Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EMPRESA, OCUPACIÓ I ENERGIA

Núm. 178185
Ordre 9/2024 del conseller d’Empresa, Ocupació i Energia per la qual s’estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria d’indústria

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Preàmbul

I

La Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, constitueixen la normativa estatal bàsica en matèria de subvencions i estableixen el règim jurídic general de les subvencions atorgades per les administracions públiques.

En l'àmbit de la comunitat autònoma de les Illes Balears, el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, té per objecte determinar el règim jurídic de les subvencions l'establiment o la gestió de les quals corresponen a l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o a les entitats públiques que en depenen.

Així mateix, els ajuts establerts en aquesta Ordre s'han de subjectar a la normativa europea d'aplicació, entre la qual s'ha de destacar el Reglament (CE) 651/2014, de 17 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajuts compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat, juntament amb el Mapa d'Ajuts Regionals aprovat per a Espanya per al període 2022-2027 per Decisió de la Comissió de la Unió Europea de data 17 de març de 2022 i les seves possibles modificacions o desenvolupaments en matèria d'«ajuts compatibles amb el mercat interior», i el Reglament (CE) 2023/2831, de 13 de desembre, de la Comissió, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea als ajuts de minimis i en la legislació que pugui substituir o desenvolupar a la norma en la matèria d'ajuts de minimis.

Una de les formes típiques d'actuació administrativa en l'estat social i democràtic de dret és el foment, que es du a terme, entre altres maneres d'actuació, per mitjà de la concessió de subvencions amb subjecció als principis de publicitat, concurrència i objectivitat. L'article cinquè de la Llei 21/1992, de 16 de juliol, d'indústria, disposa que l'Administració ha d'adoptar programes per afavorir l'expansió, el desenvolupament, la modernització i la competitivitat de l'activitat industrial, millorar el nivell tecnològic de les empreses i potenciar els serveis i el finançament adequat a la indústria, amb especial atenció a les empreses de dimensions petites i mitjanes.

La Llei 4/2017, de 12 de juliol, d'indústria de les Illes Balears, té com un dels objectius principals el foment de la competitivitat industrial, l'estímul, la promoció i la modernització de l'activitat industrial. Tenint present aquest i altres objectius de la Llei esmentada, es va dissenyar una planificació de la política industrial basada en dos instruments fonamentals. D'una banda, el Pla Director de la Indústria de les Illes Balears, document que estableix les línies generals i les directrius bàsiques de la política industrial i, de l'altra, els programes de foment de l'activitat industrial, que són documents estratègics en els quals s'indiquen els objectius que es preveuen aconseguir en un termini concret, es determinen els mecanismes i els mitjans per aconseguir-los, i s'indiquen els sistemes per avaluar-ne l'eficàcia i l'eficiència.

II

L'article 30 de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears, en la redacció donada per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, recull la indústria, com competència exclusiva de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

L'article 12 del Text refós de la Llei de subvencions disposa que no es pot iniciar el procediment de concessió de subvencions sense que el conseller competent n'hagi establert prèviament les bases reguladores corresponents mitjançant una ordre.

D'acord amb el Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Direcció General d'Indústria i Polígons Industrials exerceix les competències de foment de l'activitat industrial, impuls del desenvolupament i la competitivitat industrial, comercialització i disseny del teixit industrial; instal·lacions elèctriques i industrials; sectors industrials; mines; seguretat industrial i nuclear; UDIT; coordinació de la inspecció tècnica de vehicles; promoció i millora de les àrees empresarials de les Illes Balears; foment de l'associacionisme empresarial, i l'impuls a la competitivitat en els polígons industrials a través d'estàndards de qualitat reconeguts en l'àmbit nacional.

Atès el temps transcorregut d'ençà que es dictà l'Ordre de la consellera de Comerç, Indústria i Energia de 8 d'abril de 2008 per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria de promoció industrial —BOIB núm. 52, de 17 d'abril, i arran dels darrers canvis normatius que afecten, entre altres qüestions, la reducció de càrregues administratives de les persones interessades i la tramitació electrònica dels procediments, així com també amb el propòsit d'innovar en la concessió dels ajuts i millorar-ne l'eficàcia, es considera necessari aprovar una nova ordre que estableixi les bases reguladores de la concessió de subvencions en matèria d'indústria, en substitució de l'anterior, tenint en compte els aspectes mínims que exigeix l'article 13 del Text refós de la Llei de subvencions.

III

En l'elaboració d'aquesta Ordre s'han seguit els principis de bona regulació a què es refereix l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. En aquest sentit, aquesta Ordre respon al principi de necessitat, atès que d'acord amb l'article 12 del Text refós de la Llei de subvencions no es pot iniciar el procediment de concessió de subvencions sense que el conseller competent n'hagi establert prèviament les bases reguladores. En relació amb el principi d'eficàcia, hi ha raons d'interès general adreçades al foment de la competitivitat industrial, l'estímul, la promoció i la modernització de l'activitat industrial i es considera que aquesta Ordre és l'instrument més adequat per aconseguir els fins perseguits. També s'ajusta al principi de proporcionalitat, atès que conté la regulació imprescindible per atendre la necessitat exposada i garanteix el principi de seguretat jurídica dels seus destinataris, en la mesura que l'Ordre és coherent amb el marc normatiu general en matèria de subvencions i d'indústria. Així mateix, compleix amb el principi de transparència, atès que s'han efectuat els tràmits d'audiència i informació pública i se n'ha identificat clarament el propòsit. Finalment, la norma projectada és també conforme al principi d'eficiència, ja que no imposa càrregues administratives.

També s'atenen els principis de qualitat i simplificació previstos en l'article 49 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, atès que aquesta norma no suposa un increment de càrregues administratives respecte de la norma anterior, sinó que al contrari, s'introdueixen mesures de simplificació documental que s'inclouen en la Llei 39/2015, que impliquen una reducció de càrregues.

Per això, en ús de les facultats que m'atribueix l'article 46.2 de la Llei 1/2019, en relació amb l'article 12.1 del Text refós de la llei de subvencions, dict la següent

Ordre

Article 1

Objecte

L'objecte d'aquesta Ordre és establir les bases reguladores per a la concessió de subvencions destinades al foment de l'activitat industrial en l'àmbit territorial de les Illes Balears.

Article 2

Activitats susceptibles d'ajut

Són susceptibles d'ajut les activitats i els projectes industrials en l'àmbit territorial de les Illes Balears d'interès públic que es detallen a continuació:

a) La implantació i la creació d'empreses que regenerin el teixit industrial illenc.

b) La innovació, modernització digital i desenvolupament tecnològic del sector industrial.

c) La internacionalització del sector industrial.

d) La millora de la competitivitat, de la seguretat i de la productivitat industrial.

e) Els actius materials i immaterials, així com els costos estructurals o indirectes (electricitat, aigua, lloguers, etc.) necessaris per dur a terme l'activitat industrial.

f) Els projectes tècnics per desenvolupar nous productes, processos o serveis, o que permetin millorar considerablement els ja existents.

g) Els projectes d'investigació industrial i de desenvolupament experimental.

h) Els projectes empresarials que puguin definir-se com a activitat industrial, així com altres activitats connexes o complementàries que puguin contribuir al desenvolupament industrial i a l'economia del coneixement de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

i) Els projectes industrials estratègics.

j) La promoció, millora i modernització de les àrees empresarials.

k) La dinamització i l'impuls de la competitivitat de les àrees i polígons industrials.

 

Article 3

Compatibilitat

1. Com a regla general, les subvencions que es concedeixin d'acord amb aquesta Ordre són compatibles amb altres ajuts, subvencions, ingressos o recursos, independentment de la seva naturalesa i de l'entitat que els concedeixi, sempre que, aïlladament o conjuntament, no superin el cost total de l'activitat objecte de subvenció. En cas d'incompatibilitat amb altres ajuts que la persona o entitat beneficiària pugui obtenir, aquest aspecte s'ha de fer constar expressament en la convocatòria.

2. En els casos en què es produeixi un excés de finançament sobre el cost de l'activitat com a conseqüència de l'atorgament d'altres subvencions per part d'entitats públiques o privades, o per l'obtenció de qualsevol tipus d'ingressos, s'ha de reintegrar l'import total de l'excés fins al límit de la subvenció atorgada.

Article 4

Persones i entitats beneficiàries

1. Pot ser beneficiària de les subvencions que s'estableixin en les convocatòries dictades a l'empara d'aquesta Ordre qualsevol persona física o jurídica, pública o privada, com també les agrupacions de persones físiques o jurídiques, públiques o privades, les associacions empresarials innovadores i les entitats sense personalitat jurídica relacionades amb l'activitat industrial que, a més de dur a terme l'activitat o l'objecte que fonamenti la concessió de la subvenció, compleixi els requisits que estableixen aquestes bases i els específics que assenyalin les convocatòries corresponents.

