Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'ECONOMIA, HISENDA I INNOVACIÓ

Núm. 421016
Ordre 21/2024, de 2 de juliol de 2024, del conseller d’Economia, Hisenda i Innovació per la qual es dicten les normes per elaborar els pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l’any 2025

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

L'article 8 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, estableix que l'òrgan competent per elaborar i sotmetre a l'acord del Consell de Govern l'avantprojecte de llei de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma és el conseller competent en matèria d'hisenda i pressuposts. Així mateix, l'article 36 estableix que aquest mateix òrgan ha de determinar l'estructura dels pressuposts tenint en compte l'organització del sector públic autonòmic.

Mitjançant aquesta Ordre es regula l'elaboració de l'avantprojecte de llei de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2025, la seva estructura, la informació i la documentació que han de formalitzar tots els ens que hi intervenen, i també els terminis que s'han de complir per poder sotmetre l'avantprojecte a l'acord del Consell de Govern segons el que estableix la normativa vigent.

El procés d'elaboració dels pressuposts generals per al 2025 s'engega després d'una sèrie d'exercicis amb els objectius d'estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera suspesos arran de la pandèmia de la COVID-19 i tornats a posar en vigor, de nou, el 2024. Tot i així, la Comunitat Autònoma ha gaudit de superàvit pressupostari en els darrers tres exercicis pressupostaris. Per a l'exercici de 2025 també es preveu complir amb aquests objectius.

Per altra banda, les previsions de creixement de l'actual cicle econòmic, permeten que el pressupost de 2025 doni continuïtat a la voluntat del Govern de les Illes Balears de seguir desplegant les seves polítiques per tal de preservar la llibertat, el desenvolupament econòmic, la millora dels serveis educatius, socials i sanitaris, la protecció dels més desafavorits, l'increment de la seguretat dels ciutadans de les Illes Balears i la millora de les infraestructures.

La necessitat de mantenir l'impuls en la inversió pública es planteja com el gran repte al qual ha de respondre el pressupost de 2025, tot i que la immensa majoria dels plans d'infraestructures disposen de recursos proveïts aquests darrers anys. Pel que fa a les infraestructures de caire social, seran eixos preferents d'actuació les infraestructures sanitàries i educatives, del cicle de l'aigua, mobilitat, habitatges, eficiència energètica, medi ambient, formació de capital humà, recerca i innovació, i dependència i serveis socials, entre d'altres.

Amb vista al pressupost de 2025 es mantenen algunes incerteses, com ara l'aprovació pendent d'un nou sistema de finançament autonòmic, la possible condonació de part del deute públic autonòmic per part de l'Estat —que hauria de dotar la Comunitat Autònoma d'uns recursos més adients amb la seva capacitat fiscal—, la pròrroga pressupostària per al 2024 de l'Administració General de l'Estat, i el fet de que no es prevegin certs factors com el creixement poblacional en l'evolució de la regla de despesa.

Tot plegat fa que sigui necessari disposar d'una adequada planificació i priorització dels projectes de despesa. En aquest sentit, l'aposta que pretén fer el pressupost de 2025 per la inversió pública (i per facilitar la privada mitjançant mecanismes de simplificació i racionalització administratives) suposa que les polítiques públiques en general i els projectes d'inversió en particular, hagin d'incorporar, com a suport al procés de presa de decisions, mecanismes d'avaluació rigorosos amb l'objectiu d'aconseguir la màxima eficiència en la utilització dels recursos públics i assegurar el seu encaix en el pla pressupostari a mitjà termini, així com en la planificació estratègica a mitjà i a llarg termini.Ateses aquestes circumstàncies, les dotacions pressupostàries s'han d'ajustar a les directrius de creixement de la despesa que, oportunament i al llarg del procés d'elaboració, fixi la Conselleria d'Economia, Hisenda i Innovació, tot tenint en compte els compromisos adquirits en exercicis anteriors.

