Torna

Boletín Oficial de las Illes Balears

Sección III. Otras disposiciones y actos administrativos

ADMINISTRACIÓN DE LA COMUNIDAD AUTÓNOMA

CONSEJERÍA DE EMPRESA, EMPLEO Y ENERGIA

Núm. 55637
Resolución del consejero de Empresa, Empleo y Energía por la que se concede la autorización administrativa previa de la fase 1 del parque fotovoltaico Son Vivot, ubicado en el polígono 7, parcelas 235, 659, 690, de Inca (RE030/22)

  • Contenido, oficial y auténtico, de la disposición: Documento pdf  Versión PDF

Texto

Hechos

1. El 22 de septiembre de 2022, se registró de entrada en la Dirección General de Energía y Cambio Climático un escrito de la empresa ENEL GREEN POWER ESPAÑA, SLU, por el que solicitaba la tramitación de la autorización administrativa, la declaración de proyecto industrial estratégico y la evaluación de impacto ambiental ordinaria del parque fotovoltaico Son Vivot.

2. El 10 de noviembre del 2022, la Dirección General de Energía y Cambio Climático declaró la admisión a trámite de la solicitud de la autorización administrativa previa.

3. El 14 de noviembre de 2022, se iniciaron las consultas a las administraciones y entidades afectadas.

4. El 16 de noviembre de 2022, el Servicio de Gestión del Dominio Público Hidráulico (DPH) emitió un informe favorable (exp. 2022/05845E) que indicaba:

[...] l'àmbit de les obres a realitzar no es troba afectat ni per domini públic hidràulic ni per les seves zones de protecció.

[...]

Per tot això, s'informa favorablement de l'ampliació de l'àrea que es pretén afectar a les parc. 235, 659 i 690 del pol.7 del TM Inca

5. El 17 de noviembre de 2022, se publicó en el BOIB n.º 148 la información pública de la tramitación del proyecto por un plazo de treinta días.

6. El 17 de noviembre de 2022, el Servicio de Cambio Climático y Atmósfera emitió un informe favorable (160/22-CA), que concluye:

El projecte s'alinea amb els objectius establerts en la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic, en matèria de reduccions emissions de CO2, així com d'autosuficiència energètica, establertes en la llei esmentada, i per tant té un impacte positiu sobre el tipus de consum energètic.

Es recomana dur a terme la fase II prevista en el projecte, que consisteix en la instal·lació d'un equip emmagatzematge. El projecte s'alinea amb la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica, a més inclou també l'emmagatzematge energètic, adient per a la gestió intel·ligent de la demanda i per a donar compliment a l'article 43 de la Llei.

7. El 18 de noviembre de 2022, la Dirección General de Espacios Naturales y Biodiversidad emitió un informe, que concluye:

En resposta la vostre escrit de data 16 de novembre passat (valib. núm. 148339) sol·licitant informe sobre Projecte del Parc fotovoltaic Son Vivot a les parcel·les 235, 659 i 690 del polígon 7 del terme municipal d'Inca, promogut per SOLEN ENERGIA BALEARES, SL,[1] us comunic que el projecte no està dins Xarxa Natura 2000 ni dins cap espai natural protegit. Per tant, no és perceptiu l'informe d'avaluació de les repercussions ambientals al qual fa referència l'article 39 de la Llei 5/2005, de 26 de maig, per a la conservació dels espais de rellevància ambiental (LECO).

[1] En lugar de SOLEN ENERGIA BALEARES, SL debe decir ENEL GREEN POWER ESPAÑA, SL.

8. El 21 de noviembre de 2022, el Departamento de Emergencias emitió un informe favorable (SP_72_100/2022), que concluye:

Una vegada examinada la documentació, es considera que del projecte industrial estratègic, autorització administrativa prèvia i avaluació d'impacte ambiental ordinària del parc fotovoltaic Son Vivot de 21.391,5 kWp, ubicat al polígon 7 parcel·les 235, 659 i 69 d'Inca, se'n pot informar favorablement, però haurà de tenir en compte el risc d'incendi forestal de la parcel·la 690 i incorporar les mesures adients de protecció envers aquest risc que indica la normativa sectorial, si s'escauen, per a una instal·lació tipus D.

9. El 7 de diciembre de 2022, el Servicio de Protección de Especies emitió un informe favorable (exp. SPE 152/2022), que concluye:

Per tot això, inform FAVORABLEMENT sobre la declaració de projecte industrial estratègic, autorització administrativa prèvia i avaluació d'impacte ambiental ordinària del parc fotovoltaic Son Vivot de 21.391,5 kWp, ubicat al polígon 7, parcel·les 235, 659, 690 d'Inca.

10. El 14 de diciembre de 2022, Redexis Infraestructuras, SL, presentó un informe (AFT-55/2022) que indica:

Por nuestra parte manifestamos que la afección ahora planteada quedará resuelta siempre y cuando sean cumplidas las condiciones generales y particulares que, como anexo, se adjuntan a este escrito.

Queremos recordarles que nuestra canalización está autorizada por el Área de Industria y Energía de la Delegación del Gobierno en las Islas Baleares y es a este organismo a quien deberán solicitar la autorización para la posible afección, de acuerdo al artículo 69 del Real Decreto 1434/2002, de 27 de diciembre, por el que se regulan las actividades de transporte, distribución, comercialización, suministro y procedimientos de autorización de instalaciones de gas natural.

Recordamos que las obras no podrán iniciarse sin la correspondiente autorización. Asimismo, deberán informarnos del comienzo de las mismas con, al menos, una semana de antelación, para lo cual el afectante deberá haber remitido a nuestras oficinas una copia con la aceptación del citado condicionado y adjuntando los documentos que en él se citan.

11. El 20 de diciembre de 2022, Red Eléctrica emitió un informe (I05IL22006):

  • En cuanto a la planta solar y a la subestación Son Vivot, les comunicamos que Red Eléctrica no presenta oposición a las mismas al no existir afecciones a instalaciones propiedad de Red Eléctrica.
  • En cuanto a la línea subterránea de evacuación, les comunicamos que, según la documentación recibida, puede resultar afectada la línea eléctrica a 66 kV Inca-Sa Pobla, propiedad de Red Eléctrica.

