Secció I. Disposicions generals
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
ESCOLA BALEAR D'ADMINISTRACIÓ PÚBLICA (EBAP)
Núm. 647477
Ordre 35/2024, de 4 d'octubre, de la consellera de Presidència i Administracions Públiques per la qual s’aproven les bases reguladores de les subvencions destinades a promoure i fomentar la participació i l’esforç en les proves selectives ordinàries d’ingrés en els grups o subgrups amb més dificultat de cobertura de places en l’àmbit de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i de les entitats autònomes que en depenen, que gestiona l’Escola Balear d’Administració Pública
D'acord amb el Text refós de la Llei de subvencions, aprovat mitjançant el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, una de les formes d'actuació administrativa en l'estat social i democràtic de dret és el foment, que es duu a terme, entre altres formes d'actuació, per mitjà de la concessió de subvencions amb subjecció als principis de publicitat, concurrència i objectivitat.
La Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, disposa en l'article 6.3.c) que és competència de la consellera competent en matèria de funció pública, entre d'altres, convocar i resoldre els procediments de selecció, establir les bases, els programes i el contingut de les proves i nomenar els membres dels òrgans de selecció.
La mateixa Llei, en l'article 12.1, assenyala que correspon a l'Escola Balear d'Administració Pública la gestió dels procediments de selecció i de promoció del personal. D'altra banda, els Estatuts de l'EBAP estableixen en l'article 5 que l'Escola, per aconseguir els seus objectius, entre altres funcions, ha de «preparar, coordinar i executar els processos de selecció de personal i de promoció interna, com també els procediments de provisió de llocs de treball de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i, si escau, de la resta d'administracions del seu àmbit territorial, sens perjudici de les competències de la persona titular de la conselleria i de la persona titular de la direcció general competent en matèria de funció pública».
L'article 4 del Decret 31/2012, de 13 d'abril, pel qual s'aproven els Estatuts de l'EBAP, preveu, com a objectius fonamentals de l'Escola la formació i l'avaluació, la capacitació i el perfeccionament del personal al servei de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i de les entitats que en depenen i, si escau, de les altres administracions públiques del seu àmbit territorial, a més del personal dels àmbits de la policia local, protecció civil, seguretat i emergències.
D'altra banda, l'article 5 del Decret 31/2012 esmentat, en relació amb aquests objectius, concreta, entre d'altres, les funcions de l'Escola quant a promoure, organitzar i gestionar la formació, el reciclatge i el perfeccionament del personal de la Comunitat Autònoma i, si escau, de la resta d'administracions del seu àmbit territorial.
L'àmbit d'aplicació d'aquesta Ordre serà el dels processos ordinaris d'ingrés, és a dir, el mateix àmbit que el Decret 27/1997, d'11 de març, pel qual s'aprova el reglament d'ingrés del personal al Servei de la CAIB, per a la selecció del personal més adequat per al servei de l'Administració Pública, per la professionalitat del personal de nou ingrés i la imparcialitat en els sistemes de selecció.
L'experiència de l'EBAP en la gestió dels processos de selecció de personal ha detectat que hi ha determinats grups o subgrups que tenen més dificultats de cobertura de places, sobretot atesos l'extensió i el volum del temari i les proves, l'oferta del sector privat i la manca d'oferiment d'un gran nombre de places per part de l'Administració, totes aquestes circumstàncies que frenen o limiten la participació en aquests processos.
És per això, que l'EBAP ha considerat necessari impulsar una línia de subvencions destinades a promoure i fomentar la participació en les proves selectives, així com l'esforç de les persones aspirants a l'ingrés en els cossos, les escales i les especialitats dels grups o subgrups amb més dificultat de cobertura de places de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i de les entitats autònomes que en depenen, que organitza l'Escola Balear d'Administració Pública.
Amb independència de l'esforç requerit i invertit en l'estudi, el resultat positiu del procés també està marcat pel nombre de places oferides als grups o subgrups de cobertura difícil. Per aquest motiu, el resultat que s'exigeix per poder-se beneficiar de la subvenció es definirà en cadascuna de les convocatòries concretes.
En cas que el pressupost que es preveu per a cada convocatòria no sigui suficient per atendre totes les sol·licituds d'aquestes subvencions la seva concessió estarà determinada, en part, pel nivell de renda de les persones sol·licitants, amb la finalitat d'atreure talent cap als subgrups esmentats, eliminant barreres socioeconòmiques que afectin els principis d'igualtat, mèrit i capacitat, i limitin l'accés als grups o subgrups dels cossos, les escales i les especialitats que s'esmenten en els paràgrafs anteriors. Altres aspectes que també s'han considerat rellevants per valorar entre les persones sol·licitants són haver superat exercicis en convocatòries anteriors, l'expedient acadèmic i el nivell de coneixement de la llengua pròpia de les Illes Balears.
Un dels requisits principals que s'exigeix a les persones beneficiàries és el de no tenir més de trenta-cinc anys, ja que es tracta d'una de les mesures encaminades a afrontar el repte de l'envelliment dels empleats públics. Els estudis duits a terme a inicis de l'any 2024 per la Direcció General de la Funció Pública de la CAIB reflecteixen que el Govern Balear té 5.152 empleats. I està previst que l'any 2029, és a dir, en un període de cinc anys, s'hagin jubilat 661 persones, cosa que representa el 12,8 % dels efectius de l'Administració de la CAIB. Això no obstant, la tendència s'incrementa en un període de deu anys, és a dir, fins a l'any 2034, atès que aquesta xifra s'eleva fins a 1.630 persones, que representen el 31,6 % dels efectius.
La mitjana d'edat dels empleats és, per tant, molt alta i aquests estudis demostren que el rang d'edat del personal de la CAIB entre els 21 i 25 anys és d'un 0,37 %; entre els 26 i els 30 anys és d'un 2,25 %; entre els 31 a 35 anys és d'un 4,68 %, entre els 36 i els 40 anys és d'un 7,57 %, i a partir dels 41 anys aquest percentatge augmenta considerablement, per la qual cosa és d'interès per a la CAIB, per tal d'assolir aquest relleu generacional necessari, incorporar persones amb alt potencial i coneixements actualitzats a la vegada que es reforça l'observança de l'eficiència en l'ús de recursos públics en el sentit d'incentivar la incorporació de personal amb possibilitats de mantenir-se en l'activitat pública un temps raonable que justifiqui la concessió de l'ajut públic.