Els responsables de les administracions i els organismes públics han de vetlar per incorporar la perspectiva de gènere en el disseny de les polítiques, i tenir-la en compte en els estudis i estadístiques, amb la finalitat de fer visible el treball i la presència de les dones en la societat. D'altra banda, seguint la recomanació del Comitè dels Drets de l'Infant, la conselleria competent en matèria de menors ha de promoure una avaluació integral de totes les polítiques directament o indirectament relacionades amb la infància. Així mateix, la Llei 12/2019, de 12 de març, de consultes populars i processos participatius, va incorporar instruments de participació ciutadana en el procés d'elaboració pressupostària. Aquesta Llei actualment es troba en fase de revisió per incloure un nou model de pressuposts participatius.

A més a més, la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica, preveu en l'article 19 la incorporació de la perspectiva climàtica en el projecte de llei de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma, de manera que els òrgans competents han d'identificar en les memòries de determinats programes l'impacte pressupostari sobre la mitigació i l'adaptació al canvi climàtic. A aquest efecte s'ha desenvolupat una metodologia que incorpora aspectes relacionats amb la taxonomia verda de la Unió Europea per a inversions sostenibles i els objectius de desenvolupament sostenible de l'Agenda 2030, que actualment s'està emprant per analitzar el pressupost de l'exercici de 2024 i que servirà de referència per a l'anàlisi de l'exercici de 2025 i posteriors.

Per tot això, i fent ús de les atribucions que em confereixen les normes vigents, dict la següent

Ordre

Article 1

Àmbit d'aplicació

Els pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en els termes que en cada cas s'estableixen, estan integrats pels pressuposts següents:

a) Pressuposts del Parlament de les Illes Balears, dels òrgans estatutaris regulats per l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears i de l'Oficina de Garantia de la Llibertat Lingüística, i també pressupost de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i dels seus organismes autònoms.

b) Pressupost del Servei de Salut de les Illes Balears.

c) Pressupost de l'Agència Tributària de les Illes Balears.

d) Pressuposts de les entitats públiques empresarials.

e) Pressuposts de les societats mercantils públiques.

f) Pressuposts de les fundacions del sector públic.

g) Pressuposts dels consorcis.

 

Article 2

Encaix en l'escenari pressupostari 2025-2028

El pressupost per al 2025 s'inscriu en el marc de l'escenari pressupostari 2025-2028. Qualsevol nova proposta de despesa o d'ingrés ha de tenir en compte l'impacte en els exercicis futurs i com encaixa dins els límits de despesa no financera d'aquest escenari.

Article 3

Unitat monetària de l'elaboració del pressupost

El pressupost s'ha d'elaborar tenint com a unitat de compte l'euro, expressat en unitats, sense cèntims.

Article 4

Estructura dels pressuposts generals

1. Els estats d'ingressos i despeses dels pressuposts de les lletres a), b) i c) de l'article 1 s'estructuren segons les classificacions següents:

a) Classificació orgànica dels ingressos i de les despeses: les dotacions econòmiques s'han de distribuir, seguint el criteri d'adscripció orgànica, en seccions, centres gestors i centres d'ingrés o de cost, segons pertoqui. Amb la finalitat d'aconseguir una consolidació directa, els organismes autònoms s'han d'incloure en l'estructura orgànica com a seccions separades i independents.

b) Classificació funcional de les despeses: l'assignació de dotacions s'ha d'efectuar en una estructura de programes en funció dels objectius que es pretenen aconseguir i les activitats que es volen fer per assolir-los. Aquests programes s'han d'agregar en subfuncions, funcions i grups de funció que emmarquen les àrees en què es desenvolupa l'actuació de l'Administració.

