Secció I. Disposicions generals
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE TURISME, CULTURA I ESPORTS
Núm. 463279
Ordre 26/2024, de 22 de juliol, de modificació de l’Ordre 26/2023 del conseller de Turisme, Cultura i Esports per la qual s’estableixen les bases reguladores i la convocatòria per a la concessió de subvencions per finançar actuacions per a la millora de la competitivitat i la capacitat d’adaptació del territori de les Illes Balears en l’àmbit turístic, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència finançat per la Unió Europea amb Next Generation EU
I
El 30 d'abril de 2021, mitjançant la Resolució de 29 d'abril de 2021 de la Subsecretaria d'Afers Econòmics i Transformació Digital, es va publicar en el BOE núm. 103 l'Acord del Consell de Ministres de 27 d'abril de 2021 pel qual aprova el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (d'ara endavant, PRTR). El PRTR va ser concebut com un projecte de país que traça el full de ruta per modernitzar l'economia espanyola, recuperar el creixement econòmic i crear ocupació, després de la crisi de la COVID-19, així com per preparar el país per fer front als reptes del futur.
El Govern d'Espanya va publicar, el 16 de juny de 2021, el document relatiu al component 14, Pla de Modernització i Competitivitat del Sector Turístic. La línia d'inversió (C14.I3), estratègies de resiliència turística per a territoris extrapeninsulars, té l'objectiu de respondre als reptes específics als quals s'enfronta el sector turístic de les Illes Balears.
II
Aquesta aposta de la Unió Europea s'ha traduït en un paquet de mesures per impulsar la convergència, la resiliència i la transformació de la Unió Europea, que parteixen de les primeres conclusions adoptades pel Consell Europeu en la reunió extraordinària duita a terme entre el 17 i el 21 de juliol de 2020. Les conclusions es van complementar posteriorment en la reunió de l'11 de desembre de 2020. Aquestes mesures s'articulen fonamentalment mitjançant dues vies: l'instrument europeu de recuperació, també anomenat Next Generation EU, amb una dotació de 750.000 milions d'euros, en el qual encaixa aquesta subvenció, i el marc financer pluriennal (MFP) per als exercicis 2021-2027.
L'instrument europeu de recuperació es fonamenta al seu torn en tres pilars entre els quals cal destacar el mecanisme de recuperació i resiliència (MRR), destinat a donar suport als esforços dels estats membres per recuperar-se, a reparar els danys i a sortir reforçats de la crisi, amb un àmbit d'aplicació estructurat al voltant de sis grans blocs d'actuacions: la transició ecològica; la transformació digital; el creixement intel·ligent, sostenible i integrador, que inclou la cohesió econòmica, l'ocupació, la productivitat, la competitivitat, la recerca, el desenvolupament i la innovació, i un mercat interior que funcioni correctament amb petites i mitjanes empreses sòlides; la cohesió social i territorial; la salut, i la resiliència econòmica, social i institucional, amb l'objecte d'augmentar la preparació i la capacitat de reacció davant la crisi, i les polítiques per a la pròxima generació, la infància i la joventut.
Relacionat amb això, es va dictar el Reial decret 1118/2021, de 21 de desembre, pel qual es regula la concessió directa de subvencions destinades al finançament de les estratègies de resiliència turística per a territoris extrapeninsulars en el marc del PRTR. Amb posterioritat, es va dictar el Reial decret 449/2022, de 14 de juny, pel qual es regula la concessió directa de subvencions destinades al finançament de les estratègies de resiliència turística per a territoris extrapeninsulars en el marc del PRTR, i pel qual es modifiquen diversos reials decrets en matèria turística.
Finalment, s'ha dictat el Reial decret 1011/2022, de 5 de desembre, pel qual es regula la concessió directa de subvencions destinades al finançament de les estratègies de resiliència turística per a territoris extrapeninsulars, en el marc del PRTR, i pel qual es modifiquen diversos reials decrets en matèria turística.
En aquestes normes s'exposa que, com a conseqüència de la crisi desencadenada per la pandèmia de la COVID-19, el sector turístic espanyol ha de fer front a la situació més delicada de la seva història, per la qual cosa són necessàries actuacions urgents per transformar-lo. Davant aquest impacte, és imprescindible implementar una estratègia de modernització i millora de la competitivitat que abordi els reptes del turisme a Espanya i prepari el sector per a les grans transformacions pendents.