Per aquest motiu, en els pressuposts generals de l'EBAP per a l'any 2024 ja es preveien dins el Pla de rejoveniment de plantilles aquestes beques per incentivar la preparació de joves per presentar-se a les convocatòries d'oposicions, en especial en aquells subgrups en què falta personal funcionari de carrera, més encara tenint en compte que aquest col·lectiu té la mitjana d'edat amb menys participació en els processos selectius.
Així mateix, s'ha de tenir en compte que aquest col·lectiu és un dels col·lectius qualificat de vulnerable que cal protegir i ajudar per la seva edat, igual que en la resta d'àmbits, com ara el laboral, en el qual existeixen bonificacions a la seguretat social per a la contractació de joves.
Un altre requisit específic que s'exigeix a les persones beneficiàries d'aquests ajuts és haver estat inscrit al padró municipal corresponent de les Illes Balears durant un període de cinc anys dins dels darrers últims deu anys anteriors a la data de la finalització de la presentació de les sol·licituds. Aquest requisit pretén cerciorar-se que hi hagi un arrelament real a la CAIB a fi de poder accedir a aquests ajuts, perquè si l'arrelament no és real i existeix un empadronament recent o ad hoc per beneficiar-se de l'ajut, possiblement aquella persona no es consolidarà en la plantilla, sol·licitarà un trasllat, una excedència o qualsevol mena de mesura de mobilitat interadministrativa, per la qual cosa es frustrarà la finalitat de la convocatòria, que és cobrir els llocs de cobertura difícil en aquesta comunitat autònoma, garantir el relleu generacional i aconseguir un funcionament correcte dels serveis públics.
L'article 12 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de novembre, preveu, en l'apartat primer, que no es pot iniciar el procediment de concessió de subvencions sense que el conseller competent n'hagi establert prèviament per ordre, en ús de la potestat reglamentària, les bases reguladores corresponents, llevat d'una sèrie de supòsits que es relacionen a continuació. D'acord amb el segon apartat del mateix article 12, l'aprovació de les bases ha de seguir el procediment d'elaboració de les disposicions administratives generals que regula la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, amb particularitats determinades. D'altra banda, la Llei esmentada, en l'article 41, atribueix als consellers la facultat de dictar ordres en les matèries pròpies de la seva conselleria.
Les bases reguladores han de garantir que la concessió d'aquestes subvencions respecti els principis de publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, igualtat i no discriminació, de conformitat amb el que estableix la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, en el seu reglament de desenvolupament, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, així com el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Hem de tenir en compte també que, d'acord amb la Llei 39/2015, cal una norma reglamentària que desplegui les previsions de l'article 14.3 per ampliar els subjectes, dins l'àmbit de les persones físiques, obligats a relacionar-se electrònicament amb les administracions. Tenint en compte l'experiència de l'EBAP en aquesta matèria i també que l'article 14.2.e) de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú, obliga que els empleats de les Administracions Públiques es relacionin electrònicament per als tràmits i les actuacions que efectuïn amb aquestes per raó de la seva condició d'empleat públic, en el desenvolupament adequat de les funcions dels empleats públics per a les quals es preparen, s'exigeix que aquests disposin d'habilitats relacionades amb l'administració electrònica, les quals pressuposen els coneixements necessaris per dur a terme els tràmits telemàtics necessaris per tramitar la sol·licitud corresponent.
I, així mateix, tenint en compte que la Disposició addicional sisena de la Llei 4/2021, de 17 de desembre, de mesures extraordinàries i urgents per executar les actuacions i els projectes que s'han de finançar amb fons europeus en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, estableix que en els procediments de selecció i en els procediments ordinaris de provisió de llocs de treball de funcionaris, tramitats per l'Escola Balear d'Administració Pública, que convoqui la persona titular de la conselleria competent en matèria de funció pública es pot preveure que les persones que hi vulguin participar estiguin obligades a dur a terme determinats tràmits per mitjans electrònics, motiu pel qual en els darrers processos selectius ja s'ha establert aquesta exigència. Atès que aquesta obligatorietat s'ha d'establir en funció del personal i del col·lectiu destinatari, per tot el que s'ha exposat anteriorment, es considera oportú que la presentació de sol·licituds es faci a través de mitjans electrònics.
Per tot això, d'acord amb l'article 14.3 de la Llei 39/2015, aquesta ordre de bases ha previst que el col·lectiu de persones que es preparen les oposicions als subgrups dels cossos, les escales i les especialitats que es determinen en les convocatòries corresponents estigui obligat a relacionar-se electrònicament amb l'Administració en l'àmbit de les subvencions que s'establesquin en el marc d'aquestes bases reguladores.
La inscripció per aquests mitjans facilitarà a les persones participants la presentació de sol·licituds, atès que podran dur a terme el tràmit, totalment o parcialment, en qualsevol lloc i a qualsevol hora, sempre dins del termini establert, i, a la vegada, suposarà més agilitat en la tramitació del procediment administratiu, en el qual es preveu una concurrència elevada.
Respecte dels subjectes obligats a relacionar-se electrònicament amb l'Administració, s'ha de dir també que l'article 68 de la Llei 39/2015 no s'aplica als procediments iniciats d'ofici, tal com ja ha assenyalat el Tribunal Suprem; per tant, no es poden aplicar d'acord amb el que estableix l'article 68.4 quant al fet que la sol·licitud no s'entendrà presentada fins a la data en què esmeni la presentació electrònica. Això no impedeix que, en cas que les persones beneficiàries es triïn per un criteri de selecció basat en l'ordre d'entrada de les sol·licituds, sigui raonable considerar que s'ha de tenir en compte la data de l'esmena (tant del registre electrònic com de l'esmena completa de qualsevol altra documentació) per establir l'ordre definitiu per resoldre l'expedient, si bé la sol·licitud no s'entendrà presentada fora del termini establert sempre que s'esmeni dins del termini concedit al requeriment fet a propòsit.