La Direcció General de Pressuposts i Finançament pot autoritzar, a proposta dels centres gestors, canvis en la denominació i el contingut dels programes, i també en els codis corresponents, perquè la classificació funcional reflecteixi i prevegi les necessitats derivades d'una gestió pública racional, eficaç i transparent. Amb la finalitat d'aconseguir una especificació més gran dels objectius proposats i la identificació dels projectes concrets inclosos en cada programa, els programes s'han de desagregar en subprogrames. La desagregació té una finalitat informativa, de gestió i de seguiment d'objectius.

c) Classificació econòmica de les despeses: els crèdits inclosos en els estats de despeses del pressupost s'han d'ordenar, segons la seva naturalesa econòmica, per capítols, articles, conceptes i subconceptes. L'estructura inicial pel que fa a concepte i subconcepte es declara oberta.

d) Classificació econòmica dels ingressos: els recursos que es preveuen obtenir s'han de classificar, d'acord amb la seva naturalesa econòmica, en capítols, articles, conceptes i subconceptes.

e) Classificació territorial de les despeses: els crèdits destinats a inversió s'han de territorialitzar per àmbits insulars segons l'illa on es prevegi fer la inversió. En el cas de les inversions territorialitzades a les illes de Mallorca i d'Eivissa, s'han de diferenciar les que s'hagin de fer en els municipis que tenen reconegut un estatut especial de capitalitat. A aquest efecte, es fan servir els codis següents:

10 Mallorca, llevat del municipi de Palma

11 Municipi de Palma

20 Menorca

30 Eivissa, llevat del municipi d'Eivissa

31 Municipi d'Eivissa

40 Formentera

00 Sense territorialitat directa o de determinació impossible a priori

El codi de territorialització és, així mateix, obligatori per als crèdits prevists en els articles de la classificació econòmica 46 i 76, corresponents a transferències corrents i de capital a corporacions locals.

Les classificacions esmentades en els punts anteriors es publiquen actualitzades en la data d'entrada en vigor d'aquesta Ordre en el web de la Direcció General de Pressuposts i Finançament, a l'adreça http://pressuposts.caib.es/elaboracio.

Si en el procés d'elaboració de l'avantprojecte els centres gestors consideren necessari que s'habilitin codis no prevists en les classificacions publicades, poden sol·licitar-ho a la Direcció General de Pressuposts i Finançament de manera justificada.

2. Els ens del sector públic empresarial, del fundacional i els consorcis (lletres d), e), f) i g) de l'article 1) han d'elaborar un pressupost d'explotació i de capital amb les previsions corresponents de les despeses i dels ingressos i les variacions d'actius i passius de l'exercici, d'acord amb els models enviats electrònicament per la Direcció General de Pressuposts i Finançament.

Article 5

Contingut

1. L'avantprojecte de llei de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears ha de tenir el contingut següent:

a) Els estats d'ingressos i de despeses del Parlament de les Illes Balears, de la Presidència del Govern, de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears, de l'Oficina de Garantia de la Llibertat Lingüística, del Consell Audiovisual de les Illes Balears, del Consell Consultiu de les Illes Balears, del Consell Econòmic i Social de les Illes Balears i de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i els seus organismes autònoms.

b) Els estats d'ingressos i de despeses del Servei de Salut de les Illes Balears.

c) Els estats d'ingressos i de despeses de l'Agència Tributària de les Illes Balears.

d) Els pressuposts d'explotació i de capital de les entitats públiques empresarials.

e) Els pressuposts d'explotació i de capital de les societats mercantils públiques.

f) Els pressuposts d'explotació i de capital de les fundacions del sector públic.

g) Els pressuposts d'explotació i de capital dels consorcis.

2. Als estats d'ingressos i de despeses a què es refereixen les lletres a), b) i c) de l'apartat anterior, s'hi ha d'adjuntar la documentació complementària següent:

a) Una memòria general explicativa del contingut de l'avantprojecte i de les variacions principals respecte del pressupost vigent, tant de caràcter general com per a cada secció pressupostària. També s'hi han d'explicar els criteris aplicables a les subvencions corrents i de capital, i els aspectes pressupostaris de la funció pública.

En les memòries de les seccions i dels programes pressupostaris que formen part de l'avantprojecte, s'hi han de fer constar expressament les actuacions més significatives susceptibles de ser finançades amb recursos externs.

