Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'AGRICULTURA, PESCA I MEDI NATURAL

Núm. 130190
Ordre 7/2024 del conseller d’Agricultura, Pesca i Medi Natural, per la qual s’estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del programa del Fons Europeu Marítim, de Pesca i d’Aqüicultura corresponent al període 2021-2027

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

PREÁMBUL I

En data 13 de juliol del 2021 es va publicar al Diari Oficial de la Unió Europea el Reglament (UE) núm. 2021/1139 del Parlament Europeu i del Consell, de 7 de juliol de 2021, pel qual s'estableix el Fons Europeu Marítim, de Pesca i d'Aqüicultura (FEMPA) i pel qual es modifica el Reglament (UE) 2017/1004. Aquest reglament regula el Fons Europeu Marítim, de Pesca i d'Aqüicultura (FEMPA), que és el nou fons de les polítiques marítima, pesquera i aqüícola de la Unió Europea per al període comprès entre l'1 de gener del 2021 i el 31 de desembre del 2027.

D'acord amb el que disposa l'article 3 del reglament esmentat, el FEMPA ha de contribuir a l'aplicació de la política pesquera comú y de la política marítima de la Unió i té les prioritats següents:

  • Fomentar la pesca sostenible i la recuperació i conservació dels recursos biològics aquàtics.
  • Fomentar les activitats sostenibles d'aqüicultura, així com la transformació i comercialització de productes de la pesca i l'aqüicultura, contribuint a la seguretat alimentària de la Unió.
  • Permetre una economia blava sostenible a les zones costeres, insulars i interiors, i fomentar el desenvolupament de les comunitats pesqueres aqüícoles.
  • Reforçar la governança internacional dels oceans i permetre que els mars i oceans siguin segurs i estiguin protegits, nets i gestionats de manera sostenible.

II

El 29 de novembre del 2022, la Comissió Europea va aprovar el programa “Fons Europeu Marítim, de Pesca i d'Aqüicultura: Programa per a Espanya”, per rebre ajuda del FEMPA, la qual cosa permet la posada en marxa de les ajudes previstes al Reglament (UE) núm. 2021/1139 del Parlament Europeu i del Consell, de 7 de juliol de 2021, per al període de l'1 de gener del 2021 fins al 31 de desembre del 2027.

Aquest programa estableix els objectius següents:

  • Pesca i medi marí: mantenir la pesca com a activitat sostenible mitjançant la gestió sostenible i la conservació dels ecosistemes marins.
  • Aqüicultura i medi ambient: fomentar una producció aqüícola sostenible i competitiva, integrada en el territori i eficaç amb l'ús racional dels recursos.
  • Cadena comercial i economia blava: modernitzar, dinamitzar i actualitzar tota la cadena, des de la producció fins al consumidor final.
  • Desenvolupament participatiu (GAL): enfortir els grups d'acció local i les seves estratègies per a les comunitats pesqueres i aqüícoles locals.

III

L'article 30.22 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears atribueix a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears la competència exclusiva en matèria de pesca i activitats recreatives en aigües interiors, cria i recollida de marisc i aqüicultura; i l'article 31.8, quant a l'ordenació del sector pesquer, li atribueix la competència del desplegament legislatiu i la seva execució, en el marc de la legislació bàsica de l'Estat.

A més, l'article 115 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears estableix que correspon a la comunitat autònoma la gestió dels fons procedents de la Unió Europea i, en general, dels que es canalitzin a través dels programes europeus, tret d'aquells les competències dels quals corresponen a l'Estat.

D'altra banda, a l'article 69 de l'Estatut d'autonomia s'estableix una clàusula de tancament en virtut de la qual les competències no atribuïdes expressament com a pròpies als consells insulars a l'Estatut corresponen al Govern de les Illes Balears, sense que en cap cas siguin susceptibles de transferència les que, per la seva pròpia naturalesa, tinguin un caràcter suprainsular, incideixin sobre l'ordenació i la planificació de l'activitat econòmica general en l'àmbit autonòmic o aquelles competències l'exercici de les quals exigeixi l'obligació de vetllar per l'equilibri o la cohesió territorial entre les diferents illes.

IV

L'article 12 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, estableix que no es pot iniciar el procediment de concessió de subvencions fins que el conseller competent, en ús de la potestat reglamentària, no hagi establert les bases reguladores corresponents mitjançant una ordre.

D'acord amb això, aquesta ordre té per objectiu crear un marc normatiu a les Illes Balears que, tot respectant l'article 13 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i la normativa europea i estatal, reguli de manera conjunta totes les línies que preveu el programa “Fons Europeu Marítim, de Pesca i d'Aqüicultura: Programa per a Espanya”, per al període 2021-2027.

V

De conformitat amb la Llei 8/2004, de 23 de desembre, de mesures tributàries, administratives i de funció pública, i el Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA), aquesta ordre preveu que l'entitat pública esmentada gestioni les línies d'ajuda convocades en aplicació del programa “Fons Europeu Marítim, de Pesca i d'Aqüicultura: Programa per a Espanya”, per al període 2021-2027.

VI

En l'elaboració d'aquesta ordre s'han seguit els principis de bona regulació que estableix l'article 49 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears. En aquest sentit, l'ordre respon al principi de necessitat, ja que, d'acord amb l'article 12 de text refós de la Llei de subvencions, no es pot iniciar el procediment de concessió de subvencions sense que el conseller o la consellera competent hagi establert prèviament les bases reguladores.

En relació amb el principi d'eficàcia existeixen raons d'interès general per donar suport a un desenvolupament sostenible de l'activitat pesquera i de la producció aqüícola. Amb les ajudes que regula aquesta ordre es pretén invertir per aconseguir que els sectors de la pesca i l'aqüicultura siguin més competitius i per desenvolupar una economia blava sostenible, així com nous mercats i tecnologies.

Per tant, aquesta norma constitueix l'instrument adequat per assolir la consecució de les finalitats que es persegueixen.

També s'ajusta al principi de proporcionalitat, atès que conté la regulació imprescindible per atendre les finalitats que descriu, i igualment es garanteix el principi de seguretat jurídica de les persones destinatàries, en la mesura que l'ordre és coherent amb el marc normatiu general en matèria de subvencions.

Així mateix, compleix el principi de transparència, ja que s'han efectuat els tràmits d'audiència, consulta i informació pública preceptius i se n'ha identificat amb claredat la finalitat. Finalment, la norma és conforme als principis d'eficiència, qualitat i simplificació, ja que no imposa càrregues administratives innecessàries i utilitza termes clars, precisos i comprensibles per al sector al qual va dirigida.

Per tot això, a proposta de la Secretaria General, en ús de les facultats que m'atribueix l'article 41.c de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, en relació amb l'article 12 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i de conformitat amb el Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autónoma de les Illes Balears, dicto la següent

ORDRE

Article 1 Objecte i àmbit d'aplicació

1. L'objecte d'aquesta ordre és establir les bases reguladores per a la concessió de les subvencions que preveu el programa “Fons Europeu Marítim, de Pesca i d'Aqüicultura: Programa per a Espanya”, per al període 2021-2027, d'acord amb el Reglament (UE) núm. 2021/1139 del Parlament Europeu i del Consell, de 7 de juliol de 2021, pel qual s'estableix el Fons Europeu Marítim, de Pesca i d'Aqüicultura (FEMPA) i pel qual es modifica el Reglament (UE) 2017/1004, destinades a aconseguir els objectius que preveu l'article 3 del reglament esmentat.

2. L'àmbit d'aplicació d'aquesta ordre és la totalitat del territori de les Illes Balears.

No obstant això, d'acord amb el que disposa l'article 63 del Reglament (UE) 2021/1060 del Parlament Europeu i del Consell, de 24 de juny, les convocatòries respectives poden admetre operacions que s'executin fora del territori balear, sempre que contribueixin als objectius del programa.