Cal fer esment del fet que la «subvenció» que es pretén concedir té la consideració de beca pel que fa a l'impost de renda de les persones físiques, tot d'acord amb la Direcció General de Tributs (que parteix de la definició de beca que estableix la Reial Acadèmia Espanyola de la llengua «subvenció per a la realització d'estudis o investigacions»).
Així doncs, com a «beca», l'article 17.2.h) de la Llei 35/2006 de l'IRPF estableix que, en tot cas, tendran la consideració de rendiment del treball, si no és que són beques exemptes de l'article 7.j) de la Llei esmentada anteriorment (és a dir, beques públiques per cursar estudis reglats en tots els nivells i graus del sistema educatiu); per tant, en cas que s'estigui davant d'una beca no exempta de l'IRPF, s'hauran d'aplicar les normes específiques per a la categoria de rendiments del treball, tant a efectes declaratius per part de la persona perceptora com a efectes de pagaments a compte (retencions) per part de la persona pagadora.
Aquesta Ordre s'adequa als principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència, eficiència, qualitat i simplificació, de conformitat amb l'article 49 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, i l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
En primer lloc, dona compliment als principis de necessitat i eficàcia, ja que l'elaboració d'aquesta disposició respon a l'interès general, atès que té com a finalitat garantir les condicions i el procediment d'acord amb el qual es concediran les subvencions previstes a fi de fomentar els subgrups amb més escassesa d'efectius i que són necessaris per al funcionament de l'Administració, respectant el dret de les persones físiques interessades a conèixer les condicions d'acord amb les quals es resoldrà un procediment de concessió de subvencions, al marge de les condicions concretes que es poden establir en les convocatòries específiques que es dictin de conformitat amb aquestes bases. I, a més a més, respon als principis de necessitat, ja que s'efectua també amb la finalitat de promoure i fomentar la participació i facilitar l'accés de les persones opositores a l'exercici de funcions públiques en l'àmbit de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
En virtut del principi de proporcionalitat, aquesta disposició reglamentària és adequada per assolir la finalitat que la justifica, tenint en compte que l'objectiu és establir les bases reguladores que donaran cobertura jurídica a les convocatòries que es dictin en aquesta matèria, d'acord amb el que estableix l'article 12 del Text refós de la Llei de subvencions. D'altra banda, s'ha seguit el procediment general per tramitar una disposició reglamentària que preveu la Llei 1/2019, amb les especialitats que recullen l'article 12 del Text refós de la Llei de subvencions i el contingut concret que assenyala l'article 13.
El principi de seguretat jurídica es respecta perquè la norma és coherent amb l'ordenament jurídic europeu, nacional i autonòmic. Aquesta disposició ha incorporat els canvis normatius dels darrers anys derivats de l'aprovació de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre; els darrers canvis en matèria de subvencions; l'aprovació de la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals (LOPDGDD), així com el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i la lliure circulació d'aquestes dades i pel qual es deroga la Directiva 95/46/CE (RGPD).
En aplicació del principi d'eficiència, aquesta Ordre suposa unes càrregues administratives mínimes i necessàries per a les persones administrades i racionalitza, en la seva aplicació, la gestió dels recursos públics, perquè es durà a terme amb els recursos existents a l'EBAP.
Així mateix, aquesta Ordre s'ajusta als principis de qualitat i simplificació, atès que aquesta norma no suposa cap increment de càrregues administratives, sinó que, al contrari, s'introdueixen mesures de simplificació documental que s'inclouen en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, que impliquen una reducció de càrregues.
Satisfà també el principi de proporcionalitat, així com el principi de seguretat jurídica, ja que s'incardina en l'ordenament jurídic establert en matèria de subvencions.
S'ha tengut en compte també la normativa europea relativa al compliment dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea en matèria d'ajuts de l'Estat i el Reglament general d'exempció per categories, aprovat pel Reglament (UE) 651/2014 de la Comissió, de 17 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajuts compatibles amb el mercat interior.
Per tot això, a proposta de la directora gerent de l'Escola Balear d'Administració Pública, en l'exercici de les facultats que m'atribueixen la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, i la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent
ORDRE
Article 1 Objecte i finalitat
1. L'objecte d'aquesta Ordre és establir les bases reguladores que han de regir la concessió de subvencions per promoure i fomentar la participació i l'esforç de les persones aspirants en les proves selectives ordinàries d'ingrés en els grups o subgrups amb dificultat de cobertura de places que organitzi i convoqui l'Escola Balear de l'Administració Pública en l'àmbit de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i de les entitats autònomes que en depenen, adreçades a aspirants a funcionaris de nou ingrés que s'incloguin en l'àmbit d'aplicació de l'article 1 del Decret 27/1994, d'11 de març, pel qual s'aprova el reglament d'ingrés del personal al servei de la CAIB.
2. Cada convocatòria concretarà els cossos, les escales i les especialitats dels grups o subgrups amb dificultat de cobertura de places a la qual es destina, sense que s'hi puguin destinar persones aspirants de promoció interna.
3. La finalitat d'aquestes subvencions és la de garantir el relleu generacional, degut a la gran quantitat de jubilacions previstes pels propers anys i així, captar el talent jove per a l'Administració de la Comunitat Autònoma; així mateix, es vol aconseguir que aquest personal estigui arrelat a les Illes Balears per tal de consolidar-lo a la plantilla i aconseguir un correcte funcionament dels serveis públics.
4. Cada convocatòria en concret que definesqui i desenvolupi aquestes subvencions haurà d'indicar la manera en què contribueix a aconseguir els objectius que estableix el pla estratègic vigent en cada moment.
5. Aquests ajuts no es poden considerar ajuts d'Estat d'acord amb el que estableix l'article 107.1 del TFUE (DOUE C262/1, de 19 de juliol de 2016), ja que les normes sobre ajuts estatals només s'apliquen quan la persona beneficiària té activitat econòmica, i aquests ajuts s'adrecen a les persones estudiants i aspirants de processos selectius (persones físiques), sense activitat econòmica.