En concret, la convocatòria que es va publicar s'orienta als supòsits següents prevists en les normes esmentades:
a) Les infraestructures públiques, amb especial atenció a la millora de l'atractiu dels espais públics, per promoure el turisme, la gestió mediambiental i el tractament de residus, la promoció de la mobilitat sostenible i la requalificació d'infraestructura turística obsoleta.
b) El reforç dels serveis públics a zones d'especial influència turística, en particular, els serveis administratius, de seguretat i sanitaris.
c) La formació, parant especial esment en la formació juvenil vinculada al sector turístic.
d) El desenvolupament de productes turístics alternatius i la modernització de l'oferta turística.
e) La creació d'incentius per facilitar la connectivitat i perquè les empreses turístiques operin fora de la temporada alta.
f) La promoció de destinacions turístiques d'interès històric i cultural.
g) Les promocions estratègiques adaptades a les diferents estacions de l'any, amb especial èmfasi en les estratègies de comercialització en línia, l'accessibilitat lingüística, la capacitat proactiva en eines multimèdia i la gestió de les relacions amb els clients institucionals.
Per a això, els reials decrets esmentats abans s'emmarquen en el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència presentat pel Govern espanyol el passat 21 d'abril de 2021, aprovat per la Decisió d'execució del Consell relativa a l'aprovació de l'avaluació del PRTR d'Espanya —Council Implementing Decision (CID)—, de 13 de juliol de 2021. El component 14 del Pla de Recuperació, denominat específicament Pla de Modernització i Competitivitat del Sector Turístic, aborda els reptes del sector.
Els reials decrets s'emmarquen també en la inversió 3, estratègies de resiliència turística per a territoris extrapeninsulars. Aquesta inversió, que es destina a les Illes Balears, Canàries, Ceuta i Melilla, té per objecte respondre als reptes específics als quals ha de fer front el sector turístic en aquests territoris.
Per finançar la inversió de les estratègies de resiliència turística dels territoris extrapeninsulars, es van concedir, per mitjà d'aquests reials decrets, subvencions de concessió directa a les comunitats autònomes de les Illes Balears i de Canàries, així com a les ciutats de Ceuta i Melilla, fonamentades en el caràcter excepcional d'aquests territoris i en raons d'interès públic.
El 24 d'octubre de 2022, es va publicar en el BOE núm. 255 el Conveni subscrit entre la Secretaria d'Estat de Turisme i la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'execució de l'estratègia de resiliència turística en el marc del PRTR 2021.
El 3 d'abril de 2023, es va publicar en el BOE núm. 79 el Conveni subscrit entre la Secretaria d'Estat de Turisme i la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'execució de l'estratègia de resiliència turística en el marc del PRTR 2022.
Posteriorment, l'addenda modificativa dels convenis per a l'execució de l'estratègia de resiliència turística, signats entre la Secretaria d'Estat de Turisme i la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en el marc del PRTR publicat en el BOE de 10 de juliol de 2023, canalitza la subvenció de concessió directa prevista a favor de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en els reials decrets 1118/2021, 449/2022 i 1011/2022 per un import de 20.000.000, 50.000.000 i 30.000.000 d'euros, respectivament, de conformitat amb l'article 28.1 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. L'objecte de subvenció derivada dels reials decrets que s'instrumenta mitjançant els convenis és la realització per la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, beneficiària de la subvenció, dels projectes detallats en l'annex dels convenis, entre els quals es troben el de «Línies de subvencions destinades a les entitats locals o al sector públic institucional d'aquestes, o al sector privat per a les finalitats establertes en l'estratègia de resiliència turística per a territoris extrapeninsulars» i el de «Millora de zones d'excessos i de zones saturades i madures mitjançant la compra d'establiments d'allotjament turístic, i projectes de regeneració i renaturalització de zones turístiques. Incentius a la baixa de places turístiques d'allotjament».
Per al component 14 del PRTR i la inversió 3, s'ha inclòs un objectiu, el CID 224 de la Decisió d'execució del Consell de 13 de juliol de 2021, per a aquest subprojecte, que és el següent: «Almenys 400 persones beneficiàries dels territoris extrapeninsulars (Illes Balears, Canàries, Ceuta i Melilla) hauran d'haver completat projectes per millorar la competitivitat i la capacitat d'adaptació als canvis dels mercats internacionals».
El compliment de l'objectiu s'estableix per al segon trimestre de l'any 2025 i els convenis pretenen contribuir a aconseguir l'objectiu que almenys 150 persones beneficiàries de les Illes Balears hauran d'haver completat projectes per millorar la competitivitat i capacitat d'adaptació als canvis dels mercats internacionals per a aqueixa data.
