Torna

BOLETÍN OFICIAL DE LAS ISLAS BALEARES

Sección III. Otras disposiciones y actos administrativos

MALLORCA RURAL. ASOCIACIÓN PARA EL DESARROLLO RURAL

Núm. 14758
Convocatoria Extraordinaria de las ayudas LEADER (eje 3 del PDR) correspondiente al año 2014

  • Contenido, oficial y auténtico, de la disposición: Documento pdf  Versión PDF

Texto

Introducció.

El Programa de Desenvolupament Local de Mallorca per el període 2007-2013 (disponible a la pagina web del Grup: www.leadermallorca.org), en el marc del PDR de les Illes Balears, persegueix el desenvolupament sostenible del territori promovent la cohesió territorial, protegint i potenciant les seves senyes d’identitat. Els seus objectius generals son bàsicament: el progrés social, la gestió eficient del recursos naturals, el desenvolupament econòmic sostenible, i la promoció i consolidació de la governança. A més d’aquests quatre objectius generals el Programa te dos grans objectius transversals: La sostenibilitat ambiental, econòmica i social i l’aplicació de politiques de igualtat d’oportunitats.

Per promoure el desenvolupament socioeconòmic del territori rural de Mallorca, es proporcionarà ajuda que permeti desenvolupar activitats de diversificació endògenes. Per la present convocatòria es defineixen els punts que obligatòriament han de figurar segons estableix el marc jurídic aplicable, i es concreten i defineixen totes les fases i diferents passos per complir amb els requisits legals que figuren al apartat 15 de la present convocatòria.

1.- Objecte de les subvencions i àmbit d’aplicació.

1. S’aprova convocatòria de subvencions, extraordinària corresponent a l’any 2014 dins el període de programació 2007-2013, pel foment de la qualitat de vida i la diversificació econòmica a través del mètode Leader, d’acord amb l’Ordre del Conseller d’Agricultura, Medi Ambient i Territori de 4 de desembre de 2012, per la qual es modifica l’Ordre de la Consellera d’Agricultura i Pesca de18 de desembre de 2007 i s’aprova el text refós de l’Ordre de bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2007-2013 (BOIB núm. 186 de 15 de desembre de 2012).

2. L’àmbit territorial d’aplicació de les ajudes és la zona elegible del Programa comarcal de l’illa de Mallorca al Leader 2007-2013. Aquest àmbit està integrat per els següents 36 municipis: Alaró, Algaida, Ariany, Artà, Banyalbufar, Benissalem, Búger, Bunyola, Campanet, Campos, Consell, Costitx, Deià, Escorca, Esporles, Estellencs, Fornalutx, Lloret de Vistalegre, Lloseta, Llubí, Mancor de la Vall, Maria de la Salut, Montuïri, Petra, Porreres, Puigpunyent, sa Pobla, Sant Joan, Santa Eugènia, Santa Maria, Selva, Sencelles, Sineu, Sóller, Valldemossa i Vilafranca de Bonany.

Zones excloses dels municipis elegibles com a zona LEADER:

  • Bunyola: no són elegibles actuacions en la urbanització de Palmanyola.
  • Campos: no són elegibles actuacions en la zona costanera (Sa Ràpita i Ses Covetes).
  • Valldemossa: no són elegibles actuacions en el Port de Valldemossa i urbanització.
  • Sóller: no són elegibles actuacions en el Port de Sóller.

Podran ser objecte de subvenció els projectes relacionats amb la zona elegible en termes de desenvolupament sempre que es compleixin les condicions assenyalades a l’article 12.2 del  “Real Decreto 1852/2009, de 4 de desembre, por el que se establecen los criterios para subvencionar los gastos en el marco de los Programas de Desarrollo Rural cofinanciados por el Fondo Europeo Agrícola de Desarrollo Rural (FEADER)”.

2.-  Import màxim de la convocatòria i finançament.

1. Per a la present convocatòria, corresponent a l’actual anualitat 2013 es destina un import màxim de 1.063.794,28 € repartit entre les diferents mesures tal com es reflexa de manera indicativa a l’annex 1. Les dotacions previstes en aquest quadre indicatiu podran ser modificades per la Junta Directiva del GAL per tal d’aprovar el major nombre de sol·licituds; així si una vegada ateses totes les sol·licituds a una mesura, existeix un romanent de pressupost, aquest romanent podrà ser dedicat a una altra mesura per tal d’afavorir la utilització de la totalitat dels recursos disponibles.

2. L’Associació Mallorca Rural compta amb el crèdit necessari per fer front a la convocatòria.

El pressupost d’aquesta convocatòria podrà ser ampliat si es produeixin nous romanents de convocatòries anteriors, sobrants de les no execucions dels projectes o si les Administracions cofinançadores incrementen les seves aportacions al Programa de Desenvolupament Local de Mallorca.

3. Les ajudes esmentades seran cofinançades pel Fondo Europeo Agrícola de Desarrollo Rural (FEADER) en un 47,18 %, per l’Administració General de l’Estat en un 33,64 %, i per la comunitat autònoma de les Illes Balears en un 19,18 %. Aquests percentatges de cofinançament es mantindran a nivell de mesura.

3.-  Termini de presentació de sol·licituds:

Per l’actual convocatòria extraordinària corresponent a l’any 2014, el termini de presentació de sol·licituds començarà el dia següent a la data de publicació al BOIB d’aquesta convocatòria i finalitzarà el dia 30 de setembre de 2014.

4.-  Beneficiaris finals (titulars dels projectes).

1. Els beneficiaris finals o titulars dels projectes hauran de complir amb els requisits previstos a l’article 10 del text refós de l’Ordre de bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2007-2013, aprovat per l’Ordre del Conseller d’Agricultura, Medi Ambient i Territori de 4 de desembre de 2012, per la qual es modifica l’Ordre de la Consellera d’Agricultura i Pesca de18 de desembre de 2007 (BOIB núm. 186 de 15 de desembre de 2012)), així com els articles 9 i 10 del Decret legislatiu 2/2005 de 28 de desembre pel que s’aprova els texts refós de la Llei de Subvencions, i al punt 3.4.1. del Manual de Procediment LEADER (disponible a la pagina web del Grup: www.leadermallorca.org).

2. Podran obtenir la condició de beneficiari final els titulars de projectes que es proposin desenvolupar l’activitat subvencionable i siguin:

  1. Persones físiques, que siguin empresaris individuals o vagin a ser-ho a través del projecte presentat.
  2. Societats Mercantils, Societats Agràries de Transformació, Cooperatives, Societats Laborals i qualsevol altra entitat, associativa o societària, amb personalitat jurídica recollida en la legislació vigent.
  3. Comunitats de béns o altres entitats de tipus comunal, que, encara que no tinguin personalitat jurídica, puguin dur a terme les inversions o activitats que motiven la concessió de la subvenció. En aquests casos, els integrants de l’entitat nomenaran un representant o apoderat únic i, en document que s’incorporarà a l’expedient, manifestaran les seves respectives participacions en la cosa comuna i assumiran la seva responsabilitat solidària en les obligacions derivades de l’expedient.
  4. Associacions o Fundacions de caràcter preferentment local, que no tinguin fins lucratius en els termes previstos en la “Ley 49/2002, de 23 de diciembre, de régimen fiscal de las entidades sin fines lucrativos i de los incentivos fiscales al mecenazgo”.
  5. Corporacions locals

3. En qualsevol cas tots els beneficiaris hauran de complir les següents obligacions mínimes:

  1. Estar al corrent les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques i amb la Seguretat Social, en el moment de fer la sol·licitud, de dictar se proposta de resolució i en el pagament i no haver estat sancionat o condemnat per resolució administrativa o sentència judicial per discriminació salarial, assetjament moral o qualsevol tracte desigual per raó de sexe (acord al art. 27 de la Llei 12/2006 de 20 de setembre)
  2. Mantenir els requisits per l’obtenció de l’ajuda per, al menys, un any des de la decisió de concessió de la ajuda.
  3. Mantenir la destinació de la inversió auxiliada, tant les despeses com l’ocupació prevista, l’activitat i el compliment de les obligacions durant els cinc anys posteriors a la decisió de la concessió de l’ajuda.

