió Tècnica d’Assessorament per a l’Ensenyament de i en Llengua Catalana. (BOIB núm. 38, de 27 de març de 2018)

PDF Ordre del conseller d’Educació i Universitat de 8 de març de 2018 per la qual es fixen les titulacions que cal tenir per fer classes de i en llengua catalana, pròpia de les Illes Balears, a l’ensenyament reglat no universitari, se n’estableixen les equivalències, es defineix el Pla de Formació Lingüística i Cultural (FOLC), es regulen les condicions de l’exempció de l’avaluació de la llengua catalana i literatura en ensenyaments no universitaris i es determinen les funcions i la composició de la Comissió Tècnica d’Assessorament per a l’Ensenyament de i en Llengua Catalana

6. Alumnes amb estudis a l'estranger

Els alumnes que tenen el primer curs de batxillerat convalidat per estudis a l'estranger i es matriculen a segon curs de batxillerat no han de cursar cap matèria de primer.

7. TRB I

Els alumnes que cursen primer de batxillerat en qualsevol modalitat en el curs 2024–2025 i cursen simultàniament ensenyaments professionals de música o dansa no han de cursar la matèria de Treball de Recerca I i, en el cas de centres que imparteixin TRB I i TRB II totes dues a primer de batxillerat, Treball de Recerca II. A aquest efecte, els alumnes no s'han de matricular d'aquesta o d'aquestes matèries.

6. TRB II

Els alumnes que compleixin alguna de les condicions que figuren a continuació no han de cursar la matèria de Treball de Recerca de Batxillerat II. A aquest efecte, no s’han de matricular d’aquesta matèria:

a) Els alumnes que promocionin a segon de batxillerat des d’una comunitat autònoma on no es cursi el TRB I o de centres educatius espanyols a l’estranger.
b) Els alumnes que promocionin a segon de batxillerat des del primer de batxillerat cursat en un sistema educatiu anterior a la LOMLOE.
c) Els alumnes que tenguin convalidat el primer de batxillerat.
d) Els alumnes que cursin batxillerat reduït.

INSTRUCCIONS CURS 2024-2025
1. Canvis de modalitat

Els alumnes de primer de batxillerat en la modalitat de ciències o d'humanitats i ciències socials que, en promocionar a segon, optin per canviar a la modalitat general podran convalidar la matèria de Matemàtiques Generals per la matèria de Matemàtiques I o Matemàtiques Aplicades a les Ciències Socials I, en cas que l'hagin superada.

Els alumnes que han cursat primer de batxillerat en la modalitat de ciències i, en promocionar a segon, optin per canviar a la modalitat d'humanitats i ciències socials podran convalidar la matèria de Matemàtiques Aplicades a les Ciències Socials I per la matèria de Matemàtiques I, en cas que l'hagin superada.

Les Matemàtiques generals no permeten convalidar les matemàtiques d'altres modalitats.

2. Estudis professionals de música o dansa

Els alumnes de primer de batxillerat poden convalidar les matèries de Llenguatge i Pràctica Musical, Anàlisi Musical I i Cor i Tècnica Vocal I per les matèries dels ensenyaments professionals de música de primer curs de Llenguatge Musical, primer curs d'Harmonia i primer curs de Cor, respectivament. Si l'alumne vol convalidar alguna d'aquestes matèries s'hi ha de matricular.

Si l'alumne ja ha superat la matèria o matèries corresponents dels ensenyaments professionals de música o dansa s'ha de qualificar la matèria o matèries de batxillerat com a convalidada al GestIB (Alumnat/Matrícula/Estat de matèria).

Si l'alumne cursa simultàniament primer de batxillerat i alguna de les matèries esmentades dels ensenyaments professionals de música o dansa, la casella de qualificació de la matèria o matèries de primer de batxillerat que es volen convalidar s'ha de deixar en blanc a les sessions de seguiment i s'ha d'afegir com a observació que la matèria està pendent de convalidació, condicionada a la superació de la corresponent matèria dels ensenyaments professionals de música o dansa.

Si l'alumne supera en convocatòria ordinària la matèria o matèries del conservatori, a l'avaluació final ordinària de primer de batxillerat s'ha de qualificar la matèria o matèries de batxillerat com a convalidades.

Si l'alumne no supera en convocatòria ordinària la matèria o matèries del conservatori, a l'avaluació final ordinària de primer de batxillerat l'avaluació de la matèria o matèries de batxillerat s'ha de deixar en blanc i s'ha d'afegir com a observació que la matèria està pendent de convalidació, condicionada a la superació de la corresponent matèria dels ensenyaments professionals de música o dansa.

Si l'alumne supera en convocatòria extraordinària la matèria o matèries del conservatori, a l'avaluació final extraordinària de primer de batxillerat s'ha de qualificar la matèria o matèries de batxillerat com a convalidades.

Si l'alumne no supera en convocatòria extraordinària la matèria o matèries del conservatori, la matèria o matèries de batxillerat s'han de qualificar amb un 1.

Els alumnes de segon de batxillerat poden convalidar les matèries d'Anàlisi Musical II i Cor i Tècnica Vocal II per les matèries dels ensenyaments professionals de música de segon curs d'Harmonia i segon curs de Cor, respectivament. Si l'alumne vol convalidar alguna d'aquestes matèries s'hi ha de matricular.

Si l'alumne ja ha superat la matèria corresponent dels ensenyaments professionals de música o dansa s'ha de qualificar la matèria de batxillerat com convalidada al GestIB (Alumnat/Matrícula/Estat de matèria).

