Sección III. Otras disposiciones y actos administrativos
MALLORCA RURAL. ASOCIACIÓN PARA EL DESARROLLO RURAL
Núm. 14758
Convocatoria Extraordinaria de las ayudas LEADER (eje 3 del PDR) correspondiente al año 2014
Introducció.
El Programa de Desenvolupament Local de Mallorca per el període 2007-2013 (disponible a la pagina web del Grup: www.leadermallorca.org), en el marc del PDR de les Illes Balears, persegueix el desenvolupament sostenible del territori promovent la cohesió territorial, protegint i potenciant les seves senyes d’identitat. Els seus objectius generals son bàsicament: el progrés social, la gestió eficient del recursos naturals, el desenvolupament econòmic sostenible, i la promoció i consolidació de la governança. A més d’aquests quatre objectius generals el Programa te dos grans objectius transversals: La sostenibilitat ambiental, econòmica i social i l’aplicació de politiques de igualtat d’oportunitats.
Per promoure el desenvolupament socioeconòmic del territori rural de Mallorca, es proporcionarà ajuda que permeti desenvolupar activitats de diversificació endògenes. Per la present convocatòria es defineixen els punts que obligatòriament han de figurar segons estableix el marc jurídic aplicable, i es concreten i defineixen totes les fases i diferents passos per complir amb els requisits legals que figuren al apartat 15 de la present convocatòria.
1.- Objecte de les subvencions i àmbit d’aplicació.
1. S’aprova convocatòria de subvencions, extraordinària corresponent a l’any 2014 dins el període de programació 2007-2013, pel foment de la qualitat de vida i la diversificació econòmica a través del mètode Leader, d’acord amb l’Ordre del Conseller d’Agricultura, Medi Ambient i Territori de 4 de desembre de 2012, per la qual es modifica l’Ordre de la Consellera d’Agricultura i Pesca de18 de desembre de 2007 i s’aprova el text refós de l’Ordre de bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2007-2013 (BOIB núm. 186 de 15 de desembre de 2012).
2. L’àmbit territorial d’aplicació de les ajudes és la zona elegible del Programa comarcal de l’illa de Mallorca al Leader 2007-2013. Aquest àmbit està integrat per els següents 36 municipis: Alaró, Algaida, Ariany, Artà, Banyalbufar, Benissalem, Búger, Bunyola, Campanet, Campos, Consell, Costitx, Deià, Escorca, Esporles, Estellencs, Fornalutx, Lloret de Vistalegre, Lloseta, Llubí, Mancor de la Vall, Maria de la Salut, Montuïri, Petra, Porreres, Puigpunyent, sa Pobla, Sant Joan, Santa Eugènia, Santa Maria, Selva, Sencelles, Sineu, Sóller, Valldemossa i Vilafranca de Bonany.
Zones excloses dels municipis elegibles com a zona LEADER:
Podran ser objecte de subvenció els projectes relacionats amb la zona elegible en termes de desenvolupament sempre que es compleixin les condicions assenyalades a l’article 12.2 del “Real Decreto 1852/2009, de 4 de desembre, por el que se establecen los criterios para subvencionar los gastos en el marco de los Programas de Desarrollo Rural cofinanciados por el Fondo Europeo Agrícola de Desarrollo Rural (FEADER)”.
2.- Import màxim de la convocatòria i finançament.
1. Per a la present convocatòria, corresponent a l’actual anualitat 2013 es destina un import màxim de 1.063.794,28 € repartit entre les diferents mesures tal com es reflexa de manera indicativa a l’annex 1. Les dotacions previstes en aquest quadre indicatiu podran ser modificades per la Junta Directiva del GAL per tal d’aprovar el major nombre de sol·licituds; així si una vegada ateses totes les sol·licituds a una mesura, existeix un romanent de pressupost, aquest romanent podrà ser dedicat a una altra mesura per tal d’afavorir la utilització de la totalitat dels recursos disponibles.
2. L’Associació Mallorca Rural compta amb el crèdit necessari per fer front a la convocatòria.
El pressupost d’aquesta convocatòria podrà ser ampliat si es produeixin nous romanents de convocatòries anteriors, sobrants de les no execucions dels projectes o si les Administracions cofinançadores incrementen les seves aportacions al Programa de Desenvolupament Local de Mallorca.
3. Les ajudes esmentades seran cofinançades pel Fondo Europeo Agrícola de Desarrollo Rural (FEADER) en un 47,18 %, per l’Administració General de l’Estat en un 33,64 %, i per la comunitat autònoma de les Illes Balears en un 19,18 %. Aquests percentatges de cofinançament es mantindran a nivell de mesura.
3.- Termini de presentació de sol·licituds:
Per l’actual convocatòria extraordinària corresponent a l’any 2014, el termini de presentació de sol·licituds començarà el dia següent a la data de publicació al BOIB d’aquesta convocatòria i finalitzarà el dia 30 de setembre de 2014.
4.- Beneficiaris finals (titulars dels projectes).
1. Els beneficiaris finals o titulars dels projectes hauran de complir amb els requisits previstos a l’article 10 del text refós de l’Ordre de bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2007-2013, aprovat per l’Ordre del Conseller d’Agricultura, Medi Ambient i Territori de 4 de desembre de 2012, per la qual es modifica l’Ordre de la Consellera d’Agricultura i Pesca de18 de desembre de 2007 (BOIB núm. 186 de 15 de desembre de 2012)), així com els articles 9 i 10 del Decret legislatiu 2/2005 de 28 de desembre pel que s’aprova els texts refós de la Llei de Subvencions, i al punt 3.4.1. del Manual de Procediment LEADER (disponible a la pagina web del Grup: www.leadermallorca.org).
