Torna

BOLETÍN OFICIAL DE LAS ISLAS BALEARES

Sección III. Otras disposiciones y actos administrativos

CONSEJO INSULAR DE MALLORCA

INSTITUTO MALLORQUÍN DE ASUNTOS SOCIALES

Núm. 12142
Resolución de la presidencia del Instituto Mallorquín de Asuntos Sociales (IMAS) de 20 de noviembre de 2020, relativa a la tercera concesión parcial de las prestaciones económicas a las personas en situación de emergencia social por las inundaciones del levante de Mallorca 2018

  • Contenido, oficial y auténtico, de la disposición: Documento pdf  Versión PDF

Texto

Antecedentes

1. El pasado día 9 de octubre de 2018 los municipios de Sant Llorenç, Capdepera, Artà, Son Servera y Manacor, se vieron afectados por graves inundaciones. Estas inundaciones ocasionaron graves perjuicios a una parte importante de la población, provocando daños sobre las personas y también sobre bienes materiales, y requiriendo una actuación de las administraciones públicas competentes para hacer frente en esta situación de emergencia social ya las demandas de ayuda urgente de muchas familias que acuden a los servicios sociales municipales.

2. El 19 de octubre de 2018, el Consejo de Ministros publicó el Acuerdo por el que se declaran los municipios de Artà, Capdepera, Manacor, Sant Llorenç y Son Servera de la Comunidad Autónoma de las Islas Baleares "zonas afectadas gravemente por una emergencia de protección civil ", como consecuencia de las lluvias torrenciales y desbordamientos de torrentes acaecidos el pasado día 9 de octubre.

3. Por todos estos motivos, el 29 de noviembre de 2018, la presidenta del Instituto Mallorquín de Asuntos Sociales (en adelante IMAS) resolvió aprobar la convocatoria para la concesión de las prestaciones económicas a las personas en situación de emergencia social para las inundaciones del Levante de Mallorca de 2018, dirigidas a las personas y familiares de la zona del levante de Mallorca afectadas por estas inundaciones y con una dotación presupuestaria de SEISCIENTOS MIL EUROS (BOIB núm 151 de 1 de diciembre de 2018).

4. El 11 de diciembre de 2018 concluyó el plazo para la presentación de solicitudes en el marco de esta convocatoria y se presentaron un total de 256 solicitudes por un importe global que no superó el total de la dotación presupuestaria consignada para esta convocatoria.

5. Una vez finalizado este plazo el órgano instructor verificó toda la documentación y formular los requerimientos de subsanación de documentación presentada en los casos que, de acuerdo con lo establecido en el artículo 68 de Ley 39/2015 de procedimiento administrativo común de las administraciones públicas, se identificó alguna deficiencia.

6. Revisades aquestes esmenes, l'òrgan instructor d'aquest procediment va emetre informe proposta per a la primera concessió parcial de les citades prestacions econòmiques, corresponent a 105 sol·licituds, que es va aprovar mitjançant resolució del president de l'IMAS de data 9 d'octubre de 2019 (BOIB núm 141 de 17 d'octubre de 2019)

7. En data 21 d'octubre de 2019, i després d'esmenar-se des de el Servei Jurídicoadministratiu de l'IMAS unes deficiències, l'òrgan instructor va emetre informe proposta per a la tramitació de la segona resolució de concessió parcial de les prestacions econòmiques per a les persones en situació d'emergència social per les inundacions del Llevant de Mallorca de 2018, per un import total de CENT VUITANTA-DOS MIL CINC-CENTS NORANTA-CINC EUROS AMB VINT-I-CINC CÈNTIMS (182.595,25€). Quedant pendents de resolució, per concloure l'expedient, una sèrie de sol·licituds pendents de requeriments d'esmenes.

8. El 26 de maig de 2020 va entrar al Servei Jurídicoadministratiu de l'IMAS, un nou informe proposta de concessió i denegació de prestacions econòmiques per a les persones en situació d'emergència social per les inundacions del Llevant de Mallorca de 2018, signat per la Coordinadora Tècnica de l'Àrea de Suport Tècnic Municipal de l'IMAS. Mitjançant aquest informe, corresponent a les sol·licituds que quedaven pendents, l'Àrea de STM de l'IMAS sol·licita tramitar l'aprovació de la tercera resolució de concessió i denegació d'aquestes prestacions econòmiques, per donar per conclòs aquest expedient administratiu de prestacions Exp.: 2018/02/PREST.