Quan es tracti d'agrupacions de persones físiques o jurídiques, públiques o privades, sense personalitat, s'han de fer constar de manera explícita, tant en la sol·licitud com en la resolució de concessió, els compromisos d'execució assumits per cada membre de l'agrupació, com també l'import de la subvenció que hi ha d'aplicar cadascun d'ells, que també tenen la consideració de beneficiaris. En tot cas, s'ha de nomenar un representant o apoderat únic de l'agrupació, amb poders suficients per complir les obligacions que, com a beneficiari, corresponen a l'agrupació. Així mateix, l'agrupació no s'ha d'entendre dissolta fins que no hagin transcorregut els terminis de prescripció establerts en l'article 24 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i en els articles 57 i 60 del Text refós de la Llei de subvencions.

2. Les persones beneficiàries han de complir els requisits addicionals següents:

a) Les persones físiques o jurídiques, públiques o privades, les agrupacions de persones i entitats sense personalitat jurídica han de tenir la seu social dins l'àmbit territorial de les Illes Balears o, si no, el 25 % del seu capital social ha de ser propietat de socis residents a les Illes Balears. En aquest cas, la subvenció que pertoqui s'ha de reduir aplicant a l'import corresponent el percentatge de participació dels socis de les Illes Balears en capital social de l'empresa. Tot això, sens perjudici que cada convocatòria pugui preveure la participació d'empreses que radiquin i desenvolupin la seva activitat en la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. S'entén per radicada a les Illes Balears l'empresa que tingui un centre de treball obert i en funcionament, o que sol·liciti l'ajut per un nou establiment en el territori de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

b) Les persones jurídiques, les agrupacions de persones i entitats sense personalitat jurídica han d'estar constituïdes de conformitat amb la normativa vigent, i inscrites en el registre o registres corresponents, si escau; han de disposar de l'organització, l'estructura tècnica i la capacitat suficients i necessàries per garantir el compliment de l'activitat objecte de subvenció.

3. Els requisits esmentats en l'apartat anterior, així com els que estableixi la convocatòria corresponent, s'han d'acreditar aportant la documentació, adjunta a la sol·licitud de subvenció, assenyalada en l'article 10 d'aquesta Ordre i en la convocatòria corresponent.

4. No poden ser beneficiàries de les subvencions les persones, entitats o agrupacions que incorrin en alguna de les prohibicions que s'estableixen en l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, ni les que hagin estat sancionades mitjançant resolució ferma amb la pèrdua de la possibilitat d'obtenir una subvenció d'acord amb la normativa que ho estableixi. Tampoc poden accedir a la condició de beneficiari els sol·licitants que hagin estat sancionats o condemnats d'acord amb l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes o amb l'article 37 de la Llei 8/2016, de 30 de maig per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per eradicar l'LGTBI-fòbia.

En els ajuts compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat, d'acord amb el Reglament (UE) 651/2014, no poden obtenir la condició de beneficiari les persones o entitats subjectes a una ordre de recuperació pendent per una decisió prèvia de la Comissió que hagi declarat un ajut il·legal e incompatible amb el mercat interior, ni les empreses en crisis. En ambdós supòsits s'exceptuen els ajuts destinats a reparar els perjudicis causats per determinats desastres naturals.

5. Als efectes d'aquesta Ordre s'entén per:

a) Empresa: qualsevol entitat, independentment de la seva forma jurídica, que exerceixi una activitat econòmica.

b) Microempresa, petita i mitjana empresa (PIME): empreses que ocupen menys de 250 persones i que tenen un volum de negocis anual que no supera els 50 milions d'euros o amb un balanç general anual que no superi els 43 milions d'euros.

En la categoria de les PIME, es defineix petita empresa com una empresa que ocupa menys de 50 persones i amb un volum de negoci anual o amb un balanç general anual que no supera els 10 milions d'euros.

En la categoria de les PIME, es defineix microempresa com una empresa que ocupa menys de 10 persones i amb un volum de negoci anual o amb un balanç general anual que no supera els dos milions d'euros.

Els paràmetres que delimiten les categories esmentades s'han d'ajustar, en tot cas, a la normativa europea vigent en quan a la classificació de les PIME.

Per al càlculs dels efectius i els imports financers es tindrà en compte la possible associació o vinculació de l'empresa sol·licitant amb altres empreses.

c) Entitat sense ànim de lucre: entitat privada amb personalitat jurídica pròpia que exerceix una activitat no lucrativa dins l'àmbit de l'activitat industrial.

d) Projecte industrial estratègic: proposta d'inversió per a la implantació o l'ampliació d'una o de diverses activitats industrials que tengui com a resultat previsible una expansió significativa i sostenible del teixit industrial de les Illes Balears o la consolidació d'aquest, i/o l'adopció de mesures adreçades a garantir la viabilitat d'una empresa o sector industrial exposats a riscos per a la seva continuïtat.

Article 5

Convocatòria

1. Les convocatòries que es dictin a l'empara d'aquestes bases s'han d'aprovar per resolució del conseller o consellera competent en matèria d'indústria. El text de la convocatòria s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions (BDNS), amb la resta de la informació que es requereixi, i també s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, amb indicació dels recursos que hi poden interposar les persones o entitats interessades.

2. L'acte de convocatòria ha de contenir, com a mínim, els aspectes que assenyala l'article 15 del Text refós de la Llei de subvencions, així com els terminis i les pròrrogues a què es refereix l'article 15 d'aquesta Ordre i la resta d'aspectes que s'hi regulen.

3. En les convocatòries s'ha d'indicar la quantia de la disponibilitat pressupostària màxima de què es disposa per atendre les sol·licituds de subvenció (amb possibilitat de finançament de la Unió Europea, de l'Administració de l'Estat o d'altres), amb indicació de la partida o les partides pressupostàries a les quals s'ha d'imputar la despesa i, si escau, de les anualitats i dels imports corresponents en el supòsit que es tramitin subvencions pluriennals, tenint en compte les regles particulars següents:

a) La consignació de l'import màxim destinat a les subvencions no implica que s'hagi de distribuir necessàriament tot entre totes les sol·licituds presentades.

b) L'import consignat inicialment es pot ampliar, mitjançant una resolució de modificació de la convocatòria, amb els efectes, si escau, que preveu l'article 39.3 de la Llei 39/2015. Aquesta modificació, llevat que s'estableixi una altra cosa, no implica que el termini per presentar sol·licituds s'ampliï, ni afecta la tramitació ordinària de les sol·licituds presentades i no resoltes expressament. Es pot ampliar el crèdit d'una convocatòria i obrir un nou termini per presentar sol·licituds sempre que es garanteixin els principis de publicitat i concurrència.

c) Quan la quantia total màxima de les subvencions convocades es distribueixi entre diferents crèdits pressupostaris, s'entén que la distribució té caràcter estimatiu, i l'eventual alteració no exigeix la modificació de la convocatòria, sens perjudici de la tramitació del procediment pressupostari i comptable que, si escau, pertoqui.

4. Els fons es poden distribuir entre els sol·licitants que s'acullin a cada convocatòria específica, d'acord amb els criteris generals de l'article 6 d'aquesta Ordre i els objectius i la preferència de caràcter específic que fixi cada convocatòria.

5. Quan les característiques de la subvenció ho permetin, les convocatòries poden preveure la realització de diversos procediments de selecció successius al llarg d'un o més exercicis pressupostaris i per a una mateixa línia de subvenció, tot indicant-ne els aspectes següents:

a) El nombre de procediments i de resolucions successives que s'han de dictar.

b) L'import màxim que s'ha d'atorgar en cada període i anualitat, tenint en compte la durada i el volum de sol·licituds previstes. No obstant això, en els casos en què, una vegada finalitzat qualsevol dels períodes, no s'hagi esgotat l'import màxim previst inicialment per a cada un d'aquests períodes, la quantitat no aplicada s'ha de traslladar al període següent, mitjançant una resolució de l'òrgan competent per concedir les subvencions, que s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

c) El termini en què es poden presentar les sol·licituds per a cada un dels períodes.

d) El termini màxim de resolució de cadascun dels procediments.

6. En les convocatòries a què es refereix l'apartat anterior, cada resolució s'ha de pronunciar sobre les sol·licituds presentades en el període de temps corresponent i acordar l'atorgament de les subvencions d'acord amb els criteris generals que han de regir la resolució, sense superar la quantia que s'hagi establert en la convocatòria per a cada període i anualitat, o en la modificació prevista en l'apartat 3.b) d'aquest article.

7. Les convocatòries hauran d'establir si les subvencions susceptibles de ser atorgades constitueixin o no ajuts de l'Estat en els termes prevists en els articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea.

En el cas que els ajuts no es considerin ajuts de l'Estat, s'haurà de motivar a la convocatòria els elements que justifiquen l'absència d'ajut estatal, de conformitat amb la Comunicació 2016/C 262/01 de la Comissió relativa al concepte d'ajut estatal, o instrument que el substitueixi.

En el supòsit que la subvenció constitueixi un ajut de l'Estat, a la convocatòria s'ha d'assenyalar quin és el règim aplicable de la manera següent:

1. Ha d'assenyalar si s'acull a un reglament de minimis, i ha de fer referència al reglament concret, inclosa la referència de publicació al DOUE.

2. Ha d'assenyalar si s'acull al reglament general d'exempció per categories, aprovat per Reglament (UE) 651/2014 de la Comissió de 17 de juny de 2014 pel qual es declaren determinades categories d'ajuts compatibles amb el mercat interior (o la normativa que el substitueixi o que pugui aprovar la Comissió Europea), així com els requisits que es compleixen per entendre que s'hi poden acollir (efecte incentivador, intensitat d'ajut, i o despeses subvencionables, etc.). En aquest supòsit la convocatòria s'ha de comunicar a l'òrgan competent europeu, d'acord amb la normativa o procediments establerts.