Article 2 Requisits de les persones beneficiàries
Poden ser persones beneficiàries de les subvencions que regulen aquestes bases les persones físiques residents a les illes de Mallorca, Menorca, Eivissa i Formentera que, en el moment que determini la convocatòria, reunesquin els requisits següents:
1. Que no incorrin en les prohibicions de l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i de l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat mitjançant el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
2. Que no estiguin gaudint d'altres ajuts o subvencions per al mateix objecte, tant si provenen d'ens públics com si provenen d'ens privats.
3. Que en la data de finalització del termini de presentació de la sol·licitud de participació en la convocatòria corresponent, la persona interessada no tengui més de trenta-cinc anys.
4. Que hagin estat inscrites en el padró municipal corresponent de les Illes Balears durant un període de cinc anys dins dels darrers últims deu anys anteriors a la data de la finalització de la presentació de les sol·licituds.
5. Que, quan la subvenció s'adreci a fomentar la participació i l'esforç en processos selectius pendents de convocar, complesquin el requisit de titulació, que hi siguin admeses i que hi participin.
6. Que, en cas que se subvencionin la participació i l'esforç en un procés selectiu que ja s'hagi convocat en el moment de publicar la convocatòria de subvencions corresponent, s'hagin admès en el procés selectiu corresponent i reunesquin els requisits.
7. Que no hagin estat beneficiàries d'aquestes subvencions durant més de dues convocatòries.
Article 3 Convocatòries
1. El procediment s'iniciarà d'ofici, mitjançant convocatòria aprovada per resolució de la Presidència de l'Escola Balear d'Administració Pública (EBAP), sens perjudici de les delegacions o les desconcentracions que es puguin fer en altres òrgans administratius, i s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
2. L'acte de convocatòria ha de contenir, com a mínim, els aspectes que s'indiquen en l'article 15.2 del Text refós de la Llei de subvencions, així com els terminis i les pròrrogues de l'article 16 d'aquesta Ordre, i la resta d'aspectes que s'hi preveuen.
3. En cada convocatòria es reservarà un percentatge del 7 % d'aquestes subvencions per a persones amb un grau de discapacitat del 33 % o superior, sempre que acreditin el grau de discapacitat. Si aquests ajuts es declaren deserts, s'acumularan als restants.
4. En les convocatòries s'ha d'assenyalar la quantia màxima de la disponibilitat pressupostària per atendre les sol·licituds de la convocatòria, amb indicació de la partida o les partides pressupostàries a les quals s'ha d'imputar la despesa, tenint en compte les regles particulars següents:
a) La consignació de l'import màxim destinat a les subvencions no significa que s'hagi de distribuir necessàriament del tot entre les sol·licituds presentades.
b) L'import consignat inicialment es pot ampliar, mitjançant una resolució de modificació de la convocatòria, sempre que les sol·licituds encara no s'hagin resolt. La modificació esmentada, excepte que s'establesqui el contrari, no implica que el termini per presentar les sol·licituds s'ampliï, ni afecta la tramitació ordinària de les sol·licituds presentades i no resoltes expressament.
c) Quan la quantia total màxima de les subvencions convocades es distribuesqui entre diferents crèdits pressupostaris, s'entén que la distribució té caràcter estimatiu i l'alteració eventual no exigeix la modificació de la convocatòria, sens perjudici de la tramitació del procediment pressupostari i comptable que pertoqui.
d) El conjunt de les subvencions atorgades en cada convocatòria no pot superar la quantitat total del crèdit que s'hi prevegi.
Excepcionalment, la convocatòria pot fixar, a més de la quantia total màxima dins dels crèdits disponibles, una quantia addicional l'aplicació de la qual a la concessió de subvencions no requereix cap nova convocatòria. La convocatòria ha de fer constar expressament que l'efectivitat de la quantia addicional queda condicionada a l'existència de crèdit adequat i suficient en un moment anterior a la resolució de la concessió de la subvenció.
5. Les convocatòries, que es tramitaran de manera telemàtica, han de complir les previsions del Decret 113/2010, de 5 de novembre, d'accés electrònic als serveis públics de l'Administració de la CAIB, en concordança amb la Llei 39/2015.
6. En compliment del que preveu l'article 7.a) de la Llei 11/2016, 28 juliol, d'igualtat de dones i homes, la convocatòria ha de preveure la inclusió de la variable de sexe en totes les estadístiques, enquestes i registres autonòmics que es duguin a terme en l'activitat subvencionada.
Article 4 Presentació de sol·licituds
1. Les persones interessades han de presentar les sol·licituds de subvenció i la documentació adjunta segons els models que estableix cada convocatòria mitjançant el tràmit telemàtic creat a aquest efecte i disponible a la Seu electrònica.
La presentació de la sol·licitud i la documentació complementària s'han de fer en els termes que fixa el Decret 113/2010, de 5 de novembre, d'accés electrònic als serveis públics de l'Administració de la CAIB, en concordança amb la Llei 39/2015.
Si la sol·licitud es presenta presencialment, l'òrgan instructor ha de requerir que s'esmeni, de la manera que estableix l'apartat 4 d'aquest mateix article, mitjançant la presentació electrònica.
En cas que el criteri de selecció de les persones beneficiàries es basi en l'ordre d'entrada de les sol·licituds, la data de presentació de l'esmena és la que estableix l'ordre definitiu per resoldre l'expedient.
2. En la seva sol·licitud, les persones interessades poden acreditar, mitjançant l'autorització de les comprovacions automàtiques de dades que ja estiguin en poder de l'Administració o mitjançant sistemes d'interoperabilitat de dades, la concurrència de la seva situació socioeconòmica i acadèmica, així com el compliment dels requisits que establesqui la convocatòria. Amb la finalitat d'efectuar les comprovacions corresponents, es pot requerir que la persona sol·licitant presenti la documentació que es consideri necessària.
Es pot admetre l'acreditació del compliment dels requisits que exigeix la convocatòria mitjançant declaració responsable en els supòsits que preveu l'article 13.7 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
3. Si una incidència tècnica degudament acreditada impossibilita el funcionament ordinari dels sistemes, es podrà aprovar mitjançant Resolució l'ampliació del termini de presentació de sol·licituds i/o l'emplenament i/o presentació presencial.