En conseqüència, el 28 de desembre de 2023, es va aprovar l'Ordre 26/2023 del conseller de Turisme, Cultura i Esports per la qual s'estableixen les bases reguladores i s'aprova la convocatòria de subvencions per finançar actuacions per a la millora de la competitivitat i la capacitat d'adaptació del territori de les Illes Balears en l'àmbit turístic, en el marc del PRTR finançat per la Unió Europea amb Next Generation EU (BOIB núm. 175, de 28 de desembre de 2023).
El 26 de juny de 2024 i l'1 de juliol de 2024, el conseller de Turisme, Cultura i Esports i la secretària d'Estat de Turisme, respectivament, varen signar la Segona addenda modificativa de dos convenis subscrits el 30 de desembre de 2022 entre la Secretaria d'Estat de Turisme i la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'execució de l'estratègia de resiliència turística en el marc del PRTR.
Concretament, aquesta Segona addenda estableix, entre altres canvis, les modificacions dels imports de les actuacions «Línies de subvencions destinades a les entitats locals o al sector públic institucional d'aquestes, o al sector privat per a les finalitats establertes en l'estratègia de resiliència turística per a territoris extrapeninsulars» i «Millora de zones d'excessos i de zones saturades i madures mitjançant la compra d'establiments d'allotjament turístic i projectes de regeneració i renaturalització de zones turístiques. Incentius a la baixa de places turístiques d'allotjament», per permetre incorporar del programa II a l'I un import de 4.239.562,63 euros i ampliar el crèdit per import de 14.944.565,91 euros del programa I de la convocatòria per a la concessió de subvencions per finançar actuacions per a la millora de la competitivitat i la capacitat d'adaptació del territori de les Illes Balears en l'àmbit turístic, en el marc del PRTR finançat per la Unió Europea amb Next Generation EU, amb la finalitat d'executar la subvenció concedida a favor de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears derivada dels reials decrets esmentats i de donar compliment al CID 224.
El 5 de juny de 2024, s'ha publicat en el BOE núm. 136 el Reial decret 519/2024, de 4 de juny, pel qual es modifiquen el Reial decret 1074/2021, de 7 de desembre; el Reial decret 1118/2021, de 21 de desembre; el Reial decret 449/2022, de 14 de juny, i el Reial decret 1011/2022, de 5 de desembre, pels quals es regula la concessió directa de subvencions en matèria turística en el marc del PRTR. Entre d'altres modificacions, s'amplia el termini d'execució de les actuacions subvencionables objecte dels reials decrets 1118/2021, 449/2022 i 1011/2022 fins al 30 de juny de 2025 i aquest termini serà directament aplicable als convenis subscrits amb les entitats beneficiàries a l'empara d'aquests reials decrets.
El nou termini d'execució permet ampliar els terminis d'execució i justificació de l'Ordre 26/2023 del conseller de Turisme, Cultura i Esports per la qual s'estableixen les bases reguladores i s'aprova la convocatòria de subvencions per finançar actuacions per a la millora de la competitivitat i la capacitat d'adaptació del territori de les Illes Balears en l'àmbit turístic, en el marc del PRTR finançat per la Unió Europea amb Next Generation EU.
En conseqüència, l'objecte d'aquesta Ordre és doble: d'una banda, modificar les bases reguladores per a la concessió de subvencions per finançar actuacions per a la millora de la competitivitat i la capacitat d'adaptació del territori de les Illes Balears en l'àmbit turístic, en el marc del PRTR finançat per la Unió Europea amb Next Generation EU, aprovades per l'Ordre 26/2023 del conseller de Turisme, Cultura i Esports per la qual s'estableixen les bases reguladores i s'aprova la convocatòria de subvencions per finançar actuacions per a la millora de la competitivitat i la capacitat d'adaptació del territori de les Illes Balears en l'àmbit turístic, en el marc del PRTR finançat per la Unió Europea amb Next Generation EU. D'altra banda, modificar la convocatòria de subvencions per finançar actuacions per a la millora de la competitivitat i la capacitat d'adaptació del territori de les Illes Balears en l'àmbit turístic, en el marc del PRTR finançat per la Unió Europea amb Next Generation EU que figura en l'annex de l'Ordre 26/2023.
III
Quant a l'àmbit competencial i d'acord amb el principi de seguretat jurídica, aquesta Ordre respecta la normativa autonòmica, en concret l'article 30.11 de l'Estatut d'autonomia, que atorga a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears la competència exclusiva en matèria de planificació turística.