Les memòries s'han de lliurar en català, i prèviament han de ser revisades i corregides pel servei d'assessorament lingüístic de cada conselleria.

b) La plantilla orgànica de cada secció pressupostària i organisme autònom, i també de cadascuna de les unitats orgàniques en què s'estructuren el Servei de Salut de les Illes Balears i l'Agència Tributària de les Illes Balears.

c) Un informe econòmic i financer.

d) Un avançament de l'estat d'execució dels pressuposts de l'any en curs.

3. Als pressuposts d'explotació i de capital a què es refereixen les lletres d), e), f) i g) de l'apartat 1, s'hi ha d'adjuntar un estat de dotacions i de recursos i una memòria explicativa dels objectius que es volen aconseguir durant l'exercici que es pressuposta, de les activitats previstes per aconseguir-los i del detall de les despeses i dels ingressos que s'esperen generar per raó de la seva activitat o obtenir per qualsevol altra via, detallats segons l'estructura de l'estat de dotacions i de recursos abans esmentada.

La memòria s'ha d'ajustar al model tramès per la Direcció General de Pressuposts i Finançament i ha de contenir, com a mínim, els apartats següents:

1r. Una introducció sobre l'ens, el seu objecte i les seves activitats.

2n. Una relació dels objectius de l'exercici.

3r. Una explicació detallada de l'import de cada capítol de despeses. Les inversions d'import significatiu i, en tot cas, les que superin el 10 % del total d'aquest capítol han de figurar detallades i valorades. Així mateix, el total de les inversions reals s'ha de territorialitzar per illes i, en el cas d'Eivissa i de Mallorca, distingint entre els municipis d'Eivissa i de Palma, respectivament, i la resta de municipis de l'illa.

4t. Una relació detallada i descriptiva dels projectes més rellevants. En el cas que tots ja figurin detallats en el capítol d'inversions reals i no incloguin despeses d'altres capítols, s'ha d'indicar i no repetir els projectes.

5è. Una explicació detallada de l'import de cada capítol d'ingressos.

En la memòria s'hi han de fer constar diferenciadament els projectes susceptibles de tenir finançament extern.

Així mateix, s'ha de trametre a la Direcció General de Pressuposts i Finançament el detall comparatiu entre l'exercici que es pressuposta i el corrent de les plantilles de personal i la seva valoració econòmica, diferenciant l'estructura fixa de personal de la que tengui un caràcter eventual o de suport a l'activitat de l'empresa.

Article 6

Recollida d'informació complementària per elaborar l'avantprojecte

Les fitxes i les plantilles a les quals es fa referència en aquesta Ordre es publiquen actualitzades en la data d'entrada en vigor d'aquesta Ordre en el web de la Direcció General de Pressuposts i Finançament, a l'adreça http://pressuposts.caib.es/elaboracio.

Fins al dia 15 de setembre, l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, els organismes autònoms (inclosos el Servei de Salut i l'Agència Tributària), el Consell Consultiu de les Illes Balears, el Consell Econòmic i Social de les Illes Balears i el sector públic instrumental hauran d'emplenar i trametre les fitxes següents:

— F01-ELAB 2025: propostes de variació de dotació pressupostària inicial del 2025 respecte del 2024 (per a les actuacions significatives més rellevants diferents de les ja previstes en la fitxa F02-ELAB 2025).

— F02-ELAB 2025: annex d'inversions.

— F03-ELAB 2025: quadre de despeses amb finançament afectat o finalista.

— F04-ELAB 2025: quadre de despeses susceptibles de ser finançades amb fons MRR.

Aquesta informació s'ha de trametre via la unitat compartida «uintcon» a la carpeta que per a cada secció pressupostària s'ha habilitat a l'efecte dins la carpeta d'elaboració (I:\Secció XX\PRESSUPOSTS\ELABORACIO\2025). S'ha de comunicar que s'ha duit a terme el lliurament mitjançant el VALIB a l'adreça de correu tramitacio@dgpresup.caib.es.