3. Si la subvenció constitueix un ajut de l'Estat, s'ha de notificar a la Comissió Europea, i a la convocatòria s'ha de fer referència expressa al número d'identificació d'ajut estatal atorgat per la Comissió Europea (SA number) i fer constar que s'han complit les condicions imposades per la Comissió Europea en la seva decisió favorable d'autorització.

Així mateix, a les convocatòries s'ha de fer constar si s'han aplicat règims normatius per situacions excepcionals, que flexibilitzin o exceptuïn el marc normatiu general exposat.

Article 6

Principis i criteris generals per atorgar les subvencions

1. Els ajuts que regula aquesta Ordre s'han de concedir amb subjecció als principis de publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, igualtat i no-discriminació, eficàcia en el compliment dels objectius fixats per l'òrgan concedent i eficiència en l'assignació i la utilització dels recursos públics.

2. Com a regla general, el sistema de selecció ha de ser el concurs, mitjançant la comparació en un únic procediment de totes les sol·licituds presentades, de conformitat amb els criteris objectius establerts en aquestes bases i els específics que es fixin en les convocatòries.

3. Sens perjudici dels criteris específics corresponents a cada línia de subvencions establerts en la convocatòria corresponent, l'avaluació de les sol·licituds ha de tenir en compte, quan sigui rellevant per l'objecte de la subvenció i sempre que sigui possible, els criteris genèrics següents:

a) Desenvolupament empresarial i territorial: noves implantacions; ampliació o modernització d'equips e instal·lacions; empreses joves i petites de creació recent; diversificació territorial de les activitats; diversificació de productes i serveis; diversificació de clients i mercats; zones preferents de desenvolupament o reindustrialització; impacte sobre el teixit productiu, l'economia o les PIME; aprofitament de recursos endògens; integració amb altres iniciatives de foment empresarial; zones amb menor desenvolupament socioeconòmic i en polígons industrials en desenvolupament.

b) Adaptació al context global: grau d'investigació, desenvolupament i innovació; grau d'internacionalització; cooperació empresarial; cooperació per a la transferència de coneixements i tecnològica; potencial innovador i de valor afegit del projecte; implantació de sistemes de qualitat, excel·lència i innovació; capacitat evolutiva i de creixement de l'empresa; adaptació de noves normes comunitàries per a la indústria i la PIME; integració i complementarietat amb altres instruments de l'Administració de la CAIB i amb els principis i directrius d'estratègia industrial acordats en el Consell de la Industria, i integració amb altres projectes o plans d'iniciativa i foment empresarial.

c) Aspectes socials: llocs de treball creats o mantinguts; qualificació i qualitat de l'ocupació; recol·locació de treballadors procedents de tancaments i ajustaments; ocupació per a col·lectius desfavorits i discapacitats; implementació de polítiques i mesures d'igualtat; contribució al desenvolupament sostenible; desenvolupament de la responsabilitat social de l'empresa, i iniciatives relacionades amb l'economia social.

d) Aspectes mediambientals: economia circular, reducció d'emissions de gasos hivernacles, eficiència energètica, reducció de residus, optimització dels recursos, i aprofitament de matèries primeres locals.

e) Aspectes relacionats amb la gestió i execució de l'activitat: viabilitat tècnica del projecte; estructura financera i consecució de finançament privat; desenvolupament i execució de conformitat amb el pla de treball proposat; adequació del cronograma i del pressupost de les activitats, i eficàcia i eficiència en l'execució dels projectes.

f) Altres criteris: qualitat, mitjans i característiques de la documentació presentada; grau de compliment d'anteriors ajuts concedits; declaració de Projecte Industrial Estratègic, d'acord amb la Llei 14/2019, de 29 de març.

4.  D'acord amb el que estableix l'article 11 de la Llei 11/2016, les convocatòries de subvencions que es derivin d'aquestes bases han d'introduir criteris que valorin les actuacions dirigides a la consecució efectiva de la igualtat de gènere per part de les entitats sol·licitants, llevat dels casos en què, per la naturalesa de la subvenció o dels sol·licitants, estigui justificat no incorporar-n'hi.

5. D'acord amb el que preveu l'article 25.3 del Decret 49/2018, de 21 de desembre, sobre l'ús de les llengües oficials en l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, les convocatòries de subvencions que es derivin d'aquestes bases han de preveure, sempre que ho permeti la seva naturalesa i sigui possible, clàusules lingüístiques com ara l'ús preferent del català o la previsió d'emprar-lo en l'elaboració de materials, difusió de les actuacions, edicions o publicacions, etc.

6. Les convocatòries poden establir que, en el cas que el crèdit global màxim destinat a la convocatòria sigui suficient per atendre totes les sol·licituds presentades, es pugui finançar la totalitat de l'import sol·licitat per cada entitat que compleixi els requisits per ser-ne beneficiària, sense aplicar els criteris de valoració.

7. Les convocatòries poden fixar que les activitats, els projectes o els comportaments, per ser subvencionables, han d'obtenir una qualificació mínima o una puntuació determinada en l'avaluació tècnica.

8.  No obstant el que disposa l'apartat 2 d'aquest article, la selecció dels beneficiaris es pot dur a terme per procediments que no siguin el concurs quan no siguin necessàries la comparació i la prelació, en un únic procediment, de totes les sol·licituds entre si. En aquests casos, les sol·licituds de subvenció es poden resoldre de la manera següent:

a) Individualment, a mesura que entrin en el registre de l'òrgan competent, encara que no hagi acabat el termini de presentació. Si s'exhaureixen els crèdits destinats a la convocatòria abans d'acabar el termini de presentació de les sol·licituds, s'ha de suspendre la concessió de nous ajuts mitjançant una resolució publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, tot d'acord amb el que disposen els apartats 2 i 3 de l'article 17 del Text refós de la Llei de subvencions.

b) Amb la distribució o prorrateig de l'import global màxim previst en la convocatòria entre els sol·licitants que compleixin els requisits per ser-ne beneficiaris.

9. El conjunt de subvencions atorgades en cada convocatòria no pot superar l'import total màxim previst.

Article 7

Regles generals sobre l'import de la subvenció

1. L'import de la subvenció pot consistir en el finançament d'una part proporcional del cost de l'activitat subvencionada o en una quantia fixa, segons s'estableixi en la convocatòria, tenint en compte les característiques peculiars de l'activitat subvencionada i l'interès públic objecte de foment en cada cas.

2. En les convocatòries d'ajuts compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat, es determinarà la intensitat màxima de l'ajut en relació amb un conjunt de costos subvencionables, i si escau, l'import al qual poden aspirar els beneficiaris. La intensitat d'ajut que es concedeixi a un projecte d'inversió no pot superar el nivell màxim permès per la normativa europea aplicable a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

3. L'import de la subvenció s'ha de fixar segons la disponibilitat pressupostària, el pressupost aprovat, l'import sol·licitat, la documentació que aporti el sol·licitant i, si escau, la puntuació obtinguda.

4. El pressupost total del projecte ha d'estar compost pel conjunt de partides subvencionables i pels recursos propis de la persona o l'entitat, o per altres recursos. L'òrgan instructor pot aplicar factors de correcció consistents en reduir o excloure determinades despeses directes o indirectes relatives al cost total del projecte, amb una motivació prèvia que ha de constar en la proposta de resolució i en la resolució, així com en l'acta de la comissió avaluadora quan correspongui.

5. Per assegurar l'eficàcia dels fons atorgats, la comissió avaluadora pot proposar que la subvenció es limiti a alguna part separable del projecte, de manera que aquesta part sigui la que es valori i la que s'hagi de justificar després, sempre que això no desvirtuï la finalitat de la subvenció.

6. En el cas que no es produeixi cap modificació, el projecte aprovat ha de ser el que s'hagi presentat com a pressupost total del projecte. En el cas que es produeixin els fets esmentats en els apartats 4 i 5 d'aquest article, el projecte aprovat ha de ser el que determini la resolució de concessió.

7. L'import de la subvenció concedida no pot ser d'una quantia que, de manera aïllada o en concurrència amb altres subvencions, ajuts o ingressos, superi el cost de l'activitat objecte de subvenció o l'import de l'ajut sol·licitat.

Article 8

Despeses subvencionables

1. D'acord amb l'article 40 del Text refós de la Llei de subvencions, es consideren despeses subvencionables aquelles que, de manera indubtable, responguin a la naturalesa de l'activitat objecte de subvenció, que s'efectuïn en el termini establert en la convocatòria per dur a terme les accions subvencionables i que no superin el valor de mercat. S'hi poden imputar despeses que s'hagin fet al llarg del període d'activitat fixat en la convocatòria.

2. Amb caràcter general, es considera despesa efectuada la que s'hagi executat, facturat i pagat de manera efectiva abans que acabi el període de justificació. No obstant això, les convocatòries, segons la naturalesa de la subvenció, podran exceptuar el compliment dels requisits esmentats.