2. Podran obtenir la condició de beneficiari final els titulars de projectes que es proposin desenvolupar l’activitat subvencionable i siguin:
3. En qualsevol cas tots els beneficiaris hauran de complir les següents obligacions mínimes:
5.- Actuacions subvencionables.
Amb caràcter general no seran subvencionables:
Amb caràcter general, seran d’aplicació totes les condicions contingudes en:
Són subvencionables per l’ajuda Leader les activitats ressenyades a continuació i desglossades per eixos i mesures d’acord amb el Reglament (CE) nº 1698/2005:
MESURA 311: DIVERSIFICACIÓ CAP A ACTIVITATS NO AGRÍCOLES
Regulada en: articles 52 i 53 del Reg. 1698/2005 i art. 35 del Reg. 1974/2006.
Beneficiaris finals:
Membres de l’explotació agrària: titulars i els familiars de primer i segon grau
Els requisits per ser beneficiari s’acreditaran en el moment de la sol·licitud
Activitats auxiliables
Amb caràcter general seran auxiliables en aquesta mesura 3 tipus d’accions, les de creació, les d’ampliació o les de modernització d’empreses vinculades a membres de l’explotació agrària que tinguin una activitat de diversificació cap a activitats no agràries, i contribueixin a consolidar l’activitat agrària de l’explotació.
Activitats auxiliables podran ser, entre altres, les següents:
Inversions i despeses subvencionables
Es consideren despeses i inversions subvencionables aquelles que responent a la naturalesa de l’activitat subvencionada i realitzant-se en el termini establert, entre d’altres s’incloguin en la següent relació:
Les despeses relatives a la compra i instal·lacions de maquinària i equips de segona mà són subvencionables sempre que compleixin la condicions establertes per la normativa vigent per a aquest tipus d’inversió.
MESURA 312: AJUDA A LA CREACIÓ I DESENVOLUPAMENT DE MICROEMPRESES
Regulada per els articles 52 i 54 del Reg. 1698/2005 i l’annex II del Reg. 1974/2006.
Beneficiaris finals:
Microempreses i autoempreses del territori Leader de Mallorca (segons la definició del article 2 apartat 3 del Annex de la Recomanació 2003/361/CE de la Comissió) que la seva activitat sigui la producció, transformació i comercialització de diferents productes: locals agraris, medi ambient (gestió de residus, instal·lacions d’energia renovable...), serveis a la població, etc.
Les microempreses, beneficiaries d’aquesta ajuda, hauran de mantenir requisits de microempreses durant, al menys, un any amb posterioritat a la decisió de la concessió de l’ajuda.
Els requisits per ser beneficiari s’acreditaran en el moment de la sol·licitud.
Activitats auxiliables
Les activitats auxiliables seran aquelles que persegueixin els objectius del programa Local, i entre altres poden ser les següents:
Seran activitats auxiliables aquelles que persegueixin els objectius del programa Local, i han de pertànyer a subsectors o realitzar activitats considerades minoritàries i estratègiques en el programa Local. Aquests subsectors i activitats son:
Inversions i despeses subvencionables
Les inversions aniran destinades a la creació de noves empreses, o l’ampliació (augment de la producció) o modernització (millora de la productivitat i del rendiment global) d’empreses existents.
Es podran considerar les inversions o despeses que es relacionin amb la naturalesa del projecte i s’incloguin en la següent relació:
Les despeses relatives a la compra i instal·lacions de maquinària i equips de segona mà són subvencionables sempre que compleixin les condicions establertes per la normativa vigent per a aquest tipus d’inversions.
MESURA 321: SERVEIS BÀSICS PER A L’ECONOMIA I POBLACIÓ RURAL
Regulat en art. 52 y 56 del Reg. 1698/2005 annex II del Reg. 1974/2006.
Beneficiaris finals:
Projectes productius: Entitats publiques, persones físiques i empreses (microempreses i petites i mitjanes empreses).
Projectes no productius: El Grup d’Acció Local, entitats públiques, en cas de Administracions públiques tan sols podran ser beneficiàries les Corporacions Locals, fundacions o associacions sense ànim de lucre.
Els requisits per ser beneficiari s’acreditaran en el moment de la sol·licitud.
Activitats auxiliables
Les inversions en infraestructura, equipament, i/o projectes demostratius pilots, que contribueixin a millorar els serveis a la població i l’economia són objecte de la present mesura. També empreses que prestin serveis a la població i les empreses, que puguin considerar-se estratègiques.
Les ajudes cobriran la implantació de serveis bàsics, incloses les activitats culturals i d’esplai, per a una o diverses poblacions rurals, i les corresponents infraestructures a petita escala igualment relacionades amb l’economia i la població rural.
Seran activitats auxiliables aquelles que persegueixin els objectius del programa Local, i entre altres poden ser les següents :
En qualsevol cas les inversions del projectes tindran objectius coherents amb les necessitats territorials i les dificultats estructurals definides en el Programa de Desenvolupament Local de Mallorca.