4. Si la sol·licitud no reuneix els requisits legals que exigeix la convocatòria corresponent o no incorpora els documents exigits, en aplicació de l'article 23.5 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, s'ha de requerir la persona interessada perquè, en el termini improrrogable de deu dies hàbils, esmeni l'errada o presenti els documents preceptius, amb la indicació que, si no ho fa així, es considerarà que desisteix de la seva petició, amb la resolució prèvia que s'ha de dictar en els termes que estableix l'article 68.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
En cas que el criteri de selecció de les persones beneficiàries es basi en l'ordre d'entrada de les sol·licituds, no computarà l'entrada de la sol·licitud fins al moment en què consti tota la documentació completa, a fi d'establir l'ordre definitiu per resoldre l'expedient.
5. Es podrà dictar un únic requeriment per a totes les sol·licituds presentades, amb indicació de la deficiència detectada en cada cas, el qual es notificarà a la seu electrònica de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o en el lloc que indica la convocatòria. En aquests casos, la resolució que determini considerar-los com a desistits de les sol·licituds que no s'hagin esmenat, la qual també s'ha de publicar en els mateixos termes esmentats, substitueix la que preveu l'article 68.1 de la Llei 39/2015.
6. La presentació de la sol·licitud suposa que la persona interessada accepta les prescripcions que estableixen el Text refós de la Llei de subvencions, aquesta Ordre i la convocatòria corresponent.
7. L'òrgan instructor del procediment pot sol·licitar, a més, tota la documentació complementària que consideri necessària per avaluar correctament la sol·licitud.
Article 5 Acreditació del compliment de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social
1. L'òrgan instructor comprovarà d'ofici que la persona o l'entitat està al corrent en el compliment de les obligacions amb la hisenda de la Comunitat Autònoma, en els termes que estableix l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Aquesta circumstància ha de quedar acreditada en l'expedient.
2. De conformitat amb els articles 53.1.d), 28.2 i 28.3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i amb l'article 61 del Reial decret 203/2021, de 30 de març, pel qual s'aprova el reglament d'actuació i funcionament del sector públic per mitjans electrònics, l'Escola Balear d'Administració Pública pot obtenir els certificats acreditatius conforme la persona interessada està al corrent de les seves obligacions amb l'Agència Estatal de l'Administració Tributària i la Seguretat Social mitjançant autorització expressa per a la consulta o no oposició expressa, respectivament.
En cas que la persona sol·licitant de la subvenció no autoritzi aquesta consulta a l'Agència Estatal de l'Administració Tributària o s'oposi a la consulta a la Seguretat Social, haurà d'aportar la documentació acreditativa conforme està al corrent d'aquestes obligacions, juntament amb la sol·licitud d'ajuts.
Article 6 Comissió Avaluadora
1. La Comissió Avaluadora és l'òrgan col·legiat al qual correspon examinar i comparar les sol·licituds presentades d'acord amb els criteris de valoració que fixa la convocatòria, així com emetre un informe en què es concretin el resultat de l'avaluació i una prelació de les sol·licituds. Aquest informe ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució que ha de formular l'òrgan instructor competent.
2. Únicament és obligatòria la constitució d'una comissió avaluadora en els supòsits que preveu l'article 19.2 del Text refós de la Llei de subvencions. No obstant això, en els supòsits en què no s'hagi de constituir, pot existir, si així ho preveu la resolució de convocatòria respectiva.
En els casos en què la Comissió Avaluadora no es constituesqui, s'ha de determinar en la convocatòria l'òrgan que ha d'examinar les sol·licituds i emetre l'informe que servesqui de base per a la proposta de resolució.
3. En les convocatòries en què es constituesqui la Comissió Avaluadora, aquesta estarà integrada per un president, un secretari i tres vocals, designats per la persona titular de la Direcció Gerència de l'Escola Balear d'Administració Pública (EBAP), entre el personal de l'EBAP del subgrup A1. Aquesta Comissió Avaluadora ha de presentar una composició amb presència equilibrada entre dones i homes, sempre que aquest fet sigui tècnicament viable.
4. Quant a la valoració de les sol·licituds d'acord amb els criteris que establesqui la convocatòria, en cap cas no es valoraran les que hagin presentat les persones físiques que no complesquin els requisits perquè són beneficiàries de les subvencions.
5. Els membres de la Comissió Avaluadora han de garantir la integritat, la seguretat i la confidencialitat en el tractament de les dades personals de les persones físiques sol·licitants de les subvencions, d'acord amb el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i la lliure circulació d'aquestes dades, i la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.
Article 7 Sistemes de selecció de les persones beneficiàries i criteris de valoració
1. Si el nombre de sol·licituds que es presenten no supera el crèdit que preveu la convocatòria, les subvencions es concediran per ordre d'entrada de les sol·licituds per registre, sempre que reunesquin els requisits per ser beneficiàries i d'acord amb l'article 17.2 del Text refós de la Llei de subvencions.
2. En cas que el crèdit disponible no sigui suficient per atendre totes les sol·licituds que es presentin a la convocatòria, la selecció de les persones beneficiàries es farà per concurs, mitjançant la comparació en un únic procediment de les sol·licituds presentades, per establir un ordre de prelació entre aquestes. Les convocatòries dels ajuts concretaran i fixaran la ponderació o prioritat dels criteris de valoració, i es tendran en compte com a mínim els criteris següents, de la manera en què es determini en la convocatòria:
a) Nivell de renda més baix.
b) Superació d'exercicis en convocatòries anteriors dels processos selectius del mateix subgrup per als quals s'atorgui l'ajut.
c) Expedient acadèmic.
d) Coneixements de la llengua pròpia de les Illes Balears.
3. La convocatòria concretarà i fixarà els criteris de desempat, entre els quals s'apreciaran, de la manera que s'indiqui en les convocatòries, els següents:
a) Nivell de renda més baix.
b) Nota més alta obtenguda per la persona interessada en convocatòries dels processos selectius dels mateixos subgrups per als quals s'atorguin els ajuts.
c) Nota d'expedient acadèmic més alta.
d) Situacions familiars de l'article 5 de la Llei 8/2018, de 31 de juliol, de suport a les famílies.
e) D'altres que, si escau, fixi la convocatòria.