5.-  Actuacions subvencionables.

Amb caràcter general no seran subvencionables:

  • No serà subvencionable l’IVA, excepte l’IVA no recuperable quan sigui abonat de forma efectiva i definitiva per beneficiaris diferents de les persones que no són subjectes passius a qui es refereix l’article 4, apartat 5, paràgraf primer, de la Sisena Directiva 77/388/CEE del Consell, de 17 de maig de 1977, ni els interessos deutors.
  • Les inversions començades amb anterioritat a la sol·licitud d’ajuda o de la data del acta de no inici de la activitat, excepte:
    • Honoraris de tècnics, redacció de projectes, estudis de viabilitat, estudis de rendibilitat, de mercat, de sòls, i altres.
    • Adquisició de patents i llicències. (fins 18 mesos abans de la sol·licitud).
    • Provisió de materials de construcció i entregues a compte per adquisició de maquinaria (fins 12 mesos abans de la sol·licitud).
  • Les inversions de reposició o mera substitució d’equips i maquinària.
  • Les despeses i accions no subvencionables establertes en el RD 1852/2009 i en la resta de normativa d’aplicació.

Amb caràcter general, seran d’aplicació totes les condicions contingudes en:

  1. el Programa de Desenvolupament Rural dels Illes Balears 2007-2013, per a les mesures incloses en Leader,
  2. el Manual de Procediment Leader 2007-2013 de les Illes Balears.
  3. el Programa de Desenvolupament Local de Mallorca Leader 2007-2013.

Són subvencionables per l’ajuda Leader les activitats ressenyades a continuació i desglossades per eixos i mesures d’acord amb el Reglament (CE) nº 1698/2005:

MESURA 311: DIVERSIFICACIÓ CAP A ACTIVITATS NO AGRÍCOLES

Regulada en: articles 52 i 53 del Reg. 1698/2005 i art. 35 del Reg. 1974/2006.

Beneficiaris finals:

Membres de l’explotació agrària: titulars i els familiars de primer i segon grau

Els requisits per ser beneficiari s’acreditaran en el moment de la sol·licitud

Activitats auxiliables

Amb caràcter general seran auxiliables en aquesta mesura 3 tipus d’accions, les de creació, les d’ampliació o les de modernització d’empreses vinculades a membres de l’explotació agrària que tinguin una activitat de diversificació cap a activitats no agràries, i contribueixin a consolidar l’activitat agrària de l’explotació.

Activitats auxiliables podran ser, entre altres, les següents:

  • Activitats no agrícoles que ajudin a diversificar la renda.
  • Industries de transformació/comercialització de productes tradicionals.
  • Promoció de productes locals de qualitat
  • Projectes de revalorització de l’artesania.
  • Projectes per el foment de la innovació en les activitats no agrícoles.
  • Foment del comerç minorista per la revalorització dels productes locals  i l’artesania.
  • Finançament d’equipaments i infraestructures per la comercialització de productes locals i la recerca de nous canals de distribució
  • Foment de l’ús i aplicació de les noves tecnologies.

Inversions i despeses subvencionables

Es consideren despeses i inversions subvencionables aquelles que responent a la naturalesa de l’activitat subvencionada i realitzant-se en el termini establert, entre d’altres s’incloguin en la següent relació:

  1. la construcció o millora d’immobles que estiguin afectes al fi per el qual se subvenciona l’actuació.
  2. la compra o arrendament-compra de maquinària i equip, inclosos programes informàtics necessaris.
  3. costos generals lligats a les despeses esmentades en punts a) i b), tal com arquitectes, enginyers i honoraris de consulta, estudis de viabilitat, l’adquisició de drets de patents i permisos. Aquestes despeses tindran un límit màxim del 12% del total de les despeses elegibles.

Les despeses relatives a la compra i instal·lacions de maquinària i equips de segona mà són subvencionables sempre que compleixin la condicions establertes per la normativa vigent per a aquest tipus d’inversió.

MESURA 312: AJUDA A LA CREACIÓ I DESENVOLUPAMENT DE MICROEMPRESES

Regulada per els articles 52 i 54 del Reg. 1698/2005 i l’annex II del  Reg. 1974/2006.

Beneficiaris finals:

Microempreses i autoempreses del territori Leader de Mallorca (segons la definició del article 2 apartat 3 del Annex de la Recomanació 2003/361/CE de la Comissió) que la seva activitat sigui la producció, transformació i comercialització de diferents productes: locals agraris, medi ambient (gestió de residus, instal·lacions d’energia renovable...), serveis a la població, etc.

Les microempreses, beneficiaries d’aquesta ajuda, hauran de mantenir requisits de microempreses durant, al menys, un any amb posterioritat a la decisió de la concessió de l’ajuda.

Els requisits per ser beneficiari s’acreditaran en el moment de la sol·licitud.

Activitats auxiliables

Les activitats auxiliables seran aquelles que persegueixin  els objectius del programa Local, i  entre altres poden ser les següents:

  • Ajudes a microempreses de nova creació que tinguin com objecte activitats que fomentin l’ús i aprofitament dels recursos naturals, elements tradicionals i patrimonials del territori, del sector agrari, incloent se producció, transformació i comercialització, o les orientades a l’articulació del teixit industrial a petita escala.
  • Ajudes destinades a la creació de microempreses.
  • Ajudes per l’ampliació i modernització de microempreses, per el foment i aplicació de noves tecnologies, per el trasllat de microempreses a zones fràgils del territori Leader

Seran activitats auxiliables aquelles que persegueixin  els objectius del programa Local,  i han de pertànyer a subsectors o realitzar activitats considerades minoritàries i estratègiques en el programa Local. Aquests subsectors i activitats son:

  • El sector agrari, incloent se producció, transformació i comercialització.
  • La gestió del medi ambient, incloses la gestió de residus, les instal·lacions  de energia renovable...
  • Els serveis a la població.
  • Activitats d’alt valor afegit lligades a l’economia del coneixement.
  • Altres activitats que, motivadament, es puguin considerar estratègiques per a arribar als objectius del programa comarcal.

Inversions i despeses subvencionables

Les inversions aniran destinades a la creació de noves empreses, o l’ampliació (augment de la producció) o modernització (millora de la productivitat i del rendiment global) d’empreses existents.

Es podran considerar les inversions o despeses que es relacionin amb la naturalesa del projecte i s’incloguin en la següent relació:

  • La construcció o millora d’immobles.
  • L’adquisició o arrendament-adquisició de nova maquinària i equips, inclosos els suports  lògics d’ordinador, fins el valor de mercat del producte; no seran subvencionables la resta de costos relacionats amb els contractes de arrendament amb opció de compra.
  • El mobiliari, parament i aixovar necessari per a l’activitat a desenvolupar .
  • Les despeses generals, tals com els honoraris d’arquitectes, enginyers i consultors, estudis de viabilitat i rendibilitat, estudis de mercat, adquisició de patents i llicències. Aquestes despeses tindran un límit màxim del 12% del total de les despeses elegibles.

Les despeses relatives a la compra i instal·lacions de maquinària i equips de segona mà són subvencionables sempre que compleixin les condicions establertes per la normativa vigent per a aquest tipus d’inversions.

MESURA 321: SERVEIS BÀSICS PER A L’ECONOMIA I POBLACIÓ RURAL

Regulat en art. 52 y 56 del Reg. 1698/2005 annex II del Reg. 1974/2006.

Beneficiaris finals:

Projectes productius: Entitats publiques, persones físiques i empreses (microempreses i petites i mitjanes empreses).

Projectes no productius: El Grup d’Acció Local, entitats públiques, en cas de Administracions públiques tan sols podran ser beneficiàries les Corporacions Locals, fundacions o associacions sense ànim de lucre.

Els requisits per ser beneficiari s’acreditaran en el moment de la sol·licitud.

Activitats auxiliables

Les inversions en infraestructura, equipament, i/o projectes demostratius pilots, que contribueixin a millorar els serveis a la població i l’economia són objecte de la present mesura. També empreses que prestin serveis a la població i les empreses, que puguin considerar-se estratègiques.