Inversions i despeses subvencionables
Serà inversions i despeses elegibles les següents:
Les despeses relatives a la compra i instal·lacions de maquinària i equips de segona mà són subvencionables sempre que compleixin les condicions establertes per la normativa vigent per a aquest tipus d’inversions.
No seran subvencionables aquelles despeses establertes com a tals al Reial Decret 1852/2009 i altra normativa d’aplicació.
MESURA 323: CONSERVACIÓ I MILLORA DEL PATRIMONI RURAL
Regulada per articles 52 i 57 del Reg. 1698/2005 i l’annex II del Reg. 1974/2006.
Beneficiaris finals:
El Grup d’Acció Local, entitats publiques o privades, persones físiques i jurídiques, empreses, fundacions i/ entitats sense ànim de lucre que obtinguin ajuts atorgats pel Grup d’Acció Local de Mallorca.
Els requisits per ser beneficiari s’acreditaran en el moment de la sol·licitud
Activitats i projectes auxiliables
L’ajuda abastarà entre d’altres les següents accions:
Els projectes tindran objectius coherents amb les necessitats territorials i les dificultats estructurals definides en el Programa de Desenvolupament Local de Mallorca.
Inversions i despeses subvencionables
Les despeses elegibles seran aquelles determinades per la normativa d’aplicació i entre d’altres els següents:
Les despeses relatives a la compra i instal·lacions de maquinària i equips de segona mà són subvencionables sempre que compleixin les condicions establertes per la normativa vigent per a aquest tipus d’inversions.
No seran subvencionables aquelles despeses establertes com a tals al Reial Decret 1852/2009 i altra normativa d’aplicació.
MESURA 331: FORMACIÓ I INFORMACIÓ PER ALS AGENTS ECONÒMICS QUE ACTUEN EN ELS ÀMBITS COBERTS PER L’EIX 3
Regulada en articles 52 i 58 del Reg. 1698/2005 i l’annex II del Reg. 1974/2006.
Beneficiaris finals:
El Grup d’Acció Local, empreses, entitats públiques o privades, persones físiques o jurídiques que obtinguin ajuts atorgats pel Grup d’Acció Local de Mallorca, incidint especialment en els col·lectius amb problemes de adaptació sociolaboral. Agents econòmics tals com promotors.
Activitats i projectes auxiliables
Les accions d’aquesta mesura cobriran els àmbits d’actuació dels potencials beneficiaris o agents participants en l’eix 3 en el marc de les següents mesures aplicades amb el mètode Leader:
Les accions facilitaran l’accés dels sectors econòmics minoritaris a formació i informació de qualitat, animaran l’estructuració de col·lectius entorn d’aspectes d’interès per al desenvolupament comarcal previst (petites produccions locals...), i/o contribuiran a l’extensió de l’ús les TIC en el conjunt de la població i del teixit productiu.
Les actuacions no son territorialitzables raó per la qual, la formació/informació podrà ser rebuda per qualsevol persona, sigui o no de la zona Leader.
Inversions i despeses subvencionables
Incloent-se les següents actuacions:
Les despeses elegibles seran aquelles determinades per la normativa d’aplicació i entre d’altres els següents:
Es podran subvencionar actuacions que no estant incloses entre les relacionades anteriorment contribueixin a la consecució dels objectius d’aquesta mesura i contribueixin al desenvolupament de les zones rurals pel seu caràcter innovador.
Tal com estableix el Reglament (la CE) núm. 1698/2005, en aquest règim no s’inclouen les classes o plans de formació reglada i/o que formin part integrant dels programes o sistemes educatius normals de nivell d’ensenyament secundari o superior.
En activitats de formació, les despeses generals no han de superar el 25% de les despeses totals de l’activitat, incloent en despeses generals, les despeses administratives: lloguer de local, llum, neteja, altres serveis, publicitat, informació i difusió, les despeses de comunicació (franqueigs, telèfons, trameses de circulars, etc.) i les feines d’administració i d’organització.
En les despeses generals no es consideraran les despeses de personal docent, ni els de material didàctic. I no seran admissibles en aquestes activitats les despeses d’amortització, protocol, donacions, regals ni despeses de capital invertit.
No seran subvencionables aquelles despeses establertes com a tals al Reial Decret 1852/2009 i altra normativa d’aplicació.
6.- Criteris de selecció
La selecció del projectes es realitzarà mitjançant l’aplicació de concurrència competitiva. S’aplicaran els criteris de barem següents:
a) Per als projectes productius.
Els criteris de baremació puntuaran els projectes de 0 a 100 punts. Se puntuaran els següents aspectes de l’expedient:
Se considerarà com a elegible tot projecte que aconsegueixi al menys 60 punts de barem. Els criteris generales de valoració s’adjunten a l’Annex 2.
b) Per als projectes no productius.
En general entenem per projectes, activitats o inversions no productives aquelles que, encara que tinguin caràcter privat, siguin d’interès públic o col·lectiu i no constitueixin en sí una activitat econòmica ni generin ingressos de qualsevol classe.
Els criteris de baremació puntuaran els projectes de 0 a 100 punts. Se puntuaran els següents aspectes de l’expedient:
Se considerarà com a elegible tot projecte que aconsegueixi al menys 60 punts de barem.
Els criteris generales de valoració s’adjunten a l’Annex 2.
7.- Intensitat i límit de les subvencions.