Por si fuera de su interés, les comunicamos que, tanto el número de apoyo como el código de la línea de Red Eléctrica, están indicados en una placa de color azul colocada en uno de los montantes de la línea, en una etiqueta con código de barras o directamente indicado en una de las peanas.

Les rogamos se tenga en cuenta esta instalación en el proyecto de referencia, considerando que cualquier afección deberá estar conforme al Real Decreto 1955/2000 y al Reglamento sobre Condiciones Técnicas y Garantías de Seguridad en Líneas Eléctricas de Alta Tensión aprobado en Real Decreto 223/2008. Respecto a la posible afección a los apoyos de la línea, les informamos que deberán tener en cuenta las siguientes consideraciones:

  • La resistencia de difusión de la puesta a tierra de los apoyos situados en zonas frecuentadas no será superior a 20 ohmios, y si los apoyos están situados en zonas de pública concurrencia, además de no superar ese valor, será obligatorio el empleo de electrodos de difusión o tomas de tierra en anillo cerrado. En el caso de que su intervención cambiase la clasificación del tipo de apoyo según su ubicación, deberán notificarlo a Red Eléctrica para acometer las acciones pertinentes.
  • Los movimientos de tierra que se realicen en el entorno de los apoyos deberán efectuarse a una distancia suficiente que garantice la estabilidad de los mismos. En la mayoría de los casos, no existirá afección a más de 25 metros de la parte más próxima del apoyo. En caso de requerirse algún tipo de excavación o movimiento de tierras a una distancia inferior, se solicitará conformidad previa a Red Eléctrica. En cualquier caso, se adoptarán las medidas para garantizar la estabilidad de los taludes, evitando la erosión, lavado o desmoronamiento.
  • Respecto a la instalación de posibles conducciones bajo tierra (agua, gas, etc.) les recomendamos que ninguna canalización subterránea diste menos de 20 m a la pata más desfavorable del apoyo para que, de esta forma, quede asegurada la no interferencia de dichas canalizaciones con el sistema de puesta a tierra del apoyo, y se minimicen los posibles efectos derivados del drenaje de sobretensiones al terreno a través de dicho sistema de puesta a tierra.

Cualquier actuación en la zona de influencia de la línea debe garantizar la servidumbre de paso aéreo de energía eléctrica con el alcance que se determina en la Ley 24/2013, de 26 de diciembre, del Sector Eléctrico, y el Real Decreto 1955/2000 que, entre otros requisitos, establecen el derecho de paso o acceso para atender al establecimiento, vigilancia, conservación, reparación de la línea eléctrica y corte de arbolado, si fuera necesario.

12. El 21 de diciembre de 2022, el Servicio de Estudios y Planificación emitió un informe favorable (2022/05885E), que concluye:

1. S'assegurarà el compliment de les mesures incloses a l'EIA per tal d'evitar la possible afecció dels recursos hídrics que pugui ésser ocasionada per les accions del projecte.

2. Es prioritzarà la neteja en sec de les plaques fotovoltaiques. En cas de voler utilitzar aigües regenerades per a la neteja de plaques, en compliment del RD 1620/2007, de 7 de desembre, s'haurà de sol·licitar la corresponent concessió de reutilització, la qual es regirà per l'esmentada normativa. Es prioritzarà la neteja en sec d'aquestes.

13. El 13 de enero de 2023, el Departamento de Urbanismo del Ayuntamiento de Inca emitió un informe favorable con condiciones (exp.10809/2022), que concluye:

[...]

En conclusió, vistes les consideracions abans transcrites, no es veu inconvenient per a la tramitació del projecte per a la instal·lació d'un parc fotovoltaic als terrenys proposats, sempre que es compleixin les condicions i prescripcions que determinin la Direcció General d'Energia, així com la Comissió Balear de Medi Ambient i les següents determinades del present informe:

  • Presentació del projecte tècnic definitiu que afecti el municipi d'Inca amb el pressupost detallat respecte a les actuacions que afectin aquest municipi.
  • Liquidació de les taxes i ICIO previst a les ordenances municipals.
  • En el cas d'afectar el projecte al traçat dels terrenys considerats camins públics rurals, hauran d'ésser objecte de nova pavimentació, una vegada finalitzades les obres de canalització realitzades pel promotor de la instal·lació fotovoltaica.

14. El 16 de enero de 2023, el Ayuntamiento de Selva emitió un informe con las consideraciones siguientes:

S'ha de fer constar que el projecte suposa l'ocupació de 186.700 m², el que suposa una superfície molt important de terreny.

S'ha de considerar, a l'hora d'avaluar el seu impacte ambiental i paisatgístic, que s'està tramitant el Parc Fotovoltaic de Son Fuster-Son Gual, també de molts grans dimensions, que s'estén en diferents localitzacions properes a aquest, de Selva, Inca i Sencelles.

Per tant qui subscriu considera que l'òrgan competent d'avaluar aquests impactes hauria de tenir en compte l'acumulació de projectes de grans dimensions en zones properes del territori.

15. El 8 de febrero de 2023, el Servicio de Agricultura emitió un informe favorable (CMAIB 144A/2023), que concluye:

Vist tot l'exposat, i d'acord amb la Instrucció 2/2021, de 5 d'octubre de 2021, sobre els criteris per emetre informes per a la instal·lació de parcs fotovoltaics en sòl rústic, es procedeix a informar favorablement per a la instal·lació del parc fotovoltaic Son Vivot, previst ubicar al polígon 7, parcel·les 235, 659 i 690 del terme municipal d'Inca. Aquest informe favorable està condicionat que des del primer any la càrrega ramadera sigui de 120 unitats així com la instal·lació dels 35 eixams d'abelles projectada.