Article 8 Quantia, durada i nombre d'ajuts
1. Les subvencions que regula aquesta Ordre consistiran en una dotació econòmica de cinc-cents euros mensuals. El nombre total d'ajuts es determinarà en cada convocatòria, en funció de l'existència de crèdit pressupostari adequat i suficient.
2. El període de duració de la subvenció s'establirà en cada convocatòria, sense que en cap cas pugui excedir d'un màxim de dotze mesos, a comptar des del dia en què s'indiqui en la resolució de concessió corresponent o per un període inferior si la fase d'oposició del procés selectiu finalitza abans de 12 mesos. Els ajuts se sol·licitaran en cada convocatòria i no hi haurà renovació automàtica de la concessió d'aquestes.
3. En cas que la previsió pressupostària no permeti atendre la totalitat de les sol·licituds, s'atendran els criteris de valoració que estableix l'article 7 d'aquesta Ordre.
Article 9 Recursos
La resolució del procediment de concessió posa fi a la via administrativa. Contra aquesta es pot interposar un recurs contenciós administratiu davant del Jutjat del Contenciós Administratiu de les Illes Balears en el termini de dos mesos a comptar des de l'endemà de la seva publicació, d'acord amb els articles 8.3 i 46.1 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, o, potestativament, un recurs de reposició davant del mateix òrgan que va dictar l'acte en el termini d'un mes a comptar des de l'endemà de la seva publicació, d'acord amb els articles 53 i 58 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015.
Article 10 Òrgans competents i tramitació de l'expedient de convocatòria
1. El president o la presidenta de l'Escola Balear d'Administració Pública és l'òrgan competent per iniciar el procediment d'aprovació de la convocatòria de la subvenció mitjançant resolució, que s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
2. La convocatòria establirà l'òrgan competent per instruir i tramitar el procediment, en els termes que estableixen l'article 16 del Text refós de la Llei de subvencions i l'article 11 d'aquesta Ordre.
3. La Direcció Gerència de l'EBAP és competent per dictar la resolució de concessió o denegació de la subvenció o, si escau, d'inadmissió a tràmit de la sol·licitud, com també, si escau, les resolucions de modificació de la resolució de concessió i de reintegrament dels articles 13 i 19 d'aquesta Ordre. Així mateix, és competent per comprovar la justificació de la subvenció concedida de conformitat amb el que disposen l'article 42 del Text refós esmentat i aquesta Ordre.
4. Les notificacions que derivin de cada procediment s'han de fer mitjançant publicació en la seu electrònica de l'EBAP, o en el lloc que determini la convocatòria.
5. L'acte de concessió es publicarà en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i en la seu electrònica.
La notificació de la resta d'actes administratius per tramitar el procediment, de conformitat amb el que estableix l'article 45.1.b) de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, es farà mitjançant publicació a la seu electrònica de l'EBAP, o en el lloc en què determini la convocatòria, i aquesta tendrà els efectes de la notificació des de l'endemà a la seva publicació.
La convocatòria pot preveure que, complementàriament a la notificació efectuada pel sistema que estableix el paràgraf anterior i únicament amb efectes informatius, la persona sol·licitant rebi un avís a l'adreça de correu electrònic o al telèfon mòbil que consti en la sol·licitud, mitjançant el qual se li indicarà que s'ha produït una notificació al contingut de la qual podrà accedir a través de l'apartat habilitat a aquest efecte a la web.
Article 11 Instrucció
1. L'òrgan competent per instruir els procediments que es tramitin a l'empara d'aquesta Disposició s'establirà a la convocatòria corresponent, que ha de determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de pronunciar la resolució, i, en concret, les que determini l'article 16 del Text refós de la Llei de subvencions.
L'òrgan instructor, d'acord amb l'expedient i l'informe de la Comissió Avaluadora o de l'òrgan que determini la convocatòria en els termes que indica l'article 7.2, ha de formular la proposta de resolució provisional, motivada degudament, la qual s'ha de notificar a les persones interessades de la manera que es determini en la convocatòria, i s'ha de concedir un termini d'entre 10 i 15 dies per presentar al·legacions.
2. Es pot prescindir del tràmit d'audiència si no hi ha altres fets ni es tenen en compte altres al·legacions que les que formulin les persones interessades. En aquest cas, la proposta de resolució provisional formulada tendrà el caràcter de definitiva.
3. Tenint en compte l'informe, les al·legacions de la persona sol·licitant en el tràmit d'audiència i la reformulació de la sol·licitud, si escau, l'òrgan instructor ha de formular la proposta de resolució definitiva, degudament motivada, la qual s'ha de pronunciar sobre tots els aspectes que estableix l'article següent, relatiu a la resolució.
4. Les propostes de resolució provisional i definitives no creen, davant l'Administració, cap dret a favor de la persona beneficiària que es proposi, mentre no es dicti la resolució de concessió i es notifiqui o publiqui.
Article 12 Resolució i notificació
1. La resolució ha de ser motivada i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia individual de la subvenció concedida.
2. El termini màxim per dictar i notificar la resolució de concessió serà de sis mesos, sens perjudici que en la convocatòria s'indiqui un altre termini. Si acaba el termini sense que s'hagi notificat la resolució, la persona interessada ha d'entendre que se n'ha desestimat la sol·licitud.
3. Les modificacions dels terminis establerts s'han de regir pel que disposen els articles 32 i 33 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
4. La resolució s'ha de notificar mitjançant la publicació en el BOIB i en la seu electrònica, tal com estableix l'article 10.5 d'aquesta Ordre.
5. Qualsevol alteració de les condicions tengudes en compte per determinar la valoració tècnica i la subvenció que s'ha de concedir i, en qualsevol cas, l'obtenció de subvencions incompatibles, dona lloc a la modificació de la resolució de concessió, la qual cosa implica la pèrdua del dret al cobrament total o parcial de la subvenció i, si escau, el reintegrament de les quanties percebudes indegudament.
6. La convocatòria pot determinar que la resolució de concessió, a més de contenir les persones sol·licitants a les quals es concedeix la subvenció i la desestimació expressa de les altres sol·licituds, pot incloure una relació ordenada de totes les sol·licituds que, tot i que complesquin les condicions administratives i tècniques que estableix la convocatòria per adquirir la condició de beneficiari, no s'hagin considerat perquè excedeixen la quantia màxima del crèdit que fixa la convocatòria, amb indicació de la puntuació obtenguda en cadascuna en funció dels criteris de valoració previstos.