9. El 16 de novembre de 2020 la Intervenció Delegada de l'IMAS he emès l'informe favorable d'aquesta tercera concessió parcial de les prestacions econòmiques a les persones en situació d'emergència social per les inundacions del llevant de Mallorca 2018.

Fonaments de dret:

1. L'article 20 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, estableix que els poders públics han de vetllar pels drets i les necessitats de les persones que hagin patit danys causats per catàstrofes.

2. El 19 d'octubre de 2018, el Consell de Ministres va publicar l'Acord pel qual es declaren els municipis d'Artà, Capdepera, Manacor, Sant Llorenç des Cardassar i Son Servera de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears "zones afectades greument per una emergència de protecció civil", com a conseqüència de les pluges torrencials i desbordaments de torrents esdevinguts el passat dia 9 d'octubre de 2018.

3. El sistema públic de serveis socials inclou, entre altres prestacions, les econòmiques, que són, d'acord amb l'article 22 de la Llei 4/2009 d'11 de juny, de serveis socials, les aportacions dineràries que tenen com a finalitat atendre determinades situacions de necessitat en què es troben les persones que no disposen de recursos econòmics suficients per fer-hi front i no estan en condicions d'aconseguir-ne o rebre'n d'altres fonts. Aquestes prestacions es poden atorgar amb caràcter d'urgència social i resten excloses de l'àmbit d'aplicació de la Llei de subvencions.

4. L'article 5 de la Llei 4/2009 estableix que, en tot cas, són persones destinatàries dels serveis socials les que es trobin a les Illes Balears en una situació de necessitat personal bàsica, les quals poden accedir a les prestacions del sistema de serveis socials que permetin atendre aquesta situació. A més, l'article 6 de la Llei 4/2009 preveu, entre les situacions amb necessitat d'atenció prioritària, les persones que estan en situació d'emergència social per catàstrofe.

5. Atès l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears, en concret el seu Capítol IV sobre els Consells Insulars i l'article 70, que sobre les competències pròpies, al seu punt 4 estableix que son competència dels Consells Insulars els «Serveis socials i assistència social. Desenvolupament comunitari i integració. Política de protecció i atenció a persones dependents. Complements de la Seguretat Social no contributiva. Voluntariat social. Polítiques d'atenció a les persones i als col·lectius en situació de pobresa o necessitat social.»

6. Vista la convocatòria per a la concessió de les prestacions econòmiques a les persones en situació d'emergència social per les inundacions del Llevant de Mallorca de 2018, que es va publicar al BOIB núm. 151 d'1 de desembre de 2018.

7. L'IMAS és un organisme autònom creat i dependent del Consell de Mallorca, i té com a objecte fonamental, d'acord amb els seus estatuts, exercir de forma directa i descentralitzada les competències atribuïdes per qualsevol títol al Consell de Mallorca en matèria de serveis socials i menors.

8. D'acord amb l'establert a la disposició transitòria segona dels Estatuts de l'IMAS vigents (BOIB núm. 67 de 18 de maig de 2019), el règim jurídic de competències aplicable en aquest expedient és el previst al text consolidat dels Estatuts de l'IMAS, aprovat per acord del Ple del Consell de Mallorca el 13 d'octubre de 2016, (BOIB núm. 140 de 5 de novembre de 2016). En conseqüència, correspon a la Presidència de l'IMAS, en virtut del que disposa l'article 7.2 g d'aquest text consolidat, la competència per aprovar i resoldre els procediments d'ajudes i subvencions.

9. El Servei Jurídicoadministratiu de l'IMAS i la Intervenció Delegada han emès els informes favorables corresponents.

Per tot això,

RESOLC

Primer.- ATORGAR les prestacions econòmiques per a persones en situació d'emergència social per les inundacions del Llevant de Mallorca del 2018 pels imports i motius que s'indiquen a l'ANNEX 1 d'aquesta resolució, així com AUTORITZAR I DISPOSAR en al seu favor una despesa per un import global de TRETZE MIL SET-CENTS SETANTA SET EUROS AMB TRENTA-TRES CÈNTIMS (13.777,33€), a càrrec de la partida 50.23143.4800 del pressupost de l'anualitat 2020.

Segon.- DENEGAR les prestacions econòmiques per a persones en situació d'emergència social per les inundacions del Llevant de Mallorca del 2018 de les sol·licituds que es relacionen a l'ANNEX 2 d'aquesta resolució i els motius que s'hi indiquen.

Tercer.- NOTIFICAR aquesta resolució a la Secció de Suport Tècnic Municipal de la Direcció Insular de Suport Territorial, així com al Servei de Gestió Econòmica i la Intervenció Delegada del IMAS.