Les ajudes cobriran la implantació de serveis bàsics, incloses les activitats culturals i d’esplai, per a una o diverses poblacions rurals, i les corresponents infraestructures a petita escala igualment relacionades amb l’economia i la població rural.

Seran activitats auxiliables aquelles que persegueixin  els objectius del programa Local, i  entre altres poden ser les següents :

  • Els projectes d’accés a serveis telemàtics per noves formes de teletreball mitjançant l’ús de les TIC.
  • La implantació de punts d’informació per empreses i població local.
  • La prestació de serveis i instal·lació de petites infraestructures d’oci, que no siguin del àmbit del patrimoni cultural, finançable a la mesura 3.2.3.
  • La realització d’accions de promoció i suport al voluntariat i la integració social destinades a afavorir activitats dels col·lectius amb risc d’exclusió (joves, ancians, ex-drogodependents, indigents, o d’altres degudament justificats pel promotor).
  • La construcció, millora i equipament de edificis i locals per oferir serveis per a la millora de la qualitat de vida com centres culturals, centres de dia, centres socials o biblioteques.
  • La implantació de serveis per a la millora de la qualitat de vida de la població rural, especialment de la dona rural, com son infraestructures de teleassistència a domicili, activitats culturals i socials, escoletes, etc.
  • La construcció i millora de petites infraestructures per el subministrament d’energia (electrificació, energies renovables), proveïment d’aigua i sanejament, així com implantació de xarxes de comunicacions (banda ampla rural, wifi) per a la millora de l’activitat.

En qualsevol cas les inversions del projectes tindran objectius coherents amb les necessitats territorials i les dificultats estructurals definides en el Programa de Desenvolupament Local de Mallorca.

Inversions i despeses subvencionables

Serà inversions i despeses elegibles les següents:

  • Construcció,  adaptació de béns immobles.
  • Adquisició d’equips, equipament i elements inventariables necessaris per a la prestació del servei.
  • Despeses relacionades amb el projecte: honoraris de tècnics i consultors, estudis de viabilitat i adquisició de drets, permisos i llicències.
  • Despeses per a la realització d’activitats que constitueixin serveis a la població, excloses les despeses de funcionament de caràcter permanent.
  • Les despeses generals, tals com els honoraris d’arquitectes, enginyers i consultors, estudis de viabilitat i rendibilitat, estudis de mercat, adquisició de patents i llicències. Aquestes despeses tindran un límit màxim del 12% del total de les despeses elegibles.

Les despeses relatives a la compra i instal·lacions de maquinària i equips de segona mà són subvencionables sempre que compleixin les condicions establertes per la normativa vigent per a aquest tipus d’inversions.

No seran subvencionables aquelles despeses establertes com a tals al Reial Decret 1852/2009 i altra normativa d’aplicació.

MESURA 323: CONSERVACIÓ I MILLORA DEL PATRIMONI RURAL

Regulada per articles 52 i 57 del Reg. 1698/2005 i l’annex II del Reg. 1974/2006.

Beneficiaris finals:

El Grup d’Acció Local, entitats publiques o privades, persones físiques i jurídiques, empreses, fundacions i/ entitats sense ànim de lucre que obtinguin ajuts atorgats pel Grup d’Acció Local de Mallorca.

Els requisits per ser beneficiari s’acreditaran en el moment de la sol·licitud

Activitats i projectes auxiliables

L’ajuda abastarà entre d’altres les següents accions:

  • Les relacionades amb el manteniment, la restauració i la millora del patrimoni natural i cultural, així com el desenvolupament de paratges d’alt valor natural. Queden excloses d’aquesta mesura les actuacions vinculades a infraestructures d’oci general (a càrrec de la mesura 3.2.1.).
  • Els estudis i inversions relatives al manteniment, la restauració i la millora del patrimoni cultural de poblacions i el paisatge rural. Els estudis hauran de guardar obligatòriament relació amb accions concretes a desenvolupar en el Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears. Els estudis que no responguin a aquesta relació es consideraran no elegibles a pesar que la seva temàtica estigui relacionada amb el desenvolupament rural en qualsevol de les seves possibles accepcions.
  • La preparació de plans de gestió de les zones Natura 2000, ANEI´s,  i qualssevol altres àrees d’especial protecció establerta per la legislació vigent.
  • Accions de conscienciació i sensibilització cultural i ambiental destinades a la integració de la conservació del patrimoni cultural i natural com a element transversal en la resta dels sectors d’activitat del medi rural.

Els projectes tindran objectius coherents amb les necessitats territorials i les dificultats estructurals definides en el Programa de Desenvolupament Local de Mallorca.

Inversions i despeses subvencionables

Les despeses elegibles seran aquelles determinades per la normativa d’aplicació i entre d’altres els següents:

  • Inversions en infraestructura i equipament, incloent les despeses relatives a: honoraris tècniques i consultores, adquisició de drets i llicències.
  • Despeses d’estudis i assistències tècniques per millorar el coneixement dels recursos del patrimoni, o per dissenyar i dur a terme actuacions de recuperació i de valorització social i econòmica del patrimoni.
  • Les despeses generals, tals com els honoraris d’arquitectes, enginyers i consultors, estudis de viabilitat i rendibilitat, estudis de mercat, adquisició de patents i llicències. Aquestes despeses tindran un límit màxim del 12% del total de les despeses elegibles.

Les despeses relatives a la compra i instal·lacions de maquinària i equips de segona mà són subvencionables sempre que compleixin les condicions establertes per la normativa vigent per a aquest tipus d’inversions.

No seran subvencionables aquelles despeses establertes com a tals al Reial Decret 1852/2009 i altra normativa d’aplicació.

MESURA 331: FORMACIÓ I INFORMACIÓ PER ALS AGENTS ECONÒMICS QUE ACTUEN EN ELS ÀMBITS COBERTS PER L’EIX 3

Regulada en articles 52 i 58 del Reg. 1698/2005 i l’annex II del Reg. 1974/2006.

Beneficiaris finals:

El Grup d’Acció Local, empreses, entitats públiques o privades, persones físiques o jurídiques que obtinguin ajuts atorgats pel Grup d’Acció Local de Mallorca, incidint especialment en els col·lectius amb problemes de adaptació sociolaboral. Agents econòmics tals com promotors.

Activitats i projectes auxiliables

Les accions d’aquesta mesura cobriran els àmbits d’actuació dels potencials beneficiaris o agents participants en l’eix 3 en el marc de les següents mesures aplicades amb el mètode Leader:

  • Diversificació cap a activitats no agràries (segons mesura 3.1.1.)
  • Creació i desenvolupament de microempreses (mesura 3.1.2.)
  • Conservació del patrimoni rural (mesura 3.2.3.)

Les accions facilitaran l’accés dels sectors econòmics minoritaris a formació i informació de qualitat, animaran l’estructuració de col·lectius entorn d’aspectes d’interès per al desenvolupament comarcal previst (petites produccions locals...), i/o contribuiran a l’extensió de l’ús les TIC en el conjunt de la població i del teixit productiu.

Les actuacions no son territorialitzables raó per la qual, la formació/informació podrà ser rebuda per qualsevol persona, sigui o no de la zona Leader.

Inversions i despeses subvencionables

Incloent-se les següents actuacions:

  • Organització i impartició de cursos.
  • Participació en programes de formació especialitzats, amb excepció dels que formen part dels sistemes educatius reglats.
  • Visites tècniques i intercanvis.
  • Estades en empreses o operadors, amb programa d’aprenentatge definit.
  • Sessions d’informació.
  • Organització i impartició de tallers.
  • Manuals i material informatiu específics per a les condicions del territori i/o del objecte de l’activitat.