En aquest cas, si alguna de les persones beneficiàries renuncia a la subvenció o n'incompleix les obligacions, amb la pèrdua consegüent del dret al cobrament total o parcial de la subvenció, l'òrgan concedent ha d'acordar, sense necessitat de dictar una nova convocatòria, la concessió de la subvenció a la persona sol·licitant o sol·licitants següents en ordre de puntuació, sempre que amb la renúncia o l'incompliment per part d'alguna de les persones beneficiàries s'hagi alliberat crèdit suficient per atendre, com a mínim, una de les sol·licituds denegades, sempre que l'execució que sigui possible en el moment d'atorgar-se.
L'òrgan concedent de la subvenció ha de comunicar aquesta opció a les persones interessades a fi que accedesquin a la proposta de subvenció i, si escau, l'acceptin, en el termini improrrogable de deu dies. Una vegada la persona o persones sol·licitants acceptin la proposta, el director o la directora gerent de l'EBAP ha de dictar l'acte de concessió i notificar-lo en els termes que estableix l'apartat 4.
Article 13 Modificació de la resolució de concessió
1. Pot donar lloc a la modificació de la resolució de concessió, d'acord amb el que disposa l'article 24.1 del Text refós de la Llei de subvencions, l'incompliment de qualsevol de les circumstàncies que preveu l'article 2 d'aquesta Ordre.
2. És obligació de la persona beneficiària comunicar les modificacions que, si escau, es puguin produir en relació amb qualsevol circumstància, tant objectiva com subjectiva, que s'hagi tengut en compte per concedir la subvenció. A aquest efecte, el termini de comunicació serà de deu dies hàbils a comptar des del moment en què la persona beneficiària tengui coneixement de la concurrència de la circumstància que donaria lloc a la modificació.
3. La resolució de les sol·licituds de modificació la dictarà el mateix òrgan que hagi dictat la resolució de concessió, i es notificarà.
Aquesta resolució posarà fi a la via administrativa, i contra aquesta es podrà interposar un recurs potestatiu de reposició davant del mateix òrgan que ha dictat la resolució, en els termes que preveuen l'article 58 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, així com els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, o bé impugnar-se directament davant l'Ordre jurisdiccional contenciosa administrativa, de la manera i en el termini que preveu la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Article 14 Pagament
Es podran fer bestretes de pagament sobre la subvenció concedida, fins al 100 % de l'import de la subvenció, en els termes que estableix l'article 37 del Text refós de la Llei de subvencions, amb els límits i els requisits que fixa la convocatòria de la subvenció.
Article 15 Publicitat
1. Sens perjudici de les normes que, si escau, s'estableixen per mitjà del desplegament reglamentari al qual fa referència l'article 34.1 del Text refós de la Llei de subvencions, en la Base de dades nacional de subvencions (BDNS) s'han de publicar les subvencions que concedeixen l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i les entitats que en depenen, de la manera que s'hi indica.
2. Així mateix, i de conformitat amb el que estableix l'article 22 de la Llei 4/2011, de 31 de març, de la bona administració i bon govern de les Illes Balears, s'ha de publicar en la Seu Electrònica de l'Administració autonòmica:
a) El text íntegre de la convocatòria de subvencions.
b) Les concessions d'aquestes subvencions, dins del mes següent al de la notificació o la publicació, amb la indicació únicament de la relació de les persones beneficiàries, l'import dels ajuts i la identificació de la normativa reguladora.
Article 16 Regles generals sobre terminis i pròrrogues
1. Les convocatòries han de fixar els terminis següents:
a) Entre deu dies i un mes per presentar les sol·licituds de subvenció.
b) Deu dies per esmenar la sol·licitud o la documentació presentada juntament amb la sol·licitud de subvenció.
c) Entre deu i quinze dies per al tràmit d'audiència.
d) Deu dies per acomplir el requeriment d'esmena que, si escau, formuli l'òrgan instructor.
e) Fins a sis mesos per dictar i notificar la resolució expressa, a comptar des de l'endemà de la data d'entrada de la sol·licitud de subvenció en el registre de l'òrgan competent per instruir el procediment.
f) Deu dies per comunicar les modificacions, així com des de la sol·licitud o l'obtenció d'una altra subvenció concurrent.
g) Deu dies abans per comunicar i justificar la inexecució en cas que concorrin circumstàncies de força major imprevisibles, o bé, si és impossible, en un termini màxim de 5 dies posterior a la concurrència de la causa impeditiva.
h) Deu dies per acceptar la proposta de subvenció a les persones sol·licitants que constin a la llista de reserva que preveu l'article 12.6 d'aquesta Ordre.
2. El fet que hagi transcorregut el termini màxim per resoldre i notificar la resolució faculta la persona interessada per entendre desestimada la sol·licitud.
Article 17 Obligacions de les persones beneficiàries
Les persones beneficiàries de les subvencions que concedesqui l'EBAP quedaran obligades, amb caràcter general, a complir les obligacions que estableix l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions i, en particular, a:
a) Inscriure's i ser admeses en el procés corresponent en cas que en el moment d'establir la convocatòria de subvencions no s'hagi publicat el procés selectiu corresponent.
b) Presentar-se a cadascuna de les proves i obtenir la puntuació mínima que establesqui la convocatòria per a cadascuna de les proves del procés de selecció.
c) Comunicar a l'EBAP l'obtenció d'altres subvencions, ajuts, ingressos o recursos que financin l'activitat subvencionada. Aquesta comunicació s'ha de fer dins del termini de deu dies hàbils des de la sol·licitud o l'obtenció de la subvenció concurrent i, en tot cas, abans de la justificació de l'aplicació que s'hagi donat als fons percebuts.
d) Acreditar, de la manera que s'establesqui en cada convocatòria i abans de dictar la proposta de resolució de concessió, que s'està al corrent de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat i de les obligacions tributàries davant la Hisenda autonòmica.
e) Reintegrar els fons percebuts en els supòsits que preveu l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions.
f) Complir les obligacions que cada convocatòria establesqui amb caràcter específic.