3. D'acord amb el que disposa l'article 3.2 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre (d'ara endavant, text refós de la Llei de subvencions), les bases reguladores de les subvencions en el marc del programa del Fons Europeu Marítim, de Pesca i d'Aqüicultura corresponent al període 2021-2027 per a les Illes Balears les formen:

  • El Reglament (UE) 2021/1060 del Parlament Europeu i del Consell, de 24 de juny, pel qual s'estableixen les disposicions comunes relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu Plus, al Fons de Cohesió, al Fons de Transició Justa i al Fons Europeu Marítim, de Pesca i d'Aqüicultura, així com les normes financeres per a aquests fons i per al Fons d'Asil, Migració i Integració, el Fons de Seguretat Interior i l'Instrument de Suport Financer a la Gestió de Fronteres i la Política de Visats.
  • El Reglament (UE) 2021/1139 del Parlament Europeu i del Consell, de 7 de juliol, pel qual s'estableix el Fons Europeu Marítim, de Pesca i d'Aqüicultura i pel qual es modifica el Reglament (UE) 2017/1004.
  • El Reglament delegat (UE) 2022/2181 de la Comissió, de 29 de juny, pel qual es completa el Reglament (UE) 2021/1139 del Parlament Europeu i del Consell, relatiu al Fons Europeu Marítim, de Pesca i d'Aqüicultura, quant a les dates d'inici i els períodes de temps en relació amb la inadmissibilitat de les sol·licituds d'ajuda.
  • El Programa per a Espanya 2021-2027 del Fons Europeu Marítim, de Pesca i d'Aqüicultura.
  • La resta de disposicions comunitàries aplicables, les disposicions bàsiques que l'Estat dicti en desplegament o transposició i aquesta ordre.

A més, els procediments de concessió i control que preveu la normativa reguladora de les subvencions públiques són d'aplicació supletòria, en tot allò que no contradigui la normativa anterior.

4. Així mateix, són aplicables els criteris de selecció de les operacions que se subvencionen que aprovin tant l'autoritat de gestió com el Comitè de Seguiment que regula el Reglament (UE) 2021/1060 del Parlament Europeu i del Consell , de 24 de juny de 2021.

Article 2 Prioritats, objectius i mesures d'actuació

1. Són subvencionables les despeses que derivin de l'execució de les mesures que preveu el Programa per a Espanya 2021-2027 del Fons Europeu Marítim, de Pesca i d'Aqüicultura, que s'indiquen a continuació:

- Prioritat 1. Fomentar la pesca sostenible i la recuperació i conservació dels recursos biològics aquàtics.

1.1. Reforçar les activitats pesqueres que siguin sostenibles econòmicament, socialment i mediambientalment:

1.1.1. Gestió sostenible dels recursos pesquers.

1.1.2. Disminució de l'efecte de la pesca.

1.1.3. Eficiència energètica i mitigació del canvi climàtic sense increment de capacitat.

1.1.4. Eficiència energètica amb increment de capacitat.

1.1.5. Millora de les condicions laborals i de seguretat a bord.

1.1.6. Millora de les condicions laborals i de seguretat a bord amb augment de capacitat.

1.1.7. Ajuda inicial a joves pescadors.

1.1.8. Valor afegit, economia circular i seguretat alimentària.

1.1.9. Formació.

1.1.10. Innovació .

1.1.11. Diversificació i noves formes d'ingressos.

1.1.12. Ports pesquers, llocs de desembarcament, llotges i fondejos.

1.2. Augmentar la eficiència energètica i reduir les emissions de CO2 mitjançant la substitució o modernització dels motors dels vaixells pesquers.

1.3. Promoure l'ajustament de la capacitat de pesca a les possibilitats de pesca en cas de paralització definitiva de les activitats pesqueres i contribuir a un nivell de vida adequat en cas de paralització temporal de les activitats pesqueres:

1.3.1. Paralització definitiva.

1.3.2. Paralització temporal.

 

1.4. Promoure en el sector pesquer un control i una execució de la normativa eficients, inclosa la lluita contra la pesca INDNR, i l'obtenció de dades fiables que permetin prendre decisions basades en el coneixement:

1.4.1. Control, inspecció i observança.

1.4.2. Recopilació i tractament de dades per a la gestió de la pesca i amb fins científics .

 

1.6. Contribuir a la protecció i la recuperació de la biodiversitat i els ecosistemes aquàtics:

1.6.1. Mesures de protecció del medi marí.

1.6.2. Recollida de residus amb la participació dels pescadors en el mar i les platges.

1.6.3. Impuls de la investigació dels recursos marins i sistemes de governança.

- Prioritat 2. Fomentar les activitats sostenibles d'aqüicultura, així com la transformació i comercialització dels productes de la pesca i l'aqüicultura contribuint a la seguretat alimentària.

2.1 Promoure activitats aqüícoles sostenibles, especialment reforçant la competitivitat de la producció aqüícola per garantir que les activitats siguin mediambientalment sostenibles a llarg termini:

2.1.1. Innovació en aqüicultura.

2.1.2. Inversions productives i creació d'empreses en l'aqüicultura.

2.1.3. Inversions per a la neutralitat climàtica en l'aqüicultura.

2.1.4. Contribució de l'aqüicultura al bon estat ambiental i prestació de serveis ambientals.

2.1.5. Reconversió i certificació als sistemes de gestió i auditoria mediambientals i a l'aqüicultura ecològica.

2.1.6. Mesures de sanitat i benestar dels animals.

2.1.7. Promoció del capital humà i del treball en xarxa.

2.1.8. Augment del potencial de les zones de producció aqüícola i mesures de prevenció de danys.

2.1.9. Assegurança per a les poblacions aqüícoles.

2.1.10. Impuls a la investigació i millora del coneixement.

2.1.11. Millora de la governança de la aqüicultura.

2.1.12. Serveis d'assessorament específic per a empreses aqüícoles.

 

2.2. Promoure la comercialització, la qualitat i el valor afegit dels productes de la pesca i l'aqüicultura, així com de la transformació d'aquests productes:

2.2.1. Millora de l'organització del sector. Plans de producció i comercialització.

2.2.2. Millora de la comercialització mitjançant campanyes de promoció dels productes pesqueres i aqüícoles.

2.2.3. Foment de la comercialització en el marc de la qualitat i el valor afegit dels productes, envasos i presentacions dels productes pesquers i aqüícoles.

2.2.4. Inversions en comercialització i transformació.

2.2.5. Formació en comercialització i transformació.

2.2.6. Compensació als operadors del sector de la pesca i de l'aqüicultura per esdeveniments inesperats.

2.2.7. Ajuts a l'emmagatzematge privat.

2.2.8. Serveis d'assessorament per a tota la cadena.

- Prioritat 3. Permetre una economia blava sostenible a les zones costeres, insulars i interiors i fomentar el desenvolupament de les comunitats pesqueres i aqüícoles.

3.1.1. Ajuda preparatòria.

3.1.2. Estratègies de desenvolupament local participatiu.

3.1.3. Gestió, seguiment i avaluació de l'estratègia i la seva animació.

- Prioritat 4. Reforçar la governança internacional en els oceans i fer dels mars i oceans medis protegits, segurs, nets i gestionats de manera sostenible.

4.1.1. Coneixement del medi marí.

4.1.2. Vigilància marítima.

4.1.3. Cooperació en matèria de guardacostes.

2. Són igualment subvencionables totes les actuacions que derivin de l'execució de mesures futures que resultin aprovades com a conseqüència de la possible modificació del Programa per a Espanya 2021-2027 del Fons Europeu Marítim i de Pesca.

3. La mesura 3.1.2. Aplicació d'estratègies de desenvolupament local participatiu l'han de dur a terme els grups d'acció local de pesca seleccionats.

Article 3 Procedència de les fons de finançament

Les subvencions que regula aquesta ordre les poden cofinançar el Fons Europeu Marítim i de Pesca (FEMPA), l'Administració general de l'Estat i la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en el percentatge que fixi la convocatòria respectiva per a cada una de les mesures, que en tot cas ha de respectar els percentatges màxims de finançament que estableix l'article 41 del Reglament (UE) 2021/1139 del Parlament Europeu i del Consell, de 7 de juliol.