Les despeses elegibles seran aquelles determinades per la normativa d’aplicació i entre d’altres els següents:

  • Despeses derivades del professorat, el material didàctic i fungible, el lloguer i/o manteniment de locals on s’imparteixin els cursos, l’assegurança dels alumnes, les despeses de desplaçament en viatges d’estudi i visites tècniques, així com fins i tot un 25% sobre les despeses anteriors en concepte de costos d’organització i coordinació.
  • En les activitats que el requereixin podran ser elegibles, total o parcialment l’import de les matricules i costos de formació, les despeses d’allotjament i manutenció i les despeses de transport.
  • No seran susceptibles d’ajuda l’adquisició de material i equips no fungibles de la pròpia activitat.

Es podran subvencionar actuacions que no estant incloses entre les relacionades anteriorment contribueixin a la consecució dels objectius d’aquesta mesura i contribueixin al desenvolupament de les zones rurals pel seu caràcter innovador.

Tal com estableix el Reglament (la CE) núm. 1698/2005, en aquest règim no s’inclouen les classes o plans de formació reglada i/o que formin part integrant dels programes o sistemes educatius normals de nivell d’ensenyament secundari o superior.

En activitats de formació, les despeses generals no han de superar el 25% de les despeses totals de l’activitat, incloent en despeses generals, les despeses administratives: lloguer de local, llum, neteja, altres serveis, publicitat, informació i difusió, les despeses de comunicació (franqueigs, telèfons, trameses de circulars, etc.) i les feines d’administració i d’organització.

En les despeses generals no es consideraran les despeses de personal docent, ni els de material didàctic. I no seran admissibles en aquestes activitats les despeses d’amortització, protocol, donacions, regals ni despeses de capital invertit.

No seran subvencionables aquelles despeses establertes com a tals al Reial Decret 1852/2009 i altra normativa d’aplicació.

6.-  Criteris de selecció

La selecció del projectes es realitzarà mitjançant  l’aplicació de concurrència competitiva. S’aplicaran els criteris de barem següents:

a) Per als projectes productius.

Els criteris de baremació puntuaran els projectes de 0 a 100 punts. Se puntuaran els següents aspectes de l’expedient:

  • Característiques del projecte i la seva  implicació amb el territori on es realitza (0-25 punts).
  • Característiques del sol·licitant (0-25 punts).
  • Impacte soci - econòmic del projecte (0-50 punts).
  • Impacte medi  - ambiental del projecte (0-25 punts).

Se considerarà com a elegible tot projecte que aconsegueixi al menys 60 punts de barem. Els criteris generales de valoració s’adjunten a l’Annex 2.

b) Per als projectes no productius.

En general entenem per projectes, activitats o inversions no productives aquelles que, encara que tinguin caràcter privat, siguin d’interès públic o col·lectiu i no constitueixin en sí  una activitat econòmica ni generin ingressos de qualsevol classe.

Els criteris de baremació puntuaran els projectes de 0 a 100 punts. Se puntuaran els següents aspectes de l’expedient:

  • Característiques del projecte i la seva  implicació amb el territori on es realitza (0-25 punts).
  • Característiques del sol·licitant (0-25 punts).
  • Impacte soci - econòmic del projecte (0-50 punts).
  • Impacte medi - ambiental del projecte (0-25 punts).

Se considerarà com a elegible tot projecte que aconsegueixi al menys 60 punts de barem.

Els criteris generales de valoració s’adjunten a l’Annex 2.

7.- Intensitat i límit de les subvencions.

Les ajudes públiques totals màximes, que podrà rebre un projecte, provinent del programa Local, estan establertes segons els tipus de projectes i les mesures auxiliables a las que s’adscriguin, segons el quadre següent:

MESURA 311: DIVERSIFICACIÓ CAP A ACTIVITATS NO AGRÍCOLES

L’ajuda pública total màxima

40 % de la inversió subvencionable

Inversió mínima a realitzar

1.000,00 €

L’ajuda màxima per expedient

30.000,00 €

MESURA 312: AJUDA A LA CREACIÓ I DESENVOLUPAMENT DE MICROEMPRESES

L’ajuda pública total màxima

40 % de la inversió subvencionable

Inversió mínima a realitzar

1.000,00 €

L’ajuda màxima per expedient

60.000,00 €

MESURA 321: SERVEIS BÀSICS PER A L’ECONOMIA I POBLACIÓ RURAL

L’ajuda pública total màxima

80% de la inversió subvencionable

Inversió mínima a realitzar

1.000,00 €

L’ajuda màxima per expedient

60.000,00 €

MESURA 323: CONSERVACIÓ I MIJORA DEL PATRIMONI RURAL

L’ajuda pública total màxima

80% de la inversió subvencionable

Inversió mínima a realitzar

1.000,00 €

L’ajuda màxima per expedient

60.000,00 €

MESURA 331: FORMACIÓ I INFORMACIÓ PER ALS AGENTS ECONÒMICS QUE ACTUEN EN ELS ÀMBITS COBERTS PER L’EIX 3

L’ajuda pública total màxima

100 % de la inversió subvencionable

Inversió mínima a realitzar

1.000,00 €

L’ajuda màxima per expedient

30.000,00 €

Els límits d’intensitat màxima i d’ajuda màxima per projecte no seran aplicables als projectes promoguts pel propi Grup d’Acció Local, sempre que es justifiqui la necessitat.

En qualsevol cas es complirà amb les limitacions establertes en el Reglament (CE) núm. 1998/2006 de la Comissió de 15 de desembre relatiu a l’aplicació dels articles 87 i 88 del Tractat a les ajudes mínims.

En cap cas els projectes productius podran tenir més del 50 % de subvenció.

8.-  Sol·licituds.

Les sol·licituds hauran de presentar-se personalment a l’oficina del Grup d’Acció Local de Mallorca, la Associació Mallorca Rural, a Algaida, al Casal de Pere Capellà, carrer d’es Cavallers núm. 22 – 1ª planta.

Després de la seva presentació s’haurà de registrar amb la data de recepció i el nombre correlatiu que li correspongui, assignant-li un nombre d’expedient que estarà format per set dígits, tenint en compte el que s’estableix a continuació:

  • el primer fa referència al GAL, en aquest cas l’Associació Mallorca Rural
  • els tres següents fan referència a la mesura.
  • i els tres últims són el nombre correlatiu d’expedient segons llibre de registre i anualitat de presentació.

El model de sol·licitud a presentar és el que figura a l’annex 3 havent d’estar emplenat en tots els seus apartats, signat pel sol·licitant de l’ajuda i juntament amb la següent documentació relativa al projecte d’inversió o activitat que pretenguin realitzar:

a) Projecte o memòria: que inclogui una descripció de la inversió o activitat, descripció dels objectius i de la seva contribució al desenvolupament de la zona, pressupost de les despeses a efectuar i impacte ambiental previst. Que ha de contenir tots els extrems del formulari corresponent (per inversions productives i no productives), que està a disposició dels sol·licitants a la web de l’Associació Mallorca Rural: www.leadermallorca.org i a la seu de l’Associació Mallorca Rural (Cavallers, 22 – Algaida)

b) Projecte Tècnic: Quan el projecte impliqui la realització d’obra civil, i així ho requereixi l’Ajuntament per a l’atorgament de la corresponent llicència, haurà de presentar-se un projecte realitzat per tècnic competent. Quan l’obra civil no afecti a la fonamentació o estructura (adequació interior, embelliment, restauració de façanes o cobertes, etc.) s’estarà al que, en aquests casos, exigeixi l’Ajuntament per a l’atorgament de llicències.

c) Factures pro forma: Quan la inversió suposi l’adquisició de béns d’equip o prestació de serveis per empreses de consultoria o assistència tècnica per un import superior a 12.000 euros, i per inversions superiors a 30.000 €/proveïdor, es presentaran com a mínim tres factures pro forma o pressuposts. 

d) Formació: Quan l’activitat sigui de formació, la memòria explicativa haurà de contenir: els objectius, el contingut, la durada i dates aproximades, els mitjans que s’empraran per a la seva realització, un calendari de l’activitat, descripció del personal encarregat de la seva realització i el pressupost detallat segons els diferents conceptes de despesa.

