Sección V. Anuncios
Subsección segunda. Otros anuncios oficiales
AYUNTAMIENTO DE ALAIOR
Núm. 11162
Expediente número 1788/2011
S'ha intentat notificar dues vegades al senyor Gustavo Gómez Raussell i la notificació no s'ha pogut dur a terme.
D'acord amb l'article 59.2 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, es publica la resolució següent:
“En presència de la proposta d'instrucció de data 10 de desembre de 2012, que diu:
«Atès l’expedient iniciat a instància del senyor Gustavo Gómez Rausell, en data 8 d'agost de 2011, amb registre d'entrada número 3731 per la qual s'interposa acció de responsabilitat patrimonial en reclamació pels danys i perjudicis ocasionats el dia 3 d'agost de 2011 al seu ordinador en escalfar-se el carregador quan estava connectat a la xarxa elèctrica de la Biblioteca Pública i que va provocar que saltés una guspira i el deixés inutilitzable;
En virtut del que disposen els articles 12 i 13 del Reial decret 429/1993, de 26 de març, pel qual s'aprova el Reglament dels procediments de les administracions públiques en matèria de responsabilitat patrimonial, s'emet la Proposta de Resolució que segueix:
'antecedents de fet
1.El senyor Gustavo Gómez Raussell, amb NIF 46150955Y, presenta reclamació de responsabilitat patrimonial davant l'Ajuntament d'Alaior en data 18 d'agost de 2011, registre d'entrada número 3858, en la qual manifesta: Que día 3 de agosto de 2011 conecté el ordenador portátil a la red eléctrica de la biblioteca (2º piso), junto al bibliotecario, y esto produjo que el cargador del ordenador se calentase, saltase un chispa y se quemase, dejándolo inutilizable.
I hi sol·licita: Que cuando presente el recibo de una reparación (o en caso de no ser reparable, de una compra) se me abone dicha cantidad.
Vista la instància amb registre d'entrada número 3858, de data 18 d'agost de 2011, en la qual exposa: Que debido a los incidentes del 3 de agosto de 2011, aporto el número de cuenta y la factura, tan pronto me fue dada.
Amb la instància adjunta la factura de l'empresa Icono Solucions Informàtiques;
4. En la instància sol·licita que se me abone la cantidad que figura en la factura, ya que el vicio del elemento ocurrió en la Biblioteca Pública.
5. Per Resolució d'Alcaldia núm. 2011-3426, de data 18/11/2011, s'inicia expedient de responsabilitat patrimonial i s'obren la fase d'instrucció i el període probatori.
6. Es concedeix mitjançant aquesta Resolució un termini de 15 dies hàbils a la persona interessada perquè aporti totes les al·legacions, documents o informacions que estimi convenients i, si s'escau, proposi la prova i concreti els mitjans de què es pretén valer.
7. Transcorregut el termini concedit, la persona interessada no presenta al·legacions ni proposa cap mitjà probatori.
8. S'incorporen a l'expedient informe Gemma Comellas i Novell, de data 29/12/2011 i informe del servei d'enllumenat de data 26 de setembre de 2012.
7. Per Resolució de la instructora de data 6 de novembre de 2011 s'obre el tràmit d'audiència a les persones interessades i se'ls posa de manifest l'expedient. El senyor Gustavo Gómez Rausell NO presenta al·legacions en aquest tràmit.
Sobre tots aquests fets i tenint en compte l'informe jurídic incorporat a l'expedient es formulen els fonaments de dret següents:
FONAMENTS JURÍDICS
“Primera. Els particulars tenen dret a ser indemnitzats per les administracions públiques corresponents de tota lesió que pateixin en qualsevol dels seus béns i drets, excepte en els casos de força major, sempre que la lesió sigui conseqüència del funcionament normal o anormal dels serveis públics. (Art. 139 LPAC).
Segona. Amb caràcter general, cal assenyalar que el dret dels particulars a ser indemnitzats per les administracions públiques per tota lesió soferta en els seus béns i drets, excepte en els casos de força major, sempre que la lesió sigui conseqüència del funcionament normal o anormal dels serveis públics, ve establert en l'article 106.2 de la Constitució i en l'article 139 de la Llei 30/1992.