Article 7

Documentació i terminis de presentació

1. El Parlament de les Illes Balears, la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears i l'Oficina de Garantia de la Llibertat Lingüística han de trametre, abans del dia 20 de setembre, els avantprojectes de pressuposts a la Direcció General de Pressuposts i Finançament, d'acord amb l'article 44.1.a) de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, la qual els ha d'integrar en l'estructura pressupostària general de la Comunitat Autònoma.

2. La Presidència del Govern de les Illes Balears, el Consell Consultiu de les Illes Balears, el Consell Econòmic i Social de les Illes Balears i la resta de conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, així com els organismes autònoms (inclosos el Servei de Salut de les Illes Balears i l'Agència Tributària de les Illes Balears), han d'elaborar l'avantprojecte de pressuposts en el mòdul d'elaboració del SICODE. Tota la informació ha d'estar introduïda el dia 20 de setembre.

A l'efecte que el projecte de pressuposts ofereixi una imatge fidel de les despeses que es preveu dur a terme, els centres gestors han de reflectir els crèdits pressupostaris adequats quantitativament a les previsions pressupostàries per a l'exercici de 2025, desglossats d'acord amb els nivells de classificació orgànica, funcional, econòmica i territorial, de tal manera que permetin una anàlisi suficient de la informació que contenen. A aquest efecte, la Direcció General de Pressuposts i Finançament pot sol·licitar al centre gestor una concreció més acurada de les previsions contingudes.

3. Les entitats públiques empresarials, les societats mercantils públiques, les fundacions del sector públic i els consorcis han de trametre per mitjans telemàtics, a través de la Secretaria General de la conselleria de la qual depenen o a la qual estan adscrits, tota la documentació que estableixen els articles 4.2 i 5.3 d'aquesta Ordre. Pel que fa a les memòries, s'han de lliurar en català, i prèviament han de ser revisades pel servei d'assessorament lingüístic de la conselleria d'adscripció.

La secretaria general corresponent ha de trametre, fins al dia 29 de setembre, aquesta informació a la Direcció General de Pressuposts i Finançament a través de la unitat compartida «uintcon» a la carpeta que per a cada ens s'ha habilitat a l'efecte dins la carpeta d'elaboració (I:\SeccióXX\PRESSUPOSTS\ELABORACIO\2025) i comunicar via VALIB a l'adreça de correu tramitacio@dgpresup.caib.es que s'ha duit a terme el lliurament de la informació.

4. La Universitat de les Illes Balears i els ens dependents, d'acord amb l'article 45.2 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, i els altres ens a què fa referència l'article 1.4 de la Llei de finances de les Illes Balears han de trametre, abans del dia 29 de setembre, la documentació següent:

a) Estats d'ingressos i de despeses a nivell de capítol de la classificació econòmica.

b) Una memòria general explicativa del contingut del projecte i de les variacions principals respecte del pressupost vigent.

c) La plantilla orgànica, així com la informació relativa al cost de personal docent i no docent, sense incloure-hi els triennis ni els costs de seguretat social a càrrec de l'ocupador.

d) Un avanç de l'estat d'execució dels pressuposts de l'any en curs a nivell de capítol de la classificació econòmica.

e) Una relació de les principals inversions previstes en el projecte de pressuposts, l'estat d'execució si aquestes han començat amb anterioritat a l'exercici de 2025 i les fonts de finançament previstes. S'ha de fer referència expressa als projectes amb finançament extern.

5. Els titulars de les seccions pressupostàries han de trametre a la Secretaria General de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Innovació les propostes de text que considerin procedent incloure en l'articulat de l'avantprojecte de la llei de pressuposts generals abans del dia 20 de setembre.

Disposició addicional primera

Habilitacions d'òrgans directius

1. S'encarrega a la Secretaria General de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Innovació l'elaboració de la memòria general i de la informació i la documentació addicionals corresponents a les seccions pressupostàries 31, «Serveis comuns», i 32, «Ens territorials»; a la Direcció General del Tresor, Política Financera i Patrimoni la corresponent a la secció pressupostària 34, «Deute públic», i a la Direcció General de Pressuposts i Finançament la corresponent a les seccions pressupostàries 35, «Fons de contingència», i 40, «Fons del factor d'insularitat».