Article 4 Incompatibilitat amb altres ajuts

De conformitat amb el règim d'incompatibilitats que preveu la normativa comunitària d'aplicació, les convocatòries d'ajudes han d'establir la compatibilitat o incompatibilitat de la subvenció amb les ajudes que la persona beneficiària pugui obtenir de la mateixa Administració o d'una altra entitat pública o privada.

En el cas de compatibilitat de l'ajut, s'han de tenir en compte els límits que estableixen l'article 63.9 del Reglament (UE) 2021/1060 del Parlament Europeu i del Consell, de 24 de juny, i l'article 20 del text refós de la Llei de subvencions.

Article 5 Persones o entitats beneficiàries

1. Poden ser beneficiàries de les subvencions que regula aquesta ordre les persones físiques o jurídiques, de caràcter públic o privat, que estiguin legitimades per fer alguna de les actuacions auxiliables que preveuen les mesures o els eixos, que contribueixin a la consecució dels objectius definits en el FEMPA a les Illes Balears i que reuneixin els requisits que s'estableixin a les resolucions de convocatòria d'aplicació d'aquesta ordre.

2. També en poden ser beneficiàries les agrupacions de persones físiques o jurídiques, públiques o privades, les comunitats de béns o qualsevol altre tipus d'unitat econòmica o patrimoni separat que, fins i tot sense tenir personalitat jurídica, puguin dur a terme els projectes, les activitats o els comportaments, o estiguin en la situació que motiva la concessió de la subvenció. En aquest cas, s'ha de fer constar de manera explícita, tant a la sol·licitud com a la resolució de concessió, els compromisos d'execució que assumeix cada membre de l'agrupació, els quals també tenen la consideració de beneficiaris, com també l'import de la subvenció que s'ha d'aplicar a cadascun.

En qualsevol cas, s'ha de nomenar un representant o apoderat únic de l'agrupació amb poders suficients per complir les obligacions que, com a beneficiària, corresponen a l'agrupació. Així mateix, l'agrupació no s'entén dissolta fins que no hagin transcorregut els terminis de prescripció que preveuen l'article 24 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 57 i 60 del text refós de la Llei de subvencions.

3. Quan la persona beneficiària sigui una persona jurídica, també tenen la consideració de beneficiàries les persones que en formin part com a membres que es comprometin a dur a terme la totalitat o una part de les activitats que fonamenten la concessió de la subvenció en nom i per compte del primer.

4. No poden ser beneficiàries de subvencions les persones, entitats o agrupacions en què concorri alguna de les prohibicions que estableixen els apartats 1 i 2 de l'article 10 del text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears, l'article 13.3. bis de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes. La forma de justificació de la no-concurrència d'aquestes prohibicions o, si escau, l'apreciació d'aquesta concurrència, s'ha de regir també pel que estableixen els apartats 3 a 6 de l'article 10 de text refós de la Llei de subvencions i el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.

5. Sens perjudici de la forma d'acreditar la no-concurrència de les prohibicions que preveu l'apartat 4, la forma d'acreditar els requisits generals és la que s'estableixi a la convocatòria, i pot consistir en qualsevol admesa en dret que demostri la condició exigida i, si escau, la legitimació per actuar.

6. Llevat que la reglamentació europea estableixi el contrari, la convocatòria pot preveure que la situació que fonamenta la concessió de la subvenció o la concurrència de les circumstàncies exigides al sol·licitant es doni no en el moment de la sol·licitud, sinó abans d'elaborar la proposta de resolució.

7. D'acord amb el que estableix l'article 11 del Reglament (UE) 2021/1139, de 7 de juliol, no poden ser beneficiaris d'ajudes del FEMPA durant un període de temps determinat, establert de conformitat amb el Reglament delegat (UE) 2022/2181 de la comissió, de 29 de juny, si es comprova que els operadors de què es tracti:

a. Han comès una infracció greu, d'acord amb l'article 42 del Reglament (CE) núm. 1005/2008 del Consell o l'article 90, apartat 1, del Reglament (CE) núm. 1224/2009 o de la normativa estatal o autonòmica de transcripció.

b. Han estat involucrats en l'explotació, la gestió o la propietat de vaixells pesquers inclosos a la llista de vaixells INDNR de la Unió que preveu l'article 40, apartat 3, del Reglament (CE) núm. 1005/2008, o de vaixells que enarborin el pavelló de països considerats tercers països no cooperants, segons estableix l'article 33 del reglament esmentat o de la normativa estatal o autonòmica de transcripció.

c. Han comès algun dels delictes que estableixen els articles 3 i 4 de la Directiva 2008/99/CE del Parlament Europeu i el Consell, quan es presenti una sol·licitud d'ajuda d'acord amb l'article 27 del Reglament (UE) 2021/1139, de 7 de juliol de 2021.

d. Tenen una resolució definitiva en què es reconegui que han comès un frau, tal com es defineix a l'article 3 de la Directiva (UE) 2017/1371, en el context del FEMP o del FEMPA.

A aquest efecte, les persones sol·licitants dels ajuts han de presentar una declaració signada, d'acord amb el model de formulari que estableixi la convocatòria respectiva, en la qual manifestin que no han comès infracció greu, no estan inclosos a la llista INDNR i de països tercers no cooperants, que no han comès cap frau en el marc del FEMP o del FEMPA i, a més, en el cas de l'aqüicultura, que no han comès cap dels delictes que estableixen els articles 3 i 4 de la Directiva 2008/99/CE, i autoritzen el FOGAIBA per efectuar la comprovació d'aquesta declaració.

Article 6 Despeses subvencionables

1. Són subvencionables les despeses que es prevegin a les convocatòries corresponents, sempre que siguin admissibles d'acord amb el Programa per a Espanya 2021-2027 del Fons Europeu Marítim i de Pesca i compleixin les condicions que estableixen aquest programa, el Reglament (UE) 2021/1139, del Parlament Europeu i del Consell, de 7 de juliol, el Reglament (UE) 2021/1060 del Parlament Europeu i del Consell, de 24 de juny, i la resta de normativa estatal i comunitària d'aplicació.

2. No són subvencionables les operacions i despeses següents:

a. Les que enumera l'article 13 del Reglament (UE) 2021/1139, del Parlament Europeu i del Consell, de 7 de juliol.

b. Les que incompleixin les normes d'admissibilitat que preveu l'article 63 del Reglament (UE) 2021/1060 del Parlament Europeu i del Consell, de 24 de juny.

c. Les que enumera l'article 64 del Reglament (UE) 2021/1060 del Parlament Europeu i del Consell, de 24 de juny.

d. Les que exclou el Programa per a Espanya del Fons Europeu Marítim, de Pesca i d'Aqüicultura:

  • Compres de materials i equips de segona mà, tret per a la mesura que preveu l'article 17 del Reglament (UE) 2021/1139 del Parlament Europeu i del Consell.
  • El cost dels elements de transport que no estiguin directament relacionats amb l'operació.
  • En termes generals, les despeses originades per una mera reposició d'anteriors, tret que la nova adquisició correspongui a inversions diferents de les anteriors, bé per la tecnologia emprada o pel seu rendiment. Tampoc no són subvencionables les despeses originades per obres que suposin la substitució d'elements deteriorats, obres de manteniment i reparació com, per exemple, la substitució de taules, reclavat del casc o pintat, calafatejat dels vaixells, tot això sens perjudici del que s'estableixi per a la mesura concreta.
  • Les despeses de constitució i primer establiment d'una societat, tret del que s'estableixi per a la mesura concreta.
  • Les obres no vinculades amb el projecte d'inversió, habitatges, menjadors, obres d'embelliment, equips d'esbarjo i similars.
  • La urbanització no relacionada amb l'activitat del projecte que es pretén finançar.
  • La compra d'edificis o locals si han estat subvencionats en els darrers deu anys.

e. Totes les despeses que no tinguin la condició de despesa elegible d'acord amb la normativa comunitària i nacional vigent.