3. Cada convocatòria determinarà les despeses subvencionables. En tot cas poden ser subvencionables, si així ho preveu la convocatòria, les despeses especificades en els apartats 6 i 7 de l'article 40 del Text refós de la Llei de subvencions, o normativa que la substitueixi, relatives a despeses d'amortització, despeses financeres, despeses d'assessoria jurídica o financera, les despeses notarials i registrals i les despeses pericials per dur a terme el projecte subvencionat i les d'administració específiques, sempre que estiguin directament relacionades amb l'activitat subvencionada i siguin indispensables per preparar-la o executar-la adequadament.

4. En el cas d'adquisició, construcció, rehabilitació i millora de béns inventariables, la persona o entitat beneficiària ha de destinar els béns al fi concret per al qual s'hagi concedit la subvenció pel temps que estableixi la convocatòria, d'acord amb l'article 40.4 del Text refós de la Llei de subvencions, no pot ser inferior a cinc anys en el cas de béns inscriptibles en un registre públic, ni a dos anys per a la resta de béns.

Article 9

Òrgans competents

1. La consellera o el conseller competent en matèria d'indústria és l'òrgan competent per iniciar el procediment, mitjançant la resolució de convocatòria de subvenció a què es refereix l'article 5 d'aquesta Ordre i l'article 15 del Text refós de la Llei de subvencions; per dictar la resolució de concessió o denegació de la subvenció o, si escau, d'inadmissió de la sol·licitud, com també, si escau, les resolucions de modificació, de revocació i de reintegrament a què es refereixen els articles 27, 28 i 29 d'aquesta Ordre.

2. La directora o el director general competent en matèria d'indústria és l'òrgan competent per instruir i tramitar el procediment, en els termes que estableixen l'article 16 del Text refós de la Llei de subvencions i l'article 12 d'aquesta Ordre, com també per comprovar la justificació de l'aplicació efectiva de la subvenció concedida de conformitat amb el que disposen l'article 42 del Text refós esmentat i l'article 24 d'aquesta Ordre.

Article 10

Presentació de sol·licituds

1. Les persones obligades a relacionar-se electrònicament amb l'Administració han de presentar les sol·licituds de subvenció i la documentació adjunta, segons els models establerts en cada convocatòria, per mitjans electrònics, a través de la Seu Electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. D'acord amb l'article 68.4 de la Llei 39/2015, si algun dels subjectes esmentats presenta la sol·licitud presencialment, l'Administració els ha de requerir perquè la realitzin de la forma indicada anteriorment. A aquests efectes, es considera com a data de presentació de la sol•licitud aquella en què s'hagi dut a terme l'esmena.

2. Les persones interessades, quan siguin persones físiques, poden presentar individualment les sol·licituds de subvenció i la documentació adjunta segons els models establerts en cada convocatòria, presencialment o per mitjans electrònics, a través de la Seu Electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, o bé a qualsevol dels registres esmentats en l'article 16 de la Llei 39/2015 i l'article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

3. Sens perjudici de la documentació addicional que determini cada convocatòria i tenint en compte els punts següents, la documentació que s'ha d'aportar amb la sol·licitud és la següent:

a) Documentació acreditativa de les facultats de representació de la persona que signa la sol·licitud d'ajut de l'empresa beneficiaria, de conformitat amb l'article 32 del Reial decret 203/2021, de 30 de març, pel que s'aprova el Reglament d'actuació i funcionament del sector públic per mitjans electrònics.

b) Si escau, un informe explicatiu de l'activitat industrial que desenvolupa, el centre de treball on es du a terme l'actuació, els objectius i els recursos humans i materials necessaris per executar-la, el pressupost, amb detall dels ingressos i de les despeses o les inversions previstes i, si escau, amb l'IVA desglossat.

c) Si escau, els tres pressuposts que en aplicació de l'article 40.3 del Text refós de la Llei de subvencions, ha d'haver sol·licitat la persona o entitat beneficiària.

d) Una o més declaracions responsables, d'acord amb el model normalitzat que consti en cada convocatòria, en relació amb el compliment de les obligacions següents:

1a. De complir les obligacions que estableixen l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions i l'article 16 d'aquesta Ordre, com també les que s'estableixin en la convocatòria corresponent.

2a. De no incórrer en cap causa de prohibició o d'incompatibilitat per percebre la subvenció, de conformitat amb la normativa aplicable.

3a. De complir amb la normativa comunitària, nacional i autonòmica aplicable en l'àmbit de contractació, subvencions, ajuts de l'Estat.

4a. De no haver estat sancionada o condemnada en els darrers tres anys per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, sancionades per resolució administrativa ferma o condemnades per sentència judicial ferma.

e) En el cas que la persona o entitat interessada no sigui perceptora de la Comunitat Autònoma, una declaració responsable de la veracitat de les dades bancàries aportades, tal com disposa el Decret 6/2013, de 8 de febrer, de mesures de simplificació documental dels procediments administratius, o un document bancari que acrediti la titularitat del compte, d'acord amb el model normalitzat disponible a la Seu Electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

4. La presentació de la sol·licitud implica l'acceptació, per part de la persona o entitat interessada, de les prescripcions contingudes en el Text refós de la Llei de subvencions, aquesta Ordre i la convocatòria corresponent, i obliga a l'Administració a verificar la identitat dels interessats en el procediment administratiu, d'acord amb l'article 9.1 de la Llei 39/2015.

5. La presentació de la sol·licitud faculta a l'òrgan instructor a obtenir, d'acord amb l'article 28.2 de la Llei 39/2015, llevat d'oposició expressa, l'acreditació que està al corrent en el compliment de les obligacions amb la Seguretat Social i tributàries davant l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Per obtenir l'acreditació que s'està al corrent en el compliment de les obligacions tributàries amb l'Estat, es requereix una autorització expressa, d'acord amb l'article 95 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre. En cas que la persona sol·licitant s'oposi a l'obtenció d'aquesta dades haurà d'aportar els certificats corresponents.

No obstant això, en el cas de subvencions de quantia igual o inferior a 3.000,00 euros, aquests certificats poden substituir-se per una declaració responsable de la persona sol·licitant que indiqui que està al corrent en les obligacions corresponents.

6. S'ha de garantir el compliment del que estableix l'article 28 de la Llei 39/2015 quant a l'exigència de presentar documentació que ja s'ha aportat anteriorment o que està en poder de l'Administració.

7. Si la sol·licitud no compleix els requisits legals de la convocatòria corresponent o no incorpora els documents exigits, s'ha de requerir la persona o entitat interessada perquè, en el termini de deu dies hàbils, esmeni l'errada o presenti els documents preceptius, amb la indicació que, si no ho fa, se la tindrà per desistida de la seva sol·licitud, amb la resolució prèvia, que consistirà en la declaració d'aquesta circumstància, amb indicació dels fets produïts i les normes aplicables.

Aquest requeriment es pot fer en qualsevol moment del procediment administratiu i sempre abans de la proposta de resolució.

En el cas que el criteri de selecció dels beneficiaris es basi en l'ordre d'entrada de les sol·licituds, la data de presentació de l'esmena és la que estableix l'ordre definitiu per resoldre l'expedient.

8. Si ho estableix la convocatòria, es pot dictar un únic requeriment per a totes les sol·licituds presentades, amb indicació de la deficiència detectada en cada cas, el qual s'ha de publicar en el butlletí oficial de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

9. L'òrgan instructor del procediment pot sol·licitar, a més, tota la documentació complementària que consideri necessària per avaluar correctament la sol·licitud.

Article 11

Comissió Avaluadora

1. La comissió avaluadora és l'òrgan col·legiat a qui correspon examinar les sol·licituds presentades i emetre'n un informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució.

2. Únicament és obligatori constituir una comissió avaluadora en els supòsits que estableix l'article 19.2 del Text refós de la Llei de subvencions. Les convocatòries concretes poden regular la constitució d'una comissió avaluadora encara que no sigui preceptiva.

3. La comissió avaluadora ha d'estar integrada per un president o presidenta, un secretari o secretària i un nombre de vocals no inferior a tres, designats en la resolució de convocatòria, d'acord amb criteris de competència professional i d'experiència. Els membres d'aquest òrgan col·legiat han de ser personal al servei de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

4. En la composició de la comissió avaluadora s'ha de procurar un equilibri adequat entre dones i homes, d'acord amb l'article 4 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat entre dones i homes.

5. La comissió avaluadora ajustarà el seu funcionament al que estableix la legislació autonòmica i estatal sobre els òrgans col·legiats.

6. En els casos en què la comissió avaluadora no es constitueixi, s'ha de determinar en la convocatòria l'òrgan que ha d'examinar les sol·licituds i emetre l'informe que serveixi de base per a la proposta de resolució.

Article 12

Instrucció del procediment

1. Correspon a l'òrgan instructor dur a terme d'ofici totes les actuacions que consideri necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'hagi de pronunciar la resolució i, en concret, les que detalla l'article 16 del Text refós de la Llei de subvencions.