2. S'encarrega a la Conselleria de Presidència i Administracions Públiques l'elaboració de la memòria general i de la informació i la documentació addicionals corresponents a la secció pressupostària 36, «Serveis comuns, despeses de personal».

3. S'encarrega a la Conselleria de Turisme, Cultura i Esports l'elaboració de la memòria general i de la informació i la documentació addicionals corresponents a la secció pressupostària 37, «Fons d'impuls del turisme sostenible».

4. S'encarrega a la Conselleria de la Mar i del Cicle del Aigua l'elaboració de la memòria general i de la informació i la documentació addicionals corresponents a la secció pressupostària 38, «Fons per a la inversió del cicle de l'aigua de les Illes Balears».

5. S'encarrega a la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia l'elaboració de la memòria general i de la informació i la documentació addicionals corresponents a la secció pressupostària 39, «Fons de prevenció i gestió de residus».

Disposició addicional segona

Informació específica

La Direcció General d'Economia i Estadística proporcionarà a la Direcció General de Pressuposts i Finançament l'informe economicofinancer que, en aplicació de l'article 45.1.e) de la Llei 14/2014, s'ha d'adjuntar a l'avantprojecte de llei de pressuposts generals.

Disposició addicional tercera

Perspectiva de gènere

1. L'article 6 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat entre dones i homes, estableix, en el punt 2, que les lleis de pressuposts de la Comunitat Autònoma han de ser un element actiu en la consecució de manera efectiva de l'objectiu de la igualtat entre dones i homes.

2. Per avançar en la consecució d'aquest objectiu i anar integrant de manera progressiva la perspectiva de gènere en el pressupost de la Comunitat Autònoma s'estableixen les actuacions següents:

a) Les seccions pressupostàries corresponents a conselleries han d'incorporar almenys un objectiu específic en matèria d'igualtat de gènere o de lluita contra les violències masclistes i les actuacions que s'implementaran per assolir-lo en les memòries dels programes pressupostaris afectats prevists per dur a terme en l'exercici pressupostari de 2025.

b) Els organismes autònoms, el Servei de Salut de les Illes Balears i l'Agència Tributària de les Illes Balears també han d'incorporar a les memòries dels seus programes almenys un objectiu específic en matèria d'igualtat de gènere o de lluita contra les violències masclistes i les actuacions que s'implementaran per aconseguir-lo.

c) Pel que fa als pressuposts del sector públic instrumental, tots els ens han d'incloure en la memòria un apartat sobre perspectiva de gènere. Addicionalment, les entitats que s'enumeren a continuació han d'incorporar a la memòria almenys un objectiu específic en matèria d'igualtat de gènere o lluita contra les violències masclistes, així com les actuacions que s'implementaran per aconseguir-lo:

 

- Agència d'Estratègia Turística de les Illes Balears.

- Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears.

- Fundació Balear d'Innovació i Tecnologia.

- Fundació d'Atenció i Suport a la Dependència i de Promoció de l'Autonomia Personal.

- Fundació Institut Socioeducatiu S'Estel.

- Fundació per a l'Esport Balear.

- Institut Balear de l'Habitatge.

- Institut Balear de la Joventut.

- Institut de Recerca i Formació Agroalimentària i Pesquera de les Illes Balears.

d) Pel que fa a l'impacte de gènere de les despeses de personal, les conselleries competents en matèria de recursos humans de serveis generals de la Comunitat Autònoma, de personal docent, del Servei de Salut i dels ens detallats en el punt anterior han de trametre a la Direcció General de Pressuposts i Finançament, abans del dia 6 de setembre, les dades de retribucions de l'exercici de 2023 desagregades per sexe.

3. La plantilla «P-01 Perspectiva de gènere» l'ha de lliurar la secretaria general corresponent a la Direcció General de Pressuposts i Finançament també abans del dia 6 de setembre, a través de la unitat «uintcon», juntament amb la informació que estableix l'article 7 d'aquesta Ordre.