Les ajudes públiques totals màximes, que podrà rebre un projecte, provinent del programa Local, estan establertes segons els tipus de projectes i les mesures auxiliables a las que s’adscriguin, segons el quadre següent:
MESURA 311: DIVERSIFICACIÓ CAP A ACTIVITATS NO AGRÍCOLES |
|
L’ajuda pública total màxima |
40 % de la inversió subvencionable |
Inversió mínima a realitzar |
1.000,00 € |
L’ajuda màxima per expedient |
30.000,00 € |
MESURA 312: AJUDA A LA CREACIÓ I DESENVOLUPAMENT DE MICROEMPRESES |
|
L’ajuda pública total màxima |
40 % de la inversió subvencionable |
Inversió mínima a realitzar |
1.000,00 € |
L’ajuda màxima per expedient |
60.000,00 € |
MESURA 321: SERVEIS BÀSICS PER A L’ECONOMIA I POBLACIÓ RURAL |
|
L’ajuda pública total màxima |
80% de la inversió subvencionable |
Inversió mínima a realitzar |
1.000,00 € |
L’ajuda màxima per expedient |
60.000,00 € |
MESURA 323: CONSERVACIÓ I MIJORA DEL PATRIMONI RURAL |
|
L’ajuda pública total màxima |
80% de la inversió subvencionable |
Inversió mínima a realitzar |
1.000,00 € |
L’ajuda màxima per expedient |
60.000,00 € |
MESURA 331: FORMACIÓ I INFORMACIÓ PER ALS AGENTS ECONÒMICS QUE ACTUEN EN ELS ÀMBITS COBERTS PER L’EIX 3 |
|
L’ajuda pública total màxima |
100 % de la inversió subvencionable |
Inversió mínima a realitzar |
1.000,00 € |
L’ajuda màxima per expedient |
30.000,00 € |
Els límits d’intensitat màxima i d’ajuda màxima per projecte no seran aplicables als projectes promoguts pel propi Grup d’Acció Local, sempre que es justifiqui la necessitat.
En qualsevol cas es complirà amb les limitacions establertes en el Reglament (CE) núm. 1998/2006 de la Comissió de 15 de desembre relatiu a l’aplicació dels articles 87 i 88 del Tractat a les ajudes mínims.
En cap cas els projectes productius podran tenir més del 50 % de subvenció.
8.- Sol·licituds.
Les sol·licituds hauran de presentar-se personalment a l’oficina del Grup d’Acció Local de Mallorca, la Associació Mallorca Rural, a Algaida, al Casal de Pere Capellà, carrer d’es Cavallers núm. 22 – 1ª planta.
Després de la seva presentació s’haurà de registrar amb la data de recepció i el nombre correlatiu que li correspongui, assignant-li un nombre d’expedient que estarà format per set dígits, tenint en compte el que s’estableix a continuació:
El model de sol·licitud a presentar és el que figura a l’annex 3 havent d’estar emplenat en tots els seus apartats, signat pel sol·licitant de l’ajuda i juntament amb la següent documentació relativa al projecte d’inversió o activitat que pretenguin realitzar:
a) Projecte o memòria: que inclogui una descripció de la inversió o activitat, descripció dels objectius i de la seva contribució al desenvolupament de la zona, pressupost de les despeses a efectuar i impacte ambiental previst. Que ha de contenir tots els extrems del formulari corresponent (per inversions productives i no productives), que està a disposició dels sol·licitants a la web de l’Associació Mallorca Rural: www.leadermallorca.org i a la seu de l’Associació Mallorca Rural (Cavallers, 22 – Algaida)
b) Projecte Tècnic: Quan el projecte impliqui la realització d’obra civil, i així ho requereixi l’Ajuntament per a l’atorgament de la corresponent llicència, haurà de presentar-se un projecte realitzat per tècnic competent. Quan l’obra civil no afecti a la fonamentació o estructura (adequació interior, embelliment, restauració de façanes o cobertes, etc.) s’estarà al que, en aquests casos, exigeixi l’Ajuntament per a l’atorgament de llicències.
c) Factures pro forma: Quan la inversió suposi l’adquisició de béns d’equip o prestació de serveis per empreses de consultoria o assistència tècnica per un import superior a 12.000 euros, i per inversions superiors a 30.000 €/proveïdor, es presentaran com a mínim tres factures pro forma o pressuposts.
d) Formació: Quan l’activitat sigui de formació, la memòria explicativa haurà de contenir: els objectius, el contingut, la durada i dates aproximades, els mitjans que s’empraran per a la seva realització, un calendari de l’activitat, descripció del personal encarregat de la seva realització i el pressupost detallat segons els diferents conceptes de despesa.
e) Documentació del beneficiari: Si el sol·licitant és una persona física, aportarà la fotocòpia del NIF, i en el cas que sigui una persona jurídica, la fotocòpia del CIF juntament amb documentació justificativa de la personalitat jurídica, i document en el que es delegui el poder de representació al representant de la persona jurídica juntament amb còpia del seu NIF
f) Altres ajudes: Declaració de les ajudes obtingudes i/o sol·licitades d’altres organismes o administracions nacionals, autonòmica o locals.
g) Obligacions fiscals: Certificats d’estar al corrent en el pagament a l’administració d’hisenda estatal i autonòmica, així com a la seguretat social.
h) Acreditació de la propietat o capacitat legal d’ús i gaudi dels béns del projecte amb una durada mínima de 5 anys.