16. El 14 de febrero de 2023 (GOIBE121567/2023), la Subdirección General de Aeropuertos y Navegación Aérea emitió un informe, que concluye:

No obstante, se recuerda que cualquier construcción o instalación que se sitúe en una zona afectada por servidumbres aeronáuticas, o que se eleve a una altura superior a los 100 metros sobre el terreno, requerirá el acuerdo previo favorable de la Agencia Estatal de Seguridad Aérea (AESA), o del órgano competente del Ministerio de Defensa, según corresponda en el ámbito de sus respectivas competencias, conforme a lo dispuesto en los artículos 30 y 31, y en el artículo 8, respectivamente, del Decreto 584/72, sobre Servidumbres Aeronáuticas, en su actual redacción

17. El 28 de febrero de 2023, el Servicio de Explotación y Conservación del Consejo de Mallorca emitió un informe (exp. 823/2022), que concluye:

Justificació tècnica

1. El domini públic viari de les carreteres Ma-13, Ma-13A, Ma-3440 i Ma-3240 es pot consultar i descarregar l'esmenat domini públic a l'apartat «Consulta domini públic viari» de l'enllaç https://web.conselldemallorca.cat/carreteras. A l'enllaç del PK 31+900 de la carretera Ma-13 el domini públic viari de les parcel·les situades a l'esquerra, sentit creixent, ve delimitat pel tancament de paret de marès i pals i reixeta del vial de servei existent.

2. D'acord amb l'article 31.2 de la Llei 5/1990 de carreteres de la CAIB, serà preceptiu l'informe de l'organisme titular de la carretera per a la posada en marxa de qualsevol activitat nova o modificació de l'existent que sorgeixi a l'entorn de la carretera i que la pugui afectar directament o indirecta a les zones limitades per unes línies longitudinals paral·leles a les arestes exteriors de l'esplanació i a una distància de cent (100) metres en carreteres de quatre (4) o més carrils o cinquanta (50) metres en carreteres de dos (2) carrils de les xarxes primària i secundària. Per tant, com el parc solar fotovoltaic Son Vivot (excepte els dos traçats d'LSAT d'evacuació projectats) al polígon 7 parcel·les 235, 659 I 690 és més enllà d'aquestes distàncies, no és preceptiu informar.

3. D'acord amb l'article 31.2 de la Llei 5/1990 de Carreteres de la CAIB, es defineix com a zona de protecció de la carretera la compresa entre dues línies longitudinals paral·leles a les arestes d'explanació i a una distància d'aquestes de vint-i-cinc (25) metres en carreteres de quatre (4) o més carrils. A la zona de protecció no es podran realitzar obres ni es permetran més usos que els compatibles amb la seguretat vial. Per tant, aquesta franja és d'aplicació a la carretera Ma-13. El vial de servei de la Ma-13 no genera zona de protecció.

4. D'acord amb l'article 31.2 de la Llei 5/1990 de carreteres de la CAIB, es defineix com a zona de protecció de la carretera la compresa entre dues línies longitudinals paral·leles a les arestes d'explanació i a una distància d'aquestes de devuit (18) metres a les carreteres de dos (2) carrils de les xarxes primària i secundària. A la zona de protecció no es podran realitzar obres ni es permetran més usos que els compatibles amb la seguretat vial. Per tant, aquesta franja es d'aplicació a la carretera Ma-13A, Ma-3440 i Ma-3240.

5. Segons l'article 33.3.e de la Llei 5/1990 de Carreteres de la CAIB, sota la calçada, els encreuaments s'han de fer per la solera de les obres de fàbrica existents, en galeries o tubs disposats prèviament a aquest efecte o construïdes amb mitjans que no alterin el paviment; excepcionalment, es podran autoritzar rases en la calçada per raons d'urgència o necessitat, o prèviament a una obra de renovació del paviment existent. Per tant, els creuaments a les carreteres Ma-13 PK 31+900 (no s'autoritza aquest creuament pel pont de la Ma -13A i rotonda de Ma-13A conforme al projecte presentat), Ma-13 PK 27+425 (no s'autoritza pel pas soterrat existent conforme al projecte presentat), Ma-3440 PK 0+450 i Ma-3240 PK 0+110, s'hauran d'executar amb perforació horitzontal dirigida complint les següents condicions:

a) El traçat en planta haurà de ser el més perpendicular possible al tronc de la carretera.

b) El gàlib mínim vertical baix qualsevol punt de les diferents zones de la plataforma, serà de DOS (2) metres mesurats des de la clau de la baina de protecció que assegurarà mantenir l'estat tensional del terreny.

c) Els pous d'atac i recepció, així com arquetes de canvi de direcció, sent totes elles no enregistrables, o fites delimitadores, hauran de situar-se a una distància mínima de TRES (3) metres des de l'aresta exterior de l'esplanació en carreteres de dos (2) carrils de les xarxes primària i secundària o VUIT (8) metres des de l'aresta exterior de l'esplanació en carreteres de quatre (4) o més carrils i fora del domini públic viari.

d) Per a profunditats superiors a tres (3) metres s'haurà d'allunyar els pous d'atac i recepció de l'aresta exterior de l'esplanació, la mateixa profunditat excavada o establir un sistema de contenció del terreny.

e) En cap cas s'afectarà altres estructures i instal·lacions existents, sent la seva reposició a càrrec del sol·licitant.

f) Finalitzats els treballs, s'haurà de restablir el terreny al seu estat original.

6. Respecte al traçat de la línia d'evacuació des del parc solar fotovoltaic fins al punt de connexió en SE FV FENIX ENERGY per construir i considerant-lo d'interès general, tenim els següents casos:

6.1. S'informa desfavorablement d'autoritzar el traçat de la línia sobre el pont i vials de l'enllaç a la Ma-13 PK 31+900. S'haurà de modificar el projecte presentat conforme al punt 5 d'aquest informe.

6.2. D'acord amb l'article 31 de la Llei 37/2015, de 29 de setembre, de carreteres (BOE de 30 de setembre de 2015) i l'article 94 del Reglament general de carreteres (BOE de 23 de setembre de 1994) les obres de canalització paral·lela es realitzaran fora de la zona de domini públic de la carretera i a una distància mínima de vuit (8) metres mesurats des de l'aresta exterior de l'explanació. Per tant, per a carreteres de quatre o més carrils, donat que el domini públic viari del punt 1 d'aquest informe, tota la canalització paral·lela a aquesta carretera, les fites de senyalització i les arquetes, hauran de situar-se més enllà de vuit (8) metres de l'aresta exterior de l'explanació i sense afectar el possible talús existent, en cap cas. Com que el domini públic viari del vial de servei és fins al tancament de paret i pals i reixeta existent, el traçat de la línia soterrada es farà per l'últim metre de l'esmenat domini públic del tram del vial de servei.