e) Documentació del beneficiari: Si el sol·licitant és una persona física, aportarà la fotocòpia del NIF, i en el cas que sigui una persona jurídica, la fotocòpia del CIF juntament amb documentació justificativa de la personalitat jurídica, i document en el que es delegui el poder de representació al representant de la persona jurídica juntament amb còpia del seu NIF

f) Altres ajudes: Declaració de les ajudes obtingudes i/o sol·licitades d’altres organismes o administracions nacionals, autonòmica o locals.

g) Obligacions fiscals: Certificats d’estar al corrent en el pagament a l’administració d’hisenda estatal i autonòmica, així com a la seguretat social.

h) Acreditació de la propietat o capacitat legal d’ús i gaudi dels béns del projecte amb una durada mínima de 5 anys.

i) Permisos, inscripcions i registres, i/o qualssevol altres requisits que siguin exigibles per la Comunitat Autònoma i/o Municipi, per al tipus de millora o activitat que es tracti. El projecte i els permisos, inscripcions i altres requisits legals previs al començament de l’acció, seran exigibles en el moment de la subscripció del contracte d’ajuda, tret que el Grup d’Acció Local autoritzi expressament i de forma individualitzada, que constarà com Condició Particular en el Contracte d’Ajuda, la seva presentació posterior que, en tot cas, haurà d’efectuar-se amb anterioritat a la data límit d’execució del projecte fixada en el contracte d’ajuda. Tot contracte que no conti amb algun dels documents exigibles es considerarà nul de ple dret, excepte en els supòsits autoritzats assenyalats anteriorment, en aquest cas el contracte explicitarà la seva eficàcia demorada a la presentació dels referits documents en el termini establert, transcorregut el qual sense haver-los presentat el contracte esdevindrà ineficaç. Els permisos, inscripcions i registres exigibles per a la engegada de l’activitat seran exigibles abans de la certificació final.

j) Microempreses: Declaració del compliment de ser microempresa (Annex 4), en ajudes incloses a la mesura 3.1.2 i documentació acreditativa.

k) Ajuda de mínims: Declaració d’haver/no haver rebut ajuda de mínims (Annex 5).

l) Compromisos:

  • De generació i/o manteniment d’ocupació.
  • De respectar la destinació de la inversió, durant, almenys, 5 anys posteriors a la certificació de finalització de inversions.
  • De posar a disposició del Grup d’Acció Local, de la Comunitat Autònoma, de la Comissió de la UE o dels Òrgans de Control establerts, la documentació necessària perquè aquests puguin recaptar informació precisa i verificar la inversió o despesa, fins als cinc anys següents al pagament de l’ajuda.

m) Altres documents: Qualsevol altres documents que el Grup d’Acció Local estimi necessaris per a poder adoptar motivadament la corresponent resolució.

En cas de deficiències en la documentació annexa a la sol·licitud el Grup d’Acció Local donarà un termini de 10 dies per poder esmenar aquestes deficiències i complert aquest termini sense presentar la documentació requerida se tindrà per desistit la seva sol·licitud.

9.- Selecció dels beneficiaris i determinació de la intensitat d’ajuda.

  1. La selecció dels beneficiaris de les ajudes es realitzarà mitjançant procediment de concurrència competitiva, d’acord amb l’article 8.2.b del text refós de l’Ordre de bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2007-2013, aprovat per l’Ordre del Conseller d’Agricultura, Medi Ambient i Territori de 4 de desembre de 2012, per la qual es modifica l’Ordre de la Consellera d’Agricultura i Pesca de18 de desembre de 2007 (BOIB núm. 186 de 15 de desembre de 2012).
  2. Per poder ser seleccionat un projecte, haurà d’assolir una puntuació mínima de 60 punts d’acord als criteris de baremació establerts a l’apartat 6 i l’annex 2 d’aquesta convocatòria.

10.- Comissió avaluadora.

  1. La Comissió Avaluadora és l’òrgan col·legiat del Grup d’Acció Local a qui correspon examinar les sol·licituds presentades, aplicar els criteris de valoració previstos a  la present convocatòria i emetre un informe que ha de servir de base per a l’elaboració de la proposta de resolució.
  2. Les funcions de Comissió avaluadora seran realitzades per l’Equip tècnic assessor multidisciplinari del Grup d’Acció Local, Associació Mallorca Rural, integrada per tècnics, amb la suficient qualificació, designats per les entitats privades representades a la Junta Directiva del Grup d’Acció Local. La Comissió Avaluadora estarà formada per:
    • President: qui serà elegit per els altres membres de la Comissió en la sessió constituent.
    • Tres vocals.
    • Secretari: el gerent del Grup d’Acció Local, l’Associació Mallorca Rural, que participarà amb veu i sense vot.
  3. Per a que  la Comissió Avaluadora, assessora multidisciplinari, s’entengui vàlidament constituïda, es requerirà en primera convocatòria la presència de, al menys, un 75 % dels seus membres i en segona convocatòria, es requerirà la presència de la meitat dels seus membres, sempre que hi siguin el President i el Secretari o les persones designades que els substitueixin.

11.- Instrucció del procediment.

  1. L’òrgan competent per a la instrucció del procediment de concessió de les ajudes és la Gerència del Grup d’Acció Local de l’Associació Mallorca Rural. Aquest òrgan durà a terme, d’ofici, les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement  i la comprovació de les dades en virtut de les quals s’ha de dictar la resolució.
  2. Per poder resoldre un expedient, aquest tindrà que comptar prèviament amb informe tècnic d’elegibilitat emès per la Autoritat de Gestió de la Comunitat autònoma, que tindrà caràcter vinculant en cas de ser negatiu.
  3. La resolució dels expedients serà dictada per la Junta Directiva de Grup d’Acció Local, l’Associació Mallorca Rural, a proposta del Gerent i previ informe de la Comissió Avaluadora. Excepcionalment, per agilitzar la tramitació, la Junta Directiva podrà prendre acord de concessió de subvenció a un expedient sense comptar amb l’informe d’elegibilitat, però aquest acord estarà condicionat a l’emissió d’informe favorable de subvencionalitat.
  4. A la resolució de concessió d’ajuda es farà constar, al menys: la finalitat per a la que s’aprova; el pressupost de la inversió elegible; la intensitat d’ajuda, la quantia màxima concedida i la procedència del finançament; el termini d’execució de l’activitat subvencionable, que no haurà de ser superior a 18 mesos, prorrogable fins un màxim de 9 mesos addicionals; i, en el seu cas, declaració del caràcter de mínims de l’ajuda concedida. Excepcionalment, en el cas de projectes el titular dels quals és el propi GAL, es podran aprovar projectes d’una durada superior, sempre que es justifiqui la necessitat i la acció tingui un marcat caràcter de procés de desenvolupament, més que de projecte delimitat en el temps.
  5. A la resolució de denegació de l’ajuda es farà constar el motiu pel qual s’ha adoptat tal decisió.
  6. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos a partir de la presentació per part del sol·licitant de tota la documentació exigible amb la sol·licitud, i s’ha de notificar individualment a les persones interessades. Transcorregut aquest temps sense haver-hi notificat la resolució expressa, la persona interessada podrà entendre com desestimada la seva sol·licitud.
  7. Contra la resolució es podrà interposar recurs  de reposició davant el GAL.
  8. Sense perjudici de la notificació que es faci de la manera establerta en els punts anteriors, es realitzarà la publicitat de la resolució exigida per la legislació vigent.
  9. La resolució de concessió de l’ajuda es materialitzarà en la signatura de un contracte entre el beneficiari i el Grup.
  10. En cas que les dotacions pressupostàries previstes no siguin suficients per a atendre la totalitat de les sol·licituds que compleixin els requisits per ser beneficiaris, es pot establir una relació ordenada de totes aquestes sol·licituds per a que, en el cas de que qualcun dels beneficiaris inicialment escollits renunciï a la subvenció, la Junta Directiva del GAL, sense necessitat d’una nova convocatòria pugui resoldre concedir la subvenció al següent sol·licitant per ordre de puntuació sempre que el crèdit alliberat sigui suficient per atendre la petició.