3. En qualsevol cas, s'han d'aplicar les normes en matèria de despeses susceptibles de subvenció i comprovació que estableixen els articles 40, 41 i 42 del text refós de la Llei de subvencions i l'article 83 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.

4. Les despeses financeres, d'assessoria jurídica o financera, despeses notarials i registrals, les despeses pericials per a la realització d'un projecte subvencionable i les despeses d'administració específiques són subvencionables si estan directament relacionades amb l'activitat subvencionable i són indispensables per a la seva preparació o execució adequada, sempre que es prevegin a la convocatòria i no estiguin prohibits per la normativa europea.

En cap cas seran subvencionables:

a. Els interessos deutors dels comptes bancaris.

b. Els interessos, els recàrrecs i les sancions administratives i penals.

c. Les despeses del procediment judicial.

d. L'IVA, tret quan no sigui recuperable d'acord amb la legislació nacional sobre l'IVA.

5. El període d'elegibilitat de les actuacions és el que preveuen les convocatòries d'ajuda respectives, sense que l'inici pugui ser anterior a la data de presentació del Programa d'Espanya a la Comissió, que va ser el dia 6 de juliol del 2022, ni el final posterior al 31 de desembre del 2029, tret que la Comissió aprovi una pròrroga del programa esmentat.

6. Les operacions no se seleccionaran per rebre l'ajuda si han conclòs materialment o s'han executat íntegrament abans que la persona beneficiària presenti la sol·licitud de finançament conforme al programa, al marge que la persona beneficiària hagi efectuat tots els pagaments relacionats.

Les convocatòries poden preveure que la comprovació d'aquest requisit es faci mitjançant la visita prèvia de l'òrgan gestor a les instal·lacions de la persona sol·licitant de l'ajuda.

Article 7 Principis de concessió de les subvencions i procediments de selecció de les persones beneficiàries

1. Les subvencions que regula aquesta ordre, llevat dels casos que preveu l'article 7 del text refós de la Llei de subvencions, s'han de concedir d'acord amb els principis de publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, igualtat, no-discriminació, eficàcia i eficiència, indicant les partides a les quals s'han d'imputar les despeses corresponents, que han d'estar supeditades a la disponibilitat de crèdit adequat i suficient.

2. D'acord amb el que estableixin les convocatòries corresponents, les persones beneficiàries es poden seleccionar mitjançant els procediments següents:

a. Procediment individual de selecció de beneficiaris en el qual, malgrat que no hagi acabat el termini de presentació, les sol·licituds de subvenció es poden resoldre individualment a mesura que entren en el registre de l'òrgan competent. En aquest supòsit, si abans que acabi el termini de presentació de sol·licituds s'exhaureix el crèdit destinat a la convocatòria, s'ha de publicar necessàriament una nova resolució al Butlletí Oficial de les Illes Balears mitjançant la qual se suspengui la concessió de noves ajudes.

b. Procediment de concurrència no competitiva, quan en un únic procediment no siguin necessàries la comparació i la prelació de totes les sol·licituds entre si. Implica que, una vegada que hagi acabat el termini de presentació de sol·licituds, s'han de seleccionar en un únic procediment totes les persones beneficiàries que compleixin els requisits establerts. En aquest cas, si el crèdit destinat a la convocatòria no és suficient per cobrir totes les sol·licituds subvencionables, s'ha de reduir l'import de l'ajuda proporcionalment al criteri establert a la convocatòria.

c. Procediment de concurrència competitiva, que n'és la via ordinària en el supòsit que en un únic procediment siguin necessàries la comparació i la prelació de totes les sol·licituds entre si. No es pot dictar cap resolució mentre no s'hagin avaluat totes les sol·licituds i aquestes s'han d'atendre en funció de la puntuació obtinguda després d'haver aplicat els criteris establerts a la convocatòria. A més, la resolució de concessió pot incloure una relació ordenada de totes les sol·licituds que, tot i que compleixin les condicions administratives i tècniques per adquirir la condició de beneficiari, no hagin estat estimades perquè se supera la quantia màxima del crèdit fixat a la convocatòria, així com indicar, si escau, la puntuació que se'ls ha atorgat en funció dels criteris de valoració previstos.

En aquest cas, si algun dels beneficiaris renuncia a la subvenció, l'òrgan que concedeix la subvenció, sense necessitat d'una nova convocatòria, ha de resoldre concedir la subvenció al sol·licitant o sol·licitants següents per ordre de puntuació, sempre que amb la renúncia d'alguna de les persones beneficiàries s'hagi alliberat crèdit suficient per atendre, com a mínim, una de les sol·licituds denegades. L'òrgan que concedeix la subvenció ha de comunicar aquesta opció a les persones interessades a fi que accedeixin a la proposta de subvenció en el termini de deu dies. Una vegada que el sol·licitant o els sol·licitants han acceptat la proposta, s'ha de dictar i notificar l'acte de concessió.

Article 8 Criteris objectius per a l'atorgament de la subvenció

Les convocatòries d'ajudes que es dictin en aplicació d'aquesta ordre han d'establir, d'acord amb el Programa per a Espanya 2021-2027 del Fons Europeu Marítim i de Pesca, els criteris de selecció aprovats pel Comitè de Seguiment del FEMPA, així com, si escau, la ponderació d'aquests criteris per a l'atorgament de les subvencions.

La convocatòria, a més, pot establir els criteris que han de resoldre el desempat.

Article 9 Import de la subvenció

1. La quantia màxima i la forma de les ajudes s'ha de determinar a les convocatòries, sempre d'acord amb el que disposen el capítol VII, del títol II, del Reglament (UE) 2021/1139, de 7 de juliol, i la resta de normativa estatal i comunitària d'aplicació.

2. L'import de l'ajuda no pot superar en cap cas el cost de l'activitat que la persona beneficiària ha de dur a terme.

Article 10 Resolucions de les convocatòries de subvencions

1. El procediment de concessió de subvencions s'inicia d'ofici mitjançant les convocatòries oportunes. A aquest efecte, la presidència del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) pot dictar, bé per a cada exercici pressupostari o per a diversos, les resolucions de convocatòria de les subvencions que preveuen les mesures d'actuació que enumera l'article 2 d'aquesta ordre. Això no obstant, no és necessària una convocatòria pública en els supòsits que preveu l'article 7 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.

2. L'acte de convocatòria ha de contenir, a més del que exigeixen altres articles d'aquesta ordre, la informació mínima que detalla l'article 15.2 del text refós de la Llei de subvencions. Aquesta resolució de convocatòria s'ha de comunicar a la Base de dades Nacional de Subvencions i s'ha de publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

3. En les convocatòries s'ha d'assenyalar la quantia de la disponibilitat pressupostària màxima de què es disposa per atendre les sol·licituds de la convocatòria, sense que això signifiqui que aquest import s'hagi de distribuir totalment entre les sol·licituds presentades. Per ampliar l'import esmentat s'ha de modificar la convocatòria corresponent, modificació que no implica necessàriament l'ampliació del termini de presentació de sol·licituds ni afecta la tramitació ordinària de les sol·licituds presentades i no resoltes expressament.

4. Si les característiques de la subvenció ho permeten, les convocatòries poden preveure diversos procediments de selecció successius al llarg d'un mateix exercici pressupostari i per a una mateixa línia de subvenció. En aquest cas, cal indicar els aspectes següents:

a. El nombre de procediments i de resolucions successives que s'han de dictar.

b. L'import màxim que s'ha d'atorgar a cada període, tenint en compte la durada i el volum de sol·licituds previstes. Això no obstant, en els casos en què una vegada finalitzat qualsevol dels períodes no s'hagi exhaurit l'import màxim previst inicialment per a cadascun, la quantitat no aplicada s'ha de traslladar al període següent mitjançant una resolució de l'òrgan competent per a la concessió de subvencions, que s'ha de publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

c. Els terminis en què es poden presentar sol·licituds per a cada un dels períodes.

d. El termini màxim de resolució de cada procediment.