4. Amb la informació proporcionada, l'Institut Balear de la Dona ha d'emetre l'informe d'impacte de gènere a què fa referència l'article 6.3 de la Llei 11/2016.

Disposició addicional quarta

Drets de la infància

A l'efecte que la conselleria competent en matèria de menors pugui dur a terme una avaluació integral de totes les polítiques directament o indirectament relacionades amb la infància, les seccions pressupostàries i ens del sector públic instrumental que tenguin competència en matèria de menors, serveis socials, educació, sanitat, polítiques de gènere, campanyes divulgatives o qualsevol altra que indirectament pugui tenir relació amb la garantia dels drets dels infants, han d'identificar en l'elaboració del pressupost corresponent a l'exercici de 2025 els programes i les actuacions que incideixen en la millora de la protecció dels menors.

La plantilla «P-03 Drets de la infància» l'ha de lliurar la secretaria general corresponent a la Direcció General de Pressuposts i Finançament abans del dia 6 de setembre, a través de la unitat «uintcon», juntament amb la informació que estableix l'article 7 d'aquesta Ordre.

Disposició addicional cinquena

Suport a les famílies

Tal com estableix l'article 34.4 de la Llei 8/2018, de 31 de juliol, de suport a les famílies, amb la finalitat que les lleis de pressuposts siguin un element actiu en la consecució efectiva dels objectius de suport a les famílies continguts en aquesta Llei, els òrgans i les entitats que integren el sector públic administratiu de la Comunitat Autònoma han d'incorporar, en les memòries dels programes pressupostaris que s'integren en els pressuposts, les actuacions per adequar la despesa a les necessitats de les famílies i indicar l'impacte diferenciat dels pressuposts sobre aquestes.

Disposició addicional sisena

Fons amb finançament afectat

Les partides pressupostàries incloses en els estats d'ingressos i de despeses a què es refereixen les lletres a), b) i c) de l'article 5.1 d'aquesta Ordre que tenguin el caràcter de finançament afectat han d'estar obligatòriament identificades amb el codi de fons corresponent.

Així mateix, i sens perjudici del règim general previst per a les despeses amb finançament afectat en l'article 42 de la Llei 14/2014, la Direcció General de Pressuposts i Finançament pot assignar un codi de fons finalista quan es requereixi un seguiment pressupostari diferenciat dels crèdits que, malgrat no tenir el caràcter de finançament afectat, la normativa que els regula exigeix una pista d'auditoria o una traçabilitat diferenciada.

Disposició addicional setena

Subvencions nominatives

1. D'acord amb l'article 7.1.a) del Text refós de la Llei de subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 65.1 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, són subvencions previstes nominativament les que estiguin consignades en una partida pressupostària separada i expressa. A aquests efectes, la partida ha de determinar el nom de la persona, física o jurídica, beneficiària (mitjançant un subconcepte específic), l'import de la subvenció que serà la consignació inicial assignada a aquesta partida i l'objecte, que el determinarà la classificació funcional.

2. A més, la memòria que acompanyi el pressupost corresponent a la secció pressupostària i al programa econòmic concret al qual s'hagi d'imputar la despesa ha d'esmentar de manera expressa aquest caràcter, amb indicació de l'objecte concret de la subvenció, l'import que s'ha de concedir i el beneficiari.

3. Atès el caràcter excepcional que han de tenir les subvencions previstes nominativament en el pressupost, la sol·licitud per incloure-les a l'avantprojecte de llei de pressuposts generals s'ha d'acompanyar d'un informe tècnic suficientment raonat que justifiqui la impossibilitat de la concurrència, així com les raons d'interès públic i els criteris objectius que s'han tingut en compte tant per proposar la concessió de la subvenció com per quantificar l'import que s'ha de concedir. Les sol·licituds han de tenir entrada a la Direcció General de Pressuposts i Finançament abans del dia 6 de setembre.