L’alliberament dels fons necessaris per a dictar noves resolucions es produirà quan existeixin renúncies, revocacions parcials o totals o per modificacions entre mesures del quadre financer. En aquest cas, s’haurà de comunicar a l’interessat aquesta possibilitat per a que l’accepti en un termini de deu dies; una vegada acceptada la proposta, es dictarà i notificarà la Resolució de concessió i es signarà el contracte d’ajuda. La signatura del contracte d’ajuda no es podrà produir més enllà del 31 d’agost de 2015.

12.- Termini de finalització i justificació del projectes.

El caràcter d’extraordinari de la present convocatòria be donat no tan sol per la quantia de la dotació sinó i especialment per el termini d’execució i presentació de justificacions de totes les inversions i projectes d’aquesta convocatòria.

El termini màxim e improrrogable per a presentar les justificacions de totes les inversions realitzades i pagades, de tots els projectes aprovats i amb contracte,  serà fins el dia 15 de setembre de 2015. A partir d’aquesta data no s’admetran cap justificació malgrat els projectes hagin estat realitzats amb anterioritat.

13.- Obligacions dels beneficiaris finals de les ajudes.

Els titulars dels projectes hauran de complir tots i cadascun dels següents requisits i obligacions per a obtenir la condició de beneficiari final:

a) Executar el projecte en la zona d’aplicació del programa comarcal o relacionat directament amb la mateixa en termes de desenvolupament. Executar el projecte aprovat en el lloc previst en l’expedient, tret que el grup autoritzi a petició raonada del promotor, un canvi d’ubicació, en tot cas dintre del territori d’actuació del grup i amb l’adequació del projecte en allò que resulti necessari.

b) No estar incursos en alguna de les circumstàncies establertes en els apartats 2 i 3 de l’article 13 de la Llei 38/2003.

c) Estar al corrent de les seves obligacions tributàries i amb la Seguretat Social.

d) Mantenir la destinació de la inversió auxiliada, les despeses objecte d’ajuda i el nivell d’ocupació prevista almenys, durant cinc anys posteriors a la certificació de finalització de inversions.

e) En el cas de ser empresa per a la mesura 312, han de ser microempresa, en els termes previstos en la Recomanació de la Comissió de 6 de maig de 2003, sobre la definició de microempreses, petites i mitjanes empreses (PIME) (2003/361/CE), que defineix a una microempresa com una empresa que:

  • ocupa a menys de 10 persones
  • i amb un volum de negocis anual o el balanç general anual que no supera els 2 milions d’euros.

f) Ha de prestar col·laboració i suport al grup, a la Autoritat de Gestió i al Organisme Pagador del Govern dels Illes Balears, a la Intervenció General de l’Administració de la Comunitat Autònoma dels Illes Balears, a la Comissió de les Comunitats Europees i als òrgans de control comunitaris, nacionals o regionals, estant obligats a aportar i facilitar la informació que es consideri necessària.

g) Publicitar el projecte auxiliat d’acord amb les característiques de la inversió, i tal com determini el GAL, d’acord amb la legislació vigent.

h) I qualsevol altra obligació pertinent contemplada en el règim Jurídic aplicable.

14.- Justificació i pagament de les ajudes.

1. El termini per a sol·licitar el pagament mitjançant el model 1-2 del Annex IIV del manual, serà fins el 15 de setembre de 2015.

2. L’acció subvencionada haurà d’estar realitzada i pagada pel beneficiari en el període comprès entre la presentació de la sol·licitud de l’ajuda o, en el cas d’inversions que comportin la realització d’obra civil, de la realització de la visita de comprovació  prèvia de no inici d’inversions, i el període d’execució establert al contracte.

3. Durant el termini de justificació  establert, els beneficiaris hauran de presentar la sol·licitud de pagament la qual inclogui el corresponent compte justificatiu (model en Excel disponible a la web: wwww.leadermallorca.org) del que es facilitarà model, adreçat al President del Grup d’Acció Local, la qual anirà acompanyada de la documentació següent:

a) Factures originals que reuneixin els requisits i formalitats previst en el Reial decret 1496/2003, de 28 de novembre, pel qual s’aprova el Reglament  pel qual es regulen les obligacions de facturació i es modifica el Reglament de l’imposto sobre el valor afegit (BOE núm. 286, de 29 de novembre de 2003) i que contingui el desglossament de les inversions realitzades, per a la seva validació i estampilla, amb la finalitat de controlar la possible concurrència de subvencions, per poder fer copia compulsada i adjuntar-la a la sol·licitud de pagament.

b) Documentació justificativa del pagament de l’import de les factures presentades; el pagament de l’import d’aquestes factures quedarà acreditat d’alguna de les següents maneres:

  1. Fotocòpia compulsada del justificant de l’ordre de transferència bancària o document bancari acreditatiu de la transferència, en el qual hi figuri: la data de la transferència, l’import a transferir, la identificació del concepte de transferència amb l’objecte que quedi identificat el pagament de la factura, així com les dades de l’ordenant i del destinatari que hauran de coincidir amb el beneficiari i amb l’emissor de la factura, respectivament.
  2. Aquest document s’haurà d’acompanyar de l’extracte bancari del beneficiari de l’ajuda en el qual hi figuri el càrrec d’aquesta transferència.
  3. Còpia del xec nominatiu o pagaré nominatiu, sempre i quan estigui vençut, acompanyat del corresponent extracte bancari del beneficiari de l’ajuda en el qual hi aparegui el càrrec d’aquest xec o pagaré.
  4. En pagaments inferiors a 500 € es podrà admetre justificant del pagament mitjançant targeta bancària, juntament amb un extracte bancari del beneficiari final de l’ajuda en el que figuri el càrrec d’aquesta transacció.
  5. En pagaments en metàl·lic, dels que s’admetrà un màxim de 300 € per expedient, es comprovarà en la comptabilitat que estigués obligada, que a l’empresa ha existit una disminució patrimonial equivalent al import d’aquest pagament, i en tot cas, mitjançant les factures que s’acompanyaran de certificats de cobrament del proveïdors on s’inclouran l’expressió “Vaig rebre en metàl·lic”, amb data, signades i amb el NIF del cobrador.
  6. En casos justificats, les factures i la justificació del pagament de les mateixes seran substituïbles per document de valor probatori equivalent

c) Relació detallada de correspondència de les factures presentades amb els pressupostos presentats en la sol·licitud d’ajuda (llistat de factures proforma amb les factures finals presentades). Les inversions no previstes inicialment no seran subvencionades.

d) Sol·licitud de transferència bancària (imprès TG002) o document acreditatiu de titularitat de compte bancari.

e) En el seu cas, indicació dels criteris de repartiment dels costos generals i/o indirectes incorporats en la relació de justificants de despeses.

f) En el cas d’inversions subvencionables que precisin llicències o autoritzacions administratives, és preceptiu per a la tramitació del  darrer pagament adjuntar-les a la sol·licitud de pagament.

g) Per tramitar el darrer pagament, en cas de realització d’obra civil, s’haurà d’aportar a més, la llicència d’obres i el certificat final d’obra del tècnic director del projecte, en cas d’existir projecte.

h) Per a la justificació de la contractació laboral de personal, s’haurà de presentar:

i) El contracte laboral subscrit amb cada treballador correctament segellat per l’òrgan competent d’ocupació.

j) Nòmines dels treballadors.

k) Documents TC1 i TC2 de tot el període del que se sol·licita el pagament juntament amb un llistat en el qual figurin de forma detallada per mes i per treballador, els imports corresponents al total reportat en la nòmina.

l) Documentació justificativa del pagament dels sous efectuada als treballadors com també de les quotes a la Tresoreria General de la Seguretat Social. Aquest pagament quedarà acreditat de la següent manera, amb la presentació de:

1º:  Qualsevol dels següents documents:

  • Fotocòpia compulsada del justificant de l’ordre de transferència bancària o document bancari acreditatiu de la transferència, en el qual figuri: la data de la transferència, l’import a transferir, la identificació del concepte de la transferència amb l’objecte que quedi identificat el pagament de la nòmina, així com les dades de l’ordenant i del destinatari que haurien de coincidir amb el promotor i amb el treballador respectivament. Aquest document s’haurà d’acompanyar de l’extracte bancari del perceptor final de l’ajuda en el qual figuri el càrrec d’aquesta transferència.
  • Còpia del xec nominatiu o pagaré nominatiu, sempre que estigui vençut, acompanyat del corresponent extracte bancari del beneficiari de l’ajuda en el qual figuri el càrrec d’aquest xec o pagaré.