5. En les convocatòries a què es refereix l'apartat anterior, cada una de les resolucions s'ha de pronunciar sobre les sol·licituds presentades en el període de temps corresponent i resoldre l'atorgament, si escau, d'acord amb els criteris de selecció que, d'acord amb l'article 8 d'aquesta ordre, siguin aplicables en cada cas, sense superar la quantia que s'hagi establert per a cada període a la convocatòria.

Article 11 Presentació de sol·licituds

1. Les persones interessades que compleixin els requisits que preveu la convocatòria corresponent han de presentar les sol·licituds de forma electrònica, en el termini que s'hi estableixi, mitjançant el tràmit telemàtic que estarà disponible per al procediment publicat a la Seu electrònica de la CAIB i adreçades al FOGAIBA (A04026954).

De conformitat amb el que disposa l'article 66. 6 de la Llei 39/2015, s'ha de presentar la sol·licitud mitjançant el model específic assignat al procediment respectiu, signat electrònicament, i s'han de subministrar totes i cadascuna de les dades que s'indiquin al formulari corresponent, així com assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que contingui.

2. La presentació de la sol·licitud suposa que la persona interessada accepta les prescripcions d'aquestes bases i de la convocatòria corresponent.

3. Sens perjudici del que preveuen les lleis esmentades, les sol·licituds i la documentació per a les ajudes tramitades pels grups d'acció local s'han de presentar de la manera que estableixen les convocatòries, sempre que els mitjans utilitzats garanteixin la transparència del procediment i el compliment de les normes en matèria de protecció de dades de caràcter personal i de seguretat dels sistemes d'informació, així com les condicions que la convocatòria de selecció de grups estableixi en aquest sentit.

4. Si la sol·licitud no compleix els requisits que estableix la convocatòria respectiva, l'òrgan concedent ha de requerir a la persona interessada que esmeni els defectes en el termini de deu dies, amb indicació que si no ho fa es tindrà per desistida de la seva sol·licitud, amb la resolució prèvia, que consistirà en la declaració d'aquesta circumstància, amb indicació dels fets produïts i les normes aplicables.

En el cas que el criteri de selecció dels beneficiaris es basi en l'ordre d'entrada de les sol·licituds, la data de presentació de l'esmena és la que estableix l'ordre definitiu per resoldre l'expedient. Tot això, sens perjudici que la tramitació de les sol·licituds segueixi l'ordre d'entrada.

Article 12 Documentació que ha d'acompanyar la sol·licitud

1. De la documentació que s'enumera a continuació, només s'ha d'incloure a la sol·licitud la que s'indiqui a la convocatòria corresponent, si bé les convocatòries poden exigir una altra documentació en els casos que es consideri necessari:

a. En cas de persones jurídiques i entitats sense personalitat jurídica, fotocòpia del NIF.

b. Fotocòpia del document constitutiu de l'entitat i estatuts socials degudament inscrits al registre corresponent o certificat d'inscripció registral dels documents esmentats.

c. Document acreditatiu de la representació amb què actua qui signa la sol·licitud, que ha de ser vigent en el moment de la sol·licitud.

d. Declaració expressa en què es facin constar tots els ajuts i subvencions sol·licitats en qualsevol institució pública o privada, relacionada amb la sol·licitud presentada o concedida per aquestes institucions.

e. Declaració expressa de no tenir cap causa d'incompatibilitat per rebre la subvenció segons la legislació vigent.

f. Memòria explicativa i/o projecte tècnic, si escau, de l'activitat que s'ha de dur a terme.

g. Si la subvenció se sol·licita per a activitats inversores, a la convocatòria corresponent es pot exigir la documentació que es consideri necessària per assegurar el bon fi de l'ajuda.

h. Documentació acreditativa que la persona sol·licitant no incorre en cap de les prohibicions que estableixen els apartats 1 i 2 de l'article 10 del text refós de la Llei de subvencions i, si escau, del que estableix l'article 13.3 bis de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

i. Estudi de viabilitat econòmica que inclogui el pressupost, el detall de les despeses i dels ingressos previstos i, si escau, l'IVA desglossat.

j. En el cas de les operacions d'inversió que, de conformitat amb la legislació nacional o autonòmica aplicable, s'hagin de sotmetre a avaluació d'impacte ambiental per poder ser elegibles, cal presentar la declaració, informe o resolució corresponent d'impacte ambiental emesos per l'òrgan ambiental en sentit positiu.

k. Declaració expressa signada en la qual es manifesti que no s'ha comès infracció greu, que no està inclòs a la llista INDNR i de països tercers no cooperants, que no s'ha comès cap frau en el marc del FEMP o el FEMPA i, a més, en el cas de l'article 27 del Reglament (UE) 2021/1139 del Parlament Europeu i del Consell, de 7 de juliol, sobre aqüicultura, que no han comès cap dels delictes que estableix la Directiva 2008/99/CE, autoritzant el FOGAIBA per efectuar la comprovació d'aquesta declaració tret que s'aporti la documentació acreditativa corresponent.

l. Certificació bancària, acreditativa de la titularitat del compte corrent designat per la persona beneficiària de l'ajuda per rebre el pagament.

m. Si escau, declaració responsable quant a l'acceptació de les condicions de l'ajuda, així com de la indicació del tipus d'empresa amb identificació del grup d'empreses en el qual participin.

La convocatòria pot preveure la presentació d'aquesta documentació en el moment de justificació de l'ajuda i de manera prèvia al pagament.

2. D'acord amb el que preveu l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, no cal presentar la documentació o les dades elaborades per qualsevol administració que es puguin obtenir per mitjans telemàtics o que es trobin en poder del FOGAIBA. A aquest efecte, el FOGAIBA ha de consultar o sol·licitar d'ofici aquesta documentació, tret que la persona interessada s'hi oposi. En aquest cas, caldrà aportar el document corresponent.

Les persones interessades tampoc estan obligades a presentar dades o documents que hagin estat aportats per elles mateixes davant de qualsevol administració i, en aquest cas, han de comunicar en quin moment i davant de quin òrgan administratiu van presentar els documents, i el FOGAIBA és qui les ha d'obtenir electrònicament.

En el supòsit d'impossibilitat material d'obtenir els documents esmentats, abans de la proposta de resolució, l'òrgan competent pot requerir a la persona sol·licitant que el presenti o, per defecte, que acrediti per altres mitjans els requisits als quals es refereix el document.

3. La presentació de la sol·licitud de subvenció implica l'autorització de la persona sol·licitant perquè el FOGAIBA obtingui de manera directa davant la Tresoreria General de la Seguretat Social i l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears l'acreditació de les circumstàncies que preveuen els articles 18 i 19 del Reglament de la Llei 38/2003, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, mitjançant certificats telemàtics. No obstant això, la persona sol·licitant pot denegar expressament aquest consentiment, cas en què ha d'aportar les certificacions corresponents.

L'autorització a l'òrgan instructor del procediment perquè obtengui de manera directa l'acreditació que està al corrent en el compliment de les obligacions amb l'Agència Estatal de l'Administració Tributària ha de ser expressa.

En el cas que la persona sol·licitant de l'ajuda no estigui obligada a presentar les declaracions o els documents relatius al compliment de les seves obligacions tributàries i davant de la Seguretat Social, o quan la quantia de la subvenció sigui igual o inferior a la que preveu l'article 11.f del text refós de la Llei de subvencions, se'n pot acreditar el compliment mitjançant declaració responsable.

4. Els documents que presentin esmenes o guixades s'han de considerar defectuosos.

Article 13 Instrucció i resolució del procediment en convocatòries de subvencions

1. El FOGAIBA ha de gestionar els procediments de concessió i pagament de les subvencions que preveu aquesta ordre, de conformitat amb el Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears.

2. Els òrgans competents per instruir i resoldre el procediment per concedir les ajudes són els que estableix el Decret 64/2005, de 10 de juny, sens perjudici de la instrucció, valoració i selecció d'operacions que efectuen els grups d'acció local en el marc de la mesura 3.1.2 d'estratègies de desenvolupament local participatiu.