Quart.- ORDENAR LA PUBLICACIÓ d'aquesta resolució al tauler d'edictes i al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Aquesta resolució no posa fi a la via administrativa i contra ella es pot interposar, d'acord amb l'article 28.1 dels Estatuts de l'IMAS aprovats per acord del Ple del Consell de Mallorca de dia 11 d'abril de 2019 (BOIB núm. 67 de 18 de maig de 2019), recurs d'alçada davant el Consell Executiu del Consell Insular de Mallorca, dins el termini d'un mes, comptador a partir del dia següent al de la notificació de la present resolució.

Contra la desestimació expressa del recurs d'alçada podrà interposar-se recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en el termini de dos mesos, comptadors a partir del dia següent al de la notificació de la desestimació de l'esmentat recurs.

Contra la desestimació per silenci del recurs d'alçada podrà interposar-se recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en qualsevol moment a partir del dia següent a la desestimació presumpta (tres mesos des de la interposició del recurs sense que s'hagi notificat la resolució).

No obstant l'anterior, es pot exercitar, si n'és el cas, qualsevol altre recurs que s'estimi pertinent. Tot això de conformitat amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la Jurisdicció Contenciosa Administrativa, i de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

   

Palma, 20 de novembre de 2020

El president

Javier de Juan Martín

  

ANNEX 1

PROPOSTA DE CONCESSIÓ

Núm. expedient

Nom

DNI

Quantitat Sol·licitada

Quantitat concedida

Motiu de concessió parcial

14/2018

Salas Salas Mateo

78201815-k

8.280,33 €

2.000,00€

 

162/2018

Bsibal Nadal Mª Magdalena

18226297-Q

6.506,67€

2.000,00€

 

166/2018

Dinter Monika Karola

x2853801-F

1.070,33€

1.070,33€

 

211/2018

Saavedra Hernández Manuel

24209562-S

7.528,67 €

1.166,00€

Les pèrdues marcades no s'ha corresponen amb les comprovades a la visita.

216/2018

Schreiber Daniela

X2615686B

6.006,00€

2.000,00€

 

212/2018

Salas Mesquida Antonia

43020066-S

2.582,00€

1.541,00€

Ha rebut ajuda del Govern Balear

218/2018

Servera Servera Margarita

78186774-E

8.746,00€

2.000,00€

 

221/2018

Soler Gaya Joana Maria

78194940-T

13.879,00€

2.000,00€

 

TOTAL 13.777,33 €

 

ANNEX 2

PROPOSTA DE DENEGACIÓ

NÚM. expedient

Nom

DNI

Quantitat Sol licitada

Motiu de denegació

90/2018

Blanquer Genovard Margalida

18216411-C

2.223,00€

No reuneix els requisits de la resolució: no coincideix el domicili de la sol·licitud amb el certificat d'empadronament presentat.

107/2018

Caldentey Sureda Isabel

43014474-N

1.352,00€

No reuneix els requisits de la resolució: no coincideix el nucli de convivència amb el certificat presentat.

136/2018

Castillo Fernandez Juana Asunción

43042450-C

11.353,00 €

No reuneix els requisits de la resolució: no coincideix el domicili amb el certificat.

92/2018

Sansó Sureda Batolome

78168091-S

13.040,00 €

No reuneix els requisits de la resolució: no coincideix el domicili amb el certificat ni el nucli de conveniència presenta a la sol·licitud

35/2018

Umbert Matamalas Catalina

78194939-E

2.775,00 €

No reuneix els requisits de la resolució: No coincideix el nucli de convivència amb el certificat de convivència presentat.

2/2018

Riera Domenge Magadalena

78186775-T

11.779,00

No reuneix els requisits de la resolució: no coincideix el domicili on s'ha realitzat la visita tècnica ni el domicili de la sol·licitud amb el domicili del certificat d'empadronament.

233/2018

Jaume Riera Margarita

37341016-X

3.434,00 €

L'habitatge no ha patit danys per cap dels conceptes assenyalats en la resolució.

I manca de documentació. DNI de la Sra Isabel Jaume Riera

222/2018

Tizzani Alessandro

X9867977-B

1.319,00 €

No reuneix els requisits de la resolució: no consta empadronat al domicili on han patit els desperfectes

155/2018

Gomez peña Antonio

44354917-S

4.151,33 €

No reuneix els requisits de la resolució: no coincideix el nucli de convivència amb el certificat presentat.

157/2018

Amine Moussa

X2210802-L

5.199,00 €

No reuneix els requisits de la resolució: no coincideix el domicili amb el certificat i les persones empadronades.