Si l'alumne cursa simultàniament segon de batxillerat i alguna de les matèries esmentades dels ensenyaments professionals de música o dansa, la casella de qualificació de la matèria o matèries de segon de batxillerat que es volen convalidar s'ha de deixar en blanc a les sessions de seguiment i s'ha d'afegir com a observació que la matèria està pendent de convalidació, condicionada a la superació de la corresponent matèria dels ensenyaments professionals de música o dansa.

Si l'alumne supera en convocatòria ordinària la matèria o matèries del conservatori, a l'avaluació final ordinària de segon de batxillerat s'ha de qualificar la matèria o matèries de batxillerat com a convalidades.

Si l'alumne no supera en convocatòria ordinària la matèria o matèries del conservatori, a les avaluacions finals ordinària i extraordinària de segon de batxillerat la matèria o matèries de batxillerat s'han de qualificar amb un 1.

El director del centre ha de designar el responsable d'introduir aquestes exempcions i convalidacions al GestIB (Alumnat/Matrícula/Estat de matèria). Les exempcions i les convalidacions no duen qualificació numèrica.

3. Alumnes procedents de sistemes educatius estrangers

Alumnes que es matriculen a primer de batxillerat

Els alumnes que han estudiat almenys el darrer curs dels ensenyaments d'un sistema educatiu estranger homologables a l'educació secundària obligatòria del sistema educatiu espanyol i es volen matricular a primer de batxillerat han de sol·licitar l'homologació dels estudis cursats al sistema educatiu estranger amb el títol de Graduat en Educació Secundària Obligatòria. L'homologació d'aquest títol és competència de l'Estat a través de l'Alta Inspecció Educativa.

Els alumnes es poden matricular a primer de batxillerat si han iniciat el tràmit d'homologació i han presentat la documentació corresponent. En aquest cas, han de lliurar a la secretaria del centre on s'han de matricular de primer de batxillerat el volant per a la inscripció condicional en centres docents o en exàmens oficials amb el segell del registre o el justificant del registre que facilita l'Alta Inspecció Educativa. La signatura electrònica del document no és suficient.

A la matrícula individual de l'alumne en el GestIB s'ha de marcar la casella «Pendent d'homologar», d'aquesta forma aquests alumnes no sortiran a les actes d'avaluació. Quan l'alumne o els seus pares o tutors legals presentin la resolució d'homologació dels estudis a la secretaria del centre on l'alumne està matriculat, s'ha de desmarcar la casella i la resolució s'ha d'incorporar a l'expedient acadèmic de l'alumne mitjançant el GestIB (Alumnat/Documents de l'alumne).

Si a l'avaluació final ordinària o extraordinària el centre té algun alumne que encara no disposa de la resolució d'homologació, ha d'afegir el comentari general a l'informe d'avaluació ordinària de cadascun d'aquests alumnes següent: «L'alumne està pendent d'homologar el títol de GESO. Les qualificacions consignades en aquest informe només tendran efecte si l'alumne obté la resolució d'homologació abans de dia 10 de setembre de 2025.»

Els alumnes pendents d'homologar el títol de GESO no figuraran a les actes d'avaluació final ordinària i extraordinària de primer de batxillerat.

El 10 de setembre de 2025 s'han d'esborrar les matrícules de primer de batxillerat dels alumnes que no hagin presentat al centre la resolució d'homologació.

El Servei d'Ordenació Educativa ha de dictar unes instruccions per esclarir l'actuació dels centres perquè puguin atendre altres casuístiques distintes de les expressades anteriorment.

Alumnes que es matriculen a segon de batxillerat

Els alumnes que hagin estudiat ensenyaments d'un sistema educatiu estranger que es poden convalidar amb primer de batxillerat i es volen matricular a segon de batxillerat han de convalidar el primer curs de batxillerat. La convalidació és competència de l'Estat a través de l'Alta Inspecció Educativa.

Els alumnes es poden matricular a segon de batxillerat si han iniciat el tràmit de convalidació i han presentat la documentació corresponent. En aquest cas, han de lliurar a la secretaria del centre on s'han de matricular de segon de batxillerat el volant per a la inscripció condicional en centres docents o en exàmens oficials amb el segell del registre o el justificant del registre. La signatura electrònica del document no és suficient.

A la matrícula individual de l'alumne en el GestIB s'ha de marcar la casella «Pendent d'homologar», d'aquesta forma aquests alumnes no sortiran a les actes d'avaluació. Quan l'alumne o els seus pares o tutors legals presentin la resolució de convalidació dels estudis a la secretaria del centre on l'alumne està matriculat s'ha de desmarcar la casella i la resolució s'ha d'incorporar a l'expedient acadèmic de l'alumne mitjançant el GestIB (Alumnat/Documents de l'alumne).

Si a l'avaluació final ordinària o extraordinària el centre té algun alumne que encara no disposa de la resolució de convalidació, ha d'afegir el comentari general a l'informe d'avaluació ordinària de cadascun d'aquests alumnes següent: «L'alumne està pendent de convalidar primer de batxillerat. Les qualificacions consignades en aquest informe només tendran efecte si l'alumne obté la resolució de convalidació abans de dia 10 de setembre de 2025.»

Els alumnes pendents de convalidar primer de batxillerat no figuraran a les actes d'avaluació final ordinària i extraordinària de segon de batxillerat.

El 10 de setembre de 2025 s'han d'esborrar les matrícules de segon de batxillerat dels alumnes que no hagin presentat al centre la resolució de convalidació.

← Batxillerat per blocs Treball de recerca →