7. Respecte al traçat de la línia d'evacuació des del parc solar fotovoltaic fins al punt de connexió en SET Inca tenim els següents casos:

7.1. D'acord amb l'article 33.3.e.bis de la Llei 5/1990 de carreteres de la CAIB, per als casos de carrils per a la circulació de bicicletes es podrà autoritzar excepcionalment l'ocupació del subsòl de la zona de domini públic per a la implantació d'infraestructures de servei públic relacionades amb l'epígraf anterior a partir del primer metre de l'aresta d'esplanació del carril per a la circulació de bicicletes. Per tant, per a carrils bici o vials de serveis, donat que el domini públic viari s'estableix segons l'apartat 1 d'aquest informe, tota la canalització soterrada paral·lela a aquesta carretera, les fites de senyalització i les arquetes hauran de situar-se més enllà d'un (1) metre de l'aresta d'esplanació del vial de servei o del carril per a la circulació de bicicletes i sense afectar el possible talús existent, en cap cas. Com que el domini públic viari del vial de servei és variable, el traçat de la línia soterrada es farà per l'últim metre de l'esmenat domini públic del tram del vial de servei. Aquesta condició es d'aplicació al tram 4 a 6 del traçat d'evacuació projectat.

8. Prèviament a l'inici de les obres hauran de recaptar la pertinent autorització del Departament de Mobilitat i Infraestructures i hauran de presentar el corresponent projecte constructiu.

18. El 3 de marzo de 2023, el Ayuntamiento de Selva registró un informe desfavorable que concluye:

[…]

Per tot això, aquesta Junta de Govern Local adopta el següent ACORD:

1. INFORMAR DESFAVORABLEMENT de la declaració de projecte industrial estratègic, autorització administrativa prèvia i avaluació d'impacte ambiental ordinària del parc fotovoltaic Son Vivot de 21.391,5 kWp, ubicat al polígon 7 parcel·les 235, 659, 690 d'Inca (RE030/22), per falta de justificació dels requisits establerts per la Llei 14/2019, de 29 de març, de projectes industrials estratègics de les Illes Balears ni l'excepcionalitat d'ubicació en sòl rústic.

19. El 17 de abril de 2023, el Servicio de Explotación y Conservación del Consejo de Mallorca emitió una rectificación (exp. 823/2022b) del informe de 28 de febrero de 2023, que concluye:

Detectada errada a la justificació tècnica de l'informe 823/2022 de data 28/02/2023, cal rectificació i

On diu:

5. Segons l'article 33.3.e de la Llei 5/1990 de carreteres de la CAIB, sota la calçada, els encreuaments s'han de fer per la solera de les obres de fàbrica existents, en galeries o tubs disposats prèviament a aquest efecte o construïdes amb mitjans que no alterin el paviment; excepcionalment, es podran autoritzar rases en la calçada per raons d'urgència o necessitat, o prèviament a una obra de renovació del paviment existent. Per tant, els creuaments a les carreteres Ma-13 PK 31+900 (no s'autoritza aquest creuament pel pont de la Ma-13A i rotonda de Ma-13A conforme al projecte presentat), Ma-13 PK 27+425 (no s'autoritza pel pas soterrat existent conforme al projecte presentat), Ma-3440 PK 0+450 i Ma-3240 PK 0+110, s'hauran d'executar amb perforació horitzontal dirigida complint les següents condicions:

a) El traçat en planta haurà de ser el més perpendicular possible al tronc de la carretera.

b) El gàlib mínim vertical baix qualsevol punt de les diferents zones de la plataforma, serà de DOS (2) metres mesurats des de la clau de la baina de protecció que assegurarà mantenir l'estat tensional del terreny.

c) Els pous d'atac i recepció, així com arquetes de canvi de direcció, sent totes elles no enregistrables, o fites delimitadores, hauran de situar-se a una distància mínima de TRES (3) metres des de l'aresta exterior de l'esplanació en carreteres de dos (2) carrils de les xarxes primària i secundària o VUIT (8) metres des de l'aresta exterior de l'esplanació en carreteres de quatre (4) o més carrils i fora del domini públic viari.

d) Per a profunditats superiors a tres (3) metres s'haurà d'allunyar els pous d'atac i recepció de l'aresta exterior de l'esplanació, la mateixa profunditat excavada o establir un sistema de contenció del terreny.

e) En cap cas s'afectarà altres estructures i instal·lacions existents, sent la seva reposició a càrrec de sol·licitant.

f) Finalitzats els treballs, s'haurà de restablir el terreny al seu estat original.

Ha de dir:

5. Segons l'article 33.3.e de la Llei 5/1990 de carreteres de la CAIB, sota la calçada, els encreuaments s'han de fer per la solera de les obres de fàbrica existents, en galeries o tubs disposats prèviament a aquest efecte o construïdes amb mitjans que no alterin el paviment; excepcionalment, es podran autoritzar rases en la calçada per raons d'urgència o necessitat, o prèviament a una obra de renovació del paviment existent. Per tant, per als diferents creuaments a les carreteres tenim els següents casos:

a. Sobre el creuament a la Ma-13 PK 31+900. Com que el pas superior és per donar continuïtat al camí de Son Perelló i camí de Muro a Lluc i no existeixen voreres per on traçar la línia d'evacuació, s'informa desfavorablement del creuament pel pont de la Ma-13A i rotonda de Ma-13A conforme al projecte presentat i s'haurà de realitzar aquest creuament amb perforació dirigida amb les següents condicions:

a.1.) El traçat en planta haurà de ser el més perpendicular possible al tronc de la carretera.

a.2) El gàlib mínim vertical baix qualsevol punt de les diferents zones de la plataforma serà de DOS (2) metres mesurats des de la clau de la baina de protecció que assegurarà mantenir l'estat tensional del terreny.

a.3) Els pous d'atac i recepció, així com arquetes de canvi de direcció, sent totes elles no enregistrables, o fites delimitadores, hauran de situar-se a una distància mínima de VUIT (8) metres des de l'aresta exterior de l'esplanació en carreteres de quatre (4) o més carrils i fora del domini públic viari.