2º: Justificants del ingrés efectuat a la Tresoreria Genera de la Seguretat Social.

3º: Models 110 i 190 emplenats i presentats davant l’Agència Estatal de l’Administració Tributària.

4.  Es podran sol·licitar pagaments parcials de l’ajuda acreditant la realització de la part per la qual es demana pagament. Els permisos i llicències exigibles hauran de presentar-se abans de la justificació final.

5. Estar al corrent de les seves obligacions tributàries estatals i autonòmiques i amb la Seguretat Social.

6. L’import de l’ajuda concedida s’abonarà al beneficiari mitjançant transferència bancària quan s’hagi justificat el compliment de la finalitat i l’aplicació de la subvenció.

7. El fet de no presentar la documentació justificativa o no executar la inversió objecte de l’ajuda en el termini i en els termes establerts suposa un incompliment al qual és aplicable el que disposa el punt 3 de l’apartat desè, de la present convocatòria.

8. No obstant això, en els casos en els quals es produeixin desviacions entre la inversió realitzada i la aprovada, s’ajustarà l’ajuda total concedida a l’import de la inversió realitzada, sempre i quan s’assoleixin de manera significativa al compliment dels objectius previstos. Així mateix es podrà dur a terme compensació entre partides amb els límits establerts al Manual de Procediment LEADER i a la normativa que li és d’aplicació.

9. En qualsevol cas, s’hauran de tenir en compte les reduccions i exclusions en el Reglament (CE) núm. 65/2011 de la Comissió de 27 de gener de 2011, pel qual s’estableixen les disposicions d’aplicació del Reglament (CE) núm. 1698/2005. Així com tots els requisits que estableix la Llei de Subvencions.

15.- Ajudes no reintegrables

No es procedirà al reintegrament de les ajudes quan l’incompliment d’algun dels requisits, obligacions o compromisos exigits al beneficiari sigui a causa d’algun dels següents motius:

  1. mort del beneficiari;
  2. llarga incapacitat professional del beneficiari;
  3. expropiació d’una part important dels béns sobre el quals s’ha fet la inversió, si aquesta expropiació no era previsible el dia que es va subscriure el compromís;
  4. catàstrofe natural greu que afecti considerablement els béns objecte de l’activitat.

16.- Incompatibilitats de les subvencions

Les ajudes objecte d’aquesta convocatòria són incompatibles amb altres ajudes co-finançades amb fons de la Unió Europea.

17.-Règim jurídic aplicable

Per al que preveu la present convocatòria, serà d’aplicació la normativa següent:

  • Reglament (CE) núm. 1290/2005 del Consell, de 21 de juny de 2005, sobre finançament de la política agrícola comuna.
  • Reglament (CE) núm.  1698/2005 del Consell, de 20 de setembre de 2005, relatiu a l’ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural.
  • Reglament (CE) núm. 1974/2006 de la Comissió, de 15 de desembre de 2006, pel qual s’estableixen disposicions d’aplicació del Reglament (CE) núm. 1698/2005.
  • Reglament (UE) núm. 65/2011 de la Comissió de 27 de gener de 2011 pel que s’estableixen disposicions d’aplicació del Reglament (CE) núm. 1698/2005 del Consell en allò que respecta a l’aplicació dels procediments de control i la condicionalitat en relació amb les mesures de suport al desenvolupament rural.
  • Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2007-2013, Decisió de la Comissió de 16 de juliol de 2008 i les seves modificacions.
  • Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca de 18 de desembre de 2007, per la qual s’estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears; amb la seva posterior correcció publicada en el BOIB núm. 13 de dia 26 de gener de 2008 i la resta de les seves modificacions, especialment l’Ordre del Conseller d’Agricultura, Medi Ambient i Territori de 4 de desembre de 2012, per la qual es modifica l’Ordre de Conselleria d’Agricultura i Pesca de 18 de desembre de 2007 i s’aprova el Text refós de l?ordre de bases reguladores de la Concessió de Subvencions en el marc del Programa de desenvolupament Rural de Les Illes Balears 2007-2013.  .
  • Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
  • Reglament de la Llei de subvencions (Reial Decret 887/2005, de 21 de juliol).
  • Text refós de la Llei de subvencions (Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre).
  • Reial Decret 1852/2009, de 4 de desembre, por el que se estableixen els criteris per subvencionar les despeses en el marc dels programes de Desenvolupament Rural cofinançats pel Fons Social Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER).
  • Resolució de la Presidenta del FOGAIBA, de 7 de juliol de 2009, per la que s’aprova la convocatòria per la selecció dels Grups d’Acció Local a les balears que gestionaran els programes de desenvolupament Local LEADER per el període de programació de desenvolupament rural 2007-2013.
  • Resta de normativa de desenvolupament o aplicació.

18.- Controls

  1. Els perceptors de les ajudes regulades a la present Resolució queden subjectes a les disposicions comunitàries de control establerts en el Reglament (UE) núm. 65/2011 de la Comissió de 27 de gener de 2011 pel que s’estableixen disposicions d’aplicació Reglament (CE) núm. 1698/2005 del Consell en allò que respecta a l’aplicació dels procediments de control i la condicionalitat en relació amb les mesures d’ajuda al desenvolupament rural.
  2. Els controls tenen com a finalitat donar compliment a allò que estableix el Títol II del Reglament (CE) núm. 65/2011 de la Comissió, de 27 de gener de 2011.

19.- Publicació

Aquesta convocatòria s’ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, i l’Associació Mallorca Rural farà difusió mitjançant altres mitjans de comunicació i a traves de la seva plana web (www.leadermallorca.org)

Algaida, 20 d'atost de 2014

El Secretari de la Junta Directiva

El president

de l’Associació Mallorca Rural

de l’Associació Mallorca Rural

Annexes

ANNEX 1

La Dotació econòmica per la actual convocatòria es de 1.063.794,28€ que seran cofinançades segons el següent desglossament:

Fons FEADER: el 47,18 % que suposa 501.898,13€, l’Administració General del Estat (AGE): el 33,64 %, que suposa 357.860,39€ i l’Administració autonòmica (Caib): el 19,18 %, que suposa 204.035,76€

Quadre indicatiu de partides per mesures de l’actual convocatòria. Eix 3: Qualitat de vida a les zones rurals i diversificació de l’economia rural.

Mesures

Pressupost

3.1.1. Diversificació cap activitats no agrícoles.

58.508,69€

3.1.2. Ajuda per a la creació i desenvolupament de microempreses

351.052,12€

3.2.1. Prestació de serveis bàsics per a l’economia i la població

297.862,40€

3.2.3. Conservació i millora del patrimoni rural

297.862,40

3.3.1. Formació i informació d’agents vinculats a activitats del eix 3

58.508,69

Total

1.063.794,28€

Les dotacions previstes en aquest quadre indicatiu podran ser modificades per la Junta Directiva del GAL per tal d’aprovar el major nombre de sol·licituds; així si una vegada ateses totes les sol·licituds a una mesura, existeix un romanent de pressupost, aquest romanent podrà ser dedicat a una altra mesura per tal d’afavorir la utilització de la totalitat dels recursos disponibles.