3. L'òrgan instructor ha de dur a terme les actuacions necessàries i, més concretament, les que preveu l'article 16 del text refós de la Llei de subvencions. En el supòsit que hi hagi una comissió avaluadora, aquesta ha d'elaborar l'informe que ha de servir de base per redactar la proposta de resolució.

4. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és el que s'indiqui a la convocatòria específica corresponent, sense que en cap cas pugui superar els sis mesos. Si en vèncer el termini màxim no s'ha notificat la resolució expressa, la persona interessada pot entendre desestimada la sol·licitud. El termini s'ha de computar a partir de la publicació de la convocatòria corresponent, tret que aquesta posposi els efectes a una data posterior.

Excepcionalment i de conformitat amb el que s'estableix a l'article 23 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, es pot acordar ampliar el termini màxim per dictar la resolució. En aquest cas, l'acord d'ampliació s'ha de produir abans del venciment del termini i s'ha de notificar a les persones interessades en la forma que preveu la convocatòria.

5. La convocatòria pot preveure la possibilitat d'establir una fase de preavaluació a la qual s'ha de comprovar el compliment de les condicions que s'hagin establert per adquirir la condició de beneficiari o beneficiària de la subvenció.

6. Una vegada l'òrgan instructor o la comissió avaluadora hagi avaluat les sol·licituds, s'ha d'emetre un informe en el qual es concreti el resultat de l'avaluació efectuada, especialment el compliment dels criteris de subvencionalitat i la resta de compromisos que exigeixi la convocatòria.

L'òrgan instructor, després d'estudiar l'expedient i l'informe, ha de formular una proposta de resolució provisional degudament motivada, que s'ha de notificar a les persones interessades, a les quals s'ha de concedir un termini de deu dies per presentar al·legacions.

Es pot prescindir del tràmit de notificació de la proposta de resolució provisional quan no figurin en el procediment ni es tinguin en compte altres fets, al·legacions i proves més que els que han presentat les persones interessades. En aquest cas, la proposta de resolució formulada té caràcter de definitiva.

Quan la subvenció tingui per objecte el finançament d'activitats que cal que desenvolupi la persona sol·licitant i l'import de la subvenció de la proposta de resolució provisional sigui inferior al que figura a la sol·licitud presentada, es pot instar la persona beneficiària a reformular la seva sol·licitud per ajustar els compromisos i les condicions a la subvenció atorgable.

En qualsevol cas, la reformulació de sol·licituds ha de respectar l'objecte, les condicions i la finalitat de la subvenció, així com els criteris de valoració que s'estableixen respecte de les sol·licituds o peticions.

Després d'examinar les al·legacions que han formulat les persones interessades, si escau, s'ha de formular la proposta de resolució definitiva, que ha d'expressar la persona sol·licitant o la llista de persones sol·licitants per a les quals es proposi la concessió de la subvenció i la seva quantia; també cal especificar l'avaluació i els criteris de valoració que s'han seguit per elaborar-la, si escau.

L'expedient de concessió de subvencions ha d'incloure l'informe de l'òrgan instructor en el qual consti que, de la informació de la qual es disposa, es desprèn que les persones sol·licitants compleixen tots els requisits necessaris per accedir a la subvenció.

7. Davant l'Administració, la proposta de resolució no crea cap dret a favor de les persones beneficiàries que es proposin mentre no es dicti la resolució de concessió i es notifiqui o publiqui.

8. La resolució dels expedients, que dictarà el vicepresident en matèria de pesca del FOGAIBA, ha d'estar motivada i contenir, com a mínim, les dades següents: identificació del beneficiari, descripció de l'activitat que s'ha de subvencionar, pressupost total de l'activitat subvencionada, import de la subvenció concedida i percentatge de finançament de les diferents administracions públiques, obligacions del beneficiari, garanties que ofereix la persona beneficiària o exempció d'aquestes garanties, forma de pagament i forma de justificació de l'aplicació dels fons percebuts. Contra aquesta resolució es pot interposar un recurs d'alçada davant el titular de la conselleria competent en matèria de pesca.

9. En el cas que la persona beneficiària de l'ajuda sigui una entitat del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o la conselleria competent en matèria de pesca, i així ho preveu la convocatòria, la resolució de concessió ha de preveure el percentatge de finançament amb fons propis de l'entitat beneficiària als efectes de complir el finançament autonòmic que preveu el Programa.

 

Article 14 Comissió Avaluadora

1. La Comissió Avaluadora és l'òrgan col·legiat al qual correspon examinar les sol·licituds presentades i emetre un informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució.

No obstant això, en cas de renúncia o desistiment de la persona sol·licitant, així com de desestimació de la subvenció per no reunir els requisits exigits, no serà preceptiva la intervenció de la Comissió Avaluadora i l'òrgan competent declararà conclosos aquests expedients sense cap altre tràmit.

2. La Comissió Avaluadora de subvencions s'ha de compondre d'un president, un secretari i un nombre de vocals no inferior de tres, designats a la resolució de convocatòria segons criteris de competència professional i experiència.

3. Les comissions avaluadores s'han de constituir preceptivament en els supòsits que preveu l'article 19 del text refós de la Llei de subvencions.

Quan la constitució de la Comissió Avaluadora no sigui legalment preceptiva, només és necessària si així es preveu a la resolució de la convocatòria corresponent, a la qual s'ha de fixar, en qualsevol cas, quin és l'òrgan que ha d'examinar les sol·licituds i emetre l'informe de proposta de resolució.

Article 15 Modificació de la resolució

1. La concurrència d'alguna de les circumstàncies que s'indiquen a continuació comporta que l'òrgan que ha dictat la resolució per la qual es concedeix l'ajuda l'hagi de modificar, sense que en cap cas es pugui variar la destinació o finalitat de la subvenció:

a. L'alteració de les circumstàncies o requisits subjectius i objectius que s'han tingut en compte per concedir la subvenció, com també la de les que s'hi imposen i, en concret, la no-consecució íntegra dels objectius o la realització parcial de l'activitat.

b. El fet que la persona beneficiària obtingui ajudes o subvencions concedides per altres òrgans de l'Administració pública de la Comunitat Autònoma o per altres administracions o ens públics amb la mateixa destinació o finalitat, llevat que siguin compatibles, i sense que en cap cas es pugui superar el 100% del pressupost de l'activitat.

2. D'acord amb el que preveu l'article 24.3 del text refós de la Llei de subvencions, sempre que la convocatòria respectiva així ho prevegi i respectant la quantia de l'ajuda concedida, les persones beneficiàries poden sol·licitar la modificació de les condicions d'execució de l'activitat subvencionada, d'ofici o a instància de la persona beneficiària, sempre que la modificació no alteri substancialment la naturalesa o la finalitat de la subvenció, no perjudiqui tercers i l'autoritzi el FOGAIBA.

Les sol·licituds de modificació han d'estar prou motivades i s'han de formular amb caràcter immediat a l'aparició de les circumstàncies que la justifiquin i, en qualsevol cas, abans del moment en què finalitzi el termini d'execució de les activitats subvencionades.

3. L'òrgan que va dictar la primera resolució ha de dictar les resolucions de les sol·licituds de modificació en el termini màxim d'un mes comptat a partir de la data de la presentació al registre. Aquestes resolucions no poden implicar perjudici per a altres persones beneficiàries en els supòsits de selecció per concurs. Transcorregut aquest termini sense que s'hagi dictat una resolució expressa, la sol·licitud s'ha d'entendre desestimada.

4. Així mateix, quan la persona beneficiària manifesti, en el moment de la justificació de l'ajut, que s'han produït alteracions en la manera d'executar l'activitat subvencionada que no alterin substancialment la naturalesa o la finalitat de la subvenció, i que haguessin pogut ser objecte d'autorització mitjançant la modificació de les condicions d'execució a què es refereix el punt 2 anterior, es podrà acceptar la justificació, sense que tingui lloc la revocació o el reintegrament de la subvenció i sens perjudici de les sancions que puguin correspondre.

Article 16 Terminis i pròrrogues

1. El termini màxim per dictar i notificar la resolució de concessió dels ajuts és el que estableix l'article 13.4 d'aquesta ordre, amb els efectes que preveu.