a.4) En cap cas s'afectarà altres estructures i instal·lacions existents, sent la seva reposició a càrrec del sol·licitant.

b. Sobre el creuament a la Ma-13 PK 27+425. Com que el pas inferior és per donar continuïtat al camí Vell de Santa Magdalena tenim les següents situacions:

b.1. Si el pas es un marc rectangular prefabricat, la línia d'evacuació pot ser traçada mitjançant perforació dirigida sota l'esmentat marc complint les següents condicions:

b.1.1) El traçat en planta haurà de mantenir el del marc prefabricat.

b.1.2) El gàlib mínim vertical baix qualsevol punt de les diferents zones de la plataforma serà de DOS (2) metres mesurats des de la clau de la baina de protecció que assegurarà mantenir l'estat tensional del terreny.

b.1.3) Els pous d'atac i recepció, així com arquetes de canvi de direcció, sent totes elles no enregistrables, o fites delimitadores, hauran de situar-se a una distància mínima de VUIT (8) metres des de l'aresta exterior de l'esplanació en carreteres de quatre (4) o més carrils i fora del domini públic viari.

b.1.4) Per a profunditats superiors a tres (3) metres s'haurà d'allunyar els pous d'atac i recepció de l'aresta exterior de l'esplanació, la mateixa profunditat excavada o establir un sistema de contenció del terreny.

b.1.5) En cap cas s'afectarà altres estructures i instal·lacions existents, sent la seva reposició a càrrec del sol·licitant.

b.1.6) Finalitzats el treballs, s'haurà de restablir el terreny al seu estat original.

b.1.7) S'haurà de tenir la conformitat del titular del camí afectat per l'actuació proposada.

b.2. Si el pas és una estructura en forma de U invertida on no hi ha fonaments sobre l'actual calçada, la línia d'evacuació pot ser traçada mitjançant síquia a cel obert complint les següents condicions:

b.2.1) En cap cas es pot modificar el gàlib lliure vertical i horitzontal previ a aquesta actuació.

b.2.2) El termini d'execució no serà major de CINC (5) dies.

b.2.3) El tall del paviment es farà amb serra de disc.

b.2.4) La profunditat mínima de la cara superior de la conducció serà d'un (1) m respecte de la rasant de la calçada.

b.2.5) La síquia es tancarà amb no menys de 0,50 m de formigó HM-20.

b.2.6) Previ fresat, el paquet de ferm estarà comprès per una capa de 5 cm de mescla bituminosa AC16 surf S d'àrid porfíric o 3 cm de mescla bituminosa BBTM 11B PMB 45/80-65, amb el corresponent reg d'adherència en tot l'ample de l'estructura de pas.

b.2.7) Abans d'estendre la mescla bituminosa s'haurà de realitzar un bon agranat de la superfície per a llevar la brutícia i/o la pols i també s'haurà de realitzar un bon reg d'adherència, tant a la base com a les parets verticals generades en tallar el paviment existent.

b.2.8) Les tapes i arquetes de registre quedaran centrades al carril, hauran de ser classe D-400 amb marcat CE, superfície amb relleu antilliscant, insonoritzada al pas dels vehicles i amb articulació que garanteixi facilitat d'obertura. Situar-les fora de la rodada dels vehicles.

b.2.9) El manteniment en bon estat de les tapes anirà a càrrec del sol·licitant, així com la seva reposició i les responsabilitats que puguin sobrevenir a conseqüència de la seva instal·lació a la calçada.

b.2.10) El remogut o recreixement de les esmentades arquetes o pous, en cas que per part d'aquest Departament s'hagin de dur a terme obres de futurs aglomerats, aniran a càrrec del sol·licitant.

b.2.11) S'haurà de reposar la senyalització horitzontal afectada per les obres, inclosa la part embrutada i un mínim de cinc (5) metres a cada costat de la síquia amb pintura que compleixi els requisits de característiques físiques i de durabilitat de l'apartat 700.3 del PG3.

b.2.12) S'haurà de tenir la conformitat del titular del camí afectat per l'actuació proposada.

b.3. Depenent del gàlib vertical i horitzontal lliure del pas inferior es pot estudiar la possibilitat del seu traçat penjat o sobre el terra de l'estructura.

 

c. Sobre els creuaments a la carretera Ma-3440 PK 0+450 i Ma-3240 PK 0+110, s'hauran d'executar amb perforació horitzontal dirigida complint les següents condicions:

 

c.1) El traçat en planta haurà de ser el més perpendicular possible al tronc de la carretera.

c.2) El gàlib mínim vertical baix qualsevol punt de les diferents zones de la plataforma serà de DOS (2) metres mesurats des de la clau de la baina de protecció que assegurarà mantenir l'estat tensional del terreny.

c.3) Els pous d'atac i recepció, així com arquetes de canvi de direcció, sent totes elles no enregistrables, o fites delimitadores, hauran de situar-se a una distància mínima de TRES (3) metres des de l'aresta exterior de l'esplanació en carreteres de dos (2) carrils de les xarxes primària i secundària i fora del domini públic viari.

c.4) Per a profunditats superiors a tres (3) metres s'haurà d'allunyar els pous d'atac i recepció de l'aresta exterior de l'esplanació, la mateixa profunditat excavada o establir un sistema de contenció del terreny.

c.5) En cap cas s'afectarà altres estructures i instal·lacions existents, sent la seva reposició a càrrec de sol·licitant.

c.6) Finalitzats el treballs, s'haurà de restablir el terreny al seu estat original.

20. El 16 de mayo de 2023 (GOIBE325722/2023), el promotor solicitó que de las dos opciones de trazado de la línea de evacuación previstas en el proyecto, se considerara la opción 2, la cual transcurre íntegra por el término municipal de Inca hasta la SET Inca. La opción 1 preveía que la línea transcurría por los términos municipales de Inca y Selva para conectar a una subestación prevista en el proyecto de Selva (exp. RE009/20). Como que este último no ha obtenido la autorización administrativa, se descartó dicha opción 1.

21. El 19 de septiembre de 2023, los Servicios Técnicos de Urbanismo del Consejo de Mallorca emitieron un informe favorable con condiciones (exp. 904123C), que concluye:

[...]