ANNEX 2

Els criteris de baremació que s’aplicaran seran els següents:

- Per als projectes productius

1. Característiques del projecte i la seva  implicació amb el territori on es realitza

Punts

0-25 punts

1.1. Qualitat tècnica del projecte

0-5 punts

1.2. Experiència prèvia del sol·licitant en activitats similars al projecte. Solvència tècnica dels promotors.

0-5 punts

1.3. Projecte de baixa complexitat tècnica

0-3 punts

1.4. Qualitat de la memòria i projecte presentat

0-3 punts

1.5. Viabilitat econòmica ( se considera la capacitat financera y econòmica del sol·licitant para fer front al projecte y el pla de viabilitat presentat)

0-5 punts

1.6. En quan a la ubicació en el territori: Màxim 3 punts

1.6.1. En zones urbanes

1 punt

1.6.2. En zones per i- urbanes

2 punts

1.6.3. En zones rustiques.

3 punts

1.7. Dades demogràfiques: segons el núm. d’ habitants : Màxim 4 punts

1.7.1. Fins 2.500 habitants

4 punts

1.6.2. De 2.501 Fins 5.000 habitants

3 punts

1.6.3. De 5.001 en davant.

2 punts

1.8. Situació del projecte en espais naturals protegits ( Xarxa Natura 2000, Reserva de la Biosfera, parcs naturals, ANEI´s, ARIP’s, AAPI’s, i qualsevol altra que pugui definir-se a la  legislació posterior a aquesta publicació)

0-5 punts

1.9. Utilització productes transformats del territori.

0-5 punts

1.10. Utilització recursos humans de la zona.

0-5 punts

1.11. La matèria prima utilitzada es de la zona

0-5 punts

2. Característiques del sol·licitant.

Punts

0-25 punts

2.1. Empreses d’economia social, Cooperatives, SATs i entitats sense ànim de lucre

0-5 punts

2.2. Autònoms.

0-5 punts

2.3. Sol·licitant dona

0-5 punts

2.4. Sol·licitant jove (menor de 35 anys)

0-5 punts

2.5. Ser major de 50 anys.

0-5 punts

2.6. Empreses amb majoria de dones (més del 50 %)

0-5 punts

2.7. Empreses con majoria de joves (més del 50 %) 

0-5 punts

2.8. Pertànyer a associacions o col·lectius professionals

0-5 punts

3. Impacte soci – econòmic  del projecte

Punts

0-50 punts

3.1. Característiques del Projecte (de diversificació econòmica del medi rural, de formació, increment del valor afegit i disseny i implantació de noves tecnologies)

0-10 punts

3.2. Projecte amb caràcter innovador, efecte demostratiu i transferible.

0-10 punts

3.3. Potencia recursos i dinamitza la zona (materials, humans, econòmics o financers) 

0-10 punts

3.4. Creació d’ocupació rural.

0-10 punts

3.5. Especial atenció a col·lectius con especials dificultades, especialment dones y joves.

0-5 punts

3.6. Projecte nou al municipi

0-5 punts

3.7. Modernització de sectors tradicionals.

0-5 punts

3.8. Qualitat, diferenciació i sinèrgies amb altres projectes

0-5 punts

4. Impacte medi - ambiental del projecte..

Punts

0-25 punts

4.1. Projecte que contribueixi a la protecció contra incendis i l’erosió

0-5 punts

4.2. Projecte que contribueixi a una millor gestió dels recursos hídrics i/o que apliqui mecanismes d’estalvi energètic, d’aigua i/o recursos naturals.

0-8 punts

4.3. Tractament selectiu de residus sòlids i/ líquids.

0-5 punts

4.4. Projecte que incideixin positivament en l’estat de conservació d¡espais naturals, sa biodiversitat, hàbitats i a la conservació dels recursos naturals i el paisatge.

0-8 punts

4.5. Utilització d’energies renovables.

0-8 punts

4.6. Elimina barreres arquitectòniques i/o aplica mesures per a la integració de col·lectius amb alguna discapacitat sensorial.

0-5 punts

4.7. Te o implanta sistemes de qualitat certificats.

0-5 punts

4.8. Utilització de materials reciclats o en desús.

0-5 punts

Total punts

100 punts

- Per als projectes no productius

1. Característiques del projecte i la seva  implicació amb el territori on es realitza

Punts

0-25 punts

1.1. Qualitat tècnica del projecte

0-5 punts

1.2. Experiència prèvia del sol·licitant en activitats similars al projecte. Solvència tècnica dels promotors.

0-5 punts

1.3. Projecte de baixa complexitat tècnica

0-3 punts

1.4. Qualitat de la memòria i projecte presentat

0-3 punts

1.5. Viabilitat econòmica ( se considera la capacitat financera y econòmica del sol·licitant para fer front al projecte y el pla de viabilitat presentat)

0-5 punts

1.6. En quan a la ubicació en el territori: Màxim 3 punts

1.6.1. En zones urbanes

1 punt

1.6.2. En zones per i- urbanes

2 punts

1.6.3. En zones rustiques.

3 punts

1.7. Dades demogràfiques: segons el núm. d’ habitants : Màxim 4 punts

1.7.1. Fins 2.500 habitants

4 punts

1.6.2. De 2.501 Fins 5.000 habitants

3 punts

1.6.3. De 5.001 en davant.

2 punts

1.8. Situació del projecte en espais naturals protegits ( Xarxa Natura 2000, Reserva de la Biosfera, parcs naturals, ANEI´s, ARIP’s, AAPI’s, i qualsevol altra que pugui definir-se a la  legislació posterior a aquesta publicació)

0-5 punts

1.9. Utilització productes transformats del territori.

0-5 punts

1.10. Utilització recursos humans de la zona.

0-5 punts

1.11. La matèria prima utilitzada es de la zona

0-5 punts

2. Característiques del sol·licitant.

Punts

0-25 punts

2.1. Tipus de promotor: Ajuntaments, Associació o Col·lectiu, y altres entitats associatives sense ànim de lucre.

0-10 punts

2.2. Sol·licitant dona

0-5 punts

2.4. Sol·licitant jove (menor de 35 anys)

0-5 punts

2.5. Entitats o empreses con majoria de joves (més del 50 %) 

0-5 punts

2.3. Entitats o empreses con majoria de dones (més del 50 %)

0-5 punts

2.6. Entitats o empreses con política de contractació d’inserció soci laboral per a col·lectius amb necessitats especials.

0-5 punts

3. Impacte socioeconòmic del projecte

Punts

0-50 punts

3.1. Projecte amb caràcter innovador (localització, efecte demostratiu, transferible, noves tecnologies, etc.).

0-15 punts

3.2. Característiques del Projecte (Millora de infraestructures o serveis ja existents,  formació de iterés general,  creació de noves infraestructures o serveis, disseny i implantació de noves tecnologies).

0-15 punts

3.3. Accions dirigides a promoure la creació d’ocupació rural.

0-10 punts

3.4. Projectes i/o accions de sensibilització sobre el patrimoni (cultural, natural, arquitectònic, etc.). Inversions de rehabilitació i recuperació dels mateixos.

0-5 punts

3.5. Projecte de accions i/o campanyes de sensibilització dirigides a afavorir la implicació dels joves, dones, i altres col·lectius de especial integrés, per eliminar barreres arquitectòniques i/o aplica mesures per la integració de col·lectius amb  alguna discapacitat sensorial.

0-5 punts

3.6. Accions de dinamització econòmica de la zona, complementaries a accions productives o que les promou.

0-5 punts

3.7. Generació de beneficis socials directes i/o indirectes.

0-10 punts

3.8. Qualitat, diferenciació i sinergia amb altres projectes.

0-5 punts

3.9. Accions de promoció del territori.

0-10 punts

4. Impacte mediambiental del Projecte.

Punts

0-25 punts

4.1. Projecte que contribueixi a la protecció contra incendis i/o eviti la degradació del mediambient (erosió, contaminació, etc.)

0-10 punts

4.3. Projecte de accions i/o campanyes de sensibilització per la utilització de energies renovables.

0-10 punts

4.4. Promoció o implantació de sistemes de qualitat certificats.

0-10 punts

4.5. Projecte de accions i/o campanyes de sensibilització per la conservació del patrimoni natural, paisatge, etc. (estalvi energètic, de aigua, us sostenible dels recursos naturals, protecció de la biodiversitat i conservació de habitats, utilització de materials reciclats o en desús, tractament selectiu de residus sòlids i/ líquids, etc.)

0-10 punts

4.6. Contribució al desenvolupament sostenible de la zona.

0-15 punts

Total punts

100 punts

ANNEX 3

Documentos adjuntos