2. Les actuacions auxiliades s'han de dur a terme i justificar dins del termini que estableixi la convocatòria corresponent.

3. Amb caràcter excepcional i per raons degudament justificades, les persones beneficiàries de les ajudes podran sol·licitar l'ampliació o la reobertura dels terminis establerts a la convocatòria respectiva, amb excepció del termini de presentació de sol·licituds. Aquesta sol·licitud s'ha de presentar abans del venciment del termini de què es tracti.

El FOGAIBA pot acordar l'ampliació sol·licitada, sempre que amb això no es perjudiquin drets de terceres persones. L'acord d'ampliació s'ha de notificar individualment a la persona interessada i no és susceptible de recurs.

4. En tot cas, a cada convocatòria s'establiran les condicions de concessió de pròrroga així com els motius excepcionals. En el supòsit que les convocatòries no estableixin les condicions de concessió de pròrroga s'ha d'aplicar, subsidiàriament, el que estableix l'article 32 de la Llei 39/2015, d'1 octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Article 17 Obligacions de les persones beneficiàries

Són obligacions de les persones beneficiàries, a més de les que s'estableixen en el text refós de la Llei de subvencions, les següents:

a. Dur a terme, si escau, l'activitat o la inversió, o adoptar el comportament que fonamenta la concessió de la subvenció.

b. Si escau, presentar la documentació que justifica la inversió o l'activitat objecte d'ajuda juntament amb els comprovants de pagament.

Aquesta darrera documentació no és necessària en els casos en què la convocatòria prevegi la justificació de la inversió mitjançant mòduls d'inversió o d'estats comptables.

c. Mantenir la durabilitat de les inversions durant un període de cinc anys a comptar des del pagament final de l'ajuda, en els termes que preveu l'article 65 del Reglament 2021/1060, del Parlament Europeu i del Consell, de 24 de juny.

d. Sotmetre's a les actuacions de comprovació i control que siguin procedents per part de les administracions autonòmica, estatal i comunitària, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control extern, com també facilitar tota la informació que aquests organismes els requereixin en relació amb les ajudes concedides. Les convocatòries poden establir sistemes de control, mitjançant mostreig, del compliment de les obligacions, com també les penalitzacions corresponents o les reduccions de la quantia de la subvenció. Especialment i, si escau, la formalització i actualització d'indicadors relatius al projecte davant la necessitat de remetre a la Comissió Europea la informació que preveu la normativa comunitària.

e. Acreditar, abans que es dicti la proposta de resolució per la qual es concedeix l'ajuda, que s'està al corrent de les obligacions tributàries i davant la Seguretat Social de l'Administració de l'Estat i de les obligacions tributàries davant de la hisenda autonòmica. El FOGAIBA ha de comprovar d'ofici aquesta acreditació, llevat que la persona interessada s'hi oposi expressament i, en aquest cas, ha de presentar els certificats corresponents abans que es dicti la proposta de resolució.

f. Deixar constància de la percepció i l'aplicació de la subvenció en els llibres de comptabilitat o en els llibres de registre que, si escau, hagi de portar la persona beneficiària, d'acord amb la legislació mercantil o fiscal que li sigui aplicable i, si pertoca, d'acord amb les convocatòries. A aquest efecte, s'han de dur registres comptables independents o utilitzar codis de comptabilitat apropiats per a totes les transaccions relacionades amb l'operació.

g. D'acord amb la convocatòria, conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons percebuts, inclosos els documents electrònics, durant un termini de cinc anys a partir del 31 de desembre de l'any en què hagi rebut el darrer pagament de l'ajut.

h. Adoptar les mesures de difusió que estableixi la convocatòria i, en particular, les que prescriu l'article 50 del Reglament 2021/1060 del Parlament Europeu i del Consell, de 24 de juny,

i. Reintegrar els fons percebuts en els supòsits que preveu l'article 44 del text refós de la Llei de subvencions.

j. Mantenir les condicions d'admissibilitat de la persona beneficiària que preveu l'article 11.2 del Reglament 2021/1139 del Parlament Europeu i del Consell, de 7 de juliol de 2021.

k. Complir qualsevol altra condició que fixin les convocatòries.

Article 18 Entitats col·laboradores

El lliurament dels fons públics a les persones beneficiàries o la realització d'altres funcions de gestió de les subvencions es podrà fer mitjançant entitats en els termes que preveuen els articles 26, 27 i 28 del text refós de la Llei de subvencions.

Poden obtenir la condició d'entitats col·laboradores:

a. L'Administració general de l'Estat i els organismes públics que en depenen.

b. Els organismes autònoms i la resta d'entitats del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

c. Els consells insulars, els ajuntaments i la resta de corporacions locals, com també les associacions, de l'àmbit territorial de les Illes Balears, a què es refereix la disposició addicional cinquena de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local.

d. Les societats mercantils participades íntegrament o majoritàriament per qualsevol de les administracions públiques o entitats de dret públic a què es refereixen les lletres a, b i c anteriors.

e. Les corporacions de dret públic, els consorcis i les fundacions del sector públic.

f. Els grups d'acció local que resultin designats d'acord amb el que estableix l'article 33 del Reglament (UE) 2021/1060 del Parlament Europeu i del Consell, de 24 de juny.

g. Qualsevol altra persona jurídica que compleixi les condicions de solvència i eficàcia que s'estableixin.

Article 19 Condicions de solvència de les entitats col·laboradores

1. S'han de requerir les condicions de solvència següents:

a. Tenir un patrimoni propi —una vegada se'n dedueix el valor de les càrregues i els gravàmens que l'afectin— amb un valor superior a l'import dels fons públics que s'han de rebre per lliurar i distribuir entre les persones beneficiàries dels ajuts i subvencions.

b. Constituir garantia per assegurar el compliment de les obligacions que estableix l'article 28 del text refós de la Llei de subvencions, en forma d'aval solidari d'entitats de crèdit, assegurances o reassegurances, societats de garantia recíproca, d'acord amb el model que s'estableixi a la convocatòria i per l'import que es fixi a la declaració d'entitat col·laboradora. Aquest import no pot ser inferior al 50% de l'import dels fons públics que s'han de rebre per lliurar i distribuir entre les persones beneficiàries dels ajuts i subvencions.

Aquests requisits no s'han d'exigir a les institucions sense ànim de lucre degudament inscrites en el Registre d'associacions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

2. Els avals constituïts han de tenir validesa fins que s'acrediti el compliment de les obligacions de l'entitat col·laboradora —d'acord amb el conveni o contracte subscrit— i l'òrgan que en va fer la designació.

3. Les condicions que s'estableixen en els apartats anteriors no són exigibles quan les entitats col·laboradores no lliurin fons públics i només facin simples actes de tràmit, ni als grups d'acció local que resultin designats.

Article 20 Condicions d'eficàcia de les entitats col·laboradores

Per poder ser designades com a entitats col·laboradores s'ha de requerir, com a condició d'eficàcia, el següent:

a. Que l'objecte social o activitat tingui relació directa amb el sector al qual s'adrecen les ajudes i subvencions.

b. Que disposin dels mitjans materials i personals suficients per lliurar i distribuir els ajuts i les subvencions i dur a terme les comprovacions exigibles.

Article 21 Justificació i pagament

1. Amb caràcter general, el pagament de les subvencions únicament es farà efectiu una vegada s'ha justificat que s'ha dut a terme l'activitat subvencionada o s'ha garantit d'acord amb el que disposa la normativa aplicable.

2. Per a cada tipus de subvenció la convocatòria específica corresponent ha de determinar els tipus de documents vàlids per a les justificacions. En qualsevol cas, la forma d'acreditar l'aplicació dels fons s'ha de regir per l'article 39 del text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears i per la normativa reglamentària que la desplega.