4. La Direcció General de Pressuposts i Finançament avaluarà les sol·licituds presentades i la seva justificació, i adoptarà una decisió sobre la seva inclusió a l'avantprojecte. La decisió de no incloure una proposta de subvenció nominativa per manca de justificació adequada o suficient sobre l'excepcionalitat de la mateixa es motivarà de forma succinta en un informe, que s'incorporarà a l'expedient.

Quan, d'acord amb el paràgraf anterior, s'informi desfavorablement sobre la inclusió d'una subvenció nominativa, s'eliminarà de l'avantprojecte el subconcepte específic corresponent al beneficiari proposat pel que fa a l'esmentada subvenció, que quedarà imputada al subconcepte genèric.

5. En el cas que l'entitat promotora de la subvenció sigui un ens del sector públic instrumental no administratiu, la sol·licitud i l'informe tècnic hauran de ser formulats per la conselleria d'adscripció.

Disposició addicional vuitena

Informació sobre despeses de personal

1. La Direcció General de Pressuposts i Finançament ha d'elaborar l'avantprojecte de pressupost del capítol 1 de despeses de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

El punt de partida són les dades relatives a la Relació de llocs de treball de l'Administració de la Comunitat Autònoma que figuren en el programa informàtic de recursos humans el dia 30 de setembre de l'exercici en curs. Per adequar aquestes dades a les previsions aplicables a l'exercici de 2025, les conselleries que hagin d'introduir-hi modificacions les han de comunicar a la Direcció General esmentada abans del dia 22 de setembre.

2. Quant al personal docent, la Direcció General de Personal Docent i Centres Concertats de la Conselleria d'Educació i Universitats ha de subministrar a la Direcció General de Pressuposts i Finançament, abans del dia 22 de setembre, la informació necessària per elaborar l'avantprojecte de pressuposts del capítol 1 de despeses, i també la Relació de llocs de treball, que s'ha d'incloure com a documentació annexa a l'avantprojecte de llei de pressuposts generals.

3. Així mateix, la Direcció de Gestió i Pressuposts del Servei de Salut de les Illes Balears i la Direcció de l'Agència Tributària de les Illes Balears han de trametre a la Direcció General de Pressuposts i Finançament, abans del dia 22 de setembre, les relacions de llocs de treball, que s'han d'incloure com a documentació annexa a l'avantprojecte de llei de pressuposts generals.

Disposició addicional novena

Integritat de la informació

1. Per a la recepció i la validació dels avantprojectes de cada secció pressupostària és obligatori que tota la informació requerida en les transaccions del programa informàtic d'elaboració dels pressuposts estigui emplenada correctament.

2. Amb aquesta finalitat, la Direcció General de Pressuposts i Finançament ha de dur a terme una anàlisi específica de la integritat i la coherència de la informació introduïda.

 

Disposició addicional desena

Possibles canvis en les classificacions pressupostàries

S'autoritza el director general de Pressuposts i Finançament per modificar les classificacions que s'estableixen d'acord amb el que s'estableix en l'article 4 d'aquesta Ordre.

Disposició addicional onzena

Pagament de sentències

Els drets reconeguts per sentència judicial ferma o per l'assentiment total o parcial en tot tipus de processos judicials autoritzats per Consell de Govern s'han d'imputar al subconcepte que correspongui d'acord amb la naturalesa econòmica que derivi de la resolució judicial.

Disposició derogatòria única

Normes que es deroguen

Queden derogades totes les disposicions de rang igual o inferior que s'oposin al que disposa aquesta Ordre.

Disposició final primera

Facultats d'execució i interpretació

S'autoritza el director general de Pressuposts i Finançament per executar i aclarir aquesta Ordre, i per adequar-ne els documents pertinents, creant o substituint els que calguin d'acord amb les necessitats derivades del procés d'elaboració. A aquest efecte, pot dictar les instruccions o les circulars que consideri procedents, o enviar per mitjans telemàtics els models o les plantilles que trobi convenients.

Disposició final segona

Entrada en vigor

Aquesta Ordre entra en vigor l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, (2 de juliol de 2024)

El conseller d'Economia, Hisenda i Innovació Antoni Costa Costa