Són requisits exigits per apreciar l'existència de responsabilitat patrimonial (articles 139 a 144 de la Llei 30/1992):
a) L’existència d’un dany real i efectiu, avaluable econòmicament i individualitzat, en relació amb una persona o amb un grup de persones.
b) Que el dany sigui conseqüència del funcionament normal o anormal dels serveis públics, en una relació directa, immediata i exclusiva de causa a efecte, sense la intervenció d’elements externs que puguin incidir en el nexe casual, alterant-lo.
c) Que no s’hagi produït per força major.
d) Que el/la reclamant no tengui el deure jurídic de suportar el dany.
Com assenyala reiterada jurisprudència del Tribunal Suprem, per exigir responsabilitat patrimonial pel funcionament dels serveis públics és necessari que concorrin els pressupòsits següents:
a) Que s'hagi produït un fet imputable a l'Administració;
b) Que ocasioni un perjudici antijurídic efectiu, econòmicament avaluable i individualitzat en relació amb una persona o amb un grup; c) Que existeixi relació de causalitat entre el fet i el perjudici; d) Que, per tant, no concorri força major o una altra causa d'exclusió.
En relació amb el nexe causal, la Jurisprudència ha vingut delimitant alguns aspectes d’aquest. En aquest senit, la Sentència del Tribunal Suprem de 23 de gener de 1990 assenyala que:
“La responsabilidad patrimonial de la Administración no puede ser declarada cuando el resultado lesivo no es consecuencia directa, exclusiva y necesaria de la actuación administrativa, en el sentido más amplio, sino, por el contrario, de la actitud o negligencia del propio perjudicado, ya que entonces no es aquélla, sino ésta el presupuesto determinante del nexo causal existente.”
Doncs bé, en aquest cas no concorren les exigències expressades en els termes que a continuació s'exposen.
Tercera. La reclamació es va presentar dins el termini d’un any d'haver-se produït el fet o l’acte que motiva la lesió (art. 142.5 LPAC): els fets van succeir el 03/08/2011 i la persona interessada va presentar escrit de reclamació patrimonial a l’Ajuntament d’Alaior el dia 03/08/2011.
Quarta. D'acord amb el pressupost presentat pel senyor Gustavo Gómez Rausell, els danys patits són: “el cargador del ordenador”. El pressupost de reparació puja a 59 euros.
Cinquena. Durant la fase probatòria el responsable de la biblioteca, Gemma Comelles i Novell ha emès informe que en la seva part bastant diu: [...]Que en data 3 d'agost el Sr. Gustavo es trobava fent ús del servei wifi de la biblioteca al segon pis de l'edifici.
Que va comunicar al personal administratiu de la biblioteca, Núria Pons Capella, que els endolls de la sala de dalt havien deixat de conducir corrent després que aquesta pujàs i baixàs diversos cops.
Que es va procedir a comprovar que efectivament els endolls del segon pis no tenien corrent informant al Sr. Gustavo que podia seguir fent ús del servei a la sala de baix ja que la instal·lació era independent, així com als altres usuaris que es trobaven a dalt en la mateixa situació.
Que en connectar el seu ordinador als endolls del primer pis ens vam assabentar que la bateria del seu portàtil havia deixat de funcionar, probablement per la baixada de tensió, manifestant que comprovaria els mateix amb els tècnics corresponents.
Que posats en contacte amb els electricistes de l'Ajuntament aquests es van desplaçar a comprovar la instal·lació elèctrica del segon pis però en estar aquesta connectada amb la universitat de les illes balears ens va posar en contacte amb el seu servei tècnic que ens va confirmar que havien tingut una avaria i que procedien al seu arranjament. [...]
I informe del servei d'enllumenat de data 26 de setembre de 2012, que en la seva part bastant diu: “[...] Aquest servei declara que en el cas esmentat es va produir un tall de corrent elèctric en la línia que alimentava les tomes d'endolls per causa de la baixada d'un interruptor magnetotèrmic del quadre elèctric corresponent de la biblioteca. Aquesta baixada d'aquest interruptor s'ha d'entendree com una protecció de la instal·lació davant un cortcirucuit momentqani d'algún equip o receptor connectat a la xarxa elèctrica. De tot això es dedueix que va ser aquest font d'alimentació del Sr. Gustavo Gómez que es va deteriorar pel seu normal funcionament i va provocar un cortcircuit a la instal·lació interior de la biblioteca [...]”.
Per tant, d'acord amb l'informe de l'electricista municipal va ser la font d'alimentació del Sr. Gómez que va provocar el cortcircuit a la instal·lació interior de la biblioteca.
Les persones interessades no han aportat cap altra prova que desvirtuï el contingut d'aquest informe.