3. Com a regla general, la justificació ha de tenir la forma de compte justificatiu de la despesa efectuada en els termes que preveu l'article 72 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol. No obstant això, la convocatòria pot preveure que l'activitat es justifiqui mitjançant el sistema de mòduls, per la qual cosa s'ha de tenir en compte el que estableixen els articles 76 a 79 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, així com l'article 53.3 del Reglament (UE) 2021/1060 del Parlament Europeu i del Consell, de 24 de juny.

A l'efecte del que preveu l'article 79 esmentat, cada convocatòria pot dispensar o no de la presentació de la documentació que s'hi indica.

Així mateix, s'ha de tenir en compte el que disposa l'article 51 del Reglament 2021/1060 del Parlament Europeu i del Consell, de 24 de juny.

4. Llevat que la convocatòria estableixi un altre criteri, s'han de considerar despeses les que s'hagin pagat abans que acabi el termini de justificació que estableixi la convocatòria.

5. D'acord amb el que disposa l'article 36.2 del text refós de la Llei de subvencions, el pagament de la subvenció es pot fraccionar en el cas que estigui previst en la resolució de les convocatòries específiques d'ajuts i subvencions. En aquests casos, el pagament s'efectua quan s'hagi comprovat la realització i la justificació de les inversions o actuacions corresponents, prèvia deducció, si escau, de l'import rebut en concepte de bestreta.

El pagament parcial i les obligacions de justificació que se'n puguin derivar no eximeixen la persona beneficiària de l'ajuda de l'obligació de justificar la realització completa del projecte aprovat.

6. L'activitat subvencionada s'entén justificada amb l'acreditació de la realització efectiva i el compliment de la finalitat per a la qual s'ha concedit la subvenció.

7. Per justificar les activitats inversores, si la convocatòria no ha establert un altre procediment, s'ha de presentar el compte justificatiu —aportant els justificants de les despeses— segons el model que estableixi la convocatòria, que ha de contenir, com a mínim, els documents següents:

a. Memòria de les activitats que s'han dut a terme i dels resultats obtinguts.

b. Documentació justificativa de les despeses. Les despeses s'entenen justificades amb la presentació de les factures o dels documents de valor probatori equivalents en el tràfic jurídic mercantil o amb eficàcia administrativa que reuneixin els requisits i les formalitats que preveu el Reial decret 1496/2003, de 28 de novembre, pel qual s'aprova el Reglament pel qual es regulen les obligacions de facturació i es modifica el Reglament de l'impost sobre el valor afegit, i els justificants de pagament, que s'han de determinar a cada convocatòria.

c. Si escau, indicació dels criteris de repartiment dels costos generals i/o indirectes incorporats a la relació de justificants de despeses.

d. Si escau, els tres pressuposts que, en aplicació de l'article 40.3 del text refós de la Llei de subvencions, ha d'haver sol·licitat la persona beneficiària.

8. Una vegada s'han justificat el compliment de la finalitat i l'aplicació de la subvenció, s'ha d'abonar l'import de l'ajuda concedida a la persona beneficiària mitjançant una transferència bancària, amb l'autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA.

9. La persona beneficiària pot subcontractar fins al 100% de l'execució de l'activitat subvencionada, sempre que això impliqui un valor afegit al contingut de l'activitat i així ho prevegi la convocatòria. En qualsevol cas, s'han de respectar els límits i les condicions que estableixen els apartats 3 a 7 de l'article 38 del text refós de la Llei de subvencions.

10. Per a les subvencions que es concedeixin en consideració a la concurrència d'una determinada situació en la persona beneficiària, i així es determini en la convocatòria, no s'ha de requerir cap altra justificació que acreditar aquesta situació prèviament a la concessió i complir els requisits exigits per concedir-la.

11. Les convocatòries respectives poden preveure la possibilitat de fer bestretes de pagament sobre la subvenció concedida, sempre que es compleixin les condicions que preveu la normativa financera o pressupostària, així com les que estableix l'article 91.5 del Reglament (UE) 2021/1060 del Parlament Europeu i del Consell, de 24 de juny.

Article 22 Criteris de gradació de possibles incompliments

1. En el cas d'obtenció concurrent d'altres aportacions que puguin ser compatibles, s'ha de reintegrar l'excés obtingut sobre el cost total en què s'hagi incorregut per dur a terme l'activitat. Si l'obtenció és incompatible, s'ha de reintegrar l'import total percebut.

2. Quan els objectius previstos no s'aconsegueixin íntegrament però sí de manera significativa, s'ha de valorar el nivell de consecució, i l'import de la subvenció ha de ser proporcional a aquest nivell, sempre que la finalitat de la subvenció, atesa la seva naturalesa, sigui susceptible de satisfacció parcial. En aquest supòsit, si la persona beneficiària reconeix tàcitament o expressament el compliment parcial, es podrà acordar de manera immediata la revocació parcial i el pagament de l'ajuda.

En cas que la convocatòria hagi previst un límit màxim de la inversió auxiliable, no es reduirà l'import de la subvenció concedida, sempre que la inversió executada sigui igual o superior a la màxima auxiliable i s'hagin assolit de manera significativa els objectius.

Les diferents convocatòries poden establir el percentatge d'assoliment dels objectius que es consideri significatiu.

Per tal de garantir l'assoliment dels objectius, les diferents convocatòries poden establir garanties bancàries sobre la subvenció concedida.

3. Si l'activitat subvencionable es compon de diverses fases o actuacions i es poden identificar objectius vinculats a cadascuna, l'import de la subvenció ha de ser proporcional al volum de les fases o actuacions de l'activitat en què s'hagin aconseguit els objectius previstos. Això no obstant, la resolució de la convocatòria pot admetre que, davant d'una execució parcial de la inversió, i a l'objecte de justificació, es puguin compensar uns conceptes amb d'altres sempre que les resolucions de convocatòria i de concessió hagin previst els desglossaments esmentats.

4. En cas d'incompliment de l'obligació de manteniment de les circumstàncies que preveu l'article 65 del Reglament 2021/1060 del Parlament Europeu i del Consell, de 24 de juny, la persona beneficiària ha de reemborsar l'import percebut indegudament en relació amb l'operació, de manera proporcional al període durant el qual s'hagin incomplert els requisits.

5. En qualsevol cas, s'han de respectar de manera sistemàtica les exclusions i limitacions previstes en el marc de les disposicions comunitàries i nacionals que siguin aplicables.

6. Si qualsevol de les situacions que preveu l'article 11.1 del Reglament (UE) 2021/1139 del Parlament Europeu i del Consell, de 7 de juliol, es produeixen durant el període comprès entre la presentació de la sol·licitud d'ajut i els cinc anys següents a la realització del pagament final, la persona beneficiària ha de reintegrar l'ajuda rebuda en els termes que estableix l'article 44 del Reglament (UE) 2021/1139. A aquest efecte, s'ha d'aplicar la ponderació de la penalització en funció de la naturalesa, gravetat, durada i reiteració de la infracció comesa, d'acord amb els termes que estableixi el Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació i que han d'establir les convocatòries d'ajuda respectives.

Article 23 Controls

El règim de control de les ajudes comprèn tant controls administratius com inspeccions sobre el terreny, i aquests s'han de fer de manera que s'asseguri la comprovació eficaç del compliment de les condicions per concedir l'ajuda, així com la moderació dels costos subvencionables, d'acord amb la normativa aplicable.

Article 24 Reintegrament dels ajuts

Sens perjudici del que disposa la normativa comunitària i estatal, correspon el reintegrament total o parcial de les subvencions en els supòsits que s'estableixen en l'article 44 del text refós de la Llei de subvencions.

Article 25 Informació i publicitat dels ajuts

Les persones instructores dels procediments de concessió de subvencions han d'adoptar les mesures que calguin per subministrar la informació necessària a la base de dades nacional de subvencions de conformitat amb l'article 20 de la Llei 38/2003, general de subvencions, el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, els articles 15, 29, 30, 31, 33 i 34 del text refós de la Llei de subvencions i la normativa de desenvolupament.

Disposició final única

Aquesta ordre entra en vigor l'endemà que s'hagi publicat al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 29 de febrer de 2024

El conseller d'Agricultura, Pesca i Medi Natural Joan Simonet Pons