D'altra banda, cal esmentar també l'article 24.1 de l'Estatut, que estableix que els poders públics de la Comunitat Autònoma han de reconèixer l'activitat turística com a element econòmic estratègic de les Illes Balears. El foment i l'ordenació de l'activitat turística s'han de dur a terme amb l'objectiu de fer-la compatible amb el respecte al medi ambient, el patrimoni cultural i el territori, i també han d'impulsar-se polítiques generals i sectorials de foment i ordenació econòmica que tenguin com a finalitat afavorir el creixement econòmic a mitjà i llarg termini.
IV
Quant al marc regulador general d'aquesta Ordre, resulta d'aplicació la normativa estatal i autonòmica en matèria de subvencions, constituïda per la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i el Reglament d'aquesta, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, així com el Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel que fa als aspectes organitzatius.
En concret, aquesta Ordre s'ha de regir pel que disposen el Reial decret 1118/2021, el Reial decret 449/2022, el Reial decret 1011/2022, el Reial decret 519/2024 i els convenis i addendes que instrumentalitzen les subvencions directes d'aquests reials decrets.
Igualment, són aplicables el Reial decret llei 36/2020, de 30 de desembre, pel qual s'aproven mesures urgents per a la modernització de l'Administració pública i per a l'execució del PRTR, i el Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021, pel qual s'estableix el mecanisme de recuperació i resiliència; l'Ordre HFP/1030/2021, de 29 de setembre, per la qual es configura el sistema de gestió del PRTR; l'Ordre HFP/1031/2021, de 29 de setembre, per la qual s'estableix el procediment i el format de la informació que han de proporcionar les entitats del sector públic estatal, autonòmic i local per al seguiment del compliment de fites i objectius i d'execució pressupostària i comptable de les mesures dels components del PRTR, i altra normativa tant europea com nacional que sigui aplicable a la gestió, el seguiment, la verificació, la publicitat i el control en el marc del PRTR, i l'Ordre HFP/55/2023, de 24 de gener, relativa a l'anàlisi sistemàtica del risc de conflicte d'interès en els procediments que executen el PRTR. Cal esmentar també que la convocatòria s'ajusta als principis transversals de l'MRR i als principis de gestió prevists en l'article 2 de l'Ordre HFP 1030/2021.
En l'àmbit autonòmic, resulta d'aplicació la Llei 4/2021, de 17 de desembre, de mesures extraordinàries i urgents per executar les actuacions i els projectes que s'han de finançar amb fons europeus en el marc del PRTR, i, en conseqüència, la tramitació urgent, el despatx prioritari i les especialitats en matèria de gestió pressupostària i de les subvencions que s'hi estableixen. Aquesta Llei també determina que les bases reguladores de les subvencions que, en el marc del PRTR, s'hagin de finançar amb fons europeus, poden incorporar la convocatòria.
Igualment, en l'àmbit intern de l'Administració autonòmica, resulta d'aplicació la Instrucció conjunta 1/2022 de la directora general de Funció Pública, del director general de Pressuposts i del director de l'Oficina de Planificació i Coordinació d'Inversions Estratègiques relativa a la tramitació dels projectes temporals prevists en l'article 20 de la Llei 4/2021.
Per tot això, d'acord amb l'article 12 del Text refós de la Llei de subvencions aprovat per Decret legislatiu 2/2005, amb relació a l'article 15.1 de la Llei 4/2021, i l'article 47.3 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, d'acord amb les competències atribuïdes pel Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent
ORDRE
Article primer Modificació de l'article 21.3 de l'Ordre 26/2023 del conseller de Turisme, Cultura i Esports per la qual s'estableixen les bases reguladores i s'aprova la convocatòria de subvencions per finançar actuacions per a la millora de la competitivitat i la capacitat d'adaptació del territori de les Illes Balears en l'àmbit turístic, en el marc del PRTR finançat per la Unió Europea amb Next Generation EU
L'apartat 3 de l'article 21 de les bases reguladores (justificació de les despeses) per a la concessió de subvencions per finançar actuacions per a la millora de la competitivitat i la capacitat d'adaptació del territori de les Illes Balears en l'àmbit turístic, en el marc del PRTR finançat per la Unió Europea amb Next Generation EU, queda redactat de la manera següent:
3. El termini per a la justificació comença el 2 de juny de 2025 i finalitza el 15 de juny de 2025. No obstant això, s'admet la documentació de la justificació de la subvenció presentada durant el període d'execució.