D'acord amb la jurisprudència consolidada, la prova de la relació de causalitat correspon a qui reclama la indemnització, tal com estableix la Sentència del Tribunal Suprem de data 02/12/2009 (RJ\2009\8139):
“Constituye jurisprudencia consolidada que la prueba de la relación de causalidad corresponde a quien formula la reclamación, o como dice la sentencia de 18 de octubre de 2005 (RJ 2005, 8530) , la carga de la prueba del nexo causal corresponde al que reclama la indemnización consecuencia de la responsabilidad de la Administración por lo que no habiéndose producido esa prueba no existe responsabilidad administrativa; en el mismo sentido la sentencia de 7 deseptiembre de 2005 ( RJ 2005, 8846), entre otras muchas.”
No podem partir de la base que la responsabilitat patrimonial de les administracions públiques (en endavant, AP), pel seu caràcter objectiu, entra en funcionament de forma automàtica quan els particulars pateixen algun dany o lesió com a conseqüència de la utilització dels béns o serveis públics. El cert és que el sistema objectiu de la responsabilitat patrimonial de les AP no significa que l’obligació d’indemnitzar neixi sempre que els particulars pateixin algun dany o lesió com a conseqüència de la utilització dels béns o serveis públics, sinó que perquè pugui deduir-se la responsabilitat patrimonial de l’Administració han de concórrer els requisits exigits per l’article 139 de la LRJPAC.
De tot l'exposat es desprèn que és necessari per exigir responsabilitat patrimonial a l'Ajuntament d'Alaior que la producció del dany sigui conseqüència d'un fet imputable a aquesta Administració, fet que no s'esdevé en aquest pressupòsit atès que no existeix cap causa - efecte entre el dany sofert i l'Ajuntament.
Conclusió
En conseqüència, no existeix nexe causal entre el dany patit i l'Ajuntament d'Alaior i és procedent desestimar la petició d'indemnització formulada per la persona interessada.
L'òrgan municipal competent per resoldre la present reclamació és l'Alcaldia de l'Ajuntament d'Alaior en virtut del que disposa l'article 21.1.s de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, en relació amb el previst a l'article 142.2 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.
No és procedent sol·licitar dictamen al Consell Consultiu de les Illes Balears per tal com la quantitat reclamada és inferior a 30.000 € (art. 18.12 a de la Llei 5/2010, de 16 de juny, reguladora del Consell Consultiu de les Illes Balears).”
Durant el tràmit d'audiència la persona interessada no ha presentat al·legacions a l'expedient.
Prenent com a base tot això, en qualitat d'instructor/d'instructora de l'expedient formul a l'Alcaldia de l'Ajuntament d'Alaior la següent
PROPOSTA DE RESOLUCIÓ
Primer. Desestimar pels motius exposats anteriorment la reclamació per responsabilitat patrimonial formulada pel senyor Gustavo Gómez Rausell pels danys i perjudicis ocasionats el dia 3 d'agost de 2011 en el seu ordinador en escalfar-se el carregador quan estava connectat a la xarxa elèctrica de la Biblioteca Pública i que va provocar que saltés una guspira i el deixés inutilitzable, per un import de 59 € iva inclòs, perquè no existeix nexe causal entre el dany patit i l'Ajuntament d'Alaior.
Segon. Notificar-ho a la persona interessada i a la companyia asseguradora de l'Ajuntament d'Alaior.”
RESOLC:
Primer. Desestimar pels motius exposats anteriorment la reclamació per responsabilitat patrimonial formulada pel senyor Gustavo Gómez Rausell pels danys i perjudicis ocasionats el dia 3 d'agost de 2011 en el seu ordinador en escalfar-se el carregador quan estava connectat a la xarxa elèctrica de la Biblioteca Pública i que va provocar que saltés una guspira i el deixés inutilitzable, per un import de 59 € iva inclòs, perquè no existeix nexe causal entre el dany patit i l'Ajuntament d'Alaior.
Segon. Notificar-ho a la persona interessada i a la companyia asseguradora de l'Ajuntament d'Alaior. “
Contra aquesta resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar recurs potestatiu de reposició davant l’òrgan que l’ha adoptat, en el termini d’un mes comptador des de l’endemà de la recepció d’aquesta notificació, o recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Balears, en el termini de dos mesos comptats de l’endemà de rebre aquesta notificació.
Alaior, 22 d'abril de 2013
La batlessa
Misericòrdia Sugrañes Barenys
(datos personales ocultos) (datos personales ocultos)