Ateses les consideracions formulades a l'apartat anterior, informem favorablement de la proposta sempre que es tinguin presents les condicions i observacions següents:

1) Cal estudiar més acuradament l'efecte acumulatiu dels parcs fotovoltaics propers, existents i en tramitació, per tal d'establir la idoneïtat de la ubicació proposada, la idoneïtat de la dimensió proposada així com la necessitat o no d'incloure més mesures correctores per tal de reduir l'impacte paisatgístic de la nova instal·lació.

2) Cal definir una única línia de connexió, detallar el traçat de la línia de connexió i la subestació elèctrica on connecta.

En definir el recorregut de la línia d'evacuació, seria convenient no travessar per parcel·les privades i travessar només per camins, carreteres o parcel·les de domini públic, tenint en compte si aquestes infraestructures tenen algun grau de protecció, discorren per diferents municipis i són necessaris informes previs per a l'execució d'obres. En aquest sentit, si la línia d'evacuació transcorre pel camí vell d'Artà a Lluc s'haurà de tenir cura del ferm dels camins i amb el soterrament i canalització de les infraestructures s'haurà de vigilar que no afectin la seguretat ni l'estructura dels camins, ni tampoc, tant com sigui possible, les arrels dels arbres confrontants amb el camí.

Ara bé, en allò relacionat amb els sistemes generals viaris i de comunicacions, s'estarà amb el que determini l'Administració competent en la matèria.

3) Cal detallar l'amplada de la barrera vegetal proposada que, tenint en compte l'elevada visibilitat del parc en el pla proper i tenint en compte la superfície d'ocupació total del parc (18,5 Ha), seria convenient que tingués una amplada mínima de 5 m.

Així mateix es fan les observacions següents:

4) Per tal d'evitar la substitució progressiva de les explotacions i terrenys agrícoles per instal·lacions de producció d'energia renovable, d'acord amb la Instrucció 2/2021, de 5 d'octubre, de 2021, seria convenient ampliar la superfície de plantació agrícola proposada com a compensació de l'ocupació del sòl rústic per a la instal·lació d'energia renovable.

No obstant, en allò referent a agricultura, s'estarà amb allò que determini l'Administració competent en la matèria.

5) Per tal de millorar la integració paisatgística i per tal de mantenir els elements etnològics existents (parets de pedra), seria convenient adaptar la forma d'implantació dels panells al parcel·lari rústic existent.

6) Per tal d'aprofitar les traces preexistents: camins existents o límits parcel·laris (parets), seria convenient modificar el traçat dels vials interiors del parc. Per exemple, el traçat del camí existent a la parcel·la 235 (direcció nord-sud) i el traçat de la paret que confronta la parcel·la 659 amb la parcel·la 235.

7) Per tal de dividir la superfície d'implantació en parcs més petits i reduir així l'impacte paisatgístic i ambiental del conjunt, seria convenient introduir barreres vegetals a l'interior del parc (per exemple en el límit dels vials interiors).

8) Seria convenient trasplantar els arbres existents que s'hagin d'eliminar (els més viables), a les noves barreres vegetals perimetrals o a la resta de parcel·les, segons les mesures proposades a l'EIA.

9) En definir el recorregut de la línia d'evacuació, seria convenient no travessar per parcel·les privades i travessar només per camins, carreteres o parcel·les de domini públic, tenint en compte si aquestes infraestructures tenen algun grau de protecció, discorren per diferents municipis i són necessaris informes previs per a l'execució d'obres. En aquest sentit, si la línia d'evacuació transcorre pel camí vell d'Artà a Lluc s'haurà de tenir cura del ferm dels camins i amb el soterrament i canalització de les infraestructures s'haurà de vigilar que no afectin la seguretat ni l'estructura dels camins, ni tampoc, tant com sigui possible, les arrels dels arbres confrontants amb el camí.

Ara bé, en allò relacionat amb els sistemes generals viaris i de comunicacions, s'estarà amb el que determini l'Administració competent en la matèria.

22. El 29 de noviembre de 2023, se envió la documentación a la Comisión de Medio Ambiente de las Illes Balears (CMAIB) para iniciar la evaluación de impacto ambiental ordinaria.

23. El 5 de febrero de 2024, el Servicio de Patrimonio del Consejo de Mallorca emitió un informe favorable (exp. 904120Y), que concluye:

  • No hi consta l'existència d'elements patrimonials BIC o bé catalogat a l'àrea objecte de modificació de NNSS, malgrat la zona pugui tenir valors paisatgístics, històrics o etnològics.
  • Realitzada visita al lloc per part del inspector, de la seqüència fotogràfica que va aportar la torre pràcticament no resultava visible des de cap punt dels camins circumdants degut a les masses arbòries existents així com al poc pendent del terreny.

24. El 20 de marzo de 2024, la CMAIB emitió la Declaración de impacto ambiental, que concluye:

Per tot l'anterior, es formula la declaració d'impacte ambiental favorable a la realització del Parc Fotovoltaic Son Vivot, polígon 7, parcel·la 235, 659 i 690, del terme municipal d'Inca, promogut per ENEL GREEN POWER ESPAÑA, SL, atès que previsiblement no es produiran impactes adversos significatius sobre el medi ambient, sempre que es compleixin les mesures correctores i preventives previstes en l'Estudi d'impacte ambiental signat pel Sr. Daniel Ramon en representació de Podarcis Consultores i Auditores el setembre de 2022, i la memòria agronòmica emesa per l'enginyer agrícola Sr. Antoni Sans Canellas, col·legiat núm. 2569 del Col·legi Oficial d'Enginyers Agrònoms de Llevant, i els següents condicionants:

1. Abans de l'aprovació del projecte per part de l'òrgan substantiu, i amb un termini inferior a sis mesos, el promotor haurà de remetre a l'òrgan substantiu i a la CMAIB un Pla de Vigilància actualitzat que haurà d'incloure i pressupostar els condicionants inclosos a la present Declaració d'impacte ambiental.