i) Permisos, inscripcions i registres, i/o qualssevol altres requisits que siguin exigibles per la Comunitat Autònoma i/o Municipi, per al tipus de millora o activitat que es tracti. El projecte i els permisos, inscripcions i altres requisits legals previs al començament de l’acció, seran exigibles en el moment de la subscripció del contracte d’ajuda, tret que el Grup d’Acció Local autoritzi expressament i de forma individualitzada, que constarà com Condició Particular en el Contracte d’Ajuda, la seva presentació posterior que, en tot cas, haurà d’efectuar-se amb anterioritat a la data límit d’execució del projecte fixada en el contracte d’ajuda. Tot contracte que no conti amb algun dels documents exigibles es considerarà nul de ple dret, excepte en els supòsits autoritzats assenyalats anteriorment, en aquest cas el contracte explicitarà la seva eficàcia demorada a la presentació dels referits documents en el termini establert, transcorregut el qual sense haver-los presentat el contracte esdevindrà ineficaç. Els permisos, inscripcions i registres exigibles per a la engegada de l’activitat seran exigibles abans de la certificació final.
j) Microempreses: Declaració del compliment de ser microempresa (Annex 4), en ajudes incloses a la mesura 3.1.2 i documentació acreditativa.
k) Ajuda de mínims: Declaració d’haver/no haver rebut ajuda de mínims (Annex 5).
l) Compromisos:
m) Altres documents: Qualsevol altres documents que el Grup d’Acció Local estimi necessaris per a poder adoptar motivadament la corresponent resolució.
En cas de deficiències en la documentació annexa a la sol·licitud el Grup d’Acció Local donarà un termini de 10 dies per poder esmenar aquestes deficiències i complert aquest termini sense presentar la documentació requerida se tindrà per desistit la seva sol·licitud.
9.- Selecció dels beneficiaris i determinació de la intensitat d’ajuda.
10.- Comissió avaluadora.
11.- Instrucció del procediment.
L’alliberament dels fons necessaris per a dictar noves resolucions es produirà quan existeixin renúncies, revocacions parcials o totals o per modificacions entre mesures del quadre financer. En aquest cas, s’haurà de comunicar a l’interessat aquesta possibilitat per a que l’accepti en un termini de deu dies; una vegada acceptada la proposta, es dictarà i notificarà la Resolució de concessió i es signarà el contracte d’ajuda. La signatura del contracte d’ajuda no es podrà produir més enllà del 31 d’agost de 2015.
12.- Termini de finalització i justificació del projectes.
El caràcter d’extraordinari de la present convocatòria be donat no tan sol per la quantia de la dotació sinó i especialment per el termini d’execució i presentació de justificacions de totes les inversions i projectes d’aquesta convocatòria.
El termini màxim e improrrogable per a presentar les justificacions de totes les inversions realitzades i pagades, de tots els projectes aprovats i amb contracte, serà fins el dia 15 de setembre de 2015. A partir d’aquesta data no s’admetran cap justificació malgrat els projectes hagin estat realitzats amb anterioritat.
13.- Obligacions dels beneficiaris finals de les ajudes.
Els titulars dels projectes hauran de complir tots i cadascun dels següents requisits i obligacions per a obtenir la condició de beneficiari final:
a) Executar el projecte en la zona d’aplicació del programa comarcal o relacionat directament amb la mateixa en termes de desenvolupament. Executar el projecte aprovat en el lloc previst en l’expedient, tret que el grup autoritzi a petició raonada del promotor, un canvi d’ubicació, en tot cas dintre del territori d’actuació del grup i amb l’adequació del projecte en allò que resulti necessari.
b) No estar incursos en alguna de les circumstàncies establertes en els apartats 2 i 3 de l’article 13 de la Llei 38/2003.
c) Estar al corrent de les seves obligacions tributàries i amb la Seguretat Social.
d) Mantenir la destinació de la inversió auxiliada, les despeses objecte d’ajuda i el nivell d’ocupació prevista almenys, durant cinc anys posteriors a la certificació de finalització de inversions.
e) En el cas de ser empresa per a la mesura 312, han de ser microempresa, en els termes previstos en la Recomanació de la Comissió de 6 de maig de 2003, sobre la definició de microempreses, petites i mitjanes empreses (PIME) (2003/361/CE), que defineix a una microempresa com una empresa que:
f) Ha de prestar col·laboració i suport al grup, a la Autoritat de Gestió i al Organisme Pagador del Govern dels Illes Balears, a la Intervenció General de l’Administració de la Comunitat Autònoma dels Illes Balears, a la Comissió de les Comunitats Europees i als òrgans de control comunitaris, nacionals o regionals, estant obligats a aportar i facilitar la informació que es consideri necessària.
g) Publicitar el projecte auxiliat d’acord amb les característiques de la inversió, i tal com determini el GAL, d’acord amb la legislació vigent.
h) I qualsevol altra obligació pertinent contemplada en el règim Jurídic aplicable.
14.- Justificació i pagament de les ajudes.
1. El termini per a sol·licitar el pagament mitjançant el model 1-2 del Annex IIV del manual, serà fins el 15 de setembre de 2015.
2. L’acció subvencionada haurà d’estar realitzada i pagada pel beneficiari en el període comprès entre la presentació de la sol·licitud de l’ajuda o, en el cas d’inversions que comportin la realització d’obra civil, de la realització de la visita de comprovació prèvia de no inici d’inversions, i el període d’execució establert al contracte.