2. A l'efecte de determinar els participants admesos en la convocatòria de subvenció corresponent, l'òrgan instructor, si escau, ha de requerir a les persones o entitats sol·licitants l'esmena de les sol·licituds d'acord amb l'article 10 d'aquesta Ordre. Així mateix, en els supòsits en què, posteriorment, el procediment de concessió es paralitzi per qualsevol causa imputable a la persona o entitat sol·licitant de la subvenció, l'òrgan instructor l'ha d'advertir que, transcorregut el termini que s'indica a aquest efecte, se'n produirà la caducitat. Si acaba aquest termini i la persona o entitat sol·licitant no ha duit a terme les activitats necessàries per reprendre la tramitació, l'òrgan instructor ha de proposar a l'òrgan competent per resoldre el procediment l'arxivament de les actuacions i, una vegada dictada la resolució corresponent, l'ha de notificar a la persona interessada.

3. Quan la subvenció tengui per objecte el finançament d'actuacions que hagi de fer el sol·licitant i l'import de la subvenció que resulti de l'informe previ que ha de servir de base a la proposta de resolució sigui inferior a l'import sol·licitat, l'instructor pot instar el sol·licitant a modificar-ne la sol·licitud, en el termini corresponent al tràmit d'audiència, a fi d'ajustar-la a l'import de la subvenció susceptible d'atorgament. Aquesta modificació ha de respectar l'objecte, les condicions i la finalitat de la subvenció, com també els criteris de valoració establerts en relació amb les sol·licituds.

4. L'òrgan instructor, a la vista de l'expedient i, si escau, de l'informe de la Comissió Avaluadora, ha de formular la proposta de resolució, la qual s'ha de pronunciar, com a mínim, sobre el beneficiari o la llista ordenada de beneficiaris per als quals es proposa l'atorgament de la subvenció i la quantia d'aquesta.

5. La proposta de resolució s'ha de notificar a les persones interessades individualment o mitjançant la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que estableixi la convocatòria.

6. Si escau, en els casos i els termes que estableixi la convocatòria, les persones interessades proposades com a beneficiàries de les subvencions han de comunicar a l'òrgan instructor l'acceptació o la renúncia de la subvenció proposada en el termini indicat en l'article 15 d'aquesta Ordre. En tot cas, es considera que la persona beneficiària accepta la proposta de resolució si no manifesta la renúncia dins el termini atorgat.

7. En el cas que un beneficiari renunciï a l'import de la subvenció proposada, únicament es repartirà aquest import entre la resta de sol·licituds si la convocatòria preveu expressament aquesta possibilitat i tenint en compte els criteris de repartiment que s'estableixin per a això, els quals, en tot cas, han de respectar els principis d'atorgament de subvencions que disposa l'article 6 d'aquestes bases.

8. Es pot prescindir del tràmit previst en el apartat setè quan l'import de la subvenció proposada sigui igual a l'import sol·licitat.

9. La proposta de resolució no crea cap dret a favor de la persona beneficiària proposada davant l'Administració mentre no es dicti la resolució de concessió i es notifiqui o publiqui.

Article 13

Resolució i notificació

1. La resolució de concessió de les subvencions ha de ser motivada i ha de contenir les dades següents: la identificació de la persona o entitat beneficiària, la descripció de l'activitat que s'ha de subvencionar, inclòs el període d'execució, el pressupost total de l'activitat subvencionada, l'import de la subvenció concedida, la inclusió o l'exclusió, si pertoca, de l'IVA suportat, les obligacions de la persona o entitat beneficiària, les garanties que ofereix la persona o entitat beneficiària o l'exempció d'aquestes garanties, la forma de pagament i la forma de justificació de l'aplicació dels fons percebuts.

2. Si la subvenció implica una despesa pluriennal, la resolució de concessió ha de determinar, així mateix, el nombre d'exercicis a què s'aplica la despesa i la quantia màxima que s'ha d'aplicar en cada exercici, en els límits que estableixen el Text refós de la Llei de finances i les lleis generals de pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears respecte de les despeses pluriennals. En tot cas, i pel que fa a les anualitats posteriors a l'exercici corrent, s'entén que l'eficàcia de la resolució de concessió resta sotmesa a l'existència de crèdit adequat i suficient en els pressuposts generals de cada exercici.

3. D'acord amb l'article 6.2 d'aquestes bases, si algun dels beneficiaris renuncia a la subvenció o incompleix les seves obligacions, amb la consegüent pèrdua del dret al cobrament total o parcial de la subvenció, l'òrgan concedent, sense necessitat d'efectuar una nova convocatòria, ha de concedir la subvenció a la persona o entitat sol·licitant o a les persones o entitats sol·licitants següents, per ordre de prelació, sempre que s'hagi alliberat crèdit suficient per atendre com a mínim una de les sol·licituds denegades. L'òrgan que concedeix la subvenció ha de comunicar aquesta opció als interessats, perquè acceptin la proposta de subvenció en el termini de deu dies. Una vegada les persones o entitats sol·licitants hagin acceptat la proposta, s'ha de dictar l'acte de concessió i s'ha de notificar.

4. Correspon a l'òrgan instructor la notificació individual o mitjançant la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears de les resolucions que finalitzen el procediment de concessió de subvencions, de conformitat amb el que estableixi la convocatòria i d'acord amb el que disposa l'article 21.4 del Text refós de la Llei de subvencions.

5. En tot cas, la resolució de concessió es pot substituir per l'acabament convencional d'acord amb el que preveu l'article 23 del Text refós de la Llei de subvencions, per acord entre l'òrgan concedent i totes les persones o entitats beneficiàries en relació amb la quantia de la subvenció concedida, sempre que hi hagi crèdit suficient i es respectin l'objecte, les condicions, la finalitat i els criteris de valoració establerts en la convocatòria, amb la conformitat prèvia de l'òrgan instructor o, si escau, de la Comissió Avaluadora. Les resolucions de concessió també es poden complementar mitjançant els convenis instrumentals a què es refereix l'article 21.2 del mateix Text refós per concretar els compromisos assumits per les parts.

6. El venciment del termini màxim establert per resoldre el procediment sense que s'hagi dictat i notificat la resolució expressa faculta la persona interessada per entendre desestimada la sol·licitud.

Article 14

Entitats col·laboradores

1. Les convocatòries que es dictin en aplicació d'aquesta Ordre poden preveure la col·laboració de les entitats que, a aquest efecte, assenyala l'article 26.2 del Text refós de la Llei de subvencions, quant al lliurament dels fons públics als beneficiaris de les subvencions o a la realització d'altres funcions de gestió.

2. El règim de col·laboració d'aquestes entitats s'ha de subjectar a les normes que estableixen els articles 26 a 28 del Text refós de la Llei de subvencions i als termes que, si escau, s'estableixen en la convocatòria i en el conveni corresponent.

3. Les entitats col·laboradores a què es refereix la lletra f) de l'article 26.2 del Text refós de la Llei de subvencions han d'acreditar les condicions de solvència econòmica, financera i tècnica que, a aquest efecte, es determini en les convocatòries corresponents, i, si escau, es poden utilitzar alguns dels mitjans de solvència que estableixi la normativa vigent per la qual es regulen els contractes del sector públic.

Article 15

Regles generals sobre terminis i pròrrogues

1. Les convocatòries han de fixar els terminis següents:

a) Entre deu dies i tres mesos per presentar les sol·licituds de subvenció. Quan les característiques de la subvenció ho facin recomanable, les convocatòries corresponents poden preveure un termini superior.

b) Deu dies per esmenar la sol·licitud o la documentació presentada juntament amb la sol·licitud a què es refereixen els articles 10.7 i 12.2 d'aquesta Ordre.

c)Entre deu dies i tres mesos per dur a terme l'actuació que permeti reprendre la tramitació del procediment a què es refereix l'article 12.2 d'aquesta Ordre.

d) Entre deu i quinze dies per al tràmit d'audiència, si pertoca, de conformitat amb el que disposa l'article 82.2 de la Llei 39/2015.

e) Si escau, entre tres i deu dies per acceptar la proposta de resolució, o renunciar-hi, comptadors des de l'endemà que s'hagi comunicat.

f) Deu dies presentar al·legacions a la proposta de resolució.

g) Fins a sis mesos per dictar i notificar la resolució expressa de concessió de la subvenció, comptadors, segons s'estableixi en la convocatòria, des de l'endemà de la publicació de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, des de la data d'entrada de la sol·licitud de subvenció en el registre de l'òrgan competent per a la instrucció del procediment, o des de la data d'acabament del termini de presentació de sol·licituds.

h) Entre tres i set dies per comunicar el començament de l'activitat objecte de subvenció, en el cas que l'activitat s'hagi de fer amb posterioritat a la presentació de la sol·licitud i la convocatòria estableixi la comunicació de l'inici de l'activitat com a requisit específic per concedir la subvenció.

i) El termini màxim de justificació de la subvenció que, en consideració a la naturalesa de l'activitat subvencionada, pot consistir en una data certa o en una data determinable, comptador des del termini d'acabament de l'activitat que, si escau, es prevegi en la convocatòria. En el cas que la convocatòria no estableixi res respecte d'això, la justificació s'ha de presentar en el termini màxim de tres mesos des de la data d'acabament de l'execució del projecte.

j) Deu dies per esmenar els defectes en la justificació de la subvenció que, si escau, apreciï l'òrgan competent per comprovar la justificació de la subvenció, amb la comunicació prèvia per escrit adreçada a la persona o entitat beneficiària.

k) El termini mínim d'afectació de l'activitat subvencionada a la finalitat per a la qual s'hagi atorgat la subvenció, si escau. En tot cas, quan es tracti de béns o d'altres drets reals, aquest termini ha de ser de cinc anys per als béns susceptibles d'inscripció en un registre públic i de dos anys per a la resta de béns.

l) Tres dies hàbils per comunicar la sol·licitud o l'obtenció d'altres subvencions per a la mateixa finalitat. Aquest termini es computarà des de la sol·licitud o l'obtenció de la subvenció concurrent i, en tot cas, abans de la justificació de l'aplicació que s'hagi donat als fons percebuts.

m) Entre quinze i vint dies hàbils per comunicar les variacions a què es refereix l'apartat c) de l'article 16 d'aquesta Ordre.