Article 18 Justificació del compliment de l'activitat
1. L'Escola Balear d'Administració Pública comprovarà d'ofici, després d'efectuar cadascuna de les proves que integren el procés selectiu, si la persona beneficiària de la subvenció ha obtengut la puntuació mínima de les proves que preveu la convocatòria.
2. El fet de no haver obtengut la puntuació mínima que preveu la convocatòria té com a conseqüència la pèrdua del dret a cobrar la subvenció d'acord amb el que estableix l'article 89 del Reglament general de subvencions, o l'inici d'un procediment de reintegrament o revocació, de conformitat amb el que estableixen l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; l'article 92 del Reglament general de subvencions, els articles 44 i 45 del Text refós de la Llei de subvencions, i l'article següent, segons si s'han produït bestretes de la subvenció concedida o no.
Article 19 Revocació, reintegrament i criteris de graduació
1. L'alteració, intencionada o no, de les condicions que s'han de tenir en compte per concedir la subvenció; l'incompliment total o parcial de les obligacions o dels compromisos que ha de complir la persona beneficiària i, en qualsevol cas, l'obtenció de subvencions incompatibles prèviament o posteriorment a la resolució de concessió, són causes de revocació, total o parcial, de la subvenció atorgada.
2. La revocació total o parcial de la subvenció s'ha de dur a terme mitjançant una resolució de modificació de la resolució de concessió que n'ha d'especificar la causa, així com valorar el grau d'incompliment, i ha de fixar l'import que, si escau, ha de percebre finalment la persona beneficiària. A aquest efecte, s'ha de dur a terme el procediment que indica l'article 89 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. No obstant això, en els casos en què, a conseqüència de l'abonament previ de la subvenció, la persona o l'entitat beneficiària incomplesqui de manera total o parcial els compromisos assumits, no s'ha de dictar cap resolució de modificació i s'ha d'iniciar el procediment de reintegrament corresponent. A aquest efecte, s'ha de tenir en compte el principi general de proporcionalitat, així com la resta de criteris de gradació que regula l'apartat 4 d'aquest article.
3. Escau el reintegrament de les quanties que es percebin en concepte de subvenció i l'exigència de l'interès de demora des del moment en què es pagui la subvenció, en els supòsits que preveu l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions i d'acord amb el procediment que s'hi estableix.
Així mateix, escaurà el reintegrament de les quanties proporcionals que corresponguin en cas que s'acrediti l'ocultació o l'alteració de circumstàncies objecte de valoració, així com en el cas de renúncia de la persona beneficiària.
En cas de renúncies a la subvenció concedida, es podrà adjudicar la subvenció pel període de gaudi restant a la persona candidata que prevegi la llista de reserva, segons l'ordre de puntuació obtengut en el procés de selecció, d'acord amb el que preveu l'article 12.6 d'aquesta Ordre i d'acord amb el que establesqui la convocatòria.
4. El compliment parcial de les condicions o la realització en termini de només una part de l'activitat donarà lloc al reintegrament parcial, d'acord amb el principi de proporcionalitat, amb aplicació dels criteris de gradació següents:
a) La falta de realització de la primera prova del procés selectiu o la realització d'aquesta primera prova sense que s'obtengui la puntuació mínima exigida en la convocatòria dona lloc al reintegrament total de l'ajut (o bé la tramitació d'un procediment de pèrdua del dret al cobrament) amb l'exigència dels interessos de demora, excepte si la manca de realització de la prova selectiva ha estat per una causa imprevisible de força major degudament acreditada en els termes de l'article 21.
b) La falta de realització de la segona prova i les següents o la realització d'aquestes sense que s'obtengui la puntuació mínima exigida en la convocatòria suposarà la tramitació d'un reintegrament parcial (o bé la tramitació d'un procediment de pèrdua del dret al cobrament) en proporció al nombre de proves que tengui el procés. La falta de realització per causa imprevisible de força major degudament acreditada en els termes de l'article 21 o bé per impossibilitat de concórrer a l'examen per no haver superat la fase prèvia, sempre que s'hagi arribat al resultat mínim que exigeix la convocatòria, no donaran lloc al reintegrament parcial de la subvenció.
c) Altres criteris específics que, si escau, fixi la convocatòria.
5. Les persones beneficiàries dels ajuts estaran sotmeses a les responsabilitats i al règim sancionador que, sobre infraccions administratives en matèria de subvencions, estableixen els articles 52 i següents de la Llei 38/2003, de 17 de novembre.
Article 20 Incompatibilitats
El gaudi d'aquests ajuts serà incompatible amb l'obtenció concurrent de qualssevol subvencions o ajuts que atorguin l'Administració General de l'Estat, l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o qualsevol altres administracions o ens públics o privats amb la mateixa finalitat. En tot cas, cada persona sol·licitant únicament podrà sol·licitar una subvenció com a màxim en cada convocatòria, amb independència del cos, l'escala o l'especialitat.
Article 21 Inexecució a la subvenció concedida per causes imprevisibles de força major
En cas d'inexecució total o parcial de la subvenció concedida per causes imprevisibles de força major, la persona adjudicatària haurà de presentar la sol·licitud corresponent fonamentada i acreditada, amb una antelació mínima de deu dies hàbils a la data d'efecte; o, si això és impossible, en el termini de cinc dies posteriors a la concurrència de la causa impeditiva; adreçada a la persona titular de la Direcció Gerència de l'Escola Balear d'Administració Pública, la qual resoldrà establint, si escau, la devolució total o parcial de les quantitats percebudes o solament l'anul·lació dels abonaments pendents en cas que s'hagi efectuat alguna bestreta, atès el perjudici causat.
Disposició addicional única
Les mesures de gestió que conté aquesta Ordre s'atendran amb els mitjans personals i materials existents en l'EBAP, sense que suposin cap increment de despesa pública.
Disposició final única
Aquesta Ordre entrarà en vigor l'endemà de la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
(Signat electrònicament: 4 d'octubre de 2024)
La consellera de Presidència i Administracions Públiques Antònia Maria Estarellas Torrens