3. Durant el termini de justificació establert, els beneficiaris hauran de presentar la sol·licitud de pagament la qual inclogui el corresponent compte justificatiu (model en Excel disponible a la web: wwww.leadermallorca.org) del que es facilitarà model, adreçat al President del Grup d’Acció Local, la qual anirà acompanyada de la documentació següent:
a) Factures originals que reuneixin els requisits i formalitats previst en el Reial decret 1496/2003, de 28 de novembre, pel qual s’aprova el Reglament pel qual es regulen les obligacions de facturació i es modifica el Reglament de l’imposto sobre el valor afegit (BOE núm. 286, de 29 de novembre de 2003) i que contingui el desglossament de les inversions realitzades, per a la seva validació i estampilla, amb la finalitat de controlar la possible concurrència de subvencions, per poder fer copia compulsada i adjuntar-la a la sol·licitud de pagament.
b) Documentació justificativa del pagament de l’import de les factures presentades; el pagament de l’import d’aquestes factures quedarà acreditat d’alguna de les següents maneres:
c) Relació detallada de correspondència de les factures presentades amb els pressupostos presentats en la sol·licitud d’ajuda (llistat de factures proforma amb les factures finals presentades). Les inversions no previstes inicialment no seran subvencionades.
d) Sol·licitud de transferència bancària (imprès TG002) o document acreditatiu de titularitat de compte bancari.
e) En el seu cas, indicació dels criteris de repartiment dels costos generals i/o indirectes incorporats en la relació de justificants de despeses.
f) En el cas d’inversions subvencionables que precisin llicències o autoritzacions administratives, és preceptiu per a la tramitació del darrer pagament adjuntar-les a la sol·licitud de pagament.
g) Per tramitar el darrer pagament, en cas de realització d’obra civil, s’haurà d’aportar a més, la llicència d’obres i el certificat final d’obra del tècnic director del projecte, en cas d’existir projecte.
h) Per a la justificació de la contractació laboral de personal, s’haurà de presentar:
i) El contracte laboral subscrit amb cada treballador correctament segellat per l’òrgan competent d’ocupació.
j) Nòmines dels treballadors.
k) Documents TC1 i TC2 de tot el període del que se sol·licita el pagament juntament amb un llistat en el qual figurin de forma detallada per mes i per treballador, els imports corresponents al total reportat en la nòmina.
l) Documentació justificativa del pagament dels sous efectuada als treballadors com també de les quotes a la Tresoreria General de la Seguretat Social. Aquest pagament quedarà acreditat de la següent manera, amb la presentació de:
1º: Qualsevol dels següents documents:
2º: Justificants del ingrés efectuat a la Tresoreria Genera de la Seguretat Social.
3º: Models 110 i 190 emplenats i presentats davant l’Agència Estatal de l’Administració Tributària.
4. Es podran sol·licitar pagaments parcials de l’ajuda acreditant la realització de la part per la qual es demana pagament. Els permisos i llicències exigibles hauran de presentar-se abans de la justificació final.
5. Estar al corrent de les seves obligacions tributàries estatals i autonòmiques i amb la Seguretat Social.
6. L’import de l’ajuda concedida s’abonarà al beneficiari mitjançant transferència bancària quan s’hagi justificat el compliment de la finalitat i l’aplicació de la subvenció.
7. El fet de no presentar la documentació justificativa o no executar la inversió objecte de l’ajuda en el termini i en els termes establerts suposa un incompliment al qual és aplicable el que disposa el punt 3 de l’apartat desè, de la present convocatòria.
8. No obstant això, en els casos en els quals es produeixin desviacions entre la inversió realitzada i la aprovada, s’ajustarà l’ajuda total concedida a l’import de la inversió realitzada, sempre i quan s’assoleixin de manera significativa al compliment dels objectius previstos. Així mateix es podrà dur a terme compensació entre partides amb els límits establerts al Manual de Procediment LEADER i a la normativa que li és d’aplicació.
9. En qualsevol cas, s’hauran de tenir en compte les reduccions i exclusions en el Reglament (CE) núm. 65/2011 de la Comissió de 27 de gener de 2011, pel qual s’estableixen les disposicions d’aplicació del Reglament (CE) núm. 1698/2005. Així com tots els requisits que estableix la Llei de Subvencions.
15.- Ajudes no reintegrables
No es procedirà al reintegrament de les ajudes quan l’incompliment d’algun dels requisits, obligacions o compromisos exigits al beneficiari sigui a causa d’algun dels següents motius:
16.- Incompatibilitats de les subvencions
Les ajudes objecte d’aquesta convocatòria són incompatibles amb altres ajudes co-finançades amb fons de la Unió Europea.
17.-Règim jurídic aplicable
Per al que preveu la present convocatòria, serà d’aplicació la normativa següent:
18.- Controls
19.- Publicació
Aquesta convocatòria s’ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, i l’Associació Mallorca Rural farà difusió mitjançant altres mitjans de comunicació i a traves de la seva plana web (www.leadermallorca.org)
Algaida, 20 d'atost de 2014
El Secretari de la Junta Directiva |
El president |
de l’Associació Mallorca Rural |
de l’Associació Mallorca Rural |
Annexes
ANNEX 1
La Dotació econòmica per la actual convocatòria es de 1.063.794,28€ que seran cofinançades segons el següent desglossament:
Fons FEADER: el 47,18 % que suposa 501.898,13€, l’Administració General del Estat (AGE): el 33,64 %, que suposa 357.860,39€ i l’Administració autonòmica (Caib): el 19,18 %, que suposa 204.035,76€
Quadre indicatiu de partides per mesures de l’actual convocatòria. Eix 3: Qualitat de vida a les zones rurals i diversificació de l’economia rural.