En la resta de supòsits no establerts en les lletres anteriors s'han d'observar els terminis que estableixi la convocatòria.

2. Quan el nombre de sol·licituds formulades o qualsevol altra causa justificada impedeixi raonablement el compliment del termini màxim per resoldre el procediment, l'òrgan competent per resoldre el procediment pot ampliar aquest termini, d'acord amb l'article 23 de la Llei 39/2015. Així mateix, d'ofici o a instància de part, es pot ampliar el termini de presentació de la justificació de la subvenció, amb els límits i les condicions que estableix l'article 32 de la Llei 39/2015, per mitjà d'una resolució motivada de l'òrgan competent per resoldre el procediment. També es pot ampliar el termini d'execució de les actuacions subvencionades d'acord amb el que estableixi la convocatòria i sempre que no es perjudiquin drets de terceres persones.

3. La consellera o el conseller competent en matèria d'indústria pot dictar, motivadament i en casos excepcionals, mesures d'ampliació excepcionals dels terminis d'execució i de justificació de les subvencions més enllà dels supòsits prevists en els apartats anteriors, sempre que no es perjudiquin drets de terceres persones i hi concorrin raons d'interès públic degudament justificades.

Article 16

Obligacions de la persona o entitat beneficiària

Les persones o entitats beneficiàries han de complir, a més de les obligacions que estableix l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions, les següents:

a) Comunicar a l'òrgan competent que accepta la proposta de resolució o que hi renuncia, sempre que la convocatòria ho estableixi expressament. En qualsevol cas, l'acceptació s'entén produïda automàticament si, una vegada transcorregut el termini que determini la convocatòria, no es fa constar el contrari.

b) Acreditar davant la conselleria competent en matèria d'indústria que es compleixen de manera efectiva els requisits i les condicions que s'exigeixen per concedir els ajuts.

c) Comunicar a l'òrgan que concedeix la subvenció qualsevol variació de la seva situació que pugui tenir incidència en la conservació i la quantia dels ajuts.

d) Adoptar les mesures de difusió que, si escau, es fixin en la convocatòria corresponent.

e) Complir les obligacions que, amb caràcter específic, estableixi la convocatòria.

 

Article 17

Pagament de les subvencions

1. Amb caràcter general, el pagament de les subvencions s'ha de fer efectiu una vegada acreditat el compliment de la finalitat per a la qual s'hagi atorgat la subvenció i justificada la realització de l'activitat subvencionada, d'acord amb aquestes bases i en les condicions i els terminis concrets que estableixi cada convocatòria.

2. Així mateix, es poden fer pagaments parcials o fraccionats, amb la justificació prèvia de l'activitat feta parcialment, d'acord amb el que estableixi la mateixa convocatòria.

3. La convocatòria també pot preveure bestretes de pagament de fins al 100 % de l'import de la subvenció concedida, d'acord amb el que preveu l'article 37 del Text refós de la Llei de subvencions, amb les garanties que, si escau, s'estableixin d'acord amb la normativa aplicable.

Article 18

Normes sobre la justificació de la subvenció

1. Les persones o entitats beneficiàries tenen l'obligació de justificar davant l'òrgan que concedeix la subvenció l'aplicació dels fons percebuts a l'objecte i el compliment de la resta de condicions imposades a la finalitat que hagi servit de fonament a la concessió de la subvenció, tenint en compte les regles per determinar-ne l'import a què es refereix l'article 7 d'aquesta Ordre.

2. Els beneficiaris i, si escau, les entitats col·laboradores, han de presentar la documentació que acrediti la realització de la despesa d'acord amb la modalitat de justificació i en el termini que concreti cada convocatòria tenint en compte el que estableix l'article 15.1.i) d'aquesta Ordre.

3. Una vegada transcorregut el termini de justificació que estableixi la convocatòria sense que l'entitat beneficiària hagi presentat la documentació justificativa de l'aplicació dels fons, es requerirà la persona beneficiària perquè la presenti en el termini improrrogable de quinze dies a l'efecte de poder justificar la subvenció.

4. Cada convocatòria ha d'establir la forma de documentar la justificació de la subvenció, d'acord amb les modalitats següents:

a) Compte justificatiu.

i. Compte justificatiu amb aportació de justificants de despesa i pagament.

ii. Compte justificatiu simplificat.

iii. Compte justificatiu amb aportació d'informe d'auditoria.

b) Acreditació per mòduls.

c) Presentació d'estats comptables.

5. Per als ajuts que es concedeixin en consideració a una determinada situació en el perceptor i així ho determini la convocatòria, no s'ha de requerir cap altra justificació que l'acreditació de la situació referida prèviament a la concessió i el compliment dels requisits.

6. D'acord amb la disposició addicional tercera del Text refós de la Llei de subvencions, quan les entitats beneficiàries siguin els consells insulars i les entitats locals, la convocatòria pot establir que la justificació de les subvencions concedides es faci mitjançant un certificat emès pel titular de l'òrgan gestor de la subvenció que acrediti la realització de l'activitat i el compliment de la finalitat de la subvenció, i també un informe emès per la intervenció o òrgan de control equivalent de l'entitat subvencionada que acrediti la veracitat i la regularitat de la documentació justificativa de la subvenció, sens perjudici de la documentació complementària que, si escau, estableixi la convocatòria. A aquest efecte, el certificat ha de contenir, com a mínim, les dades identificatives del beneficiari i del projecte subvencionat, així com del signant de l'informe de justificació, una manifestació expressa acreditativa de la veracitat i la regularitat de la documentació justificativa i, finalment, una relació detallada identificativa dels documents justificants, així com de la data de pagament.

7. Tenint en compte la naturalesa de les entitats beneficiàries, i per garantir el control de la concurrència de subvencions, cada convocatòria pot establir expressament la possibilitat d'estampillar els justificants de despesa, ja sigui mitjançant un segell en què consti l'entitat que concedeix la subvenció, el nom del projecte, la quantia que s'hi imputa i l'any d'imputació, o mitjançant una declaració responsable signada per la persona o entitat beneficiària i les administracions o entitats interessades que han concedit subvencions o ajuts per al mateix projecte, en la qual consti el número, la data i l'import de les factures, l'entitat o administració i els projectes als quals s'ha imputat la factura i l'import imputat a cada entitat. Les convocatòries poden establir altres formes de controlar la concurrència de subvencions, tenint en compte l'ús progressiu de mitjans electrònics en les relacions entre les administracions públiques i les persones interessades.

8. En el casos de subvencions en espècie, la justificació es pot entendre feta amb l'evidència que la persona o entitat beneficiària hagi accedit al bé o servei. L'Administració pot comprovar d'ofici aquesta circumstància o bé exigir a la persona beneficiària que presenti la documentació que acrediti l'aplicació dels béns o serveis percebuts a la finalitat que hagi servit de fonament a la concessió de la subvenció, sens perjudici que la convocatòria pugui establir altres formes de justificació.

Article 19

Compte justificatiu amb aportació de justificants de despesa i pagament

1. Amb caràcter general, les persones o entitats beneficiàries han de presentar la documentació que acrediti la realització de la despesa mitjançant un compte justificatiu, signat per la persona o entitat beneficiària o el seu representant, que ha d'incloure:

a) Una memòria d'actuació justificativa del compliment de les condicions imposades en la concessió de la subvenció, amb indicació de les activitats dutes a terme i dels resultats obtinguts.

b) Una memòria econòmica justificativa del cost de les activitats dutes a terme, que ha de contenir:

1r. Una relació classificada de les despeses i les inversions de l'activitat, amb la identificació del creditor i del document, l'import, la data d'emissió i, si escau, la data de pagament. En el cas que la subvenció s'atorgui d'acord amb un pressupost, s'han de indicar les desviacions esdevingudes.

2n. La indicació, si pertoca, dels criteris de repartiment dels costs generals i/o indirectes incorporats en la relació classificada de les despeses esmentada.

3r. Els tres pressuposts que, si escau, i en aplicació de l'article 40.3 del Text refós de la Llei de subvencions, ha d'haver sol·licitat la persona o entitat beneficiària. Excepte quan ja constin en l'expedient.

4t. Una declaració responsable actualitzada en la qual es faci constar que l'entitat sol·licitant no ha sol·licitat ni rebut cap altre ajut per a la mateixa finalitat de qualsevol administració pública o ens privat o públic, tant nacional com estranger, o, en cas contrari, una relació de les entitats a les quals ha sol·licitat un ajut per a la mateixa finalitat o de les quals n'ha obtingut alguna, amb indicació de la quantia concedida.