Article segon Modificació de la Convocatòria que figura en l'annex de l'Ordre 26/23 del conseller de Turisme, Cultura i Esports per la qual s'estableixen les bases reguladores i s'aprova la convocatòria de subvencions per finançar actuacions per a la millora de la competitivitat i la capacitat d'adaptació del territori de les Illes Balears en l'àmbit turístic, en el marc del PRTR finançat per la Unió Europea amb Next Generation EU
1. L'apartat 4 de la convocatòria (crèdit assignat a la convocatòria) per a la concessió de subvencions per finançar actuacions per a la millora de la competitivitat i la capacitat d'adaptació del territori de les Illes Balears en l'àmbit turístic, en el marc del PRTR finançat per la Unió Europea amb Next Generation EU, queda redactat de la manera següent:
4. Crèdit assignat a la convocatòria
1. El crèdit inicialment assignat a aquesta convocatòria és de 75.432.598,91 euros, finançats amb els fons procedents del PRTR, amb càrrec als pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2024, amb la distribució pressupostària següent:
— Partida pressupostària: 12201 G/751C01/76001/10/MR071, o aquella que la substitueixi, per un import de 53.120.529,86 euros.
— Partida pressupostària: 12201 G/751C01/76001/11/MR071, o aquella que la substitueixi, per un import de 10.000.000 euros.
— Partida pressupostària: 12201 G/751C01/76001/20/MR071, o aquella que la substitueixi, per un import de 2.567.441,01 euros.
— Partida pressupostària: 12201 G/751C01/76001/30/MR071, o aquella que la substitueixi, per un import de 3.772.997,85 euros.
— Partida pressupostària: 12201 G/751C01/76001/31/MR071, o aquella que la substitueixi, per un import d'1.732.420,17 euros.
— Partida pressupostària: 12201 G/751C01/76101/30/MR071, o aquella que la substitueixi, per un import de 2.666.885,85 euros.
— Partida pressupostària: 12201 G/751C01/76101/40/MR071, o aquella que la substitueixi, per un import d'1.572.324,17 euros.
2. L'import que es destina a cadascun dels programes subvencionables és el següent:
— Programa 1: 63.684.128,54 euros.
— Programa 2: 11.748.470,37 euros.
En cas que quedi romanent en un programa, aquest es podrà incorporar a l'altre programa mitjançant una resolució de modificació de la convocatòria, amb els efectes, si escau, del que disposa l'article 39.3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
3. De conformitat amb el que disposa l'article 43.1 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la concessió de la subvenció queda sotmesa a la condició suspensiva de l'existència de crèdit adequat i suficient en els pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'exercici 2024 per poder finançar les obligacions derivades de la subvenció. La convocatòria ha de seguir els tràmits del procediment anticipat de despesa.
4. Sempre que les disponibilitats pressupostàries ho permetin, es pot augmentar l'import d'aquesta convocatòria mitjançant una resolució de modificació de la convocatòria, amb els efectes, si escau, del que estableix l'article 39.3 de la Llei 39/2015. La resolució de modificació, tret que se n'estableixi una altra cosa, no implica que s'ampliï el termini per presentar sol·licituds.
2. L'apartat 13 de la convocatòria (execució de les actuacions) per a la concessió de subvencions per finançar actuacions per a la millora de la competitivitat i la capacitat d'adaptació del territori de les Illes Balears en l'àmbit turístic, en el marc del PRTR finançat per la Unió Europea amb Next Generation EU, queda redactat de la manera següent:
13. Execució de les actuacions
El termini per a l'execució de les actuacions subvencionables s'inicià el 30 de desembre de 2022 i finalitza el 31 de maig de 2025.
3. El punt 1 de l'apartat 14 de la convocatòria (justificació de l'ajuda) per a la concessió de subvencions per finançar actuacions per a la millora de la competitivitat i la capacitat d'adaptació del territori de les Illes Balears en l'àmbit turístic, en el marc del PRTR finançat per la Unió Europea amb Next Generation EU, queda redactat de la manera següent:
14. Justificació de l'ajuda
El termini per a la justificació comença el 2 de juny de 2025 i finalitza el 15 de juny de 2025. No obstant això, s'admet la documentació de la justificació de la subvenció presentada durant el període d'execució.
[...]
Disposició addicional Caràcter reglamentari
Aquesta Ordre té caràcter reglamentari, llevat de l'annex que es modifica, que té caràcter d'acte administratiu. Tot això, a l'efecte de la interposició de recursos.
Disposició final Entrada en vigor
Aquesta Ordre entra en vigor l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
(Signat electrònicament: 22 de juliol de 2024)
El conseller de Turisme, Cultura i Esports Jaime Bauzá Mayol