Mesures |
Pressupost |
3.1.1. Diversificació cap activitats no agrícoles. |
58.508,69€ |
3.1.2. Ajuda per a la creació i desenvolupament de microempreses |
351.052,12€ |
3.2.1. Prestació de serveis bàsics per a l’economia i la població |
297.862,40€ |
3.2.3. Conservació i millora del patrimoni rural |
297.862,40 |
3.3.1. Formació i informació d’agents vinculats a activitats del eix 3 |
58.508,69 |
Total |
1.063.794,28€ |
Les dotacions previstes en aquest quadre indicatiu podran ser modificades per la Junta Directiva del GAL per tal d’aprovar el major nombre de sol·licituds; així si una vegada ateses totes les sol·licituds a una mesura, existeix un romanent de pressupost, aquest romanent podrà ser dedicat a una altra mesura per tal d’afavorir la utilització de la totalitat dels recursos disponibles.
ANNEX 2
Els criteris de baremació que s’aplicaran seran els següents:
- Per als projectes productius |
|
|
|
1. Característiques del projecte i la seva implicació amb el territori on es realitza |
Punts |
|
0-25 punts |
1.1. Qualitat tècnica del projecte |
0-5 punts |
1.2. Experiència prèvia del sol·licitant en activitats similars al projecte. Solvència tècnica dels promotors. |
0-5 punts |
1.3. Projecte de baixa complexitat tècnica |
0-3 punts |
1.4. Qualitat de la memòria i projecte presentat |
0-3 punts |
1.5. Viabilitat econòmica ( se considera la capacitat financera y econòmica del sol·licitant para fer front al projecte y el pla de viabilitat presentat) |
0-5 punts |
1.6. En quan a la ubicació en el territori: Màxim 3 punts |
|
1.6.1. En zones urbanes |
1 punt |
1.6.2. En zones per i- urbanes |
2 punts |
1.6.3. En zones rustiques. |
3 punts |
1.7. Dades demogràfiques: segons el núm. d’ habitants : Màxim 4 punts |
|
1.7.1. Fins 2.500 habitants |
4 punts |
1.6.2. De 2.501 Fins 5.000 habitants |
3 punts |
1.6.3. De 5.001 en davant. |
2 punts |
1.8. Situació del projecte en espais naturals protegits ( Xarxa Natura 2000, Reserva de la Biosfera, parcs naturals, ANEI´s, ARIP’s, AAPI’s, i qualsevol altra que pugui definir-se a la legislació posterior a aquesta publicació) |
0-5 punts |
1.9. Utilització productes transformats del territori. |
0-5 punts |
1.10. Utilització recursos humans de la zona. |
0-5 punts |
1.11. La matèria prima utilitzada es de la zona |
0-5 punts |
|
|
2. Característiques del sol·licitant. |
Punts |
|
0-25 punts |
2.1. Empreses d’economia social, Cooperatives, SATs i entitats sense ànim de lucre |
0-5 punts |
2.2. Autònoms. |
0-5 punts |
2.3. Sol·licitant dona |
0-5 punts |
2.4. Sol·licitant jove (menor de 35 anys) |
0-5 punts |
2.5. Ser major de 50 anys. |
0-5 punts |
2.6. Empreses amb majoria de dones (més del 50 %) |
0-5 punts |
2.7. Empreses con majoria de joves (més del 50 %) |
0-5 punts |
2.8. Pertànyer a associacions o col·lectius professionals |
0-5 punts |
|
|
3. Impacte soci – econòmic del projecte |
Punts |
|
0-50 punts |
3.1. Característiques del Projecte (de diversificació econòmica del medi rural, de formació, increment del valor afegit i disseny i implantació de noves tecnologies) |
0-10 punts |
3.2. Projecte amb caràcter innovador, efecte demostratiu i transferible. |
0-10 punts |
3.3. Potencia recursos i dinamitza la zona (materials, humans, econòmics o financers) |
0-10 punts |
3.4. Creació d’ocupació rural. |
0-10 punts |
3.5. Especial atenció a col·lectius con especials dificultades, especialment dones y joves. |
0-5 punts |
3.6. Projecte nou al municipi |
0-5 punts |
3.7. Modernització de sectors tradicionals. |
0-5 punts |
3.8. Qualitat, diferenciació i sinèrgies amb altres projectes |
0-5 punts |
|
|
4. Impacte medi - ambiental del projecte.. |
Punts |
|
0-25 punts |
4.1. Projecte que contribueixi a la protecció contra incendis i l’erosió |
0-5 punts |
4.2. Projecte que contribueixi a una millor gestió dels recursos hídrics i/o que apliqui mecanismes d’estalvi energètic, d’aigua i/o recursos naturals. |
0-8 punts |
4.3. Tractament selectiu de residus sòlids i/ líquids. |
0-5 punts |
4.4. Projecte que incideixin positivament en l’estat de conservació d¡espais naturals, sa biodiversitat, hàbitats i a la conservació dels recursos naturals i el paisatge. |
0-8 punts |
4.5. Utilització d’energies renovables. |
0-8 punts |
4.6. Elimina barreres arquitectòniques i/o aplica mesures per a la integració de col·lectius amb alguna discapacitat sensorial. |