5è. La documentació addicional que, si pertoca, estableixi la convocatòria.

Les convocatòries poden establir continguts específics del compte i, si escau, models per presentar la documentació.

c) Les factures o els documents de valor probatori equivalent en el tràfic jurídic mercantil o amb eficàcia administrativa que justifiquin les despeses incorporades a la relació a què fa referència la lletra b) anterior, i, si escau, la documentació acreditativa del pagament.

2. La convocatòria pot acceptar la imputació a la subvenció de costs generals i/o indirectes, degudament justificats.

Article 20

Compte justificatiu simplificat

1. Per a subvencions concedides per un import inferior a 60.000 euros, les convocatòries de subvencions poden establir que la forma de justificació sigui un compte justificatiu simplificat. En aquest cas, el compte justificatiu ha de tenir el caràcter de document amb validesa jurídica de justificació de la subvenció.

2. El compte justificatiu ha de contenir la informació següent:

a) Una memòria explicativa del compliment de la finalitat de l'acció, l'activitat o el projecte subvencionat, amb indicació de les activitats dutes a terme i dels resultats obtinguts.

b) Una relació classificada de les despeses de l'activitat, amb la identificació del creditor, el número de la factura o document de valor probatori equivalent en el tràfic mercantil, l'import, la data d'emissió i, si escau, la data de pagament.

En el cas que la subvenció s'atorgui d'acord amb un pressupost, s'ha de presentar una liquidació en què s'indiquin i, si escau, es motivin les desviacions respecte al pressupost inicial.

c) Una relació detallada dels altres ingressos o subvencions que hagin finançat l'activitat subvencionada amb indicació de l'import i la procedència. Quan els justificants de les despeses s'imputin parcialment a altres subvencions, cal indicar la quantia exacta o el percentatge imputat a cadascuna, amb identificació dels òrgans concedents.

d) Si escau, una carta de pagament de reintegrament en el supòsit de romanents no aplicats, així com dels interessos que se'n derivin.

3. L'òrgan que concedeix la subvenció ha de comprovar, mitjançant les tècniques de mostreig que s'estableixin en la convocatòria, els justificants que consideri oportuns i que permetin obtenir evidència raonable sobre l'aplicació adequada de la subvenció, per a la qual cosa ha de requerir a la persona o entitat beneficiària la remissió dels justificants de despesa seleccionats.

4. Quan l' import de la despesa subvencionable superi les quanties establertes a la legislació estatal en matèria de contractes del sector públic s'ha d'exigir al beneficiari els tres pressuposts que en aplicació de l'article 40.3 del Text refós de la Llei de subvencions ha d'haver sol·licitat, amb caràcter previ a la contractació del compromís per a la prestació del servei o el lliurament del bé, llevat que per les característiques especials de les despeses subvencionables no hi hagi en el mercat un nombre suficient d'entitats que el subministrin o el prestin, o llevat que la despesa s'hagi efectuat abans de la sol·licitud de la subvenció.

Article 21

Compte justificatiu amb aportació d'informe d'auditoria

1. Les convocatòries de subvencions poden establir que la forma de justificació sigui un compte justificatiu amb aportació d'un informe d'auditoria. En aquest cas, el compte justificatiu ha de contenir la informació següent:

a) Una memòria explicativa del compliment de la finalitat de l'acció, l'activitat o el projecte subvencionat, amb indicació de les activitats dutes a terme i dels resultats obtinguts.

b) Una memòria econòmica justificativa de les despeses subvencionables, que ha de contenir, com a mínim, un estat representatiu de les despeses efectuades en la realització de les activitats subvencionades, agrupades degudament, i, si escau, les quanties inicialment pressupostades i les desviacions esdevingudes.

c) Un informe de revisió del compte justificatiu, que ha de fer i signar un auditor inscrit com a exercent en el Registre oficial d'auditors de comptes, dependent de l'Institut de Comptabilitat i Auditoria de Comptes, que ha de garantir, mitjançant un examen independent, que la persona o entitat beneficiària ha duit a terme l'activitat subvencionada i

2. L'actuació dels auditors de comptes en els treballs de revisió de comptes justificatius de subvencions s'ha de fer d'acord amb l'Ordre EHA/1434/2007, de 17 de maig, per la qual s'aprova la norma d'actuació dels auditors de comptes en la realització dels treballs de revisió de comptes justificatius de subvencions, en l'àmbit del sector públic estatal, en relació amb l'article 74 del Reglament de la Llei general de subvencions i amb subjecció a les normes d'actuació i de supervisió que, si escau, proposin la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i la conselleria competent en matèria d'indústria.

3. Aquesta modalitat es pot establir amb caràcter voluntari o obligatori, i el cost derivat de l'auditoria es pot subvencionar en les condicions i amb els límits que estableixi cada convocatòria.

4. Quan l' import de la despesa subvencionable superi les quanties establertes a la legislació estatal en matèria de contractes del sector públic s'ha d'exigir al beneficiari els tres pressuposts que en aplicació de l'article 40.3 del Text refós de la Llei de subvencions ha d'haver sol·licitat, amb caràcter previ a la contractació del compromís per a la prestació del servei o el lliurament del bé, llevat que per les característiques especials de les despeses subvencionables no hi hagi en el mercat un nombre suficient d'entitats que el subministrin o el prestin, o llevat que la despesa s'hagi efectuat abans de la sol·licitud de la subvenció.

Article 22

Àmbit d'aplicació dels mòduls o sistemes de despeses simplificats

1. La concessió o la justificació de la subvenció per mitjà de mòduls o sistemes de despeses simplificats requereix, en tot cas, el compliment de les condicions següents:

a) Que l'activitat subvencionable o els recursos necessaris per dur-la a terme siguin mesurables en unitats físiques.

b) Que hi hagi una evidència o referència del valor de mercat de l'activitat subvencionable o, si escau, dels recursos que s'han d'utilitzar.

c) Que l'import unitari dels mòduls, que pot contenir una part fixa i una altra de variable segons el grau d'activitat, es determini sobre la base d'un informe tècnic motivat, el qual ha d'incloure les variables tècniques, econòmiques i financeres que s'han tingut en compte per determinar el mòdul, a partir de valors mitjans de mercat estimats per dur a terme l'activitat o el servei objecte de la subvenció.

2. La concreció dels mòduls i l'elaboració de l'informe tècnic es pot fer de manera diferenciada per a cada convocatòria.

3. Quan les convocatòries estableixin valors específics per als mòduls la quantia dels quals es projecti al llarg de més d'un exercici pressupostari, se n'ha d'indicar la forma d'actualització i s'ha de justificar en l'informe tècnic esmentat.

4. Quan per circumstàncies sobrevingudes es produeixi una modificació de les condicions econòmiques, financeres o tècniques que s'han tingut en compte per establir i actualitzar els mòduls, l'òrgan competent ha d'aprovar la revisió de l'import, motivada mitjançant l'informe tècnic pertinent.

5. Quan es produeixin les circumstàncies que estableix l'apartat 1 d'aquest article i la convocatòria hagi fixat el règim de justificació per mòduls, la justificació de la subvenció s'ha de dur a terme mitjançant la presentació de la documentació següent:

a) Un informe d'actuació justificatiu del compliment de les condicions imposades per a la concessió de la subvenció, amb indicació de les activitats dutes a terme i dels resultats obtinguts.

b) Un informe econòmic justificatiu que ha de contenir, com a mínim, els punts següents:

1r. Acreditació o, si no, declaració de la persona o entitat beneficiària sobre el nombre d'unitats físiques considerades com a mòdul.

2n. Quantia de la subvenció calculada sobre la base de les activitats quantificades en l'informe d'actuació i els mòduls prevists en la convocatòria.

3r. Detall d'altres ingressos o subvencions que hagin finançat l'activitat subvencionada, amb indicació de l'import i la procedència.

6. Els beneficiaris estan dispensats de l'obligació de presentar llibres, registres i documents de transcendència comptable o mercantil, sens perjudici dels requeriments que puguin fer els òrgans administratius competents per comprovar i controlar l'aplicació de la subvenció.

 

Article 23

Supòsit de justificació mitjançant estats comptables

1. Les convocatòries poden establir que la subvenció es justifiqui mitjançant la presentació d'estats comptables en els supòsits següents:

a) Quan la informació necessària per determinar la quantia de la subvenció es pugui deduir directament dels estats pressupostaris o financers incorporats en la informació comptable que ha de preparar obligatòriament la persona o entitat beneficiària.

b) Quan la informació comptable hagi estat auditada o sotmesa a control financer d'acord amb el sistema previst en l'ordenament jurídic al qual estigui sotmesa la persona o entitat beneficiària.

2. A més de la informació descrita en l'apartat 1 d'aquest article, s'ha de lliurar un informe complementari elaborat per l'auditor de comptes o, en el cas d'entitats públiques, per l'òrgan de control intern corresponent, als efectes d'identificar i quantificar les despeses susceptibles de subvenció.

Article 24

Comprovació de la justificació adequada de la subvenció

1. L'òrgan a què es refereix l'article 9.2 d'aquesta Ordre ha de dur a terme, d'acord amb la normativa aplicable, la comprovació de la justificació documental de la subvenció, per la qual cosa ha de revisar la documentació que obligatòriament ha d'aportar la persona o entitat beneficiària o, si escau, l'entitat col·laboradora.