2. A la fase d'obres, durant la realització de les rases, s'han de prendre mesures per tal d'evitar la caiguda accidental de fauna, raó per la qual, si aquestes han de romandre obertes fora de la jornada laboral, es disposaran de llistons per permetre la seva sortida i es faran batudes diàries per alliberar els animals que hagin pogut caure. Així mateix, a la fase d'obres, les rases s'executaran per trams, minimitzant el temps entre obertura i tancament.

3. El control de plagues (insectes, lagomorfs o rosegadors) es realitzarà per mitjans mecànics, biològics o bé amb productes aptes en agricultura ecològica.

4. Tant la fase de construcció com la fase de desmantellament s'han de fer fora de l'època de reproducció de les aus que hi són presents. És a dir, s'haurien de fer preferentment en el període comprès entre setembre i març i les activitats de desbrossament entre setembre i gener.

5. S'han de fer inspeccions visuals dins les parcel·les de manera periòdica, almenys una vegada a la setmana, per revisar la presència de possibles animals ferits o morts. En el cas de trobar-se un animal mort o ferit i que sigui una espècie catalogada o protegida, o en cas de dubte, s'haurà d'avisar a l'112 o als agents de medi ambient del Govern Balear. En el cas que sigui un cadàver, no s'haurà de tocar, en cap cas, ni desplaçar-lo, deixant-lo intacte tal com s'ha trobat fins que venguin a inspeccionar-lo.

6. Respecte als elements arboris existents, trasplantar en la mesura del possible els arbres existents més viables a les noves barreres perimetrals o a les àrees de les parcel·les no dedicades al parc fotovoltaic. Així mateix, es plantarà el mateix nombre d'arbres que s'hagin eliminat, a la resta d'hectàrees. Al seguiment del pla de vigilància ambiental es concretarà la descripció de les mesures dutes a terme en aquest sentit.

7. En el cas que els condicionats i obligacions relacionades amb el punt anterior es compleixin en finques distintes de l'afectada pel projecte, s'adoptaran les mesures escaients per garantir la seva vinculació amb el projecte amb les pertinents inscripcions registrals.

8. Les obres es realitzaran fora de l'època de risc d'incendis i es prendran les mesures establertes al Decret 125/2007, de 5 d'octubre, pel qual es dicten normes sobre l'ús del foc i es regula l'exercici de determinades activitats susceptibles d'incrementar el risc d'incendis forestals, en concret l'article 8.c.

9. Es prohibeix la crema de rostolls i restes de vegetació que puguin generar-se durant els desbrossaments a les diferents fases del projecte (construcció i explotació). Les restes vegetals s'hauran de dur a instal·lacions que ho puguin aprofitar per fer compost o ser recollides per empreses que facin aquesta valorització.

10. La neteja dels panells fotovoltaics s'ha de fer, en la mesura del possible, en sec, sense ús d'aigua, amb la finalitat d'estalviar aquest recurs, i si no fos possible, que sigui amb aigua regenerada. En el cas d'haver d'utilitzar productes químics, es recollirà i reutilitzarà la totalitat del producte contaminant utilitzat a cada panell.

11. Per tal de millorar la integració paisatgística es mantindran en la mesura de possible els elements etnològics existents (parets de pedra).

12. S'han de complir els condicionants proposats en l'informe conjunt del Servei Tècnic d'Urbanisme i del servei d'Ordenació del Territori del CIM referents a la integració paisatgística: «Cal incorporar a les edificacions destinades a centres transformadors les condicions recollides a la Norma 22 del PTIM referents a la integració paisatgística i ambiental, sempre que sigui tècnicament viable, per tal de reduir l'aparença industrial de les edificacions, millorant així la seva integració paisatgística en l'entorn proper: coberta inclinada amb teula àrab, acabats de façana de pedra o pintat color ocres terra.».

Es recorda:

  • Respecte a la vulnerabilitat a la contaminació d'aqüífers, s'atendrà el que disposa l'article 2 punt 1.c) del Decret llei 1/2016, de 12 de gener, de mesures urgents en matèria urbanística:

«Durant l'execució de les obres, s'han d'adoptar les màximes precaucions per evitar l'abocament de substàncies contaminants, incloses les derivades del manteniment de les maquinàries».

  • La present declaració d'impacte ambiental favorable no avalua la fase 2 del sistema d'emmagatzematge d'energia per bateries, la qual haurà de disposar d'un projecte que estarà sotmès a un nou procediment d'avaluació d'impacte ambiental.
  • Els panells fotovoltaics tenen materials contaminants perillosos, raó per la qual s'hauran de tractar com a residu d'aparells elèctrics i electrònics, tal com s'estableix al Reial Decret 110/2015, de 20 de febrer, sobre residus. Per tant, s'haurà de garantir la correcta gestió dels panells fotovoltaics, tant en la fase d'explotació com de desmantellament mitjançant una declaració responsable de la gestió correcta de les plaques, que hauran de signar el promotor i/o el propietari, sense perjudici que l'òrgan substantiu valori l'aplicació potestativa de l'article 33 del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, aprovat per Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, relatiu a fiances i/o assegurances per garantir dit desmantellament.

25. El 9 de mayo de 2024, se publicó en el BOIB n.º 061 la Declaración de impacto ambiental.

26. El 16 de mayo de 2024 (GOIBE311005/2024), el promotor solicitó una modificación de la DÍA (exp. CMAIB: 144A/2023) para incluir las baterías.

27. El 6 de agosto de 2024, la Dirección General de Armonización Urbanística y Evaluación Ambiental resolvió la inadmisión de la solicitud de modificación de la DIA solicitada por el promotor.

28. El 22 de enero de 2025 el promotor presentó un acuerdo vinculante firmado con otros promotores, en relación con las infraestructuras comunes de interconexión al nudo Inca 66 kV.

29. Los técnicos del Servicio de Energías Renovables y Eficiencia Energética han examinado la documentación aportada y han emitido un informe favorable, en que se concluye, sin entrar a valorar técnicamente el proyecto, que se han cumplido todos los trámites requeridos en el procedimiento de autorización administrativa.

Fundamentos de derecho

1. El Real Decreto 1183/2020, de 29 de diciembre, de acceso y conexión a las redes de transporte y distribución de energía eléctrica.