0-5 punts |
4.7. Te o implanta sistemes de qualitat certificats. |
0-5 punts |
4.8. Utilització de materials reciclats o en desús. |
0-5 punts |
Total punts |
100 punts |
- Per als projectes no productius |
|
|
|
1. Característiques del projecte i la seva implicació amb el territori on es realitza |
Punts |
|
0-25 punts |
1.1. Qualitat tècnica del projecte |
0-5 punts |
1.2. Experiència prèvia del sol·licitant en activitats similars al projecte. Solvència tècnica dels promotors. |
0-5 punts |
1.3. Projecte de baixa complexitat tècnica |
0-3 punts |
1.4. Qualitat de la memòria i projecte presentat |
0-3 punts |
1.5. Viabilitat econòmica ( se considera la capacitat financera y econòmica del sol·licitant para fer front al projecte y el pla de viabilitat presentat) |
0-5 punts |
1.6. En quan a la ubicació en el territori: Màxim 3 punts |
|
1.6.1. En zones urbanes |
1 punt |
1.6.2. En zones per i- urbanes |
2 punts |
1.6.3. En zones rustiques. |
3 punts |
1.7. Dades demogràfiques: segons el núm. d’ habitants : Màxim 4 punts |
|
1.7.1. Fins 2.500 habitants |
4 punts |
1.6.2. De 2.501 Fins 5.000 habitants |
3 punts |
1.6.3. De 5.001 en davant. |
2 punts |
1.8. Situació del projecte en espais naturals protegits ( Xarxa Natura 2000, Reserva de la Biosfera, parcs naturals, ANEI´s, ARIP’s, AAPI’s, i qualsevol altra que pugui definir-se a la legislació posterior a aquesta publicació) |
0-5 punts |
1.9. Utilització productes transformats del territori. |
0-5 punts |
1.10. Utilització recursos humans de la zona. |
0-5 punts |
1.11. La matèria prima utilitzada es de la zona |
0-5 punts |
|
|
2. Característiques del sol·licitant. |
Punts |
|
0-25 punts |
2.1. Tipus de promotor: Ajuntaments, Associació o Col·lectiu, y altres entitats associatives sense ànim de lucre. |
0-10 punts |
2.2. Sol·licitant dona |
0-5 punts |
2.4. Sol·licitant jove (menor de 35 anys) |
0-5 punts |
2.5. Entitats o empreses con majoria de joves (més del 50 %) |
0-5 punts |
2.3. Entitats o empreses con majoria de dones (més del 50 %) |
0-5 punts |
2.6. Entitats o empreses con política de contractació d’inserció soci laboral per a col·lectius amb necessitats especials. |
0-5 punts |
|
|
3. Impacte socioeconòmic del projecte |
Punts |
|
0-50 punts |
3.1. Projecte amb caràcter innovador (localització, efecte demostratiu, transferible, noves tecnologies, etc.). |
0-15 punts |
3.2. Característiques del Projecte (Millora de infraestructures o serveis ja existents, formació de iterés general, creació de noves infraestructures o serveis, disseny i implantació de noves tecnologies). |
0-15 punts |
3.3. Accions dirigides a promoure la creació d’ocupació rural. |
0-10 punts |
3.4. Projectes i/o accions de sensibilització sobre el patrimoni (cultural, natural, arquitectònic, etc.). Inversions de rehabilitació i recuperació dels mateixos. |
0-5 punts |
3.5. Projecte de accions i/o campanyes de sensibilització dirigides a afavorir la implicació dels joves, dones, i altres col·lectius de especial integrés, per eliminar barreres arquitectòniques i/o aplica mesures per la integració de col·lectius amb alguna discapacitat sensorial. |
0-5 punts |
3.6. Accions de dinamització econòmica de la zona, complementaries a accions productives o que les promou. |
0-5 punts |
3.7. Generació de beneficis socials directes i/o indirectes. |
0-10 punts |
3.8. Qualitat, diferenciació i sinergia amb altres projectes. |
0-5 punts |
3.9. Accions de promoció del territori. |
0-10 punts |
|
|
4. Impacte mediambiental del Projecte. |
Punts |
|
0-25 punts |
4.1. Projecte que contribueixi a la protecció contra incendis i/o eviti la degradació del mediambient (erosió, contaminació, etc.) |
0-10 punts |
4.3. Projecte de accions i/o campanyes de sensibilització per la utilització de energies renovables. |
0-10 punts |
4.4. Promoció o implantació de sistemes de qualitat certificats. |
0-10 punts |
4.5. Projecte de accions i/o campanyes de sensibilització per la conservació del patrimoni natural, paisatge, etc. (estalvi energètic, de aigua, us sostenible dels recursos naturals, protecció de la biodiversitat i conservació de habitats, utilització de materials reciclats o en desús, tractament selectiu de residus sòlids i/ líquids, etc.) |
0-10 punts |
4.6. Contribució al desenvolupament sostenible de la zona. |
0-15 punts |
Total punts |
100 punts |
ANNEX 3