2. En els casos en què el pagament de la subvenció es faci amb l'aportació prèvia de la documentació prevista en cadascuna de les modalitats de justificació, d'acord amb el que estableix aquesta Ordre, la comprovació formal per liquidar la subvenció pot comprendre exclusivament els documents prevists per a cadascuna de les modalitats de justificació. En tots aquests casos, la revisió de les factures o els documents de valor probatori anàleg que, si escau, formin part del compte justificatiu, ha de ser objecte de comprovació en els quatre anys següents sobre la base d'una mostra representativa, d'acord amb els criteris que fixi la convocatòria.

3. Una vegada comprovada la justificació de la subvenció, s'ha de dictar i notificar la liquidació de la subvenció, d'acord amb l'article 42 bis del Text refós de la Llei de subvencions i amb caràcter previ al pagament total o parcial de la subvenció o a l'inici, si escau, dels procediments de revocació o de reintegrament total o parcial de la subvenció.

Article 25

Subcontractació de les activitats

La persona o entitat beneficiària pot subcontractar fins al 100 % de l'execució de l'activitat subvencionada, sempre que això impliqui un valor afegit al contingut de l'activitat i així s'estableixi en la convocatòria, d'acord amb els límits i les condicions que disposa l'article 38 del Text refós de la Llei de subvencions.

No es poden subcontractar activitats que, tot i augmentar el cost de l'activitat subvencionada, no aportin valor afegit al contingut d'aquesta.

Article 26

Mesures addicionals de comprovació i control

1. En qualsevol moment, els òrgans administratius que gestionen subvencions poden sol·licitar la col·laboració de les entitats beneficiàries o col·laboradores en la gestió de subvencions, així com de terceres persones relacionades amb l'objecte o la justificació de la subvenció, per presentar documentació o subministrar informació a l'efecte de comprovar la justificació adequada de la subvenció, l'execució correcta del projecte, el compliment de les obligacions per part de les entitats beneficiàries o col·laboradores, i altres actuacions relacionades amb la gestió de les subvencions.

2. Les convocatòries concretes poden establir mesures de comprovació, inspecció i control adequades a la naturalesa de les actuacions subvencionades.

Article 27

Modificació de la resolució de concessió

Es pot modificar les condicions d'execució de la activitat subvencionada, d'ofici o a instància del beneficiari, sempre que la modificació no alteri substancialment la naturalesa o la finalitat de la subvenció, no perjudiqui tercers i l'autoritzi l'òrgan concedent de la subvenció mitjançant una resolució expressa de modificació.

 

Article 28

Revocació i criteris de gradació

1. L'alteració, intencionada o no, de les condicions tingudes en compte per concedir la subvenció, l'incompliment total o parcial de les obligacions o dels compromisos que ha de complir la persona o entitat beneficiària i, en tot cas, l'obtenció de subvencions incompatibles prèviament o posteriorment a la resolució de concessió són causes de revocació, total o parcial, de la subvenció atorgada.

2. La revocació de la subvenció s'ha de dur a terme mitjançant una resolució que n'ha d'especificar la causa, com també la valoració del grau d'incompliment, i ha de fixar l'import que, si pertoca, ha de percebre finalment la persona o entitat beneficiària. A aquest efecte, s'entén com a resolució de modificació la resolució de pagament dictada en el si del procediment d'execució pressupostària que tengui tots aquests requisits. No obstant això, en els casos en què, com a conseqüència de l'abonament previ de la subvenció, la persona o entitat beneficiària n'hagi de reintegrar la totalitat o una part, no s'ha de dictar cap resolució de modificació i s'ha d'iniciar el procediment de reintegrament corresponent.

3. A aquests efectes, s'ha de tenir en compte el principi general de proporcionalitat, com també la resta de criteris de gradació següents:

a) En cas d'execució parcial de l'activitat objecte de subvenció, el nivell de divisibilitat de l'activitat i de la finalitat pública perseguida en cada cas. En particular, s'ha de tenir en compte l'existència de mòduls, de fases o d'unitats individualitzades que siguin susceptibles de realització independent.

b) En cas d'alteració de les condicions d'execució, el grau d'incidència d'aquestes alteracions en la satisfacció de la finalitat essencial de la subvenció. En particular, quan la subvenció s'hagi concedit per finançar despeses o inversions de naturalesa distinta, s'ha d'acceptar la compensació d'unes partides amb d'altres, llevat que la resolució estableixi una altra cosa o que afecti el compliment de la finalitat essencial de la subvenció.

c) En cas de manca de presentació de la documentació justificativa de la subvenció en el termini establert, o la pròrroga a què es refereix l'article 15.2 d'aquesta Ordre, el fet que la revocació de la subvenció exigeix que, prèviament, l'òrgan competent per a la comprovació de la subvenció requereixi per escrit a la persona o entitat beneficiària que presenti la documentació en el termini màxim de quinze dies, i que, efectivament, no s'aporti la documentació en aquest termini addicional.

d) En cas d'incompliment de l'obligació de difusió publicitària a què es refereix l'article 16 d'aquesta Ordre, s'han d'aplicar les regles especials següents:

1a. Si encara resulta possible el compliment de l'obligació en els termes prevists inicialment, l'òrgan que concedeix la subvenció ha de requerir a la persona o entitat beneficiària que adopti les mesures de difusió corresponents en un termini no superior a deu dies, amb l'advertiment exprés de l'obligació de reintegrament de la subvenció que, en cas contrari, es pugui derivar.

2a. Si, perquè ja s'han desenvolupat les activitats afectades per aquestes mesures, no resulta possible el compliment de l'obligació en els termes prevists, l'òrgan que concedeix la subvenció pot establir mesures alternatives, sempre que permetin la difusió del finançament públic rebut amb el mateix abast que el previst inicialment. En el requeriment que s'adreci a aquest efecte a la persona o entitat beneficiària, s'ha de fixar un termini no superior a deu dies perquè s'adoptin les mesures, amb l'advertiment exprés de l'obligació de reintegrament de la subvenció que, en cas contrari, es pugui derivar.

3a. Sens perjudici del règim sancionador que, si escau, resulti aplicable, la revocació de la subvenció exigeix que la persona o entitat beneficiària no compleixi el requeriment a què es refereixen les regles 1a o 2a anteriors.

e) Els criteris específics que, si n'és el cas, fixi la convocatòria.

Article 29

Reintegrament de la subvenció

1. Les causes i l'import del reintegrament, total o parcial, de la subvenció, com també el procediment per exigir-lo, es regeixen pel que estableix l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions i per la normativa reglamentària de desplegament, tenint en compte els criteris de gradació a què es refereix l'article anterior.

2. En el cas que la causa de reintegrament provoqui la invalidesa de la resolució de concessió s'ha de revisar prèviament aquesta resolució en els termes establerts en l'article 25 del Text refós esmentat i en la resta de disposicions aplicables.

Article 30

Règim d'infraccions i sancions

 Les infraccions i les sancions que se'n puguin derivar de l'atorgament de les subvencions que recull aquesta Ordre es regeixen pel títol V del Text refós de la Llei de subvencions i d'acord amb el procediment que recull l'article 62 del mateix text legal.

Article 31

Base de dades i publicitat de les subvencions

1. Els instructors dels procediments de concessió de subvencions han de trametre periòdicament a la Intervenció General la informació i la documentació detallades en el títol III del Text refós de la Llei de subvencions i, si escau, en la normativa reglamentària de desplegament, pel que fa a les subvencions que regula aquesta Ordre, a l'efecte de subministrar les dades a la Base de Dades Nacional de Subvencions.

2. D'acord amb la Llei 4/2011, de 31 de març, de la bona administració i del bon govern de les Illes Balears, s'han de publicar i mantenir actualitzades a la pàgina web de la conselleria competent en matèria d'indústria la relació de les línies d'ajuts que s'hagin de convocar en cada exercici pressupostari, i la resta de dades i d'informació que es detallen en l'article 22 d'aquesta Llei.

Article 32

Protecció de dades

En el cas que l'objecte de la subvenció inclogui el tractament de dades de caràcter personal, la persona o entitat beneficiària ha de complir la normativa corresponent, adoptant i aplicant les mesures de seguretat previstes en el Reglament (UE) 2016/679 general de protecció de dades; la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, i la resta de normativa aplicable.

Disposició transitòria única

Règim transitori en la tramitació dels procediments

Els procediments administratius de concessió i justificació de subvencions ja iniciats abans de l'entrada en vigor d'aquesta Ordre s'han de regir per la normativa vigent en el moment de l'inici del procediment.

Disposició derogatòria única

Normes que es deroguen

Queden derogades totes les disposicions de rang igual o inferior que s'oposin al que disposa aquesta Ordre, la contradiguin o hi siguin incompatibles i, expressament, l'Ordre de la consellera de Comerç, Indústria i Energia, de 8 d'abril de 2008, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria de promoció industrial.

Disposició final única

Entrada en vigor

Aquesta Ordre entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, en la data de la signatura electrònica (19 de març de 2024)

El conseller d'Empresa, Ocupació i Energia Alejandro Sáenz de San Pedro García