2. La Ley 2/2020, de 15 de octubre, de medidas urgentes y extraordinarias para el impulso de la actividad económica y la simplificación administrativa en el ámbito de las administraciones públicas de las Illes Balears para paliar los efectos de la crisis ocasionada por la COVID-19.

3. El Real Decreto Ley 23/2020, de 23 de junio, por el que se aprueban medidas en materia de energía y en otros ámbitos para la reactivación económica.

4. La Ley 10/2019, de 22 de febrero, de Cambio Climático y Transición Energética.

5. La Ley 13/2012, de 20 de noviembre, de medidas urgentes para la activación económica en materia de industria y energía, nuevas tecnologías, residuos, aguas, otras actividades y medidas tributarias, para las instalaciones eléctricas descritas.

6. El Real Decreto 413/2014, de 6 de junio, por el que se regula la actividad de producción de energía eléctrica a partir de fuentes de energía renovables, cogeneración y residuos.

7. El Decreto 96/2005, de 23 de septiembre, de aprobación definitiva de la revisión del Plan Director Sectorial Energético de las Illes Balears, modificado por el Decreto 33/2015.

8. La Ley 12/2014, de 16 de diciembre, Agraria de las Illes Balears.

9. La Ley 24/2013, de 26 de diciembre, del Sector Eléctrico.

10. El Real Decreto 1955/2000, de 1 de diciembre, por el que se regulan las actividades de transporte, distribución, comercialización, suministro y procedimientos de autorización de instalaciones de energía eléctrica.

11. El Decreto 12/2023, de 10 de julio, de la presidenta de las Illes Balears, por el que se establecen las competencias y la estructura orgánica básica de las consejerías de la Administración de la Comunidad Autónoma de las Illes Balears.

12. La Resolución del consejero de Empresa, Empleo y Energía de 21 de mayo de 2024 de delegación de competencias y de suplencia de los órganos directivos de la Consejería.

Por todo ello, dicto la siguiente

RESOLUCIÓN

1. Otorgar la autorización administrativa del parque fotovoltaico Son Vivot, promovido por ENEL GREEN POWER ESPAÑA, SLU, con NIF B61234613, con las características siguientes:

Expediente: RE030/22

Denominación: Son Vivot

Situación: polígono 7, parcelas 235, 659, 690, de Inca

Datos técnicos:

  • Tipo: parque fotovoltaico sobre el terreno.
  • Superficie ocupada: 186.700 m2.
  • 32.910 paneles solares de 650 Wp cada uno. Potencia de pico de 21.391,50 kWp.
  • 101 inversores de 215 kW. Potencia instalada de 21.715,00 kWn.
  • 10 centros de transformación 0,8/15,4 kV de 2.500 kVA.
  • 1 centro de maniobra y medida (CMM).
  • Subestación colectora-elevadora de 15 kV a 66 kV dentro de la parcela 235 del parque de una superficie aproximada de 1.350 m2
  • Línea de evacuación subterránea AT de 66 kV de 6.000 m de longitud y sección 1.000 mm2, hasta la subestación eléctrica Inca 66 kV, que se sitúa en las coordenadas aproximadas UTM, Datum ETRS89 X: 492.923, Y: 4.396.028 (HUSO 31).

La instalación se clasifica en el grupo b.1.1 «Instalaciones que únicamente utilizan la radiación solar como energía primaria mediante la tecnología fotovoltaica», de acuerdo con el artículo 2 del Real Decreto 413/2014, de 6 de junio, por el que se regula la actividad de producción de energía eléctrica a partir de fuentes de energía renovables, cogeneración y residuos.

De conformidad con el artículo 130 y los sucesivos del Real Decreto 1955/2000, y en el plazo máximo establecido para cumplir las disposiciones del artículo 1 del Real Decreto Ley 23/2020, de 23 de junio, por el que se aprueban medidas en materia de energía y otros ámbitos para la reactivación económica, a contar desde la concesión de la autorización administrativa, se tendrá que presentar un proyecto de ejecución del parque fotovoltaico para su aprobación, el cual deberá cumplir las prescripciones siguientes:

  • Cumplimiento de las condiciones de la Declaración de impacto ambiental publicada el 9 de mayo de 2024 en el BOIB n.º 061 y las de los informes de las diferentes administraciones consultadas.
  • La validez de esta autorización administrativa previa queda condicionada a la declaración del parque como Proyecto Industrial Estratégico.

Si el proyecto de ejecución no se presenta dentro del plazo establecido, se producirá su caducidad en conformidad con el artículo 128 del Real Decreto 1955/2000.

Este proyecto está sujeto al cumplimiento del artículo 49 de la Ley de Cambio Climático, en lo referente a la oferta de participación local.

2. Informar de que esta autorización se concede sin perjuicio de las concesiones y autorizaciones que sean necesarias relativas a las licencias municipales, la ordenación del territorio y el medio ambiente, y a cualesquiera otras motivadas por disposiciones que sean de aplicación.

3. Notificar esta resolución al interesado y publicarla en el Boletín Oficial de las Illes Balears.

Interposición de recursos

Contra esta resolución, que agota la vía administrativa, se puede interponer un recurso potestativo de reposición ante el consejero de Empresa, Empleo y Energía en el plazo de un mes a contar desde el día siguiente de la publicación, de acuerdo con el artículo 124 de la Ley 39/2015, de 1 de octubre, del Procedimiento Administrativo Común de las Administraciones Públicas, y el artículo 57 de la Ley 3/2003, de 26 de marzo, de Régimen Jurídico de la Administración de la Comunidad Autónoma de las Illes Balears.

También se puede interponer directamente un recurso contencioso-administrativo ante la Sala de lo Contencioso-Administrativo del Tribunal Superior de Justicia de las Illes Balears en el plazo de dos meses a contar desde el día siguiente de haber recibido la notificación de la Resolución, de acuerdo con el artículo 46 de la Ley 29/1998, de 13 de julio, reguladora de la Jurisdicción Contencioso-Administrativa.

 

Palma, en la fecha de la firma electrónica (27 de enero de 2025)

El director general de Economía Circular, Transición Energética y Cambio Climático Diego Viu Domínguez Por delegación del consejero de Empresa, Empleo y Energía (BOIB n.º 67, de 21/05/2024)